Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3303 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
1340264_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
25. februar 2014
2014 - 440
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 14. marts 2014
SUPPLERENDE SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
Indholdsfortegnelse
Dagsordenspunkt 1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
den Europæiske Unions Jernbaneagentur og om ophævelse af forordning (EU)
nr. 881/2004
– til generel indstilling (orientering i FEU)
................................. 2
Dagsordenspunkt 2. Forslag til Rådets forordning om etablering af
fællesforetagendet Shift2Rail
– til vedtagelse (orientering i FEU)
.................... 9
Dagsordenspunkt 4: Meddelelse om ”En fælles indsats for konkurrencedygtig
og ressourceeffektiv bytrafik”
– til politisk drøftelse (orientering i FEU)
.........17
Dagsordenspunkt 5: Forslag til forordning om ændring af forordning 718/1999
om en kapacitetspolitik for EF’s indlandsflåder til fremme af
vandvejstransporten
– til generel indstilling (orientering i FEU)
................... 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0002.png
Dagsordenspunkt 1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om den Europæiske Unions Jernbaneagentur og om ophæ-
velse af forordning (EU) nr. 881/2004
KOM (2013) 27
1. Resumé
Kommissionen vurderer, at der er behov for at øge Det Europæiske Jernbane-
agenturs (ERA) bemyndigelse, ved at tilføre agenturet større kompetence og
flere opgaver.
Forslaget omfatter ændringer i proceduren for godkendelse til ibrugtagning
af jernbanekøretøjer, således at godkendelser gælder på det indre marked.
Endvidere foreslås en fælles godkendelse til ibrugtagning af faste og mobile
togkontrol- og signalsystemer.
Hvis forslaget vedtages, har det lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark. I så fald vil Lov om jernbane og bekendtgørelsen om Trafikstyrelsens
opgaver og beføjelser skulle tilpasses.
Agenturforordningen er tæt forbundet med forslag til ændring af interopera-
bilitetsdirektivet og sikkerhedsdirektivet, der tilsammen udgør den tekniske
søjle af 4. jernbanepakke.
Det litauiske formandskab fremlagte en fremskridtsrapport for forslaget på
TTE-rådsmødet den 5. december 2013, og det er ambitionen at opnå generel
indstilling på TTE-rådsmødet den 14. marts 2014.
Forslaget blev den 4. oktober 2013 forelagt for Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg. Forslaget blev ligeledes forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg den 29. november 2013 til orientering.
2. Baggrund
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 og fremsendt til
Rådet i dansk sprogversion den 6. februar 2013. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 91.
Den forslåede forordning erstatter forordning (EF/881/2004) som ændret ved
forordning (EF/1335/2008). Beslutningsproceduren er den almindelige lov-
givningsprocedure jf. TEUF artikel 294.
Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret på Hvidbogen
”Towards a competitive and resource efficient transport system”
COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af et effektivt og bæredygtigt
Side 2/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0003.png
europæisk transportsystem indebærer, at der etableres et fælles europæisk
jernbaneområde, hvilket kræver afskaffelse af en række tekniske, administrati-
ve og juridiske hindringer, som stadig besværliggør adgangen til de nationale
jernbanemarkeder.
Jernbaneagenturet er oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 881/2004, med henblik på at yde tekniske bidrag til realiseringen af et
indre marked for jernbanesektoren i Europa.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at agenturet bemyndiges til at:
Side 3/24
udstede EU-sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder i henhold til
sikkerhedsdirektivet,
udstede tilladelser til at bringe jernbanekøretøjer i omsætning, (Indre Mar-
ked) herunder typer af jernbanekøretøjer,
udstede tilladelser til ibrugtagning af faste togkontrol- og signalsystemer,
som er baseret på det europæiske togkontrol- og kommunikationssystem
(ERTMS),
tilse, at medlemsstaterne ændrer eller ophæver nationale regler, som strider
mod fælles europæiske tekniske krav som f.eks. de Tekniske Specifikationer
for Interoperabilitet (TSIer),
overvåge de nationale sikkerhedsmyndigheder, herunder udføre inspektio-
ner hos sikkerhedsmyndigheden og tilse myndighedens effektivitet og res-
sourcer, og
fremme akkreditering af de organer, som har til opgave at verificere, at
TSIerne bliver efterlevet ved større ændringer på jernbanen (de såkaldte
bemyndigede organer).
Endelig skal agenturet kunne opkræve gebyr for de certifikater og tilladelser,
som agenturet udsteder.
Dette drejer sig om følgende ydelser:
udstedelse og fornyelse af sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomhederne
udstedelse og fornyelse af ibrugtagningstilladelser til togkontrol- og signal-
systemer
udstedelse af tilladelser til at bringe jernbanekøretøjer i omsætning
I dag er det sikkerhedsmyndigheden (Trafikstyrelsen), som godkender og ud-
steder ovenstående samt opkræver gebyrer herfor.
Agenturets retlige status samt klageadgang
Agenturet får retlig status som et EU-organ, der har status som juridisk person.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0004.png
Agenturet opretter ét eller flere klagenævn, hvor virksomhederne vil kunne
klage over agenturets afgørelser.
Med forslaget vil det nuværende jernbaneagentur, ERA, ændre juridisk status
og blive en egentlig europæisk jernbanemyndighed med udvidede kompeten-
cer. Det kommende Europæiske Unions Jernbaneagentur vil på mange måder
ligne agenturet på luftfartsområdet, European Aviation Safety Agency (EASA).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Europa-Parlamentets Transportudvalg behandler sagen og har udpeget Ro-
berts Zīle (ECR/LV) som ordfører.
