Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3317 - Konkurrenceevne
Offentligt
1454110_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
10226/14
(OR. en)
PRESSE 308
PR CO 29
DA
PRESSEMEDDELELSE
3317. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 26. maj 2014
Formænd
Notis Mitarachi
Viceminister for udvikling og konkurrenceevne
Christos Vasilakos
Generalsekretær for forskning og teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10226/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0002.png
26. maj 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Beskyttelse af forretningshemmeligheder
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til de nye regler for beskyttelse af
forretningshemmeligheder, der har til formål at gøre det lettere for de nationale domstole at
behandle sager om uretmæssig tilegnelse af fortrolige forretningsoplysninger, fjerne produkter, der
krænker forretningshemmeligheden, fra markedet og gøre det lettere for ofre for ulovlige aktiviteter
at modtage erstatning.
Formanden for Rådet (konkurrenceevne), den græske statssekretær for udvikling og
konkurrenceevne Panagiotis Mitarakis, fremsatte følgende bemærkninger:
"I dag har vi truffet
afgørelse om en fælles klar og sammenhængende juridisk ordning til beskyttelse mod uretmæssig
tilegnelse af forretningshemmeligheder i EU's medlemsstater. Denne afgørelse vil fremme
innovative virksomheder, sikre fair og ærlig konkurrence og skabe et sikkert miljø, der bidrager til
innovation, udveksling af værdifuld knowhow og grænseoverskridende kommercielle aktiviteter i
det indre marked. Dette vil sætte virksomhederne i stand til at fortsætte med at investere i forskning
og innovation i Europa med større tillid".
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse
10200/14.
eCall - alarmopkald: krav til typegodkendelse af køretøjsmonterede anordninger
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et forslag, der tager sigte på at indføre krav til
EU-typegodkendelse af køretøjer for så vidt angår montering af eCall-anordninger i nye
køretøjsmodeller. Det EU-dækkende eCall-system har til formål at fremskynde alarmopkald ved
trafikulykker.
Forskningsinfrastrukturer
Rådet vedtog
konklusioner
om køreplanen for gennemførelse af paneuropæiske
forskningsinfrastrukturer.
EU - Den Europæiske Rumorganisation: hen imod en fælles vision, der fremmer
konkurrenceevnen
Rådet vedtog
konklusioner
om, hvordan EU og Den Europæiske Rumorganisation bedre kan
udvikle en fælles vision for rummet, der fremmer konkurrenceevnen.
EU's budget: egne indtægter
Rådet vedtog uden debat de tre lovgivningsmæssige retsakter, der udgør
pakken vedrørende egne
indtægter,
i forbindelse med EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
10226/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0003.png
26. maj 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED OG INDUSTRI ............................................................................................ 8
Beskyttelse af forretningshemmeligheder............................................................................................ 8
Køretøjsmonteret eCall-system: krav til typegodkendelse .................................................................. 9
Reform af varemærkesystemet........................................................................................................... 10
Pakkerejsedirektivet ........................................................................................................................... 11
FORSKNING og INNOVATION ..................................................................................................... 12
Paneuropæiske forskningsinfrastrukturer .......................................................................................... 12
Euro-Middelhavs-samarbejdet ........................................................................................................... 12
RUMPOLITIK ................................................................................................................................... 13
EU-ESA-samarbejde .......................................................................................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
1
Enhedspatentbeskyttelsesordningen ...................................................................................................................... 14
Modernisering af statsstøtten ................................................................................................................................. 14
Retningslinjer vedrørende handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter .................................................................. 15
Forbedring af det indre marked: frontrunnerinitiativ ............................................................................................. 15
Centrale støtteteknologier ...................................................................................................................................... 16
Råstoffer ................................................................................................................................................................ 16
Opsendelse af den første Copernicussatellit .......................................................................................................... 16
Innovationsinvesteringspakken ............................................................................................................................. 17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10226/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26. maj 2014
Innovation i den offentlige sektor .......................................................................................................................... 17
Europæiske innovationspartnerskaber ................................................................................................................... 17
