Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3304 - udenrigsanl.
Offentligt
1454094_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7764/14
(OR. en)
PRESSE 153
PR CO 17
PRESSEMEDDELELSE
3304. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 17. marts 2014
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
7764/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0002.png
17. marts 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ukraine
7764/14
Rådet fokuserede på situationen i Ukraine. Rådet fordømte afholdelsen af en ulovlig
"folkeafstemning" på Krim om indlemmelse i Den Russiske Føderation den 16. marts i klar
modstrid med Ukraines forfatning. EU anerkender ikke den ulovlige "folkeafstemning" og resultatet
heraf.
Catherine Ashton, EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik,
udtalte:
"Vi vil gerne meget klart understrege, at der stadig er tid til at undgå en negativ spiral og
vende den nuværende udvikling. Vi opfordrer den russiske ledelse til ikke at tage skridt til
indlemmelse af Krim og i stedet tage skridt til deeskalering af denne krise."
Den Europæiske Union
er fortsat rede til at støtte fremmende dialog mellem Ukraine og Rusland.
I mangel af positive skridt og i tråd med stats- og regeringschefernes erklæring af 6. marts
besluttede Rådet at indføre rejserestriktioner og indefrysning af aktiver over for 21 personer med
ansvar for tiltag, der underminerer eller truer Ukraines territoriale integritet, suverænitet og
uafhængighed.
Rådet godkendte desuden arrangementerne for undertegnelsen af de politiske bestemmelser i
associeringsaftalen den 21. marts i Bruxelles.
"Dette er et stærkt signal om vores politiske støtte,"
sagde den højtstående repræsentant. Rådet bekræftede også EU's tilsagn om at undertegne og indgå
de tilbageværende dele af aftalen, som sammen med de politiske bestemmelser udgør et enkelt
instrument.
EU-strategi for Guineabugten
Rådet vedtog en EU-strategi for Guineabugten for at støtte regionens og dens kyststaters
bestræbelser på at tackle de mange udfordringer i forbindelse med maritim usikkerhed og
organiseret kriminalitet.
7764/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0003.png
17. marts 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det østlige partnerskab / Ukraine......................................................................................................... 7
Bosnien-Hercegovina ........................................................................................................................... 9
Fredsprocessen i Mellemøsten ............................................................................................................. 9
Konflikten i Syrien og den regionale kontekst..................................................................................... 9
Topmødet mellem EU og Afrika: ...................................................................................................... 10
Energidiplomati .................................................................................................................................. 10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Strategien for Guineabugten .................................................................................................................................. 11
EU-strategien for sikkerhed og udvikling i Sahel.................................................................................................. 12
Sydsudan ............................................................................................................................................................... 14
Den Centralafrikanske Republik ........................................................................................................................... 16
Euro-Middelhavs-aftaler - varer med oprindelsesstatus samt administrativt samarbejde...................................... 18
EU's fælles liste over militært udstyr..................................................................................................................... 18
EU's særlige repræsentanter .................................................................................................................................. 18
Den Demokratiske Republik Congo – restriktive foranstaltninger........................................................................ 18
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
1
Støtte til de indre sikkerhedsstyrker i Mali ............................................................................................................ 19
EUBAM LIBYA ................................................................................................................................................... 19
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7764/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Udviklingsprogrammet under Vestafrikas økonomiske partnerskabsaftale .......................................................... 19
EU's fælles holdning med henblik på første møde på højt plan i det globale partnerskab om effektivt
udviklingssamarbejde ............................................................................................................................................ 19
EU's støtte til regeringsførelse i Den Demokratiske Republik Congo ................................................................... 19
7764/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0005.png
17. marts 2014
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Kristian VIGENIN
Den Tjekkiske Republik:
Lubomir ZAORÁLEK
Danmark:
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Paschal DONOHOE
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
José Manuel GARCÍA-MARGALLO MARFIL
Frankrig:
Laurent FABIUS
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Italien:
Federica MOGHERINI
Cypern:
Ioannis KASOULIDES
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Litauen:
Linas A. LINKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
János MARTONYI
Malta:
George VELLA
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Østrig:
Sebastian KURZ
Polen:
Radosław
SIKORSKI
Portugal:
Rui MACHETE
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister for Europaspørgsmål, Taoiseachs kontor og
Udenrigs- og Handelsministeriet
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Udenrigsminister
Første vicepremierminister samt udenrigs- og
Europaminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Udenrigsminister
Ministro de Estado og udenrigsminister
7764/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0006.png
17. marts 2014
Rumænien:
Titus CORLĂȚEAN
Slovenien:
Karl ERJAVEC
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Førsteminister, udenrigs- og Commonwealthminister
Kommissionen:
Günther OETTINGER
Štefan FÜLE
Medlem
Medlem
7764/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0007.png
17. marts 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det østlige partnerskab / Ukraine
Rådet havde en række indgående drøftelser om situationen i Ukraine. Det vedtog følgende
konklusioner:
SN 1884/14
"1.
