Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3396 - RIA Bilag 3
Offentligt
1535477_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
3. juni 2015
1628593
Skriftlig orientering
af Folketingets Europaudvalg
om rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 15.-16. juni 2015
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
[1. Indledning]
Den 15. og 16. juni afholdes der rådsmøde om retlige og indre anlig-
gender i Luxembourg. Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sa-
gerne på rådsmødet.
Rådsmødet er det sidste rådsmøde under lettisk formandskab.
Jeg vil i det følgende orientere udvalget om nogle udvalgte, væsentlige
sager. Det drejer sig om
dagsordenens punkt 2 om fritagelse for lega-
lisering, punkt 5 om terrorbekæmpelse og punkt 6 om migrations-
strømme,
der forelægges udvalget til orientering.
Jeg vil desuden afslutningsvist gerne orientere om nogle verserende sa-
ger ved EU-domstolen.
[2. Legalisering]
2.1.
Dagsordenens
punkt 2
omhandler et forslag til forordning om fri-
tagelse for legalisering af visse offentlige dokumenter.
Forslaget blev forelagt for udvalget i februar med henblik på forhand-
lingsoplæg. Forhandlingsoplægget gik ud på,
-
at Danmark støtter initiativer, der bidrager til at lette de admini-
strative byrder for borgere og virksomheder i EU med henblik
på at fremme den frie bevægelighed og de økonomiske aktivite-
ter i EU.
-
at Danmark generelt set er positivt indstillet over for forslaget.
På rådsmødet i marts lykkedes det formandskabet at opnå en delvis ge-
nerel indstilling vedrørende de fleste af forslagets kapitler.
2
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Forslaget er nu sat på rådsmødedagsordenen med henblik på at opnå en
generel indstilling til hele forslaget.
[3. Terrorbekæmpelse]
3.1.
Det næste punkt, jeg vil redegøre for, er
dagsordenens punkt 5,
som vedrører terrorbekæmpelse. Et emne, som med angrebene i Paris
og København desværre fortsat er højaktuelt.
Det lettiske formandskab lægger med dette punkt op til en drøftelse af,
hvordan der skal følges op på stats- og regeringschefserklæringen af 12.
februar 2015 om terrorbekæmpelse.
Formandskabet har tilkendegivet, at drøftelserne vil tage udgangspunkt
i to rapporter fra henholdsvis formandskabet og EU’s antiterrorkoordi-
nator, Gilles de Kerchove.
Det nærmere indhold af rapporterne er først blevet kendt efter udsen-
delsen af Justitsministeriets samlenotat om dette punkt på dagsordnen.
Rapporterne drejer sig om status for opfølgningen på stats- og rege-
ringschefserklæringens tre hovedtemaer – nemlig ”Garanti af borgernes
sikkerhed”, ”Forebyggelse af radikalisering og beskyttelse af værdier”
og ”Samarbejde med vores internationale partnere”.
Under disse hovedtemaer har stats- og regeringscheferne udpeget en
række områder, der navnlig skal fokuseres på i det fremadrettede arbej-
de. Det drejer sig bl.a. om:
En styrket anvendelse af Schengen-grænsekodekset
Styrkelse af indsatsen mod online-radikalisering
Styrkelse af det internationale samarbejde vedrørende bl.a. ulov-
lig handel med skydevåben
3
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Øget informationsudveksling (imellem medlemsstaternes rele-
vante myndigheder)
Rapporterne beskriver detaljeret EU’s institutionernes og medlemssta-
ternes arbejde på de enkelte områder under de tre hovedtemaer.
Fra dansk side bakker vi fuldt op om stats- og regeringschefserklærin-
gen.
Det er af afgørende betydning for indsatsen mod terror, at der på EU-
plan hurtigst muligt gennemføres effektive og gennemtænkte tiltag for
at beskytte borgerne og forebygge radikalisering.
På den baggrund vil man fra dansk side tage formandskabets og antiter-
rorkoordinatorens rapporter til efterretning.
[4. Migrationsstrømme]
4.1.
Det bringer mig videre til
punkt 6
på dagsordenen, som omhandler
opfølgning på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd, der fandt
sted den 23. april 2015 på baggrund af bådkatastrofen i Middelhavet
den 19. april 2015.
