Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3401 - Alm. anl. Bilag 2
Offentligt
1535942_0001.png
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Sagsnummer
2015-337
EUK
. juni 2015
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (almindelige anliggender) den
23. juni 2015
Dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. juni 2015
omfatter:
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015; 2. Det
Europæiske Semester 2015; 3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-
Parlamentet og Rådet – forslag til en interinstitutionel aftale om bedre regulering samt
4. FYROM/Makedonien.
Punkterne forelægges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering.
Der henvises i øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, der er oversendt til
Europaudvalget den 10. juni 2015. Følgende af dagsordenspunkterne kan
fremhæves:
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 (ud-
kast til konklusioner)
Der er lagt op til en relativ tung dagsorden på Det Europæiske Råd den
25.-26. juni 2015 med en lang række emner.
Migrationsudfordringen, som følge af situationen i Middelhavet, står
fortsat højt på dagsordenen. Det Europæiske Råd forventes at gøre sta-
tus vedrørende den erklæring, som stats- og regeringscheferne vedtog på
det ekstraordinære møde den 23. april 2015. Erklæringen indeholder en
række konkrete indsatsområder i forhold til håndteringen af migrations-
udfordringen. Europa-Kommissionen fremlagde den 13. maj 2015 sin
meddelelse om en ”Europæisk dagsorden for migration” (A European
Agenda on Migration). Kommissionens meddelelse har til formål at fast-
lægge en fælles ramme for EU’s fremtidige asyl- og migrationspolitik i
opfølgning af Det Europæiske Råds erklæring.
Meddelelsen indeholder både forslag til den øjeblikkelige håndtering af
migrationsstrømme og forslag til mere langsigtede initiativer til bekæm-
pelse af ulovlig migration og menneskesmugling, sikring af EU’s ydre
grænser, etablering af et stærkt fælles asylsystem samt indførelse af en ny
politik for lovlig migration.
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535942_0002.png
Kommissionen har fremsat et konkret forslag til en midlertidig omforde-
lingsmekanisme for de asylansøgere, der har et åbenbart behov for inter-
national beskyttelse. Formålet vil være omfordeling fra henholdsvis Itali-
en og Grækenland til andre EU-medlemsstater. Danmark er pga. retsfor-
beholdet ikke omfattet af forslaget. Kommissionen har desuden i en
henstilling opfordret medlemsstaterne til at etablere et europæisk genbo-
sætningsprogram, som skal omfatte i alt 20.000 anerkendte flygtninge fra
lande uden for EU. Programmet skal gennemføres over de næste to år.
Danmark vil pga. retsforbeholdet ikke være omfattet af en evt. retsakt
om sådan et genbosætningsprogram.
Kommissionen er også fremkommet med en meddelelse om en europæ-
isk handlingsplan mod menneskesmugling, der skal gælde for 2015-2020.
En del af denne indsats er udmøntet af Rådets (udenrigs- og forsvarsan-
liggender) beslutning den 18. maj 2015 om at etablere en militær operati-
on til at ødelægge menneskesmuglingsnetværk i det sydlige og centrale
Middelhav (EUNAVFOR MED). Som følge af forsvarsforbeholdet er
Danmark ikke omfattet af beslutningen og deltager ikke i den militære
operation.
Kommissionen understreger også vigtigheden af partnerskaber med tred-
jelande samt adressering af de bagvedliggende årsager til irregulær og
tvungen migration gennem udviklingssamarbejdet. Europa-
Kommissionen foreslår bl.a. etablering af regionale udviklings- og be-
skyttelsesprogrammer i Nordafrika og på Afrikas Horn samt videreud-
vikling af programmet i Mellemøsten. Der er endvidere planlagt et EU-
AU topmøde om migration, der afholdes den 6.-7. november 2015 i Val-
letta. Regeringen støtter op om en øget indsats i nærområderne.
På Det Europæiske Råd i december 2013 blev udenrigsrepræsentanten
anmodet om at udarbejde en analyse af den globale udenrigs- og sikker-
hedspolitiske udvikling med fokus på, hvilke muligheder og udfordrin-
ger, udviklingen har medført for EU og medlemsstaterne. På denne bag-
grund forventes Det Europæiske Råd at træffe beslutning om udarbej-
delsen af en ny udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi for EU. Den nu-
værende strategi blev vedtaget i 2003 og revideret i 2008, men siden har
den udenrigs- og sikkerhedspolitiske situation ændret sig markant. Drøf-
telsen af selve den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (CSDP) forven-
tes desuden at tage bestik af de opdrag, som blev givet ved Det Europæi-
ske Råd i december 2013 til udviklingen af CSDP’en og samtidig give
strategisk retning ift. nye trusler, herunder eksempelvis i forhold til hy-
bride trusler.
