Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3355 - transport, tele og energi
Offentligt
1486536_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16602/14
(OR. en)
PRESSE 631
PR CO 67
DA
PRESSEMEDDELELSE
3355. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Energispørgsmål
Bruxelles, den 9. december 2014
Formand
Claudio de Vincenti
Viceminister for økonomisk udvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16602/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0002.png
9. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rammen for klima og energi
Rådet havde en orienterende debat om
2030-rammen for klima og energi
som led i opfølgningen
af Det Europæiske Råds møde i oktober. Det fokuserede på den nye forvaltningsproces, der skal
understøtte gennemførelsen af rammen og bidrage til at sikre, at EU når sine energipolitiske mål.
Det indre marked for energi
Rådet vedtog konklusioner om
gennemførelsen af det indre marked for energi.
Minister Claudio de Vicenti, som ledede mødet, sagde: "Konklusionerne er et vigtigt skridt på et
område, som vi har sat i centrum af vores semester. Som allerede anført på energiministrenes
uformelle møde i Milan, bidrager et integreret energimarked til alle de traditionelle energipolitiske
mål: det mindsker energiomkostningerne, øger energisikkerheden og muliggør
markedsintegrationen af vedvarende energi. I lyset af målene om at få gennemført det indre marked
for energi senest i 2014 og bringe energiisolationen til ophør senest i 2015, udpeger konklusionerne
prioriterede tiltag for en yderligere indsats".
2020-strategien
Rådet havde en orienterende debat om
midtvejsevalueringen af Europa 2020-strategien.
Ministrene drøftede strategiens hidtidige succes ud fra et energipolitisk synspunkt og mulige nye
prioriteter for dens resterende varighed.
Indirekte ændringer i arealanvendelsen (biobrændstoffer)
Rådet vedtog ligeledes uden debat sin førstebehandlingsholdning vedrørende udkastet til direktiv
om
indirekte ændringer i arealanvendelsen
(ILUC), som ændrer direktivet om brændstofkvalitet
og om vedvarende energi.
Vedtagelsen heraf vil bane vejen for de kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Formålet med det foreslåede direktiv er at indlede overgangen til biobrændstoffer, der medfører
betydelige drivhusgasbesparelser og samtidig beskytter de investeringer, der er foretaget, og giver et
klarere investeringsperspektiv.
16602/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0003.png
9. december 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
2030-rammen for klima og energi ....................................................................................................... 7
Gennemførelsen af det indre marked for energi .................................................................................. 8
Midtvejsevaluering af Europa 2020-strategien .................................................................................... 9
Forbindelserne udadtil........................................................................................................................ 10
EU-USA-Energirådet ............................................................................................................................................ 10
Ukraine-Rusland-EU gasaftale .............................................................................................................................. 10
Energifællesskabet................................................................................................................................................. 10
Energichartertraktaten ........................................................................................................................................... 11
Den Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde ............................................................................... 11
Euro-Middelhavs-forbindelserne og højniveaukonferencen.................................................................................. 11
Det Østlige Partnerskab ......................................................................................................................................... 11
Det Internationale Energiagentur........................................................................................................................... 11
Eventuelt ............................................................................................................................................ 12
Det Europæiske Kerneenergiforums fremtid ..................................................................................... 12
Det kommende lettiske formandskabs arbejdsprogram ..................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
1
Indirekte ændringer i arealanvendelsen ................................................................................................................. 13
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16602/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. december 2014
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Ændring af Rådets forretningsorden - ajourføring af EU's befolkningstal ............................................................ 13
