Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3338 - Økofin
Offentligt
1454126_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
14218/14
(OR. en)
PRESSE 520
PR CO 50
DA
PRESSEMEDDELELSE
3338. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 14. oktober 2014
Formand
Pier Carlo Padoan
Italiens økonomi- og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
14218/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0002.png
14. oktober 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en revision af direktivet om administrativt samarbejde, der udvider
anvendelsesområdet for obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger mellem
skattemyndighederne, således at de bedre kan
bekæmpe skatteunddragelse
og forbedre
skatteopkrævningen.
Rådet vedtog konklusioner om "foranstaltninger
til støtte for investeringer i Europa"
som et
nøgleelement i EU's bestræbelser på at fremme konkurrenceevne og vækst.
Det opfordrede Kommissionen til at analysere, hvordan erhvervsklimaet i Europa kan forbedres,
navnlig den vigtige sammenhæng mellem investeringer og gennemførelsen af strukturreformer.
Det udtrykte tilfredshed med oprettelsen af en taskforce, ledet af Den Europæiske Investeringsbank
og Kommissionen med deltagelse af alle medlemsstater, til at undersøge de vigtigste hindringer og
flaskehalse for investeringer og foreslog praktiske løsninger for at overvinde disse hindringer.
Taskforcen vil identificere potentielt levedygtige investeringsprojekter, der skal realiseres på kort
og mellemlang sigt. Det vil danne grundlag for en troværdig og gennemsigtig række projekter til
fremme af EU 's konkurrenceevne og vækstpotentiale på mellemlang til lang sigt.
Endvidere fremhævede Rådet vigtigheden af at indføre innovative finansielle og institutionelle
ordninger med henblik på yderligere at styrke EIB's rolle som katalysator og lagde generelt vægt
på behovet for at gøre EIB's arbejde mere effektivt.
EIB og Kommissionen vil aflægge rapport om disse arbejdsområder i december.
14218/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0003.png
14. oktober 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORANSTALTNINGER TIL STØTTE FOR INVESTERINGER .................................................... 6
FORSKNING OG INNOVATION SOM KILDE TIL VÆKST ......................................................... 9
OPFØLGNING AF INTERNATIONALE FINANSMØDER .......................................................... 10
BANKAFVIKLING - BIDRAG FRA BANKERNE ........................................................................ 11
BEKÆMPELSE AF SKATTEUNDDRAGELSE - UDVEKSLING AF OPLYSNINGER ............. 12
ENERGIBESKATNING ................................................................................................................... 13
EVENTUELT .................................................................................................................................... 14
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING .............................................. 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Ansvarsforsikring: minimumsniveauer ................................................................................................................. 16
Elafgift - Tyskland, Sverige - strøm fra land ......................................................................................................... 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14218/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0004.png
14. oktober 2014
DELTAGERE
Belgien:
Johan VAN OVERTVELDT
Bulgarien:
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Andrej BABIŠ
Danmark:
Morten ØSTERGAARD
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Declan KELLEHER
Grækenland:
Gikas HARDOUVELIS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Michel SAPIN
Kroatien:
Igor RAĐENOVIĆ
Italien:
Pier Carlo PADOAN
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Gábor ORBÁN
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Hans Jörg SCHELLING
Polen:
Mateusz SZCZUREK
Portugal:
Isabel CASTELO BRANCO
Rumænien:
Ioana-Maria PETRESCU
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Finansminister
Fast repræsentant
Første vicepremierminister samt økonomi- og
finansminister
Skatteminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Finansminister og minister for offentlige regnskaber
Vicefinansminister
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær for statens finanser
Finansminister
Finansminister
14218/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0005.png
14. oktober 2014
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Antti RINNE
Sverige:
Magdalena ANDERSSON
Det Forenede Kongerige:
David GAUKE
Kommissionen:
Michel BARNIER
Jyrki KATAINEN
Algirdas ŠEMETA
Jacek DOMINIK
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for anliggender vedrørende statskassen,
Finansministeriet
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Frank MOSS
Werner HOYER
Thomas WIESER
Jens GRANLUND
Generaldirektør i Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
14218/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0006.png
14. oktober 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORANSTALTNINGER TIL STØTTE FOR INVESTERINGER
Rådet drøftede foranstaltninger til støtte for investeringer som en del af EU's bestræbelser på at
fremme konkurrenceevne og vækst.