Europa-Parlamentets Transportudvalg forventer at stemme om deres betænk-
ning den 26. november 2013 og derefter ventes betænkningen behandlet i ple-
narmøde den 26. februar 2014.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet. Dette
begrundes med, at målene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af
medlemsstaterne, idet medlemsstaternes mangelfulde implementering af det
fælleseuropæiske regelgrundlag bevirker, at nationale regler og forvaltning
fortsat udgør en barriere for markedsadgang. Dette gælder både ved godken-
delse af jernbanekøretøjer, der skal køre på tværs af landegrænserne, og når en
virksomhed ønsker at drive jernbanevirksomhed i anden medlemsstat.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forordning (EF) nr. 881/2004 med senere ændringer ophæves, hvis forslaget
vedtages i sin nuværende udformning hvilket vil få betydning for følgende dan-
ske regler:
Lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november 2010 om jern-
bane.
Bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsens opgaver og be-
føjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter.
Side 4/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0005.png
Hvis forslaget vedtages, skal disse regler tilpasses.
Side 5/24
7. Konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagets konsekvenser.
Det skyldes bl.a., at den endelige afgrænsning mellem den nationale sikker-
hedsmyndigheds opgavevaretagelse og agenturets opgavevaretagelse ikke er
klart defineret, herunder principperne for opkrævning af gebyrer.
En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med, at af-
grænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndigheds opgavevaretagelse
og agenturets opgavevaretagelse defineres nærmere.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for transport og hos en række
øvrige aktører i jernbanebranchen, herunder Aarhus Letbane I/S, DNV KEMA,
Lloyds, Aktins Danmark A/S, NIRAS, Siemens A/S og Jernbanenævnet i perio-
den fra den 7. februar med frist for høringsbidrag den 6. marts 2013.
Der er modtaget følgende høringssvar:
DSB:
”I betragtning (14) anføres, at afgifterne for køretøjstilladelser og sikkerheds-
certifikater hos ERA vil ligge på et niveau svarende til det nuværende gennem-
snit i Unionen og skal fastsættes i en delegeret retsakt. Da forslaget blandt an-
det tager udgangspunkt i, at der i visse medlemsstater opkræves urimelige af-
gifter, bør det overvejes hvorvidt de nye afgifter skal fastsættes efter en bereg-
ning af, hvad de rent faktisk koster at udstede for ERA. Dette argument for-
stærkes af, at det antages, at det vil udgøre en administrativ besparelse, når
godkendelserne og godkendelsesprocedurerne harmoniseres og delvist samles
ét sted. Alternativt må der være tale om en politisk fastsættelse af afgiftsni-
veauet.
Det er dog ikke muligt på det foreliggende grundlag at afgøre, hvorvidt der for
DSB vil være tale om en administrativ eller økonomisk lettelse med forslaget
om køretøjomsætningstilladelse.
Ifølge betragtning (21) og forslaget til artikel 13 skal der oprettes et certifice-
ringssystem for værkstedsfaciliteter. DSB anser det for sandsynligt, at såfremt
der indføres et certificeringssystem for værkstedsfaciliteter, vil det medføre
ekstraomkostninger for DSB og ikke i øvrigt medføre nogen form for simplifice-
ring eller forbedring af de nuværende forhold.
Ifølge forslaget til artikel 51 vil ERA oprette et klagenævn, som fremover skal
behandle klager i henhold til artikel 12, 16, 17 og 18 (sikkerhedscertifikater,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0006.png
typegodkendelser, ibrugtagningstilladelser for rullende materiel og ibrugtag-
ningstilladelser for togkontrol- og signal anlæg). Dermed overflyttes klagead-
gangen fra de nationale jernbanenævn til det ny klagenævn. Det er ikke muligt
at vurdere, hvorvidt dette vil have betydning for DSB”.
Dansk Industri:
”DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-
Kommissionens forslag til 4. jernbanepakke, og muligheden for at afgive be-
mærkninger til de enkelte delforslag. I dette tilfælde COM(2013) 27, der om-
handler forslag til forordning om det europæiske jernbaneagentur og om op-
hævelse af forordning 881/2004.
Kommissionen tilkendegiver, at forslaget har til formål at fjerne de tilbagevæ-
rende administrative og tekniske barrierer for etableringen af det indre jernba-
nemarked. Forordningen skal erstatte den gældende forordning 881/2004 og
tildeler jernbaneagenturet (ERA) en række nye opgaver og beføjelser. Målet er
endvidere, at øge stordriftsfordelene for jernbanevirksomhederne, reducere de
administrative omkostninger og forkorte de administrative procedurer mv.
DI Transport tilslutter sig disse målsætninger. Det er af afgørende vigtighed for
etableringen af det indre jernbanemarked, at nationale særregler afvikles, at
der sikres fuld harmonisering mellem medlemslandene i regeludmøntningen,
og at der i videst muligt omfang etableres en platform, hvor dobbeltarbejde
mellem medlemsstaterne og ERA elimineres.
Vi er dog usikre på, om kommissionens forslag i alle henseender sikrer opfyl-
delsen af ovennævnte. Vi bemærker overordnet, at der med forslaget lægges op
til en fortsat deling af beføjelserne, blandt andet af hensyn til nærheds- og pro-
portionalitets-principperne. Men hvis den fortsatte todeling ikke defineres og
udmøntes tydeligt, vil der være stor risiko for overlappende, ineffektive og for-
dyrende funktioner. Det skal undgås.
Vi bemærker for eksempel også, at ERA ifølge forslaget skal tildeles beføjelse til
at opkræve afgifter for at udstede køretøjstilladelser og sikkerhedscertifikater.
Det forudsættes også, at ERA tilføres yderligere ressourcer. Det er således vig-
tigt, at sådanne ”tilvækster” spejles i tilsvarende reduktioner i medlemsstater-
ne, såvel ressourcemæssigt som afgiftsmæssigt.
