Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3354 - RIA Bilag 1
Offentligt
1423212_0001.png
Dagsordenspunkt 18:
Bidrag til samlenotat vedrørende de sager inden for Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forholds ressort, der forventes behandlet på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den
4.-5. december 2014.
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger af
registrerede partnerskaber, KOM(2011) 127 endelig
1
Revideret notat.
1. Resumé
Det forventes, at Formandskabet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-
5. december 2014 vil lægge op til en generel drøftelse af forslaget eller af udvalgte
dele af forslaget. Forordningsforslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrø-
rende retlige og indre anliggender.
Forslaget har til formål at indføre en klar retlig ramme i Den Europæiske Union,
der indeholder regler om international kompetence og lovvalg for retsafgørelser i
sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber, og
at fremme udveksling af afgørelser og dokumenter mellem medlemsstaterne. Med
henblik herpå indeholder forordningen bl.a. regler om international kompetence
(kapitel II), lovvalg (kapitel III), anerkendelse, eksigibilitet og fuldbyrdelse af afgø-
relser og officielt bekræftede dokumenter i andre medlemsstater (kapitel IV) samt de
formueretlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber over for tredjemand (ka-
pitel V).
Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget
vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Medlemsstaterne har generelt udtrykt støtte til forslaget, og der er enighed
om de grundlæggende principper for international kompetence, lovvalg samt
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser. En række punkter er dog fortsat
under forhandling, herunder forordningens anvendelse på registeret partner-
skab. Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet.
2.
Baggrund
Den 17. juni 2006 fremlagde Kommissionen en grønbog om lovkonfliktregler i sager
vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller, herunder spørgsmålet om retlig
kompetence og gensidig anerkendelse (KOM (2006) 400 endelig) med henblik på
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Side 1 af 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
iværksættelse af en høring om behandlingen af grænseoverskridende sager om for-
mueforholdet mellem ægtefæller. Grønbogen beskriver en række problemer omkring
formueforholdet mellem ægtefæller, når ægtefællerne har tilknytning til flere lande.
Den danske regering afgav den 19. december 2006 – efter national høring over grøn-
bogen – et høringssvar til Kommissionen. Regeringen tilkendegav i den anledning
bl.a., at man fra dansk side overordnet set støtter tiltag på EU-niveau, som kan for-
bedre EU-borgernes retssikkerhed, ikke mindst inden for familieretten der berører et
meget stort antal EU-borgere.
Grønbogen udsprang bl.a. af det flerårige arbejdsprogram inden for retlige og indre
anliggender – Haagerprogrammet – som Rådet vedtog på sit møde den 4.-5. novem-
ber 2005. Haagerprogrammet er blevet afløst af Stockholmprogrammet, som Rådet
vedtog på sit møde den 11. december 2009. I Stockholmprogrammet anbefales det,
at reguleringen af gensidig anerkendelse af afgørelser udvides til andre områder, som
er væsentlige for dagliglivet, f.eks. formueforholdet mellem ægtefæller. I overens-
stemmelse hermed tilkendegav Kommissionen i Rapport om unionsborgerskab 2010
(KOM(2010) 603), at den vil gøre det nemmere for internationale par (både ægtepar
og registrerede partnere) at finde oplysninger om international kompetence og lov-
valg i relation til deres formueforhold, og at den vil fremsætte forslag til en retsakt
herom i 2011.
Kommissionen afholdt den 28. september 2009 en offentlig høring om internationale
aspekter af formueforholdet mellem ægtefæller og registrerede partnere, og på et
ekspertmøde den 23. marts 2010 blev hovedtrækkene i et kommende kommissions-
forslag herom drøftet.
I lyset af bl.a. høringssvarene om grønbogen, den offentlige høring og ekspertmødet
fremsatte Kommissionen den 16. marts 2011 forslag til Rådets forordning om kom-
petence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende
de formueretlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber (partnerskabsformue-
forholdsforordningen).
Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 81, stk. 3, i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Efter artikel 81, stk. 1 og 2, etablerer Unio-
nen et samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virkninger,
der bygger på princippet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser og udenretslige
afgørelser. Dette samarbejde kan omfatte vedtagelse af foranstaltninger vedrørende
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
Med henblik herpå kan der, navnlig når det er nødvendigt for det indre markeds
funktion, vedtages foranstaltninger, der bl.a. skal sikre gensidig anerkendelse mellem
medlemsstaterne af retsafgørelser og udenretslige afgørelser og fuldbyrdelse heraf
samt sikre forenelighed mellem medlemsstaternes regler om lovvalg og om retternes
kompetence.
Efter TEUF artikel 81, stk. 3, fastlægges foranstaltninger vedrørende familieret med
grænseoverskridende virkninger af Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure. Rå-
det træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Den Europæiske Union har gennemført en række foranstaltninger på det civilretlige
område, der er relevante for forslaget til ægtefælleformueforholdsforordningen. Rå-
dets forordning (EF) nr. 44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I-
forordningen) udgør grundlaget for samarbejdet mellem retterne om civilretlige
spørgsmål i Den Europæiske Union. Forordningen indeholder regler om internatio-
Side 2 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0003.png
nal kompetence i civilretlige sager samt om anerkendelse og fuldbyrdelse af civilret-
lige afgørelser.
Forordningen er omarbejdet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1215/2012 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsaf-
gørelser på det civil- og handelsretlige område (omarbejdning). Efter forordningens
artikel 1, stk. 2, finder den ikke anvendelse på formueforholdet mellem ægtefæller
eller mellem parterne i et forhold, der ifølge den lov, der finder anvendelse på så-
danne forhold, anses for at have virkninger svarende til et ægteskabs.
På det familieretlige område indeholder Rådets forordning (EF) nr. 2201/2003 om
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager
og i sager vedrørende forældreansvar og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1347/2000 (Bruxelles IIa-forordningen) bl.a. regler om international kompetence
samt om anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager om skilsmisse og separa-
tion. Forordningen finder ikke anvendelse på formueforholdet mellem ægtefæller.
Der ses ikke at være taget stilling til, om forordningen finder anvendelse på formue-
forholdet mellem registrerede partnere.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 650/2012 om kompetence, lov-
valg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser vedrørende arv, og om accept og
fuldbyrdelse af officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om indførelse af
et europæisk arvebevis (arveretsforordningen) indeholder i relation til arvesager bl.a.
regler om international kompetence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse af
afgørelser.
Disse forordninger er omfattet af det danske retsforbehold, der er beskrevet neden-
for. Danmark deltog således ikke i vedtagelsen af forordningerne, der ikke er bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark. I kraft af en såkaldt parallelaftale er
Danmark imidlertid på mellemstatsligt grundlag tilknyttet reglerne i Bruxelles I-
forordningen, således at reglerne i forordningen gælder mellem Danmark og de øvri-
ge medlemsstater, jf. lov nr. 1563 af 20. december 2006 om Bruxelles I-forordningen
m.v., som ændret ved lov nr. 518 af 28. maj 2013
.
