Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3383 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1516786_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-217
Den 9. april 2015
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 21. april 2015
SAMLENOTAT
1. Ny inter-institutionel aftale om bedre lovgivning ........................................................................2
2. Ændret sammensætning af EU’s Økonomiske og Sociale udvalg (ØSU) ...................................4
3. FYROM/Makedonien ..................................................................................................................6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516786_0002.png
1. Ny inter-institutionel aftale om bedre lovgivning
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat
1. Resumé
Revision af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fra 2003 er sat på dagsordenen for Rådet (alminde-
lige anliggender) den 21. april. Kommissionens forslag hertil foreligger endnu ikke men forventes præsenteret ultimo
april. Det er forventningen, at Rådet vil have en indledende drøftelse af ønsker til indholdet af en inter-institutionel
aftale mhp. at kunne tilkendegive over for Kommissionen, hvilke elementer Rådet gerne ser berørt i Kommissionens
kommende forslag. Flere lande, herunder Danmark, har tilkendegivet generelle og overordnede ønsker til en revide-
ret inter-institutionel aftale, herunder bl.a. nationale parlamenters rolle, delegerede retsakter, transparens samt
bedre regulering. Sidstnævnte ventes under alle omstændigheder at blive et hovedemne for aftalen.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender) vil på rådsmødet den 21. april 2015 have en indledende drøftelse
af Rådets ønsker til indholdet af en ny inter-institutionel aftale om bedre lovgivning. Den eksiste-
rende inter-institutionelle aftale trådte i kraft i 2003. Kommissionen har i sit arbejdsprogram for
2015 oplyst, at man vil fremlægge et forslag til en revision af 2003-aftalen i april d.å.
Rådet har i efteråret 2014 i forbindelse med drøftelserne om Kommissionens arbejdsprogram for
2015 berørt enkelte elementer, der vil kunne indgå i en kommende revision af den inter-
institutionelle aftale fra 2003, herunder programmering af lovgivningen. Derudover havde Rådet
en uformel frokostdrøftelse af samme emne på rådsmødet den 17. marts 2015.
Det kommende forslag om en revision af den inter-institutionelle aftale er sat på den tentative
dagsorden for Rådet (almindelige anliggender) i maj og juni.
3. Formål og indhold
Der er endnu ikke udsendt dokumenter til drøftelsen på rådsmødet d. 21. april 2015, ligesom
Kommissionens forslag til en revision af den inter-institutionelle aftale fra 2003 ikke foreligger.
Det er dog forventningen, at formandskabet inden rådsmødet vil udarbejde et non-paper til at
styre drøftelsen.
Non-paperet vil basere sig på drøftelser i Rådet på arbejdsgruppeniveau og i Coreper, hvortil der
er udarbejdet seks korte positionspapirer vedr. følgende emner: bedre regulering, årlig og flerårig
programmering, nationale parlamenters rolle, delegerede og implementerende retsakter, transpa-
rensregistret samt triloger. Det er forventningen, at Rådet vil have en drøftelse af ønsker til ind-
holdet af en inter-institutionel aftale baseret på disse seks elementer mhp. at kunne tilkendegive
over for Kommissionen, hvilke elementer Rådet gerne ser berørt i Kommissionens kommende
forslag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig, da der ikke forelægger et grundlag at udtale sig på.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516786_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af en ny inter-institutionel aftale om bedre lovgivning forventes i sig selv ikke at have
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelses-
niveauet. En ny inter-institutionel aftale kan muligvis medføre positive konsekvenser. Der vil
blive taget konkret stilling til mulige konsekvenser i forbindelse med behandlingen af Kommissi-
onens forslag, når det foreligger.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning i Rådet til at revidere den inter-institutionelle aftale fra 2003.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at den inter-institutionelle aftale fra 2003 revideres. Udover at sikre Rådets
tidlige involvering i udarbejdelsen af Kommissionens årlige og flerårige arbejdsprogram vil man
fortsat arbejde for, at en ny inter-institutionel aftale adresserer bedre regulering-dagsordenen
(herunder stakeholder involvering), samt inddrager andre væsentlige tværgående spørgsmål, her-
under fx inddragelsen af nationale parlamenter, transparens og åbenhed, trilogforhandlinger samt
implementerende og delegerede retsakter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. marts 2015.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516786_0004.png
2. Ændret sammensætning af EU’s Økonomiske og Sociale udvalg (ØSU)
KOM (2014) 0227
Nyt notat.