Rådet fordømmer på det kraftigste afholdelsen af en ulovlig folkeafstemning på Krim om
indlemmelse i Den Russiske Føderation den 16. marts i klar modstrid med Ukraines
forfatning. EU anerkender ikke den ulovlige "folkeafstemning" og resultatet heraf. EU noterer
sig også Venedigkommissionens udkast til udtalelse om denne "folkeafstemning". Den blev
afholdt under synlig tilstedeværelse af bevæbnede soldater, intimiderende forhold for
borgerrettighedsaktivister og journaliser, blokering af ukrainske fjernsynskanaler samt
forhindringer for den civile trafik ind og ud af Krim. Endvidere har der været klare tegn på en
stigende russisk militær opbygning på Krim, og repræsentanter og missioner fra FN og
OSCE, som er inviteret af Ukraines regering, er blevet nægtet adgang til halvøen. EU
beklager denne yderligere negative udvikling, som er en klar krænkelse af Ukraines
suverænitet og territoriale integritet.
Rådet minder om erklæringen fra EU's stats- og regeringschefer af 6. marts, hvori det blev
anført, at forhandlinger mellem Ukraine og Rusland skulle indledes i løbet af få dage,
herunder gennem multilaterale mekanismer, og føre til resultater inden for en kort
tidshorisont. I lyset af udviklingen i sidste uge og i mangel af sådanne resultater har Rådet
besluttet at indføre supplerende foranstaltninger, herunder rejserestriktioner og indefrysning
af aktiver for personer, der er ansvarlige for tiltag, der underminerer eller truer Ukraines
territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed, herunder tiltag vedrørende den fremtidige
status for alle dele af territoriet, hvilket strider imod Ukraines forfatning, samt personer og
enheder, som er forbundet hermed.
Den Europæiske Union er fortsat rede til at støtte fremmende dialog mellem Ukraine og
Rusland. Vi opfordrer indtrængende Rusland til at tage skridt til at deeskalere krisen,
øjeblikkeligt trække sine styrker tilbage, så de får samme antal og placeres på de samme
garnisoner som før krisen i henhold til landets internationale forpligtelser, indlede direkte
drøftelser med Ukraines regering og benytte sig af alle de relevante internationale
mekanismer med henblik på at finde frem til en fredelig forhandlingsløsning, der sikrer fuld
overholdelse af landets bilaterale og multilaterale tilsagn om at respektere Ukraines
suverænitet og territoriale integritet. EU beklager i den forbindelse, at FN's Sikkerhedsråd
ikke var i stand til at vedtage en resolution som følge af Den Russiske Føderations veto.
Der er stadig tid til at vende den nuværende udvikling. Der er muligheder for at undgå en ond
cirkel. EU er rede til at indgå i en konstruktiv dialog med alle parter. EU er forsat fast
besluttet på at nå målsætningen om at udvikle forholdet mellem EU og Rusland på grundlag
af gensidige interesser og overholdelse af folkeretten. Rådet beklager, at Ruslands handlinger
strider imod disse målsætninger. Rådet opfordrer indtrængende Den Russiske Føderation til
ikke at tage skridt til at annektere Krim i strid med folkeretten.
2.
3.
4.
7764/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
Alle yderligere skridt, som Den Russiske Føderation tager for at destabilisere situationen i
Ukraine, vil føre til yderligere og vidtrækkende konsekvenser for forbindelserne på en bred
vifte af økonomiske områder mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den
ene side og Den Russiske Føderation på den anden side. Den Europæiske Union opfordrer
Rusland til at genoptage udviklingen af et strategisk partnerskab med EU i stedet for at isolere
sig yderligere diplomatisk og økonomisk.
5.
Rådet finder, at der er et presserende behov for international tilstedeværelse i hele Ukraine,
herunder på Krim. Rådet støtter en hurtig deployering af en særlig OSCE-observatørmission i
Ukraine.
Rådet ser med tilfredshed på Kommissionens forslag om en midlertidig afskaffelse af told på
ukrainsk eksport til EU og ser frem til en hurtig vedtagelse heraf. Det ser endvidere frem til
undertegnelsen af de politiske bestemmelser i associeringsaftalen den 21. marts i Bruxelles og
bekræfter sit tilsagn om at undertegne og indgå de tilbageværende dele af aftalen, som
sammen med de politiske bestemmelser udgør et enkelt instrument. Disse skridt vil bekræfte
Ukraines frie og suveræne beslutning om at stræbe efter Ukraines politiske associering med
og økonomiske integration i Den Europæiske Union.
