Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3356 - økofin
Offentligt
1493389_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16603/14
(OR. en)
PRESSE 632
PR CO 68
DA
RESULTATET AF SAMLINGEN I RÅDET
3356. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 9. december 2014
Formand
Pier Carlo PADOAN
Økonomi- og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16603/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0002.png
9. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte to vigtige foranstaltninger, der skal bidrage til EU's indsats for at forhindre
skattesvig og skatteundgåelse.
Det nåede til enighed om en fælles klausul om bekæmpelse af misbrug, der skal indføres i EU's
direktiv om moder- og datterselskaber som led i arbejdet med at slå ned på
virksomheders
skatteundgåelse.
Dette vil kræve, at regeringerne afholder sig fra at give fordelene ved direktivet til
arrangementer, der er tilrettelagt udelukkende med det formål at opnå en skattefordel.
Rådet vedtog et direktiv om udvidelse af obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger mellem
skattemyndigheder for at forhindre individuelle skatteydere i
skatteunddragelse og -svig.
Direktivet
tager sigte på at afhjælpe situationer, hvor en skatteyder søger at skjule kapital i udlandet eller
aktiver med pålagt skat, der er forfalden. Det tager hensyn til en global standard, som er
udarbejdet af OECD og godkendt af G20.
Rådet nåede til enighed om et udkast til forordning om beregning af de bidrag, der skal betales af
bankerne til EU's
afviklingsfond.
Fonden er ved at blive oprettet inden for rammerne af en fælles
afviklingsmekanisme, som for nylig er blevet iværksat for at sikre en velordnet afvikling af
nødlidende banker.
Ministrene gjorde status over de fremskridt, som er gjort med foranstaltninger, der skal skabe
varige betingelser for bæredygtig vækst og jobskabelse i EU. Rådet vedtog konklusioner om
finansiering med henblik på vækst
og langsigtet finansiering af den europæiske økonomi.
Det drøftede en foreslået handlingsplan om
investering
og det arbejde, som udføres i en taskforce,
der er oprettet for at identificere potentielt rentable investeringsprojekter. Kommissionens
investeringsplan på 315 mia. EUR fastsætter oprettelsen i 2015 af en europæisk fond for strategiske
investeringer. Fondens rolle vil være at yde risikokapacitet, der kan sætte gang i investeringer i
energi-, bredbånds- og transportinfrastruktur, uddannelse, forskning og innovation, vedvarende
energi og energieffektivitet, samt at støtte risikofinansiering til SMV'er.
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16603/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0003.png
9. december 2014
INDHOLD
1
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AFGIFT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER ............................................................................ 7
AFVIKLINGSFONDEN – BIDRAG FRA BANKERNE................................................................... 8
FORANSTALTNINGER TIL STØTTE FOR INVESTERINGER .................................................... 9
EUROPA 2020-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE ......................................... 11
ØKONOMISK STYRING ................................................................................................................. 12
EU'S BUDGET – REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING ........................................................ 15
SKADELIG SKATTEKONKURRENCE – ERHVERVSBESKATNING ...................................... 16
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
Igangværende arbejde med lovgivningssager ........................................................................................................ 18
Virksomheders udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud .............................................................. 18
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Forhindring af skatteunddragelse – automatisk udveksling af oplysninger ........................................................... 20
Beskatning: direktivet om moder- og datterselskaber – klausulen om bekæmpelse af misbrug ........................... 20
Betalingstjenester .................................................................................................................................................. 21
Finansiel bistand til Cypern – vurdering ............................................................................................................... 21
Beskatning – rapporter til Det Europæiske Råd .................................................................................................... 21
Administrativt samarbejde: Norge......................................................................................................................... 21
Voldgiftskonventionen: Kroatiens tiltrædelse ....................................................................................................... 21
Finansiering med henblik på vækst og langsigtet finansiering af den europæiske økonomi – Rådets
konklusioner .......................................................................................................................................................... 22
16603/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
DET INDRE MARKED
Vandmålere – måleinstrumenter ............................................................................................................................ 29
LANDBRUG
Pesticider – maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af mælkesyre ......................................................... 29
16603/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0005.png
9. december 2014
DELTAGERE
Belgien:
Johan VAN OVERTVELDT
Bulgarien:
Vladislav GORANOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan GREGOR
Danmark:
Morten ØSTERGAARD
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Maris LAURI
Irland:
Simon HARRIS
Finansminister
Finansminister
Vicefinansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Viceminister, Finansministeriet, Ministeriet for Offentlige
Udgifter og Reformer samt Taoiseachs kontor med særligt
ansvar for kontoret for offentlige arbejder, offentlige
udbud og internationalt bankvæsen (herunder IFSC)
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Finansminister og minister for offentlige regnskaber
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Grækenland:
Gikas HARDOUVELIS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Michel SAPIN
Kroatien:
Mato ŠKRABALO
Italien:
Pietro Carlo PADOAN
Cypern:
Harris GEORGIADES
Letland:
Jānis REIRS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Mihály VARGA
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Hans Jörg SCHELLING
Polen:
Mateusz SZCZUREK
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Rumænien:
Mihnea MOTOC
16603/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0006.png
9. december 2014
Slovenien:
Irena SODIN
Slovakiet:
Peter KA�½IMĺR
Finland:
Antti RINNE
Sverige:
Magdalena ANDERSSON
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Kommissionen:
Kristalina GEORGIEVA
Valdis DOMBROVSKIS
Jyrki KATAINEN
Pierre MOSCOVICI
Jonathan HILL
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Næstformand
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Vítor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Jens GRANLUND
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
16603/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0007.png
9. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AFGIFT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER
Rådet drøftede udviklingen med hensyn til et forslag, der tager sigte på at indføre en afgift på
finansielle transaktioner (AFT) i 11 medlemsstater gennem "forstærket samarbejde".
Formandskabet gjorde rede for de fremskridt, der er gjort i dets formandskabsperiode, og sit syn på,
hvordan sagen kan håndteres videre af det næste formandskab (16498/14).
Formandskabet bemærkede, at:
Der er gjort fremskridt med hensyn til anvendelsesområdet for AFT for så vidt angår
transaktioner i aktier, mens beskatning af transaktioner i derivater fortsat udgør et vigtigt
udestående spørgsmål. Arbejdet med fastlæggelse af de kategorier af derivater, der skal
være omfattet af AFT i en første fase, har ført til en bedre forståelse af en række afgørende
aspekter.