Det Europæiske Råd vil også vende tilbage til terrorbekæmpelse i for-
længelse af sin erklæring, der blev vedtaget på det uformelle møde den
12. februar 2015.
2
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535942_0003.png
Erklæringen fokuserer på tre områder: (1) Sikkerhed for befolkningen
med særligt fokus på oprettelse af et europæisk Passenger Name Record-
system og styrkelse af kontrollen ved EU’s ydre grænser. (2) Forebyggel-
se af radikalisering og beskytte værdier med fokus på bl.a. monitorering
af internettet mhp. at undgå promovering af terror og vold, bl.a. gennem
samarbejde med internetindustrien. (3) Samarbejde med internationale
partnere hvor særligt behovet for styrket samarbejde med sydlige nabo-
skab og en strategisk tilgang til konflikter nærområdet fremhæves. Det
Europæiske Råd forventes på mødet at gøre status på implementeringen
af tiltagene fra erklæringen.
Det Europæiske Råd forventes også at drøfte arbejdet med en ny strategi
for EU’s interne sikkerhed, med fokus på 1) bekæmpelse af terrorisme
og forebyggelse af radikalisering, 2) bekæmpelse af organiseret kriminali-
tet og 3) bekæmpelse af cyberkriminalitet.
Der er tidligere lagt op til, at stats- og regeringscheferne vil vende tilbage
til spørgsmålet om forholdet til Rusland og situationen i Ukraine. På Det
Europæiske Råd i marts 2015 var der enighed at lave en klar kobling mel-
lem de økonomiske sanktioner mod Rusland, som pt. udløber den 31.
juli 2015, og gennemførelsen af Minsk-aftalen, som udløber den 31. de-
cember 2015. Det kan på den baggrund ikke udelukkes, at stat- og rege-
ringscheferne vil træffe beslutning om at forlænge de økonomiske sank-
tioner mod Rusland, hvis ikke spørgsmålet er afklaret inden topmødet.
Der er kun sket begrænsede fremskridt i gennemførelsen af Minsk-
aftalen. Samtidig fortsætter Rusland med at støtte de pro-russiske separa-
tister i det østlige Ukraine og forsyner dem med tunge våben, udstyr og
træning, ligesom der fortsat sker daglige krænkelser af våbenhvilen. I
angrebet på Maryienka den 3. juni 2015, der er det hidtil mest alvorlige,
enkeltstående angreb siden februar, deltog et stort antal pro-russiske se-
paratister støttet af tunge våben, der ellers skulle være trukket tilbage fra
kontaktlinjen. Samlet set tilsiger situationen derfor, at det er nødvendigt
at opretholde presset for at få Rusland til at gøre sin indflydelse gældende
over for separatisterne og for at få Rusland til at indstille destabiliserin-
gen af Ukraine.
Det forventes på den baggrund, at der på Det Europæiske Råd vil være
opbakning til – sandsynligvis i uændret form – at forlænge de nuværende
økonomiske sanktioner frem til minimum udgangen af 2015. Det er i
øvrigt også på linje med den bredere, internationale linje over for Rus-
land/Ukraine-konflikten, som der var enighed om på det nylige G7-
møde. Fra dansk side vil man – på baggrund af mandat fra Folketingets
Europaudvalg den 25. juli 2014 – kunne medvirke til en eventuel beslut-
ning om at forlænge sanktionerne, som fortsat bør være bundet op på
Minsk-aftalen. Fra dansk side vil det, som hidtil, være afgørende at op-
retholde en fælles EU-linje over for Rusland.
3
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535942_0004.png
Det digitale indre marked er også på dagsordenen. Kommissionen of-
fentliggjorde den 6. maj 2015 meddelelsen ”A Digital Single Market Stra-
tegy for Europe”, som udstikker Kommissionens strategi for det digitale
indre marked. Kommissionens mål er et digitalt indre marked, hvor va-
rer, tjenesteydelser og kapital frit kan bevæge sig på tværs af grænser,
samt hvor borgere og virksomheder kan udøve online aktivitet uanset
nationalitet eller bopæl. Kommissionen finder, at udviklingen af et digi-
talt indre marked vil styrke Europas position inden for informations- og
kommunikationsteknologi.
