Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3306 - Alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1342651_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 5. marts 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. marts 2014
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014.......................................................2
2. Det Europæiske Semester – Synteserapport 2014 ........................................................................5
3. Præsentation af Rule of Law mekanismen ...................................................................................7
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1342651_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. marts 2014 vil udkast til kommenteret dagsorden for mødet i
Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 blive præsenteret.
Et af de vigtigste emner på dagsordenen forventes at blive fastsættelse af den klima- og energipolitiske ramme for 2030. I
forlængelse heraf forventes en drøftelse af industriel konkurrenceevne. Herudover
forventes Det Europæiske Råd at drøfte
Det Europæiske Semester, herunder Europa 2020-strategien. D
et styrkede banksamarbejde samt spørgsmål om
skatteunddragelse forventes også at blive drøftet. Den seneste udvikling i Ukraine samt det kommende EU-Afrika topmø-
de forventes ligeledes drøftet. A
fhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 20.-21. marts 2014. I henhold til forretningsordenen for Det
Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. marts 2013 vil udkast til konklusioner for mødet
i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 blive præsenteret.
I. Det Europæiske Semester
Det Europæiske Semester udgør rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser i EU.
Det Europæiske Råd forventes at skulle evaluere fremskridtene med gennemførelse af de lande-
specifikke henstillinger fra 2013. Herudover forventes det, at der på forårstopmødet udstikkes de
økonomisk-politiske retningslinjer til brug for medlemslandenes nationale reform- og konver-
gensprogrammer. De nationale reform- og konvergensprogrammer skal afleveres til Kommissio-
nen medio april 2014. Som en del af drøftelserne af Det Europæiske Semester skal der desuden
gøres status for EU’s vækststrategi ”Europa 2020”. Statusdrøftelsen vil blive baseret på et evalu-
eringspapir fra Europakommissionen.
II. Industriel konkurrenceevne
Drøftelsen af industriel konkurrenceevne i Europa forventes at tage udgangspunkt i Kommissi-
onens meddelelse fra den 22. januar 2014, ” En industriel renæssance i Europa”, som er en del af
Kommissionens industripakke. Det Europæiske Råd forventes at understrege vigtigheden af en
stærk og konkurrencedygtig europæisk industriel base, som kan være en motor for økonomisk
vækst og beskæftigelse med fokus på for eksempel større mainstreaming af industrihensyn i an-
dre politikker, betydningen af at fokusere på nye teknologier og centrale støtteteknologier samt
behovet for øget fokus på kompetencer og uddannelse. Herunder forventes Det Europæiske Råd
blandt andet at fokusere på energipriser i industriel produktion, infrastruktur og globale værdi-
kæder.
III. Klima- og energipolitik
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1342651_0003.png
Kommissionens klima- og energipakke, der blev fremlagt den 22. januar i år, forventes at blive et
af mødets vigtigste emner. Kommissionens klima- og energipakke for 2030 indeholder flere for-
skellige forslag. Udledning af drivhusgasser skal reduceres med 40 % i forhold til niveauet i 1990.
Mindst 27 % procent af energiforbruget kommer fra vedvarende energi i 2030. Dette foreslås af
Kommissionens som et fælles EU-mål for vedvarende energi. Herudover er der fokus på energi-
effektivitet, hvor Kommissionen foreslår, at man afventer resultatet af et review senere i år ved-
rørende hidtidige erfaringer.
Som opfølgning på Det Europæiske Råd i maj 2013 vil energipolitikken, herunder det interne
energimarked, blive evalueret i forhold til implementering af målsætningen om etablering af
Det Indre Marked for energi i 2015. Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvilken drøftelse af
2030-pakken, der vil finde sted på marts-mødet.
IV. Styrket banksamarbejde og fælles bankafviklingsmekanisme
Der forventes en status på forhandlingerne om en fælles afviklingsmekanisme. Rådet nåede den
18. december 2013 til enighed om forslag vedr. etablering af en fælles afviklingsmekanisme
(SRM) og sektorfinansieret afviklingsfond for nødlidende banker for de lande, der deltager i det
fælles banktilsyn. Forslaget om afviklingsmekanismen forhandles nu med Europa-Parlamentet.