Internationalt samarbejde om videnskab og teknologi .......................................................................................... 18
Det kommende italienske formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................... 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TOLDUNION
Forvaltningsreform - Rådets konklusioner ............................................................................................................ 19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - overgangsperiode ........................................................................................... 19
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Det Schweiziske Forbunds deltagelse i EUBAM Libya ........................................................................................ 19
BUDGET
Pakken vedrørende egne indtægter* ...................................................................................................................... 20
FISKERI
Forbindelser med internationale organisationer .................................................................................................... 20
SOCIALPOLITIK
Den Internationale Arbejdskonference - kodeksen i konventionen om søfarendes arbejdsforhold* ..................... 21
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 21
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 21
10226/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0005.png
26. maj 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Pavel BĚLOBRÁDEK
Vladimír BÄRTL
Jakub DÜRR
Danmark:
Ole TOFT
Tyskland:
Gerd BILLEN
Georg SCHÜTTE
Guido PERUZZO
Estland:
Clyde KULL
Irland:
John PERRY
Grækenland:
Panagiotis MITARAKIS
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister med ansvar for videnskab, forskning
og innovation
Viceindustri- og vicehandelsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet og
Forbundsministeriet for Forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister med ansvar for mindre virksomheder
(Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet)
Viceminister for udvikling og konkurrenceevne
Christos VASILAKOS
Spanien:
Carmen VELA OLMO
Begoña CRISTETO
Frankrig:
Arnaud MONTEBOURG
Geneviève FIORASO
Kroatien:
Dražen PROS
Goran ŠTEFANIĆ
Italien:
Stefania GIANNINI
Federica GUIDI
Sandro GOZI
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Ina DRUVIETE
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Evaldas GUSTAS
Rasa NOREIKIENÈ
Rimantas VAITKUS
Generalsekretær for forskning og teknologi
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Generalsekretær for industri og små og mellemstore
virksomheder
Minister for genopretning af produktiviteten
Minister for videregående uddannelser og forskning
Viceminister for entreprenørskab og håndværk
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Minister for økonomisk udvikling
Statssekretær, premierministerens kontor
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Viceøkonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
10226/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0006.png
26. maj 2014
Luxembourg:
Marc HANSEN
Georges FRIDEN
Statssekretær for videregående uddannelser og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
10226/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0007.png
26. maj 2014
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Christian CARDONA
Neil KERR
Nederlandene:
Henk KAMP
Wepke KINGMA
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Lena KOLARSKA -
BOBIŃSKA
Andrzej DYCHA
Portugal:
Nuno CRATO
Leonor PARREIRA
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Maricel POPA
Tudor PRISECARU
Slovenien:
Jernej PIKALO
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Štefan CHUDOBA
Finland:
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Peter HONETH
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Statssekretær for parlamentariske anliggender og
økonomisk strategi, Økonomiministeriet
Økonomiminister og minister for investeringer og små
virksomheder
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Minister for uddannelse, videnskab og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Videnskab,
Forskning og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for handel og nordisk samarbejde
Statssekretær med ansvar for videregående uddannelse og
forskning, Uddannelsesministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Antonio TAJANI
Michel BARNIER
Karel DE GUCHT
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
10226/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0008.png
26. maj 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED OG INDUSTRI
Beskyttelse af forretningshemmeligheder
Rådet vedtog en generel indstilling
1
med henblik på fastsættelse af nye retlige rammer for
beskyttelsen af forretningshemmeligheder (9870/14).
De nye rammer skal gøre det lettere for de nationale domstole at behandle sager om uretmæssig
tilegnelse af fortrolige forretningsoplysninger, fjerne produkter, der krænker
forretningshemmeligheden, fra markedet og gøre det lettere for ofre for ulovlige aktiviteter at
modtage erstatning.
Ifølge indstillingen skal de nye rammer omfatte følgende hovedtræk:
minimumsharmonisering af de forskellige civilretlige ordninger, samtidig med at
medlemsstaterne får mulighed for at anvende strengere regler
fastlæggelse af fælles principper, definitioner og sikkerhedsforanstaltninger i
overensstemmelse med internationale aftaler og af de foranstaltninger, procedurer og
retsmidler, der bør stilles til rådighed med henblik på civilretlig oprejsning
en forældelsesfrist på seks år for krav eller anlæggelse af sager ved domstolene
bevarelse af fortrolighed i sagsbehandlingen samtidig med at det sikres, at de rettigheder,
der tilkommer parterne i en sag om forretningshemmeligheder, ikke undergraves
fastsættelse af en gunstig ordning for arbejdstagere med hensyn til deres ansvar for skader i
tilfælde af krænkelse af en forretningshemmelighed, hvis de handler uden forsæt.
