Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3321 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
1376054_0001.png
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Energi) 13. juni 2014
2.b. EU Kommissionens meddelelse om en strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed og analyse af energiforsyningssikkerhed
-
Præsentation ved Kommissionen
KOM(2014) 330 endelig
Nyt notat
1. Resumé
På anmodning af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 har
Kommissionen den 28. maj 2014 fremlagt en meddelelse om en strategi for
EU’s energiforsyningssikkerhed samt en dybdegående analyse af EU’s
energiforsyningssikkerhed. Baggrunden for Kommissionens analyse er krisen
i Ukraine og det fornyede fokus på EU’s afhængighed af importeret energi.
Der ventes på energirådsmødet den 13. juni en præsentation af meddelelsen
ved Kommissionen efterfulgt af en politisk drøftelse.
Den politiske drøftelse er ikke retslig bindende og vil ikke have konsekvenser
for dansk ret.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog på sit møde den 20.-21. marts 2014 at anmode
Kommissionen om inden juni 2014 at gennemføre en dybtgående
undersøgelse af EU's energisikkerhed og at forelægge en samlet plan for
nedbringelsen af EU's energiafhængighed. Kommissionen fremlagde den 28.
maj 2014 sin plan i en meddelelse om en strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed samt en dertilhørende undersøgelse i form af en
dybdegående analyse af EU’s energiforsyningssikkerhed.
Kommissionens strategi skal ses i lyset af krisen i Ukraine og det fornyede
fokus på EU’s afhængighed af importeret energi, herunder især naturgas,
som krisen i Ukraine har medført.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
3. Formål og indhold
På rådsmødet (Energi) den 13. juni 2014 ventes en politisk drøftelse af
Kommissionens meddelelse om en strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed samt den dertil hørende analyse af EU’s
energiforsyningssikkerhed. Drøftelsen blandt energiministrene vil forberede
drøftelsen i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014.
Kommissionen anfører indledningsvist, at EU i dag importerer 53 pct. af sin
energi, 90 pct. af sin råolie og 66 pct. af sin naturgas. Naturgasimporten fra
Rusland var i 2013 42 pct. svarende til 27 pct. af EU’s samlede gasforbrug.
Dertil kommer forventningen om, at verdens samlede energiforbrug vil stige
med 27 pct. frem mod 2030, hvilket vil medvirke til at forstærke EU’s
sårbarhed.
Strategien har til hensigt at nedbringe EU’s energiafhængighed ved hjælp af
en række foranstaltninger. Den bygger på otte søjler. Kommissionen anfører,
at EU’s forsyningssikkerhed er snævert forbundet med arbejdet med at gøre
EU til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi, hvorfor 2030-målene for
klima- og energipolitikken også er udgangspunkt for strategien.
Hver af de otte søjler indeholder en række forslag til initiativer:
1. Kommissionen skal sikre et tæt samarbejde med regulatorer,
transmissionssystemoperatører (TSO’er) m.v. for at sikre tilstrækkelig
kapacitet, udvikle en fleksibilitet så naturgassen kan transporteres i
begge retninger (reverse flows) samt koordinere
forsyningssikkerhedsplaner på EU og regionalt niveau. Der foreslås
udførsel af stresstests af medlemslandenes energisystemer med
henblik på at teste konsekvenser af forsyningsbrister , udvikling af
nødinfrastrukturer, reduktion af energiefterspørgslen på kort sigt samt
en forøgelse af energiproduktionen.
2. Kommissionen vil gennemgå eksisterende mekanismer med henblik
på at sikre forsyningssikkerheden samt foreslå en ny mekanisme , der
skal sikre koordination mellem medlemslandene og industrien om
forsyning af energi. Konkret skriver Kommissionen:
i)
at EU bør have fokus på større internationalt samarbejde og
transparens om olielagre og oliemarkeder og ikke mindst
involvere nye konsumenter som Indien og Kina.
ii) at selvom meget er gjort for at imødegå pludselige afbrud i
gasforsyningen som i vintrene 2006 og 2009, kan forsyningen
sikres ved bl.a. øget samarbejdet mellem medlemslandene,
udførelse af risikoanalyser (stresstests) og
forsyningssikkerhedsplaner på regionalt plan og EU-niveau.
Kommissionen forventer at ville evaluere forordningen om
naturgasforsyningssikkerhed, herunder se på definitionen af
beskyttede kunder.
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0003.png
iii) at have større fokus på beskyttelsen af kritisk infrastruktur,
herunder energiinfrastruktur, blandet med fokus på IT-sikkerhed.
iv) at der arbejdes med solidaritetsmekanismer mellem
medlemsstaterne, med speciel fokus på medlemsstaterne ved
EU’s østlige grænse.