1. Resumé
Forslaget vedrører tilpasning af fordelingen af medlemmer mellem EU-landene og er en konsekvens af udvidelsen
med Kroatien og traktatens begrænsning på maksimalt 350 medlemmer. Forslaget er nødvendigt for at kunne
vedtage lovgivning efter 20. september 2015, som kræver høring af det Økonomiske og Sociale udvalg. Regeringen
støtter forslaget. Danmarks repræsentation i det Økonomiske og Sociale udvalg berøres ikke af denne tilpasning
af udvalgets sammensætning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2014) 227 af den 13. juni 2014 fremsendt forslag til Rådets afgø-
relse om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning. Forslaget er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) artikel 301 og skal vedtages af Rådet, der træffer afgørelse med en-
stemmighed. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Som følge af Kroatiens optagelse i EU pr. 1. juli 2013 er der behov for at tilpasse antallet af med-
lemmer i Det Økonomiske og Sociale Udvalg, da antallet af medlemmer ifølge TEUF artikel 301
ikke må overstige 350. I henhold til artikel 23, stk. 1 og stk. 2 i akten om Republikken Kroatiens
optagelse i EU, forhøjes antallet af medlemmer midlertidigt til 353 frem til udløbet af den nuvæ-
rende mandatperiode for Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
Traktaten indeholder ikke bestemmelser om, hvordan Det Økonomiske og Sociale Udvalg skal
sammensættes inden for rammerne af det maksimale antal på 350 medlemmer. Kommissionen
har i sit forslag til ændring af udvalgets sammensætning i videst mulig omfang søgt at bevare den
nuværende fordeling af pladserne i udvalget, idet sammensætningen er resultatet af flere rege-
ringskonferencer. Kommissionen har samtidig søgt at tage hensyn til, at alle medlemslandes loka-
le og regionale myndigheder bliver hørt i udvalget.
I det fremlagte forslag vil de nationale delegationer, der repræsenterer de mindst befolkede lande,
blive beskåret med ét medlem hver især, dog under hensyntagen til, at alle medlemslande skal
være repræsenteret ved mindst 5 medlemmer i udvalgene. De berørte lande er Cypern, Estland
og Luxembourg. Danmark bliver ikke berørt i denne tilpasning af udvalgets sammensætning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil ikke indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen er den 9. marts 2014 sendt i høring i en bred kreds af danske organisationer, hvoraf LO,
Børnesagens Fællesråd, Kvinderådet og Forbrugerrådet har svaret, at de ingen bemærkninger har
til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det lettiske formandskab lægger op til en løsning baseret på Kommissionens forslag og præce-
dens fra den tilsvarende sag vedrørende Regionsudvalgets sammensætning, herunder at afgørel-
sen ikke foruddiskonterer sammensætningen af nogen EU-institution, og at de berørte medlems-
stater skal friholdes næste gang ØSU’s sammensætning skal fastsættes (embedsperioden fra 2020
eller med henblik på den næste udvidelse af EU). Forslaget forventes at give anledning til diskus-
sion, idet de berørte lande har forbehold for den foreslåede fordeling af de enkelte landes antal
medlemmer.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark kan støtte Kommissionens forslag til tilpasning af antallet af medlemmer i EU's Øko-
nomiske og Sociale Udvalg. Der lægges vægt på, at den foreslåede reduktion indebærer, at antal-
let af nationale medlemmer ikke reduceres til under 5, samt at fordelingen af pladser i udvalget
berøres mindst muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og nærhedsnotat er
oversendt den 30. juni 2014.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516786_0006.png
3. FYROM/Makedonien
KOM-dokument foreligger endnu ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage konklusioner som reaktion på den forværrede politiske situation i FY-
ROM/Makedonien. Baggrunden er dels regeringens tiltale mod oppositionslederen for forsøg på afpresning og
planlægning af statskup, dels oppositionspartiets offentliggørelse af aflytninger, der ifølge oppositionen afslører en
række grove og forfatningsstridige ulovligheder begået af regeringen. Der forventes ikke substansdrøftelse af kon-
klusionsteksten på selve rådsmødet.
