Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3339 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1454122_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
14349/14
(OR. en)
PRESSE 525
PR CO 51
DA
PRESSEMEDDELELSE
3339. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 16. oktober 2014
Formand
Giuliano POLETTI
Italiens arbejds- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
14349/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0002.png
16. oktober 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Midtvejsrevision af Europa 2020-strategien
Rådet havde en orienterende debat om midtvejsrevisionen af
Europa 2020
-strategien, og herunder
det europæiske semester. Formanden for Rådet, Giuliano Poletti, sagde:
"Vi havde en frugtbar
drøftelse, hvor både de eksisterende redskabers begrænsninger og effektivitet blev analyseret, med
henblik på at få udpeget, hvilke foranstaltninger der skønnes nødvendige for at give den reviderede
strategi et nyt boost og kunne tage de mange udfordringer op, som vi kommer til at stå over for i de
kommende år."
Platform mod sort arbejde
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende en afgørelse om oprettelse af en ny platform
for at forbedre forebyggelse af og afskrækkelse fra sort arbejde. Ministeren, Giuliano Poletti,
sagde:
"Sort arbejde er desværre et udbredt fænomen, der har negative følger for arbejdstagerne,
virksomhederne og regeringerne. Jeg er glad for, at Rådet under det italienske formandskab er nået
til enighed om forslaget om oprettelse af en europæisk platform til bekæmpelse af sort arbejde."
Ministrene drøftede desuden "forældre- og barselsorlov: forening af arbejds-, familie- og privatliv".
14349/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0003.png
16. oktober 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALE ANLIGGENDER ....................................................................... 6
EU-platform mod sort arbejde ............................................................................................................. 6
Midtvejsrevision af Europa 2020-strategien ........................................................................................ 7
Eventuelt .............................................................................................................................................. 8
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Spanien og Belgien.......................... 9
HANDELSPOLITIK
Generelle toldpræferencer: Filippinerne .................................................................................................................. 9
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Guinea-Bissau - Ny protokol........................................................................... 10
TRANSPORT
Køretøjers vægt og dimensioner: Rådets førstebehandlingsholdning*.................................................................. 10
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 11
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14349/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0004.png
16. oktober 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Yordan HRISTOSKOV
Den Tjekkiske Republik:
Michaela MARKSOVÁ
Danmark:
Ole TOFT
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Kevin HUMPHREYS
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Spanien:
Pedro LLORENTE CACHORRO
Frankrig:
François REBSAMEN
Kroatien:
Mirando MRSIĆ
Italien:
Giuliano POLETTI
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Uldis AUGULIS
Litauen:
Algimanta PABEDINSKIENĖ
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Katalin NOVÁK
László MODORI
Malta:
Evarist BARTOLO
Nederlandene:
Wepke KINGMA
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister med ansvar for socialpolitik samt
arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Arbejds- og
Socialspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med særligt ansvar for beskæftigelse og
socialspørgsmål
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Statssekretær for beskæftigelse og social sikring
Minister for arbejde, beskæftigelse og
arbejdsmarkedsdialog
Arbejds- og pensionsminister
Arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Velfærdsminister
Social- og arbejdsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for social og
solidarisk økonomi
Socialminister, minister for udviklingssamarbejde og
humanitær bistand, sportsminister
Statssekretær, Velfærdsministeriet
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Uddannelses- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
14349/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0005.png
16. oktober 2014
Østrig:
Gregor SCHUSTERSCHITZ
Polen:
Radosław MLECZKO
Portugal:
Rosa BATORÉU
Rumænien:
Alina TANASA
Slovenien:
Anja KOPAČ MRAK
Slovakiet:
Branislav ONDRUŠ
Finland:
Lauri IHALAINEN
Sverige:
Ylva JOHANSSON
Det Forenede Kongerige:
Esther McVEY
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Mertensgruppen
Arbejds-, familie-, social- og ligestillingsminister
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Arbejdsminister
Beskæftigelsesminister
Viceminister for beskæftigelse
Kommissionen:
Martine REICHERTS
László ANDOR
Medlem
Medlem
14349/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0006.png
16. oktober 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALE ANLIGGENDER
EU-platform mod sort arbejde
EPSCO-Rådet vedtog i dag en generel indstilling vedrørende en afgørelse om oprettelse af en
platform for at forbedre EU-samarbejdet i forbindelse med mere effektiv forebyggelse af og
afskrækkelse fra sort arbejde (
13667/14
+
ADD 1
).
Forslaget sigter mod, at alle medlemsstater obligatorisk skal deltage i platformen, samt en
ikkeudtømmende liste over initiativer, som platformen kan udføre. Samtidig sikrer Rådets generelle
indstilling, at medlemsstaterne fortsat har kompetence til at træffe afgørelse om deres engagement i
platformens initiativer. Medlemsstaterne kan også beslutte, hvilke foranstaltninger der skal træffes
på nationalt plan for at gennemføre resultaterne af disse initiativer, afhængigt af deres egne
prioriteter og behov i forbindelse med forebyggelse af og afskrækkelse fra sort arbejde.