3. Energibesparelser er et centralt element i sikring af EU’s
forsyningssikkerhed med store potentialer i både boligmassen og
industrien ved energieffektiviseringer. Den private sektor har en stor
rolle at spille, men også EU’s strukturfonde kan medvirke hertil. Der
er således afsat 27 mia. euro til investeringer i bl.a. energieffektivitet.
Medlemslandene bør øge deres fokus på at nå
energieffektivitetsmålene for 2020 med fokus på bl.a. varme og
isolering af bygninger og industri gennem implementering af
Energieffektiviseringsdirektivet (EED) og bygningsdirektivet (EPBD).
Kommissionens evaluering af EED afventes i løbet af sommeren 2014
med status for 2020-målene og en strategi frem mod 2030. Samtidig
vil Kommissionen identificere sektorer, hvor energieffektiviseringsmål
kan opnås på mellemlang og lang sigt. Derudover anfører
Kommissionen, at man gennem øget energirenovering af bygninger
kan reducere energiforbruget i bygninger med op til 75 pct.
4. En væsentlig garanti for at sikre EU’s forsyningssikkerhed er gennem
et velfungerende og fuldt integreret indre marked for el og gas.
Kommissionen foreslår først og fremmest en fuld implementering af
det indre marked for energi. Derudover skal medlemslandene
igangsætte en række initiativer, herunder styrke det regionale
samarbejde om bl.a. kapacitetsmekanismer, implementering af
netværkskoder og sammenkoblinger mellem medlemslandene.
Kommissionen skal hurtigere indlede traktatkrænkelsessager, sikre
hurtig implementering af alle projekter af fælles interesse (PCI),
forsøge at reducere olieafhængigheden fra Rusland samt udvikle
politikker, der kan medvirke til at reducere transportsektorens
afhængighed af olie
5. EU kan reducere sin importafhængighed ved at øge produktionen af
egne energikilder. Kommissionen vil fortsætte udbygningen med
vedvarende energi med henblik på at nå VE-målet på 20 pct. i 2020,
hvor VE-andelen udgjorde 14,1 pct. i 2012 for EU som helhed.
Kommissionen foreslår en målsætning på minimum 27 pct. for 2030.
Derudover henvises til kendte prioriteringer for at sikre stabile
rammevilkår for udbygning med vedvarende energi samt at øge
koordineringen af VE-støttesystemerne i EU gennem de nye rammer
for statsstøtte i energi- og miljørammebestemmelserne. Derudover
anviser Kommissionen, at selvom forbruget og produktionen af kul
samlet er faldet i EU, udgør kul stadig 27 pct. af EU’s andel af
elproduktionen. Kommissionen vil derfor sikre udnyttelsen af
eksisterende fossile ressourcer, der særligt omfatter kul og skifergas.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0004.png
Kul antages dog kun at have en fremtid i EU i forbindelse med C arbon
Capture and Storage. Kommissionen forventes i den forbindelse at
ville revidere CCS-direktivet.
6. Yderligere teknologisk udvikling på energiområdet. Kommissionen vil
fremhæve energiforsyningssikkerhed i implementeringen af
prioriteterne for Horizon2020-programmet for Forskning og Udvikling
og sikre, at den kommende køreplan for den Strategiske
Energiteknologiplan er i overensstemmelse med prioriteterne i
Forsyningssikkerhedsstrategien.
7. Det foreslås, at EU sikrer diversificering af eksterne forsyninger af
energi. Kommissionen og medlemslandene bør fokusere på sikring af
transparens i gasforsyningssikkerhed, støtte til udviklingen af
gasinfrastruktur med Norge, den sydlige korridor og Middelhavets
gashub, fremme vedtagelsen af direktivet om nuklear sikkerhed samt
sikre diversificering af nukleare brændselsforsyninger.
8. En styrket koordination så EU taler med én stemme i relation til den
eksterne energipolitik er en væsentlig forudsætning for EU’s
forsyningssikkerhed. Valg af energimiks er det enkelte medlemslands
kompetence, men nationale beslutninger kan have konsekvenser for
de øvrige medlemslande. Kommissionen foreslår etablering af en
mekanisme, der gør det muligt for medlemslande at informere
hinanden om vigtige beslutninger angående valg af energimiks.
Derudover foreslås det, at Energifællesskabet styrkes yderligere til
også at vedrøre spørgsmål om forsyningssikkerhed. Kommissionen
foreslår at assistere medlemslandene ved forhandlingerne om
indgåelse af kontrakter med tredjelande.
Konkret foreslår Kommissionen at revidere mekanismen for
udveksling af oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler mellem
medlemsstarene og tredjelande på energiområdet (994/2012/EU).
