Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3331 - alm. anl. Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
17. juli 2014
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (almindelige anliggender) den
23. juli 2014
Dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. juli 2014
omfatter
Præsentation af det italienske formandskabsprogram; Opfølgning på
DER-konklusionerne; Præsentation af køreplan for midtvejsevaluering af Euro-
pa2020-strategien samt Udvidelse af euroområdet med Litauen.
Alle punkter forelægges hermed Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring. Der henvises i øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, der er over-
sendt til Europaudvalget den 10. juli 2014.
1. Præsentation af det italienske formandskabsprogram
Italien overtog den 1. juli 2014 formandskabet for Rådet for EU. Det er
tolvte gang, at Italien er formand for Rådet. På rådsmødet den 23. juli vil
formandskabet præsentere sit nationale formandskabsprogram.
Overordnet er der lagt op til et formandskab, der vil være præget af den
institutionelle transition i EU, dvs. udpegelsen af topposter, konstitue-
ringen af den nye Kommission og valget til Europa-Parlamentet. Det
betyder, at lovgivningsarbejdet reelt først kan forventes genoptaget i sid-
ste halvdel af det italienske formandskab. Formandskabet vil derfor have
mindre tid end normalt til at gennemføre sine prioriteter.
Hovedtemaet for formandskabet er ”ny begyndelse”, som defineres som
en ny begyndelse for Europa, der efter flere års økonomisk stagnation nu
oplever svag økonomisk vækst. Samtidig skal temaet ses som led i, at det
er en ny begyndelse for et nyt EU efter valget i maj. Under dette tema vil
formandskabet i særlig grad fokusere på tre områder:
1) Vækst- og beskæftigelsesfremmende tiltag
2) ’Europa tættere på borgerne’
3) Europas udenrigspolitik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overordnet er de tre hovedprioriteter i overensstemmelse med danske
positioner.
Fsva. vækst- og beskæftigelsesfremmende tiltag kan det i særlig grad be-
mærkes, at formandskabet vil fokusere på skabelse af job inden for ved-
varende energi som en del af det overordnede fokus på vækst- og be-
skæftigelsesfremmende tiltag. Samtidig vil formandskabet forsætte tidli-
gere formandskabers arbejde med implementering af det digitale indre
marked, der rummer stort potentiale for Danmark såvel som resten af
EU.
Fsva. afsnittet om ’Europa tættere på borgerne’ er det positivt, at for-
mandskabet, i lyset af resultatet til Europa-Parlamentsvalget, vil sætte
øget fokus på subsidiaritet og fokusere det europæiske samarbejde på de
områder, hvor det skaber en reel merværdi.
Fsva. Europas udenrigspolitik stiller man sig fra regeringens side generelt
positiv over for en styrket og mere koordineret indsats. Ruslands ageren
har aktualiseret behovet for, at der sættes et forstærket fokus på fuld-
stændig implementering af associeringsaftalen mellem EU og de østlige
naboer. Endelig er det i særlig grad positivt, hvis EU kan spille en yderli-
gere konstruktiv rolle i det sydlige nærområde, ikke mindst ift. påskøn-
nelse af fredsprocessen og stabilisering af Syrien og dets naboer.
2. Opfølgning på DER-konklusionerne
Siden Rådet for almindelige anliggenders oprettelse med Lissabon-
traktaten, har der blandt flere medlemslande været ytret ønske om at
styrke dets rolle, særligt ift. opfølgning på DER-konklusionerne. Flere
medlemslande ønsker således, at Rådet for almindelige anliggender skal
spille en større rolle i opfølgningen og koordinationen af Det Europæi-
ske Råds konklusioner end tilfældet er med de nuværende formandskabs-
rapporter, der halvårligt bliver forelagt Rådet for almindelige anliggender.
Det italienske formandskab har indikeret, at en mulighed kunne være, at
Rådet for almindelige anliggender f.eks. kunne have jævnlige tematiske
drøftelser om status på udmøntningen af de 5 strategiske prioriteter, som
der blev opnået enighed om på Det Europæiske Råd den 26. – 27. juni.
Fra regeringens side støtter vi en effektiv og konsekvent opfølgning på
de beslutninger, som træffes i Det Europæiske Råd. Som følge heraf hil-
ses drøftelsen velkommen.
