Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3336 - RIA
Offentligt
1454121_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
14044/14
(OR. en)
PRESSE 505
PR CO 48
DA
PRESSEMEDDELELSE
3336. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 9. og 10. oktober 2014
Formænd
Angelino ALFANO
Italiens indenrigsminister
Andrea ORLANDO
Italiens justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
14044/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0002.png
9. og 10. oktober 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
INDRE ANLIGGENDER
Tiltag med henblik på bedre styring af migrationsstrømme
Ministrene havde en drøftelse om tiltag med henblik på bedre styring af migrationsstrømme på
grundlag af et dokument, som formandskabet havde forelagt.
Efter drøftelsen besluttede Rådet at vedtage dokumentet som
Rådets konklusioner,
idet det
fremhævede, at de vejledende principper for opnåelse af en strategisk og operationel tilgang til
bedre styring af migrationsstrømme er:
1)
2)
3)
Tiltag i samarbejde med tredjelande
Styrket forvaltning af de ydre grænser og Frontex
Foranstaltninger på medlemsstatsniveau – modtagelse og optagelse af fingeraftryk.
Dokumentet fastlægger en bæredygtig tilgang til at imødegå migrationspresset på en struktureret
måde, som er mere vidtrækkende end de umiddelbare nødforanstaltninger. En sådan tilgang kan
anvendes som en model til at tackle mulige fremtidige udfordringer og kan tilpasses de specifikke
behov, der opstår i forbindelse med enhver ny situation.
Angelino Alfano, der er Italiens indenrigsminister og formand for Rådet, sagde:
"Jeg er meget glad
for at kunne meddele, at formandskabets tekst vedtages formelt som Rådets konklusioner i morgen.
Det betyder, at vi har fremskyndet processen, og viser, at vi står sammen om at træffe
foranstaltninger på dette område."
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet blev orienteret af Kommissionen, Frontex og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) om
den seneste operationelle udvikling inden for rammerne af Taskforcen vedrørende Middelhavet. Det
så med tilfredshed på de fremskridt, der indtil videre er gjort på de indkredsede nøgleområder, og
på alle interessenters aktive deltagelse i processen.
Rådet anerkendte, at situationen i Middelhavsområdet ligger alle medlemsstater stærkt på sinde. En
rettidig gennemførelse af de initiativer, taskforcen har udpeget, og et aktivt bidrag fra alle
involverede interessenters side er afgørende for at hjælpe medlemsstater, der er udsat for et særlig
stort migrationspres, med at tackle de udfordringer, de står over for i øjeblikket.
I denne forbindelse så Rådet med tilfredshed på Kommissionens og Frontex' bekendtgørelse om
iværksættelsen senest den 1. november af den EU-finansierede operation Triton, der har til formål
at styrke grænseovervågningen i farvandene nær de italienske kyster.
14044/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0003.png
9. og 10. oktober 2014
Udenlandske krigere
Rådet havde en indgående drøftelse vedrørende spørgsmålet om udenlandske krigere, således som
Det Europæiske Råd anmodede om i august 2014, på grundlag af et dokument, som formandskabet
har udarbejdet i samarbejde med antiterrorkoordinatoren.
Angelino Alfano, der er Italiens indenrigsminister og formand for Rådet, sagde: "Ministrene
nåede
til enighed om, hvor presserende det er at gøre fremskridt med hensyn til EU-direktivet om PNR, og
opfordrede Europa-Parlamentet til at fastlægge sin holdning med henblik på at indlede
forhandlinger med Rådet og afslutte arbejdet hurtigst muligt."
Rådet nåede desuden til enighed om, at kontrollen ved de ydre grænser bør forbedres uden
yderligere forsinkelse i medfør af de nuværende retlige rammer. Det nåede også til enighed om
visse specifikke aktioner, som skal bidrage til at fremskynde gennemførelsen af de foranstaltninger,
der allerede er godkendt på dette område.
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelse
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling med hensyn til visse aspekter af udkastet til
forordning om en generel EU-ramme for databeskyttelse. Den delvise generelle indstilling omfatter
kapitel IV i udkastet til forordning (dataansvarlig og databehandler).
Rådet havde også en orienterende debat om "retten til at blive glemt"-princippet efter Den
Europæiske Unions Domstols dom i
Google Spain-sagen.