Den Europæiske Investeringsbank og Kommissionen rapporterede om nedsættelsen af en taskforce
til at identificere projekter og analysere hindringer for investeringer i Europa.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
ERKENDER, at den seneste makroøkonomiske udvikling trods betydelige strukturelle
bestræbelser fra medlemsstaternes side og betydelige forbedringer i de finansielle
markedsvilkår er skuffende med lav vækst i BNP og meget høj og vedvarende arbejdsløshed i
det meste af Europa; UNDERSTREGER, at det haster med at gennemføre yderligere
foranstaltninger for at styrke konkurrenceevnen og det europæiske vækstpotentiale med
henblik på at styrke forventningerne om fremtidige økonomiske vækstmuligheder; MINDER
OM Det Europæiske Råds konklusioner af 27. juni 2014 om en strategisk dagsorden med et
skarpt fokus på arbejdspladser, vækst og konkurrenceevne og Det Europæiske Råds
opfordring af 30. august til, at der hastigt gøres fremskridt med gennemførelsen af disse
retningslinjer og til, at arbejdet med disse spørgsmål straks påbegyndes;
DELER bekymringen over faldet i offentlige og private investeringer i EU siden den
finansielle krises begyndelse og FREMHÆVER, at det kan skyldes mange forskellige
faktorer, herunder utilstrækkelig samlet efterspørgsel i nogle medlemsstater, en generel
makroøkonomisk usikkerhed, lav kapacitetsudnyttelse, lavere gearing i den offentlige og den
private sektor – sidstnævnte i forbindelse med den strengere regulering af finansielle
institutioner, institutionelle flaskehalse samt strukturelle hindringer for investeringer,
jobskabelse og vækst;
UNDERSTREGER på denne baggrund, at en forbedring af vilkårene for både offentlige og
private investeringer er centralt for EU's svar med henblik på at fremme vækstpotentialet og
understøtte efterspørgslen; FREMHÆVER, at investeringspolitikker befinder sig i et
strategisk skæringspunkt, hvor der kan opnås synergi ved at anvende forskellige
politikværktøjer. Reformernes troværdighed og tilliden til de økonomiske udsigter er vigtige
elementer i at få politikkerne til at fungere effektivt. Investeringer er desuden ofte
grænseoverskridende og skaber dermed positive regionale/europæiske afsmittende virkninger;
SER MED TILFREDSHED PÅ den valgte formand Jean-Claude Junckers meddelelse om at
ville fremlægge et investeringsinitiativ inden for de første tre måneder af sit mandat;
ANERKENDER, at nødvendigheden af et højt ambitionsniveau og en bred indsats på flere
arbejdsområder er fremgået af ministrenes drøftelser, og HILSER Kommissionens og EIB's
arbejde i tæt samarbejde med medlemsstaterne med konkrete foranstaltninger for at fremme
investeringer og identificere flaskehalse i forbindelse hermed VELKOMMEN;
2.
3.
4.
5.
14218/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014
6.
FREMHÆVER som en nøglebetingelse for at fremme investeringer navnlig sammenhængen
med strukturreformer og betydningen af at identificere, tilskynde til og gennemføre
investeringsfremmende reformer for at skabe et gunstigt erhvervsklima i hele Europa, idet der
gøres fuld brug af de landespecifikke henstillinger; ANERKENDER de stærke synergier
mellem investeringer og dagsordenen for det indre marked og behovet for fuldt ud at udnytte
sådanne synergier; SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens arbejde med at foretage
en analyse på EU-plan af vigtige investeringsvilkår, såsom en effektiv offentlig forvaltning og
et effektivt arbejdsmarked, idet der tages udgangspunkt i dens vurderinger i forbindelse med
det europæiske semester;
UNDERSTREGER, at sammensætningen af de offentlige udgifter bør være mere
vækstorienteret, navnlig ved at støtte investeringer; ANERKENDER i overensstemmelse med
stabilitets- og vækstpagten, at bæredygtige offentlige finanser spiller en vigtig rolle med
hensyn til at skabe et positivt investeringsklima; UNDERSTREGER, at kvaliteten af de
offentlige udgifter på områder som forskning og innovation er afgørende for
investeringsklimaet;
ANERKENDER i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om langsigtet
finansiering af den europæiske økonomi betydningen af at fremme en gunstigere
reguleringsordning for langsigtede investeringer og at udvikle et mere afbalanceret finansielt
system, bl.a. gennem adgang til alternative finansieringskilder;