Den Europæiske Union er rede til at hjælpe Ukraine og er fast besluttet på at yde en betydelig
finansiel støtte til landets økonomiske og finansielle stabilisering, som forelagt af
Kommissionen i dens hjælpepakke til Ukraine, som vi er fast besluttet på at gennemføre
hurtigt. Rådet opfordrer Den Europæiske Investeringsbank til at fortsætte sine aktiviteter i
Ukraine. Støtte fra IMF vil være af afgørende betydning for at muliggøre bistand fra Den
Europæiske Union, eftersom den umiddelbare prioritet er at genoprette den makroøkonomiske
stabilitet gennem solide finans-, penge- og valutakurspolitikker. Samtidig gentager vi
opfordringen til den ukrainske regering om straks at igangsætte et ambitiøst sæt
strukturreformer, herunder navnlig for at bekæmpe korruption og fremme gennemsigtighed
med hensyn til skatteudgifter.
EU bekræfter også, at det er parat til fortsat at bistå Ukraine med at sikre landets
energiforsyning gennem yderligere diversificering, forbedret energieffektivitet og effektive
energisammenkoblinger med Den Europæiske Union.
6.
7.
8.
7764/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0009.png
17. marts 2014
9.
Den Europæiske Union udtrykker sin anerkendelse af Ukraines hidtil beherskede reaktion. EU
opfordrer igen de ukrainske myndigheder til at gennemføre en inklusiv proces, fortsætte deres
bestræbelser på at sikre frie og retfærdige valg og fremskynde en reform af forfatningen. Alle
krænkelser af menneskerettighederne og voldshandlinger skal efterforskes behørigt, og der
skal gøres en større indsats for at bekæmpe straffrihed. I denne sammenhæng ser EU frem til
en hurtig oprettelse af Europarådets internationale rådgivende panel. EU opfordrer endvidere
de ukrainske myndigheder til fortsat at nå ud til alle regioner og befolkningsgrupper i Ukraine
og sikre fuld beskyttelse af rettighederne for personer, der tilhører nationale mindretal, idet
der trækkes på Europarådets og OSCE's ekspertise. EU støtter også Europarådet, som har
pålagt sit rådgivende udvalg for rammekonventionen om beskyttelse af nationale mindretal at
undersøge de nationale mindretals situation i Ukraine.
Rådet gentager EU's tilsagn om at forbedre de mellemfolkelige kontakter mellem borgerne i
Den Europæiske Union og i Ukraine, bl.a. gennem visumliberaliseringsprocessen, i tråd med
de betingelser, der er aftalt inden for rammerne af handlingsplanen for visumliberalisering."
10.
Rådet vedtog også en række restriktive foranstaltninger som reaktion på tiltag, der truer Ukraines
territoriale integritet, se
pressemeddelelse.
Desuden godkendte Rådet en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af
associeringsaftalen med Ukraine samt en slutakt om denne aftale.
Bosnien-Hercegovina
Den højtstående repræsentant briefede ministrene om sin nylige rejse til Sarajevo, hvor hun havde
drøftet situationen med politikere og repræsentanter for civilsamfundet.
Fredsprocessen i Mellemøsten
Den højtstående repræsentant orienterede ministrene om mulige skridt til støtte for de igangværende
bestræbelser i forbindelse med fredsprocessen i Mellemøsten.
Konflikten i Syrien og den regionale kontekst
Den højtstående repræsentant orienterede kort ministrene om den seneste udvikling i forbindelse
med konflikten i Syrien.
7764/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0010.png
17. marts 2014
Topmødet mellem EU og Afrika:
Rådet blev kort orienteret om forberedelserne af det fjerde topmøde mellem EU og Afrika, der
finder sted den 2.-3. april i Bruxelles med temaet "Investering i mennesker, velstand og fred".
Energidiplomati
Under frokosten udvekslede ministrene i nærværelse af energikommissær Günther Oettinger
synspunkter om EU's energidiplomati. Ministrene drøftede de udenrigspolitiske konsekvenser af de
strategiske valg, som relevante partnere træffer på energiområdet.
Ændringen af det globale energilandskab giver nye udfordringer og muligheder for EU's udenrigs-
og sikkerhedspolitik. Skifergasrevolutionen i USA, den stigende efterspørgsel efter energi i Indien
som følge af det voksende befolkningstal og gassens større betydning som en energiressource i Kina
kan få vidtrækkende politiske og økonomiske følger.
7764/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0011.png
17. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Strategien for Guineabugten
Rådet vedtog følgende konklusioner om Guineabugten:
"1.
Rådet anerkender betydningen af sine forbindelser med Vest- og Centralafrika og har i dag
vedtaget en strategi for Guineabugten, der bygger på en fælles meddelelse
1
fra Kommissionen
og den højtstående repræsentant, for at støtte regionens og dens kyststaters bestræbelser på at
imødegå de mange udfordringer i forbindelse med maritim usikkerhed og organiseret
kriminalitet. Vedtagelsen af en strategi for Guineabugten understreger i rette tid forud for
topmødet mellem EU og Afrika i april 2014 den betydning, som EU tillægger et tæt og
omfattende samarbejde med sine afrikanske partnere.