På ovennævnte baggrund skal vi derfor, med henblik på forslagets videre be-
handling, anbefale, at der fra dansk side lægges afgørende vægt på, at ændrin-
gerne reelt bidrager til opfyldelse af målsætningerne.
Vi står naturligvis til rådighed for de videre drøftelser vedrørende 4. jernbane-
pakke”.
Side 6/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0007.png
9. Forhandlingssituationen
Side 7/24
Det irske formandskab valgte at behandle interoperabilitetsdirektivet først og
der blev opnået generel indstilling på rådsmødet den 10. juni 2013. Det litaui-
ske formandskab har efterfølgende behandlet jernbanesikkerhedsdirektivet og
opnåede en generel indstilling den 10. oktober 2013.
Den 22. oktober 2013 gennemførte Rådets landtransportarbejdsgruppe den
første artikelgennemgang af forslaget, og det litauiske formandsskab fremlagde
en fremskridtsrapport for forslaget på Rådsmødet den 5. december 2013. Det er
ambitionen at opnå generel indstilling på TTE-rådsmødet den 14. marts 2014.
I forhold til forslaget om en ny agenturforordning har medlemsstaterne indike-
ret bred støtte til den foreslåede intention. Medlemsstaterne har dog i en række
forhold været skeptiske. De væsentlige forhold, der forsat diskuteres, er:
1) omfanget af den større bemyndigelse og ansvar som agenturet tildeles
og,
2) 2) at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og de nationale
sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtet bureaukratisk.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at jernbanen i Danmark, drives så effektivt og gen-
nemsigtigt som muligt, og at jernbanedriften i Danmark dokumenterbart bliver
en af Europas mest effektive.
Således støtter regeringen, at Jernbaneagenturet skal spille en aktiv rolle. Re-
geringen vil dog være særligt opmærksom på, at forslaget om yderligere be-
myndigelse af agenturet ikke skaber barrierer og bureaukrati.
Regeringen finder, at grænsefladen mellem agenturets og de nationale sikker-
hedsmyndigheders kompetencer ikke er defineret tilstrækkeligt. Der er derfor i
Kommissionens forslag behov for en præcisering af denne mht.:
Det arbejde som sikkerhedsmyndigheden skal udføre i forbindelse med
godkendelse og udstedelse af tilladelser og certifikater.
Finansieringen af agenturets og de nationale sikkerhedsmyndigheders
opgaver.
Herunder hvad henholdsvis agenturet og de nationale sikkerhedsmyndigheder
kan opkræve af gebyrer for det arbejde de vil skulle udføre som ”underleveran-
dør” for agenturet ved godkendelse og udstedelse af tilladelser og certifikater til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0008.png
jernbanevirksomhederne.
Side 8/24
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev den 4. oktober 2013 forelagt for Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg. Forslaget blev ligeledes forelagt for Folketingets Europaud-
valg den 29. november 2013 til orientering. Samtidig har hele 4. jernbanepakke
tidligere været nævnt til orientering den 1. marts 2013 i forbindelse med råds-
møde (TTE) den 11. marts 2013. Europaudvalget har modtaget grund- og nær-
hedsnotat den 6. marts og supplerende grund- og nærhedsnotat den 25. marts
2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0009.png
Dagsordenspunkt 2. Forslag til Rådets forordning om etablering af
fællesforetagendet Shift2Rail
KOM(2013)922 endelig
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 16. december 2013 forslag om oprettelse af
Shift2Rail, der skal være et offentlig-privat forskningspartnerskab, et såkaldt
JTI (Joint Technology Initiative) mellem Kommissionen og jernbanesektoren.
Kommissionen har i tilknytning til Horizon 2020 fremsat forslag til i alt 11 of-
fentlig-private partnerskaber, hvoraf Shift2Rail er et af dem. Et af de andre 11
forslag vedrører luftfartssektoren.
Formålet med Shift2Rail-forslaget er overordnet, via en øremærket forsknings-
indsats, at styrke jernbanesektorens effektivitet. En effektiv europæisk jernba-
ne er et centralt element i Kommissionens transportpolitik. Det fremhæves
bl.a. i Kommissionens Hvidbog for transport fra 2011
1
, at de europæiske jern-
baners markedsandele skal forøges markant frem mod 2050.
Shift2Rail skal ifølge Kommissionen bidrage til at reducere de samlede om-
kostninger i jernbanesektoren, skabe forøget kapacitet for tog, metroer og
sporvogne samt bidrage til at forbedre rettidigheden i jernbanesektoren. End-
videre skal Shift2Rail bidrage til at fjerne tekniske barrierer, der i dag udgør
begrænsninger for jernbanen som f.eks. begrænset interoperabilitet.
Fællesforetagenet Shift2Rail skal foruden at bidrage til at realisere Kommissio-
nens målsætning for fremtidens jernbane endvidere bidrage til at fremtidssikre
den europæiske jernbaneindustris internationale konkurrenceevne.
Shift2Rail-forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for dansk ret.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 16. december 2013 forslag til Rådets forordning
om etablering af fællesforetagendet Shift2Rail, KOM (2013)922. Forslaget er
fremsat med hjemmel i artikel 187 i Traktaten om den Europæiske Funktions-
måde (TEUF). Forslaget skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
Jernbanesektoren spiller en helt central rolle i Kommissionens Hvidbog fra
2011 ”En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkur-
rencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem”. I Hvidbogen lægges der op
1
Side 9/24
En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt og
ressourceeffektivt transportsystem” KOM(2011)144
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0010.png
til, at jernbanesektoren skal vinde markedsandele fra de andre transportfor-
mer, hvorved en stor del af den forventede vækst i person- og godstransporten
skal ske med jernbane. Blandt de centrale målsætninger i Hvidbogen nævnes
bl.a., at der i forhold til transport over mellemlange distancer (300 km og der-
over), skal 50 pct. af al passagerbefordring og godstransport ske med jernbane
og ad indre vandveje.