HANDELSPOLITIK
Verdenshandelsorganisationen - Republikken Seychellernes tiltrædelse .............................................................. 14
MILJØ
EU's miljømærke – forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne ...................................................................... 14
Præstationsnormer for nye personbilers emissioner .............................................................................................. 14
Opsamling og geologisk lagring af CO2 og vedvarende energi - Demonstrationsprojekter ................................. 15
FØDEVARELOVGIVNING
Materialer af genvundet plast i kontakt med fødevarer ......................................................................................... 15
16602/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0005.png
9. december 2014
DELTAGERE
Belgien:
Marie-Christine MARGHEM
Bulgarien:
Temenuzhka PETKOVA
Den Tjekkiske Republik:
Pavel ŠOLC
Danmark:
Ole TOFT
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Rainer BAAKE
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Tom HANNEY
Grækenland:
Yannis MANIATIS
Spanien:
José Pascual MARCO MARTINEZ
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Goran ŠTEFANIĆ
Italien:
Claudio DE VINCENTI
Cypern:
Georgios LAKKOTRYPIS
Letland:
Dana REIZNIECE-OZOLA
Litauen:
Rokas MASIULIS
Luxembourg:
Georges FRIDEN
Ungarn:
András ARADSZKI
Malta:
Neil KERR
Nederlandene:
Wepke KINGMA
Østrig:
Gregor SCHUSTERSCHITZ
Polen:
Tomasz TOMCZYKIEWICZ
Minister for energi, miljø og bæredygtig udvikling
Energiminister
Viceminister for industri og handel
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi og energi samt vicekansler
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Energi
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Statssekretær for energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for økonomisk udvikling
Energi-, handels-, industri- og turismeminister
Økonomiminister
Energiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for energi, Ministeriet for National
Udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
16602/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0006.png
9. december 2014
Portugal:
Artur TRINDADE
Rumænien:
Răzvan-Eugen
NICOLESCU
Slovenien:
Klemen GREBENŠEK
Slovakiet:
Alexander MICOVČIN
Finland:
Sirkku LINNA
Sverige:
Ibrahim BAYLAN
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Statssekretær for energi
Minister med ansvar for energi
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Arbejds- og Erhvervsministeriet
Energiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Maroš ŠEFČOVIČ
Næstformand
16602/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0007.png
9. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
2030-rammen for klima og energi
Rådet havde en orienterende debat om 2030-rammen for klima og energi som opfølgning af Det
Europæiske Råds møde i oktober (Det
Europæiske Råds konklusioner)
på grundlag af spørgsmål
udarbejdet af formandskabet (16113/14) vedrørende styringen af rammen.
Kommissionen understregede forbindelsen mellem udviklingen af energiunionen og den
forvaltningsproces, der skal indføres for 2030-rammen.
Med hensyn til den nye forvaltningsproces, der skal understøtte gennemførelsen af den vedtagne
ramme, mente ministrene generelt, at den nye proces vil bidrage til sammenhængen mellem EU's
politikker på området, men at den skal forblive så fleksibel som muligt, da den vil være gældende i
en forholdsvis lang periode og ikke må forårsage yderligere administrative byrder.
Drøftelserne bekræftede, at opnåelsen af konsensus om de centrale energiindikatorer med henblik
på overvågningen af klima- og energipolitikkerne kræver yderligere overvejelser. Ministrene
fremsatte nogle andre aspekter, der kan være omfattet af overvågningen foruden dem, som
Kommissionen havde foreslået.
De fleste medlemsstater udtrykte også et ønske om at være tæt involveret i udviklingen af
forvaltningsprocessen med henblik på at sikre et egentligt medejerskab med Kommissionen og gøre
den mere effektiv.
De spørgsmål, der blev lagt mest vægt på under debatten, var følgende:
potentialet for regionalt samarbejde og koordinering i planlægningsprocesserne for at støtte
markedsintegrationen, idet der tages hensyn til medlemsstaternes specifikke forhold
betydningen af dekarbonisering, især i transportsektoren, der er en af de mest
energiintensive sektorer og også er grænseoverskridende
fortsat håndtere kulstoflækage for at garantere de europæiske industriers
konkurrencedygtighed
styrke forbrugernes rolle
sikre overkommelige energipriser for forbrugerne og industrien
16602/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0008.png
9. december 2014
vigtigheden af at fuldføre el- og gassammenkoblingerne mellem medlemsstaterne og
udvikle intelligente net
undersøge potentialet i energi- og klimasektoren for at tiltrække investeringer inden for
rammerne af den investeringsplan, der blev bebudet af Kommissions formand Jean-Claude
Juncker.
Formandskabet sagde, at Kommissionen ville tage hensyn til ministrenes bidrag i sine videre
overvejelser med henblik på at udvikle forvaltningsprocessen sammen med medlemsstaterne. Det
kommende lettiske formandskab er ved at forberede yderligere drøftelser om emnet.