Kommissionen fremsatte den 14. oktober 2009 forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsaf-
gørelser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om indførelse af et
europæisk arvebevis (KOM(2009) 154 endelig). Forordningsforslaget indeholder
bl.a. regler om international kompetence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse
af afgørelser i relation til arvesager.
Endelig fremsatte Kommissionen den 16. marts 2011 forslag til Rådets forordning
om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager ved-
rørende formueforholdet mellem ægtefæller (KOM (2011) 126 endelig) (ægtefælle-
formueforholdsforordningen). Denne forordning skal kun finde anvendelse på for-
mueforholdet mellem ægtefæller. Bestemmelserne i forslaget svarer i vidt omfang til
bestemmelserne i nærværende forslag. De to forslag har været forhandlet parallelt.
Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, der er beskrevet nedenfor. Dan-
mark deltager således ikke i vedtagelsen af forordninger, der ikke vil være bindende
for eller finde anvendelse i Danmark.
Det danske retsforbehold
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til Lis-
sabon-traktaten, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der
foreslås i henhold til TEUF tredje del, afsnit V, der bl.a. omfatter artikel 81. Efter
Side 3 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0004.png
protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
TEUF tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forslaget til partnerskabsformuefor-
holdsforordningen, og forordningen vil ikke være bindende for eller finde anvendel-
se i Danmark.
3.
Formål og indhold
Under forhandlingerne om forslaget på arbejdsgruppeniveau har en række forslag til
forordningen været drøftet, herunder med henblik på at anvende løsninger inspireret
af Bruxelles I-forordningen og arveretsforordningen.
På rådsmødet den 6.-7. december 2012 tilsluttede medlemsstaterne sig formandska-
bets forslag om, at det under forhandlingerne af forslaget overvejes at bringe forsla-
get i overensstemmelse med forslaget til ægtefælleformueforholdsforordning.
Generelt
Forslaget har til formål at indføre en klar retlig ramme i Den Europæiske Union for
international kompetence og lovvalg for retsafgørelser i sager vedrørende de formue-
retlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber og at fremme udveksling af afgø-
relser og dokumenter mellem medlemsstaterne.
Med forslaget udvides kompetencen både for de retter, der behandler en sag om op-
løsning af et registreret partnerskab efter regler om international kompetence i natio-
nal lovgivning, og for de retter, der efter kommende EU-instrumenter skal behandle
en arvesag, til også at omfatte sager vedrørende formueforholdet mellem registrerede
partnere, således at den samme ret kan behandle alle sagens aspekter samtidig.
Harmonisering af lovvalgsregler vedrørende de formueretlige retsvirkninger ved
registrerede partnerskaber vil kunne forenkle behandlingen af sager herom og give
borgerne bedre mulighed for at forudsige, hvilken lov der finder anvendelse, ud fra
ét fælles sæt regler, som erstatter de gældende lovvalgsregler i medlemsstaterne.
Nærmere om hovedelementerne i forslaget
Anvendelsesområde og definitioner (kapitel I)
I bemærkningerne til forordningsforslaget har Kommissionen anført, at forordningen
skal omfatte både aspekter vedrørende den daglige forvaltning af partnernes formue-
goder og aspekter vedrørende bodeling ved samlivsophævelse eller ved skiftet efter
en af partnernes død.
Det fremgår af forslagets artikel 1, at forordningen skal finde anvendelse på formue-
forholdet i registrerede partnerskaber. Forordningen finder ikke anvendelse på skat-
teretlige, toldretlige og forvaltningsretlige anliggender. Den finder heller ikke an-
vendelse på partnernes retsevne, eksistens, gyldighed og anerkendelse af et partner-
skab, underholdspligt, arveret, social sikring, visse pensionsrettigheder, arten af
tingslige rettigheder over et formuegode og registreringen af sådanne og registrering
af rettigheder over andre formuegoder.
Forordningen indeholder ikke en definition af begrebet ”registreret partnerskab”. I
betragtning nr. 10 til forordningen er det således anført, at begrebet “registreret part-
nerskab” defineres efter national ret i de enkelte medlemsstater.
Side 4 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0005.png
Forordningen indeholder i artikel 2 definitioner af en række af de begreber, der an-
vendes i forordningen. Ved formueretlige retsvirkninger forstås eksempelvis ”samt-
lige regler om de formueretlige forbindelser mellem partnerne indbyrdes og over for
tredjemand som følger direkte af den tilknytning, det registrerede partnerskab ska-
ber”, og ved registreret partnerskab forstås ”lovreguleret samlivsform mellem to
personer på grundlag af en registrering hos en offentlig myndighed”. Herudover
defineres begreber som officielt bekræftet dokument, ret og retsforlig.
Det er foreslået, at betegnelsen ”ret” i forordningen også skal omfatte administrative
myndigheder m.v., når visse betingelser er opfyldt, navnlig at de er uafhængige og
overholder almindelige parthøringsregler, samt at deres afgørelser kan er undergivet
domstolsprøvelse og har samme effekt som en retsafgørelse.
Kompetence (kapitel II)
I bemærkningerne til forordningsforslaget har Kommissionen anført, at formålet med
forordningen bl.a. er at give borgerne mulighed for at få sammenhængende sager
behandlet ved retterne i den samme medlemsstat. Derfor sikrer forordningen, at der
er sammenhæng mellem reglerne om kompetence for de retter, der skal påkende
sager om formueforholdet i partnerskabet, og de eksisterende regler i andre EU-
instrumenter.
Efter forslagets artikel 3 skal retterne i en medlemsstat, der behandler en registreret
partners arvesag i medfør af arveretsforordningen, ligeledes have kompetence til at
træffe afgørelse om de formueretlige retsvirkninger af partnerskabet i forbindelse
med sagen.
Det fremgår dog af stk. 2 i samme artikel, at retten kan erklære sig inkompetent, hvis
den nationale lovgivning ikke anerkender registreret partnerskab. Den kompetente
ret vil derefter blive udpeget i overensstemmelse med artikel 5. Det er foreslået, at
denne bestemmelse udgår.
Ifølge artikel 4 har de retter i en medlemsstat, der behandler en ansøgning om opløs-
ning af et registreret partnerskab, ligeledes kompetence til at træffe afgørelse om
sagens formueretlige retsvirkninger, hvis partnerne har aftalt det. En sådan aftale kan
indgås på et hvilket som helst tidspunkt, også under retssagen. Hvis der indgås aftale
før retssagen, skal aftalen udformes skriftligt, dateres og underskrives af begge par-
ter. Hvis der ikke indgås aftale mellem partnerne, fastsættes kompetencen efter reg-
lerne i artikel 5.