Denne dom anerkender, at de
registrerede på grundlag af det gældende direktiv kan udøve deres ret til sletning af oplysninger og
deres ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysninger over for dataansvarlige på
internettet, f.eks. søgemaskiner.
Andrea Orlando, Italiens justitsminister og formand for Rådet, sagde:
"Rådet anerkendte
betydningen af retten til at blive glemt og retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af
oplysninger, navnlig i et digitalt miljø. Samtidig tillægger medlemsstaterne ytringsfriheden stor
betydning. Anerkendelsen af disse generelle principper skal være afspejlet på passende vis i den
generelle forordning."
Europæisk anklagemyndighed
Rådet blev orienteret af formandskabet om status med hensyn til forslaget om oprettelse af en
europæisk anklagemyndighed. Det havde en orienterende debat på grundlag af et dokument, som
formandskabet havde udarbejdet. Debatten tog udgangspunkt i princippet om ét retsområde.
Formandskabet noterede sig, at et flertal af ministrene foretrækker den europæiske
anklagemyndighed som én enkelt anklagemyndighed, og konkluderede, at der var behov for
yderligere arbejde med princippet.
Minister Andrea Orlando sagde:
"Medlemsstaterne har bekræftet, at de er rede til at gå videre end
de nuværende nationale modeller og indføre et system, som effektivt kan håndtere den type
alvorlige forbrydelser, som den europæiske anklagemyndighed har til formål at behandle."
14044/14
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0004.png
9. og 10. oktober 2014
Insolvensbehandling
Råde nåede uden debat frem til en generel indstilling til forslaget til forordning om ændring af
Rådets forordning om konkurs. Denne generelle indstilling udgør sammen med den generelle
indstilling fra juni 2014 grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på
at nå til enighed om den endelige tekst til forordningen.
Formålet med den foreslåede forordning er at gøre grænseoverskridende insolvensbehandlinger
mere effektive for at få det indre marked til at fungere bedre og styrke dets modstandskraft over for
økonomiske kriser.
Andrea Orlando, Italiens justitsminister og formand for Rådet, sagde:
"Det er navnlig vigtigt at
beskytte virksomheder og kreditorer i lyset af den nuværende økonomiske krise. Dette mål er i tråd
med EU's aktuelle overordnede politiske mål om at fremme økonomisk genopretning og bæredygtig
vækst, øgede investeringer og bevarelse af arbejdspladser og sikre en gnidningsløs udvikling og
overlevelse af virksomheder."
*
*
*
En fælles erklæring om oprettelse af et
mobilitetspartnerskab
mellem Det Hashemitiske Kongerige
Jordan
og Den Europæiske Union og dens medlemsstater blev undertegnet i tilknytning til Rådets
samling.
14044/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0005.png
9. og 10. oktober 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 7
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER .................................................................................................................... 9
Gennemførelse af EU's prioriteter for bekæmpelse af organiseret og grov international
kriminalitet ........................................................................................................................................... 9
Udenlandske krigere ............................................................................................................................ 9
Tiltag med henblik på bedre styring af migrationsstrømme .............................................................. 10
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 10
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
RETLIGE ANLIGGENDER ............................................................................................................. 12
Databeskyttelse .................................................................................................................................. 12
Europæisk anklagemyndighed ........................................................................................................... 12
Uskyldsformodningen ........................................................................................................................ 13
Gensidig anerkendelse af offentlige dokumenter............................................................................... 14
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 15
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 15
Revideret græsk handlingsplan for asyl- og migrationsforvaltning ................................................... 15
Eventuelt ............................................................................................................................................ 15
Insolvensbehandling........................................................................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14044/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. og 10. oktober 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Rapport fra COSI................................................................................................................................................... 16