EU's samlede tilgang til Vest- og Centralafrika bygger på regionens geostrategiske betydning
og det forhold, at EU længe har været fast besluttet på at støtte regionens bestræbelser på at
overvinde fattigdom og opnå varig stabilitet og velstand. Pirateri, væbnet røveri til søs,
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri), herunder miljøødelæggelse og
udfordringer for fødevaresikkerheden, og organiseret kriminalitet, herunder smugling af
migranter og menneske-, narkotika- og våbenhandel i Guineabugten, udgør alvorlige
udfordringer for menneskers sikkerhed og menneskerettighederne, økonomisk virksomhed og
handel både til søs og til lands. Desuden truer grænseoverskridende organiserede kriminelle
netværk og terrornetværk stabiliteten i hele subregionen og har indvirkning på Europas og
dets borgeres sikkerhed.
EU-strategien bygger på det momentum, der blev skabt af regionens statsledere på deres
topmøde i Yaoundé, Cameroun, i juni 2013, og har til formål at yde støtte fra EU til navnlig
den indsats, der gøres af Det Økonomiske Fællesskab af Vestafrikanske Stater (Ecowas), Det
Centralafrikanske Økonomiske Fællesskab (CEEAC) og Guineabugtkommissionen (GGC).
Dette regionale ejerskab er afgørende for at opnå varig fred, sikkerhed, retfærdighed og god
regeringsførelse på grundlag af de demokratiske principper om inklusion, retsstatsforhold og
respekt for menneskerettighederne. Strategien anerkender også behovet for at beskytte såvel
befolkningen i Guineabugtregionen som europæiske borgere mod de trusler, der udgår fra
regionen, herunder pirateri, terrorisme, smugling af migranter og menneske-, narkotika- og
våbenhandel.
2.
3.
1
Dok. 18099/13.
7764/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0012.png
17. marts 2014
4.
EU anerkender betydningen af at tackle de underliggende årsager og bidragende faktorer,
herunder fattigdom og svag regeringsførelse. Selv om omstændighederne er forskellige fra
region til region, indikerer EU's erfaringer med sikkerhedsproblemer på Afrikas Horn, i Sahel
og i De Store Søers Område det hensigtsmæssige og effektive ved en forebyggende indsats i
tæt samarbejde med andre internationale partnere og som støtte til indsatsen fra landene i
regionen og de afrikanske regionale organer. Erfaringerne viser navnlig værdien af at
integrere alle EU's midler og instrumenter – politiske aspekter, sikkerhed, bæredygtig
udvikling og bæredygtigt fiskeri, god regeringsførelse og korruptionsbekæmpelse – i en
samlet tilgang for at opnå en større virkning.
EU vil fremskynde arbejdet for at søge at øge de regionale organisationers og kyststaternes
evne til at opbygge en fælles forståelse af truslerne, styrke deres institutioner for at sørge for
sikkerhed og retsstatsforhold, sikre menneskerettighederne, fremskynde udviklingen,
herunder jobskabelsen, og opbygge samarbejdsstrukturer for at kunne træffe de nødvendige
foranstaltninger til søs og til lands. Denne strategiske tilgang bør også øge niveauet af
koordinering mellem EU og dets medlemsstater i regionen.
I strategien i bilaget fastlægges EU's strategiske tilgang i partnerskab med regionen og i tæt
samarbejde med centrale internationale partnere. Rådet opfordrer EU-Udenrigstjenesten og
Kommissionen til i samråd med medlemsstaterne at udarbejde en handlingsplan til at
iværksætte strategien i synergi med EU's fremtidige maritime sikkerhedsstrategi og under
hensyntagen til principperne i EU's samlede tilgang og til at rapportere årligt om
fremskridtene med gennemførelsen. Rådet opfordrer også den højtstående repræsentant til at
udnævne en højtstående koordinator for Guineabugten, der skal føre tilsyn med
gennemførelsen af strategien og dens handlingsplan."
5.
6.
Den fuldstændige EU-strategi for Guineabugten kan hentes
her.
EU-strategien for sikkerhed og udvikling i Sahel
Rådet vedtog følgende konklusioner om gennemførelsen af EU-strategien for sikkerhed og
udvikling i Sahel:
"1.
Den Europæiske Union (EU) er fortsat dybt bekymret over krisen i Sahelregionen. Den
gentager, at den er fast besluttet på at støtte partnerne i at tackle regionens største sikkerheds-
og udviklingsudfordringer.
7764/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
2.
Rådet udtrykker tilfredshed med de fremskridt, der er gjort hen imod gennemførelsen af EU-
strategien for sikkerhed og udvikling i Sahel, og tilskynder til, at strategien gennemføres i
endnu højere grad i samarbejde med EU's særlige repræsentant (EUSR) for Sahel. EU-
strategiens mål inden for sikkerhed, fredsopbygning, konfliktforebyggelse, bekæmpelse af
radikalisering og udvikling er fortsat gyldige, og forbindelsen mellem sikkerhed og udvikling
vil forblive et centralt aspekt i EU's politikker og operationer i regionen. En dynamisk
reaktion på situationens udvikling i regionen har afgørende betydning for sikringen af, at EU's
samlede tilgang er effektiv. I den forbindelse opfordrer Rådet EU-Udenrigstjenesten, EUSR
for Sahel og Kommissionen til at udvikle en ny regional handlingsplan med de næste skridt
hen imod gennemførelsen af Sahelstrategien.