Kommissionen har i forlængelse heraf den 30. januar 2013 fremsat forslag om
en 4. jernbanepakke.
Herudover er der, ifølge Kommissionen, for at nå denne målsætning, yderligere
behov for en styrket forskningsindsats, der kan skabe grundlag for en mere
effektiv jernbane i Europa. Hidtil har den europæiske jernbaneforskning været
begrænset og ukoordineret. Det har betydet svag innovation og tab af konkur-
renceevne for den europæiske jernbaneindustri.
Det er vurderingen, at et enkelt land eller en enkelt virksomhed med al sand-
synlighed ikke vil kunne opnå de ønskede forskningsresultater alene. Det er i
forlængelse heraf vurderingen, at der er behov for en bred europæisk satsning i
et tæt samarbejde mellem offentlige myndigheder og private virksomheder.
Forslaget om etablering af Shift2Rail bygger på fællesforetagendet (JTI), som
blev oprettet under det syvende rammeprogram, der skulle strukturere EU's
forskningsindsats for perioden 2007-2013. Horizon 2020 har til formål at
strukturere forskningsindsatsen for 2014-2020. Fællesforetagendet for
Shift2Rail skal være et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen og
sektoren for jernbane. Målsætningen er at effektivisere den europæiske jernba-
ne og sikre den europæiske jernbaneindustris internationale konkurrenceevne i
fremtiden.
3. Formål og indhold
Kommissionens formål med etableringen af Shift2Rail er at skabe grundlag for
en mere effektiv jernbane, hvor der opsættes følgende konkrete mål:
Side 10/24
50 pct. fald i de langsigtede omkostninger i jernbanesektoren. Heraf reduk-
tion i omkostninger til udvikling, vedligehold, drift, rullende materiel og
energiomkostninger.
100 pct. forøgelse af kapaciteten i den europæiske jernbanesektor for at
imødekommende stigende efterspørgsel efter passager- og godstransport.
50 pct. forbedring i rettidigheden for gods- og passagertransport.
Fjernelse af tekniske barrierer – inkl. barrierer vedr. interoperabilitet.
Reduktion af støj, emissioner og andre negative eksternaliteter for jernbane-
transporter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0011.png
Formålet er med andre ord at igangsatte forskning og innovationsprojekter
under Shift2Rail, der skal bidrage til at styrke effektiviteten i den europæiske
jernbanesektor. På denne måde skal den europæiske jernbanesektor rustes
bedst mulig til at imødekomme Kommissionens målsætninger i Hvidbogen fra
2011. I Hvidbogen forudsættes det, at jernbanen øger sine markedsandele be-
tydeligt frem mod 2050, og dermed får en væsentlig større rolle i det samlede
europæiske transportsystem, end det er tilfældet i dag. Et andet formål med
Shift2Rail er at fremtidssikre den europæiske jernbaneindustri, der i stigende
grad udsættes for konkurrence fra bl.a. asiatiske lande.
Kommissionen foreslår, at der oprettes en bestyrelse for Shift2Rail, der udpe-
ges af Kommissionen og parter fra den europæiske jernbaneindustri. I bestyrel-
sen bestemmes indholdet i de konkrete forsknings- og innovationsprojekter.
Det forudsættes, at jernbaneindustrien bidrager med mindst 450 mio. euro,
hvilket svarer til medlemslandenes bidrag. Dermed bliver det samlede budget
på mindst 900 mio. euro.
Tilskud til forsknings- og innovationsprojekter fra Shift2rail vil i stor udstræk-
ning følge reglerne for deltagelse, der er gældende for Horizon 2020-projekter.
Der forventes dog enkelte undtagelser fra disse regler. Undtagelserne er ikke
endeligt bestemt, men skal vedtages i en delegeret retsakt og forventes at om-
handle minimumsantallet af deltagere i forsknings- og innovationsprojekter.
I forslaget har initiativet en bestyrelse som sit styrende organ, og Kommissio-
nen og de industrielle partnere sidder i denne bestyrelse. Medlemslandene er
repræsenteret i en medlemsstatsgruppe, der har en rådgivende funktion.
Kommissionen lægger i forslaget op til, at medlemsstaterne vil få større indfly-
delse på Shift2Rail end på de hidtidige fællesforetagender under syvende ram-
meprogram. Det skyldes den politiske betydning, som Shift2Rail forventes at
ville få.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlaments holdning foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at et enkelt land eller en enkelt virksomhed
med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå de ønskede forskningsresultater ale-
ne. Kommissionen vurderer
,
at der er behov for en bred europæisk satsning i et
tæt samarbejde mellem offentlige myndigheder og private virksomheder.
Regeringen vurderer overordnet, at nærhedsprincippet er overholdt.
Side 11/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0012.png
6. Gældende dansk ret
Side 12/24
Kommissionens forslag til Rådets forordning vurderes ikke at have konsekven-
ser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 450 mio. euro på EU’s budget til forsla-
get i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s budget, hvilket
svarer til at man i forhold til Shift2Rail-forslaget bidrager med 9 mio. euro eller
ca. 67 mio. kr. over den syvårige periode.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for transport og
EU-specialudvalget for forskning med frist den 22. januar 2014, hvilket gav
anledning til følgene høringssvar.
Kulturministeriet
Kulturministeriet har ikke bemærkninger til den fremsendte høring.
Syddansk Universitet
Universitetet har ingen bemærkninger til forslaget.