Virksomheder, uanset størrelse, tillægger forretningshemmeligheder lige så stor værdi som patenter
og andre former for intellektuel ejendomsret og anvender fortrolighed som et redskab til at styre
deres konkurrenceevne og innovationsforskning. De omfatter en række forskellige oplysninger, som
går lige fra teknologisk viden til kommercielle oplysninger, f.eks. oplysninger om kunder og
leverandører, forretningsplaner eller markedsundersøgelser og -strategier.
1
Den generelle indstilling, som fastsætter Rådets fælles holdning til et udkast til direktiv,
baner vejen for at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til
enighed ved førstebehandlingen. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
10226/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0009.png
26. maj 2014
Forretningshemmeligheder spiller en vigtig rolle for beskyttelsen af videnudveksling mellem
virksomheder og forskningsinstitutioner inden for og på tværs af det indre markeds grænser i
forbindelse med forskning, udvikling og innovation.
For at fremme fair konkurrence og et innovativt erhvervsklima er begrænsninger i brugen af
forretningshemmeligheder berettiget i tilfælde, hvor den relevante knowhow og de relevante
oplysninger er blevet indhentet fra forretningshemmelighedshaveren mod dennes vilje med
uhæderlige midler. Vurderingen af, hvorvidt og i hvilket omfang sådanne begrænsninger er
nødvendige, underkastes domstolskontrol fra sag til sag.
Med henblik herpå forelagde Kommissionen den 28. november 2013 et forslag til direktiv om
beskyttelse af forretningshemmeligheder mod ulovlig erhvervelse, brug og videregivelse inden for
rammerne af strategien for udvikling af det indre marked for intellektuelle ejendomsrettigheder
(17392/13).
De nye bestemmelser skal træde i kraft senest et år efter den endelige vedtagelse af direktivet.
Køretøjsmonteret eCall-system: krav til typegodkendelse
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til forordning, der tager sigte på at
indføre krav til EU-typegodkendelse af køretøjer for så vidt angår montering af eCall-anordninger i
nye køretøjsmodeller (9879/14). Det EU-dækkende eCall-system har til formål at fremskynde
alarmopkald ved trafikulykker.
Den generelle indstilling baner vejen for at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med
henblik på at nå til enighed ved andenbehandlingen.
Udkastet til forordning er en del af en pakke af EU-initiativer med henblik på at sikre indførelse af
den 112-baserede eCall-tjeneste i alle medlemsstater. Rådet vedtog allerede den 8. maj 2014 en
afgørelse om indførelse af et obligatorisk eCall-system til håndtering af alarmopkald, der sendes
automatisk fra biler eller udløses manuelt af personer, der befinder sig i bilen, i tilfælde af en ulykke
(se
pressemeddelelse
9353/14).
eCall-systemet skal bidrage til at nedbringe antallet af tilskadekomne og begrænse alvoren af de
kvæstelser, der følger af trafikulykker. Nye køretøjer skal med henblik herpå være udstyret med
trådløse anordninger, der udløser nødsignalet til alarmnummeret 112.
Bilfabrikanterne vil derfor skulle udstyre alle nye modeller med en køretøjsmonteret teknologi, som
kommunikerer med den 112-baserede interoperable eCall-tjeneste.
10226/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0010.png
26. maj 2014
Reform af varemærkesystemet
Rådet noterede sig formandskabets rapport om, hvor langt man er nået i den igangværende reform
af EF-varemærkesystemet (9558/14). Det pålagde Rådets forberedende organer at gå videre med
arbejdet.
Reformen tager sigte på at modernisere varemærkerammerne for at forbedre betingelserne for
erhvervslivets innovationsmuligheder. Den vil således gøre EF-varemærkesystemet lettere
tilgængeligt for SMV'er og forbedre effektiviteten af varemærkebeskyttelsen. Den vil desuden
forbedre samarbejdet mellem Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM), der er
ansvarligt for registrering og forvaltning af EF-varemærker, og de nationale kontorer.
I løbet af årene har der været en støt stigning i handelsværdien og antallet af varemærker. Der blev i
2012 indgivet et rekordstort antal EF-varemærkeansøgninger, og OHIM, der startede sine aktiviteter
i 1996, rundede i 2011 den første million ansøgninger. Denne udvikling har været ledsaget af en
øget forventning fra de berørte parter med hensyn til mere strømlinede og højkvalitative
varemærkeregistreringssystemer, som er mere konsistente, offentligt tilgængelige og teknisk up-to-
date.
Etableringen af OHIM har derfor været en stor succes og bidraget markant til at styrke
konkurrenceevnen i EU. OHIM ligger i Alicante, Spanien.