Det Europæiske Råd forventes at modtage en orientering om status for
forhandlingerne om frihandelsaftalen mellem EU og USA, kaldet Trans-
Atlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), der har været i gang
siden juni 2013.
Endelig forventes Det Europæiske Råd at drøfte styrkelsen af den Øko-
nomiske og Monetære Union, det europæiske semester 2015 og den eu-
ropæiske fond for strategiske investeringer (EFSI). Fra dansk side har
man generelt i de løbende ØMU-drøftelser lagt vægt på, at eventuelle nye
ØMU-tiltag er åbne for alle EU-lande, der ønsker at deltage (herunder
også ikke-eurolande), og er transparente for de lande, der ikke deltager.
Økonomi- og Indenrigsministeren forelægger disse emner for udvalget i
forbindelse med den skriftlige forelæggelse forud for Rådsmødet (øko-
nomi og finans) den 19. juni 2015.
Det er derudover forventningen, at den britiske premierminister på mø-
det i Det Europæiske Råd vil redegøre kort for de britiske ønsker til EU-
reformer. Der forventes ikke en drøftelse af substansen men derimod
vedtagelse af proceduremæssige konklusioner, der skal lede hen mod et
senere møde i Det Europæiske Råd.
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
- forslag til en interinstitutionel aftale om bedre regulering
På rådsmødet vil der være en drøftelse af Kommissionens pakke om
bedre regulering, der bl.a. indeholder et udkast til en inter-institutionel
aftale (IIA). Forslaget skal erstatte den inter-institutionelle aftale om bed-
re lovgivning fra 2003 samt den inter-institutionelle aftale om konse-
kvensanalyser fra 2005. Pakken blev fremsat den 19. maj 2015. Den in-
ter-institutionelle aftale er det eneste element i pakken, der skal forhand-
les mellem Europa-Parlamentet og Rådet. Forslaget har til formål at få
alle tre institutioner til at lovgive bedre og til at arbejde bedre sammen til
gavn for borgere, virksomheder og samfundet. På rådsmødet forventes
en drøftelse primært af de dele af bedre reguleringspakken, der særligt
bidrager til at øge konkurrenceevnen i Europa, herunder ikke mindst for
SMVer.
4
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
Forhandlingerne i Bruxelles er lige gået i gang på arbejdsgruppeniveau.
Rådsmødet den 23. juni 2015 vil være den første lejlighed for ministrene
til at have en drøftelse af pakken. Det er forventningen, at sagen vil være
på dagsordenen i Rådet for almindelige anliggender kontinuerligt hen-
over efteråret. Det er Kommissionens forhåbning, at en aftale kan være
færdigforhandlet ved udgangen af indeværende år.
Fra regeringens side støtter man, at den inter-institutionelle aftale om
bedre lovgivning fra 2003 revideres. Udover at sikre Rådets tidlige invol-
vering i udarbejdelsen af Kommissionens årlige og flerårige arbejdspro-
gram vil regeringen arbejde for, at en ny inter-institutionel aftale adresse-
rer bedre reguleringsdagsordenen (herunder involvering af interessenter),
samt andre væsentlige tværgående spørgsmål af betydning for EU’s lov-
givningsproces, herunder fx inddragelsen af nationale parlamenter,
transparens og åbenhed, trilogforhandlinger samt gennemførelsesretsak-
ter og delegerede retsakter.
4. FYROM/Makedonien
Rådet ventes at vedtage konklusioner vedr. den politiske situation i FY-
ROM/Makedonien, der anerkender de indgåede aftaler ang. nyvalg inden
udgangen af april 2016 og for overgangsperioden frem til valget. Rådet
ventes at se forsigtigt positivt på de skridt der er taget for at bryde det
politiske dødvande, der har hersket siden valgene i 2014, og den afledte
optrapning af konflikter mellem regering og opposition, der har fundet
sted over foråret. Situationen er fortsat skrøbelig, og meget vil afhænge
af en fortsat inklusiv politisk dialog.
Martin Lidegaard
Dagsordenspunkterne henhører under Udenrigsministeriets ressort
5