Forbrugerrådet
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at
forholde os til forslaget til Shift2Rail Joint Undertaking. Forbrugerrådet Tænk
kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det
modsatte.
Dansk Industri (DI)
DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-
Kommissionens forslag til etablering af et offentlig-privat partnerskab for
forsknings- og udviklingsindsats på jernbaneområdet, det såkaldte Shift2Rail
Joint Undertaking (S2R JU).
Forslaget er målrettet mod at intensivere forsknings- og udviklingsindsatsen på
jernbaneområdet med henblik på at opnå 50 % reduktion i lifecycle costs, 100
% forøgelse af kapaciteten i transportsystemet, 50 % forøgelse af regularitet og
punktlighed, eliminering af tilbageværende barrierer for etablering af fuld in-
teroperabilitet og effektivitet og reduktioner i jernbanens eksterne påvirknin-
ger. Løsninger på disse målsætninger skal i kraft af initiativet være tilvejebragt
ved udgangen af 2024. EU skal finansiere med 450 mio. Euro og øvrige parter
med 470 mio. Euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0013.png
DI Transport støtter ovennævnte målsætninger og er som udgangspunkt posi-
tive til etableringen af S2R JU, men har dog enkelte kommentarer til det kon-
krete initiativ, jf. nedenfor.
For det første er det vigtigt, at fællesskabets bidrag til partnerskabet ikke fragår
andre infrastrukturprojekter. Initiativet må hvile i sig selv, og gennemføres
under den forudsætning, at den private side leverer sin andel af finansieringen.
For det andet er det vigtigt, at der fra medlemslandene konstant holdes et kri-
tisk øje på, at opfyldelse af målsætningerne er fokus i hele projektforløbet. Det
er en afgørende forudsætning for, at den økonomiske ramme og tidsplan hol-
des. I den forbindelse er det vitalt at de evalueringer, der fremgår af forslagets
artikel 11, fastholdes og eventuelt udbygges.
For det tredje finder vi det vigtigt, at der i selve forordningen specificeres krav
om åbenhed og offentlig indsigt i projekters fremdrift og resultater, idet der er
tale om anvendelse af fællesskabsmidler.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er enig i, at EU definerer et klart problem i den både mangelful-
de og mangelfuldt koordinerede forsknings- og innovationsindsats på baneom-
rådet i EU. Dansk Erhverv støtter på den baggrund tiltag, der giver godsbanen
en større plads på den europæiske transportscene bliver endnu bedre indarbej-
det i transportkæden via en koordineret indsats på området.
I forhold til transportpolitikken i EU er vi generelt positive over for tiltag, der
søger at styrke en transport-gren eller som fremmer samarbejdet mellem
transportgrenene. Dansk Erhverv er derimod skeptisk, når man søger at frem-
me et aspekt af transportkæden på bekostning af andre led. Det er uhensigts-
mæssigt og det ser heldigvis ud til at EU har undgået denne faldgruppe i dette
tilfælde. Vi støtter at udgangspunktet i flere af de foreslåede modeller er OPP
således at EU og de private virksomheder i fællesskab søger at løfte opgaven
men må minde om, at EU-styrede forskningsprojekter erfaringsmæssigt meget
let drukner i bureaukrati, hvor en stor del af midlerne går til at rapportere til-
bage om, hvad pengene er gået til. Det skal undgås, hvis dette skal have en
chance. Samtidig giver det også anledning til eftertanke at EU selv beregner en
succesrate på mellem 20 og 40 pct.
Dansk Erhverv ser derfor frem til en mere konkret udformning og praktisk im-
plementering af dette forslag.
Danske Handicaporganisationer (DH)
Danske Handicaporganisationer (DH) bemærker, at der mangler standarder
for både infrastruktur og services i forhold til de forskellige nationale jernbane-
systemer i EU. Derfor mener vi, at det skal prioriteres at fremme europæiske
standarder for begge områder. Desuden er det vigtigt at involvere interessen-
Side 13/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0014.png
terne i arbejdet. Mennesker med handicap skal inddrages i alle forsknings- og
udviklingsprojekter. Dette er den eneste måde, hvorved man kan sikre, at til-
gængelighed for personer med handicap bliver en del af projekterne, og at det
endelige resultat vil kunne benyttes af personer med handicap.
Det er vigtigt at sikre, at innovation i de forskellige dele af hele den europæiske
jernbanes værdikæde bliver koordineret, og at de forskellige innovationsnet-
værk samarbejder. Vi er klar over, at jernbanens materiel har en lang levetid,
men det skal ikke hindre, at man tænker tilgængelighed ind i nye projekter for
at sikre, at disse vil kunne bruges af passagerer med handicap. Udviklingspro-
jekter omhandler ikke kun det rullende materiel og infrastruktur, men kan også
være i forbindelse med at forbedre information og kommunikation på jernba-
nerejserne, hvilket ikke er direkte påvirket af den lange levetid nævnt ovenfor.
Tilgængelighed skal indgå i alle forsknings- og udviklingsprojekter, heriblandt
også projekter vedr. informations- og kommunikationsteknologier. Mennesker
med handicap skal inddrages fra hvert projekts begyndelse for at sikre, at de
behov, personer med handicap har, bliver taget i betragtning. Et af forsknings-
og udviklingsprojekternes formål skal være at promovere ”Universelt design”
og tilgængelighedsstandarder i den europæiske jernbanesektor for at forbedre
interoperabilitet og tilgængelighed for mennesker med handicap.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i emne høring.
ES er principielt imod favorisering af én transportform frem for en anden. Det-
te høringsforslag ses at gøre dette.