Den 22. april 2015 orienterede jeg udvalget om de drøftelser i EU, der
havde været om håndteringen af migrationsstrømme forud for det eks-
traordinære møde i Det Europæiske Råd den 23. april 2015.
På mødet i Det Europæiske Råd den 23. april 2015 vedtog stats- og re-
geringscheferne en erklæring om håndteringen af migrationsstrømme.
Erklæringen sætter de overordnede rammer for, hvordan EU skal hånd-
tere migrationsstrømmene mod EU.
4
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Formandskabet, Kommissionen og Den Fælles Europæiske Udenrigs-
tjeneste udarbejdede den 30. maj 2015 en handlingsplan, der skal ud-
mønte erklæringen vedtaget af Det Europæiske Råd.
4.2.
Ved siden af erklæringen og handlingsplanen fremkom Kommissi-
onen den 13. maj 2015 med en meddelelse om en Europæisk Dagsorden
for Migration, som også er på dagsordnen til rådsmødet.
Kommissionens meddelelse har til formål at fastlægge en fælles ramme
for EU’s fremtidige asyl- og migrationspolitik. Meddelelsen indeholder
både forslag til den øjeblikkelige håndtering af migrationsstrømme og
forslag til mere langsigtede initiativer til bekæmpelse af ulovlig migra-
tion og menneskesmugling, sikring af EU’s ydre grænser, etablering af
et stærkt fælles asylsystem samt indførelse af en ny politik for lovlig
migration. Kommissionen understreger også vigtigheden af partnerska-
ber med tredjelande samt håndtering af de bagvedliggende årsager til
ulovlig og tvungen migration gennem udviklingssamarbejdet.
Kommissionens meddelelse har fået en central rolle i udmøntningen af
Det Europæiske Råds erklæring om håndtering af migrationsstrømme.
4.3.
På rådsmødet for retlige og indre anliggender den 15.-16. juni 2015
forventes Formandskabet, Kommissionen og Den Fælles Europæiske
Udenrigstjeneste at følge op på det ekstraordinære møde i Det Europæi-
ske Råd den 23. april 2015. Herefter forventes en politisk drøftelse af
Kommissionens meddelelse om en Europæisk Dagsorden for Migrati-
on.
4.4.
Flere af Kommissionens forslag er omfattet af henholdsvis retsfor-
beholdet og forsvarsforbeholdet, hvorfor Danmark ikke vil være omfat-
tet.
5
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
1535477_0006.png
Som det fremgår af den politiske aftale om omdannelse af retsforbehol-
det til en tilvalgsordning, vil der ikke blive ændret på det. Aftalepartier-
ne er som bekendt enige om ikke at tilvælge retsakter på asyl- og ind-
vandringsområdet, som Danmark i dag står uden for.
Regeringen har dog hilst Kommissionens meddelelse velkommen. Ge-
nerelt ser regeringen positivt på, at Kommissionen i sin meddelelse
kommer med en helhedsorienteret tilgang til migration.
Jeg vil nu gennemgå de centrale forslag i Kommissionens meddelelse,
som Kommissionen i øjeblikket arbejder på at implementere.
Styrkelse af Frontex
4.5.
Kommissionen vil styrke det europæiske grænseagentur, Frontex’,
tilstedeværelse i Middelhavet ved at tredoble budgettet for Frontex-
operationerne Triton og Poseidon i 2015 og 2016.
Den 26. maj 2015 offentliggjorde Frontex den nye operationelle plan
for Triton-operationen, hvoraf det bl.a. fremgår, at indsatsen i Middel-
havet styrkes, og at Frontex’ geografiske område udvides.
Det fremgår også af den operationelle plan, at Frontex vil øge indsatsen
mod menneskesmuglernes netværk ved at indsætte ni debriefing-teams.
Endelig vil der blive etableret en regional base på Sicilien, hvorfra
Frontex vil koordinere operationerne.
4.6.
Regeringen er enig i iværksættelsen af en hurtig og effektiv indsats
for håndteringen af migrationsstrømme med henblik på at forhindre tab
af menneskeliv. Men det er også vigtigt med tiltag, der har til formål at
sikre, at migranterne ikke ser menneskesmuglernes både som en løs-
ning.