Platformens opgaver vil skulle omfatte analyse af de politiske foranstaltninger, der er truffet indtil
nu, udvikling af vidensbanker om forskellige foranstaltninger og udvikling af redskaber og
manualer i forbindelse med medlemsstaternes samarbejde.
Karakteren af sort arbejde varierer ligesom foranstaltningerne til håndtering heraf fra land til land.
Platformen vil give medlemsstaterne mulighed for at lære af hinanden og give dem redskaberne til,
hvor det er nødvendigt, at gøre fælles front med hensyn til imødegåelse af sort arbejde.
Platformen vil skulle inddrage arbejdsmarkedets parter på EU-plan både på tværs af og inden for de
sektorer, der er mest udsat for sort arbejde, og samarbejde med relevante internationale
organisationer, bl.a. Den Internationale Arbejdsorganisation og EU's decentraliserede agenturer,
herunder især Eurofound og Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur.
Platformen skal fungere på grundlag af toårige arbejdsprogrammer, der fastsætter dens detaljerede
opgaver, som dækker alle aspekter i forbindelse med sort arbejde såsom arbejdsret, arbejdstilsyn,
sundhed og sikkerhed, social sikring, skat og migration. Den skal også regelmæssigt underrette
Europa-Parlamentet og Rådet om sine aktiviteter.
Den generelle indstilling bliver Rådets grundlag for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
14349/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0007.png
16. oktober 2014
Midtvejsrevision af Europa 2020-strategien
Rådet havde en orienterende debat om midtvejsrevisionen af Europa 2020-strategien og det
europæiske semester.
Rådet gjorde status over Europa 2020-strategien, der blev vedtaget i 2010, og hvori der er fastsat
fem overordnede mål, der omfatter beskæftigelse, uddannelse, social inklusion, innovation og
klima/energi. I betragtning af den centrale betydning, som målene på beskæftigelses- og
socialområdet har i Europa 2020-strategien, yder EPSCO-Rådet et væsentligt bidrag til den aktuelle
midtvejsrevision. Evalueringen af det europæiske semester indgik også i drøftelserne, da den er et
vigtigt redskab i gennemførelsen af strategien.
Ministrenes indlæg kan sammenfattes således:
Europa 2020-strategien er den rigtige ramme og den nødvendige langsigtede strategi for intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst. EU's 2020-mål på beskæftigelses- og fattigdomsområdet er også de
rigtige, men desværre har krisen og den langvarige recession forhindret os eller forsinket os i at nå
dem.
Der er ikke behov for nye mål, men for en bedre koordinering og balance mellem økonomiske og
skattemæssige politikker og socialpolitikker, så der opnås tilstrækkelig vækst, arbejdspladser og
social samhørighed.
Alle interessenter, herunder arbejdsmarkedets parter og de nationale, regionale og lokale
parlamenter, skal høres og deltage i udformningen af de social- og beskæftigelsespolitiske
foranstaltninger.
Krisen har skabt flere socialt udstødte og fattige. For at rette op på det i løbet af de næste fem år bør
medlemsstaterne træffe en række foranstaltninger på udbudssiden og investere i menneskelig
kapital ved at give de unge muligheder for at uddannelse sig og oparbejde kvalifikationer og
kompetencer, lette ældre arbejdstageres adgang til arbejdsmarkedet og fremme ligestilling mellem
mænd og kvinder. Jobskabelsen vil også afhænge af foranstaltninger på efterspørgselssiden.
Alle initiativer, f.eks. ungdomsbeskæftigelsesinitiativet, skal gennemføres fuldstændigt inden for
rammerne af det europæiske semester - en proces, der fortsat vil skulle forbedres.
I marts 2014 vedtog Kommissionen en
meddelelse
med titlen "Status over Europa 2020-strategien
for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst", som drager foreløbige konklusioner fra de første år af
strategiens gennemførelse.
14349/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0008.png
16. oktober 2014
Fremskridtene hen imod målene i Europa 2020-strategien har været blandede. EU er godt på vej til i
det mindste delvist at opfylde sine mål for uddannelse, klima og energi, men ikke for beskæftigelse,
forskning og udvikling samt fattigdomsbekæmpelse. Krisen hæmmede konvergensprocessen. Den
har også tydeliggjort voksende uligheder i fordelingen af velstand og indkomst. Under evalueringen
og den efterfølgende revision af strategien skal der tages fat på disse udfordringer.
Rådet godkendte et fælles bidrag fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse
(SPC) (13809/14) og en rapport fra SPC om de socialpolitiske reformer for et retfærdigt og
konkurrencedygtigt Europa, der indeholder SPC's nøglebudskaber for den årlige vækstundersøgelse
2015 (13693/14 +
ADD 1).
Ministrenes synspunkter kommer til at indgå i en sammenfattende rapport fra formandskabet, der
vil blive forelagt for Det Europæiske Råd i december.