Det noteres således, at der i forslaget bl.a. står:
"Det
er et centralt mål for EU’s
transportpolitik at puste nyt liv i EU’s jernbaner for at sætte jernbanerne i
stand til at vinde konkurrencen med andre transportformer.",
"for
at tilskynde
til trafikoverflytning fra vej- og lufttransport." og "til et modalt skift fra vej- og
lufttransport til jernbanetransport gennem en omfattende og koordineret ind-
sats."
I Redegørelsen fra Udvalget om Dansk Luftfart, marts 2012 anbefales bl.a. i
strategisk anbefaling nr. 3: "3. En effektiv indenrigsluftfart: Der skal skabes
gode betingelser for en effektiv og markedsorienteret dansk indenrigsluftfart,
fordi indenrigsluftfarten er en væsentlig del af det kollektive trafiksystem i
Danmark. Lufthavne som Aalborg, Aarhus, Sønderborg, Rønne og Karup er
afgørende for det lokale erhvervslivs tilgængelighed. Dansk indenrigsluftfart er
samtidig afgørende for at binde landet og hele Rigsfællesskabet tættere sam-
men og udgør i dag nogle af landets vigtigste transportkorridorer for persontra-
fik."
Side 14/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0015.png
Der ses ikke at være overensstemmelse med rapportens anbefaling om, at der
skal skabes gode betingelser for indenrigsluftfarten, og med høringsforslagets
favorisering af jernbanen. Der er endvidere offentlig støtte til kollektiv trafik,
undtagen til luftfarten, hvilket forstærker de ulige konkurrencevilkår. Dette
høringsforslag løfter situationen op på EU niveau for så vidt angår tilskyndelse
til at anvende jernbane frem for bl.a. luftfart, som er hårdt nok ramt af skatter
og afgifter, der pålægges af EU.
Derfor anbefaler ES, at Danmark ikke accepterer, at jernbane favoriseres på
bekostning af luftfart.
ES har som sådan ingen indvendinger mod etablering af et Fællesforetagende.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret i Ministerrådets landtransportarbejdsgruppe (bane)
den 22. januar 2014. Generelt fik initiativet en varm velkomst fra medlemslan-
dene. Flere lande tilkendegav dog, at man ønskede tydeligere bestemmelser om
forvaltning af partnerskabet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget. Regeringen er fortaler for en mere effek-
tiv jernbanesektor i Europa, der bl.a. kan bidrage til at afhjælpe de klima- og
miljømæssige udfordringer, som den europæiske transportsektor står overfor
frem mod 2050.
Hvad angår de fem konkrete målsætninger for samarbejdet, støtter regeringen
op om disse. Der bliver i disse år investeret betragteligt i den danske jernbane-
sektor. Investeringerne omfatter anlæg af nye jernbanestrækninger og opgrade-
ring af eksisterende banestrækning, nye signalsystemer og elektrificering. For-
målet er at tiltrække mange nye passagerer til jernbanen. Det vil være med til at
sikre, at den kollektive trafik samlet set kan bære hovedparten af trafikvæksten
i fremtiden i Danmark.
Det kan blive af stor vigtighed for udmøntningen af de besluttede projekter, at
der gennemføres forskning og udvikling på fælleseuropæisk plan, som kan
komme jernbanesektoren til gavn.
En øget satsning på jernbaneforskning i EU vil endvidere kunne skabe grund-
lag for en generel styrkelse af den forskningsbaserede undervisning og uddan-
nelse af medarbejdere inden for jernbanesektoren.
Spørgsmålet om, hvordan der sikres tilstrækkelig uddannet arbejdskraft i den
danske jernbanesektor er en aktuel udfordring, der skal analyseres som led i
den politiske aftale om Togfonden DK.
Side 15/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0016.png
I forhold til de konkrete forskningsområder gælder, at særligt de projekter, der
vedrørende udviklingen af ERTMS-standarder og tekniske specifikationer
(TSI’er) med henblik på fremme af interoperabilitet, vil have dansk interesse.
I lyset af regeringens målsætning om at øge transportarbejdet på jernbanen vil
det desuden være gavnligt at forske i optimeringen af kapacitet på jernbanen
dels indenfor eksisterende infrastrukturrammer, dels ved udvidelser gennem
nyanlæg og nye signalsystemer.
I lyset af områdets betydning for jernbanesektorens udvikling er det regerin-
gens holdning, at det er vigtigt at sikre fremdrift i initiativet.
Side 16/24
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0017.png
Dagsordenspunkt 4: Meddelelse om ”En fælles indsats for konkur-
rencedygtig og ressourceeffektiv bytrafik”
KOM(2013) 913
1. Resumé
Kommissionen har den 17. december 2013 fremsendt meddelelseom ”En fælles
indsats for konkurrencedygtig og ressourceeffektiv bytrafik”. Målet er at in-
spirere medlemslandene til at styrke indsatsen for en mere bæredygtig bytra-
fik.
Meddelelsen peger på, at byerne ikke har løftet opgaven i tilstrækkelig grad.
Der er stadig for meget trængsel i byerne, der bliver udledt for meget CO2 og
der er for mange trafikdræbte. Meddelelsen er derfor en opfordring til, at
medlemslandene sætter ind på alle forvaltningsniveauer for at støtte op om
en helhedsorienteret tænkning i planlægningen af bytrafikken.
Meddelelsen indeholder en række forslag til, hvordan denne indsats kan for-
mes, samt et bilag med beskrivelse af et plankoncept for bæredygtig bytrafik.
Der er alene tale om en meddelelse fra Kommissionen, og meddelelsen har
ikke økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet den 14. marts 2014 til politisk
drøftelse og forelægges Folketingets Europaudvalg d. 28. februar 2014 til
orientering.
2. Baggrund
I Europa 2020 strategien, som omhandler intelligent, inklusiv og bæredygtig
vækst (se KOM (2010) 2020 endelig) understreges det, at det er nødvendigt at
forbedre trafiksituationen i byerne.
