Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3321 - transport, tele og energi
Offentligt
1454102_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
10870/14
(OR. en)
PRESSE 337
PR CO 33
DA
PRESSEMEDDELELSE
3321. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Kun energipunkter
Luxembourg, den 13. juni 2014
Formand
Yiannis MANIATIS
Minister for miljø, energi og klimaændringer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10870/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0002.png
13. juni 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indirekte ændringer i arealanvendelse
Rådet nåede til politisk enighed om udkastet til direktiv om indirekte ændringer i arealanvendelse
(ILUC) og om ændring af brændstofkvalitetsdirektivet fra 1998 og direktivet om vedvarende energi
fra 2009.
Opfølgning af Det Europæiske Råds møde i marts 2014
Ministrene gjorde status over det arbejde, der er udført siden Det Europæiske Råds møde i marts
2014, med fokus på energisikkerhed og sammenkoblinger i særdeleshed og 2030-rammen for klima-
og energipolitikken generelt. Formandskabet vil aflægge rapport til formanden for Det Europæiske
Råd om resultaterne af debatten med henblik på Det Europæiske Råds møde den 26.-27. juni 2014.
Energipriser, beskyttelse af sårbare forbrugere og konkurrenceevne
Rådet vedtog konklusioner om energipriser og -omkostninger, beskyttelse af sårbare forbrugere og
konkurrenceevne. Konklusionerne omhandler tre aspekter: det indre marked for energi, den
eksterne dimension og forbrugerne.
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet havde en orienterende debat om værdien af multilaterale energirammer. Drøftelserne
fokuserede på de eksisterende multilaterale energirammer: Energifællesskabet,
energichartertraktaten og Det Internationale Energiagentur. De omhandlede også spørgsmålet om
energisamarbejde i Middelhavsområdet. Betydningen af videreudvikling af disse multilaterale
rammer blev understreget sammen med betydningen af at indfri det store potentiale i
energisamarbejde i Middelhavsområdet til gavn for EU's energisikkerhed og energidiversificering.
Derudover orienterede formandskabet og Kommissionen Rådet om den seneste udvikling på
området eksterne energiforbindelser.
10870/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0003.png
13. juni 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Indirekte ændringer i arealanvendelse ................................................................................................. 6
Opfølgning af Det Europæiske Råds møde i marts 2014..................................................................... 7
Energipriser, beskyttelse af sårbare forbrugere og konkurrenceevne .................................................. 9
Internationale forbindelser på energiområdet .................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10870/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0004.png
13. juni 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Pavel ŠOLC
Danmark:
Rasmus HELVEG PETERSEN
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Rainer BAAKE
Estland:
Urve PALO
Irland:
Pat RABBITTE
Grækenland:
Yannis MANIATIS
Konstantinos MATHIOUDAKIS
Spanien:
Alberto NADAL
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Alen
LEVERIĆ
Italien:
Claudio DE VINCENTI
Cypern:
Georgios LAKKOTRYPIS
Letland:
Mārtiņš LAZDOVSKIS
Litauen:
Jaroslav NEVEROVIČ
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Ungarn:
János FÓNAGY
Malta:
Konrad MIZZI
Nederlandene:
Henk KAMP
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Andrzej DYCHA
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for industri og handel
Klima-, energi- og bygningsminister
Forbundsminister for økonomi og energi samt vicekansler
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Energi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Generalsekretær, Ministeriet for Miljø, Energi og
Klimaændringer
Statssekretær for energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceøkonomiminister
Viceminister for økonomisk udvikling
Energi-, handels-, industri- og turismeminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Energiminister
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed og forsvarsminister
Statssekretær, Ministeriet for National Udvikling
Energi- og sundhedsminister
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Understatssekretær, Økonomiministeriet
10870/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0005.png
13. juni 2014
Portugal:
Artur TRINDADE
Rumænien:
Răzvan-Eugen NICOLESCU
Slovenien:
Bojan KUMER
Slovakiet:
Tomáš MALATINSKÝ
Finland:
Marja RISLAKKI
Sverige:
Anna-Karin HATT
Det Forenede Kongerige:
Edward DAVEY
Statssekretær for energi
Minister med ansvar for energi
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Fysisk
Planlægning
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
IT- og energiminister
Minister for energi og klimaændringer
Kommissionen:
Günther OETTINGER
Medlem
10870/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0006.png
13. juni 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Indirekte ændringer i arealanvendelse
Rådet (energi) nåede i dag til politisk enighed om udkastet til direktiv om indirekte ændringer i
arealanvendelse (ILUC) og om ændring af brændstofkvalitetsdirektivet (98/70/EF) og direktivet om
vedvarende energi (2009/28/EF) (10300/14
+
10300/14 COR 1).