FREMHÆVER i denne sammenhæng behovet for at undersøge foranstaltninger, herunder at
reaktivere markedet for enkle og gennemsigtige securitisationer, at udbygge markedsbaserede
finansieringskanaler, navnlig for SMV’er, og at fremme diversificeringen af EU’s finansielle
system gennem bedre adgang til kapitalmarkederne som en integreret del af politikpakken;
SER MED TILFREDSHED PÅ nedsættelsen af en taskforce under ledelse af EIB og
Kommissionen og med deltagelse af medlemsstaterne, som skal arbejde på konkrete
foranstaltninger til fremme af investeringer. Den vil identificere potentielt levedygtige
projekter af europæisk betydning, der kan gennemføres på kort og mellemlang sigt, og lægge
grunden til en troværdig og gennemsigtig reserve af projekter for at styrke EU’s
konkurrenceevne og vækstpotentiale på mellemlang til lang sigt;
ER ENIGT I, at det er nødvendigt at fokusere på nøglesektorer med EU-merværdi for at
styrke konkurrenceevnen og vækstpotentialet i Unionen, navnlig forskning og innovation, den
digitale økonomi, energi- og transportinfrastruktur, social infrastruktur og miljø, herunder
aktiviteter iværksat af SMV'er og selskaber med mellemstor markedsværdi som bebudet i den
nye Kommissions politiske retningslinjer, og dermed bidrage til den fuldstændige
gennemførelse af det indre marked;
HILSER DET VELKOMMEN, at taskforcen vil give en oversigt over de vigtigste
investeringstendenser og -behov i disse sektorer, analysere de vigtigste hindringer og
flaskehalse for investeringer, foreslå praktiske løsninger for at overvinde disse hindringer og
flaskehalse;
OPFORDRER Kommissionen til at overveje mulighederne for yderligere at rette EU-
budgettets fokus mod produktive og vækstorienterede investeringer og fuldt ud udnytte
potentialet i dets rolle som katalysator, at overveje at udvide sine tekniske
bistandsprogrammer samt at overveje at strømline forvaltningsordningerne og
leveringsmekanismerne i yderligere fælles initiativer med EIB; bygge på eksisterende
initiativer såsom projektobligationer på grundlag af den kommende vurdering heraf;
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14218/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014
14.
FREMHÆVER vigtigheden af at indføre innovative finansielle og institutionelle ordninger
med henblik på yderligere at styrke EIB's rolle som katalysator, herunder ved at udvide det
finansielle partnerskab mellem EIB og de nationale erhvervsfremmende banker, f.eks.
oprettelse af en europæisk fælles "investeringsplatform" og andre måder at mobilisere privat
kapital på;
LÆGGER VÆGT PÅ, at Den Europæiske Investeringsbanks arbejde gøres mere effektivt,
herunder ved fuldt ud at udnytte EIB's risikokapacitet til støtte for europæiske investeringer i
nøglesektorer med henblik på at styrke konkurrenceevnen og vækstpotentialet og yderligere
udvide anvendelsesområdet for EIB's finansieringsinstrumenter, idet der fortsat gøres en
indsats for at udjævne huller i markedet som følge af finansiel fragmentering, og bankens
solide finansielle styrke bevares; UNDERSTREGER, at alle muligheder for og initiativer til at
øge ressourcerne til investeringer bør overvejes, herunder mobilisering af EIB’s ressourcer,
privat kapital og udnyttelse af eksisterende poster i EU-budgettet;
HILSER DET VELKOMMEN, at EIB og Kommissionen vil aflægge rapport om de ovenfor
beskrevne arbejdsområder på samlingen i Økofinrådet i december."
15.
16.
14218/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0009.png
14. oktober 2014
FORSKNING OG INNOVATION SOM KILDE TIL VÆKST
Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen om forskning og innovation som kilde til
fornyet vækst.
Meddelelsen indeholder forslag til, hvordan man bedre kan udnytte potentialet i forskning og
innovation som drivkræfter for økonomisk vækst (10897/14).
Rådet (konkurrenceevne) forventes at vedtage konklusioner om emnet på sin samling den 4.-5.
december.
14218/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0010.png
14. oktober 2014
OPFØLGNING AF INTERNATIONALE FINANSMØDER
Rådet noterede sig resultatet af de internationale finansmøder, der blev holdt den 9.-12. oktober i
Washington DC, navnlig:
mødet mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
møder mellem IMF og Verdensbankgruppen.
Det noterede sig også resultatet af G20-ministermødet, der blev holdt den 19.-21. september i
Cairns.