Database over stjålne og bortkomne rejsedokumenter .......................................................................................... 16
Samarbejdsaftaler mellem Cepol og FYROM ....................................................................................................... 16
Samarbejdsaftaler mellem Cepol og Bosnien-Hercegovina .................................................................................. 17
Risikostyringskapacitet.......................................................................................................................................... 17
Elektronisk udveksling af oplysninger med Malta ................................................................................................ 17
Sisnet - Regnskab for 2013.................................................................................................................................... 17
HANDELSPOLITIK
Præferenceoprindelsesregler mellem EU og det vestlige Balkan .......................................................................... 18
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Centret for Virksomhedsudvikling ........................................................................................................................ 19
Aftale om handel, udvikling og samarbejde med Sydafrika .................................................................................. 19
14044/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0007.png
9. og 10. oktober 2014
DELTAGERE
Belgien:
Melchior WATHELET
François ROUX
Bulgarien:
Hristo IVANOV
Philip GOUNEV
Den Tjekkiske Republik:
Kateřina FLAIGOVÁ
Petr JÄGER
Danmark:
Karen HÆKKERUP
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Thomas DE MAIZIÈRE
Heiko MAAS
Reinhard SILBERBERG
Estland:
Andres ANVELT
Matti MAASIKAS
Irland:
Frances FITZGERALD
Dara MURPHY
Grækenland:
Vassilios KIKILIAS
Alexandra PAPADOPOULOU
Spanien:
Francisco MARTĺNEZ VÁZQUEZ
Fernando ROMÁN GARCÍA
Frankrig:
Bernard CAZENEUVE
Christiane TAUBIRA
Kroatien:
Orsat
MILJENIĆ
Mato ŠKRABALO
Italien:
Angelino ALFANO
Andrea ORLANDO
Cypern:
Socratis HASIKOS
Ionas NICOLAOU
Letland:
Rihards KOZLOVSKIS
Jānis IESALNIEKS
Litauen:
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Juozas BERNATONIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Félix BRAZ
Vicepremierminister samt indenrigs- og
ligestillingsminister
Generaldirektør for Europaspørgsmål
Vicepremierminister med ansvar for retlige, indre og
sikkerhedsmæssige anliggender samt justitsminister
Viceindenrigsminister
Chef for Indenrigsministeriets afdeling for internationale
forbindelser
Viceminister, Justitsministeriet
Justitsminister
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister og forbundsminister for
forbrugerbeskyttelse
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister
Viceminister med særligt ansvar for Europaspørgsmål og
databeskyttelse
Minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Fast repræsentant
Statssekretær for indenrigsanliggender
Statssekretær for retlige anliggender
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Udenrigsminister, Europaminister, indvandrings- og
asylminister
Justitsminister
14044/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0008.png
9. og 10. oktober 2014
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Barna BERKE
Malta:
Emanuel MALLIA
Owen BONNICI
Nederlandene:
Fred TEEVEN
Ivo OPSTELTEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Wolfgang BRANDSTETTER
Polen:
Piotr STACHAŃCZYK
Wojciech WĘGRZYN
Roman DMOWSKI
Portugal:
Fernando ALEXANDRE
Domingos FEZAS VITAL
Rumænien:
Robert-Marius CAZANCIUC
Bogdan TOHĂNEANU
Slovenien:
Vesna GYÖRKÖS �½NIDAR
Goran KLEMENČIČ
Slovakiet:
Marián SALOŇ
Tomáš BOREC
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Anna-Maja HENRIKSSON
Sverige:
Anders AHNLID
Det Forenede Kongerige:
Shailesh VARA
Theresa MAY
Indenrigsminister
Statssekretær for samarbejde i europæiske og
internationale spørgsmål, Justitsministeriet
Minister for indre anliggender og national sikkerhed
Justitsminister og minister for kultur og lokalforvaltning
Minister for indvandring
(også med ansvar for sikkerheds- og justitsspørgsmål)
Sikkerheds- og justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Understatssekretær, Justitsministeriet
Understatssekretær, Forvaltnings-
og Digitaliseringsministeriet
Attacheret statssekretær under indenrigsministeren
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Statssekretær med ansvar for domstolene og retshjælp,
Justitsministeriet
Indenrigsminister
Kommissionen:
Martine REICHERTS
Cecilia MALMSTRÖM
Medlem
Medlem
14044/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0009.png
9. og 10. oktober 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER
Gennemførelse af EU's prioriteter for bekæmpelse af organiseret og grov international
kriminalitet
Rådet noterede sig og så med tilfredshed på resultaterne og de indhøstede erfaringer i forbindelse
med den storstilede retshåndhævelsesoperation (operation Archimedes), der fandt sted mellem den
15. og den 23. september 2014 (yderligere oplysninger findes i denne
baggrundsnote).