Der er behov for yderligere overvejelser om de beskatningsprincipper, der skal anvendes i
forbindelse med AFT (hjemstedsprincippet, udstedelsesprincippet).
Der skal arbejdes videre med den mekanisme, der skal bruges til opkrævning af AFT.
AFT har til formål at sikre, at den finansielle sektor yder et rimeligt og betydeligt bidrag til
skatteindtægterne, efter at regeringerne måtte gribe ind under den finansielle krise. Den tager
desuden sigte på at forhindre transaktioner, der ikke øger effektiviteten på finansmarkederne.
Rådet godkendte i januar 2013 ved afgørelse 2013/52/EU
1
forstærket samarbejde med henblik på en
AFT (pressemeddelelse
5555/13).
Dette skete, efter at der i september 2011 ikke blev opnået
enstemmig støtte til et forslag om en AFT i hele EU. De deltagende lande er Østrig, Belgien,
Estland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien, Portugal, Slovakiet, Slovenien og Spanien.
Det foreslåede direktiv fastsætter, hvordan AFT skal gennemføres i de 11 medlemsstater. Forslaget,
som blev fremsat i februar 2013 (6442/13), har samme anvendelsesområde og mål som
Kommissionens oprindelige forslag til en AFT i hele EU. Den omfatter en minimumsafgiftssats på
0,1 % for transaktioner med alle typer af finansielle instrumenter med undtagelse af derivater, som
vil blive pålagt en minimumsafgiftssats på 0,01 %.
Direktivet kræver enstemmighed blandt de deltagende lande (i Rådet) efter høring af Europa-
Parlamentet.
Alle medlemsstaterne kan deltage i drøftelserne om forslaget, men kun de deltagende
medlemsstater kan stemme herom. (Retsgrundlag:
artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) og artikel 326-334 i TEUF for så vidt angår forstærket samarbejde.)
1
Afgørelsen blev truffet med kvalificeret flertal. Den Tjekkiske Republik, Luxembourg,
Malta og Det Forenede Kongerige undlod at stemme.
16603/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0008.png
9. december 2014
AFVIKLINGSFONDEN – BIDRAG FRA BANKERNE
Rådet nåede til enighed om et udkast til gennemførelsesforordning om beregning af de bidrag, der
skal betales af bankerne til EU's afviklingsfond.
Fonden er ved at blive oprettet inden for rammerne af en fælles afviklingsmekanisme (SRM), som
for nylig er blevet iværksat for at sikre en velordnet afvikling af nødlidende banker
1
.
Afviklingsfonden vil blive opbygget over en periode på otte år med henblik på at nå et målniveau
på mindst 1 % af de dækkede indskud for alle de kreditinstitutter, der er meddelt tilladelse i alle de
deltagende medlemsstater.
Forordningen vil blive vedtaget uden yderligere drøftelser, når den er færdiggjort på alle sprog.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16645/14.
1
SRM finder anvendelse fra den 1. januar 2016. Jf. pressemeddelelse
11814/14.
16603/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0009.png
9. december 2014
FORANSTALTNINGER TIL STØTTE FOR INVESTERINGER
Rådet gjorde status over de foranstaltninger, der træffes til støtte for investeringer, forud for Det
Europæiske Råds møde den 18.-19. december 2014.
Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank (EIB) orienterede om det arbejde, som udføres
af en taskforce vedrørende investeringer, der blev oprettet i oktober 2014 for at identificere
potentielt rentable investeringsprojekter, der kan realiseres på kort og mellemlang sigt.
Kommissionen forelagde en handlingsplan om investering, der blev offentliggjort den 26. november
2014 (16115/14).
Rådet havde en indledende udveksling af synspunkter. Der blev givet bred støtte til den
investeringsplan, som Kommissionen fremlagde. Formandskabet vil i en skrivelse til formanden for
Det Europæiske Råd opsummere resultatet af drøftelserne. Rådet så frem til et lovgivningsforslag,
der skal skabe vægt bag planen, og som der vil blive gået videre med i begyndelsen af 2015.
Spørgsmål, der blev rejst under drøftelserne, omfatter:
-
Alle tre søjler i planen (investeringsklima, at få finansieringen ud til økonomien og Den
Europæiske Fond for Strategiske Investeringer – EFSI) er afgørende for at fremme
investeringerne i Europa. Disse bør videreføres samlet og ses som led i en bredere strategi,
der kombinerer investeringer, strukturelle reformer, integration af det indre marked og
finanspolitisk ansvar.
Kommissionen blev bedt om at præcisere behandlingen af mulige kapitalbidrag fra
medlemsstaterne til EFSI i henhold til stabilitets- og vækstpagten inden for de nuværende
regler.
Udvælgelsen af projekter, der finansieres af EFSI, bør være stringent for at sikre, at
projekter tiltrækker private investorer, og at planen vil skabe yderligere investeringer snarere
end at fortrænge allerede planlagte investeringer.
EIB's rolle vil være afgørende for, om planen bliver vellykket. Integrationen af den nye fond
i bankens forvaltningsstruktur blev hilst velkommen.
Nationale erhvervsfremmende bankers rolle blev også fremhævet.
Betydningen af en hurtig gennemførelse af de forskellige elementer i planen og passende
opfølgning heraf blev understreget.
-
-
-
-
-
16603/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0010.png
9. december 2014
Baggrund
Kommissionens investeringsplan på 315 mia. EUR fastsætter oprettelsen af en ny europæisk fond
for strategiske investeringer inden for rammerne af EIB-Gruppen i foråret 2015. Fonden vil være
baseret på en garanti på 16 mia. EUR fra EU's budget og 5 mia. EUR fra EIB.
Dens rolle vil være at yde risikokapacitet, der kan sætte gang i investeringer i energi-, bredbånds-
og transportinfrastruktur, uddannelse, forskning og innovation, vedvarende energi og
energieffektivitet, samt at støtte risikofinansiering til SMV'er. Ved at påtage sig en del af risikoen
ved nye projekter gennem en first loss-garanti vil fonden tiltrække private investorer, og den
forventes at få en samlet multiplikatoreffekt på 1:15 i reelle investeringer.
Det Europæiske Råd vil blive opfordret til at godkende Kommissionens investeringsplan på sit
møde i december. Kommissionen forventes at forelægge et lovgivningsforslag i januar 2015 med
henblik på vedtagelse senest i juni 2015.
