Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3394 - transport, tele og energi Bilag 7
Offentligt
1535461_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
8. juni 2015
2015-1834
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (TTE-transport) den 11. juni 2015
(Til orientering)
Der afholdes rådsmøde (TTE-transport) den 11. juni 2015. Der henvises til sam-
lenotatet, der er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. juni 2015. Alle
sager forelægges til orientering.
1. Forslag til ændring af markedsåbningsdirektivet
Direktivet er en del af 4. jernbanepakke og handler om at sikre lige adgang til
jernbaneinfrastrukturen gennem en styrkelse af infrastrukturforvalterens for-
valtning samt at åbne markedet for indenlandsk passagertransport med det
formål at øge konkurrencen for at opnå flere og bedre passagertjenester.
Forslaget er forelagt til forhandlingsoplæg den 30. maj 2014. Forslaget har væ-
ret behandlet i rådets arbejdsgruppe i efteråret 2014 og foråret 2015 under ita-
liensk og lettisk formandsskab.
Formandsskabet vil på rådsmødet præsentere en fremskridtsrapport for for-
handlingerne under det lettiske formandskab.
Forholdet mellem infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder har været
et centralt tema i forhandlingerne, idet der skal sikres uafhængighed mellem de
to. I den forbindelse har reguleringen af de såkaldte vertikalt integrerede orga-
nisationer, hvor infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed er organisato-
risk forbundne, fyldt meget.
I Danmark har vi en institutionelt adskilt struktur, hvor jernbanevirksomhed
og infrastrukturforvalter er adskilt.
Fra dansk side har det været vigtigt at sikre den rette balance i bestemmelserne
med krav om adskillelse og uafhængighed, idet man fra dansk side har arbejdet
for, at reglerne kun indføres i det omfang de tilfører en merværdi, samt at for-
slaget ikke kommer til at medføre unødig bureaukratisering og administrative
byrder for lande, der som Danmark har gennemført institutionel adskillelse af
jernbanevirksomhed og infrastrukturforvalter.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 7: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, transportdelen
1535461_0002.png
På dette punkt tegner forhandlingssituationen sig rimeligt, der er dog en række
væsentlige udeståender, som der fortsat vil skulle arbejdes videre med.
Fra dansk side har det vigtigste spørgsmål været muligheden for at sikre den
danske model i forhold til varetagelse af jernbaneinfrastruktur- og drift. Den
indebærer, at Banedanmark som styrelse administrerer infrastrukturen, og
DSB som selvstændig offentlig virksomhed driver jernbanevirksomhed, og at
modellen opretholdes i regi af Transportministeriet herunder, at transportmi-
nisteren har mulighed for at udpege bestyrelsesmedlemmer i DSB.
Som forhandlingerne er gået, og som det også afspejles i formandskabets frem-
skridtsrapport, ser det det ud til, at den danske model kan bevares.
2. Forslag til ændring af PSO-forordningen
Forordningen er en del af 4. jernbanepakke og indeholder bl.a. regler for tilde-
ling af kontrakter om offentlig personbefordring med jernbane, herunder en
generel regel om obligatorisk offentlig udbud for disse kontrakter.
Forslaget er forelagt til forhandlingsoplæg den 10. marts 2015. Forslaget har
været behandlet i rådets arbejdsgruppe i efteråret 2014 og foråret 2015 under
italiensk og lettisk formandsskab.
Formandsskabet vil på rådsmødet præsentere en ny fremskridtsrapport, der
redegør for en række nye kompromisforslag.
Fra dansk side har det i forhandlingerne været vigtigt at sikre, at det i størst
muligt omfang blev op til medlemslandene selv skulle vurdere om og i hvilket
omfang, de ønsker at anvende udbud i jernbanesektoren.
Samtidig har det været en prioritet at sikre, at der ville være mulighed for at
kunne undtage trafikken på lokalbanerne for kravet om obligatorisk udbud,
idet omkostningerne ved at gennemføre udbud let kan overstige udbudsgevin-
sterne.
Som kompromisforslaget ligger nu, er der flere forskellige undtagelsesbestem-
melser i spil ift. kravet om obligatoriske udbud, herunder en undtagelse for små
markeder samt en tidsbegrænset undtagelse, der baserer sig på performance-
kriterier for forhandlede kontrakter. I forhandlingerne har medlemslandene
været meget delt i forhold til disse bestemmelser, og det er på nuværende tids-
punkt uafklaret, hvor kompromisset kan komme til at ligge. Der ser dog ud til,
at lokalbanerne vil kunne undtages for udbudskravet.
