Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3303 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
1337606_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. februar 2014
Færdselskontoret
Caroline Elmberg
2011-84-0050
1077433
Bidrag til samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets
ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (transport, te-
lekommunikation og energi) 14. marts 2014.
Dagsorden punkt X: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om indførelse af det interoperable EU-dækkende eCall-
system.
KOM(2013) 315 endelig
Nyt notat
Resumé
Formandskabet forventer, at der kan opnås enighed med Europa-
Parlamentet om forslaget ved trilogforhandlingerne primo marts 2014.
Sagen vil i givet fald skulle forelægges for plenarforsamlingen til vedtagel-
se. Såfremt det ikke lykkes at opnå enighed under de indledende trilogfor-
handlinger, vil sagen blive forelagt til generel indstilling på rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 14. marts 2014. Forslaget
indgår i Kommissionens strategi om eCall, som har til formål at indføre et
system for alarmopkald (eCall) fra køretøjer til alarmcentralerne. Ved op-
kaldet overføres oplysninger om ulykkesstedet automatisk til alarmcentra-
len, hvorefter der etableres forbindelse mellem køretøjet og centralen.
Forslaget vedrører den del af eCall-strategien, som pålægger medlemssta-
terne at sørge for, at eCalls kan modtages og håndteres af alarmberedska-
bet i de enkelte lande. Det er Kommissionens hensigt med forslaget, at
eCall-tjenesten skal være fuldt operationel senest den 1. oktober 2015.
Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skønnes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller statsfinansiel-
le konsekvenser af betydning. Der ses ikke at være offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Danmark er po-
sitivt indstillet over for formålet med forslaget.
1.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 8. september 2011 en strategi om de lovgiv-
ningsmæssige foranstaltninger til gennemførelse af eCall-systemet. Som
en del af strategien vedtog Kommissionen den 26. november 2012 den de-
legerede forordning (EU) nr. 305/2013 med henblik på at sikre kompatibi-
litet, interoperabilitet og kontinuitet i den harmoniserede EU-dækkende
eCall-tjeneste.
Forslaget til afgørelse om indførelse af det interoperable EU-dækkende
eCall-system er fremlagt af Kommissionen den 13. juni 2013 med henvis-
ning til artikel 6, stk. 2, i direktiv 2010/40/EU om rammerne for indførelse
af intelligente transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefla-
derne til andre transportformer. Forslaget er fremsat på baggrund af en
konsekvensanalyse, herunder en cost-benefit-analyse, af fordelene ved at
gennemføre eCall-systemet ved hjælp af lovgivning. Forslaget, der er
fremsat med hjemmel TEUF artikel 91, skal vedtages med kvalificeret
flertal efter reglerne om den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF
artikel 294.
Formandskabet forventer, at der kan opnås enighed med Europa-
Parlamentet om forslaget ved trilogforhandlingerne primo marts 2014. Sa-
gen vil i givet fald skulle forelægges for plenarforsamlingen til vedtagelse.
Såfremt det ikke lykkes at opnå enighed under de indledende trilogfor-
handlinger, vil sagen blive forelagt til generel indstilling på rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 14. marts 2014.
2.
Indhold
I forslaget til afgørelse pålægges medlemsstaterne at indføre den infra-
struktur af eCall-alarmcentraler, der i de enkelte medlemsstater er nødven-
dig for en korrekt modtagelse og håndtering af eCall i overensstemmelse
med de specifikationer, der er fastlagt i den delegerede forordning (EU) nr.
305/2013. Medlemsstaterne har fortsat ret til at organisere sin beredskabs-
tjeneste på en måde, der er mest omkostningseffektiv, og som bedst svarer
til medlemsstatens behov, herunder også at filtrere de opkald, som er
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alarmopkald, hvis de ikke skal håndteres af eCall-alarmcentraler, især når
der er tale om manuelt udløste eCall-opkald. Ifølge Kommissionens oprin-
delige forslag skal medlemsstaternes infrastruktur være på plads senest den
1. oktober 2015. Formandsskabet har under forhandlingerne i arbejdsgrup-
pen fremsat et kompromisforslag, der indebærer, at implementeringsdato-
en udskydes til den 31. december 2016.
3.
Gældende dansk ret
Der findes ikke regler om et interoperabelt eCall-system i dansk ret i dag.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Et krav om et interoperabelt EU-dækkende eCall-system vil ifølge forsla-
gets konsekvensanalyse kunne medføre statsfinansielle udgifter i forbin-
delse med håndteringen af 112-eCall-opkald. Det er anført, at meromkost-
ningerne vil omfatte omkostninger til in-band-modemserver, software til at
aflæse minimumsdatasæt og integration i alarmcentralsoftwaren samt ud-
dannelse.
Der vil således skulle afholdes udgifter til opgradering af de to alarmcen-
traler, der hører under Rigspolitiet. Trafikstyrelsen deltager sammen med
Rigspolitiet i et EU ”pre-deployment” projekt om eCall (HeERO2-
projektet). Formålet med projektet er at opgradere de to alarmcentraler, der
hører under Rigspolitiet, til at kunne modtage eCall.