Kommissionen forventes at fremlægge sine forslag i forbindelse med midtvejsrevisionen af
strategien i begyndelsen af næste år under hensyn til resultaterne af de offentlige høringer og Rådets
debatter.
Eventuelt
Socialt trepartstopmøde
Formandskabet orienterede Rådet om det forestående sociale topmøde den 23. oktober.
G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om det møde, der blev afholdt
den 10.-11. september i Melbourne.
EU-budgettet - betydning for gennemførelsen af ESF
Kommissionen orienterede Rådet om EU's budgetsituation i 2014/2015 og dens
indvirkning på gennemførelsen af Den Europæiske Socialfond (ESF).
Status over aktuelle spørgsmål
Formandskabet orienterede Rådet om en række aktuelle spørgsmål.
14349/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0009.png
16. oktober 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Spanien og
Belgien
Rådet vedtog to afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 1,6 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte for afskedigede arbejdstagere i Spanien og
Belgien.
Der afsættes et beløb på 1 mio. EUR efter afskedigelsen af 633 arbejdstagere i 142 spanske
virksomheder beskæftiget i jern- og metalvareindustrien. Afskedigelserne er et resultat af den
verdensomspændende finansielle og økonomiske krise. Yderligere 570 945 EUR mobiliseres, efter
at 512 arbejdstagere i elleve belgiske virksomheder inden for produktion af personbiler er blevet
afskediget.
EGF bistår arbejdstagerne med at finde nye job og udvikle nye færdigheder, når de har mistet deres
arbejde som følge af ændringer i verdenshandelsmønstrene, f.eks. når en stor virksomhed lukker,
eller en fabrik bliver flyttet uden for EU, eller som følge af den globale finansielle og økonomiske
krise. EGF's bistand består i at medfinansiere foranstaltninger såsom hjælp til jobsøgning,
karriererådgivning, skræddersyet uddannelse og omskoling, mentorordninger og fremme af
iværksætterånd. Den yder også tidsbegrænset, individuel engangsstøtte i enkelttilfælde som f.eks.
tilskud til jobsøgning, mobilitetstilskud og tilskud til at deltage i livslang læring og
uddannelsesaktiviteter.
HANDELSPOLITIK
Generelle toldpræferencer: Filippinerne
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens forordning, som tilføjer Filippinerne til listen
over præferenceberettigede lande i henhold til EU's toldpræferenceordning GSP Plus.
Dette ændrer bilag III til forordning 978/2012 om anvendelse af et arrangement med generelle
toldpræferencer.
Forordningen er en delegeret retsakt i henhold til artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde. Den kan nu træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
14349/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0010.png
16. oktober 2014
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Guinea-Bissau - Ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne og midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet
i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Guinea-Bissau
(11666/12).
Partnerskabsaftalen på fiskeriområdet mellem Det Europæiske Fællesskab og Guinea-Bissau blev
indgået i 2008. Hovedformålet med protokollen til denne fiskeripartnerskabsaftale er at fastsætte
EU-fartøjernes fiskerimuligheder samt EU's finansielle bidrag. Forhandlingerne mundede ud i, at
der blev paraferet en ny protokol den 10. februar 2012. Den foregående protokol udløb den 15. juni
2012, men proceduren for vedtagelse af den nye blev suspenderet på grund af den politiske situation
i landet. For at EU-fartøjerne kan fortsætte deres fiskeri, bør den nye protokol anvendes midlertidigt
fra datoen for dens undertegnelse, indtil procedurerne for den formelle indgåelse er afsluttet.
Ud over at undertegne den midlertidige anvendelse af den nye protokol vedtog Rådet også en
forordning om tildeling af fiskerimuligheder i medfør af protokollen om fastsættelse af de
fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Guinea-Bissau (11670/12).
TRANSPORT
Køretøjers vægt og dimensioner: Rådets førstebehandlingsholdning*
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et udkast til et direktiv om største tilladte
vægt og dimensioner for lastbiler og busser (11296/2/14
REV 2;erklæringer: 14074/14 ADD 1).
Formålet med direktivet er at
forbedre disse køretøjers aerodynamik, brændstofeffektivitet og
trafiksikkerhed ved at ændre det
gældende direktiv
fra 1996.
Vedtagelsen af Rådets førstebehandlingsholdning
skal ses i forlængelse af den politiske enighed, der
blev opnået i juni. Yderligere detaljer om den tekst, ministrene vedtog, findes i
pressemeddelelse
8837/14.
14349/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454122_0011.png
16. oktober 2014
Rådets holdning til Kommissionens oprindelige forslag (8953/13) og Europa-Parlamentets
førstebehandlingsholdning (8310/14) er forklaret nærmere i dets begrundelse (11296/2/14
REV 2
ADD 1).
Formandskabet har allerede indledt de tekniske drøftelser med Europa-Parlamentet for at nå til
enighed om en endelig tekst, der kan vedtages i fællesskab af de to institutioner under
andenbehandlingen.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Den 16. oktober 2014 godkendte Rådet svaret på genfremsat begæring nr. 27/c/01/14 (13329/14).
14349/14
DA
11