Efter dette indlæg havde ministrene en orienterende debat om medlemsstaternes rolle i og bidrag til
EU's bekæmpelse af grov og organiseret kriminalitet og navnlig om fastlæggelse af prioriteter
vedrørende kriminalitet og mulighederne for effektivt at kombinere ressourcerne på EU-plan.
Udenlandske krigere
Rådet havde en indgående drøftelse vedrørende spørgsmålet om udenlandske krigere, således som
Det Europæiske Råd anmodede om i august 2014, på grundlag af et dokument, som formandskabet
har udarbejdet i samarbejde med antiterrorkoordinatoren.
Formålet med drøftelsen var at give politisk vejledning i forbindelse med to spørgsmål, hvor der
skal opnås yderligere fremskridt: færdiggørelsen af arbejdet med EU-direktivet om PNR og
kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser.
Med hensyn til EU-direktivet om PNR nåede ministrene til enighed om, hvor presserende det er at
gøre fremskridt med denne sag, og opfordrede Europa-Parlamentet til at hurtigst muligt at fastlægge
sin holdning med henblik på at indlede forhandlinger med Rådet. Målet er at afslutte arbejdet inden
årets udgang, således som Det Europæiske Råd anmodede om i august 2014.
Med hensyn til kontrollen ved de ydre grænser nåede Rådet til enighed om at forbedre denne
kontrol i medfør af de nuværende retlige rammer uden yderligere forsinkelse.
Rådet nåede også til enighed om en række specifikke aktioner, som skal bidrage til at fremskynde
gennemførelsen af de foranstaltninger, der allerede er godkendt. Disse foranstaltninger vedrører
ikke blot det hidtidige arbejde på EU-plan, de omfatter også konklusionerne fra indenrigsministrene
i de medlemsstater, der er mest berørt af fænomenet med udenlandske krigere.
Rådet vender tilbage til spørgsmålet på sin næste samling i december.
For flere oplysninger se denne
baggrundsnote.
14044/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0010.png
9. og 10. oktober 2014
Tiltag med henblik på bedre styring af migrationsstrømme
Ministrene havde under frokosten en drøftelse om tiltag med henblik på bedre styring af
migrationsstrømme på grundlag af et dokument, som formandskabet havde forelagt.
Dette dokument fra formandskabet sigtede mod at fremlægge en række forslag til en mulig vej frem
med det formål at fastlægge en bæredygtig tilgang, som er baseret på tre søjler, med henblik på at
imødegå migrationspresset på strukturel vis og gå videre end de umiddelbare nødforanstaltninger.
En sådan tilgang kan anvendes som en model til at tackle mulige fremtidige udfordringer og kan
tilpasses de specifikke behov, der opstår i forbindelse med enhver ny situation.
Efter drøftelsen besluttede Rådet at vedtage dokumentet som
Rådets konklusioner
(14141/14), idet
det fremhævede, at de vejledende principper for opnåelse af en strategisk og operationel tilgang til
bedre styring af migrationsstrømme er:
1)
2)
3)
Tiltag i samarbejde med tredjelande
Styrket forvaltning af de ydre grænser og Frontex
Foranstaltninger på medlemsstatsniveau – modtagelse og optagelse af fingeraftryk.
Disse prioriteter bør straks gennemføres af alle involverede aktører ved hjælp af operationelle
aktioner, under samordning af Kommissionen og i tæt samarbejde med EU-Udenrigstjenesten og
Rådet.
Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten aflægger rapport til Rådet på samlingen i december om
gennemførelsen af ovennævnte principper.
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet blev orienteret af Kommissionen, Frontex og EASO om den seneste udvikling med hensyn til
de operationelle tiltag i forbindelse med Taskforcen vedrørende Middelhavet og hilste de hidtidige
fremskridt velkommen på nøgleområderne i Kommissionens meddelelse, hvilket var resultatet af
alle interessenters aktive deltagelse i processen.
Rådet anerkendte, at situationen i Middelhavsområdet ligger alle medlemsstater stærkt på sinde, da
der er tegn på, at den aktuelle udvikling vil fortsætte, og situationen endda risikerer at forværres
yderligere. En rettidig gennemførelse af de initiativer, taskforcen har udpeget, og et aktivt bidrag fra
alle involverede interessenters side er afgørende for at hjælpe medlemsstater, der er udsat for et
særlig stort migrationspres, med at tackle de udfordringer, de står over for i øjeblikket.