Det følger af artikel 5, at følgende retter er kompetente i sager, der vedrører de for-
mueretlige retsvirkninger af et registreret partnerskab, medmindre sagen er omfattet
af artikel 3 og 4:
a) Retterne i den medlemsstat, hvor partnerne har deres fælles sædvanlige
opholdssted, eller når dette ikke er relevant,
b) retterne i den medlemsstat, hvor partnerne sidst havde deres fælles sæd-
vanlige opholdssted, hvis en af partnerne fortsat har sit opholdssted dér, eller
når dette ikke er relevant,
c) retterne i den medlemsstat, hvor sagsøgte har sit sædvanlige opholdssted,
eller når dette ikke er relevant,
d) retterne i den medlemsstat, hvor det registrerede partnerskab er indgået.
Side 5 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0006.png
Efter stk. 2 i samme artikel, kan de retter, der er nævnt under litra a-c, erklære sig
inkompetente, hvis den nationale lovgivning ikke anerkender registrerede partner-
skaber. Det er foreslået, at denne bestemmelse slettes.
Det er foreslået, at registrerede partnere skal kunne aftale, at retterne i den medlems-
stat, hvis lov gælder for deres formueforhold, er kompetente til at behandle spørgs-
mål vedrørende deres formueforhold. En sådan aftale skal kunne indgås på et hvilket
som helst tidspunkt, også under retssagen.
Det er ligeledes foreslået at indføre kompetence for en ret, for hvilken sagsøgte giver
møde uden at fremsætte indsigelser mod rettens kompetence.
Det er endvidere foreslået, at en medlemsstat kan afslå at behandle en sag om for-
mueforholdet mellem registrerede partnere, hvis medlemsstatens lov ikke anerkender
institutionen registreret partnerskab. I så fald kan sagen anlægges efter artikel 5 eller
efter reglerne om kompetence, fordi sagsøgte giver møde uden at fremsætte indsigel-
ser mod rettens kompetence.
Forordningen indeholder regler om subsidiær kompetence (artikel 6) og kompetence
i undtagelsestilfælde (artikel 7), der anvendes, hvis ingen medlemsstat er kompetent
efter artikel 3-5.
Kapitel II indeholder herudover regler om kompetence i relation til modkrav (artikel
8), prøvelse (artikel 10-11), såkaldt litispendens (artikel 12), indbyrdes sammenhæn-
gende krav (artikel 13) og regler om foreløbige retsmidler (artikel 14). Endelig inde-
holder kapitel II bestemmelser om, hvornår en retssag anses for anlagt (artikel 9).
Lovvalg (kapitel III)
Efter forslagets artikel 15 er den lov, der skal anvendes på de formueretlige retsvirk-
ninger af partnerskabet, loven i den stat, hvor partnerskabet er indgået.
Det har været drøftet, om lovvalget automatisk skal ændres til loven i en stat, som
parterne under ægteskabet har fået en stærkere tilknytning til.
I bemærkningerne til forordningsforslaget har Kommissionen anført, at dette gælder
alle parrets formuegoder, som er omfattet af de formueretlige regler for registrerede
partnerskaber, uanset form og sted. Det er foreslået, at der indsættes en udtrykkelig
bestemmelse herom i kapitel III.
Den lov, der udpeges efter forordningen, finder anvendelse, selv om det ikke er en
medlemsstats lov.
Det er foreslået, at parterne skal kunne indgå en lovvalgsaftale, forudsat at den aftal-
te lov er loven i deres bopæls- eller statsborgerskabsland eller loven i det land, hvor
partnerskabet blev indgået.
Det er foreslået, at forordningen også bl.a. indeholder regler om eksistens og gyldig-
hed af en lovvalgsaftale og om anvendelsesområdet for lovvalgsreglerne.
Efter artikel 17 berører bestemmelserne i forordningen ikke anvendelsen af præcep-
tive bestemmelser, hvis overholdelse en medlemsstat anser for at være så afgørende
for beskyttelsen af dens offentlige interesser, som f.eks. dens politiske, sociale og
økonomiske struktur, at bestemmelserne finder anvendelse på alle forhold, der falder
ind under deres anvendelsesområde, uanset hvilken lov der i øvrigt finder anvendelse
på de formueretlige retsvirkninger af et registreret partnerskab i henhold til partner-
skabsformueforholdsforordningen.
Side 6 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0007.png
I bemærkningerne til denne bestemmelse har Kommissionen anført, at for at tage
højde for de nationale regler, navnlig beskyttelse af familiens bolig, giver artikel 17
mulighed for i en stat at udelukke anvendelse af en udenlandsk lov til fordel for egen
lov. For således at sikre beskyttelse af familiens bolig kan en medlemsstat, på hvis
område boligen er beliggende, anvende sine egne regler for beskyttelse af familiens
bolig. Denne medlemsstat kan undtagelsesvis "foretrække" at anvende sin egen lov
på enhver person, der er bosiddende på dens område, frem for bestemmelserne i den
lov, der normalt ville finde anvendelse, eller den lov, der regulerer den pågældende
persons partnerskabsaftale, som er indgået i en anden medlemsstat.
Efter artikel 18, stk. 1, kan anvendelse af en bestemmelse i en lov, der er udpeget
efter forordningen, kun afvises, hvis anvendelse af bestemmelsen er uforenelig med
de grundlæggende retsprincipper (”ordre public”) i domsstaten.
Efter stk. 2 i samme artikel kan anvendelsen af en regel i en lov, som skal anvendes
efter denne forordning, ikke anses for at være i strid med grundlæggende retsprin-
cipper i domslandet alene, fordi loven i domslandet ikke anerkender registrerede
partnerskaber. Det er foreslået at slette denne bestemmelse.
Kapitel III indeholder herudover regler om uanvendelighed af medlemsstaternes
regler om international privatret (”renvoi”) (artikel 19) samt bestemmelser om med-
lemsstater med mere end et retssystem (artikel 20).
Anerkendelse, eksigibilitet og fuldbyrdelse (kapitel IV)
I bemærkningerne til bestemmelserne om anerkendelse, eksigibilitet og fuldbyrdelse
af afgørelser har Kommissionen anført, at de foreslåede regler om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser svarer til reglerne herom i Bruxelles I-forordningen.
Efter de foreslåede regler anerkendes enhver retsafgørelse truffet i en medlemsstat i
de øvrige medlemsstater uden en særlig procedure. For at opnå fuldbyrdelse skal
sagsøger indlede en procedure i fuldbyrdelsesstaten for at få afgørelsen erklæret for
eksigibel. Proceduren for dette begrænser sig i første omgang til en kontrol af doku-
menter. Kun hvis der fremsættes indsigelser, vil dommeren undersøge mulige grunde
til afvisning. Disse grunde giver efter Kommissionens opfattelse en tilstrækkelig
beskyttelse af sagsøgtes rettigheder. Kommissionen har anført, at de foreslåede reg-
ler er et betydeligt fremskridt i forhold til den nuværende situation, fordi anerkendel-
se og fuldbyrdelse af retsafgørelser i dag er reguleret af medlemsstaternes nationale
ret eller bilaterale aftaler mellem visse medlemsstater.