EF-varemærket har etableret et separat system til registrering af enhedsrettigheder med samme
retsvirkning i hele EU. Et varemærke anvendes til at kendetegne en virksomheds varer og
tjenesteydelser. Det er i kraft af sit mærke, at en virksomhed kan tiltrække og fastholde kunder og
dermed skabe værdi og vækst. Mærket fungerer som generator for innovation og har en positiv
indvirkning på beskæftigelsen. Systemet blev udformet til at eksistere side om side med de
nationale varemærkesystemer, som fortsat var nødvendige for de virksomheder, som ikke ønskede
at beskytte deres varemærker på EU-plan.
Rådet modtog en første statusrapport den 2. december 2013 (16218/13).
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning i februar 2014.
Kommissionen forelagde forslagene til reformen den 2. april 2013 (8065/13 og
8066/13).
10226/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0011.png
26. maj 2014
Pakkerejsedirektivet
Rådet noterede sig formandskabets rapport om fremskridtene i den igangværende reform af
pakkerejsedirektivet (9322/14). Det pålagde Rådets forberedende organer at gå videre med arbejdet.
Forbrugere, der køber rejsetjenesteydelser, er allerede beskyttet af en lang række EU-regler og
nationale regler. Men rejsemarkedet er blevet væsentligt ændret, navnlig gennem internettet, siden
de fælles regler blev vedtaget for 20 år siden, og det nye markedsmiljø opfylder ikke længere
forbrugernes og virksomhedernes behov.
I betragtning af at et overvældende flertal af EU's rejsearrangører og rejsebureauer er SMV'er, tager
ajourføringen af det nuværende direktiv sigte på at reducere de gennemsnitlige omkostninger, der er
forbundet med at tilbyde pakker, ved at modernisere reglerne og mindske bureaukratiet. Ved at
harmonisere reglerne og overholdelsesomkostningerne vil de nye betingelser fremme lige
konkurrencevilkår, hvilket SMV'er vil drage endnu større fordel af end store arrangører. Desuden
vil fjernelsen af hindringer for handelen på tværs af grænserne åbne flere muligheder for
virksomhederne, navnlig SMV'erne, for at udvide deres aktiviteter i forskellige medlemsstater.
Dette vil skabe et bredere udvalg af rejsebureauer og ferieprodukter og kan derfor føre til lavere
priser for forbrugerne.
Det nye forslag har også tætte forbindelser til anden EU-lovgivning, navnlig forordningen om
flypassagerers rettigheder (forordning nr. 261/2004), som i øjeblikket er ved at blive ændret, og
direktivet om forbrugerrettigheder (direktiv 2011/83/EU) (pakkerejser er ikke omfattet af
sidstnævnte direktiv).
Rapporten afspejler delegationernes vigtigste betænkeligheder under den første gennemgang,
herunder anvendelsesområdet, harmoniseringsniveauet og beskyttelsen i tilfælde af konkurs eller
insolvens ifølge de nye regler.
Kommissionen forelagde udkastet til direktiv om pakkerejser og formidlede rejsearrangementer den
9. juli 2013
(12257/13)
sammen med meddelelsen om tilpasning af EU-reglerne om pakkerejser til
den digitale tidsalder
(12259/13).
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning den 12. marts 2014.
10226/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0012.png
26. maj 2014
FORSKNING og INNOVATION
Paneuropæiske forskningsinfrastrukturer
Rådet vedtog konklusioner til støtte for gennemførelsen af køreplanen for Det Europæiske
Strategiforum for Forskningsinfrastrukturer (ESFRI)
(10257/14).
Konklusionerne anerkender det arbejde, der er udført af
ESFRI
vedrørende prioritering af projekter
til gennemførelse, og planerne om at opdatere ESFRI’s køreplan med nye forskningsinfrastrukturer
af interesse for hele Europa hilses velkommen.
ESFRI har identificeret tre projekter, der er strategisk relevante for Europa og er klar til at blive
udviklet:
det europæiske pladeobservationssystem (EPOS)
den europæiske biovidenskabsinfrastruktur for biologiske oplysninger (ELIXIR) og
den
europæiske spallationskilde.
Forskningsinfrastrukturer omfatter faciliteter, ressourcer og tilknyttede tjenester, der anvendes af
videnskabelige samfund til at udføre forskning på topplan. De kan være "etsteds" (en enkelt
placering), "distribuerede" (et net af ressourcer) eller "virtuelle" (med tjenester, der leveres ad
elektronisk vej). Disse nøgleinfrastrukturer kan ikke kun tilskrives nogle af de største
videnskabelige opdagelser og væsentlige dele af den teknologiske udvikling, men er også er med til
at tiltrække de bedste forskere fra hele verden og bygge bro mellem forskningsmiljøerne og de
videnskabelige discipliner.