Kommissionen foreslår at undersøge, om der kan udvikles en
procedure for gas, der kan øge gennemsigtigheden på gasmarkedet
og have betydning for forsyningssikkerheden. Kommissionen vil
ligeledes undersøge om man på frivillig basis kan koble gasindkøb for
på den måde at øge forhandlingsstyrken, idet sådanne tiltag dog skal
være i overensstemmelse med EU-og handelslovgivning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0005.png
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Der redegøres ikke for de lovmæssige konsekvenser, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen. I det omfang Kommissionens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, bør det vurderes, om det vil
medføre lovmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke ingen statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, bør
det vurderes, om det vil medføre statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Administrative konsekvenser
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen. I det omfang Kommissionens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, bør det vurderes, om disse vil
medføre administrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er sendt i høring i Specialudvalget for Klima -
Energi- og Bygningspolitik.
På mødet i Specialudvalget for Klima- Energi- og Bygningspolitik den 20. maj
2014 fremkom følgende generelle bemærkninger:
Det Økologiske Råd betonede, at hvis EU’s energiforsyningssikkerhed skal
højnes, bør der være fokus på at styrke infrastruktursammenkoblingen
mellem og internt i medlemslandene.
Vedvarende Energi argumenterede for fokus på indenlandsk fleksibilitet i
stedet for udbygning. Derudover opfordrede Vedvarende Energi til, at
regeringen positivt overvejede at støtte tankerne om en energiunion .
Biorefining Alliance fremhævede, at olie udgjorde et større problem end gas
og argumenterede for, at fokus på at nedbringe olieafhængigheden bragtes
ind i drøftelserne af forsyningssikkerhed.
Dansk Fjernvarme fremhævede ligeledes behovet for indenlandsk
fleksibilitet. Derudover argumenterede Dansk Fjernvarme for
nødvendigheden af kapacitetsmekanismer. Det var vigtigt at sikre klare
politiske udmeldinger af hensyn til nødvendig for fremtidige investeringer fra
den private sektor.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0006.png
Greenpeace udtrykte støtte til regeringens generelle holdning, idet
Greenpeace dog understregede, at diversificering ikke måtte føre til
udbygning af naturgasnettet.
Dansk Energi mente, at fleksibilitet hang sammen med transmission.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har forud for fremlæggelsen af Kommissionens meddelelse
forelagt deres foreløbige positioner i form af såkaldte non-papers. Det er
generelt forventningen, at landene vil gruppere sig i to fløje. På den ene side
står de lande, der vægter forsyningssikkerhed højest og ønsker at højne
EU’s forsyningssikkerhed med fokus på kortsigtede løsninger . Heroverfor
står en anden gruppe af lande, der ønsker at højne forsyningssikkerhed
gennem vedvarende energi og energieffektiviseringer og dermed have fokus
på omstilling til en lavemissionsøkonomi. Disse lande, heriblandt Danmark,
søger at skabe et stærkt link til drøftelsen af EU’s klima- og energipolitiske
ramme for 2030.
Det kan særligt fremhæves, at et medlemsland i et non -paper har
argumenteret for oprettelse af en energiunion med fokus på fælles indkøb i
EU af gas for på den vis at øge medlemslandes forhandlingsstyrke i
indkøbsaftaler. Flere lande, herunder en række østeuropæiske lande, har
ytret støtte til dette forslag. Andre lande er skeptiske, idet de fin der at det er i
modstrid med principperne for EU’s indre energimarked. Regeringens
generelle holdning
10. Regeringens generelle holdning
Den nuværende krise i Ukraine har endnu engang henledt opmærksomheden
på, at EU er særdeles afhængig af importerede fossile brændsler. Da
afbrændingen af fossile brændsler samtidig udgør hovedkilden til udledning
af klimaforstyrrende drivhusgasser, tegner det samlet set billedet af den
udfordring, som EU’s energipolitik skal imødekomme: En balance mellem
forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og opnåelse af EU’s
klimamålsætninger.
Det er regeringens generelle holdning, at EU’s importafhængighed ikke kan
løses på kort sigt, og at den kræver et svar med mange facetter. Den
nuværende situation som følge af krisen i Ukraine kan ikke håndteres
udelukkende med hurtige indgreb, men svaret må ses i sammenhæng med
EU’s langsigtede klima- og energiklimapolitik. Det er fordi hovedredskaberne
til at sikre den langsigtede energiforsyningssikkerhed og –uafhængighed
efter regeringens opfattelse er sammenfaldende med hovedredskaberne til at
indfri EU’s langsigtede klima- og energipolitiske mål. Det vil sige øget
energieffektivisering, øget anvendelse af VE, udbygning af infrastrukturen og
fuld og effektiv gennemførelse af det indre energimarked.