Taskforcen, som ledes i fællesskab af EIB og Kommissionen, blev anmodet om at identificere de
største hindringer og flaskehalse for investering og projektudvikling. Dens opgave var at fastlægge
en første liste over mulige projekter, der
støtter EU's mål
giver stort socioøkonomisk udbytte
kan påbegyndes inden for de næste tre år, dvs. en rimelig forventning om kapitaludgifter i
perioden 2015-2017.
Taskforcens rapport indeholder en illustrativ liste over projekter, der er udvalgt som eksempler på
rentable investeringer af betydning for Europa, der vanskeliggøres af nogle af de største hindringer
og flaskehalse for investering. Medlemsstaterne har fremlagt ca. 2 000 projekter til en værdi af
1,3 billioner EUR. Der er dog ingen garanti for, at projekter på listen vil blive finansieret gennem
den nye fond, eller at projekter, som ikke er på listen, ikke vil blive det.
Kommissionen har som led i sin investeringsplan meddelt, at den sammen med EIB vil iværksætte
et omfattende program for teknisk bistand med henblik på at identificere projekter og bidrage til
gøre dem mere attraktive for private investorer.
16603/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0011.png
9. december 2014
EUROPA 2020-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Rådet drøftede kort en kommende revision af Europa 2020-strategien for vækst og beskæftigelse og
gennemførelsen heraf gennem overvågningsprocessen for det europæiske semester (jf. også s. 12-
14).
Det noterede sig en fælles udtalelse fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og Udvalget for
Økonomisk Politik, der omfatter en række forslag med henblik på at forbedre gennemførelsen af
strategien og realiseringen af reformer i tilknytning hertil (16228/14).
Formandskabet vil fremlægge en rapport for Rådet for Almindelige Anliggender på samlingen den
16. december.
Europa 2020 blev lanceret i juni 2010 af Det Europæiske Råd som led i EU's reaktion på den
globale økonomiske krise. Den sigter også mod at imødegå udfordringerne med aldrende
befolkninger, øget ulighed og klimaændringer. Strategien omfatter samordning af medlemsstaternes
økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikker. Den fokuserer på områder, hvor en indsats kan
øge Europas potentiale for bæredygtig og inklusiv vækst og konkurrenceevne.
Der blev fastsat fem "overordnede mål" som vejledning for EU's og medlemsstaternes indsats.
Disse omfatter:
fremme af beskæftigelsen
forbedring af vilkårene for innovation, forskning og udvikling
opfyldelse af de politiske mål for klimaændringer og energi
forbedring af uddannelsesniveauerne
fremme af social inklusion, navnlig gennem fattigdomsbekæmpelse.
Kommissionen har igangsat en offentlig høring og vil fremlægge en revision af strategien i 2015.
Rådet for Økonomi og Finans er blandt de rådssammensætninger, der er inddraget. Formandskabets
rapport til Rådet for Almindelige Anliggender vil udgøre en rettesnor for Kommissionen med
hensyn til forslag, der kan forbedre gennemførelsen.
16603/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0012.png
9. december 2014
ØKONOMISK STYRING
Årlig vækstundersøgelse
Makroøkonomiske ubalancer
Evaluering af reformer af økonomisk styring
Rådet igangsatte sin årlige politikovervågningsproces med fokus på de midler, der skal øge den
økonomiske vækst, og på makroøkonomiske ubalancer i medlemsstaterne.
Det havde en udveksling af synspunkter.
Processen med det europæiske semester 2015 vil blive afsluttet i juli 2015 med vedtagelsen af
landespecifikke henstillinger om økonomi-, beskæftigelses- og finanspolitikkerne.
Årlig vækstundersøgelse
Kommissionen fremlagde sin årlige vækstundersøgelse og fremhævede de vigtigste konklusioner
for 2015 (15985/14).
Undersøgelsen markerer begyndelsen på det europæiske semester 2015. Den foreslår en række
prioriterede tiltag, der skal iværksættes af medlemsstaterne for at sikre mere velkoordinerede og
effektive politikker til fremme af bæredygtig økonomisk vækst.
Risikoen for vedvarende lav vækst, nær ved nulinflation og den høje arbejdsløshed er blevet vigtige
udfordringer. Krisen har haft cykliske virkninger, som det fremgår af den svage samlede
efterspørgsel. Undersøgelsen konstaterer dog også en betydelig strukturel komponent, som har
svækket EU-økonomiernes potentielle vækst.
Undersøgelsen opstiller tre grundpiller for EU's økonomiske og sociale politik i 2015:
et koordineret boost til investeringerne med Kommissionens handlingsplan for perioden
2015-2017 til 315 mia. EUR (jf. s. 9-10)
et fornyet engagement i strukturreformer for at gøre det muligt for landene at få bugt med
gælden og få sat gang i skabelsen af flere og bedre jobs
en stræben efter finanspolitisk ansvarlighed, idet der sikres kontrol over underskuddet og
gælden på lang sigt.
Undersøgelsen omfatter også en række forslag til at strømline og styrke det europæiske semester fra
2015.
16603/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0013.png
9. december 2014
Det europæiske semester omfatter samtidig overvågning af medlemsstaternes økonomi-,
beskæftigelses- og finanspolitikker i en periode på ca. seks måneder hvert år. Det afsluttes med
vedtagelsen af landespecifikke henstillinger.
I marts 2015 vil Det Europæiske Råd vurdere gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger
for 2014 og udstikke retningslinjer for 2015.
Makroøkonomiske ubalancer: rapport om varslingsmekanismen
Kommissionen fremlagde en "rapport om varslingsmekanismen", som markerede begyndelsen på
den årlige procedure for makroøkonomiske ubalancer (15988/14).
Makroøkonomiske ubalancer risikerer at hæmme den europæiske økonomi og en velfungerende
europæisk monetær union. De var blandt de faktorer, der bidrog til statsgældskrisen i euroområdet.
Proceduren for makroøkonomiske ubalancer, som er fastlagt i forordning (EU) nr. 1174/2011 og
(EU) nr. 1176/2011, sigter derfor mod at forebygge og korrigere sådanne ubalancer. Landene i
euroområdet kan i henhold til proceduren blive pålagt en bod, hvis de gentagne gange ikke
efterlever Rådets henstillinger.