Gennemførelsen af det indre marked for energi
Rådet vedtog
konklusioner
om gennemførelsen af det indre marked for energi. De er inddelt i tre
dele:
foranstaltninger, der skal træffes for at gennemføre det indre marked for energi
engrosmarkederne
detailmarkederne
Der fokuseres heri navnlig på:
vedtagelse og gennemførelse af netregler
gennemførelse af projekter af fælles interesse
indbyrdes sammenkoblinger
samarbejde på EU-plan mellem nationale forvaltninger, nationale tilsynsmyndigheder og
netoperatører
regional markedsintegration
grænseoverskridende samarbejde
styrkelse af forbrugernes bevidsthed og inddragelse.
Formandskabet påpegede, at Det Europæiske Råd ved flere lejligheder har gentaget det ambitiøse
mål om at gennemføre det indre marked for energi inden udgangen af 2014 og samtidig udvikle
egentlige sammenkoblinger for at bryde enhver isolation af medlemsstater i forhold til de
europæiske gas- og elnet senest i 2015.
16602/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0009.png
9. december 2014
Kommissionen fastslog, at den er rede til at arbejde tæt sammen med medlemsstaterne for at
identificere mulige hindringer for gennemførelsen af det indre marked og bistå dem med at
fremskynde procedurerne.
Rådet opfordrede til, at Kommissionen senest i2016 foretager en opfølgende undersøgelse af de
fremskridt, der er gjort.
Midtvejsevaluering af Europa 2020-strategien
Rådet havde en orienterende debat om midtvejsevalueringen af Europa 2020-strategien. Resultatet
af debatten vil indgå i den sammenfattende rapport, som Det Europæiske Råd skal godkende i
december, og det vil give retningslinjer for senere kommissionsforslag til forbedring af strategiens
gennemførelse.
For at styre debatten fremsatte formandskabet tre spørgsmål, der skulle drøftes ud fra et
energipolitisk synspunkt vedrørende strategiens hidtidige succes og mulige nye prioriteter for dens
resterende varighed (16114/14).
Ministrene var generelt enige om, at Europa 2020-strategien har betydning som et redskab, der
sikrer sammenhæng mellem EU's politikker. For så vidt angår energi og klima bidrager den også til
større synlighed og ansvarsfølelse, da EU er godt på vej til at opfylde sine målsætninger på området.
De klima- og energipolitikker, der er tilknyttet Europa 2020-strategien, har ikke kun vist sig at øge
bæredygtigheden i energisektoren, men har også bidraget til økonomisk vækst og jobskabelse ved at
sikre mere konkurrencedygtig og økonomisk overkommelig energi til husholdninger og
virksomheder.
Det blev understreget, at de også har givet en større energiforsyningssikkerhed og mindsket
udgifterne til energiimport, samtidig med at de har støttet fremkomsten af nye grønne og innovative
sektorer og skabt flere job i energirelaterede sektorer.
Der skal dog stadig gøres en indsats for at nå disse mål, og visse relaterede områder, f.eks.
markedsintegration og netudvikling, halter bagefter.
Der blev ligeledes udtrykt betænkeligheder ved risikoen for overlapninger mellem
forvaltningsprocesserne, navnlig i forbindelse med 2030-rammen og det europæiske semester.
Medlemsstaterne gik derfor ind for at mindske rapporteringsforpligtelserne og samtidig bidrage til
initiativerne.
Midtvejsevalueringen af Europa 2020-strategien bør derfor ikke medføre yderligere mål eller
lovgivning, men integrere de mål eller den lovgivning, der allerede er vedtaget af Det Europæiske
Råd.
16602/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0010.png
9. december 2014
Flere medlemsstater opfordrede til, at de nationale parlamenter og interesserede parter i højere grad
involveres i processen med det europæiske semester.
Der blev også slået til lyd for, at der lægges større vægt på europæisk reindustrialisering og
konkurrenceevne i strategien.
Kommissionen understregede, at Europa 2020 også har bidraget til en stigende erkendelse af
behovet for at bekæmpe klimaændringer, selv inden for industrien, og nævnte EU's førende position
på området. Kommissionen påpegede også, at overvejelserne om den fremtidige forvaltning af det
europæiske semester var en igangværende proces, og at medlemsstaternes bidrag var velkomne.