14218/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0011.png
14. oktober 2014
BANKAFVIKLING - BIDRAG FRA BANKERNE
Kommissionen orienterede Rådet om forberedelsen af gennemførelsen af lovgivningen om bidrag
fra bankerne til afviklingsfonde oprettet i henhold til nye EU-regler.
Rådet havde en udveksling af synspunkter.
Bankerne vil skulle foretage årlige bidrag til afviklingsfonde oprettet i henhold til direktivet om
genopretning og afvikling af banker og forordningen om den fælles afviklingsmekanisme.
Bidragene beregnes på grundlag af bankernes passiver, eksklusive kapitalgrundlag og dækkede
indskud, og risikoafpasses.
Kommissionen vedtager snart en delegeret retsakt og et forslag til gennemførelsesretsakt i henhold
til henholdsvis artikel 103, stk. 7, i direktivet og artikel 70, stk. 7, i forordningen.
Disse vil fastlægge, hvordan bankernes bidrag beregnes. I særdeleshed vil de angive, hvordan der
tages højde for risiko, og hvad forholdet bør være mellem det faste bidrag (som alle banker skal
betale i forhold til deres størrelse) og det risikoafpassede bidrag.
Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis Europa-Parlamentet og Rådet ikke gør indsigelse inden
for tre måneder. Hver institution kan forlænge denne frist med yderligere tre måneder. Dog kan
ikrafttrædelsen ske tidligere, hvis begge institutioner anfører, at de ikke agter at gøre indsigelse.
Rådet vedtager gennemførelsesretsakten på grundlag af et forslag fra Kommissionen.
Kommissionen bekræftede, at den vil afslutte arbejdet med de to retsakter i slutningen af oktober.
Den hører i øjeblikket medlemsstaterne og Parlamentet for at sikre, at den delegerede retsakt hurtigt
kan træde i kraft, så snart den er vedtaget.
Direktivet om genopretning og afvikling af banker blev vedtaget den 6. maj. Medlemsstaterne har
frist indtil den 31. december 2014 til at gennemføre det i national lovgivning
1
. Forordningen blev
vedtaget den 14. juli og vil være gældende fra 1. januar 2016
2
.
1
2
Jf. pressemeddelelse
9510/14.
Jf. pressemeddelelse
11814/14.
14218/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0012.png
14. oktober 2014
BEKÆMPELSE AF SKATTEUNDDRAGELSE - UDVEKSLING AF OPLYSNINGER
Rådet nåede til enighed om et udkast til direktiv om udvidelse af obligatorisk automatisk udveksling
af oplysninger mellem skattemyndighederne, hvilket sætter dem i stand til bedre at kunne bekæmpe
skatteunddragelse og forbedre effektiviteten af skatteopkrævningen.
Med forslaget vil renter, udbytter og anden indkomst samt kontosaldi og indtægter fra salget af
finansielle aktiver være omfattet af den automatiske udveksling af oplysninger. Det ændrer således
direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde vedrørende direkte beskatning.
Det tager sigte på at afhjælpe situationer, hvor en skatteyder søger at skjule kapital eller aktiver med
pålagt skat, der er forfalden. De nationale skatteindtægter bliver potentielt reduceret betydeligt på
grund af indkomst, der ikke angives og ikke beskattes. Grænseoverskridende skattesvig og
skatteunddragelse er kommet stærkt i fokus både i EU og på globalt plan.
Den automatiske udveksling af oplysninger er et vigtigt middel til at styrke effektiviteten af
skatteopkrævningen, og det nye direktiv tager sigte på at opnå dette mål.
Teksten vil blive vedtaget på en kommende rådssamling uden yderligere drøftelser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen i
14185/14.
14218/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0013.png
14. oktober 2014
ENERGIBESKATNING
Rådet drøftede et forslag til omstrukturering af beskatningen af energiprodukter og elektricitet i
overensstemmelse med EU's politiske målsætninger om energi og klimaændringer.
Formandskabet forelagde et kompromisforslag og en forklarende note (13814/14), der anfører de
centrale spørgsmål, herunder:
de foreslåede minimumssatser
behandlingen af biobrændstoffer
afgiftsbehandlingen af anlæg, der også er omfattet af EU's emissionshandelssystem.
Formandskabet noterede sig medlemsstaternes afvigende holdninger til de centrale spørgsmål, der
er omfattet af kompromisforslaget, og oplyste, at Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet på et
senere tidspunkt.
Kommissionens oprindelige forslag ændrer det nuværende energibeskatningsdirektiv
1
med henblik
på at fremme energieffektivitet og forbruget af mere miljøvenlige produkter. Kommissionen
fremlagde sit forslag i april 2011 (9270/11).
