Europaudvalget 2013-14
Ekstraordinært landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
1393529_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 25. august 2014
FVM 307
E
FTERSENDELSE AF HØRINGSSVAR FRA
§2-
UDVALGET
(L
ANDBRUG
)
om russisk importforbud på udvalgte landbrugsprodukter fra EU
Efter skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) er der kommet følgende bemærkninger om russisk
importforbud på udvalgte landbrugsprodukter fra EU. Der er oversendt samlenotat om sagen til
Folketingets Europaudvalg den 21. august 2014 forud for det ekstraordinære rådsmøde (landbrug
og fiskeri) den 5. september 2014.
Landbrug & Fødevarer understreger, at markedssituationen for danske mejeriprodukter, frugt og
grønt, svine-, fjerkræ- og oksekød samt fisk er påvirket af handelsembargoen fra Rusland. Der
forventes nedadgående prispres i alle sektorerne enten som direkte følge af tabt eksport til Rus-
land eller som indirekte følge af faldende fødevarepriser på det indre marked og andre afsæt-
ningsmarkeder grundet overudbud. I flere sektorer er der allerede identificeret prisfald. Dansk
svinekød har på baggrund af et fælles europæisk importstop grundet svinepest været udelukket
for russisk import siden februar 2014 og har måttet øge salget til eksisterende og alternative
markeder med prisfald til følge.
Det vigtigste for danske fødevarevirksomheder inden for mejeri- og kødsektorerne i nuværende
markedssituation er at finde alternative markedsadgange for deres overskuds-produkter på mar-
keder uden for EU. Generelt er det ressourcekrævende at skabe markedsadgang til vækstmarke-
der blandt andet i Asien og Sydamerika og derfor opfordrer Landbrug & Fødevarer til, at der fra
dansk side hele vejen rundt – også i samarbejdet mellem det private og det offentlige – fokuseres
på at styrke indsatsen med henblik på at sikre certifikater og godkendelser til nye markeder samt
at sikre fortsat hurtig sagsbehandling af sager på de eksisterende markeder udenfor EU, herunder
ikke mindst Kina. Der bør desuden kigges på, hvilke muligheder der ligger i de eksisterende fri-
handelsaftaler, som EU har indgået med Korea, Peru/Columbia og Mellemamerika. Derudover har
den danske svinekødssektor i lang tid uden held forsøgt at få adgang til det brasilianske marked,
som vurderes at have et stort potentiale. Dette potentiale er ikke blevet mindre som følge af, at
Rusland indenfor de seneste uger har åbnet op for en lang række brasilianske svineslagterier.
I forhold til kriseforanstaltninger på det indre marked mener Landbrug & Fødevarer, at de an-
vendte foranstaltninger skal være relevante, målrettede og tidsbegrænsede. Midlerne skal alloke-
res, derhen hvor behovet er størst, for at imødegå indirekte priseffekter på danske varer. Land-
brug & Fødevarer vurderer, at privat oplagring på mejeriprodukter og kød muligvis kan komme
på tale senere på året afhængig af markedsudviklingen. Markedsudviklingen i de forskellige sek-
torer skal derfor følges nøje og de danske myndigheder skal være klar til at reagere.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For mejerisektoren bør den gældende referencepris desuden justeres, således at den i højere
grad afspejler den udvikling, der har været på mejerimarkedet i de senere år. Som niveauet er
nu, vil danske mælkeproducenter komme under et voldsomt negativt indkomstpres såfremt pri-
serne falder til referenceprisniveauet. En mindre justering opad vil sikre, at der kan ske interven-
tion på et relevant niveau samtidig med, at foranstaltningen fortsat vil være tidsbegrænset. Sid-
ste gang Kommissionen intervenerede i mælkemarkedet var det senere salg fra interventionslag-
rene en ganske god forretning for Kommissionen. Derudover vil det være en relevant hjælp at se
på superafgiften, som danske mælkeproducenter skal betale som følge af kvoteoverskridelser i
2013/14 og sandsynligvis også for 2014/15. En lang række mælkeproducenter har investeret i
udvidelse af produktionen i forbindelse med kvoteophøret i april 2015. Disse producenter risikerer
at blive hårdt klemt af prisfald i markedet, og en lettelse af superafgiften for det sidste kvoteår vil
derfor være særdeles hjælpsomt og vil som sådan ikke belaste krisefonden.
I relation til de budgetmæssige konsekvenser af ”Ruslandskrisen” forventer Landbrug & Fødeva-
rer, at der vil være en overordnet stillingtagen på stats- og regeringschefernes møde den 30.
august 2014 og det ekstraordinære rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 5. september 2014. Det
skyldes, at det kan blive nødvendigt at etablere en særlig budgetpulje, da reserverne under land-
brugsbudgettet på sigt risikerer ikke at kunne håndtere krisen alene. Som det fremgår af notatet,
så er der allerede afsat 125 mio. € til de iværksatte støttetiltag inden for frugt- og grøntsektoren.
Beløbet ventes afholdt under det kommende EU-budget for 2015, der for landbrugsområdet be-
gynder den 16. oktober 2014. For Landbrug & Fødevarer er det som nævnt ovenfor afgørende, at
de iværksatte tiltag er relevante, målrettede og tidsbegrænsede. Uden at sætte spørgsmålstegn
ved, at der er en lang række europæiske producenter af frugt og grønt, der helt uforskyldte er
blevet hårdt ramt af krisen mellem Rusland og EU, så efterlyser Landbrug & Fødevarer en analyse
fra Kommissionen, der vurderer de markeds- og prismæssige effekter af støttepakken på 125
mio. €. Dette skal også ses i lyset af, at Kommissionen i deres pressemeddelelse understreger, at
man er parat til at yde ekstra støtte, såfremt behovet skulle vise sig.
Behovet for at sikre sig, at der er en reel og betydelig markeds- og prismæssig nytte af EU’s støt-
te understreges af, at frugt- og grøntsektoren kan være den første af en række sektorer, der bli-
ver ramt af Ruslands importforbud, såfremt krisen bliver langvarig. Som det fremgår af Fødeva-
reministeriets notat, så vil yderligere støtte, når reserverne på EU’s budget er udnyttet, betyde,
at støtten skal finansieres af den såkaldte krisefond. Denne fond finansieres af landmændene selv
gennem en reduktion af de direkte betalinger til alle EU’s landmænd. Der er med andre ord tale
om begrænsede ressourcer, og det er derfor vigtigt, at det sikres, at der er en rimelig balance i
anvendelsen af budgetmidlerne, herunder også i fordelingen mellem forskellige sektorer og med-
lemsstater. Der bør i den forbindelse være opmærksomhed omkring, at landmændene i en række
medlemsstater – herunder Danmark med over 200 mio. kr. – gennem betalinger af superafgift
som følge produktion ud over mælkekvoten, bidrager væsentligt til EUs egne indtægter på land-
brugsområdet. Disse midler vil være til rådighed for kriseforanstaltninger.
Samlet set skal det understreges, at Landbrug & Fødevarer – såfremt krisen bliver alvorlig og
langvarig – imødeser, at det samlede europæiske samfund vil være med til at bære de negative
konsekvenser af det russiske importstop, idet krisen er udløst af overordnede politiske forhold
uden for landbrugs- og fødevaresektoren.
2