Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3347 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1417267_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2014-18557
Den 4. november 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender inkl. samhørighed) den 18.-19. november 2014
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2014 (kommenteret dagsorden) ....2
2. Initiativet for Rule of Law (RoL) ..................................................................................................4
3. Opfølgning til Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014: Den strategiske dagsorden – energi
og klima ............................................................................................................................................6
4. Styrkelse af interinstitutionel årlig og flerårig programmering ...................................................8
5. Udkast til Rådskonklusioner om sjette samhørighedsrapport om økonomisk, social og
territoriel samhørighed ................................................................................................................... 10
6. Samhørighedspolitikken og midtvejsgennemgangen af EU 2020 strategien ............................ 12
7. (Evt.): Status for vedtagelsen af partnerskabsaftaler og operationelle programmer (OP’ere) -
Behandling af OP’ere, som ikke kan vedtages ved udgangen af 2014: indvirkning på
vedtagelsesprocedure og finansielle aspekter (herunder behandlingen af 2014 forpligtelser) og
relateret timing ............................................................................................................................... 14
8. Anvendelse af art. 10 i Protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser .......................................... 16
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2014 (kommenteret dagsor-
den)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2014 foreligger end-
nu ikke. Det forventes dog, at drøftelser om den økonomiske politik i EU vil dominere mødet. Herudover vil
mødet være det første under Donald Tusks formandskab og forventes at blive præget heraf.
A
fhængigt af udviklin-
gen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 18.-19. december 2014. I henhold forretningsordenen for Det
Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november vil udkast til kommenteret dagsorden
for mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2014 blive præsenteret. Udkastet forelig-
ger endnu ikke. Mødet vil være det første under Donald Tusks formandskab, og mødet forventes
at blive præget heraf.
Det Europæiske Råd forventes i december at drøfte den økonomiske situation i EU i sin helhed
med det formål at skabe en holdbar økonomisk genopretning, som bidrager til etablering af yder-
ligere arbejdspladser, vækst og konkurrenceevne. Der forventes særlig fokus på Kommissionens
initiativ til mobilisering af 300 mia. euro i yderligere investeringer fra offentlige og private kilder i
perioden 2015-2017. En task-force under ledelse af Kommissionen og EIB forventes at aflægge
rapport for Det Europæiske Råd mhp. at identificere konkrete foranstaltninger til fremme af in-
vesteringer, herunder potentielt rentable projekter af europæisk relevans. EU’s stats- og rege-
ringschefer støttede på mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober 2014 Kommissionens
hensigt om at igangsætte investeringsinitiativet.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 18.-19. december 2014
foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebæ-
re statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt. Vækstinitiativer vil kunne have en po-
sitiv effekt på samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet i øvrigt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0004.png
2. Initiativet for Rule of Law (RoL)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen vedtog tirsdag den 11. marts 2014 en meddelelse om retsstatsprincippet i EU. Meddelelsen er ble-
vet til blandt andet på baggrund af et brev fra den tyske, danske, nederlandske og finske udenrigsminister. Det
forventes, at Rådet (almindelige anliggender) skal drøfte Rådets rolle i situationer, hvor EU’s grundlæggende vær-
dier bliver sat under pres af et givent medlemsland. Fra dansk side vil man arbejde for, at Rådet får en rolle i
situationer, hvor EU’s grundlæggende værdier er under pres.
2. Baggrund
Den tyske, danske, hollandske og finske udenrigsminister sendte i marts 2013 en fællesskrivelse
til kommissionsformanden med opfordring til en bedre monitorering af og dialog om beskyttel-
sen af EU´s grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i medlemslandene. Tanken
var at skabe en bedre dialog inden for EU om eventuelle problemer, som medlemslandene måtte
have med efterlevelse af EU's værdier. Initiativet blev drøftet på rådsmødet (almindelig anliggen-
der) den 22. april 2013, hvor et flertal af medlemslandene udtrykte støtte til, at der blev arbejdet
videre med initiativet.
Traktatens artikel 7 (TEU) indeholder allerede en procedure for håndteringen af grove overtræ-
delser af EU’s grundlæggende værdier, men iværksættelse af proceduren i denne bestemmelse
tillægges nu så stor politisk betydning, at dette reelt bliver en hindring for at anvende proceduren,
der bl.a. giver mulighed for at fratage et land sine stemmerettigheder i Rådet. Der er efter 4-
landegruppens vurdering behov for et alternativ, så respekten for EU’s fælles værdier, demokrati
og retsstatsprincipper kan drøftes på et sagligt grundlag, inden problemet har udviklet sig så vidt,
at artikel 7-proceduren bliver taget i brug. Mekanismen bør udarbejdes inden for rammerne af
den eksisterende traktat.