Rådet opfordrer EU-Udenrigstjenesten, EUSR for Sahel og Kommissionen til at udvide
gennemførelsen af strategien, så den også omfatter Burkina Faso og Tchad, og samtidig
intensivere relevante aktiviteter i Mali, Mauretanien og Niger. Den politiske dialog om
konfliktforebyggelse og sikkerhedsspørgsmål i Sahelregionen intensiveres også i relevante
vestafrikanske lande og nabolande, bl.a. Senegal, Nigeria og Cameroun samt
Maghreblandene.
Den internationale støtte til Sahelregionen skal være ledsaget af en vedvarende indsats for at
finde en varig løsning på de grundlæggende årsager til den fortsatte krise i det nordlige Mali
og i regionen som helhed. Sikkerhed og udvikling i Sahelregionen hænger også nøje sammen
med stabiliteten i Libyen. I Mali støtter EU fuldt ud arbejdet i FN's stabiliseringsmission
MINUSMA med at bidrage til at skabe betingelser, som fremmer den fulde genoprettelse af
den offentlige myndighed, orden og sikkerhed i det nordlige Mali. EU opfordrer indtrængende
alle maliske parter til at indlede troværdige og inklusive drøftelser, der omfatter alle
befolkningsgrupper og alle ikketerroristiske væbnede grupper i det nordlige Mali, med det
formål at opnå en bredt funderet og varig fred med en bæredygtig politisk løsning. EU vil
også fortsat støtte gennemførelsen af den bæredygtige genopretningsplan for Mali.
I overensstemmelse med de humanitære principper om uafhængighed, neutralitet, upartiskhed
og medmenneskelighed vil EU også fortsat yde humanitær bistand til de mest sårbare
befolkningsgrupper efter behov, navnlig i de kommende måneder, for at sikre en koordineret
og effektiv reaktion på den aktuelle fødevarekrise i Sahelregionen og sikre en forbindelse
mellem nødhjælp, rehabilitering og udvikling, hvor forholdene tillader det. Ud fra dette
perspektiv vil EU fortsat fremme den opbygning af modstandskraft og de relevante
koordineringsbestræbelser, som iværksættes af vestafrikanske regionale organisationer og
partnere inden for rammerne af den globale alliance til styrkelse af resiliens (AGIR).
3.
4.
5.
7764/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
6.
Med hensyn til udviklingen i Sahel vil EU fortsat støtte en bæredygtig og inklusiv
socioøkonomisk udvikling og regional integration og i den forbindelse trække på tidligere
erfaringer. Rådet glæder sig over de fremskridt, der er gjort hen imod gennemførelsen af en
økonomisk partnerskabsaftale mellem EU og Vestafrika. EU vil yde specifik støtte til
regionale infrastrukturer, som bringer periferien tættere på centrum, bæredygtige sociale
tjenesteydelser, navnlig inden for sundhed og uddannelse, og bæredygtigt landbrug samt
fødevare- og ernæringssikkerhed. EU vil især tilskynde til lokale og nationale
udviklingspolitikker, som tackler grænseområdernes særlige socioøkonomiske behov og
behov i forbindelse med menneskers sikkerhed, som et middel til at forbedre den territoriale
kontrol og offentlige myndighed overalt i områderne. Der tages behørigt hensyn til handel,
ulovlig handel og migrationsstrømme, herunder tilbagesendelse og tilbagetagelse og
synergierne mellem migration og udvikling. EU vil fortsat fremme demokrati,
menneskerettigheder, decentraliseringspolitikker og god regeringsførelse, herunder et
uafhængigt og retfærdigt retssystem på lokalt og regionalt niveau, og det vil tilskynde til
bekæmpelse af korruption og projekter til bekæmpelse af radikalisering som et middel til
konfliktforebyggelse, som skal bygge på lokale og nationale initiativer, hvor det er muligt. EU
vil fortsat gennemføre fælles programmer i Sahellandene for at gøre EU's
udviklingssamarbejde mere effektivt.
På sikkerhedsområdet vil EU fortsat yde støtte til nationale og regionale bestræbelser i
forbindelse med reform af sikkerhedssektoren og integreret grænseforvaltning og til den
nationale indsats til bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet, herunder smugling
af migranter og menneskehandel, navnlig gennem de igangværende FSFP-missioner i Libyen,
Mali og Niger og den kommende civile mission i Mali. EU vil fremme synergier mellem disse
missioner og samtidig tage hensyn til erfaringerne fra tidligere missioner. EU ser med
tilfredshed på Den Afrikanske Unions og andre regionale aktørers bestræbelser på at fremme
en øget koordinering inden for efterretning og terrorbekæmpelse og en optimal fordeling af
nationale aktiver og national kapacitet."