Forbindelserne udadtil
Formandskabet og Kommissionen orienterede ministrene om den seneste udvikling med hensyn til
forbindelserne udadtil på energiområdet.
EU-USA-Energirådet
EU-USA-Energirådets møde den 3. december 2014 i Bruxelles førte til en fælles pressemeddelelse,
hvori der især blev fokuseret på Ukraine, energisikkerhed, energipolitik, energiforskning og -
teknologi samt klima og energi.
EU-USA-Energirådets fælles pressemeddelelse
Ukraine-Rusland-EU gasaftale
Ukraine, Rusland og EU undertegnede den 30. oktober 2014 en trilateral gasaftale om
gasforsyninger om vinteren. Kommissionens næstformand
Maroš Šefčovič sagde, at Kommissionen
har til hensigt at støtte energireformen i Ukraine.
Energifællesskabet
Det 12. møde i Energifællesskabets Ministerråd blev afholdt den 23. september 2014 i Kiev,
Ukraine. Der blev fokuseret på investeringsklimaet, gennemførelsen af energifællesskabsretten og
mere velfungerende institutioner i Energifællesskabet.
16602/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0011.png
9. december 2014
Energichartertraktaten
Det 25. møde i energicharterkonferencen, der fandt sted den 26. og 27. november 2014 i Astana,
Kasakhstan, resulterede i vedtagelsen af Astanaerklæringen 2015-2019, der fastlægger prioriteterne
for energicharterprocessen i de næste fem år.
Astanaerklæringen
Den Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde
Den Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde mødtes den 7. november 2014 i
Bruxelles for at drøfte energiforbindelserne mellem EU og Centralasien. Kommissionen redegjorde
desuden for den seneste udvikling i den sydlige gaskorridor.
Euro-Middelhavs-forbindelserne og højniveaukonferencen
Det italienske formandskab og Kommissionen genoptog Euro-Middelhavs-dialogen og -
samarbejdet om energi på en højniveaukonference, der blev afholdt den 18. og 19. november 2014 i
Rom. Der blev på konferencen navnlig talt om opbygning af en Euro-Middelhavs-energibro og den
strategiske betydning af gas- og elnet i Euro-Middelhavsområdet for så vidt angår energisikkerhed.
Højniveaukonference: formandskabets og Kommissionens sluterklæring
Det Østlige Partnerskab
Det 12. møde i det østlige partnerskabs platform blev afholdt den 23. oktober i Bruxelles. Der blev
navnlig drøftet spørgsmål vedrørende forsyningssikkerhed.
Det Internationale Energiagentur
Kommissionen orienterede ministrene om den seneste situation vedrørende EU's tætte samarbejde
med Det Internationale Energiagentur.
16602/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0012.png
9. december 2014
Eventuelt
Det Europæiske Kerneenergiforums fremtid
Den slovakiske delegation orienterede ministrene om Visegradlandenes holdning til
Det
Europæiske Kerneenergiforums
fremtid og Kommissionens initiativ til at inkorporere det i det
bredere
Berlinforum
(16366/14).
Kommissionens næstformand Maroš Šefčovič sagde, at der ikke var truffet nogen beslutning om at
sammenlægge Det Europæiske Kerneenergiforum og Berlinforummet, og at vejen frem skulle
drøftes med Slovakiet og Den Tjekkiske Republik i januar.
Det kommende lettiske formandskabs arbejdsprogram
Det kommende lettiske formandskab forelagde sit arbejdsprogram for energi for første halvår af
2015 (16145/14).
Det lettiske formandskab vil arbejde på at definere de centrale principper i konceptet om en
energiunion. Det vil også fokusere på gennemførelsen og den videre udvikling af det indre marked
for energi, gennemførelsen af den europæiske energisikkerhedsstrategi og de første elementer i
forvaltningsstrukturen i tråd med 2030-rammen for klima- og energipolitikken.
Formandskabet vil også forsøge at opnå enighed med Europa-Parlamentet om direktivet vedrørende
indirekte ændringer i arealanvendelsen.
16602/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0013.png
9. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Indirekte ændringer i arealanvendelsen
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning (10710/14) og Rådets begrundelse vedrørende udkastet
til direktiv om indirekte ændringer i arealanvendelsen (ILUC) om ændring af direktivet om
brændstofkvalitet (98/70/EF) og direktivet om vedvarende energikilder (2009/28/EF). Den fælles
holdning ligger i forlængelse af den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i Rådet for
Energi den 13. juni 2014.