Euro-Middelhavs-samarbejdet
Rådet afholdt en debat om, hvordan man kan styrke og videreudvikle det videnskabelige og
teknologiske samarbejde mellem EU og Middelhavspartnerlandene med henblik på at skabe et
område med fælles velstand og i fællesskab håndtere samfundets største udfordringer.
Euro-Middelhavs-samarbejdet inden for forskning og innovation var det centrale emne på den
uformelle samling i Konkurrenceevnerådet i Athen den 13. maj, hvor formandskabet opfordrede til
et fornyet partnerskab inden for forskning og innovation i Euro-Middelhavs-området baseret på
principperne om fælles ejerskab og gensidig interesse, hvor EU og de nationale og regionale
myndigheder inddrages med det formål at sikre en bæredygtig forvaltning af fælles ressourcer,
regional socioøkonomisk vækst og stabilitet.
10226/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0013.png
26. maj 2014
Dette nye partnerskab skal omfatte hele kæden fra forskning til innovation og mobilisere
universiteter, offentlige og private forskningsinstitutioner, industrien og forsknings- og
innovationsdrevne virksomheder med særligt fokus på SMV'er.
Debatten var struktureret på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet om mulige skridt med
henblik på at etablere et samarbejdsprogram
(9599/14).
Mange delegationer fandt, at Euro-Middelhavs-samarbejdet inden for forskning og innovation bør
konsolideres via et langsigtet struktureret offentlig-offentligt partnerskabsprogram på grundlag af
artikel 185 i EU-traktaten og finansieres af Horisont 2020's rammeprogram for forskning og
innovation. Det bør endvidere have en integreret tematisk tilgang og fokusere på fødevaresystemer
og vandressourcer og deres samspil med samfundsmæssige udfordringer i forbindelse med Horisont
2020, navnlig energi, miljø, transport og sundhed.
Det nye program vil blive etableret på grundlag af de mange bilaterale og multilaterale aktiviteter
inden for forskning og innovation i regionen. Det vil være åbent for finansiel deltagelse af alle EU-
medlemsstater og Middelhavspartnerlande og alle lande, der er tilknyttet Horisont 2020.
Nogle delegationer er af den opfattelse, at forberedelserne inden for PRIMA-initiativet (PRIMA:
Partnerskab inden for Forskning og Innovation i Middelhavsområdet) har nået et højt
modenhedsniveau. En række delegationer understregede dog, at der er behov for en bedre
evaluering af de gensidige fordele ved et fremtidigt samarbejdsprogram.
Visse delegationer påpegede, at et fornyet Euro-Middelhavs-partnerskab kan tjene som model
fremover for udvikling af andre regionale samarbejdspartnerskaber.
RUMPOLITIK
EU-ESA-samarbejde
Rådet vedtog konklusioner om "Hen imod en fælles EU-ESA-vision for rummet, der fremmer
konkurrenceevnen" (9851/14).
Konklusionerne fokuserer på de skridt, der skal tages for at fremsætte forslag om forbedring af
effektiviteten af forbindelserne mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA), idet der
tages hensyn til den bredere kontekst for rumpolitikken og Europas langsigtede strategiske vision,
som omfatter ambitiøse politiske målsætninger for autonomi og industriel konkurrenceevne.
10226/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0014.png
26. maj 2014
Eventuelt
Enhedspatentbeskyttelsesordningen
Rådet noterede sig en rapport
(9563/14)
om, hvor langt de to komitéer, der er ansvarlige for
forberedelserne af indførelsen af systemet og oprettelsen af Den Fælles Patentdomstol, er nået i
gennemførelsen af enhedspatentbeskyttelsessystemet:
Den Særlige Komité er oprettet inden for rammerne af Den Europæiske Patentorganisation
og består af repræsentanter for de 25 EU-medlemsstater, der deltager i det forstærkede
samarbejde med henblik på indførelsen af enhedspatentbeskyttelse, med Kommissionen
som observatør.
Den Forberedende Komité står for oprettelsen af Den Fælles Patentdomstol:
www.unified-patent-court.org.
Arbejdet i de to komitéer er tæt kædet sammen for at sikre en konsekvent tilgang.