6
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
1535477_0007.png
4.7.
Udover den øgede EU-finansiering til Frontex har flere medlems-
stater øget deres bilaterale bidrag til Frontex. Danmark har – ud over de
bidrag, som vi allerede har planlagt at stille til rådighed for Frontex i
2015 – indgået aftale med Frontex om at stille et Challenger-fly fra for-
svaret til rådighed for Frontex i 40 dage til luftbåren overvågning i far-
vandet syd for Italien.
Man vil naturligvis fra dansk side forholde sig til eventuelle fremtidige
anmodninger fra Frontex om yderligere bidrag.
Omfordeling
4.8.
Kommissionen har i meddelelsen tilkendegivet at ville stille forslag
til retsakt vedrørende omfordeling af asylansøgere inden for EU for at
afhjælpe det aktuelle migrationspres mod EU.
Kommissionen har allerede fremlagt et konkret forslag til retsakt om, at
der i løbet af de næste to år omfordeles i alt 40.000 asylansøgere fra
henholdsvis Italien og Grækenland til andre EU-medlemsstater. Mere
præcist 24.000 asylansøgere fra Italien og 16.000 fra Grækenland.
4.9.
Jeg skal indledningsvist slå fast, at forslaget er omfattet af retsfor-
beholdet, og Danmark deltager derfor ikke i omfordelingen. Det frem-
går også tydeligt af Kommissionens forslag.
Derimod vil det være obligatorisk for de øvrige medlemsstater at delta-
ge i omfordelingsmekanismen – med undtagelse af Storbritannien og Ir-
land, som kan vælge at stå udenfor på grund af deres retsforbehold. Den
nærmere fordeling af asylansøgerne mellem de medlemsstater, der del-
tager i omfordelingen, skal fastlægges efter en fordelingsnøgle.
4.10.
Kommissionen nævner også i meddelelsen, at EU har behov for et
permanent omfordelingssystem af asylansøgere i Europa, som kan brin-
7
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
ges i anvendelse i tilfælde af massetilstrømninger af asylansøgere. Der-
for vil Kommissionen inden udgangen af 2016 fremsætte forslag til et
permanent omfordelingssystem.
Det vil også være omfattet af Danmarks retsforbehold. Og Danmark vil
derfor ikke deltage.
Genbosætning
4.11.
Det fremgår af Kommissionens meddelelse, at Kommissionen vil
fremkomme med en henstilling til medlemsstaterne om at etablere et
EU-genbosætningsprogram.
Og Kommissionen har allerede vedtaget henstillingen til medlemssta-
terne om at etablere et europæisk genbosætningsprogram, som skal om-
fatte i alt 20.000 anerkendte flygtninge fra lande uden for EU. Pro-
grammet skal gennemføres over de næste to år.
Der er tale om en henstilling – ikke en juridisk bindende retsakt. Det er
altså frivilligt for medlemsstaterne at deltage i genbosætningsprogram-
met.
4.12.
Regeringen ønsker en fortsat selvstændig dansk asylpolitik. Rege-
ringen mener derfor ikke, at Danmark skal deltage i et europæisk gen-
bosætningsprogram.
Eurodac
4.13.
Det fremgår af Kommissionens meddelelse, at Kommissionen vil
udarbejde retningslinjer til medlemsstaterne for, hvordan medlemssta-
terne kan leve op til deres forpligtelse efter Eurodac-forordningen til at
optage fingeraftryk af alle asylansøgere og migranter, der kommer til
EU.
8
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Og de retningslinjer har Kommissionen allerede vedtaget.
4.14.
Det er selvfølgelig helt afgørende, at alle medlemsstater fastlæg-
ger identiteten på de personer, der rejser ind i EU via den ydre grænse.
En grundig kontrol ved de ydre grænser i form af registrering og identi-
tetsfastlæggelse er en forudsætning for et effektivt Dublin-system, men
også en forudsætning for Schengen-samarbejdet med åbne indre græn-
ser og dermed for den interne sikkerhed i EU.
