Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 114
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen/Dyresundhed
Sagsnr.: 2015-14-35-00150
Dep. Sagsnr.: 31470
Den 2. september 2015
MFVM 415
NOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring i bilag III og bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og ud-
ryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III og IV i TSE forordning nr.
999/2001, som angår ændring af krav for eksport af forarbejdet animalsk protein (PAP)
fra ikke-drøvtyggere samt enkelte tekniske ændringer (komitésag). Kravet om, at der
skal indgås bilaterale aftaler med tredjelande, der eksporteres PAP til frafalder. Kravet om
at indgå bilaterale aftaler forud for eksport af PAP fra ikke-drøvtyggere var ment som en
sikkerhedsforanstaltning til at begrænse spredningen fra EU af bovin spongiforme en-
cephalopathy (BSE), også kaldet kogalskab, hvor BSE på det tidspunkt var i en epidemisk
fase. I de nuværende regler er der derfor krav om, at afsenderlandet og modtagerlandet
(tredjelandet) indgår en bilateral aftale, hvor tredjelandet forpligter sig til at anvende PAP
af ikke-drøvtyggere og til at begrænse anvendelsen med PAP efter EU-reglerne. Endvide-
re forpligtes tredjelandet til kun at reeksportere PAP af ikke-drøvtyggermateriale eller
produkter, der indeholder PAP i overensstemmelse med EU-reglerne for eksport. Den bila-
terale aftale vil bortfalde med det nye forslag. Med det nye forslag skal PAP til eksport
alene være produceret efter gældende EU- vilkår, og kan anvendes som foder og gød-
ning. Da PAP skal produceres efter de vilkår som EU stiller, er folke- og dyresundheden i
tredjelandet sikret på samme niveau som i EU. En vedtagelse af forslaget vurderes at be-
tyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen kan støtte forslaget.
Forslaget forventes til afstemning i Den stående komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 15.-16. september 2015.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentet og Rå-
dets Forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol
med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier artikel 7, bilag IV, kapitel
V, afsnit E.
Forslaget skal behandles i en forskriftprocedure med kontrol i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 114: Notat om komitésag om kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier
2
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den stående komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2
måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslut-
ter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 15.-16. september 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om ændring af et bilag til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af bilag III og IV i TSE forordning nr.
999/2001, som er tekniske ændringer og en ændring af et krav om, at der indgås en bi-
lateral aftale mellem myndighederne i afsender-/eksportlandet med import-tredjelandets
kompetente myndighed.
Ændringen i bilag III er en nødvendig teknisk ændring for, at Kommissionen kan over-
drage opgaven om at udfærdige den årlige rapport om transmissible spongiforme en-
cephalopatier til den Europæiske Fødevaresikkerhedsmyndighed (EFSA).
Ændringen til bilag IV, kapitel III, afsnit A, nr. 3 er en teknisk ændring, hvor reguleringen
af kørsel med foder med fiskemel eller rent fiskemel forenkles. I dag er kørsel med foder
med fiskemel eller rent fiskemel reguleret både under nr. 1 og nr. 3 i bilag IV, kapitel III
afsnit A. Fremadrettet reguleres dette alene i bilag IV, kapitel III afsnit, nr. 1.
Ændringen til bilag IV, kapitel V, afsnit E nr. 2 vedrører kravene til eksport til tredje lande
af PAP fra ikke-drøvtyggere.
Med forslaget bortfalder kravet om, at der indgås en bilateral aftale mellem myndighe-
derne i afsender-/eksportlandet med import-tredjelandets kompetente myndighed. Den
omtalte bilaterale aftale forpligter importlandet til at overholde principperne i EU-reglerne
om påtænkt anvendelse og til ikke at reeksportere PAP eller produkter, der indeholder
sådanne proteiner, til anvendelsesformål, der er forbudt efter artikel 7, bilag IV i TSE-
forordningen.
Kravet om at indgå bilaterale aftaler forud for eksport af PAP fra ikke-drøvtyggere var
ment som en sikkerhedsforanstaltning til at begrænse spredningen fra EU af bovin
spongiforme encephalopathy (BSE), også kaldet kogalskab, hvor BSE på det tidspunkt
var i en epidemisk fase.
Antallet af BSE tilfælde inden for EU er faldet fra 2166 i 2001 til 8 i 2014. BSE situationen
er i EU nu den samme som i det meste af resten af verden. Dette afspejler sig i, at 20
EU-lande er klassificeret som lande med ubetydelig risiko for BSE – herunder Danmark.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 114: Notat om komitésag om kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier
1544182_0003.png
3
Forslaget medfører, at der ikke længere er krav om bilaterale aftaler. Med det nye forslag
skal PAP til eksport alene være produceret efter gældende EU- vilkår, og kan anvendes
som foder og gødning. Da PAP skal produceres efter de vilkår som EU stiller, er folke- og
dyresundheden i tredjelandet sikret på samme niveau som i EU.