Den 11. marts 2014 vedtog Kommissionen en meddelelse om retsstatsprincippet i EU, der un-
derstregede retsstatsprincipperne som en af EU’s ufravigelige grundpiller, idet gensidig tillid mel-
lem medlemslande afhænger af hvert medlemslands efterlevelse af retsstatsprincipperne. Medde-
lelsen har til formål på upartisk og forebyggende vis at supplere eksisterende mekanismer inden
for rammerne af traktaten bl.a. ved at lave mere generelle henstillinger til et medlemsland i brug i
situationer, hvor der sker et "systemisk sammenbrud", der har negative virkninger for integrite-
ten og stabiliteten i de institutioner og mekanismer, der er oprettet på nationalt plan for at be-
skytte retsstatsprincippet og disses funktion.
3. Formål og indhold
Det forventes, at Rådet (almindelige anliggender) skal drøfte Rådets rolle i situationer, hvor EU’s
grundlæggende værdier bliver sat under pres af et givent medlemsland. Konklusioner er under
udarbejdelser, men det er endnu uklart præcis, hvilken rolle der lægges op til for Rådet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Kommissionens meddelelse ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konse-
kvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er uenighed internt i Rådet om, hvorvidt den foreslåede mekanisme kan etableres indenfor
Traktatens rammer. En gruppe medlemslande, herunder Danmark, har udtrykt støtte til Kom-
missionens meddelelse og har givet udtryk for, at Rådet bør have en rolle i situationer, hvor EU’s
grundlæggende værdier er under pres. En anden gruppe af medlemslande har stillet sig kritiske
overfor initiativet og har stillet spørgsmålstegn ved EU’s kompetence til at oprette en retsstats-
mekanisme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at Rådet får en rolle i situationer, hvor EU’s grundlæggende værdier er
under pres. Fra dansk side vurderes det at være vigtigt at etablere en ramme for politiske drøftel-
ser på et tidligt tidspunkt, hvis situationen i et medlemsland udvikler sig i en negativ retning, og
inden forholdene bliver så alvorlige, at proceduren i artikel 7 er aktuel.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 14. marts 2014 til orientering.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0006.png
3. Opfølgning til Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014: Den strategiske dagsorden –
energi og klima
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Som opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014 blev det besluttet, at Rådet for Almin-
delige Anliggender på dets møder i efteråret vil have en drøftelse af de fem strategiske prioriteter for de kommende
fem år. Vækstkapitlet og kapitlet om retlige og indre anliggender blev drøftet på de foregående to rådsmøder. Drøf-
telsen på mødet i Rådet for Almindelige Anliggender den 18. november vil fokusere på kapitlet om energi og kli-
ma. Drøftelserne hen over efteråret vil munde ud i en rapport fra Rådet for Almindelige Anliggender til Det Eu-
ropæiske Råd i december.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog på sit møde den 26.-27. juni en strategisk dagsorden for EU’s arbej-
de over de kommende fem år og opfordrede i den forbindelse EU’s institutioner og medlemssta-
ter til at implementere de fastsatte prioriteter i deres arbejde. Som opfølgning herpå vil rådsmø-
det (almindelige anliggender) på sine møder i efteråret drøfte hvert af de 5 kapitler i den strategi-
ske dagsorden. Vækstkapitlet og kapitlet om retlige og indre anliggender blev drøftet på de fore-
gående to rådsmøder.
De fem overordnede prioriteter i den strategiske dagsorden er som følger: 1) vækst, beskæftigelse
og konkurrenceevne; 2) beskyttelse og ”bemyndigelse” af borgerne; 3) sikring af grøn, sikker og
billig energi; 4) styrkelse af området for retlige og indre anliggender og 5) styrkelse af EU’s globa-
le rolle. Generelt fastslås det i den strategiske dagsorden, at EU i højere grad skal respektere nær-
heds- og proportionalitetsprincippet og fokusere sin indsats på de områder, hvor der er en reel
merværdi ved europæisk samarbejde. Herudover lægges der vægt på behovet for at øge den de-
mokratiske legitimitet, herunder gennem øget inddragelse af de nationale parlamenter.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2014 vil ministrene have en drøftelse
af kapitlet om energi og klima i DER’s strategiske dagsorden. Kapitlets fokusområder er særligt
på energipriser, energisikkerhed og klima.
Det er endnu uklart, hvordan det italienske formandskab vil strukturere drøftelsen på rådsmødet.