14044/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. og 10. oktober 2014
I denne forbindelse så Rådet med tilfredshed på Kommissionens og Frontex' meddelelse om inden
dette års udgang at iværksætte den EU-finansierede operation Triton, der har til formål at styrke
grænseovervågningen i farvandene nær de italienske kyster.
Det opfordrede desuden Kommissionen til fortsat at holde Rådet og dets forberedende organer
underrettet om gennemførelsen af de relevante tiltag til at tackle de største udfordringer i
forbindelse med asyl- og migrationsspørgsmål.
Taskforcen vedrørende Middelhavet blev oprettet efter samlingen i RIA-Rådet den 7.-8. oktober
2013 med henblik på at indkredse de værktøjer, som EU har til rådighed, og som kunne bruges på
mere effektiv vis for at forhindre tragiske begivenheder som dem, der har fundet sted ud for
Lampedusas kyst.
Eventuelt
Under "eventuelt" blev Rådet orienteret om status for direktivet om betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på forskning, studier, elevudveksling,
lønnet og ulønnet erhvervsuddannelse, volontørtjeneste og au pair-ophold.
Formandskabet orienterede ministrene om resultatet af konferencen om en fornyet strategi for EU's
indre sikkerhed, der var tilrettelagt af Kommissionen og formandskabet, og som fandt sted den 29.
september 2014 i Bruxelles.
Den ungarske delegation inviterede ministrene til indvielsen af Cepols nye hovedkvarter, som
finder sted i november 2014 i Budapest.
14044/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0012.png
9. og 10. oktober 2014
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelse
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling med hensyn til visse aspekter af udkastet til
forordning om en generel EU-ramme for databeskyttelse (13772/14), forudsat at
intet er aftalt, før alt er aftalt
dette ikke berører eventuelle horisontale spørgsmål
formandskabet ikke gives mandat til at indlede uformelle triloger med Europa-Parlamentet
om teksten.
Den delvise generelle indstilling omfatter kapitel IV i udkastet til forordning (dataansvarlig og
databehandler) og de tilhørende betragtninger.
Rådet havde også en orienterende debat om "retten til at blive glemt"-princippet efter Den
Europæiske Unions Domstols dom i
Google Spain-sagen.
Denne dom anerkender, at de registrerede
på grundlag af det gældende direktiv kan udøve deres ret til sletning af oplysninger og deres ret til
at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysninger over for dataansvarlige på internettet,
f.eks. søgemaskiner. Det var ikke meningen, at debatten skulle omhandle forordningens
udformning, men nærmere være en politisk drøftelse af retten til at blive glemt, herunder
forbindelsen til ytringsfriheden (13619/14).
Rådet anerkendte betydningen af retten til sletning og retten til at modsætte sig behandlingen af
oplysninger, navnlig i et digitalt miljø. Samtidig lægger medlemsstaterne stor vægt på
ytringsfriheden. Afvejningen mellem den grundlæggende ret til databeskyttelse og ytringsfriheden
vil skulle foretages fra sag til sag.
Europæisk anklagemyndighed
Rådet blev orienteret af formandskabet om status for forslaget om oprettelse af en europæisk
anklagemyndighed og havde en orienterende debat på grundlag af et dokument, som formandskabet
havde udarbejdet (13509/1/14
REV 1).
Debatten tog udgangspunkt i princippet om ét retsområde (som anvendt i artikel 25 i
Kommissionens forslag). Spørgsmålet er, om den europæiske anklagemyndighed i praksis vil kunne
operere på tværs af deltagende medlemsstaters grænser som én enkelt anklagemyndighed, eller om
der er behov for at anvende traditionelle ordninger til gensidig retlig bistand og gensidig
anerkendelse, når eksempelvis to europæiske delegerede anklagere med base i to medlemsstater
arbejder på samme grænseoverskridende sag.
14044/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0013.png
9. og 10. oktober 2014
Formandskabet noterede sig, at et flertal af ministrene udtalte sig bekræftende med hensyn til, at
den europæiske anklagemyndighed skal være én enkelt anklagemyndighed, og konkluderede, at der
skal arbejdes videre på at få dette princip præciseret yderligere.