Formålet med det foreslåede direktiv er at iværksætte en overgang til biobrændstoffer, der medfører
betydelige drivhusgasbesparelser, når de foreløbige skønnede emissioner som følge af indirekte
ændringer i arealanvendelse også indberettes, samtidig med at de eksisterende investeringer bør
beskyttes.
I december 2013 drøftede Rådet (energi) en kompromistekst fra formandskabet om dette
direktivudkast. Der var dog stadig visse udestående spørgsmål. Derfor arbejdede Rådets
forberedende organer videre med forslaget med henblik på at lette politisk enighed.
Det græske formandskab fokuserede på to aspekter i sin kompromistekst: stærkere incitamenter til
avancerede biobrændstoffer, samtidig med at medlemsstaterne får fleksibilitet, og nogle yderligere
elementer for at afspejle overvejelserne om de skønnede ILUC-emissioner og de mulige virkninger
af EU's politikker for biobrændstoffer på miljøet og krydsoverensstemmelse mellem landbrug og
klimapolitikker.
Aftalen erkender og medtager ILUC-fænomenet, iværksætter en overgang til biobrændstoffer med
lavere ILUC-risiko og giver et klarere investeringsperspektiv, samtidig med at de investeringer, der
allerede er foretaget, beskyttes.
Jf. pressemeddelelse
7550/14.
10870/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0007.png
13. juni 2014
Opfølgning af Det Europæiske Råds møde i marts 2014
Under offentlig forhandling gjorde Rådet status over det arbejde, der er udført siden Det
Europæiske Råds møde i marts 2014. Dette punkt var opdelt i tre dele:
redegørelse ved kommissær Oettinger for de fremskridt, der er gjort hen imod fuldførelse
af det indre energimarked, forudsat at Kommissionens rapport bliver vedtaget efter
samlingen i Rådet
forelæggelse ved Kommissionen af Kommissionens nylige meddelelse om en europæisk
energisikkerhedsstrategi
orienterende debat om energisikkerhed og sammenkoblinger og 2030-rammen for klima-
og energipolitikken generelt.
For at strukturere debatten fokuserede ministrene drøftelserne på tre spørgsmål, som formandskabet
havde foreslået (10299/14): energisikkerhed og sammenkoblinger og 2030-rammen for klima- og
energipolitikken generelt. Formandskabet vil aflægge rapport om resultatet af debatten i dag,
sammen med resultatet af debatten i går i Rådet for Miljø, til formanden for Det Europæiske Råd
med henblik på Det Europæiske Råds møde den 26.-27. juni 2014.
Ministrenes bemærkninger om energisikkerhed bekræftede resultatet af det uformelle
energiministermøde i maj (jf. de vigtigste indsatsområder vedrørende energisikkerhed i bilag II til
10299/14).
De retningslinjer, som Kommissionen havde foreslået om energisikkerhed, blev godt
modtaget. Nogle delegationer stillede yderligere forslag, som skal undersøges nærmere.
For så vidt angår sammenkoblinger var alle delegationerne enige om, at der bør gøres mere for at
opnå et virkelig sammenkoblet indre marked og øge energisikkerheden, også for at kunne klare
kortvarige nødsituationer. Rollen for projekter af fælles interesse blev bekræftet i denne henseende.
Uden at det berører fuldførelsen af hele listen over projekter, understregede ministrene, at det er
nødvendigt at fremskynde de projekter, der har mere umiddelbar betydning for
forsyningssikkerheden. Det blev fastslået, at projekter, der tilsigter diversificering, skal være i
overensstemmelse med EU-lovgivningen.
For så vidt angår fastsættelse af sammenkoblingsmål erkendte ministrene, at de konkrete metoder
og kriterier til at definere et sådant eller sådanne mål kræver yderligere overvejelse.
For så vidt angår 2030-rammen forventer flere delegationer stadig præciseringer fra Kommissionen
om visse aspekter af forslaget for at kunne forpligte sig til bestemte mål.
Eftersom energieffektivitet bidrager til EU's energi- og klimamål, er det vigtigt igen at bekræfte
støtten til politikker, der har til formål at mindske energispild, og som ikke blot fremmes af
energieffektivitetsdirektivet, men også af direktivet om miljøvenligt design og
energimærkningsdirektivet.