Derfor bakker regeringen fuldt op om, at Kommissionen i retningslin-
jerne henviser til, at medlemsstaterne kan frihedsberøve de migranter
og asylansøgere, som nægter at få optaget fingeraftryk, eller anvende
tvang for at få fingeraftrykkene optaget. Det forudsætter selvfølgelig, at
indgrebene sker i overensstemmelse med grundlæggende rettigheder.
Regeringen har ved flere lejligheder advokeret for, at andre medlems-
stater sikrer, at der i national lovgivning er mulighed for at anvende
tvang i forbindelse med fingeraftryksoptagelse, sådan som der er mu-
lighed for efter den danske udlændingelov.
Tilbagetagelse og udsendelse
4.15.
Det følger af Kommissionens meddelelse, at antallet af gennem-
førte udsendelser af migranter, der opholder sig ulovligt i medlemssta-
terne skal forøges, herunder ved at få oprindelseslandene til at overhol-
de deres forpligtelser til at tage egne statsborgere, der opholder sig
ulovligt i EU, tilbage.
4.16.
Hvis migranter uden beskyttelsesbehov ved, at de hurtigt bliver
sendt hjem, vil det underminere de kriminelle netværk og betyde, at det
vil være langt mindre tillokkende at forsøge at indrejse i EU.
9
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Det er derfor regeringens opfattelse, at et effektivt udsendelsessystem
for ulovlige indvandrere – herunder dem der i DER-erklæringen beskri-
ves som uautoriserede økonomiske migranter – er helt afgørende for et
velforvaltet migrationssystem og i lige så høj grad et helt afgørende led
i bekæmpelse af smuglernetværkene.
Bekæmpelse af menneskesmugling
4.17.
Det følger af Kommissionens meddelelse, at Kommissionen vil
udarbejde en handlingsplan om bekæmpelse af menneskesmugling.
Kommissionen er allerede fremkommet med en meddelelse om en eu-
ropæisk handlingsplan mod menneskesmugling, der skal gælde for
2015-2020.
Handlingsplanen indeholder initiativer til styrkelse af mulighederne for
politimæssig og retslig indgriben over for menneskesmuglerne, styrket
informationsdeling mellem medlemsstaterne, øget indsats til forebyg-
gelse af menneskesmugling og assistance til sårbare migranter samt
stærkere samarbejde med tredjelande.
4.18.
Regeringen støtter Kommissionens handlingsplan, som ligger in-
den for rammerne af Det Europæiske Råds erklæring om håndtering af
migrationsstrømme.
4.19.
Handlingsplanen skal ses i sammenhæng med, at Rådet for uden-
rigs- og forsvarsanliggender den 18. maj 2015 traf beslutning om at
etablere en militær operation til at ødelægge menneskesmuglingsnet-
værk i det sydlige og centrale Middelhav [EUNAVFOR
MED].
Den militære operation foregår inden for rammerne af den fælles sik-
kerheds- og forsvarspolitik. Danmark er på grund af forsvarsforbeholdet
ikke omfattet af den militære operation.
10
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Samlet tilgang til migration – Tyrkiet og Vestbalkan
4.20.
Regeringen deler Kommissionens betragtninger om, at der også
skal lægges vægt på at fremme de eksisterende samarbejdsrammer med
partnerne i øst og sydøst, herunder navnlig Tyrkiet og Vestbalkan.
Den videre proces/afslutning
4.21.
Efter rådsmødet for retlige og indre anliggender den 15.-16. juni
2015 er der et nyt møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2015.
Her forventes stats- og regeringscheferne at følge op på, hvad der er
sket siden det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 23. april
2015. Der forventes også at være en drøftelse af Kommissionens med-
delelse og de konkrete forslag. Kommissionens konkrete forslag skal
også drøftes i relevante rådsarbejdsgrupper.
[5. Siden sidst: væsentlige verserende sager ved EU-Domstolen på
udlændingeområdet]
5.1.
Jeg vil afslutningsvist orientere udvalget om to verserende sager
ved EU-Domstolen. Det drejer sig om sagerne Singh og Genc. Den ene
sag er en irsk sag, og den anden er en dansk sag, som Østre Landsret
har forelagt.
Singh-sagen
5.2.
Singh-sagen vedrører tredjelandsstatsborgeres fortsatte ret til op-
hold i en medlemsstat, når den unionsborger, de tidligere har afledt en
opholdsret fra, er udrejst af værtsmedlemsstaten, og parret herefter er
blevet skilt.
