Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3308 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold
Den 2. april 2014
FVM 260
___________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. april 2014
____________________________________________________________________
1.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om gen-
nemførelsen af bestemmelser om producentorganisationer, driftsfonde
og driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager siden 2007-
reformen
- Udveksling af synspunkter
KOM (2014) 112
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353790_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 14. april 2014
1.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af
bestemmelser om producentorganisationer, driftsfonde og driftsprogrammer i sekto-
ren for frugt og grøntsager siden 2007-reformen produkter
KOM (2014) 112
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 13. marts
2014. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen skal i medfør af Rådets forordning (EF) 1234/2007 udarbejde en rapport om
producentorganisationer, driftsfonde og driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager
siden 2007-reformen. Den er nu fremlagt og viser, at gennemslagskræften af støtteordningen
for frugt og grøntsager er begrænset på grund af lav organiseringsgrad i sektoren i visse med-
lemsstater. Endvidere peger Kommissionen på behov for forenkling af ordningen. Kommissio-
nen vil på det grundlag arbejde videre og eventuelt fremkomme med lovforslag om revision af
støtteordning for frugt- og grøntsagssektoren. Rapporten er sat på dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 14. april 2014 med henblik på udveksling af synspunkter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2014) 112 af den 4. marts 2014 fremlagt en rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af bestemmelser om producentorganisationer,
driftsfonde og driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager siden 2007-reformen Rap-
porten er fremsendt til Rådet af rådssekretariatet i en dansk sprogudgave den 6. marts 2014.
Kommissionen skal i overensstemmelse med artikel 184, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr.
1234/2007 ("fusionsmarkedsordningen") senest den 31. december 2013 forelægge Europa-
Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelse af bestemmelserne i del II, afsnit I, kapi-
tel IV, afdeling Iva og del II, afsnit II, kapitel II, for så vidt angår producentorganisationer,
driftsfonde og driftsprogrammer i frugt- og grøntsagssektoren.
Rapporten er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. april 2014 med
henblik på udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der er ikke tale om stillingtagen til konkrete forslag, hvorfor nærhedsprincippet ikke er rele-
vant.
Formål og indhold
Ved reformerne af markedsordningerne for frugt og grøntsager i 1996 og 2007 blev ydelsen af
støtte i frugt- og grøntsektoren centreret omkring producentorganisationer. Ved 2007-
reformen blev det desuden obligatorisk for medlemsstaterne at indføre nationale strategier for
ordningen, idet der blev indført mulighed for at yde støtte til krisetiltag, og der blev lagt øget
vægt på miljø.
Rapporten beskriver udviklingen i sektoren i perioden 2003-2010. Perioden er kendetegnet ved
et fald i arealet med frugt og grøntsager. Antallet af frugt og grøntbedrifter samt de produce-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rede mængder er ligeledes faldet i perioden. Organiseringsgraden (regnet som andelen pro-
duktionsværdien af frugt og grøntsager afsat af producentorganisationer i forhold til den sam-
lede produktionsværdi af alt frugt og grønt) var i 2010 på 43,0 % på EU-niveau. Dette tal
dækker over meget store forskelle mellem medlemsstaterne. Således er andelen i Nederlande-
ne næsten 100 %, mens mange medlemsstater i Sydeuropa og Østeuropa ligger under 20 %.
Danmark ligger med ca. 52 % over EU-gennemsnittet. Andelen af producenter i EU, der er
organiseret i en producentorganisation, steg fra 10,4 % i 2004 til 16,5 % i 2010. Da mulighe-
den for at yde støtte i sektoren stort set er begrænset til producentorganisationer (og sam-
menslutninger af producentorganisationer), bevirker den lave organisationsgrad, at kun en
mindre del af sektoren får del i støtten.
Organisationerne får del i støtten ved at oprette en driftsfond, som finansierer aktiviteter i et
driftsprogram. Den finansielle støtte fra EU til producentorganisationernes driftsfonde kan
maksimalt udgøre 4,1 % af hver producentorganisations samlede afsatte produktion, dog op til
4,6 % til kriseinstrumenter. EU-støtten kan højst udgøre 50 % af omkostningerne. Rapporten
viser, at de samlede udgifter til driftsprogrammer i perioden 2004 til 2010 steg fra 713 millio-
ner € til 1.374 millioner €. EU’s finansielle støtte steg fra 380 millioner € til 671 millioner €.