Efter artikel 21 skal retsafgørelser, der er truffet i en medlemsstat, anerkendes i de
øvrige medlemsstater, uden at der må stilles krav om anvendelse af en særlig proce-
dure. Hvis anerkendelsen bestrides, kan en berørt part, der principalt påberåber sig
anerkendelsen, efter proceduren Bruxelles I-forordningen få fastslået, at retsafgørel-
sen skal anerkendes. Hvis anerkendelsen gøres gældende som led i en verserende sag
ved en ret i en medlemsstat, er denne ret kompetent til at afgøre spørgsmålet om
anerkendelse.
Det fremgår af artikel 22, at en retsafgørelse ikke anerkendes,
hvis en anerkendelse åbenbart vil stride mod grundlæggende retsprincipper
(ordre public) i den anmodede medlemsstat,
hvis det indledende processkrift i sagen eller et tilsvarende dokument ikke er
blevet forkyndt for den udeblevne sagsøgte i så god tid og på en sådan måde,
at han har kunnet varetage sine interesser under sagen, medmindre sagsøgte
Side 7 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0008.png
har undladt at tage skridt til at anfægte retsafgørelsen, selv om han havde
mulighed for at gøre det,
hvis en anerkendelse er uforenelig med en retsafgørelse truffet mellem de
samme parter i den anmodede medlemsstat, eller
hvis en anerkendelse er uforenelig med en retsafgørelse, der tidligere er truf-
fet i en anden medlemsstat eller i et tredjeland mellem de samme parter i en
tvist, der har samme genstand og hviler på samme grundlag, og denne tidli-
gere retsafgørelse opfylder de nødvendige betingelser for at blive anerkendt i
den anmodede medlemsstat.
Efter artikel 27 skal afgørelser, der er truffet i en medlemsstat, og som kan fuldbyr-
des dér, samt retsforlig fuldbyrdes i andre medlemsstater efter artikel 38-56 og arti-
kel 58 i Bruxelles I-forordningen.
I artikel 24 fastslås det, at anerkendelse og fuldbyrdelse af en retsafgørelse, der helt
eller delvist vedrører formueforholdet i registrerede partnerskaber, ikke kan afvises
med henvisning til, at loven i den anmodede medlemsstat ikke anerkender registre-
rede partnerskaber, eller ikke tillægger dem de samme formueretlige retsvirkninger.
Det er foreslået at lade denne bestemmelse udgå.
Herudover indeholder kapitel IV bestemmelser om forbud mod prøvelse af internati-
onal kompetence og sagens realitet med hensyn til afgørelser truffet i en anden med-
lemsstat (artikel 23-25) og en bestemmelse om udsættelse af anerkendelse af en af-
gørelse fra en anden medlemsstat, når der verserer en appelsag vedrørende afgørel-
sen (artikel 26).
Det fremgår af artikel 28, at officielt bekræftede dokumenter, der er udstedt i en
medlemsstat, skal anerkendes i de øvrige medlemsstater, medmindre gyldigheden af
dokumenterne anfægtes efter gældende lov, og under forbehold af, at en sådan aner-
kendelse ikke åbenlyst strider mod grundlæggende retsprincipper i den anmodede
medlemsstat. Anerkendelse af officielt bekræftede dokumenter betyder, at de tillæg-
ges beviskraft angående indholdet og formodning om gyldighed.
Efter artikel 29 skal officielt bekræftede dokumenter, der er oprettet og eksigible i en
medlemsstat, efter anmodning erklæres for eksigible i en anden medlemsstat efter
proceduren i Bruxelles I-forordningen. Den ret, der behandler en appel over en sådan
afgørelse, kan kun afslå at erklære det officielt bekræftede dokument for eksigibelt
eller ophæve en afgørelse om eksigibilitet, hvis fuldbyrdelsen af det officielt bekræf-
tede dokument åbenlyst strider mod de grundlæggende retsprincipper i den anmode-
de medlemsstat.
Det fremgår af artikel 30, at retsforlig, der er eksigible i oprindelsesmedlemsstaten,
skal anerkendes og erklæres eksigible i en anden medlemsstat efter anmodning fra en
berørt part på samme betingelser som officielt bekræftede dokumenter. Den ret, der
behandler en appel over en sådan afgørelse, kan kun afslå at erklære et retsforlig for
eksigibelt eller ophæve en afgørelse om eksigibilitet, hvis en fuldbyrdelse af retsfor-
liget åbenlyst strider mod grundlæggende retsprincipper i den fuldbyrdende med-
lemsstat.
Det er foreslået, at de foreslåede regler om anerkendelse, eksigibilitet og fuldbyrdel-
se af retsafgørelser, autentiske instrumenter og retsforlig bringes i overensstemmelse
med og suppleres med reglerne herom i arveretsforordningen. Dette indebærer bl.a.,
at der etableres en procedure for behandlingen af anmodninger om eksigibilitetser-
klæringer.
Side 8 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0009.png
Det er efterfølgende drøftet at indsætte en bestemmelse, hvorefter anerkendelse og
fuldbyrdelse af en afgørelse ikke må afvises alene under henvisning til, at fuldbyr-
delsesstaten ikke ville acceptere formueforholdsmæssige konsekvenser af et registre-
ret partnerskab på samme grundlag. Formålet med denne bestemmelse er at sikre
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser og formueforholdet mellem registrerede
partnere, også selvom partnerskabet ikke anerkendes i fuldbyrdelsesstaten.
Retsvirkning over for tredjemand (kapitel V)
Efter artikel 31 reguleres de formueretlige retsvirkninger af et registreret partnerskab
for retsforholdet mellem en partner og tredjemand af loven i den medlemsstat, hvor
partnerskabet er indgået, jf. artikel 15.
Ifølge stk. 2 i samme artikel kan loven i en medlemsstat dog foreskrive, at en partner
ikke kan påberåbe sig den gældende lov over for en tredjemand, når partneren eller
tredjemanden har sædvanligt opholdssted på denne medlemsstats område, og når
reglerne for tinglysning eller registrering i denne medlemsstats lovgivning ikke er
overholdt, medmindre tredjemand kendte eller burde kende den lov, der finder an-
vendelse på formueforholdet i det registrerede partnerskab.
Det fremgår af stk. 3 i samme artikel, at loven i en medlemsstat, hvor en fast ejen-
dom er beliggende, tilsvarende kan indeholde en regel svarende til reglen i stk. 2 om
retsforholdet mellem en partner og tredjemand vedrørende denne faste ejendom.
Det er foreslået at flytte bestemmelsen til kapitel III om lovvalg og at ændre be-
stemmelsen således, at den lov, der finder anvendelse på formueforholdet mellem
ægtefæller, ikke kan på påberåbes over for tredjemand, medmindre tredjemand var
eller burde være bekendt med den pågældende lov.
Almindelige og afsluttende bestemmelser (kapitel VI)
Forordningens kapitel VI indeholder bestemmelser om forordningens forhold til
internationale konventioner (artikel 32), oplysninger om lovgivning, der skal stilles
til rådighed for offentligheden (artikel 33), revision (artikel 34) samt overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelser (artikel 35-36).