10870/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0008.png
13. juni 2014
Europæisk energisikkerhedsstrategi
Kommissionen forelagde ministrene sin nyligt vedtagne meddelelse (10409/14), der er udarbejdet
efter anmodning fra Det Europæiske Råd på mødet i marts 2014 (EUCO
7/14,
punkt 20).
Kommissionen orienterede ministrene om den seneste udvikling i de løbende trilaterale møder med
Ukraine og Rusland.
Meddelelsen skitserer de velkendte fakta om EU's energiafhængighed og konkluderer, at EU fortsat
er sårbart over for eksterne energichok. EU har derfor brug for en energisikkerhedsstrategi, der
fremmer modstandsdygtighed over for disse chok og afbrydelser i energiforsyningen på kort sigt
samt mindre afhængighed af bestemte brændsler, energileverandører og ruter på lang sigt.
Strategien fastlægger de områder, hvor der bør træffes beslutninger eller gennemføres særlige
foranstaltninger på kort, mellemlang og længere sigt for at løse energisikkerhedsproblemerne.
2030-ramme for klima- og energipolitikken
Kommissionens meddelelse om en 2030-ramme for klima- og energipolitikken (5644/1/14
REV 1),
der blev forelagt den 22. januar, foreslår en ramme for EU's fremtidige energi- og klimapolitik og
har til formål at indlede en proces, der skal føre til en fælles forståelse af, hvordan energi- og
klimapolitikken fremover skal føres.
Hovedelementerne i den foreslåede ramme omfatter:
et mål for reduktion af drivhusgasemissioner på 40 % i forhold til emissionsniveauet i
1990, der udelukkende skal opnås gennem nationale foranstaltninger (uden brug af
internationale kreditter)
et mål for vedvarende energi på mindst 27 % af energiforbruget, inden for rammerne af
hvilket medlemsstaterne har fleksibilitet til at fastsætte nationale mål
energieffektivitet som et nøgleelement i 2030-rammen: En revision af
energieffektivitetsdirektivet vil blive afsluttet senere i 2014.
Kommissionen skitserer også et nyt forvaltningssystem baseret på nationale planer for
konkurrencedygtig, sikker og bæredygtig energi, der skal udarbejdes af medlemsstaterne. Endvidere
foreslår den et sæt indikatorer, som skal bruges til at vurdere fremskridtene over tid og give et
faktuelt grundlag for en mulig politikrespons.
Der er opstået en vis tilnærmelse af synspunkterne om, hvilke principper der kan understøtte den
forvaltningsproces, som er planlagt for gennemførelsen af 2030-rammen (jf. bilag I til
10299/14).
10870/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0009.png
13. juni 2014
Energipriser, beskyttelse af sårbare forbrugere og konkurrenceevne
Rådet vedtog konklusioner om energipriser og -omkostninger, beskyttelse af sårbare forbrugere og
konkurrenceevne (10225/14).
Konklusionerne bygger på Kommissionens meddelelse om energipriser og -omkostninger i Europa
(5599/1/14
REV 1),
der blev forelagt i januar 2014 som svar på Det Europæiske Råds anmodning
fra maj 2013 (EUCO
75/1/2013,
s. 5). Meddelelsen indeholder en detaljeret analyse af de
europæiske energipriser og -omkostninger og den europæiske konkurrenceevne. Konklusionerne
tager også hensyn til ministrenes orienterende debat om samme emne på samlingen i Rådet (energi)
i marts.
Konklusionerne fokuserer på energipriser og -omkostninger uden at foregribe fremtidige initiativer
på andre områder, navnlig inden for 2030-rammen for klima- og energipolitikken og EU's
energisikkerhed. Konklusionerne omfatter tre dele: det indre marked for energi, den eksterne
dimension og forbrugerne.
Det indre marked for energi: Rådet gentager for eksempel, at det er absolut nødvendigt at fuldføre
det indre marked for energi senest i 2014 og at udvikle sammenkoblinger for at bryde enhver
isolation af medlemsstater i forhold til de europæiske gas- og elnet senest i 2015. Det opfordrer til
effektiv anvendelse og håndhævelse af EU's regler om markedsintegration og yderligere
omkostningseffektive foranstaltninger vedrørende energieffektivitet i hele energikæden, samtidig
med at der udfoldes bestræbelser på at opnå lige konkurrencevilkår for virksomheder, der opererer i
EU. Desuden understreger Rådet nødvendigheden af, at alle relevante sektorer reducerer deres
energiforbrug ved at forbedre energieffektiviteten baseret på omkostningseffektive
energibesparende foranstaltninger.