7.
Sydsudan
Rådet vedtog følgende konklusioner om Sydsudan:
"1.
Den Europæiske Union (EU) udtrykker dyb bekymring over den aktuelle krise i Sydsudan, de
deraf følgende lidelser og dens regionale konsekvenser. EU ser med alvorlig bekymring på
overtrædelserne af aftalen om indstilling af fjendtlighederne, som blev undertegnet den 23.
januar 2014 i Addis Abeba, og opfordrer alle parter til øjeblikkeligt at indstille volden og
overholde aftalen. Det opfordrer indtrængende alle politiske og militære ledere til at beskytte
befolkningen i Sydsudan og handle i hele den sydsudanske befolknings interesse. EU støtter
bestræbelserne på at gøre den vedtagne kontrol- og opfølgningsmekanisme operationel og
opfordrer alle involverede aktører til at fremskynde processen. EU anerkender den afgørende
rolle, som FN's mission i Sydsudan (UNMISS) spiller for at beskytte civile og overvåge og
rapportere om menneskerettigheder. EU fordømmer alle trusler mod missionens stab og
opfordrer alle parter til at samarbejde fuldt ud med UNMISS.
7764/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
2.
EU støtter fuldt ud den mægling, som Den Mellemstatslige Organisation for Udvikling
(IGAD) leder, og roser IGAD's utrættelige indsats for at bane vej for en inklusiv politisk
dialog. I den forbindelse glæder EU sig over løsladelsen af syv fængslede politiske ledere og
deres inddragelse i fredsprocessen og opfordrer den sydsudanske regering til at træffe de
nødvendige foranstaltninger til at løslade de fire resterende fanger, så de også kan deltage i
processen. EU ser frem til, at forhandlingerne genoptages i Addis Abeba den 20. marts 2014. I
den forbindelse opfordrer det alle parter til at forhandle i god tro om en fredelig, omfattende
og bæredygtig løsning, så denne konflikt hurtigt bringes til ophør ved at tackle de
bagvedliggende årsager. EU understreger vigtigheden af en inklusiv dialog og national
forsoning og understreger civilsamfundets rolle i den forbindelse.
EU har ydet støtte til de forhandlinger, der ledes af IGAD, og står parat til at støtte de
eventuelle resultater heraf. EU opfordrer EU's særlige repræsentant for Afrikas Horn til fortsat
at engagere sig aktivt i denne krise i samarbejde med "trojkaen" og andre internationale
aktører.
EU udtrykker bekymring over eventuel ekstern indgriben, der kan forværre de politiske og
militære spændinger i Sydsudan. Det minder om parternes tilsagn om at redeployere eller
gradvist trække de allierede styrker, som begge parter har indbudt, tilbage. EU tilskynder de
regionale ledere til at fortsætte deres samarbejde i regi af IGAD.
EU er dybt bekymret over de fortsatte rapporter om udbredte menneskerettighedskrænkelser
og andre overgreb, som også UNMISS har dokumenteret i en foreløbig rapport udsendt den
21. februar 2014. EU er tilfreds med, at FN vil foretage yderligere undersøgelser af de
forskellige aktørers rolle i forbindelse med tilskyndelse til og udførelse af de grove overgreb,
som er dokumenteret i rapporten: udenretslige henrettelser og massemord, målrettede angreb
på civile, vilkårlige arrestationer og fængsling, tvangsforsvindinger, mishandling og tortur,
rekruttering og anvendelse af børn, seksuelle overgreb, udbredte plyndringer og ødelæggelse
af ejendom. EU glæder sig over, at Den Afrikanske Union nedsatte en
undersøgelseskommission den 7. marts 2014. Det opfordrer Kommissionen til snarest muligt
at indlede sit arbejde og samarbejde med FN og andre relevante aktører, bl.a. om fastlæggelse
af konfliktens øjeblikkelige og grundlæggende årsager, ved efterforskningen af de
forbrydelser, der er begået, og udarbejdelsen af forslag om ansvarlighed og forsoning. Alle de,
der er ansvarlige for overtrædelser af humanitær folkeret og international
menneskerettighedslovgivning, skal stilles til ansvar.
3.
4.
7764/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
5.