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Efter TEUF artikel 81, stk. 3, fastlægges foranstaltninger vedrørende familieret med
grænseoverskridende virkninger af Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure. Rå-
det træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets JURI-udvalg, der den 10. september 2013
godkendte forslaget, men samtidig foreslog en række ændringer.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at forslagets mål kun kan opfyldes
i form af fælles regler om formueforholdet i registrerede partnerskaber i relation til
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse, idet reglerne bør være identiske
for at skabe retssikkerhed og forudsigelighed for borgerne. Dette mål vil ikke kunne
opfyldes, hvis medlemsstaterne handler hver for sig. Målet kan således kun nås på
EU-plan.
Side 9 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0010.png
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-
cippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig Kommissionens betragtninger.
6. Gældende dansk ret
Ved lov nr. 532 af 12. juni 2012 om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og op-
løsning, lov om ægteskabets retsvirkninger og retsplejeloven og om ophævelse af lov
om registreret partnerskab (Ægteskab mellem to personer af samme køn) fik to per-
soner af samme køn mulighed for at indgå ægteskab med hinanden med tilnærmel-
sesvis de samme retsvirkninger som ægteskab mellem to personer af forskelligt køn.
Dog finder bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige regler om den
ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke anvendelse på ægteskab mellem
to personer af samme køn. Endvidere finder bestemmelser i internationale traktater
ikke anvendelse på ægteskab mellem to personer af samme køn, medmindre med-
kontrahenterne tilslutter sig dette.
Samtidig blev lov om registreret partnerskab ophævet. Loven finder dog fortsat an-
vendelse på allerede indgåede partnerskaber, medmindre parterne har fået omdannet
partnerskabet til et ægteskab.
Formueforholdet mellem registrerede partnere i dansk ret
Efter § 1 i lov om registreret partnerskab (partnerskabsloven)
kunne
to personer af
samme køn kan lade deres partnerskab registrere. Efter lovens § 3 har registrering af
partnerskab de samme retsvirkninger som indgåelse af ægteskab.
I dansk ret er retsvirkningerne af et registreret partnerskab i relation til partnernes
formueforhold dermed reguleret af lov om ægteskabets retsvirkninger (retsvirknings-
loven), lov om bevarelse af ret til ægtefællepension ved separation og skilsmisse
(ægtefællepensionsloven), lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (ægteskabslo-
ven) og lov om ægtefælleskifte m.v. (ægtefælleskifteloven).
Det fremgår dog af § 4, stk. 1, i partnerskabsloven, at bestemmelser i dansk lovgiv-
ning, der indeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes
køn, ikke finder anvendelse på det registrerede partnerskab.
Retsvirkningsloven regulerer formueforholdet mellem partnerne under det registre-
rede partnerskab, herunder partnernes ret til at råde over deres respektive aktiver,
vederlagskrav ved misbrug af råderetten, gældsansvar og bosondring. Loven inde-
holder endvidere regler om den legale formueordning i et registreret partnerskab –
formuefællesskab – samt om mulighederne for at fravige denne ordning ved indgåel-
se af en ægtepagt om særeje.
Efter lovens §§ 35 og 37 skal en ægtepagt oprettes skriftligt under parternes hånd, og
for at blive gyldig skal den tinglyses i personbogen.
Gaver mellem partnerne skal efter § 30, stk. 1, for at være gyldige ske ved ægtepagt,
medmindre der er tale om sædvanlige gaver, hvis værdi ikke står i misforhold til
giverens kår.
Efter dansk ret kan en gavegiver eller en arvelader bestemme, at en gave eller en arv
skal være særeje for modtageren, eller at gaven eller arven skal være omfattet af et
eventuelt formuefællesskab.
Retsvirkningsloven, ægtefællepensionsloven og ægtefælleskifteloven indeholder
regler om delingen af fællesboet ved separation, skilsmisse, bosondring eller omstø-
delse af et registreret partnerskab. Efter retsvirkningslovens § 16, stk. 2, udtager hver
partner eller dennes arvinger som udgangspunkt halvdelen af det beholdne fællesbo.
Side 10 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0011.png
Dette udgangspunkt fraviges i en række situationer, f.eks. ved uoverdragelige ret-
tigheder, ved rettigheder af personlig art, ved pensionsrettigheder, ved skifte i anled-
ning af ægteskabs omstødelse, eller hvis en ligedeling vil være åbenbart urimelig.
Efter ægtefælleskiftelovens § 67 kan skifteretten bestemme, at den ene ægtefælle
skal yde den anden et beløb for at sikre, at denne ikke stilles urimeligt ringe i øko-
nomisk henseende efter separation eller skilsmisse, forudsat at førstnævnte ægtefælle
har haft særeje m.v., og at ægtefællernes formueforhold, ægteskabets varighed og
omstændighederne i øvrigt i særlig grad taler for det.
Efter partnerskabslovens § 4, stk. 2, finder bestemmelser i internationale traktater
ikke anvendelse på det registrerede partnerskab, medmindre de øvrige kontraherende
stater tilslutter sig dette. Da der ikke er indgået en aftale med de nordiske lande her-
om, finder konvention af 6. februar 1931 mellem Danmark, Finland, Island, Norge
og Sverige indeholdende privatretlige bestemmelser om ægteskab, adoption og vær-
gemål med senere ændringer (den nordiske ægteskabskonvention) ikke anvendelse
på et registreret partnerskab.
International kompetence
Skifte af fællesbo
Efter §§ 1 og 2 i ægtefælleskifteloven behandler skifteretten bl.a. sager om deling af
ægtefællers fællesbo og sager om enkelttvister, der opstår under skifterettens be-
handling af et fællesbo eller under privat skifte af ægtefællers fællesbo.
Anmodning om deling af ægtefællers fællesbo kan efter lovens § 4 indgives til skif-
teretten her i landet, hvis en af parterne har bopæl her. Hvis mindst en af parterne har
tilknytning til Danmark, kan parterne, når tvisten er opstået, aftale, at anmodning om
skifte kan indgives her i landet.
Herudover kan en anmodning om skifte af den del af et bo, der befinder sig her i
landet, indgives her, hvis de pågældende aktiver ikke inddrages under en bobehand-
ling i udlandet.
Sager om enkelttvister, der opstår under privat skifte af ægtefællers fællesbo, kan
efter § 5 anlægges her i landet, hvis en af ægtefællerne har bopæl her. Hvis mindst
en af ægtefællerne har tilknytning til Danmark, kan ægtefællerne, når tvisten er op-
stået, aftale, at sagen kan anlægges her i landet.
Skifte af fællesbo i forbindelse med behandlingen af dødsboet efter den ene partner
Ved behandlingen i Danmark af en sag om skifte af dødsboet efter en registreret
partner efter lov om skifte af dødsboer følger det af lovens § 74, at den efterlevende
partners aktiver og passiver, der er fælleseje, behandles efter reglerne lovens kapitel
17, også selvom den efterlevende partner ikke bor her i landet. Dette indebærer bl.a.,
at reglerne i ægtefælleskiftelovens kapitel 7 (§§ 50, 51, 53 og 56-58) om fællesbode-
ling finder anvendelse med de ændringer, der følger af forholdets natur.