Samtidig har det været en prioritet fra dansk side at sikre sig en tilstrækkelig
overgangsperiode, der giver mulighed for tid til omstilling således, at fuldt ud-
bud først skal være gennemført på et senere tidspunkt end 2019, f.eks. i slut-
Side 2/4
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 7: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, transportdelen
1535461_0003.png
ningen af 2020’erne. Som forslaget ligger nu, tages der fortsat udgangspunkt i
Europa-Parlamentets forslag, hvor det er muligt at tildele kontrakter direkte
frem til december 2022, og dog at de højest kan løbe i 10 år fra forordningen
træder i kraft.
Endeligt har vi fra dansk side arbejdet for, at bestemmelsen vedr. offentlige
transportplaner udgår, hvilket ligeledes er tilfældet i det seneste kompromis-
forslag.
Side 3/4
3. Forslag til ændring af passagerrettighedsforordningen for
flypassagerer
Det overordnede formål med forordningen er at fremme flypassagernes ret-
tigheder ved at sikre, at luftfartsselskaberne opretholder et højt beskyttelsesni-
veau for flypassagererne ved afbrydelser af rejser under hensyntagen til den
finansielle indvirkning for flytransportsektoren. Forslaget handler om at for-
bedre håndhævelsen af reglerne på området ved at præcisere hovedprincipper,
herunder passagerrettigheder, der tidligere har været genstand for en række
tvister mellem flyselskaber og passagerer.
Forslaget er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 7.
juni 2013, til revideret forhandlingsoplæg d. 7. februar 2014 og senest forelagt
udvalget til orientering den 28. maj 2014. Forslaget har været behandlet i rå-
dets arbejdsgruppe under det litauiske, det græske og under det nuværende
lettiske formandskab.
Det lettiske formandskab havde forhåbninger om at nå en generel indstilling
inden for deres formandskabsperiode, men da der fortsat er en række udestå-
ender, er forslaget sat på til fremskridtsrapport.
Et centralt udestående er den politiske uenighed mellem Spanien og Storbri-
tannien om forordningens anvendelsesområde for Gibraltar. Det forventes ik-
ke, at der opnås enighed på forslaget, førend dette udestående er løst.
I forbindelse med at det lettiske formandskab på ny har taget forslaget op, er
forhandlingerne på en række centrale områder blevet drøftet.
Flere medlemslande har – ligesom Danmark – stigende fokus på, at teksten
skal være klarere, reglerne simplere og at der skal skabes en balance imellem
forbrugernes rettigheder og luftfartsselskabernes pligter.
Danmark har arbejdet for, at der anvendes én tærskel på fem timer for udløs-
ning af kompensation ved forsinkelser uanset rejsens længde. Fra dansk side
har man også støttet, at det er det selskab, der er ansvarlig for en forsinkelse,
der skal yde kompensation for hele rejsen, hvor tilslutningsflyet er en del af en
enkelt befordringskontrakt.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 7: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, transportdelen
1535461_0004.png
Medlemslandene er dog stadig meget delte i både spørgsmålet om tærskler for
kompensation ved forsinkelser og ved tilslutningsforbindelser, og de seneste
drøftelser har derfor ikke bragt afklaring af disse to forhold fremad.
Danmark har i forhandlingerne støttet, at luftfartsselskaberne har en maksi-
malforpligtelse til at tilbyde hotelindkvartering i tilfælde af aflysning eller for-
sinkelse, men at denne forpligtelse er på 5 nætter i stedet for 3 nætter, som
foreslået af Kommissionen. Dette synspunkt har dog kun fået tilslutning fra
meget få lande, så formandskabet har valgt at fastholde de 3 nætter.
Herudover har Danmark arbejdet for, at de nationale håndhævelsesorganers
sanktionsmuligheder harmoniseres ved et øget samarbejde mellem disse orga-
ner. Kompromisforslaget indeholder nu bestemmelser om, at medlemslande-
nes i regi af en komité skal udveksle informationer om anvendelsen af forord-
ningen – herunder overtrædelser, sanktioner og håndhævelse. Danmark kan
støtte op om denne komité.
Side 4/4
Fra dansk side vil der fortsat blive arbejdet for, at reglerne bliver så klare og
enkle så muligt, således at hverken passagerer eller luftfartsselskaber kan
komme i tvivl om, hvilke ydelser, passageren har krav på.
Siden sidst
Det skal bemærkes, at der på den tekniske del af 4. jernbanepakke, hvori indgår
Interoperabilitetsdirektivet, Agenturforordningen samt Sikkerhedsdirektivet,
hvor der på rådsmødet i juni 2014 blev opnået generel indstilling på alle tre
forslag i rådet, har været afholdt 8. uformelle triloger med Europa-
Parlamentet. Det lettiske formandskab har til hensigt at opnå en endelige aftale
med aftale med Parlamentet, men der er fortsat et par udeståender, hvorfor der
er en sandsynlighed for, at forslagene skal viderebehandles under formandska-
bet fra Luxembourg i efteråret 2015.