I marts 2014 havde Rådet en drøftelse om anklagemyndighedens struktur og afgrænsningen af dens
opgaver og kompetencer. Ministrene nåede til generel enighed om, at den europæiske
anklagemyndighed skal opbygges som et kollegium af anklagere fra medlemsstaterne.
Ministrene bekræftede i juni 2014 principperne for anklagemyndighedens kollegiale struktur som
udgangspunkt for fremtidige drøftelser. Ministrene bekræftede også det princip, at
anklagemyndigheden skal have den øverste kompetence til at efterforske og retsforfølge
lovovertrædelser, der skader Unionens finansielle interesser (9834/1/14
REV 1),
men at de nationale
myndigheder i princippet vil bevare en delt kompetence.
Formålet med den foreslåede forordning er at hjælpe med at bekæmpe strafbare handlinger, der
skader Unionens finansielle interesser, ved at oprette en europæisk anklagemyndighed med
kompetence på området. Retsgrundlaget og reglerne for oprettelsen af anklagemyndigheden er
fastsat i artikel 86 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Den foreslåede
forordning vil blive vedtaget i overensstemmelse med en særlig lovgivningsprocedure: Rådet
træffer afgørelse med enstemmighed efter Europa-Parlamentets godkendelse. Hvis der ikke kan
opnås enstemmighed i Rådet, er det fastsat i traktaterne, at en gruppe på mindst ni medlemsstater
kan indgå i et forstærket samarbejde.
Kommissionen fremsatte sit forslag den 17. juli 2013 (12558/13).
Uskyldsformodningen
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til direktiv om styrkelse af visse aspekter af
uskyldsformodningen og retten til at være til stede under retssagen i straffesager.
Debatten fokuserede på aspektet bevisbyrde (artikel 5 i forslaget). På grundlag af et dokument, som
formandskabet havde udarbejdet (13538/14), bekræftede ministrene, at
teksten i artiklen bør tage højde for, at det i nogle medlemsstater ikke kun er
anklagemyndigheden, men også dommerne, der har ansvar for at søge efter belastende og
diskulperende beviser
der bør henvises til muligheden for at anvende faktiske eller retlige formodninger, idet det
klart angives, at retten til et forsvar altid bør respekteres.
Rådet opfordrede gruppen til at fortsætte arbejdet med direktivudkastet ud fra de retningslinjer, som
Rådet har udstukket, med henblik på at kunne nå til enighed om en generel indstilling i
december 2014.
Kommissionen fremsatte sit forslag den 27. november 2013 (17621/13).
14044/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0014.png
9. og 10. oktober 2014
Gensidig anerkendelse af offentlige dokumenter
Rådet havde en orienterende debat om et udkast til forordning om fremme af den frie bevægelighed
for borgere og virksomheder gennem en forenkling af kravene vedrørende forelæggelse af visse
offentlige dokumenter i Den Europæiske Union.
Debatten var centreret om tre spørgsmål: det første vedrørte standardformularer, det andet vedrørte
artikel 18 (om forholdet mellem den kommende forordning og andre instrumenter), og det tredje
vedrørte den fremtidige brug af elektroniske hjælpemidler i udvekslingen af oplysninger mellem
medlemsstaterne (13566/14).
Formandskabet noterede sig de fremsatte synspunkter med henblik på at fortsætte drøftelserne om
dette forslag.
Formålet med forslaget er at forenkle procedurerne for grænseoverskridende anvendelse og accept
af offentlige dokumenter mellem medlemsstaterne og dermed bidrage til at skabe et borgernes
Europa og et velfungerende indre marked for virksomhederne i EU.
Anvendelsesområdet for forslaget omfatter offentlige dokumenter, der er udstedt af myndigheder i
medlemsstaterne og har formel bevisværdi vedrørende fødsel, død, navn, ægteskab, registreret
partnerskab, forældreskab, adoption, bopæl, unionsborgerskab, statsborgerskab, fast ejendom, et
selskabs eller et andet foretagendes retlige status og repræsentation, intellektuelle
ejendomsrettigheder og en ren straffeattest. Ifølge den foreslåede forordning er sådanne dokumenter
fritaget for alle former for legalisering og opfyldelse af tilsvarende formaliteter. Dokumenter, som
er udfærdiget af privatpersoner, og dokumenter, som er udstedt af myndigheder i tredjelande, er
udelukket fra anvendelsesområdet.