I Kommissionens rapport, der blev offentliggjort den 28. november, udpeges de medlemsstater, som
muligvis har en ubalance. Der udarbejdes dybdegående undersøgelser for disse medlemsstater.
Kommissionen anvendte en "resultattavle" med økonomiske indikatorer til at identificere
ubalancerne. Disse indikatorer er: balance på de løbende poster, international
nettoinvesteringsposition, eksportmarkedsandele, nominelle enhedslønomkostninger, reale effektive
valutakurser, udvikling i arbejdsløsheden, gæld i den private sektor, kreditstrøm i den private
sektor, boligpriser, offentlig gæld, vækstrate for den finansielle sektors gæld.
I rapporten opfordres der til dybdegående undersøgelser af situationen i 16 medlemsstater: Belgien,
Bulgarien, Kroatien, Finland, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Irland, Italien, Nederlandene, Portugal,
Rumænien, Slovenien, Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige.
Cypern og Grækenland er ikke med på listen, da de er omfattet af makroøkonomiske
tilpasningsprogrammer og derfor allerede er under skærpet overvågning.
For Kroatiens, Italiens og Sloveniens vedkommende vil de dybdegående undersøgelser vurdere, om
de tidligere afdækkede uforholdsmæssigt store ubalancer er under afvikling, stadig består eller er
forværrede.
Irland, Spanien, Frankrig og Ungarn kategoriseres som medlemsstater med ubalancer, der kræver
afgørende politiske tiltag. De dybdegående undersøgelser vil vurdere risiciene i tilknytning til de
vedvarende ubalancer.
16603/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0014.png
9. december 2014
Belgien, Bulgarien, Tyskland, Nederlandene, Finland, Sverige og Det Forenede Kongerige har alle
tidligere fået konstateret ubalancer. De dybdegående undersøgelser vil vurdere, om ubalancerne
stadig består eller er blevet afviklet.
For Portugals og Rumæniens vedkommende vil der blive foretaget dybdegående undersøgelser for
første gang. Begge lande har tidligere været under skærpet overvågning i henhold til
makroøkonomiske tilpasningsprogrammer.
*
*
*
Rådet drøftede også en evaluering af reformer, der fandt sted i 2011 og 2013, af EU's rammer for
økonomisk styring, herunder budgetregler og -processer i henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt
(16236/14).
Kommissionen fremlagde en meddelelse med en vurdering af, i hvilket omfang de nye regler
1
(kaldet sixpack'en og twopack'en) har fungeret effektivt i forhold til deres formål. Målet var at
skabe en tættere samordning af økonomiske politikker og varig konvergens mellem
medlemsstaterne hvad angår deres økonomiske resultater og samtidig sikre gennemsigtighed,
troværdighed og demokratisk ansvarlighed.
Evalueringen bekræfter, at reglerne har betydet en kraftig styrkelse af EU's rammer for økonomisk
styring. Den konstaterer desuden, at der kan ske yderligere forbedringer med hensyn til
gennemsigtighed og kompleksiteten af den politiske beslutningsproces samt virkningerne heraf for
vækst, ubalancer og konvergens.
1
Pressemeddelelse
16446/11
og
9430/13.
16603/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0015.png
9. december 2014
EU'S BUDGET – REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
Rådet noterede sig forelæggelsen ved formanden for Revisionsretten, Vítor Caldeira, af rettens
årsberetning om forvaltningen af EU's almindelige budget
1
.
Beretningen, der omfatter EU's budget for 2013, afgiver en revisionserklæring uden forbehold med
hensyn til regnskabernes rigtighed. Den tager dog – som i de foregående år – forbehold i sin
vurdering for så vidt angår en stor del af de underliggende transaktioner på en række
politikområder. De fleste fejl forekommer på områder, hvor forvaltningen er delt mellem
medlemsstaterne og Kommissionen, såsom regionalpolitik og udvikling af landdistrikterne.
Beretningen advarer om, at EU's budgetsystem i for høj grad fokuserer på blot at sikre, at midlerne
anvendes, og at reglerne overholdes. Der skal lægges større vægt på at opnå resultater.
Rådet beklagede, at revisionserklæringen fortsat ledsages af forbehold med hensyn til så vigtige
politikområder. Det opfordrede alle involverede parter til at fortsætte deres bestræbelser på at
forbedre tilsynet og afhjælpe de konstaterede svagheder.
Rettens beretning vil blive brugt til at udarbejde en henstilling til Europa-Parlamentet om
meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for 2013.
Rådet forventes at vedtage henstillingen på samlingen den 17. februar 2015.
1
http://www.eca.europa.eu/da/Pages/AR_2013.aspx.
16603/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0016.png
9. december 2014
SKADELIG SKATTEKONKURRENCE – ERHVERVSBESKATNING
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af en adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning, som har til formål at undgå situationer med skadelig skattekonkurrence.
Det drøftede en metode til vurdering af den mulige skadelige virkning af særlige skatteordninger for
virksomheders indtægter fra intellektuel ejendom.
Det godkendte følgende konklusioner om den halvårlige rapport fra en arbejdsgruppe, der fører
tilsyn med gennemførelsen af kodeksen:
"Med hensyn til adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) erklærer Rådet følgende:
-
Det hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen har
gjort under det italienske formandskab, jf. gruppens rapport (16100/14 FISC 216 ECOFIN
1105)
det anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af
rollback samt arbejdet i forbindelse med arbejdspakken for 2011
det opfordrer Kommissionen til at genoptage dialogen med Liechtenstein om skadelige
skatteordninger som omhandlet i rapporten
det opfordrer gruppen til at fortsætte sine overvejelser med hensyn til udkastet til
retningslinjer vedrørende hybride faste driftssteder
det noterer sig enigheden om fortolkningen af det tredje kriterium i adfærdskodeksen
vedrørende patentbokse, som det foreligger i det eksisterende mandat
-
-
-
-
- det understreger, at det er nødvendigt allerede i 2015 at indlede den fornødne
lovgivningsproces for at ændre patentboksordningerne, og anmoder gruppen om at
overvåge denne proces
-
det opfordrer gruppen til at aflægge rapport om sit arbejde til Rådet inden afslutningen af
det lettiske formandskab."