Det er hensigten, at drøftelserne af alle kapitlerne skal munde ud i en rapport fra Rådet for Al-
mindelige Anliggender til DER i december.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andres landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man den strategiske dagsorden og lægger vægt på, at den nye Kommission
arbejder for at gennemføre de prioriteter, som Det Europæiske Råd har fastlagt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Drøftelsen om vækstkapitlet
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 26. september 2014. Drøftelsen om
kapitlet om retlig og indre anliggender blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 10. oktober 2014.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0008.png
4. Styrkelse af interinstitutionel årlig og flerårig programmering
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Som opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd i juni 2014 er det besluttet, at Rådet for Almindelige Anlig-
gender skal stå for at sikre implementeringen af den strategiske dagsorden i EU’s daglige arbejde. En effektiv
opfyldelse af prioriteterne i den strategiske dagsorden forudsætter, at alle institutioner arbejder sammen om at opnå
de fælles mål udstukket af Det Europæiske Råd. Således fik formandskabet på det seneste møde i Rådet for
Almindelige Anliggender opbakning til at tage indledende skridt til at gå i dialog med hhv. Kommissionen og
Europa-Parlamentet om lovprogrammet for 2015 samt de kommende år. Det er forventningen, at Rådet for Al-
mindelige Anliggender på mødet den 18. november vil få en afrapportering fra denne indledende dialog samt in-
formation om de næste skridt i sagen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd udstak på sit møde den 26.-27. juni retningen for Unionens arbejde i de
kommende år i form af den strategiske dagsorden. Det Europæiske Råd opfordrede i den for-
bindelse EU’s institutioner og medlemsstater til at implementere de fastsatte prioriteter i deres
arbejde, jf. Traktatens art. 15(1).
Som opfølgning herpå er det besluttet, at Rådet for Almindelige Anliggender skal stå for at sikre
implementeringen af den strategiske dagsorden i EU’s daglige arbejde til opfyldelsen af de inde-
holdte prioriteter. En effektiv opfyldelse af prioriteterne forudsætter, at alle institutioner arbejder
sammen om at opnå de fælles mål udstukket af Det Europæiske Råd.
På mødet i Rådet for Almindelige Anliggender den 21. oktober 2014 fik det italienske formand-
skab opbakning til at indlede dialog med Kommissionen og Europa-Parlamentet mhp. at styrke
den årlige og flerårige programmering af lovgivningsarbejdet. I den forbindelse er det positivt, at
Kommissionen på mødet i vennegruppen om EU’s funktionsmåde den 10. oktober 2014 oplyste,
at Kommissionens arbejdsprogram for 2015 vil tage udgangspunkt i den strategiske dagsorden.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2014 ventes formandskabet kort at
afrapportere fra dialogen med Kommissionen og Europa-Parlamentet samt informere om de
næste skridt i sagen. Arbejdsprogrammet forventes formelt vedtaget af Kommissionen ultimo
december.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af positive tilsagn fra samtlige delegationer forventes der på rådsmødet generel op-
bakning til formandskabets dialog med Kommissionen og Europa-Parlamentet samt at Rådet på
et tidspunkt har en drøftelse af et udkast til lovprogrammeringen for 2015.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at støtte formandskabets forventede intention om at drøfte udkastet til
Kommissionens arbejdsprogram for 2015 mhp. at sikre, at de strategiske prioriteter er afspejlet
heri.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg
blev den 10. oktober 2014 orienteret om dialogen med Kommissionen og Europa-Parlamentet
om lovprogrammeringen for 2015 samt de kommende års arbejde i EU.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0010.png
5. Udkast til Rådskonklusioner om sjette samhørighedsrapport om økonomisk, social og
territoriel samhørighed
KOM (2014) 0473
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtagelse af rådskonklusioner om 6. samhørighedsrapport.
2. Baggrund
Det følger af Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, art. 175, at Kommissionen
hvert tredje år aflægger rapport om fremskridtene i forbindelse med virkeliggørelsen af den øko-
nomiske, sociale og territorielle samhørighed.
3. Indhold
Kommissionen fremhæver i rapporten navnlig, at samhørighedspolitikken har medvirket til af-
bødning af krisen ved at begrænse faldet i de offentlige investeringer. Fremadrettet fremhæver
Kommissionen, at samhørighedspolitikken med et samlet budget på over 450 mia. € (inklusive
national medfinansiering) for 2014-20 programperioden vil blive EU’s primære investeringspoli-
tik. Kommissionen fremhæver i den forbindelse den nye samhørighedspolitiks drejning i retning
af 2020-strategien, herunder øget koncentration af midlerne på blandt andet innovation og grøn
vækst, samt tilknytningen til EU’s økonomiske styringsproces, herunder tilpasning til landespeci-
fikke anbefalinger i udmøntningen af midlerne samt tiltag til styrkelse af udgiftskvaliteten, herun-
der en styrket resultatorientering og indførelse af forhåndsbetingelser for afholdelsen af udgifter.