Med forslaget indføres der også flersprogede EU-standardformularer vedrørende fødsel, død,
ægteskab, registreret partnerskab og et selskabs eller et andet foretagendes retlige status og
repræsentation.
Kommissionen fremsatte sit forslag den 24. april 2013 (9037/13).
14044/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0015.png
9. og 10. oktober 2014
DET BLANDEDE UDVALG
Taskforce vedrørende Middelhavet
Udvalget blev orienteret af Kommissionen, Frontex og EASO om den seneste udvikling med
hensyn til de operationelle tiltag i forbindelse med Taskforcen vedrørende Middelhavet.
Se punktet ovenfor.
Revideret græsk handlingsplan for asyl- og migrationsforvaltning
Rådet noterede sig oplysningerne om gennemførelsen af den reviderede græske nationale
handlingsplan for asyl og migration.
Eventuelt
Under "eventuelt" blev udvalget orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag,
herunder:
forordningsudkastet om omarbejdning af EU-visumkodekset
direktivudkastet om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente
myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske,
opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner
og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Udvalget noterede sig oplysningerne fra Det Forenede Kongeriges delegation om anvendelse af
artikel 10 i protokol nr. 36 til traktaterne.
14044/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0016.png
9. og 10. oktober 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Rapport fra COSI
Rådet sendte Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter rapporten om arbejdet i Den Stående
Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI) for perioden januar 2013
til juni 2014.
COSI's aktiviteter i rapporteringsperioden har hovedsagelig været koncentreret om gennemførelsen
af de første to år af EU-politikcyklussen (2012-2013) og om oprettelsen og gennemførelsen den
næste cyklus (2014-2017).
I 2010 besluttede Rådet at fastlægge en flerårig politikcyklus (15358/10) til imødegåelse af grov
international og organiseret kriminalitet med henblik på at tackle de vigtigste kriminalitetstrusler på
en sammenhængende og metodisk måde gennem et forbedret samarbejde mellem de relevante
tjenester i medlemsstaterne, EU-institutionerne og EU-agenturerne samt relevante tredjelande og
-organisationer.
Database over stjålne og bortkomne rejsedokumenter
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af brugen af Interpols database over stjålne og bortkomne
rejsedokumenter (SLTD) (13525/14), som på nuværende tidspunkt indeholder omkring
43 mio. registreringer fra 163 lande, herunder 28 mio. registreringer fra EU-medlemsstater.
Samarbejdsaftaler mellem Cepol og FYROM
Rådet godkendte samarbejdsaftalen mellem Det Europæiske Politiakademi (Cepol) og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoniens indenrigsministerium (12640/1/14
REV 1)
vedrørende uddannelseskurser for politibetjente, der især har til formål at øge
retshåndhævelsesinstansers effektivitet i forbindelse med bekæmpelse af grænseoverskridende
kriminalitet, i overensstemmelse med afgørelse 2005/681/RIA om oprettelse af Det Europæiske
Politiakademi (Cepol)
1
.
1
EUT L 256 af 1.10.2005, s. 63.
14044/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0017.png
9. og 10. oktober 2014
Samarbejdsaftaler mellem Cepol og Bosnien-Hercegovina
Rådet godkendte samarbejdsaftalen mellem Det Europæiske Politiakademi (Cepol) og Bosnien-
Hercegovinas sikkerhedsministerium (12639/14) vedrørende uddannelseskurser for politibetjente,
der især har til formål at øge retshåndhævelsesinstansers effektivitet i forbindelse med bekæmpelse
af grænseoverskridende kriminalitet, i overensstemmelse med afgørelse 2005/681/RIA om
oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (Cepol)
2
.
Risikostyringskapacitet
Rådet vedtog konklusioner om risikostyringskapacitet (13375/14), der er defineret i afgørelse
nr. 1313/2013 om en EU-civilbeskyttelsesmekanisme
3
som en medlemsstats eller dens regioners
evne til at mindske, indrette sig efter eller modvirke risici (virkninger og sandsynlighed for en
katastrofe).