Indskrænkninger i rådighedsretten
Efter retsvirkningslovens § 16 har hver partner i levende live rådigheden over alt,
hvad vedkommende har indført i fællesboet.
En partner kan efter § 18 ikke uden den anden partners samtykke afhænde eller pant-
sætte mv. fast ejendom, der er fælleseje, såfremt ejendommen tjener til familiens
bolig, eller hvis partnernes eller den anden partners erhvervsvirksomhed er knyttet til
den. Tilsvarende gælder for løsøre mv., jf. § 19.
Side 11 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0012.png
Nægter en ægtefælle at give samtykke til dispositioner, der er omfattet af §§ 18 og
19, kan statsforvaltningen efter § 20 på begæring tillade retshandelen, hvis der ikke
findes at være skellig grund til nægtelsen.
Det følger af pkt. 2 i cirkulære af 28. november 1925 om overøvrighedens beføjelser
i henhold til lov om ægteskabets retsvirkninger, at statsforvaltningen kan træffe af-
gørelse efter retsvirkningslovens § 20, hvis en af ægtefællerne bor eller opholder sig
i Danmark. Hvis ingen af dem bor eller opholder sig i Danmark, kan statsforvaltnin-
gen træffe afgørelse efter bemyndigelse fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Inte-
gration og Sociale Forhold.
Bosondring
Retsvirkningsloven indeholder i kapitel 5 regler om bosondring, hvorved forstås
ophævelse af et formuefællesskab og deling af fællesboet under partnerskabet, uden
at der foreligger separation.
Efter lovens § 38 kan en partner bl.a. forlange bosondring, når den anden partner ved
vanrøgt af sine økonomiske anliggender, ved misbrug af sin rådighed over fælleseje
eller ved anden uforsvarlig adfærd i væsentlig grad har formindsket den del af fæl-
lesboet, hvorover vedkommende råder, eller har fremkaldt fare for sådan formind-
skelse, eller når den anden partners bo er kommet under konkursbehandling.
Begæring om bosondring indleveres skriftlig til skifteretten på det sted, hvor den
anden partner bor, eller, i mangel af bopæl, opholder sig. Har denne partner ikke
bekendt bopæl eller opholdssted her i landet, sker henvendelsen til skifteretten på det
sted, hvor ansøgeren bor eller opholder sig. Har ingen af partnerne bopæl eller op-
hold her i landet, kan justitsministeren i særlige tilfælde bestemme, at begæring kan
indleveres til en herværende skifteret, jf. § 39.
Når begæring om bosondring er taget til følge, deles fællesboet i overensstemmelse
med reglerne i ægtefælleskifteloven.
Lovvalg
Lovvalg efter dansk rets almindelige regler om international privatret
Reglerne om lovvalg i relation til formueforholdet mellem ægtefæller er som ud-
gangspunkt ikke lovfæstede, men følger af retspraksis. I det følgende beskrives først
disse regler, og derefter beskrives anvendelsen af reglerne på formueforholdet mel-
lem registrerede partnere.
Efter retspraksis er formueforholdet mellem ægtefæller underlagt mandens domicil-
lov på tidspunktet for indgåelsen af ægteskabet. Mandens nye domicillov anvendes
dog, hvis manden umiddelbart i forbindelse med indgåelsen af ægteskabet klart fore-
tager et domicilskifte, f.eks. ved at flytte til hustruens domicilstat eller ved, at ægte-
fællerne umiddelbart efter indgåelsen af ægteskabet får fælles domicil i en tredje stat.
Domicil defineres i dansk ret som den stat eller det territoriale retsområde, som en
person har bopæl eller ophold i med den hensigt varigt at forblive der eller i det
mindste uden hensigt til, at opholdet kun skal være midlertidigt.
Den lov, som formueforholdene i et ægteskab efter denne lovvalgsregel undergives,
ændres ikke, selvom ægtefællerne senere skifter domicil (det såkaldte ”uforanderlig-
hedsprincip”).
Efter dansk ret omfatter reglerne om formueforholdet mellem ægtefæller alle aktiver
og passiver i ægteskabet, uanset hvad aktiverne består af, og hvor de befinder sig,
herunder også fast ejendom i udlandet (det såkaldte ”enhedsprincip”). Det antages
Side 12 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0013.png
dog, at spørgsmål om retten til at råde over fast ejendom i udlandet er undergivet
loven på det sted, hvor ejendommen er beliggende, f.eks. i relation til krav om sam-
tykke fra ikkeejer-ægtefællen til visse dispositioner over ejendommen, uanset hvil-
ken lov formueforholdet er undergivet.
I den familieretlige litteratur antages det, at denne lovvalgsregel fraviges i visse situ-
ationer. Eksempelvis antages det, at ægtefællerne ved flytning fra udlandet til Dan-
mark kan aftale, at deres formueforhold skal være undergivet den legale formueord-
ning i dansk ret. Det er endvidere antaget, at udenlandsk lovgivning om formuefor-
holdet mellem ægtefæller ved flytning fra udlandet til Danmark kun kan gøres gæl-
dende over for tredjemand, hvis hovedindholdet af lovgivningen er blevet tinglyst i
Danmark i relation til ægtefællerne. Endelig antages det, at udenlandsk lovgi vning
viger for dansk ret, i det omfang den udenlandske lovgivning strider mod præceptive
regler i dansk ret, f.eks. forbuddet i retsvirkningslovens § 30, stk. 2, mod, at den ene
ægtefælle overdrager sine fremtidige erhvervelser til den anden ægtefælle.
Stillingtagen til kompensationskrav efter ægteskabslovens § 56 er efter lovens § 42,
stk. 1, et vilkår for separation og skilsmisse. Efter retspraksis afgøres sådanne krav,
der fremsættes under behandlingen af en separations- eller skilsmissesag her i landet,
efter dansk ret, selvom formueforholdet mellem ægtefællerne i øvrigt er undergivet
udenlandsk ret.
Ovennævnte lovvalgsregler mv. er ikke kønsneutrale, idet de henviser til mandens
domicil. Dette giver problemer i relation til lovvalget for formueforholdet i et regi-
streret partnerskab, uanset om partnerskabet er indgået i Danmark eller i udlandet.
Problemet ses ikke omtalt i hverken forarbejderne til partnerskabsloven eller til de
senere ændringer af partnerskabsloven, hvorved muligheden for at indgå registreret
partnerskab i Danmark blev udvidet i relation til parter med bopæl i udlandet.
Der ses ikke at foreligge retspraksis herom, men i den retsvidenskabelige litteratur er
det foreslået, at lovvalgsaftaler i disse situationer accepteres i større omfang end
omtalt oven for, og at formueforholdet ellers er reguleret af loven i parternes første
fælles bopælsstat, subsidiært loven i den stat, hvor partnerskabet blev indgået.