I 2009 fremlagde Kommissionen en handlingsplan for bytrafikken (KOM
(2009) 490 endelig), som blev gennemført i 2012. Efterfølgende har Kommis-
sionen evalueret denne, og interessenterne har peget på at EU-støtte til erfa-
ringsudveksling mv. havde stor nytteværdi.
Kommissionen har derfor udarbejdet denne meddelelse for at yde støtte til ’et
kvantespring’ i tilgangen til mobilitet i byerne, så EU's mål om et konkurrence-
dygtigt og ressourceeffektivt transportsystem i Europa kan gennemføres.
Udgangspunktet er, at byerne, som frembringer ca. 80% af EU's BNP, har inef-
fektive transportsystemer.
Side 17/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0018.png
Kommissionen har i transporthvidbogen fra 2011 ”En køreplan for et fælles
europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt
transportsystem” sat et mål om at drivhusgasemissionerne skal reduceres med
60%. Dette mål opfyldes ikke, og Kommissionen mener, at byerne skal bidrage
mere til dette, idet byområderne står for 23% af alle transportsektorens udled-
ninger.
Dertil kommer at EU's regler om luftkvalitet ikke overholdes i langt de fleste
byer (se direktiv om luftkvalitet 2008/50/EF af 21. maj 2008).
Kommissionen oplyser, at trængslen anslås til at koste 80 mia. EUR om året
samt at antallet af trafikdræbte er højt, og at ca. 38% af disse sker i byerne.
3. Formål og indhold
Formålet er en opfordring til en fælles indsats på alle forvaltningsniveauer for
at forbedre trafiksituationen i byerne. Der er ikke i denne meddelelse forslag til
en videre proces med evt. mere bindende forslag om handling i medlemslande-
ne.
Meddelelsen beskriver problemet med trafikformerne i byerne og angiver en
række forslag til, hvordan medlemslandende kan styrke byernes udvikling af
bæredygtig bytrafik. Kommissionen anfører, at det er vigtigt at disse redskaber
forankres og tilpasses nationalt og regionalt for at være effektive.
Redskaberne er:
’Planer for bæredygtig bytrafik’, som lægger op til, at bytrafikale foran-
staltninger indlejres i en mere omfattende by- og arealplansstrategi, og
beskrives nærmere i bilaget
’Samordning mellem offentlige og private aktører’, om bylogistik, om
mere intelligente adgangsreguleringer og kørselsafgifter, om koordine-
ret brug af ITS og om sikker bytrafik
Side 18/24
Kommissionens støtte til medlemslandende består i at etablere fora for erfa-
ringsudveksling og fremhjælpe samarbejde og i at støtte forskning.
Angående muligheder for EU-finansiering peges på de europæiske struktur- og
investeringsfonde (ESI-fondene), som indtil nu særligt har fokuseret på stor-
skalaprojekter. Kommissionen vil arbejde tæt sammen med medlemslandene
for at finde ud af hvordan disse fonde bedst kan anvendes.
Herudover er der enkelte konkrete projekter, som allerede er i gang, som mu-
ligvis kan udgøre yderligere muligheder for finansiering. Det gælder fx TEN-T,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0019.png
det transeuropæiske transportnet, som med finansiering fra Connecting Euro-
pa har igangsat et projekt om udvikling af byknudepunkter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en medde-
lelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse har ingen konsekvenser for dansk ret på nuværen-
de tidspunkt, da der udelukkende er tale om opfordringer til medlemslandene.
Såfremt forslagene heri udmøntes i egentlige beslutningsoplæg, skal Danmark
dog være opmærksom på hvordan disse forslag forholder sig til vores arbejds-
deling mellem stat og kommuner.
7. Konsekvenser
Meddelelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for Danmark. De fremlagte
retningslinjer vil imidlertid ved en senere udmøntning muligvis kunne indebæ-
re konsekvenser, såfremt de udmøntes i et forslag til øget statslig regulering af
byplaner, som i dag primært ligger indenfor det kommunale selvstyre.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos medlemmer af EU-specialudvalget for trans-
port den 25. februar 2014 med frist 17. marts 2014.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har ikke været behandlet i rådet, og regeringen har ikke kendskab
til, hvordan de øvrige medlemslande vil stille sig til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Kommissionens meddelelse fokuserer på helhedstænkning og bæredygtighed i
bytrafikken, hvilket regeringen overordnet støtter.
Danmark arbejder i forvejen intensivt med bæredygtig bytrafik. Der er planer
om letbaner og supercykelstier i de større byer ligesom der arbejdes kontinuer-
ligt med at forbedre bustrafikken i byerne. Herudover er København erklæret
Side 19/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0020.png
cyklistby, og har allerede gennemført en mængde initiativer, der forbedrer mu-
lighederne for cyklisterne.
Det er derfor også regeringens vurdering, at meddelelsen ikke har stor betyd-
ning for Danmark, da man fra dansk side allerede er godt i gang med mange af
Kommissionens anbefalinger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, om
denne meddelelse leder til konkrete initiativer, som kan berøre Danmark og
evt. det kommunale selvstyre.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 20/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0021.png
Dagsordenspunkt 5: Forslag til forordning om ændring af forord-
ning 718/1999 om en kapacitetspolitik for EF’s indlandsflåder til
fremme af vandvejstransporten
KOM(2013) 621 endelig
Revideret notat.
Sagen hører under Erhvervs- og vækstministeriet.
