Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3309 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1354271_0001.png
FORSVARSMINISTERIET
Sagsbehandler: JHA
Sagsnummer.: 2014/001160
1. april 2014
Rådsmøde (forsvar) den 15. april 2014 – bidrag til samlenotat
1
4. Maritim sikkerhedsstrategi for EU
5. Den Centralafrikanske Republik (EUFOR CAR)
2
5
Forud for rådsmødet afholdes møde i styringsrådet for det europæiske forsvarsagentur,
EDA, hvor Danmark ikke deltager.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1354271_0002.png
1. Maritim sikkerhedsstrategi for EU
1. Resumé
Der ventes under første dagsordenspunkt en kort præsentation af en fælles meddelelse fra
udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen vedrørende en maritim sikkerhedsstrategi
for EU, jf. opdrag fra DER-mødet i december 2013. Formålet med strategien er at udnytte
EU’s kapaciteter bedst muligt til at varetage EU’s maritime interesser gennem en tværsekto-
riel tilgang. Meddelelsen forventes bl.a. at indeholde elementer vedrørende identifikation af
EU’s maritime interesser, trusler og risici, samt hvilke sektorer, der bør indbefattes. Strategi-
en forventes vedtaget i juni 2014. Der forudses alene en præsentation af den fælles medde-
lelse på rådsmødet og ikke en substansdrøftelse.
2. Baggrund
På mødet i det Europæiske Råd i december 2013 blev det besluttet at udarbejde en maritim
sikkerhedsstrategi for EU, der skulle foreligge senest i juni 2014. Udarbejdelsen af den mari-
time sikkerhedsstrategi vil ske med udgangspunkt i en fælles meddelelse fra udenrigsrepræ-
sentanten og Kommissionen, der blev udsendt primo marts d.å.
Den fælles meddelelse bliver efterfølgende behandlet i en såkaldt Vennegruppe for EU’s
maritime sikkerhedsstrategi (”Friends of the Presidency”) under ledelse af det græske EU-
formandskab. På rådsmødet forventes alene en kort præsentation af den fælles meddelelse
og ikke nogen substansdrøftelse.
3. Formål og indhold
Den fælles meddelelse favner relativt bredt og er bygget på en tværsektoriel tilgang med
fokus på bedre udnyttelse af eksisterende politikker og systemer. Formålet er således, at EU
bliver bedre i stand til at forholde sig til alle aspekter af maritim sikkerhed.
Den fælles meddelelse indeholder fire hovedområder, der ligeledes forventes at være ud-
gangspunktet for udarbejdelsen af den efterfølgende strategi i Vennegruppen:
EU’s maritime sikkerhedsinteresser, hvori der peges på eksempelvis konfliktforebyggelse via
øget samarbejde med internationale partnere, beskyttelse af EU’s grænser, beskyttelse af
infrastruktur og handelsinteresser samt fiskerikontrol.
Maritime trusler og risici, herunder eksempelvis terrorisme, pirateri, ulykker til søs, masse-
ødelæggelsesvåben, ulovligt fiskeri, organiseret kriminalitet, klimaforandringer, forurening
etc.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1354271_0003.png
Formålet med strategien: Her peges på bedst mulig udnyttelse af eksisterende systemer,
herunder en række EU-agenturer, bedst muligt fælles europæisk samarbejde med internati-
onale aktører, cost-efficiency og styrkelse af solidaritet mellem medlemslande bl.a. ved kri-
sehåndtering. Det understreges, at en sammenhængende tilgang på tværs af sektorer er
påkrævet, herunder både civile og militære myndigheder (bl.a. inden for retsvæsen, græn-
sekontrol, told, fiskeri, miljø, forsknings- og innovation, shipping og søværn) og inden for
den private sektor.
Organiseringen af EU’s indsats, hvor der peges på de forskellige sektorer, der bør indbefat-
tes, herunder udenrigspolitik, maritim overvågning, kapabilitetsopbygning og -udvikling,
beskyttelse af kritisk infrastruktur, krisehåndtering samt forskning, innovation og uddannel-
se inden for det maritime område.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for dansk ret
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Det er ikke forventningen, at den fælles meddelelse vil være genstand for substansdrøftelse
på rådsmødet, men blandt medlemslandene er der bred opbakning til den skitserede tvær-
sektorielle tilgang samt, at der ikke bør foreslås ny lovgivning i processen, men i stedet bør
tages udgangspunkt i de eksisterende rammer og lovgivning.
10. Regeringens generelle holdning
Det maritime område er af central betydning for Danmark. 90 pct. af verdenshandlen trans-
porteres til søs og 10 pct. af denne, målt i værdi, afvikles af danske selskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen finder, at den tværsektorielle tilgang med fokus på samtænkte indsatser stem-
mer godt overens med Danmarks målsætninger.