Sideløbende er der intensive forhandlinger i EU om en mellemstatslig aftale, der skal fastlægge
reglerne for anvendelse og indfasning af en fælles afviklingsfond.
V. Skatteunddragelse
Der forventes en opfølgning på det intensiverede arbejde med at bekæmpe skatteunddragelse
som også blev behandlet på Det Europæiske Råd i maj og december 2013. Hovedemnet forven-
tes at være automatisk udveksling af information, herunder er rentebeskatningsdirektivet et væ-
sentligt udestående.
VI. Eksterne relationer
Ukraine
I lyset af de seneste udviklinger må det forventes, at Ukraine kommer på dagsordenen for Det
Europæiske Råd. Situationen udvikler sig løbende, og det forventes, at Det Europæiske Råd vil
drøfte situationen.
EU-Afrika topmøde
Det Europæiske Råd forventes at have en drøftelse af forholdet mellem EU og Afrika forud for
topmødet i april. Det fjerde EU-Afrika topmøde afholdes i Bruxelles den 2.-3. april 2014. Top-
mødet forventes at løfte vigtige dagsordener i forhold til partnerskabet mellem EU og Afrika,
herunder i forhold til kapacitetsopbygningen af den afrikanske freds- og sikkerhedsarkitektur, på
det udviklingspolitiske område og med kommercielle perspektiver.
A
fhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller
konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det
er dog muligt, at Det Europæiske Råds konklusioner vil blive fulgt op af konkrete retsakter, mål-
sætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke
vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventes at hilse formandskabets præsentation af udkastet til konklusioner velkom-
men. Fra dansk side arbejdes der for, at EU fastholder en ambitiøs klima- og energipolitik, og at
der snarest træffes beslutning om den fremtidige ramme for EU’s klima- og energipolitik.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Mødet i Det Europæiske Råd den 20. – 21. marts har tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg den 11. februar 2014 til orientering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1342651_0005.png
2. Det Europæiske Semester – Synteserapport 2014
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet ventes på GAC at præsentere den årlige synteserapport, som sammenfatter drøftelserne af vækst-
undersøgelsen fra en række rådsformationer. Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
2. Baggrund
Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2014 blev offentliggjort den 13. november 2013 og
udgør startskuddet til det europæiske semester 2014. Vækstundersøgelsen skitserer de overord-
nede økonomisk-politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle poli-
tikanbefalinger for medlemslandene for det kommende år i forhold til at få de europæiske øko-
nomier tilbage på sporet og fremadrettet sikre vækst og jobs i EU og i de enkelte medlemslande.
Vækstundersøgelsen har været præsenteret og drøftet i en række rådsformationer, herunder
ECOFIN, Konkurrenceevnerådet, EPSCO og Det Generelle Råd, og der er vedtaget rådskon-
klusioner fra ECOFIN og EPSCO.
3. Formål og indhold
Formandskabet sammenfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen fra de forskellige rådsformati-
oner i en synteserapport, som ventes forelagt for Det Generelle Råd den 18. marts 2014 som led
i forberedelsen af Det Europæiske Råd.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2014, de foreliggende rådskonklusioner og formand-
skabets synteserapport forventes at danne grundlag for Det Europæiske Råds generelle økono-
misk-politiske retningslinjer i konklusionerne fra topmødet den 20.-21. marts. På baggrund af
disse udarbejder medlemslandene stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale re-
formprogrammer i april. Kommissionen præsenterer en vurdering af programmerne i maj og
fremlægger udkast til udtalelser om programmerne og landespecifikke anbefalinger med henblik
på behandling og enighed på Det Europæiske Råd i juni.
Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning ventes at have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent implemen-
tering bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, og sikrer en bæredygtig vækst og
beskæftigelse i medlemslandene.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke, men der må forventes opbakning fra
medlemslandene til synteserapporten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i de fem overordnede prioriteter, der er fremlagt i Kommissionens årlige
vækstundersøgelse for 2014, og som for at sikre kontinuitet er de samme som i 2013. Regerin-
gens politik og reformdagsorden er generelt i overensstemmelse med Kommissionens overord-
nede prioriteter og anbefalinger.