16603/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
Adfærdskodeksen, som Rådet vedtog i december 1997, fastsætter kriterier for en frivillig proces
med peerevalueringer blandt medlemsstaterne. En arbejdsgruppe ("Gruppen vedrørende
Adfærdskodeksen") blev nedsat af Rådet i marts 1998 med henblik på at vurdere:
overvågningen af standstillforpligtelser, hvorved medlemsstaterne giver tilsagn om ikke at
indføre nye skadelige foranstaltninger
"rollback" af skatteforanstaltninger, der vurderes at være skadelige, jf. kodeksens
principper.
Gruppens rapport sammenfatter det arbejde, den har gjort siden juli 2014.
16603/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0018.png
9. december 2014
EVENTUELT
Igangværende arbejde med lovgivningssager
Rådet noterede sig det igangværende arbejde med dossieret vedrørende finansielle tjenesteydelser.
Virksomheders udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud
Rådet noterede sig en anmodning fra Frankrig, Tyskland og Italien til Kommissionen om et
omfattende lovgivningsforslag til bekæmpelse af virksomheders udhuling af skattegrundlaget og
overførsel af overskud.
16603/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0019.png
9. december 2014
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Ministrene fra euroområdets medlemsstater samledes til to møder i Eurogruppen den 8. december.
Det første var et særligt møde med henblik på at vurdere udkast fra euroområdets medlemsstater til
deres budgetplaner for 2015 samt udsigterne for euroområdet samlet set.
På det andet møde drøftede ministrene Grækenlands økonomiske tilpasningsprogram (femte
vurdering og opfølgningsordninger), efterfølgende programovervågning i Portugal (første rapport)
og Irland (andet besøg) samt tilskyndelse til investeringer og strukturreformer.
16603/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0020.png
9. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Forhindring af skatteunddragelse – automatisk udveksling af oplysninger
Rådet vedtog et direktiv, som vil hjælpe medlemsstaterne med at slå ned på skatteunddragelse og
-svig ved at udvide anvendelsesområdet for den automatiske udveksling af oplysninger (14425/14,
15995/14
+
15995/14 ADD 1).
Direktivet udvider anvendelsesområdet for den automatiske udveksling af oplysninger til at omfatte
renter, udbytter, samlede bruttoafkast ved salg af finansielle aktiver og anden indkomst samt
kontosaldi. Det reviderer direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde vedrørende direkte
beskatning i overensstemmelse hermed.
Det dobbelte mål er dels at forhindre skatteydere i at skjule kapital i udlandet eller aktiver med
pålagt skat, der er forfalden, dels at gøre skatteopkrævningen mere effektiv.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16644/14.
Beskatning: direktivet om moder- og datterselskaber – klausulen om bekæmpelse af misbrug
Rådet godkendte en ændring af et EU-direktiv med det formål at forhindre skatteundgåelse og
koncerners aggressive skatteplanlægning. Med henblik herpå besluttede det at indføre en bindende
klausul om bekæmpelse af misbrug i form af en bagatelregel
1
i direktivet om moder- og
datterselskaber (16435/14).
Klausulen om bekæmpelse af misbrug sigter mod at forhindre omgåelse af direktivet og sikre større
konsekvens i gennemførelsen i de forskellige medlemsstater. Den kræver, at regeringerne afholder
sig fra at give fordelene ved direktivet om moder- og datterselskaber til et arrangement eller serier
af arrangementer, der ikke er "reelle", og som er tilrettelagt for at opnå en skattefordel, men som
ikke afspejler den økonomiske virkelighed.
Ændringsdirektivet vil uden yderligere debat blive vedtaget på en kommende rådssamling.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
15103/14.
1
Reglen vil give landene mulighed for at anvende strengere nationale regler, så længe de
opfylder EU's minimumskrav.
16603/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0021.png
9. december 2014
Betalingstjenester
Rådet bekræftede en generel indstilling, som De Faste Repræsentanters Komité var nået til enighed
om, til et udkast til direktiv, der sigter mod at udvikle et EU-dækkende marked for elektroniske
betalinger (16154/14).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16353/14.
Finansiel bistand til Cypern – vurdering
Rådet vedtog en afgørelse, der på baggrund af den femte vurdering tilpasser afgørelse 2013/463/EU
om Cyperns makroøkonomiske tilpasningsprogram.
Som et resultat heraf bør der foretages ændringer i reformen af den finansielle sektor og
finanspolitikken samt de strukturelle reformer.
Beskatning – rapporter til Det Europæiske Råd
Rådet godkendte to halvårlige rapporter, der skal forelægges for Det Europæiske Råd:
en rapport om skattespørgsmål og
en rapport om skattespørgsmål fra finansministrene i de lande, der deltager i
europluspagten
1
.
Administrativt samarbejde: Norge
Rådets vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
aftale mellem EU og Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af
fordringer på momsområdet.
Voldgiftskonventionen: Kroatiens tiltrædelse
Rådet vedtog en afgørelse om Kroatiens tiltrædelse af voldgiftskonventionen af 23. juli 1990 om
ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud.
1
Europluspagten,
der blev indgået i 2011 af 23 af de 28 medlemsstater, har til formål at styrke
samordningen af de økonomiske politikker.
16603/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
Finansiering med henblik på vækst og langsigtet finansiering af den europæiske økonomi –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
STØTTER, at behovet for at skabe produktive arbejdspladser og bæredygtig vækst i EU's
økonomi fremhæves, og ER ENIGT I, at den støttende rolle, som finansiering med henblik
på vækst spiller i denne henseende, er en afgørende byggesten;
MINDER OM det forudgående arbejde, der sluttelig indgik i Kommissionens pakke, der
blev vedtaget den 27. marts 2014, og som fokuserede på meddelelsen om langsigtet
finansiering af den europæiske økonomi;
FREMHÆVER, at finansieringen af realøkonomien i kølvandet på den seneste
økonomiske og finansielle krise og de processer til nedbringelse af gearingen, som fulgte
efter den, er faldet dramatisk i adskillige EU-medlemsstater og har blotlagt grænserne for
afhængigheden af bankformidling, når det drejer sig om kanalisering af midler til EU's
økonomi, navnlig langsigtede investeringer og finansiering af SMV'erne;
ER ENIGT I behovet for, som udtrykt af Kommissionen i dens meddelelse, at anspore til
nye og anderledes måder at frigive langsigtet finansiering og reducere eksisterende
hindringer for adgang til finansiering for virksomheder på, navnlig SMV'er;
ER ENIGT I, at et koordineret initiativ på EU-plan vil indebære betydelige fordele, omend
politiske tiltag på nationalt plan fortsat er afgørende for at skabe nye
finansieringsmuligheder og incitamenter til støtte for langsigtede investeringer;
MINDER OM betydningen af at gå frem efter især følgende principper:
Et af de overordnede mål bør være at sænke barriererne for en effektiv allokering af
opsparing til investeringer, samtidig med at det sikres, at den finansielle stabilitet
opretholdes, og at modstandsdygtigheden over for chok bevares.