1. Resumé
Med forslaget udvides anvendelsesområdet for de indenlandske skibsfartsfon-
de, der er etableret i medfør af forordning 718/199. Fondene er etableret i alle
medlemslande med indre vandveje, der støder op til en anden medlemsstats
indre vandveje. Formålet er at finansiere iværksættelsen af konkrete afhjæl-
peforanstaltninger i tilfælde af alvorlige markedsforstyrrelser. Fondene har
endnu ikke været anvendt. På den baggrund, og for at fremme innovation,
miljø og sikkerhed, foreslås det, at udvide anvendelsesområdet for disse fon-
de.
Forslaget har ingen konsekvenser for Danmark. Den EU-retlige regulering af
”indre vandveje” finder ikke anvendelse i Danmark.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet den 14. marts 2014 til generel
indstilling og forelægges Folketingets Europaudvalg d. 28. februar 2014 til
orientering.
2. Baggrund
Kommissionen har ved forslag til forordning (KOM (2013) 621 endelig) af 10.
september 2013 fremsendt forslag om ændring af forordning 718/1999 om en
kapacitetspolitik for EF’s indlandsflåder til fremme af vandvejstrans-porten.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og skal behand-les efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Forslaget er en del af en samlet pakke der, ud over forordningsforslaget, også
indeholder et direktivforslag (om tekniske forskrifter for fartøjer der udfører
indenlandsk vandvejstransport, og ophævelse af Rådets og Europaparlamentets
direktiv 2006/87/EU) samt en meddelelse (om NAIADES II handlingsplanen).
I 2009 blev der med forordning 718/1999 vedtaget en fælles kapacitetspolitik
for skibstransport ad indre vandveje i EU. Det overordnede formål med denne
politik er at sikre et velfungerende marked for transport ad indre vandveje og
forhindre overkapacitet i markedet.
Side 21/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0022.png
Med henblik på at sikre dette blev der i forordningen stillet krav om, at hver
relevant medlemsstat - med en flådetonnage på over 100.000 tons, og hvis in-
dre vandveje støder op til indre vandveje i en anden medlemsstat – for egne
midler etablerer en såkaldt ”indenlandsk skibsfond”. Hver fond består af en
reserve, der finansieres af restmidler fra struktursaneringsindsatsen frem til
28. april 1999 samt særbidrag indbetalt af fartøjsejere i forbindelse med ud-
skiftning af tonnage (den såkaldte ”gammelt-for-nyt-regl”).
I forordningens artikel 8 er de nærmere kriterier for udmøntning af denne re-
serve fastlagt. Det fremgår heraf, at medlemsstaterne kan træffe forskellige
foranstaltninger, der har til formål at fremme en strukturel tilpasning af er-
hvervet og sikre et velfungerende marked for indenlandsk vandvejstransport.
Forordningen må ikke finde anvendelse på bl.a. færger eller fartøjer som ude-
lukkende sejler nationale vandveje, der ikke er forbundet med fællesskabets
øvrige indre vandveje
Til dato har fondenes midler dog endnu ikke været anvendt. Midlerne i fondene
udgør samlet set 35 mio. € (ca. 262 mio. kr.).
Der er ikke etableret en indenlandsk skibsfond i Danmark. Den EU-retlige re-
gulering af ”indre vandveje” finder ikke anvendelse i Danmark, da man har
vurderet, at der ikke findes indre vandveje i Danmark. Danske farvande regule-
res i stedet af regler der har udspring i de internationale og/eller EU-regler for
søgående skibe, som fx direktiv 2009/45/EF om sikkerhedsregler og –
standarder for passagerskibe.
3. Formål og indhold
Hovedformålet med forordningsforslaget er at udvide anvendelsesområdet for
fondene i lyset af, at fondenes midler endnu ikke har været udmøntet.
Kommissionen har på baggrund af en høring af erhvervet konstateret en række
barrierer for anvendelsen af fondene. For det første giver forordningen i dag
kun mulighed for, at fondene kan yde støtte til uddannelse af lønmodtagere i
erhvervet, men ikke selvstændige bådførere, som udgør en betydelig del af ar-
bejdsstyrken. For det andet ser erhvervet behov for initiativer, der styrker or-
ganiseringen i erhvervet. For det tredje har erhvervet påpeget det potentielt
nyttige i tiltag målrettet skibsinnovation og teknisk tilpasning i forhold til mil-
jøkrav.
Forslaget indeholder på den baggrund en udvidelse af kriterierne i forordning
718/1999, artikel 8. Udvidelsen giver herefter medlemsstaterne mulighed for at
anvende fondene til, at:
1.
iværksætte uddannelsesinitiativer for alle besætningsmedlemmer, der
forlader branchen,
Side 22/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0023.png
2. yde støtte til en styrkelse af erhvervsorganisationer i branchen,
Side 23/24
3. tilskynde til øget innovation i forhold til at tilpasse fartøjerne til den
teknologiske udvikling af hensyn til miljøet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, høres efter den
almindelige beslutningsprocedure.
Udvalget for Transport og Turisme (TRAN) er ansvarlig for behandling af for-
slaget. Afstemning i plenum er planlagt til 16. april 2014.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget ikke forholdt sig til spørgsmålet om nærheds-
princippet. Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprin-
cippet, da en justering af betingelserne for udmøntning af fondene alene kan
ske gennem fællesskabslovgivning.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i skibsfartspolitisk specialudvalg den 18. septem-
ber 2013 med frist for besvarelse den 25. september. Der er ikke modtaget be-
mærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til forslaget i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemførelsen af et vel-
fungerende indre marked, herunder inden for søfart. Endvidere lægger rege-
ringen vægt på at sikre, at de søfarende får mulighed for at udnytte deres kvali-
fikationer i hele EU, således at der ikke opstår barrierer mellem de enkelte
medlemslande. Regeringen kan generelt tilslutte sig forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1340264_0024.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side 24/24
Grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg i oktober
2013.