Regeringen finder det vigtigt at understrege, at fokus bør være på at skabe merværdi i for-
hold til eksisterende indsatser og lægger vægt på, at der ikke etableres nye strukturer eller
ny lovgivning, der ikke er behov for.
Regeringen finder, at det videre arbejde med strategien bør tage udgangspunkt i EU’s glo-
bale maritime interesser og derved også afspejler en geografisk balance, hvor man ikke
særligt prioriterer specifikke regioner.
Regeringen støtter, at der i strategien fastholdes fokus på, at der også er merværdi ift. at
styrke samarbejdet med samarbejdspartnere, herunder NATO, i forhold til maritim sikker-
hed.
Regeringen finder, at det bør afklares nærmere, hvad Kommissionen konkret lægger op til
jf. meddelelsens referencer til øget koordinering mellem Kommissionen og medlemslande i
internationale fora, særligt i forhold til FN’s Søfartsorganisation IMO. Danmark har i den
forbindelse en interesse i, at EU fokuserer på, hvad der er bedst for EU’s gennemslagskraft i
forhold til den internationale regeldannelse og optimering af den globale søsikkerhed og
EU’s konkurrenceevne.
Regeringen vil desuden arbejde for, at strategien tager højde for, at EU har særlige kompe-
tencer på det maritime område i forhold til støtte til kapacitetsopbygning i centrale regioner
og partnerlande, hvilket blandt andet ville kunne understøtte igangværende antipirateri-
indsatser yderligere. Da Danmark grundet forsvarsforbeholdet ikke deltager i udarbejdelsen
og gennemførelsen af afgørelser og aktioner inden for EU, som har indvirkning på forsvars-
området, vil Danmark ikke kunne deltage i de militære elementer af den maritime sikker-
hedsstrategi, herunder f.eks. CSDP-operationer til pirateribekæmpelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Ikke tidligere forelagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1354271_0005.png
2. Den Centralafrikanske Republik (EUFOR CAR)
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af EU’s planlagte CSDP-operation til den Centralafrikanske Republik
(EUFOR CAR). Drøftelsen forventes at fokusere på styrkegenereringen, der har bidraget til
at forsinke deployeringen. Operationen er formelt blevet lanceret den 1. april 2014. Herud-
over kan drøftelsen tænkes at berøre EU’s Kampgrupper. Som følge af det danske forsvars-
forbehold deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og gennemførelsen af afgørelser og aktio-
ner inden for EU, som har indvirkning på forsvarsområdet.
2. Baggrund
Der ventes en drøftelse af EU’s planlagte CSDP-operation til den Centralafrikanske Republik
(EUFOR CAR). Operationen forudses indsat omkring hovedstaden Bangui og vil have til for-
mål at bistå bl.a. stabiliseringsstyrken fra Den Afrikanske Union, MISCA (International Sup-
port Mission to the Central African Republic), i at forbedre sikkerhedssituationen. Operatio-
nen forudses at overdrage ansvaret til en FN- eller AU-ledet mission efter ca. seks måneder.
Operationsplan og ”Rules of Engagement” blev godkendt på udenrigsrådsmødet den 17.
marts 2014, og operationen blev formelt lanceret den 1. april d.å. Deployeringen har dog
trukket ud på grund af forsinkelser i styrkegenereringen, som forventes drøftet på rådsmø-
det.
3. Formål og indhold
Formålet med operationen i den Centralafrikanske republik er at forbedre sikkerhedssituati-
onen og i den forbindelse bistå den Afrikanske Union og Frankrig, der begge har operationer
i landet. Operationen skal bl.a. bidrage til at beskytte civilbefolkningen og vigtige kommuni-
kationsveje, herunder i området omkring lufthavnen i hovedstaden Bangui. Ud over styrke-
genereringen forventes drøftelsen at berøre situationen i den Centralafrikanske Republik og
de logistiske udfordringer, der vil kunne have indflydelse på deployeringen.
Der forventes ikke behandlet forslag endsige vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
EUFOR CAR vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der ventes udtrykt generel tilfredshed med den forventede, snarlige deployering af operati-
onen, skønt visse lande må forventes at udtrykke bekymring vedrørende styrkegenererin-
gen, herunder opfordre til yderligere bidrag. Der foreligger ikke oplysninger om mulige til-
sagn om yderligere bidrag. Det er muligt, at enkelte lande desuden vil anvende drøftelsen til
at berøre generelle udfordringer for EU’s militære operationer, herunder manglende anven-
delse af EU’s kampgrupper.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er foruroliget over situationen i CAR og de mulige implikationer for subregionen.
Regeringen støtter derfor op om en aktiv rolle for EU i CAR, ligesom man støtter op om AU’s
indsats. Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i udarbejdelsen
og gennemførelsen af afgørelser og aktioner inden for EU, som har indvirkning på forsvars-
området. Danmark deltager således ikke i EUFOR CAR.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den Centralafrikanske Republik blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 14. marts 2014. EUFOR CAR har ikke tidligere været forelagt.