Kommission konkluderer herom, at andelen af producentorganisationer, der har gennemført et
driftsprogram, er steget. Den samlede finansielle støtte fra EU ligger dog væsentligt under,
hvad der potentielt kan ydes. Således svarede støtten i 2010 til 3,4 % af værdien af produkti-
onen, som afsættes gennem producentorganisationerne, og blot 1,3 % af den samlede værdi
af EU’s frugt- og grøntsagsproduktion.
Vedrørende gennemførte foranstaltninger er de mest anvendte følgende: Planlægning af pro-
duktionen med 22,2 %, foranstaltninger til forbedring eller opretholdelse af produktkvaliteten
med 20,3 %, miljøforanstaltninger med 23,8 % og foranstaltninger til forbedring af afsætning
med 24,0 %. Derimod bliver kriseinstrumenter brugt meget lidt (2,8 %).
Konklusionerne i medlemsstaternes evalueringsrapporter fra midtvejsevalueringen i 2012 vi-
ser, at driftsprogrammerne i de fleste medlemsstater bidrager positivt til at fremme omsæt-
ningen af medlemmernes produkter på markedet. I visse medlemsstater bidrager driftspro-
grammerne til at øge den handelsmæssige værdi af produkterne. Dermed lader det ikke til, at
driftsprogrammerne bidrager til at optimere produktionsomkostningerne, stabilisere produ-
centpriserne eller forbedre producentorganisationernes tiltrækningskraft. Endeligt peger rap-
porten på svagheder i udarbejdelse af medlemsstaternes nationale strategier samt svagheder i
overvågning og evaluering af nationale strategier.
Rapporten konkluderer blandt andet, at det skal undersøges, hvordan man øger organisations-
graden og derved udnyttelsen af ordningen. Det gælder navnlig i de medlemsstater, hvor del-
tagelsen er lav, for på den måde at modvirke den nuværende ubalance på tværs af EU. Det
bemærkes derudover, at driftsprogrammer godt kunne bidrage mere effektivt til at nå hoved-
mål som for eksempel forbedring af producentorganisationernes tiltrækningskraft, forøgelse af
produkternes handelsværdi, optimering af produktionsomkostningerne og stabilisering af pro-
ducentpriserne.
Det vurderes, at kriseinstrumenternes begrænsede anvendelse viser, at der er behov for for-
bedring af disse. Det samme er tilfældet med anvendelse af midler til strategiske formål som
forskning og forsøgsproduktion.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353790_0004.png
Der peges også på, at de nuværende regler er for komplicerede og giver dårlig retssikkerhed.
Forenkling og konsolidering af den retlige ramme skal derfor prioriteres ved en fremtidig revi-
sion. Det anses også for nødvendigt at mindske den administrative byrde for producenterne og
de forvaltende myndigheder.
Det vurderes, at det eventuelt kan blive nødvendigt med en omfordeling af visse finansielle
ressourcer inden for rammerne af budgettet til sektoren.
Kommissionen vil på grundlag af rapporten og den efterfølgende debat arbejde videre og even-
tuelt fremkomme med lovforslag om revision ordningen for frugt- og grøntsagssektoren.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rapporten.
Konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv konsekvenser for EU-budgettet, ligesom den ikke i sig selv har
statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring § 2-udvalget (landbrug), og der er ikke indkommet hørings-
svar.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager Kommissionens rapport til efterretning. Det skal påpeges, at støtteordningen
til frugt- og grøntsektoren er kompliceret og besværlig at anvende for såvel myndigheder som
producentorganisationer. Dette har medført finansielle underkendelser for flere medlemssta-
ters vedkommende, herunder Danmark. Kommissionen bør derfor i en fremtidig revision priori-
tere en forenkling af ordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en række medlemsstater vil understrege behovet for forenklinger og præci-
seringer af regelsættet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 19. marts 2014 forud for rådsmøde
den (landbrug og fiskeri) den 24. marts 2014, jf. samlenotat oversendt den 13. marts 2014.
Notat er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4