I december 2013 noterede Rådet sig en første rapport om de fremskridt, der er gjort
(15819/13).
Modernisering af statsstøtten
Rådet noterede sig ajourførte oplysninger fra Kommissionen om moderniseringsreformen på
statsstøtteområdet, navnlig om den nye generelle gruppefritagelsesforordning og retningslinjerne for
statsstøtte til forskning, udvikling og innovation, vedtaget af Kommissionen den 21. maj. Rådet
noterede sig også de bemærkninger, der blev fremsat af delegationerne.
Den generelle gruppefritagelsesforordning gør det muligt for Kommissionen at erklære visse
kategorier af statsstøtte forenelige med det indre marked.
Kommissionen opstillede i 2012 et ambitiøst reformprogram for statsstøtte med tre hovedmål:
at fremme vækst i et styrket, dynamisk og konkurrencedygtigt indre marked
at sætte fokus på de sager, som har størst indvirkning på det indre marked
at skabe ensartede regler med henblik på hurtigere afgørelser.
Den nye ramme ventes at træde i kraft den 1. juli 2014.
10226/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0015.png
26. maj 2014
Selv om alle medlemsstaterne støtter målene om modernisering af statsstøttereglerne, har nogle
delegationer tilkendegivet, at det er nødvendigt at skabe overensstemmelse mellem
statsstøttepolitikken og andre EU-politikker, hvad enten det drejer sig om industriel
konkurrenceevne, energi og klimaændringer, samhørighed, transport, ressourceeffektivitet eller
innovation.
Nogle ministre nævnte også statsstøttens rolle som et uundværligt redskab for industriens
konkurrenceevne og behovet for at komme på omgangshøjde med den globale udvikling.
Forelæggelsen fandt sted efter anmodning fra den franske delegation
(10057/14).
Retningslinjer vedrørende handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om det igangværende initiativ til at modernisere
EU’s handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, som blev indledt i oktober 2011. Det omfatter to
hovedelementer:
et lovgivningsforslag og en meddelelse (8493/13 og
8495/13)
samt
et udkast til retningslinjer vedrørende fire emner inden for
handelsbeskyttelsesundersøgelser: EU's interesser, skademargin, referenceland og
udløbsundersøgelser.
Den franske delegation
(10054/14)
anmodede med støtte fra mange andre delegationer
Kommissionen om at tage hensyn til medlemsstaternes anmodninger inden den endelige
godkendelse af retningslinjerne.
Europa-Parlamentet vedtog en lovgivningsmæssig beslutning den 16. april 2014.
Forbedring af det indre marked: frontrunnerinitiativ
Den nederlandske og den svenske delegation forelagde på vegne af andre delegationer
"Frontrunners initiative" om samarbejde med henblik på at forbedre det indre marked, som tager
sigte på at optrappe indsatsen for at løse specifikke problemer, som virksomheder og forbrugere
oplever i det indre marked
(9941/14).
10226/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0016.png
26. maj 2014
Centrale støtteteknologier
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om de fremskridt, der er gjort med
gennemførelsen af EU’s strategi for centrale støtteteknologier (9889/14).
De centrale støtteteknologier (mikro- og nanoelektronik, nanoteknologi, industriel bioteknologi,
avancerede materialer, fotonik og avancerede fremstillingsteknologier) er fremtidens teknologier af
høj industriel interesse, der skal styrke Europas innovationsgrundlag og produktionen af intelligente
materialer.
EU’s forskningsrammeprogram Horisont 2020 omfatter et særligt budget til centrale
støtteteknologier på næsten 6 mia. EUR over syv år ud over bidragene fra EU’s strukturfonde og
lånene fra Den Europæiske Investeringsbank til støtte for udvikling af strategien for centrale
støtteteknologier.
Råstoffer
Rådet noterede sig Kommissionens opdatering vedrørende EU’s råstofpolitik.
I juni 2013 udsendte Kommissionen en meddelelse om gennemførelsen af sit råstofinitiativ, hvori
der blev taget stilling til behovet for at revidere listen over kritiske råstoffer
(11876/13).
Initiativet lægger op til en integreret strategi for at reagere på de forskellige udfordringer i
forbindelse med adgang til råstoffer. Fjorten råstoffer er blevet identificeret som kritiske for den
europæiske industri, herunder sjældne jordarter, som der er skarp konkurrence om på
verdensmarkedet. Efter gennemgangen indeholder listen nu tyve kritiske råstoffer.