Formålet med det foreslåede direktiv er at indlede overgangen til biobrændstoffer, der medfører
betydelige drivhusgasbesparelser, når de foreløbige skønnede emissioner som følge af indirekte
ændringer i arealanvendelsen også indberettes, samtidig med at de eksisterende investeringer
beskyttes. Direktivet erkender også og medtager ILUC-fænomenet, indleder overgangen til
biobrændstoffer med lavere ILUC-risiko og giver et klarere investeringsperspektiv, samtidig med at
de investeringer, der er foretaget, beskyttes.
Den belgiske delegation stemte imod, og den portugisiske delegation undlod at stemme.
Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Ændring af Rådets forretningsorden - ajourføring af EU's befolkningstal
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af sin forretningsorden med henblik på at ajourføre
befolkningstallene for hver medlemsstat for året 2015
(15832/14).
I henhold til de regler, der har været gældende siden den 1. november 2014, skal det kontrolleres,
når Rådet træffer en afgørelse med kvalificeret flertal, at de medlemsstater, der udgør dette
kvalificerede flertal, repræsenterer mindst 65 % af EU's befolkning. En afgørelse med kvalificeret
flertal skal støttes af mindst 55 % af medlemsstaterne, dvs. i øjeblikket 16 medlemsstater.
Se også faktablad:
Ny metode til beregning af kvalificeret flertal i Rådet
16602/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0014.png
9. december 2014
HANDELSPOLITIK
Verdenshandelsorganisationen - Republikken Seychellernes tiltrædelse
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, EU skal indtage i
Verdenshandelsorganisationens Almindelige Råd vedrørende Republikken Seychellernes
tiltrædelse.
EU's holdning forventes at godkende Republikken Seychellernes tiltrædelse af WTO.
MILJØ
EU's miljømærke – forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om ændring af
beslutning 2009/563/EF, 2009/564/EF, 2009/578/EF og 2010/18/EF samt afgørelse 20112/63/EU,
2011/264/EU, 2011/382/EU og 2011/383/EU for at forlænge gyldigheden af miljøkriterierne for
tildeling af EU-miljømærket til bestemte produkter (15099/14).
Kommissionens afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen kan vedtage afgørelsen, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Præstationsnormer for nye personbilers emissioner
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens delegerede forordning af 31. oktober 2014
om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 443/2009 for at tage
højde for udviklingen i massen af nye personbiler, der blev registreret i 2011, 2012 og 2013
(15079/14).
Forordning (EF) nr. 443/2009 fastsætter præstationsnormer for nye personbilers emissioner inden
for Fællesskabets integrerede tilgang for at nedbringe CO2-emissionerne fra lette erhvervskøretøjer.
Den værdi for den gennemsnitlige masse, der skal anvendes til at beregne de specifikke CO2-
emissioner for hver ny personbil, skal justeres hvert tredje år for at tage hensyn til ændringer i den
gennemsnitlige masse af nye køretøjer, der registreres i EU.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
16602/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486536_0015.png
9. december 2014
Opsamling og geologisk lagring af CO2 og vedvarende energi - Demonstrationsprojekter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om ændring af
afgørelse 2010/670/EU for så vidt angår forlængelse af visse frister fastsat i artikel 9 og artikel 11,
stk. 1, i nævnte afgørelse (15014/14).
Afgørelse 2010/670/EU fastsætter kriterier for og foranstaltninger til finansiering af kommercielle
demonstrationsprojekter vedrørende miljømæssigt forsvarlig opsamling og geologisk lagring af
CO2 samt demonstrationsprojekter vedrørende innovative teknologier for vedvarende energi under
ordningen for handel med kvoter for drivhusgasemissioner.
Kommissionens afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen kan vedtage afgørelsen, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
FØDEVARELOVGIVNING
Materialer af genvundet plast i kontakt med fødevarer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af en forordning om ændring af Kommissionens
forordning nr. 282/2008 om materialer og genstande af genvundet plast bestemt til kontakt med
fødevarer (14231/14).
Kommissionens forordning er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen kan vedtage forordningen, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
16602/14
DA
15