Udenlandske ægtepagter
Som nævnt i pkt. 3.1. finder bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige
regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke anvendelse på det
registrerede partnerskab, jf. § 4, stk. 1, i partnerskabsloven.
Retsvirkningslovens § 53 indeholder regler om anerkendelse i Danmark af ægtepag-
ter, der er indgået i udlandet. Tilknytningsfaktoren er efter disse regler knyttet op på
mandens bopæl og kvindens hjemsted. Bestemmelsen i § 53 finder derfor ikke an-
vendelse på en ægtepagt, der er oprettet i udlandet i et registreret partnerskab.
Der ses ikke i retspraksis at være taget stilling til anerkendelse i Danmark på ulovbe-
stemt grundlag af en udenlandsk ægtepagt, der er oprettet i et registreret partnerskab.
Anerkendelse og fuldbyrdelse
Efter § 80 i ægtefælleskifteloven kan justitsministeren fastsætte bestemmelser, hvor-
efter afgørelser af udenlandske domstole og myndigheder vedrørende skifte af ægte-
fællers fællesbo eller andre boer omfattet af denne lov skal have bindende virkning
og kunne fuldbyrdes her i riget, hvis de har sådanne virkninger i den stat, hvor afgø-
relsen er truffet, og anerkendelsen og fuldbyrdelsen ikke ville være åbenbart ufor-
enelig med dansk retsorden. Denne hjemmel er ikke udnyttet.
Side 13 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0014.png
Efter retsvirkningslovens § 53 a kan regeringen indgå overenskomst med andre stater
om forholdet mellem dansk og fremmed rets regler om ægteskabets retsvirkninger.
En sådan overenskomst finder anvendelse her i landet efter bekendtgørelse i Lovti-
dende. Ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold kan endvi-
dere fastsætte regler om forholdet mellem danske og andre nordiske landes regler om
ægteskabets retsvirkninger. Hjemlen i bestemmelsen er ikke udnyttet i forhold til
anerkendelse og fuldbyrdelse af udenlandske afgørelser.
Registrerede partneres formueforhold i relation til tredjemand
Efter retsvirkningslovens § 29 kan registrerede partnere med visse begrænsninger
indgå retshandler med hinanden om ejendele, som nogen af dem råder over, og på-
drage sig forpligtelser overfor hinanden. Partnere kan således give hinanden gaver,
men sådanne gaver må efter § 30, stk. 1, jf. § 37, for at være gyldige ske ved tinglyst
ægtepagt, medmindre der er tale om sædvanlige gaver, hvis værdi ikke står i misfor-
hold til giverens kår.
Hertil kommer, at gavegivers kreditorer efter lovens §§ 31 og 33 kan anfægte gaven,
hvis gavegiver ikke beholdt utvivlsomt tilstrækkelige midler tilbage til at dække sine
forpligtelser.
Om gyldigheden af en udenlandsk ægtepagt i forhold til tredjemand her i landet hen-
vises til retsvirkningslovens § 53, stk. 2, der er beskrevet i pkt. 3.3.2.
7. Konsekvenser
Forslaget er som nævnt omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender.
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forordningen, som ikke vil være bin-
dende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget har på den baggrund ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter, Tinglysningsretten, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Advokatrådet
(Advokatsamfundet), Danske Familieadvokater, Danske Advokater, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige (FAAF), Foreningen af danske dødsboadvokater,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Revisorforening (DREFO), Aar-
hus Universitet (Juridisk Institut), Københavns Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Copen-
hagen Business School (Juridisk Institut), Handelshøjskolen i Århus (Erhvervsjuri-
disk Institut), Forsikring & Pension, Finansrådet, ATP, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Landsorganisationen i Danmark (LO), Akademikernes Centralorganisation
(AC), Ledernes Hovedorganisation, Den danske aktuarforening, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Kom-
munale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Sammenslutningen af Land-
brugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Forbrugerrådet, Landsforeningen for bøs-
ser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, Institut for Menneskerettigheder, Dansk
Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Side 14 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0015.png
Institut for Menneskerettigheder har anført følgende:
”Særligt for så vidt angår fastlæggelse af begrebet "registreret partnerskab"
Efter forslaget til forordningens artikel 2 b) forstås ved "registreret partnerskab":
"lovreguleret samlivsform mellem to personer på baggrund af en registrering hos en
offentlig myndighed." I betragtning 10 anføres, at begrebets nøjagtige indhold er
defineret i medlemsstaternes nationale ret. At forslaget til artikel 3, stk. 2, fremgår, at
retten kan erklære sig inkompetent, hvis den nationale lovgivning ikke anerkender
registreret partnerskab
Instituttets bemærkninger
Det fremgår af forslaget til ægtefælleformueforholdsforordningens kapitel Ill om
lovvalg, at ægtefællerne kan vælge hvilken lov, der skal finde anvendelse på deres
formueforhold blandt de i forslaget til artikel 16 nærmere oplistede muligheder, lige-
som ægtefællerne efterfølgende når som helst kan vælge en anden lov blandt de i
forslagets artikel 18 angivne muligheder.
Af det tilsvarende forslag til partnerskabsformueforholdsforordningen fremgår at
kapitel Ill om lovvalg, forslagets artikel 15, at "Den lov, der skal anvendes på de
formueretlige retsvirkninger at partnerskabet, er loven i den stat, hvor partnerskabet
er indgået". Der er således ikke mulighed for at fravige dette ved aftale, jf. bemærk-
ningerne til artikel 15 side 8 øverst.
Det er instituttets opfattelse, at også lovvalgsaftaler, indgået mellem registrerede
partnere, beg kunne anerkendes under visse nærmere angivne forudsætninger, her-
under at den stat, hvis lov vælges, anerkender registreret partnerskab.”
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner har anført følgen-
de:
”Landsforeningen finder det tilfredsstillende, at KOM 127 specificerer, at medlems-
stater ikke kan afvise at anerkende og fuldbyrde en retsafgørelse under henvisning
til, at staten ikke selv anerkender registreret partnerskab. Dette fremgår af artikel 24
om forskelle på medlemsstaternes love.
Det er imidlertid overraskende og utilfredsstillende, at en tilsvarende artikel ikke
findes i KOM 126, for så vidt adskillige medlemsstater i dag har kønsneutralt ægte-
skab: Holland, Belgien, Spanien, Portugal og Sverige. På samme måde, som stater
uden registreret partnerskab skal anerkende andre staters afgørelser vedr, registreret
partnerskab, bør stater, som ikke har kønsneutralt ægteskab anerkende andre staters
afgørelser vedr. kønsneutralt ægteskab.