Rådskonklusionerne afspejler disse elementer.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres, da der er tale om rådskonklusioner.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om en drøftelse af EU’s samhørighedspolitik, vurderes nærhedsprincippet at
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ingen indvirkning.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed om rådskonklusionerne.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger i drøftelserne af konklusionerne vægt på, at der i udmøntningen af midlerne
tages fuldt ud hensyn til de lovgivningsmæssige fremskridt vedrørende ikke mindst tilpasning til
EU’s økonomiske styringsproces, herunder de landespecifikke anbefalinger, samt styrkelsen af
udgiftskvaliteten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0012.png
6. Samhørighedspolitikken og midtvejsgennemgangen af EU 2020 strategien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en udveksling af synspunkter om samhørighedspolitikkens bidrag til midtvejsgennemgangen af 2020-
strategien.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i marts 2014 en meddelelse om status for Europa2020-strategien og
har efterfølgende i maj lanceret en offentlig høring om den videre udvikling af strategien. Den
offentlige høring ventes afsluttet den 31. oktober 2014 og skal ses som et input til den planlagte
midtvejsevaluering af strategien i foråret 2015. Det italienske EU-formandskab ønsker som led i
denne proces en politisk drøftelse af samhørighedspolitikkens bidrag til midtvejsevalueringen af
Europa 2020-strategien.
3. Indhold
Drøftelsen ventes fokuseret på samhørighedspolitikkens bidrag til 2020 strategien og dennes
midtvejsgennemgang. Nærmere detaljer foreligger ikke for indeværende. Der forventes dog
blandt andet en redegørelse for, hvordan det allerede vedtagne forordningsgrundlag for perioden
2014-2020 med tematiske mål og øremærkning af udgifter til bl.a. innovation, social eksklusion
og grøn vækst forventes at bidrage til 2020-målene.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om en drøftelse af EU’s samhørighedspolitik og dennes bidrag til Europa
2020-strategien, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ingen indvirkning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke oplysninger herom.
10. Regeringens generelle holdning
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen lægger i drøftelserne af konklusionerne vægt på, at der i udmøntningen af midlerne
tages fuldt ud hensyn til Europa 2020 strategien.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0014.png
7. (Evt.): Status for vedtagelsen af partnerskabsaftaler og operationelle programmer
(OP’ere) - Behandling af OP’ere, som ikke kan vedtages ved udgangen af 2014: indvirk-
ning på vedtagelsesprocedure og finansielle aspekter (herunder behandlingen af 2014
forpligtelser) og relateret timing
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en redegørelse for eksisterende rammer for håndtering af udgifter til operationelle programmer, som ikke
kan vedtages i 2014.
2. Baggrund
Samhørighedspolitikken udrulles i praksis gennem partnerskabsaftaler og operationelle pro-
grammer, hvor Kommissionens vedtagelse af de operationelle programmer i henhold til forord-
ningsgrundlaget er en forudsætning for at forpligte midler fra EU’s budget og siden foretage ud-
betalinger, herunder udbetaling af forskud. Der er pt. kun vedtaget ganske få operationelle pro-
grammer, herunder de danske.
3. Indhold
Der forventes en redegørelse for status for vedtagelsen af operationelle programmer og navnlig
behandlingen af programmer, som ikke vedtages i 2014, herunder de eksisterende rammer inden-
for finansforordningen og MFF-forordningen for at overføre forpligtelser for programmer, der
ikke vedtages i 2014, til 2015.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om en drøftelse af finansielle aspekter af EU’s samhørighedspolitik, vurde-
res nærhedsprincippet at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ingen indvirkning.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Lande der er store modtagere af samhørighedsmidler har generelt en større interesse i at få afkla-
ret præcist, hvordan overførslen af midler fra et år til et andet kommer til at foregå.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil i drøftelserne lægge vægt på, at processen for vedtagelsen af operationelle pro-
grammer tager fuldt ud hensyn til ønsket om styrkelse af udgiftskvaliteten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0016.png
8. Anvendelse af art. 10 i Protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af
samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 21. oktober 2014.