4
Elektronisk udveksling af oplysninger med Malta
Rådet vedtog en afgørelse om Maltas elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre
(13056/14). Evalueringsproceduren i afgørelse 2008/616/RIA (EUT
L 210 af 6.8.2008, s. 12)
konkluderede, at Republikken Malta fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser om
databeskyttelse og derfor har ret til at modtage og levere personoplysninger fra datoen for
afgørelsens ikrafttræden.
Sisnet - Regnskab for 2013
Rådets Generalsekretariat har udarbejdet Sisnets forvaltningsregnskab og balance efter
Revisionsrettens revision af regnskabet.
Belgien, Danmark, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Luxembourg, Nederlandene,
Østrig, Portugal, Finland og Sverige samt Island og Norge, forsamlet i Rådet, gav
generalsekretæren decharge for gennemførelsen af Sisnets budget for året 2013 i overensstemmelse
med Rådets afgørelse 2000/265/EF
5
om en finansforordning vedrørende budgetaspekterne af Rådets
vicegeneralsekretærs forvaltning af de kontrakter, som han indgår som repræsentant for visse
medlemsstater om oprettelse og drift af kommunikationsinfrastrukturen i Schengensammenhæng
("Sisnet").
2
3
4
5
EUT L 256 af 1.10.2005, s. 63.
EFT L 85 af 6.4.2000, s. 12.
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 924.
Se også Risikovurdering og -kortlægning med henblik på katastrofehåndtering (17833/10
).
14044/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0018.png
9. og 10. oktober 2014
Insolvensbehandling
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget til forordning om ændring af Rådets
forordning nr. 1346/2000 om konkurs (13276/14). Denne generelle indstilling omfatter
betragtningerne og bilagene til forordningsudkastet og udgør sammen med den generelle indstilling
fra juni 2014 (10284/14) grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at
nå til enighed om den endelige tekst til forordningen.
Formålet med den foreslåede forordning er at gøre grænseoverskridende insolvensbehandlinger
mere effektive for at få det indre marked til at fungere bedre og styrke dets modstandskraft over for
økonomiske kriser. Dette mål er også i tråd med EU's aktuelle overordnede politiske mål om at
fremme økonomisk genopretning og bæredygtig vækst, øgede investeringer og bevarelse af
arbejdspladser, som fastsat i Europa 2020-strategien, samt at sikre en gnidningsløs udvikling og
overlevelse af virksomheder, som anført i Small Business Act.
Den foreslåede forordning vil også bringe den nuværende konkursforordning på linje med den
udvikling, der er sket i de nationale konkurslovgivninger, siden den trådte i kraft i 2002.
Kommissionen fremlagde sit forslag i december 2012 (17883/12).
HANDELSPOLITIK
Præferenceoprindelsesregler mellem EU og det vestlige Balkan
Rådet vedtog afgørelser, der har til formål at erstatte de nuværende oprindelsesregler i
stabiliserings- og associeringsaftalerne med Albanien (9971/14), Montenegro (12028/1/14
REV 1),
Serbien (12029/14) og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (9953/14) med reglerne i
den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavs-regler for præferenceoprindelse.
Denne konvention tager sigte på at erstatte de protokoller om oprindelsesregler, der i øjeblikket er i
kraft mellem landene i pan-Euro-Middelhavsområdet, som omfatter landene på det vestlige Balkan,
med en enkelt retsakt.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
PRES/12/135 26/03/2012.
14044/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454121_0019.png
9. og 10. oktober 2014
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Centret for Virksomhedsudvikling
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage i AVS-EU-Ambassadørudvalget til standsning af
driften af Centret for Virksomhedsudvikling (CVU). EU vil støtte bemyndigelsen af CVU's
bestyrelse til at træffe alle passende foranstaltninger med henblik på at standse driften af CVU på en
velordnet måde senest den 31. december 2016. CVU blev etableret inden for rammerne af
partnerskabet mellem EU og Gruppen af Stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet.
Aftale om handel, udvikling og samarbejde med Sydafrika
Rådet godkendte undertegnelsen og den midlertidige anvendelse af en tillægsprotokol til aftalen om
handel, udvikling og samarbejde med Sydafrika for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af Den
Europæiske Union.
14044/14
DA
19