På den baggrund vil regeringen lægge vægt på, at der i drøftelserne af
Kommissionens meddelelse om strategi for EU’s energiforsyni ngssikkerhed
ikke tages beslutninger, der indebærer et øget incitament til
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0007.png
anlægsinvesteringer med lang levetid som ikke harmonerer med EU’s
langsigtede klima- og energipolitik, fx investeringer i nye kulfyrede
kraftværker.
Regeringen vil på den baggrund lægge følgende prioriteter til grund for den
danske holdning til Kommissionens meddelelse:
Regeringen er enig i, at energieffektivisering er det mest effektive middel til
at reducere EU’s afhængighed af importerede brændsler. På den baggrund
vil regeringen arbejde for, at der sikres højere ambitioner på
energieffektivitetsområdet, herunder vil regeringen arbejde for et bindende
mål for energieffektivitet efter 2020 og nye politikker og virkemidler for
relevante sektorer. Regeringens endelige holdning vil dog først blive fastlagt
efter Kommissionens forestående evaluering af
Energieffektiviseringsdirektivet.
Fortsat udbygning af vedvarende energi er central i opnåelse af EU’s klima-
og energipolitik. Regeringen vil på den baggrund arbejde for, at det bind ende
EU-mål hæves fra 27 pct. til 30 pct. i 2030-rammen. Samtidig vil regeringen
bidrage til en effektiv og ubureaukratisk implementering i form af en ny og
effektiv governance-mekanisme, der kan skabe stabile investeringsrammer
og skabe den nødvendige private deltagelse og innovation.
Et velfungerende liberaliseret indre marked for energi er en forudsætning for
at øge energiforsyningssikkerheden. Regeringen vil på den baggrund lægge
vægt på, at der sikres en fuld og effektiv implementering af det indre marked
for energi. Implementeringen skal ske uden forsinkelse, således at målet om
fuld gennemførelse i 2014, som sat af Det Europæiske Råd, kan blive
indfriet.
Udviklingen af energiinfrastruktur er en central forudsætning for
forsyningssikkerhed. Regeringen støtter, at Kommissionen sammen med de
relevante lande, projektmagerne og regulatorerne søger at øge hastigheden
for implementering af projekter af særlig interesse (PCI’er), idet de regionale
grupper under infrastrukturforordningen dog også bør have en rolle i
udpegningen af kritiske projekter for at sikre en fortsat regional forankring af
beslutningerne i en velfungerende PCI-proces. Regeringen støtter endvidere,
at der for CEF-midlerne er særligt fokus på implementering af kritisk
infrastruktur. Derudover er regeringen enig i, at infrastrukturforbindelser
udbygges, når der er behov for dem. Regeringen vil i forhandlingerne kunne
støtte et mål for udbygning af energiinfrastruktur i EU . Regeringen ønsker
evt. finansiering til et sådant mål afholdt inden for lofterne i de flerårige
finansielle rammer.
Regeringen er enig i, at der sideløbende med reduktion af EU’s
importafhængighed skal arbejdes for forbedring af EU’s evne til at håndtere
store energikriser på den korte bane. Der angives relevante virkem idler i
meddelelsen, som kan føre til konkrete handlinger og gennemarbejdede
forslag, hvor bl.a. stress tests er et egnet virkemiddel. Et sådant arbejde bør
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376054_0008.png
bygge på medlemslandenes egne systemer for energisikkerhed og bør på det
grundlag etablere en overbygning på EU-niveau, som i øget omfang sikrer
koordinering og fastlæggelse af minimumsstandarder for medlemslandene.
Regeringen ser i det lys bl.a. positivt på en revision af
gasforsyningssikkerhedsforordningen. Regeringens endelige holdning vil
blive fastlagt, når der foreligger konkrete forslag.
Regeringen ser positivt på arbejdet med at sikre den fortsatte udbygning af
EU’s eksterne energipolitik og vil arbejde for at sikre en koordineret og
sammenhængende indsats, hvor EU taler med én stemme i forhold til en
række eksterne aktører og organisationer på energiområdet. I den
sammenhæng er multilaterale fora et nyttigt værktøj. Regeringen er dog
skeptisk over for tankerne om skabelse af en energiunion med henblik på
fælles gasindkøb, der vil være i strid med de overordnede bestræbelser i EU
på at gennemføre det indre marked for energi. Desuden kan en sådan
politisering af gasindkøbet være kontraproduktivt, idet det kan udløse et
modtræk i form af en tilsvarende øget politisering af gassalget. EU bør i
stedet fortsætte presset på tredjelande i retning af at acceptere EU’s indre
markedsregler og WTO-regelsættet.
Endelig vil regeringen støtte initiativer, der kan øge diversificeringen af EU’s
energiforsyning ved at udvikle de eksterne relationer med andre
forsyningslande end de nuværende.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg .
8