Nye afsnit er
markeret med en streg i margenen.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2014 forven-
tes en orientering om status for forhandlingerne og eventuelt vedtagelse af rådsbeslutning om britisk genindtræden i
35 retsakter på området for retlige og indre anliggender i henhold til art. 10 i Protokol nr. 36 til Lissabon-
traktaten om overgangsbestemmelser for retsakter vedtaget på grundlag af afsnit V og VI i Traktaten om den
Europæiske Union (politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager) inden Lissabon-traktatens ikrafttræden
den 1. december 2009. Protokollen indebærer, at EU-Domstolen og Kommissionen har begrænsede beføjelser i
forhold til de pågældende retsakter i 5 år fra Lissabon-traktatens ikrafttræden. Protokollen indebærer endvidere,
at UK med udgangen af overgangsperioden kan meddele, at man ikke vil acceptere Kommissionens og EU-
Domstolens øgede kompetence på det politimæssige og strafferetlige område, hvilket UK har benyttet sig af i juli
2013. UK meddelte samtidig i juli 2013, at det ønskede at blive omfattet af 35 af de omhandlede retsakter. Sa-
gen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, og sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til
nærhedsprincippet.
2. Baggrund
Med protokol 36 til Lissabontraktaten blev der indført en 5-årig overgangsperiode, hvor Kom-
missionen og EU-Domstolen ikke har haft fuld kompetence for så vidt angår de retsakter på
RIA-området, der er vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, og som vedrører det poli-
timæssige og strafferetlige samarbejde. Denne overgangsperiode ophører den 1. december 2014.
UK har i medfør af art. 10, stk. 4, i protokollen mulighed for inden den 31. maj 2014 at vælge,
hvorvidt man vil acceptere, at Kommissionen og EU-Domstolen ved udgangen af overgangspe-
rioden skal have fulde beføjelser i forhold til de ovennævnte retsakter. Hvis UK ikke accepterer
dette, vil alle retsakterne vedr. politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager vedtaget inden
Lissabon-traktatens ikrafttrædelse (ca. 133 retsakter) ikke længere finde anvendelse i forhold til
UK efter overgangsperiodens afslutning. UK har imidlertid efterfølgende mulighed for at anmo-
de om på ny at lade sig omfatte af individuelle retsakter (opte in).
Den britiske regering meddelte i juli 2013, at man ikke agtede at acceptere den øgede kompeten-
ce, hvorfor retsakterne vedrørende politimæssigt og strafferetligt samarbejde, der er vedtaget in-
den Lissabontraktatens ikrafttræden, ikke vil finde anvendelse i forhold til UK med udgangen af
overgangsperioden. Samtidig anmodede UK om at genindtræde i 35 af retsakterne.
Der har siden februar 2014 været nedsat en særlig rådsarbejdsgruppe med henblik på at undersø-
ge konsekvenserne af afslutningen af overgangsperioden efter Protokol 36.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2014 forventes en orientering om sta-
tus for forhandlingerne og eventuelt vedtagelse af rådsbeslutning om UKs genindtræden i ca. 35
retsakter. Fra britisk side er det afgørende, at der opnås enighed inden fristen den 1. december
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417267_0017.png
2014, da der ellers er risiko for ”operationelle huller”, såfremt UK midlertidigt ryger ud af dele af
samarbejdet. Sagen har tidligere været drøftet på rådsmødet for retlige og indre anliggender den
5.-6. juni 2014 og 9.-10. oktober 2014 samt på rådsmødet for almindelige anliggender den 24.
juni 2014 og 21. oktober 2014, hvor det ikke lykkedes at opnå den fornødne enstemmighed om
UKs genindtræden i de ca. 35 RIA retsakter.
3. Formål og indhold
Den britiske anmodning behandles i Kommissionen og Rådet med henblik på 1) at udarbejde og
konsolidere en liste over de relevante retsakter, der er omfattet af art. 10 i protokol nr. 36, og
dermed med udgangen af overgangsperioden ikke længere er underlagt de begrænsninger ift.
domstolskontrol og Kommissionens initiativret, der følger af overgangsbestemmelserne, 2) at
undersøge om nogen af disse retsakter er forældede eller har en sådan karakter, at de kan ophæ-
ves og 3) at færdiggøre en liste over de retsakter, UK ønsker at deltage i jf. deres ret til at genind-
træde i retsakter i overensstemmelse med protokollen. Rådet forventes at notere sig de britiske
bemærkninger.
4. Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges for Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Der er – ud over drøftelse i Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde – ikke foreta-
get høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sa-
gen.
10. Regeringens generelle holdning
Man agter fra dansk side at tage drøftelsen af sagen til efterretning og støtte en eventuel rådsbe-
slutning om britisk genindtræden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober
2014.
17