Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
S 46
Offentligt
1408801_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 14.10.2014
”Mener ministeren, at tvivlen skal komme en borger til gode, når en borger an-
søger en kommune om opsat folkepension, og borgeren først flere år senere
modtager sin første pension uden i den mellemliggende periode at modtage
ventepenge, fordi ansøgningen er bortkommet, og kommunen ikke kan afvise, at
brevet er bortkommet hos kommunen? ”
Efter gældende regler udbetales folkepension fra den 1. i måneden efter, at der
er ansøgt om folkepension, og lovens betingelser i øvrigt er opfyldt. Ønsker pen-
sionisten at udskyde overgangen til folkepension efter reglerne om opsat pensi-
on, skal der ligeledes indgives ansøgning herom. Ansøgning om opsat pension
har virkning fra den 1. i måneden efter ansøgningens indgivelse, dog tidligst fra
det tidspunkt, hvor folkepension kan udbetales. Tidspunktet for starten af op-
sætningsperioden skal fremgå af Udbetaling Danmarks (tidligere kommunens)
afgørelse og meddeles den pågældende.
Hvis kommunen har begået en egentlig sagsbehandlingsfejl, kan det have be-
tydning for retten til opsat pension. Ankestyrelsen har fx i principafgørelse 247-
09 truffet afgørelse om, at en ansøger efter en konkret vurdering havde ret til
opsat pension med tilbagevirkende kraft, fordi kommunen havde tilsidesat sin
vejledningspligt.
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det vil bero på en konkret vurdering, om der er sket en sagsbehandlingsfejl, om
borgeren vidste eller burde have vidst, at pågældende ikke var bevilget opsat
pension m.v.
Jeg har derfor ikke mulighed for at tage nærmere stilling til problemstillingen.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen
Side 2 af 2