Fra dansk side støttes en rettidig gennemførelse af det europæiske semester med vægt på kvalitet
i anbefalinger og stærkt fokus på implementering af strukturreformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1342651_0007.png
3. Præsentation af Rule of Law mekanismen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen forventes den 12. marts at vedtage en meddelelse om en fremtidig retsstatsmekanisme, som kan
udløses, hvis der foregår alvorlige og systemiske brud på retsstatsprincipperne i et medlemsland. Meddelelsen er en
udløber af et brev fra den tyske, danske, nederlandske og finske udenrigsminister fra marts 2013, der opfordrede
til en bedre monitorering af og dialog om beskyttelsen af EU som værdifællesskab. Indholdet af Kommissionens
meddelelse kendes endnu ikke.
2. Baggrund
Den tyske, danske, nederlandske og finske udenrigsminister sendte i marts 2013 en fællesskrivel-
se til kommissionsformanden med opfordring til en bedre monitorering af og dialog om beskyt-
telsen af EU´s grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i medlemslandene. For-
målet med initiativet var overordnet at bevare EU som værdifællesskab og sikre, at alle lande i
EU fortsat er baseret på EU’s grundlæggende værdier. Tanken er at skabe en bedre dialog inden
for EU om eventuelle problemer, som medlemslandene måtte have med efterlevelse af EU's
værdier.
Traktatens artikel 7 (TEU) indeholder allerede en procedure for håndteringen af grove overtræ-
delser af EU’s grundlæggende værdier, men iværksættelse af proceduren i denne bestemmelse
tillægges nu så stor politisk betydning, at dette reelt bliver en hindring for at anvende proceduren,
som til tider beskrives som ”den nukleare løsning” (bl.a. fordi den giver mulighed for at fratage
et land sine stemmerettigheder i Rådet). Der er derfor behov for et alternativ, så respekten for
EU’s fælles værdier, demokrati og retsstatsprincipper kan drøftes på et sagligt grundlag, inden
problemet har udviklet sig så vidt, at artikel 7-proceduren bliver taget i brug. Mekanismen skal
udarbejdes inden for rammerne af den eksisterende traktat.
Initiativet blev drøftet på rådsmødet (almindelig anliggender) den 22. april 2013, hvor et flertal af
medlemslandene udtrykte støtte til, at der blev arbejdet videre med initiativet.
Den 4. september 2013 holdt kommisæren for retlige anliggender, Viviane Reding, en tale, der
bekræftede, at Kommissionen ville tage bolden op fra de fire udenrigsministres initiativ og lance-
re en mekanisme, der adresserede overtrædelser af EU’s grundlæggende værdier. Redings udtalel-
ser blev bekræftet i Kommissionsformand José Manuel Barrosos State of the Union-tale den 11.
september 2013.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om en retsstatsmekanisme forventes vedtaget den 12. marts, og det
konkrete indhold kendes således endnu ikke. Barroso udtalte i sin State of the Union-tale den 11.
september 2013, at der er grundlæggende værdier i EU, der ikke står til forhandling, og dem må
EU og medlemslandene stå vagt om. En mekanisme skal baseres på lighed imellem medlemslan-
dene og kun udløses, hvis der er et alvorlig systemisk brud på retsstatsprincipperne i et medlems-
land.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Kommissionens meddelelse ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konse-
kvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tyskland, Nederlandene og Finland har sammen med Danmark opfordret Kommissionen til at
fremlægge en meddelelse om beskyttelse af EU’s grundlæggende værdier.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventes at hilse Kommissionens meddelelse varmt velkommen, da den er svar på
initiativet fra de fire lande. Fra dansk side vurderes det at være vigtigt at etablere en ramme for
politiske drøftelser på et tidligt tidspunkt, hvis situationen i et medlemsland er ved at udvikle sig i
en uhensigtsmæssig retning, og inden forholdene bliver så alvorlige, at proceduren i artikel 7 er
aktuel.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Initiativet vedrørende grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i EU blev sidst
behandlet i Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2013. Kommissionens meddelelse har ikke
tidligere være forelagt udvalget.
8