I februar 2012 havde Kommissionen desuden forelagt et forslag til et europæisk
innovationspartnerskab om råstoffer. Dette partnerskab var målrettet mod andre råstoffer end energi
og landbrugsvarer, herunder ovennævnte kritiske råstoffer, med det formål i betydelig grad at
reducere Europas afhængighed af import af råstoffer frem til 2020. Dette bør opnås ved at
fremskynde innovationer, som sørger for sikre og bæredygtige forsyninger af både primære og
sekundære råstoffer, og ved at undgå spild af vigtige råstoffer i hele deres livscyklus.
Opsendelse af den første Copernicussatellit
Ministrene fik forelagt de første billeder, der er indsamlet af Copernicus' satellitbaserede Sentinel-
1A, som blev opsendt den 3. april 2014.
http://www.copernicus.eu/
10226/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0017.png
26. maj 2014
Innovationsinvesteringspakken
Rådet noterede sig det endelige skridt forud for afslutningen af innovationsinvesteringspakken.
Pakkens ni retsakter ventes offentliggjort i EU-Tidende i begyndelsen af juni.
Innovationsinvesteringspakken, der gennemfører EU’s innovationsstrategi med henblik på at
stimulere skabelsen af vækst og beskæftigelse, vil bidrage til at samle investeringer i forskning og
innovation på op til 22 mia. EUR i sektorer med store samfundsmæssige udfordringer i de næste
syv år (se pressemeddelelse
9530/14).
Innovation i den offentlige sektor
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om den aktuelle situation med hensyn til
innovation i den offentlige sektor
(10081/14).
I 2013 nedsatte Kommissionen en gruppe på højt plan om innovation i den offentlige sektor med
henblik på at foretage en analyse af de vigtigste hindringer for innovation i den offentlige sektor i
hele Europa. Ekspertgruppen fremlagde tre tværgående henstillinger og ni specifikke henstillinger
med henblik på at forbedre sektoren
(16066/13).
Rådet for Konkurrenceevne drøftede den 3. december 2013 henstillingerne og opfordrede
Kommissionen til at styrke innovationpolitikken for innovation i den offentlige sektor.
Den 18. september 2014 afholder Kommissionen en rundbordsdiskussion for at indhente
interesserede parters input om innovation i den offentlige sektor i Europa, idet der fokuseres på de
mest ambitiøse henstillinger.
Innovation i og via den offentlige sektor er en væsentlig del af flagskibsinitiativet "Innovation i EU"
i Europa 2020-dagsordenen.
Europæiske innovationspartnerskaber
Formandskabet og Kommissionen aflagde rapport til Rådet om den aktuelle situation med hensyn
til de europæiske innovationspartnerskaber.
De europæiske innovationspartnerskaber er platforme for samarbejde, der er udformet til at tackle
samfundsmæssige udfordringer, som er fælles for hele Europa, ved at samle alle relevante aktører
på EU-plan og på nationalt og regionalt plan på tværs af politikområder og industrisektorer. Der er
iværksat fem europæiske innovationspartnerskaber siden 2011 inden for aktiv og sund aldring,
landbrug, råstoffer, vand og intelligente byer.
10226/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0018.png
26. maj 2014
På et uformelt møde i Athen den 13. maj gav ministrene for forskning udtryk for bred støtte til
anbefalingerne i en rapport udarbejdet af en uafhængig ekspertgruppe
1
med henblik på at forbedre
strukturen og funktionen i de europæiske innovationspartnerskaber.
Kommissionen forpligtede sig til fuldt ud at tage hensyn til ekspertgruppens resultater og
anbefalinger for at se, hvordan begrebet europæiske innovationspartnerskaber kan styrkes
yderligere i fremtiden
(9992/14).
Internationalt samarbejde om videnskab og teknologi
Rådet noterede sig årsrapporten for 2013 forelagt af formanden for Det Strategiske Forum for
Internationalt Videnskabeligt og Teknologisk Samarbejde (SFIC)
(ERAC-SFIC
1353/14).
SFIC er et rådgivende organ for Rådet og Kommissionen. Det blev oprettet med det formål at lette
den videre gennemførelse og overvågning af den eksterne dimension af det europæiske
forskningsrum ved at samarbejde med tredjelande med henblik på at fastlægge fælles prioriteter og
udvikle fælles projekter.
Det kommende italienske formandskabs arbejdsprogram
Den italienske delegation orienterede ministrene om formandskabets arbejdsprogram for
konkurrenceevne i anden halvdel af 2014.