Den eksterne dimension: Rådet understreger for eksempel vigtigheden af at sikre lige vilkår og at
mindske forskellene i energiomkostninger i forhold til konkurrenter i tredjelande. Rådet opfordrer
endvidere til en sammenhængende tilgang til EU's energiforbindelser med tredjelande. Det
understreger, at det er nødvendigt, at Kommissionen og medlemsstaterne undersøger metoder til at
styrke EU's og dets medlemsstaters forhandlingsposition over for eksterne leverandører.
Forbrugerne: Rådet understreger navnlig betydningen af at styrke forbrugernes rolle, rettigheder og
bevidsthed. Det fokuserer også på betydningen af følgende muligheder for at bekæmpe
energifattigdom og bistå sårbare forbrugere:
fremme af energieffektivitet og energibesparelser som et nøgleelement i at beskytte sårbare
forbrugere på lang sigt
målretning af de politiske foranstaltninger mod dem, der virkelig har behov for støtte
10870/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13. juni 2014
præcis identificering af sårbare forbrugere med henblik på at finde frem til en fælles
forståelse af de faktorer, der kan øge risikoen for, at forbrugere bliver sårbare på
energimarkedet
regler, der kan forebygge uforholdsmæssig afbrydelse af energiforsyningen
forbedring af adgangen til tilstrækkelige oplysninger for at øge udvalget af leverandører og
gøre det nemmere at skifte leverandør samt
tydeliggørelse og styrkelse af den rolle, som de centrale berørte parter spiller, for at
forbedre situationen for sårbare forbrugere.
Endelig opfordrer Rådet til, at Kommissionen foretager en opfølgende undersøgelse af energipriser
og -omkostninger og af forbrugerne inden udgangen af 2016.
10870/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0011.png
13. juni 2014
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet havde en orienterende debat om værdien af multilaterale energirammer.
Drøftelserne fokuserede på de eksisterende multilaterale energirammer: Energifællesskabet,
energichartertraktaten og Det Internationale Energiagentur. De omhandlede også spørgsmålet om
energisamarbejde i Middelhavsområdet. I betragtning af den aktuelle politiske og økonomiske
situation fokuserede drøftelsen hovedsagelig på de næste skridt i udviklingen af disse multilaterale
rammer og på Middelhavsområdet.
Formandskabet havde udarbejdet en note (9763/14 og
9763/14 COR 1)
om den aktuelle situation
inden for de emner, der skulle drøftes, og foreslået spørgsmål til debatten.
Bidragene fra debatten vil hjælpe det kommende italienske formandskab i forbindelse med
udviklingen af Rådets holdning til alle disse spørgsmål. Betydningen af videreudvikling af disse
multilaterale rammer blev understreget sammen med betydningen af at indfri det store potentiale i
energisamarbejde i Middelhavsområdet til gavn for EU's energisikkerhed og energidiversificering.
Alle disse områder bør indgå i EU's nye energisikkerhedsstrategi.
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om den seneste udvikling på området eksterne
energiforbindelser (9616/14).
Orienteringen omfattede blandt andre spørgsmål: energidialogen mellem EU og OPEC (den 24. juni
i Bruxelles), udviklingen i den sydlige gaskorridor, forbindelserne mellem EU og Ukraine, femte
møde i Energirådet EU-USA (den 2. april i Bruxelles), Det Internationale Energiagentur, Den
Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde (den 10. april i Bruxelles), energipanelet
EU-Indien (den 27. marts i Bruxelles), energipolitikdialogen mellem EU og Brasilien (den
26. februar i Bruxelles) og 11. møde i det østlige partnerskabs platform vedrørende energisikkerhed
(den 23. juni i Bruxelles).
10870/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0012.png
13. juni 2014
EVENTUELT
Nuklear sikkerhed
Kommissionen orienterede Rådet om den seneste udvikling inden for regulering af nuklear
sikkerhed (10234/14). Ministrene blev også orienteret om, at der på mødet den 28. maj 2014 i
Atomgruppen blev opnået enighed om det reviderede direktiv om nuklear sikkerhed. Jf.
pressemeddelelse
10721/14.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den italienske delegation forelagde det kommende formandskabs arbejdsprogram for
energisektoren (10236/14).
Det italienske formandskab vil især fokusere på 2030-rammen for klima- og energipolitikken,
fuldførelse af det indre energimarked og ekstern energipolitik. Det vil også forsøge at fremme og
muligvis færdigbehandle direktivet om indirekte ændringer i arealanvendelse.
Der vil finde et uformelt ministermøde sted den 6. oktober 2014 i Italien og en samling i Rådet
(energi) den 9. december 2014 i Bruxelles.
10870/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454102_0013.png
13. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
10870/14
DA
13