3. Præsentation af køreplan for midtvejsevaluering af Europa2020-
strategien
På rådsmødet forventes det italienske formandskab at præsentere pro-
cessen for midtvejsevalueringen af EU’s 10-årige vækststrategi, Europa
2020, der forventes at løbe ind i 2015. Strategien blev vedtaget på Det
Europæiske Råd i juni 2010, hvor den afløste Lissabonstrategien for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vækst og beskæftigelse. Formålet med Europa 2020 er at styrke EU’s
langsigtede vækstpotentiale ved at håndtere de udfordringer, EU står
over for i forhold til den aldrende befolkning, klimaændringer, konkur-
rencen i den globale økonomi, og samtidig sikre, at der på nationalt plan
og på EU-plan arbejdes for vækst, høj beskæftigelse, produktivitet og
social sammenhørighed.
Baggrunden for præsentationen er endvidere en meddelelse fra Kommis-
sionen fra marts i år om status for Europa 2020-strategien samt en efter-
følgende offentlig høring om den videre udvikling af strategien. Den of-
fentlige høring forventes afsluttet den 31. oktober 2014.
Kommissionen vurderer i sin meddelelse, at Europa 2020-strategien er
lige så relevant i dag som ved lanceringen i 2010, herunder at de fleste
langsigtede udfordringer grundlæggende er de samme. Kommissionens
analyser peger også på, at erfaringerne med målene og flagskibsinitiati-
verne i strategien har været blandede. EU er godt på vej til at opfylde,
eller komme tæt på, målene for uddannelse, energi og klima, men ikke
målene for beskæftigelse, forskning og udvikling eller fattigdomsbekæm-
pelse. Kommissionen påpeger, at den koordination, der gennemføres i
EU hvert år inden for rammerne af det europæiske semester, er et poten-
tielt effektivt instrument til at forfølge prioriteter, som vil være nødven-
dige for at opfylde målene i Europa 2020-strategien med styrket vækst og
flere og bedre jobs. Der foreligger endnu ikke konkrete forslag til anbefa-
linger fra Kommissionen.
Det italienske formandskab ventes at lægge vægt på at drøfte strategiens
overordnede fokus, og hvordan strategien mere effektivt kan fremme
vækst og beskæftigelse. Formandskabet ventes også at foreslå bedre
samordning med det europæiske semester og derudover lægge op til en
drøftelse af evt. behov for ændrede eller nye EU-mål. Fra regeringens
side vil vi tage præsentationen til efterretning og i den forbindelse støtte
fokus på centrale strukturreformer i de enkelte medlemslande, styrket
opmærksomhed på centrale vækst- og beskæftigelsesfremmende priorite-
ter og videreudvikling af det indre marked. De overordnede prioriteter
og mål i Europa 2020-strategien vurderes fortsat at være relevante og
velbegrundede.
4. Udvidelse af euroområdet med Litauen
Der var på ECOFIN den 20. juni enighed om, at Litauen opfylder krite-
rierne for optagelse i euroen. Eurolandene vedtog en henstilling til
ECOFIN om at vedtage Kommissionens forslag om Litauens optagelse
pr. 1. januar 2015.
Stats- og regeringscheferne har efterfølgende tiltrådt Kommissionens
forslag på mødet i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet for almindelige anliggender vil på den baggrund træffe formel be-
slutning om Litauens optagelse i euroen pr. 1. januar 2015. Den formelle
beslutning var oprindeligt planlagt at blive truffet i Rådet (ECOFIN) den
8. juli 2014. Pga. valget til Europa-Parlamentet blev den krævede høring
af Europa-Parlamentet imidlertid forsinket, og beslutningen forventes i
stedet truffet i Rådet (almindelige anliggender) den 23. juli.
Økonomi- og indenrigsministeren forelagde sagen for Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering den 19. juni 2014 forud for ECOFIN den 20.
juni 2014. Regeringen støtter forslaget om optagelse af Litauen i euroen
pr 1. januar 2015.
Martin Lidegaard
Punkt 1-3 hører under Udenrigsministeriets ressort. Punkt 4 hører under Økonomi-
og Indenrigsministeriets ressort.
4