Københavns Brandvæsen, der driver den tredje alarmcentral i Danmark, er
ikke formelt med i EU-projektet, men deltager i projektgruppen, og det er
hensigten, at også alarmcentralen i København skal gøres klar til at modta-
ge eCall i løbet af projektet.
Der blev i den politiske aftale om ”En grøn transportpolitik” fra 2009 afsat
10 mio. kr. til bl.a. dette formål, og disse penge forventes at kunne dække
udgifterne forbundet med implementeringen og driften af et interoperabelt
eCall-system. Hertil kommer et bidrag fra EU til Danmark på 1,5 mio. kr.
for deltagelsen i EU-projektet.
Kommissionen skønner, at et interoperabelt EU-dækkende eCall-system
som en del af det samlede eCall-projekt vil kunne være med til at reducere
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
antallet af trafikdræbte med mellem 1 og 10 % samt reducere personska-
dernes alvor med mellem 2 og 15 %. Dette skyldes, dels at nødopkald fo-
retages automatisk (også når føreren er bevidstløs og ude af stand til at
ringe selv), dels at der overføres præcise oplysninger om ulykkesstedet til
alarmcentralen i form af GPS-koordinater eller tilsvarende. En reduktion af
ulykkestallet vil påvirke samfundsøkonomien positivt.
Det vurderes, at de administrative konsekvenser af et interoperabelt EU-
dækkende eCall-system vil være, at der på alarmcentralerne i Danmark
skal udarbejdes procedurer for håndtering af eCall.
Forslaget vedrører som anført den del af eCall-strategien, som pålægger
medlemsstaterne at sørge for, at eCalls kan modtages og håndteres af
alarmberedskabet i de enkelte lande, og medfører ikke i sig selv admini-
strative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Forslaget skønnes – som en del af det samlede eCall-projekt – at have po-
sitiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet eCall-projektet for-
ventes at ville reducere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i tra-
fikken.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, DTU Transport – Dan-
marks Tekniske Universitet, Institut for Transport, Danmarks Transport
Forskning, Dansk Erhverv, DI – Dansk Industri, Dansk Taxi Råd, Danske
Biludlejere, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Bilimportører,
Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, FDM – Forenede Danske
Motorejere, Forsikring og Pension, Frederiksberg Brandvæsen, KL -
Kommunernes Landsforening, Københavns Brandvæsen, Politiforbundet i
Danmark, Responce, Roskilde Brandvæsen, Samsø Redningskorps og Tra-
fikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra
Datatilsynet, Dansk Er-
hverv, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, DTU Transport,
Forbrugerombudsmanden
og
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg
Universitet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Datatilsynet
har henvist til reglerne om offentlige myndigheders behand-
ling af personoplysninger og har i den forbindelse anført, at det lægges til
grund, at den foreslåede rådsafgørelse ikke fraviger gældende bestemmel-
ser på databeskyttelsesområdet, samt at krav til databeskyttelse, herunder i
forhold til sikkerhedsforanstaltninger, vil blive iagttaget ved en eventuel
indførelse af eCall-systemet i Danmark.
Dansk Erhverv
har oplyst, at man – under forudsætning af, at ordningen
gennemføres med så få administrative og praktiske omkostninger for er-
hvervslivet som muligt – støtter tanken om et eCall-system, da de sam-
fundsmæssige gevinster synes store.
Danske Regioner
har anført, at der i Danmark er indført sundhedsfaglig
visitation fra regionernes AMK-vagtcentraler, hvilket betyder, at der i tele-
fonsamtalen med enten den forulykkede eller andre tilstedeværende kan
laves en afklaring af ulykkens omfang. Hermed kan der visiteres og dispo-
neres den rette hjælp. Den sundhedsfaglige visitation er således hele
grundlaget for opbygningen af det regionale præhospitale system samt sik-
ring af, at der sendes den rette hjælp til rette patient i rette tid. Danske Re-
gioner finder det derfor afgørende, at eCall integreres i det danske alarm-
beredskab, således at teknikken og arbejdsprocesserne, som kendes i dag
mellem 1-1-2 alarmcentralerne og de sundhedsfaglige AMK-vagtcentraler,
fastholdes ved indførelsen af denne ekstra mulighed for alarmering, idet
præhospital respons baseret på standardinformationer uden kontakt til per-
sonen på skadestedet hyppigt vil være underdimensioneret. Den behand-
lingsmæssige værdi af den kortere responstid for tilskadekomne vil herved
forsvinde.
Danske Regioner har endvidere bemærket, at der skal tages stilling til,
hvorvidt det er politiets opgave at undersøge sagen, eller om der skal dis-
poneres en præhospital ressource fra AMK-vagtcentralerne i de tilfælde,
hvor eCall-systemet henvender sig til alarmcentralerne uden mundtlig
kommunikation fra den forulykkede bil.