En særlig klasse af kønsneutrale ægteskaber er de der opstår, når en af ægtefællerne
skifter køn i et ægteskab mellem en mand og en kvinde. Der bør i KOM 126 tilføjes
bestemmelser om, at et sådant ægteskab ikke skal anerkendes af andre medlemssta-
ter. Det er nødvendigt at tilføje dette særskilt, idet det er muligt for medlemsstaterne
at anerkende sådanne ægteskaber uden at anerkende kønsneutrale ægteskaber gene-
relt
Det er eksempelvis landsforeningens opfattelse, at Danmark burde anerkende andre
landes kønsneutrale ægteskaber. Danmark anerkender allerede i dag ægteskaber,
hvor ægtefællerne er af samme køn, nemlig netop i de tilfælde den ene ægtefælle
efter ægteskabets indgåelse har skiftet køn. Anerkendelse af i udlandet indgåede
ægteskaber, hvor ægtefællerne har samme km, kan således ikke siges at stride imod
Side 15 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0016.png
grundlæggende danske retsprincipper (ordre public). Derfor bør en sådan anerken-
delse finde sted.
På tilsvarende vis indeholder kun grundnotatet om registreret partnerskab en diskus-
sion af de kønsspecifikke bestemmelser om lovvalg (jf. afsnit 3.3.1), men den sam-
me diskussion er lige så relevant i grundnotatet om ægteskab. Grundnotatet om æg-
teskab bør revideres, så det tager højde for medlemslandes anerkendelse af kønsneu-
trale ægteskaber.”
Danske Advokater, Danske Familieadvokater og Danske Dødsboadvokater har i et
fælles høringssvar anført følgende:
”Den stigende internationalisering rejser efter organisationernes opfattelse en lang
række internationale problemstillinger inden for den familie- og arveretlige lovgiv-
ning bl.a. i forhold til spørgsmål om lovvalg, værneting og anerkendelse, som der er
behov for nærmere at analysere og overveje. Umiddelbart kan der være behov for
bade lovgivningsmæssige - og andre tiltag.
Det bemærkes i den forbindelse, at man aktuelt internt i branchen drøfter en række af
disse problemstillinger med henblik på at opnå en endnu højere grad af klarhed over
problemstillingers omfang og nærmere karakter.
Organisationerne har derfor i denne sammenhæng valgt alene at fokusere på og for-
holde sig til udviklingen generelt og dermed ikke at forholde sig til de enkelte be-
stemmelser i de forslag, som er sendt i høring
På baggrund af den nævnte indledende interne drøftelse er det vurderingen, at det
inden for dette område skaber stor retsusikkerhed for danske statsborgere og for de
danske virksomheder, som ind — og udstationerer medarbejdere, at Danmark står
udenfor den EU- retlige regulering. Organisationerne har således den grundopfattel-
se, at uanset om de eksisterende og kommende EU-retlige regler på nogle felter måt-
te indebære tilvænning til nye principper for fastlæggelsen af værneting eller lov-
valg, ses det at være et større problem for borgerne, at danske afgørelser særligt i
bodelinger og dødsboer ikke anerkendes i EU.
Herudover har drøftelserne indtil videre mundet ud i den anden grundopfattelse, at
det er et selvstændigt problem, dels at danske regler om internationalt værneting,
lovvalg og anerkendelse i betydelig grad er ulovfæstede principper, dels at på de om-
råder, hvor der er et lovfæstet grundlag, bærer reglerne præg af at være løsrevet og
ikke fuldt ud koordineret med de andre områder.
Som eksempel kan nævnes, at et internationalt par, der skal skilles, og som er uenige
om bidrag, bodeling og børn, vil opleve, at værnetinget i det, de betragter som en
sag, er reguleret er hele tre forskellige bopælsbegreber. På samme made indebærer
den omstændighed, at dansk ret indeholder en del præceptive regler på området og
kun i begrænset omfang giver adgang til lovvalg, at parret kun i begrænset omfang
på forhånd kan aftale sig til rette om det.
Det er derfor de tre organisationers opfattelse, at der er behov for at igangsætte et
arbejde med at foretage en samlet gennemgang af dansk rets regulering af værneting,
lovvalg og anerkendelsen indenfor familie- og arveretten, som kan munde ud i for-
slag til retlig regulering og eventuelt forslag om at Danmark tilslutter sig f.eks. et
eller flere af Haager-konferencens instrumenter inden for retsområdet.”
Advokatrådet (Advokatsamfundet) har anført følgende:
Side 16 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423212_0017.png
”I rådgivning om ægteskabsformueretten optræder stadig hyppigere ægteskaber med
internationale relationer. Det er her en særlig udfordring, at de danske international
privatretlige regler dels er ulovfæstede, med de usikkerheder der følger heraf, dels
ikke i tilstrækkeligt omfang giver parterne mulighed for at tilrettelægge en formue-
ordning, som afspejler deres ønsker eller ægteskabets sociale virkelighed.
Eneste undtagelse er de nordiske ægteskaber, hvor der med ændringen af den nordi-
ske ægteskabskonvention i 2006 er indført regler om partsautonomi (med visse be-
grænsninger) og lovvalgsregler, som i mangel af aftale gennemsnitlig fører til et
resultat, der opleves som rigtigt.
Forordningens lovvalgsregler i kapitel II vil således imødekomme et væsentligt be-
hov for (begrænset) partsautonomi og forudsigelighed med hensyn til lovvalget, både
når ægtefællerne har indgået lovvalgsaftale og i mangel af sådan aftale.
I det videre arbejde med forordningsforslaget bør det nøje analyseres og søges afkla-
ret, hvordan reglerne kommer til at fungere for bl.a. tredjemandsbestemt særeje,
særejekompensation (§ 56 krav), formuefællesskabsordninger efter andre regelsæt
end de vestnordiske, beskyttelsesreglerne i RVL §§ 18 og 19, pensionsrettigheder
m.v. Forordningen undtager udtrykkelig gaver mellem ægtefæller og giver således
anledning til overvejelser om navnlig RVL § 30, stk. 2.
Forordningens regler om kompetence (kapitel II) og om anerkendelse og fuldbyrdel-
se (kapitel IV) vil medvirke til at afskære "forum shopping" og reducere langstrakte,
bekostelige forløb.
Som følge af det danske retsforbehold vil forordningen ikke være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark. Kodificering og modernisering af de danske lovvalgs-
regler inden for ægteskabsformueretten er imidlertid presserende, og Advokatrådet
skal derfor opfordre til, at det overvejes, om og hvordan der kan gennemføres lig-
nende regler i dansk ret.
Ovenstående gælder også forslaget til forordning om registreret partnerskab.”
Sagen har senest været drøftet på i Specialudvalget for politimæssigt og retligt sam-
arbejde den 18. november 2014.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har generelt udtrykt støtte til forslaget, og der er enighed om de
grundlæggende principper for international kompetence, lovvalg samt anerkendelse
og fuldbyrdelse af afgørelser. En række punkter er dog fortsat under forhandling,
herunder forordningens anvendelse på registeret partnerskab
.
Storbritannien og Irland har tilkendegivet, at de ikke ønsker at deltage i vedtagelsen
eller anvendelsen af forordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2012.
Side 17 af 17
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\3cffff0d-5994-4326-af70-ddd811e4b83f\x1423212_1_0.docx