Samtidig med at der gøres en indsats for øget effektivitet og konkurrenceevne, bør
der opretholdes høje standarder for markedsintegritet og investorbeskyttelse, navnlig
på detailmarkeder, hvor også viden på det finansielle område er vigtig.
Der bør iværksættes politiske tiltag i overensstemmelse med principperne om bedre
regulering, efter velfunderede analyser. Tilsynspolitikken bør sikre, at der
opretholdes tilstrækkelig modstandsdygtighed, idet velkapitaliserede enheder er
bedst stillet hvad angår tilvejebringelse af en stabil langsigtet finansiering.
2.
3.
4.
5.
6.
16603/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
Der bør tilstræbes en ambitiøs og systematisk politisk tilgang, som navnlig sikrer
horisontal konsekvens i de politiske foranstaltninger i alle medlemsstater, inden for
alle sektorer og i forhold til alle regler for relevante finansielle instrumenter og
transaktionskanaler.
Det bør i særlig grad være en prioritet at lette SMV'ernes adgang til finansiering;
7.
ER i dette perspektiv ENIGT I, at en styrkelse af det indre marked for kapital og sikring af
frie kapitalstrømme overalt i den europæiske økonomi vil indebære betydelige fordele,
navnlig hvad angår:
udvidelse og diversificering af EU's finansielle markeder, hvilket også har gavnlige
virkninger i form af stordriftsfordele og styrkelse af markedernes
modstandsdygtighed, effektivitet og konkurrenceevne
bidrag til tilvejebringelse af mere langsigtet finansiering
fremme af tilførslen af egenkapital i tillæg til fremmedkapitalfinansiering;
8.
FREMHÆVER, uden at dette berører andre indsatsområder, herunder oprettelsen af
europæiske langsigtede investeringsfonde som en central prioritet på kort sigt, en række
områder, på hvilke der snarest bør igangsættes en indsats, navnlig:
at reaktivere markedet for enkle og gennemsigtige securitiseringer, herunder
produkter, der er egnede for SMV'er, på grundlag af en særlig europæisk
securitiseringsramme, der tager højde for de indbyggede risici, der er knyttet til
securitiseringer
at styrke markedet for private investeringer i et europæisk perspektiv
at skabe bevægelse i retning af konvergens i den reguleringsmæssige behandling af
dækkede obligationer, navnlig gennem øget gennemsigtighed og krav om
offentliggørelse af oplysninger, samtidig med at den effektivitet og kvalitet, der er
opnået på relevante nationale markeder, bevares
at foretage en yderligere vurdering af karakteristika ved og mulige hindringer for en
holdbar udvikling af markederne for crowdfunding og således skabe betingelser for
et eventuelt fremtidigt politisk initiativ, såfremt det er nødvendigt og
hensigtsmæssigt;
9.
ANERKENDER, at en helhedsorienteret og ambitiøs tilgang til fremme af adgang for alle
virksomheder til finansiering kan kræve en undersøgelse af centrale tværgående spørgsmål
med hensyn til følgende:
på kortere sigt en forbedring af bredden, kvaliteten og sammenligneligheden af de
forretningsmæssige og finansielle oplysninger og kreditinformationer, som investorer
har behov for at have adgang til i hele EU for at kunne udvise nødvendig passende
omhu, navnlig hvad angår vurdering af finansiering af SMV'er
23
16603/14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0024.png
9. december 2014
på længere sigt de potentielle følgevirkninger af den måde, hvorpå
ejendomsrettigheder beskyttes, f.eks. i selskabsretlige bestemmelser og
insolvenslovgivning, og den måde, hvorpå beskatningsforhold har indvirkning på
finansielle markeder, med henblik på at øge långivning og investeringsstrømme på
tværs af grænserne i EU.
1
Rådet, der henviser til reaktiveringen af markedet for enkle og gennemsigtige securitiseringer,
10.
ANERKENDER behovet for at fremme et passende struktureret og reguleret europæisk
securitiseringsmarked: Med passende beskyttelse og høje garantistandarder kan
securitiseringsinstrumenter kombinere fordelene ved forsvarlig låntagning med en større
spredning af kreditrisikoen over hele den finansielle sektor, hvorfor de er centrale med
hensyn til at diversificere kilderne til finansiering af EU's økonomi, og hvorved de bidrager
til at befordre den langsigtede vækst;
UNDERSTREGER, at holdbare securitiseringsmarkeder med hold i hensigtsmæssigt
definerede og regulerede instrumenter kan bidrage til at lette finansieringssituationen bl.a.
for SMV'er ved at frigøre kapital i banker og styrke investorernes tillid. Derfor
OPFORDRER Rådet Kommissionen TIL at udarbejde en særlig EU-ramme for enkle og
gennemsigtige securitiseringer, der er udformet med henblik på yderligere at øge
ensartetheden, gennemsigtigheden og retssikkerheden mest muligt for alle interessenter i
markedet, idet der bygges videre på de talrige igangværende initiativer vedrørende
securitisering på europæisk og internationalt plan;
UNDERSTREGER behovet for hurtig handling og nøje koordinering og tilrettelæggelse af
indsatsområderne på EU-niveau og på internationalt plan med henblik på at opnå en
ensartet ramme, undgå tilsynsarbitrage på tværs af sektorer og finansielle instrumenter,
sikre passende gennemsigtighed og derigennem også beskytte europæiske interesser i
globale drøftelser;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED den køreplan, der er udarbejdet af FSC og EFC, og
som allerede er blevet drøftet uformelt i Milano, og OPFORDRER Kommissionen til, i
dialog med medlemsstaterne og med støtte fra de europæiske tilsynsmyndigheder, ECB og
andre interesseparter, f.eks. medlemsstaternes centralbanker, som et prioriteret anliggende
at udarbejde et forslag til en særlig EU-ramme for securitisering. Rådet OPFORDRER
Kommissionen til at have dette forslag færdigudarbejdet senest i løbet af sommeren 2015.