Forslaget tilstræber navnlig at sikre en ensartet afgiftsbehandling af energikilder baseret på CO2-
emissioner og energiindhold frem for på volumen. Det tilpasser rammerne for beskatningen af
vedvarende energikilder.
Forslaget tilvejebringer rammer for anvendelse af beskatning af CO2-emissioner som et supplement
til EU-emissionshandelssystemet (ETS), samtidig med at der undgås overlapninger. I henhold til det
nuværende direktiv beskattes energi uden hensyntagen til, om begrænsningen af CO
2
-emissioner i
et konkret tilfælde allerede er sikret gennem EU's emissionshandelssystem.
Ifølge det nye direktiv vil energibeskatningen bestå af to komponenter: CO2-relateret beskatning og
generelle energiforbrugsafgifter. Forslaget reviderer minimumsafgiftssatsen, så den afspejler CO2-
emissionerne og energiindholdet, og sikrer samtidig ensartet behandling af forskellige energikilder.
I øjeblikket er nogle energiprodukter, især kul, mere begunstiget end andre i deres
afgiftsbehandling.
Offentlig forhandling:
http://video.consilium.europa.eu/webcast.aspx?ticket=775-979-14949
1
Direktiv 2003/96/EF.
14218/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0014.png
14. oktober 2014
EVENTUELT
Igangværende arbejde med lovgivningssager
Rådet noterede sig det igangværende arbejde med dossieret vedrørende finansielle tjenesteydelser.
EU-budgettet
Kommissionen orienterede Rådet om situationen vedrørende betalinger i henhold til EU-budgettet.
Det fremhævede udestående spørgsmål i forbindelse med budgetterne for 2014 (forslag til
ændringsbudget) og 2015.
14218/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0015.png
14. oktober 2014
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende arrangementer fandt sted i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 13. oktober.
De drøftede Cyperns og Grækenlands økonomiske tilpasningsprogrammer, den økonomiske
situation og finanspolitiske kurs, forberedelserne af det næste eurotopmøde og opfølgningen af
anbefalinger for euroområdet om fremme af investeringer.
Møde med EFTA-landenes finansministre
Ministrene mødtes med deres kolleger fra EFTA-landene: Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz.
De drøftede samarbejde inden for finansielt tilsyn og finansiel regulering samt de økonomiske
udsigter i Europa.
Der blev opnået enighed om i EØS-aftalen at indarbejde EU-forordningerne om de europæiske
tilsynsmyndigheder for den finansielle sektor. EU og EFTA-ministrene vedtog fælles konklusioner.
Fælles erklæring med Schweiz om selskabsskattespørgsmål
Repræsentanter for EU-medlemsstaterne og Schweiz undertegnede en fælles erklæring om
selskabsskattespørgsmål.
Den fælles erklæring indeholder mulige næste skridt, der kan tages vedrørende
selskabsskattespørgsmål, som er af fælles interesse, og som betragtes som potentielt skadelige. Den
giver udtryk for fælles principper og den fælles politiske hensigt om at løse disse problemer.
14218/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454126_0016.png
14. oktober 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Ansvarsforsikring: minimumsniveauer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
minimumsbeløbet for den erhvervsansvarsforsikring eller tilsvarende garanti, som kreditformidlere
skal have, på 460 000 EUR for hvert enkelt krav og på 750 000 EUR pr. kalenderår for alle krav.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Retsakten kan nu træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig dette.
Elafgift - Tyskland, Sverige - strøm fra land
Rådet vedtog to afgørelser om bemyndigelse af Tyskland og Sverige til at fortsætte med i
overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF at anvende en reduceret skattesats på
elektricitet, der leveres direkte til fartøjer, som ligger ved kaj i en havn, forudsat at
minimumsafgiftssatserne i artikel 10 overholdes.
Med denne foranstaltning tilstræber den tyske og den svenske regering at fremme en mere udbredt
anvendelse af strøm fra land som en mere miljøvenlig måde, hvorpå skibe kan dække deres behov
for elektricitet, mens de ligger ved kaj i havne, i forhold til forbrænding af bunkerfuel om bord på
fartøjerne. Undtagelserne vil gælde fra den 17. juli 2014 til den 16. juli 2020 i Tyskland og fra den
26. juni 2014 til den 25. juni 2020 i Sverige. De forlænger beslutninger, der udløb dagen før de nye
anvendelsesdatoer.
14218/14
DA
16