2. Baggrund
Lederen af FYROM/Makedoniens socialdemokratiske oppositionsparti SDSM, Zoran Zaev,
blev den 31. januar 2015 tiltalt for forsøg på afpresning af regeringen og mistanke for planlæg-
ning af statskup. Zaev er ikke anholdt, men han har fået inddraget sit pas. Premierminister Grue-
vski begrundede sigtelsen med, at Zaev under møder i løbet af september – november 2014 hav-
de truet Gruevski med at offentliggøre aflytninger af en lang række telefonsamtaler mellem bl.a.
fremtrædende medlemmer af regeringen, præsidenten, parlamentet, oppositionen og medier, så-
fremt der ikke blev udnævnt en teknokratisk overgangsregering og udskrevet nyvalg.
Gruevski hævder at aflytningerne kun kan være tilvejebragt i ledtog med en udenlandsk efterret-
ningstjeneste. Dette afvises af Zaev, som anfører, at aflytningerne er foretaget af den makedon-
ske efterretningstjeneste.
Siden sigtelsen har Zaev ad flere omgange offentliggjort dele af aflytningerne, som ifølge SDSM
beviser en lang række grove forfatningsstridige ulovligheder begået af Gruevski og hans nærme-
ste allierede. Ifølge oppositionen afslører aflytningerne bl.a. valgsvindel, chikanering af civilsam-
fund og medier, politisk indblanding i domstolene samt regeringens aflytning af ca. 20.000 per-
soner, herunder udenlandske diplomater i Skopje.
Situationen har forværret det i forvejen dårlige forhold mellem regeringspartiet VMRO-DPMNE
og oppositionspartiet SDSM, som har rødder tilbage til præsident- og parlamentsvalget i april
2014. Siden valget har SDSM fastholdt en boykot af parlamentet i protest over både valghandlin-
gen og den forudgående valgkamp. Ifølge SDSM havde VMRO-DPMNE anvendt sin magt over
statsapparatet til at dominere valget. Siden da har oppositionen krævet midlertidig indsættelse af
en teknokratisk overgangsregering samt udskrivning af nyvalg.
De næste skridt i processen med sigtelsen er endnu ikke klarlagt, men der er forlydender om, at
sagen kan vare et par år. Den fælles udenrigstjeneste har udtrykt bekymring over den politiske
situation og henvist til Kommissionens omtale af tegn på selektiv justits i FYROM i seneste ud-
videlsesrapport fra oktober 2014.
Under et i forvejen planlagt besøg i Skopje den 17. februar 2015 opfordrede Kommissær Hahn
regeringen og oppositionen til at finde en løsning på situationen i parlamentet. Hahn påpegede
også nødvendigheden af, at de kompetente myndigheder foretog en tilbundsgående og transpa-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rent undersøgelse af eventuelle ulovligheder. Endvidere foreslog Hahn mægling ved europapar-
lamentarikere med henblik på at facilitere oppositionens tilbagevenden til parlamentet. Forslaget
blev positivt modtaget af både regeringen og oppositionen.
3. Formål og indhold
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner, der udtrykker bekymring over den politiske situa-
tion i FYROM/Makedonien, understreger vigtigheden af en tilbundsgående og uvildig undersø-
gelse af eventuelle ulovligheder og opfordrer parterne til at finde en bæredygtig løsning på den
forværrede politiske situation. Der forventes ikke substansdrøftelse af konklusionsteksten på
selve rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervsli-
vet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til de andre landes holdning
Der forventes at kunne opnås enighed om konklusionsteksten på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en fælles reaktion fra EU-kredsen på den forværrede politiske situation i kan-
didatlandet FYROM/Makedonien. Vedtagelsen af rådskonklusioner vil samtidig sende et vigtigt
signal om fortsat EU-engagement i forhold til landets europæiske integration og reform dagsor-
den.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den aktuelt forværrede politiske situation i FYROM/Makedonien har ikke tidligere været fore-
lagt Folketingets Europaudvalg.
7