Danske Regioner bemærker herudover, at det ved implementeringen af
eCall-systemet skal sikres, at systemet fungerer pålideligt, således at der
ikke sendes falske opkald, og at alarmenheden er kalibreret, således at en
alarm kun genereres, hvis materialepåvirkningen er på et niveau, der sand-
synliggør personskade og/eller større materiel skade. Dette er væsentligt
for at sikre, at unødvendige øgede ressourcer i form af uhensigtsmæssig
disponering af præhospitale ressourcer ikke udløses. Det bemærkes hertil,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at overflødig eller fejlagtigt udrykningsrespons eventuelt påvirker de reelle
udrykningers responstid, da der bliver en større udnyttelse af det samlede
beredskab.
Danske Regioner bemærker desuden, at der i Danmark allerede er udviklet
en 112-app, som man kan ringe 112 fra. På den måde sker der en geogra-
fisk bestemmelse af, hvor man befinder sig. Det vil sige, at Danmark alle-
rede er i gang med at implementere pålidelig, geografisk placering af
ulykkesstedet.
Danske Regioner forventer, at man fra statslig side etablerer fælles initiati-
ver for at sikre en eventuel nødvendig tilpasning af it-systemerne, ligesom
Danske Regioner tager forbehold for eventuelle afledte økonomiske kon-
sekvenser for regionerne ved implementering og drift af eCall-systemet i
Danmark, herunder f.eks. udgifter til overflødig eller fejlagtigt udryknings-
respons fra politi, redningsberedskab eller præhospital indsats.
De Danske Bilimportører
har anført, at man som udgangspunkt er posi-
tivt indstillet over for obligatorisk indførelse af et EU-dækkende eCall-
system. De Danske Bilimportører bemærker dog, at man er bekymret for,
om tidsfristen den 1. oktober 2015 er tilstrækkelig, da det anslås, at fabri-
kanterne skal have minimum 36 måneder efter en endelig vedtagelse af de
tekniske krav m.v. til at implementere de nye regler. Det foreslås derfor, at
fristen udskydes således, at der som minimum er 36 måneder fra endelig
vedtagelse og klarhed over de tekniske data til forslaget træder i kraft.
DTU Transport
har anført, at de fra Kommissionen foreliggende bereg-
ninger af cost-benefit-forholdet ved de tre forskellige modeller (Intet EU-
indgreb, Frivillig tilgang og Lovgivningsmæssige foranstaltninger) for ind-
førelse af eCall ikke findes tilstrækkeligt gennemskuelige til, at DTU
Transport på det foreliggende grundlag kan tilslutte sig forslaget om ”lov-
givningsmæssige foranstaltninger” på området.
Forbrugerombudsmanden
har ikke bemærkninger til forslaget.
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
anerkender den posi-
tive trafiksikkerhedsmæssige effekt af et eCall-system, men beklager, at
der alene er ønske om at indføre et stand-alone-system, der kun er rettet
mod eCall. Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet anfører, at
eCall-systemet i stedet burde være en delfunktion i en obligatorisk ITS-
boks i alle europæiske biler, som foruden eCall kunne benyttes generelt til
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
V2V V2I kommunikation med anvendelser inden for trafikinformation,
trafikledelse og trafiksikkerhed.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at der er brug for foran-
staltninger på EU-niveau for at sikre en interoperabel og stabil tjeneste i
hele Europa, idet opgaven ikke kan løses tilfredsstillende af de enkelte
medlemsstater. Derudover vil foranstaltninger på EU-niveau ved hjælp af
fælles europæiske eCall-standarder, der er godkendt af de europæiske
standardorganisationer (CEN og ETSI), sikre et effektivt alarmberedskab i
hele Europa. Kommissionen har endelig anført, at foranstaltninger på EU-
niveau også vil bidrage til at forhindre et opsplittet marked.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan i den forbindelse til-
slutte sig betragtningerne i forslaget.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige med-
lemsstater til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for forslaget.
9.
Europa-Parlamentet
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om indførelse af det
interoperable EU-dækkende eCall-system behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal
vedtages af Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets udvalg for transport og turisme (TRAN) fremlagde
den 16. oktober 2013 sit udkast til rapport om forslaget. Rapporten er den
20. december 2013 vedtaget af plenarforsamlingen.
Udvalget for det indre marked og forbrugerbeskyttelse (IMCO) og udval-
get for forskning og energi (ITRE) har henholdsvis den 28. november og
den 4. december 2013 afgivet udtalelser om forslaget.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Specialudvalget for transport
Sagen har senest den 17. februar 2014 været forelagt på et møde i Special-
udvalget for transport.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens samlede strategi om eCAll blev den 29. november 2013
præsenteret af transportministeren til tidlig orientering for Folketingets Eu-
ropaudvalg. Justitsministeriets del af den samlede eCall-strategi har ikke
tidligere været forelagt for udvalget.
8