Eksporten vil fremadrettet blive ligestillet med eksport af andre produkter, som er frit-
omsættelige inden for EU, og som i øvrigt overholder EU-lovgivningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
I Danmark reguleres TSE området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier senest ændret ved Kom-
missionens forordning (EU) nr. 2015/728 af 6. maj 2015.
Bekendtgørelse nr. 775 af 28. juni 2011 om foder og foderstofvirksomheder senest æn-
dret ved bekendtgørelse nr. 1031 af 5. november 2012.
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Forslaget forventes at medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser,
da erhvervet nemmere får mulighed for at eksportere PAP fra ikke-drøvtyggere.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af vejledning og bekendtgø-
relse.
Forslaget skønnes at have uændret virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget til ændring af bilag IV, kapitel V, afsnit E har været i høring på høringsportalen.
Der er indkommet følgende bemærkninger:
Daka Denmark A/S støtter forslaget og oplyser samtidig at European Fat Processors and
Renderer’s Association (EFPRA) også støtter forslaget.
Daka Denmark A/S ønsker, at Fødevarestyrelsen arbejder for at tillade, at det bliver mu-
ligt at eksportere rent PAP af drøvtyggermateriale til anvendelse i foder til selskabsdyr i
tredjelandet. Det er tilladt at eksportere færdige foderblandinger med indhold af PAP fra
drøvtyggere til tredjelande, men ikke rent PAP af drøvtyggermateriale i foderblandinger
til selskabsdyr, hvilket Daka Denmark A/S mener, i sagens natur er selvmodsigende. EF-
PRA arbejder for, at det bliver tilladt at anvende rent PAP af drøvtyggermateriale til ek-
sport til foder til selskabsdyr.
Fødevarestyrelsen skal hertil bemærke, at spørgsmålet allerede er blevet rejst overfor
Kommissionen.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 114: Notat om komitésag om kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier
1544182_0004.png
4
Daka Denmark A/S bemærker desuden, at det skal sikres, at det fortsat er muligt at ek-
sportere PAP af ikke drøvtygger materiale som gødning og til produktion af foder til sel-
skabsdyr samt akvakulturdyr.
Marine Ingredients Denmark hilser forslaget velkomment, da der ikke længere vil være
krav om, at der indgås bilaterale aftaler med import-tredjelandets kompetente myndig-
hed, hvor importlandet skal forpligtige sig til at overholde de påtænkte anvendelser og
forpligtiger sig til ikke at reeksportere PAP eller produkter, der indeholder sådanne prote-
iner til anvendelsesformål, der er forbudt efter artikel 7, bilag IV i TSE-forordningen.
Marine Ingredients Denmark hilser også velkomment, at fiskemel fortsat er undtaget for
bestemmelserne knyttet til eksport af PAP.
Landbrug & Fødevarer hilser forslaget om at fjerne kravet om bilaterale aftaler ved ek-
sport af PAP af ikke drøvtyggeroprindelse velkomment. Set i lyset af den positive udvik-
ling i BSE på EU-niveau er det et positivt tiltag, som Landbrug & Fødevarer støtter. Land-
brug & Fødevarer ser frem til en snarlig gennemførsel af forslaget, således at bilaterale
aftaler ikke længere er nødvendige for eksporten, og at der kan eksporteres PAP af ikke
drøvtyggermateriale til produktion af petfood i tredje lande.
Regeringens foreløbige generelle holdning
På nuværende tidspunkt er det muligt at eksportere til tredjelande under forudsætning
af, at der er indgået bilaterale aftaler med tredjelande.
Visse tredjelande har vist modvilje mod de bilaterale aftaler, da de mener, at EU lovgiv-
ningen overskrider deres suverænitet.
Forslaget til ændring af kravene i forbindelse med eksport skal endvidere ses i lyset af, at
hvis tredjelandet selv producerer PAP, af deres egne dyr, kan dette PAP eksporteres til
EU, under de krav, der stilles i EU-lovgivningen. Dette er eksplicit angivet i certifikater,
hvor tredjelandets myndighed skal stille garantier for overholdelse af kravene. Men det
PAP, der er eksporteret fra EU til tredjelandet, kan tredjelandet på nuværende tidspunkt
ikke reeksportere til EU. Denne irrationalitet fjernes med det nye forslag
Forslaget med nye krav til eksport medfører byrdelettelser for erhvervet, fordi der er tale
om, at de bilaterale aftaler bortfalder.
Med baggrund i den gunstige situation med hensyn til BSE tilfælde i hele EU, uændret
beskyttelsesniveau, administrative byrdelettelser samt øgede muligheder for eksport af
PAP fra ikke-drøvtyggere støtter regeringen forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige oplysninger om andre medlemsstaters holdninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.