11.
12.
13.
1
Under hensyntagen til nærhedsprincippet og på baggrund af medlemsstaternes beføjelser på de
relevante områder bør det ved gennemgangen nøje overvejes, hvilke elementer der på en
hensigtsmæssig måde kan bidrage til at øge effektiviteten og stabiliteten af den markedsbaserede
finansiering.
16603/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
Rådet, der henviser til en europæisk ramme for private investeringer,
14.
ANERKENDER, at udarbejdelsen af en særlig ramme for private investeringer med
retningslinjer for udstedere og professionelle investorer er én mulighed med hensyn til den
langsigtede finansiering af økonomien, og at den kan supplere andre finansieringskilder;
BEMÆRKER, at en sådan ramme for private investeringer mest vil gavne mellemstore
virksomheder, der i øjeblikket har begrænset adgang til eller i begrænset omfang er til
stede på kapitalmarkederne;
MENER, at manglen på harmonisering af procedurer, kreditinformation og dokumentation
samt behovet for solid kreditanalyse, der imødegår informationsasymmetrierne, er blandt
de udfordringer, som private investeringer på tværs af grænserne er konfronteret med;
SER MED TILFREDSHED PÅ de potentielle fordele ved markedsbaserede initiativer med
hensyn til etablering af referencestandarder til støtte for en fælles ramme for private
investeringer;
NOTERER SIG Kommissionens påtænkte kortlægning af nationale private
investeringsordninger og FSC's indsats med hensyn til udveksling af information om
bedste praksis i medlemsstaterne;
OPFORDRER i overensstemmelse hermed Kommissionen til sammen med FSC og EFC i
løbet af 2015 at gøre status over resultatet af markedsbaserede initiativer og samtidig
hermed overveje, hvorvidt og i givet fald hvordan eventuelle politiske tiltag, herunder
udarbejdelse af en omfattende, men fleksibel reguleringsramme, kan spille en støttende
rolle i udviklingen af et holdbart marked for private investeringer i EU.
15.
16.
17.
18.
19.
Rådet, der henviser til dækkede obligationer,
20.
FREMHÆVER, at en række medlemsstater har etableret særdeles velfungerende
regulerede markeder for dækkede obligationer, og MENER, at det er muligt at gøre
yderligere fremskridt med hensyn til markedsintegration i hele EU, grænseoverskridende
udstedelse og besiddelse af dækkede obligationer, hvilket støttes af konvergensen i de
relevante regler;
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens plan om at undersøge gennemførligheden
af og omkostninger og fordele ved en harmoniseret EU-ramme for dækkede obligationer,
men UNDERSTREGER dog, at en sådan ramme ikke bør skade allerede velfungerende
markeder for dækkede obligationer, men i stedet bør bygge på erfaringer, der er gjort i
forbindelse hermed, og værne om og fremme høje standarder og bedste praksis;
21.
16603/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
22.
MENER, at overvejelser om fordele og ulemper ved en eventuel ramme for dækkede
obligationer kan igangsættes sideløbende med det igangværende arbejde med
securitiseringsmarkeder med det formål at sikre passende samordning og ensartethed i
forhold til den fremtidige reguleringsramme, uden at dette berører securitiseringsrammens
højere prioritering, og UNDERSTREGER, at resultatet bør sikre, at de
reguleringsordninger, som bliver resultatet heraf, på en passende måde afspejler de
pågældende instrumenters risiko/afkastprofiler.
Rådet, der henviser til crowdfunding,
23.
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse om crowdfunding af 27. marts 2014, hvori
Kommissionen foreslår
at fremme bedste praksis i branchen, øge kendskabet til crowdfunding og lette
udviklingen af et gennemsigtighedsmærke
nøje at overvåge udviklingen på markederne for crowdfunding og i de nationale
retlige rammer
regelmæssigt at vurdere, om eventuelle yderligere EU-tiltag – herunder lovgivning –
er nødvendige
med henblik på at afgøre, hvilke spørgsmål der eventuelt kræver behandling for at støtte en
sikker udvikling af crowdfunding og opretholdelse af en høj grad af investorbeskyttelse;
24.
ANERKENDER potentialet i crowdfunding som en alternativ finansieringskilde, navnlig
for SMV'er, og FREMHÆVER i denne forbindelse crowdfundings flersidighed med
hensyn til at kanalisere både egenkapital og fremmedkapital til SMV'er, især
startupvirksomheder, samt behovet for at sikre passende beskyttelse af private investorer;
HILSER yderligere arbejde i Kommissionen VELKOMMEN med henblik på at
tilvejebringe en fælles forståelse af crowdfunding på EU-plan og bane vej for eventuelle
fremtidige tiltag under hensyntagen til denne nye finansieringsforms særlige karakteristika
og behovet for tilstrækkelig investorbeskyttelse. Navnlig bør Kommissionen, med støtte fra
EBA, ESMA, medlemsstaterne og andre relevante interessenter, undersøge, hvilke faktorer
der ligger til grund for den nuværende fragmentering af de europæiske markeder for
crowdfunding, og i den forbindelse udpege relevante forskelle i de nationale lovgivninger
og tilsynsmetoder samt vurdere mulige fordele ved et eventuelt fremtidigt politisk initiativ
om crowdfunding på EU-plan, også med henblik på konkurrencefordelen i forhold til
tjenesteydelsesleverandører og platforme inden for crowdfunding i tredjelande.
25.
16603/14
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
Rådet, der henviser til befordringen af markeder for erhvervsobligationer i lille skala via mini-
bonds,
26.
ANERKENDER behovet for at undersøge potentielle muligheder og risici ved mini-bonds
som en måde at øge den tilgængelige finansiering for SMV'er på ud over banklån og deres
markedssynlighed i bonitetsmæssig henseende og således skabe nye
investeringsmuligheder for kvalificerede og professionelle investorer;
OPFORDRER Kommissionen til at gennemføre en yderligere analyse af eksisterende
praksis, potentielle relaterede risici samt foretage en vurdering af eventuelle fremtidige
tiltag på dette område.
27.
Rådet, der henviser til spørgsmål i tilknytning til offentliggørelse og gennemsigtighed af
kreditinformation, navnlig vedrørende SMV'er,
28.