Med hensyn til det indre marked og industri omfatter det italienske formandskabs topprioriteter
genopretning af industrien, bedre integration af konkurrenceevnen på tværs af alle EU's
politikområder og støtte til SMV'er.
Med hensyn til forskning og innovation vil det kommende formandskab være særligt opmærksomt
på udviklingen af det europæiske forskningsrum, herunder dets eksterne dimension, ved at tilskynde
til regionale partnerskaber.
Med hensyn til rumpolitik vil der være fokus på at indkredse løsninger, der fører til en styrkelse af
forbindelserne med Den Europæiske Rumorganisation.
1
http://www.gr2014.eu/sites/default/files/InformalCOMPETEIPMay2014-1.pdf
10226/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0019.png
26. maj 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TOLDUNION
Forvaltningsreform - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om forvaltningsreformen af EU's Toldunion (9688/14
og
9559/1/14 REV
1 ADD 1).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - overgangsperiode
Rådet ændrede forordningen om gennemførelse af 10. Europæiske Udviklingsfond (EUF) for så
vidt angår Kommissionens forvaltning af EUF-overgangsfaciliteten i overgangsperioden mellem
10. EUF (2007-2013) og 11. EUF (2014-2020) frem til ikrafttrædelsen af de retsakter, der ligger til
grund for 11. EUF, dvs. den interne aftale og gennemførelsesforordningen.
Rådet ændrede også finansforordningen for 10. EUF for så vidt angår forvaltningen af ressourcer i
overgangsperioden mellem 10. EUF (2007-2013) og ikrafttrædelsen af de retsakter, der ligger til
grund for 11. EUF (som skal dække perioden 2014-2020).
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Det Schweiziske Forbunds deltagelse i EUBAM Libya
Rådet godkendte undertegnelsen og indgåelsen af en aftale om Det Schweiziske Forbunds
deltagelse i EU's bistandsmission vedrørende integreret grænseforvaltning i Libyen (EUBAM
Libya).
10226/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0020.png
26. maj 2014
BUDGET
Pakken vedrørende egne indtægter*
Rådet vedtog følgende tre lovgivningsmæssige retsakter, der udgør pakken vedrørende egne
indtægter i forbindelse med EU’s flerårige finansielle ramme (FFR) 2014-2020:
Rådets afgørelse om fastsættelse af de vigtigste bestemmelser vedrørende ordningen for
EU's egne indtægter og de forskellige kategorier af indtægter (5602/14 +
9823/14)
Rådets forordning om fastsættelse af gennemførelsesforanstaltninger til ordningen for egne
indtægter (5600/14)
Rådets forordning om metoderne og procedurerne for overdragelse af budgetindtægterne
(5603/14 +
9826/14).
Egne indtægter udgør EU’s indtægter, som skal dække alle EU’s udgifter.
Nærmere oplysninger findes i
10166/14.
FISKERI
Forbindelser med internationale organisationer
Rådet nåede til enighed om de holdninger, som EU skal indtage med henblik på de årlige møder i
Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav (NAFO), Organisationen til Bevarelse
af Laksebestanden i Nordatlanten (NASCO) og Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige
Atlanterhav (NEAFC).
Inden for de forskellige internationale fiskeriorganisationer handler EU i overensstemmelse med sin
fælles fiskeripolitiks mål og principper, bl.a. forsigtighedstilgangen og målene vedrørende
maksimalt bæredygtigt udbytte, med henblik på at fremme gennemførelsen af en økosystembaseret
tilgang til fiskeriforvaltning, der begrænser fiskeriets indvirkning på miljøet, og med henblik på at
undgå og reducere uønskede fangster og minimere fiskeriets indvirkning på de marine økosystemer.
10226/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454110_0021.png
26. maj 2014
SOCIALPOLITIK
Den Internationale Arbejdskonference - kodeksen i konventionen om søfarendes
arbejdsforhold*
Rådet vedtog en afgørelse om EU's holdning på Den Internationale Arbejdskonferences 103. møde
til visse ændringer af kodeksen i konventionen om søfarendes arbejdsforhold (9710/14
+
9710/14
COR 1
+
9710/14 ADD 1).
Ændringerne vedrører skibsrederes ansvar i forbindelse med
erstatningskrav ved dødsfald, personskade og efterladte søfolk.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet godkendte svaret på genfremsat begæring nr. 12/c/01/14 (8915/14).
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Jean-Luc VANRAES og Alain HUTCHINSON (Belgien) som medlemmer af
Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(9534/14).
10226/14
DA
21