Udvalget blev skriftligt orienteret om sagen i juli 2014.
11
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
Sagen er forelagt af High Court of Ireland (Irland), som har stillet Dom-
stolen præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af artikel 7 og
13 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april
2004 (opholdsdirektivet). Det centrale spørgsmål i sagen vedrører
sammenhængen mellem opholdsdirektivets artikel 12 og 13. Der ses ik-
ke at foreligge praksis herom.
Efter dansk praksis mister en tredjelandsstatsborger, der har ret til at
opholde sig her i landet som familiemedlem til en unionsborger, som
f.eks. har udnyttet sin ret til fri bevægelighed som vandrende arbejdsta-
ger eller selvforsørgende her i landet, retten til ophold ved unionsborge-
rens udrejse af Danmark. Opholdsretten kan efter praksis ikke efterføl-
gende bevares, hvis parret bliver skilt efter unionsborgerens udrejse.
Regeringen har i sine skriftlige og mundtlige indlæg i sagen argumente-
ret til støtte for den forståelse af opholdsdirektivet, der er lagt til grund i
dansk praksis.
Der blev afholdt mundtlig forhandling i sagen den 23. marts 2015. Ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse blev fremsat den 7. maj 2015 og er
på linje med regeringens argumentation. Der afventes dom i sagen.
Genc-sagen
5.3.
Genc-sagen vedrører adgangen til familiesammenføring for fami-
liemedlemmer til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere med ophold i
en medlemsstat i henhold til Associeringsaftalen mv. med Tyrkiet.
Udvalget blev skriftligt orienteret om sagen i marts 2015.
Sagen er forelagt af Østre Landsret, som har stillet Domstolen en række
spørgsmål til brug for behandlingen af en ankesag om afslag på op-
12
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
holdstilladelse til et mindreårigt barn, der som 13-årig søgte om fami-
liesammenføring med sin herboende tyrkiske far. Afslaget på opholds-
tilladelse er begrundet i, at barnet ikke har eller har mulighed for at op-
nå en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket
integration, jf. udlændingelovens § 9, stk. 16.
Spørgsmålene fra Østre Landsret skal ses i sammenhæng med dommen
i Dogan-sagen, som Domstolen afsagde i juni 2014, og som landsretten
finder vanskelig at forene med Domstolens hidtidige praksis.
Frem til Domstolens dom i Dogan-sagen var de danske udlændinge-
myndigheder af den opfattelse, at Associeringsaftalen mv. mellem EU
og Tyrkiet ikke havde betydning for herboende økonomisk aktive tyrki-
ske statsborgeres adgang til familiesammenføring. Denne opfattelse var
baseret på Associeringsaftalens formål og Domstolens praksis på områ-
det, herunder vedrørende stand still-klausulerne i Tillægsprotokollen og
i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80.
Med Dogan-dommen, som vedrørte en tysk sag, slog Domstolen imid-
lertid fast, dels at stand still-klausulen i tillægsprotokollen kan være til
hinder for nye og skærpede betingelser for tyrkiske statsborgeres ad-
gang til familiesammenføring, dels at der trods stand still-klausulen al-
ligevel kan indføres nye begrænsninger for familiesammenføring, hvis
disse kan begrundes og er proportionale.
Regeringen har i sit skriftlige indlæg i Genc-sagen bl.a. gjort gældende,
at Dogan-dommen er uforenelig med Domstolens hidtidige praksis, og
at dommens resultat derfor bør genovervejes.
Regeringen har endvidere gjort gældende, at kravet om vellykket inte-
gration i udlændingelovens § 9, stk. 16, som finder anvendelse i sager
om familiesammenføring med børn, er begrundet i et tvingende alment
hensyn og er proportionalt. Kravet lever derfor op til Dogan-dommens
13
Rådsmøde nr. 3396 (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 15-16/6-15
betingelser for, at der trods stand still-klausulen alligevel kan indføres
nye begrænsninger for familiesammenføring.
Sagen verserer for Domstolen, og der er ikke på nuværende tidspunkt
oplysninger om datoen for en eventuel mundtlig forhandling.
14