EU er stærkt bekymret over den stadig mere desperate humanitære situation, herunder den
store risiko for hungersnød. Siden konfliktens udbrud i midten af december 2013 er over
900 000 blevet tvunget til at forlade deres hjem. Omkring 3,7 mio. mennesker lider under
alvorlig fødevareusikkerhed. EU ser med tilfredshed på den rolle, som FN spiller med at
koordinere den humanitære aktion. Det opfordrer indtrængende alle partnere til at bidrage
både generøst og hurtigt til Sydsudans kriseberedskabsplan og navnlig tilpasse deres indsats
for at løse den stigende fødevareusikkerhed og styrke befolkningens modstandsdygtighed. EU
og dets medlemsstater har indtil nu givet tilsagn om støtte til et beløb af 110 mio. EUR. Det
fordømmer de fortsatte restriktioner mod humanitære aktiviteter og opfordrer alle parter til at
tillade hurtig, fuld, sikker og uhindret humanitær adgang til alle nødlidende
befolkningsgrupper i overensstemmelse med humanitær folkeret og internationale humanitære
principper.
EU gentager, at det er parat til at overveje målrettede restriktive foranstaltninger over for
enkeltpersoner, der hindrer den politiske proces, til støtte for AU's og IGAD's bestræbelser og
i tæt samordning med internationale partnere."
6.
Den Centralafrikanske Republik
Rådet vedtog følgende konklusioner om Den Centralafrikanske Republik:
"1.
Den sikkerhedsmæssige og humanitære krise i Den Centralafrikanske Republik (CAR) er
fortsat yderst foruroligende, trods en relativ stabilisering af situationen i Bangui og de
områder, hvor de internationale styrker er indsat. Den Europæiske Union (EU) gentager de
bekymringer, som den gav udtryk for i de tidligere rådskonklusioner af 20. januar og af
10. februar 2014. Den er fortsat bekymret over risikoen for, at den centralafrikanske konflikt
påvirker CAR's nabolande, og henstiller til, at landets integritet respekteres. EU agter i
samordning og samarbejde med andre internationale aktører at fastholde sin mobilisering
inden for alle krisens aspekter som led i en samlet tilgang, der omfatter aktioner på det
humanitære område (under overholdelse af principperne for humanitære aktioner), politiske
tiltag samt stabiliserende og udviklingsfremmende foranstaltninger.
EU er fortsat dybt bekymret over de humanitære følger af krisen i Den Centralafrikanske
Republik, der varer ved trods den regionale og internationale indsats i landet.
Befolkningsgruppernes overlevelsesvilkår er fortsat vanskelige, især inde i landet, hvor den
humanitære adgang stadig er vanskelig. EU er særlig bekymret over sikkerhedstruslerne mod
civilbefolkningen og konsekvenserne, navnlig de humanitære, af den massive strøm af
centralafrikanere og migranter, de fleste muslimer, der er tvunget til at rejse til primært Tchad,
Cameroun, Den Demokratiske Republik Congo og Republikken Congo. EU bekræfter på ny
sit engagement i CAR og opfordrer hele det internationale samfund til at øge den finansielle
støtte til de befolkningsgrupper, der er berørt af krisen, såvel i CAR som i nabolandene.
2.
7764/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
3.
EU opfordrer de centralafrikanske overgangsmyndigheder til at fortsætte den politiske
overgangsproces og valgforberedelsen. EU opfordrer navnlig myndighederne til at
koncentrere indsatsen om kampen mod straffrihed og minder om, at voldsudøverne skal
retsforfølges for deres handlinger. EU noterer sig med tilfredshed beslutningen fra Den
Internationale Straffedomstols anklager om at indlede en foreløbig undersøgelse af situationen
i CAR, som er part i Romstatutten, og arbejdet i den internationale undersøgelseskommission,
der blev nedsat ved FN's Sikkerhedsråds resolution 2127 (2013). EU opfordrer til, at
overgangsmyndighederne fortsætter deres bestræbelser på at genoprette retsstaten. Med
henblik herpå er det nødvendigt at genskabe sikkerhed, genopbygge forvaltningen og indføre
regler for god økonomisk styring samt føre dialog mellem religionerne og mægle mellem
befolkningsgrupperne. EU gentager sit tilsagn om at bistå overgangsmyndighederne i denne
proces i samarbejde med andre internationale partnere. EU ser navnlig med tilfredshed på
tilsagnet fra Den Afrikanske Union og CAR's nabolande på det militære, humanitære,
politiske og finansielle område til fordel for stabilisering af landet.
Efter vedtagelsen af Rådets afgørelse af 10. februar 2014 om oprettelse af militæroperationen
PSDC-EUFOR RCA i Den Centralafrikanske Republik som omhandlet i FN's Sikkerhedsråds
resolution 2134 godkender Rådet operationsplanen og reglerne for magtanvendelse. Rådet
understreger behovet for at fremskynde arbejdet med forberedelse af operation PSDC-
EUFOR RCA med henblik på at muliggøre en hurtig iværksættelse af operationen i
overensstemmelse med Den Europæiske Unions tilsagn.
Denne militære overgangsoperation skal gennem midlertidig støtte i en periode på højst seks
måneder bidrage til at skabe et sikkert miljø i Banguiregionen med henblik på overdragelse af
opgaverne til AU-styrken MISCA eller til en fredsbevarende FN-operation.