MENER, at tilvejebringelse af relevant sammenlignelig information af høj kvalitet med
henblik på at skabe forudsætninger for og belønne nødvendig passende omhu hos
investorerne i de finansielle markeder og derved også undgå uhensigtsmæssig stor
afhængighed af kreditvurderingsbureauers vurderinger af kreditværdigheden er et centralt
mål, som går på tværs af forskellige markedssegmenter og typer af instrumenter, der kan
være nødvendige for at fremme det indre marked for kapital, og STØTTER derfor tiltag
med det formål at standardisere og forenkle adgangen til forretningsmæssige og finansielle
oplysninger og kreditinformationer navnlig om SMV'er, idet det bemærkes, at knapheden
på sådanne sammenlignelige informationer er en yderligere afskrækkende faktor hvad
angår finansiering på tværs af grænserne;
OPFORDRER som et indledende skridt TIL yderligere foranstaltninger med henblik på at
sikre, at långivere har adgang til fyldestgørende kreditinformation, også i en
grænseoverskridende sammenhæng, og OPFORDRER Kommissionen til
at kortlægge den eksisterende kreditvurderingssituation i alle medlemsstater og til
som et første skridt at identificere centrale variable, der er nødvendige for at vurdere
SMV'ers kreditværdighed. Kortlægningen bør baseres på private og offentlige
informationer fra forskellige kilder, f.eks. kreditregistre (ofte i de nationale
centralbanker) og kreditoplysninger, og udnyttelse af ECB's erfaring på dette område
i samarbejde med FSC, ECB, de europæiske tilsynsmyndigheder, nationale
centralbanker og reguleringsmyndigheder samt andre interessenter at undersøge,
hvad der er de bedste politiske valgmuligheder med hensyn til at lette
tilgængeligheden af og adgangen til kreditinformationsdata for alle långivere for at
lette udlån og investeringer på tværs af grænserne
at føre dette arbejde videre og herunder inddrage de eksisterende
regnskabsstandarder for SMV'er, med forbehold af en vurdering af den balance, der
skal findes mellem at øge gennemsigtigheden for investorer og begrænse den
administrative byrde for dataindsamlere og virksomheder.
29.
16603/14
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
Rådet, der henviser til rammelovgivning, der har indvirkning på den tilsigtede effekt af selskabsret
og insolvenslovgivning,
30.
BEMÆRKER, at der bør foretages en yderligere analyse af indvirkningen af forskellige
regler i nationale retssystemer på grænseoverskridende investeringer og integrationen af
kapitalmarkeder;
ER ENIGT I, at områder som selskabsret og insolvenslovgivning bør gennemgås, hvis det
indre marked for kapital skal fungere efter sin hensigt og på lang sigt i fuldt omfang give
de tilsigtede fordele, idet der i den forbindelse også bør tages hensyn til den respektive
skattemæssige behandling af egenkapital- og fremmedkapitalfinansiering;
UNDERSTREGER under hensyntagen til nærhedsprincippet betydningen af de nationale
beføjelser på dette område.
31.
32.
Rådet, der henviser til de næste skridt,
33.
34.
NOTERER SIG Kommissionens hensigt om senest i løbet af sommeren 2015 at
gennemføre en høring med henblik på en handlingsplan om kapitalmarkedsunionen;
OPFORDRER Kommissionen til aktivt at inddrage medlemsstaterne og relevante
interessenter i høringen, trække på deres specifikke erfaringer, lade dem bidrage med
bedste praksis, fremdrage eksisterende hindringer for kapitalmarkedsfinansiering og
fremlægge forslag med henblik på at opbygge en fuldt integreret kapitalmarkedsunion;
FINDER, at den valgte politiske kurs i betydelig grad vil have gavn af et frugtbart
samvirke mellem medlemsstaterne, Kommissionen, de europæiske tilsynsmyndigheder,
ECB og andre relevante institutionelle interessenter, idet der i fuldt omfang skal tages
hensyn til deres respektive beføjelser, og
OPFORDRER FSC og EFC til at videreføre arbejdet med henblik på i givet fald at levere
yderligere input til Kommissionen i de kommende måneder."
35.
36.
16603/14
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493389_0029.png
9. december 2014
DET INDRE MARKED
Vandmålere – måleinstrumenter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig ikrafttrædelsen af Kommissionens direktiv om ændring af
direktiv 2014/32/EU, for så vidt angår vandmåleres flowhastighedsinterval
(15041/14).
Direktiv 2014/32/EU fastsætter de krav, som visse måleinstrumenter skal opfylde med henblik på
tilgængeliggørelse på det indre marked.
Kommissionens direktiv er en delegeret retsakt, der nu kan træde i kraft, medmindre Europa-
Parlamentet gør indsigelse.
LANDBRUG
Pesticider – maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af mælkesyre
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
bilag IV til forordning (EF) nr. 396/2005
1
for så vidt angår maksimalgrænseværdierne for
restkoncentrationer af mælkesyre, Lecanicillium muscarium stamme Ve 6, chitosanhydrochlorid og
Equisetum arvense L. i eller på visse produkter (15077/14).
For disse stoffer var der ikke fastsat nogen specifikke maksimalgrænseværdier, så derfor finder en
standardværdi på 0,01 mg/kg anvendelse.
I forordning (EF) nr. 396/2005 fastsættes den maksimale mængde restkoncentrationer af pesticider,
der er tilladt i produkter af animalsk eller vegetabilsk oprindelse til fødevarer og foderstoffer. Disse
maksimalgrænseværdier omfatter på den ene side maksimalgrænseværdier, der er specifikke for
særlige fødevarer og foderstoffer, og på den anden side en generel grænse, der finder anvendelse,
når der ikke er fastsat nogen specifik maksimalgrænseværdi.
Ansøgninger vedrørende maksimalgrænseværdier meddeles Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som udsender en videnskabelig udtalelse om hver foreslået ny
maksimalgrænseværdi. På grundlag af EFSA's udtalelse fremsætter Kommissionen et forslag til
forordning, som dem, der er nævnt ovenfor, for at fastsætte en ny maksimalgrænseværdi eller for at
ændre eller fjerne en eksisterende maksimalgrænseværdi og ændre bilagene til forordning (EF)
nr. 396/2005 i overensstemmelse hermed.
Sådanne forordninger er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sit
samtykke, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet gør
indsigelse.
1
EUT L 070 af 16.3.2005, s. 1.
16603/14
DA
29