EU hilser FN's generalsekretærs rapport af 3. marts 2014 (S/2014/142) velkommen, navnlig
henstillingen om at tillade deployering af en fredsbevarende FN-operation hurtigst muligt på
anmodning af de centralafrikanske myndigheder med henblik på især at styrke beskyttelsen af
civilbefolkningen, bistå overgangsprocessen, herunder afholdelse af valg senest i februar
2015, støtte beskyttelsen af menneskerettighederne og den humanitære folkeret samt kampen
mod straffrihed og bidrage til at genetablere de grundlæggende statsfunktioner. EU
understreger, at det er vigtigt at støtte MISCA økonomisk og logistisk indtil en eventuel
deployering af en FN-mission. EU bekræfter i den forbindelse sin forpligtelse, herunder
finansiel, til fordel for MISCA og opfordrer til hurtig mobilisering af de finansielle midler,
som der blev givet tilsagn om på donorkonferencen til støtte for MISCA afholdt af Den
Afrikanske Union den 1. februar 2014.
4.
5.
6.
7764/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. marts 2014
7.
Rådet minder om sit tilsagn om at undersøge de nærmere vilkår for et fremtidigt engagement
på retsstatsområdet og med hensyn til reform af sikkerhedssektoren. Rådet opfordrer i den
forbindelse den højtstående repræsentant til at overveje forskellige muligheder, der kan
iværksættes med hensyn til reform af sikkerhedssektoren.
Rådet noterer sig Kommissionens hensigt om at yde bistand til Den Centralafrikanske
Republik på mere end 100 mio. EUR, navnlig til genopbygning af staten, genetablering af de
sociale tjenester (uddannelse, sundhed og fødevare- og ernæringssikkerhed) og
valgforberedelse."
8.
Derudover godkendte Rådet operationsplanen for EU's militæroperation i Den Centralafrikanske
Republik (EUFOR RCA).
Euro-Middelhavs-aftaler - varer med oprindelsesstatus samt administrativt samarbejde
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, EU skal indtage i de associeringsråd,
der er oprettet i medfør af dets associeringsaftaler med en række Middelhavspartnere, til ændringen
af en specifik protokol til hver aftale om begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordninger
for administrativt samarbejde.
Afgørelsen vedrører Euro-Middelhavs-associeringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan,
Marokko, Den Palæstinensiske myndighed og Tunesien.
EU's fælles liste over militært udstyr
Rådet ajourførte EU's fælles liste over militært udstyr, der fastlægger anvendelsesområdet for EU's
bestemmelser om våbeneksport som indeholdt i fælles holdning 2008/944/FUSP om fælles regler
for kontrol med eksport af militærteknologi og -udstyr.
EU's særlige repræsentanter
Rådet godkendte et sæt reviderede retningslinjer vedrørende udnævnelse af, mandat for og
finansiering af EU's særlige repræsentanter. Retningslinjerne er blevet ajourført og udviklet for at
tage hensyn til Lissabontraktaten.
Den Demokratiske Republik Congo – restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede de restriktive foranstaltninger over for Den Demokratiske Republik Congo for at
gennemføre de ændringer, der er vedtaget med FN's Sikkerhedsråds resolution 2136 (2014) af
30. januar 2014.
7764/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454094_0019.png
17. marts 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Støtte til de indre sikkerhedsstyrker i Mali
Rådet vedtog et krisestyringskoncept for en civil mission i medfør af den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik for at bistå de indre sikkerhedsstyrker i Mali (EUCAP Mali), således at den maliske
stat kan sikre lov og orden og bekæmpe terrorister, organiseret kriminalitet og ulovlig
grænseoverskridende handel. Når EUCAP Mali er etableret, vil den kunne give strategisk
rådgivning og uddannelse til lederne af de tre indre sikkerhedsstyrker i Mali, dvs. politiet,
gendarmeriet og nationalgarden.
EUBAM LIBYA
Rådet godkendte indledningen af forhandlinger om en aftale om Det Schweiziske Forbunds
deltagelse i EU's bistandsmission vedrørende integreret grænseforvaltning i Libyen (EUBAM
LIBYA).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Udviklingsprogrammet under Vestafrikas økonomiske partnerskabsaftale
Rådet godkendte konklusionerne om udviklingsprogrammet under Vestafrikas økonomiske
partnerskabsaftale som gengivet i
7736/14.
EU's fælles holdning med henblik på første møde på højt plan i det globale partnerskab om
effektivt udviklingssamarbejde
Rådet vedtog konklusionerne om EU's fælles holdning med henblik på første møde på højt plan i
det globale partnerskab om effektivt udviklingssamarbejde den 15.-16. april 2014 i Mexico City
som gengivet
7805/14.
EU's støtte til regeringsførelse i Den Demokratiske Republik Congo
Rådet vedtog de konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 9/2013 om EU's
støtte til regeringsførelse i Den Demokratiske Republik Congo som gengivet i
7808/14.
7764/14
DA
19