Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1551087_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
1. oktober 2015
Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Med henblik på mødet i Europaudvalget den 2. oktober, hvor udlændinge-,
integrations- og boligministeren forelægger indenrigspunkterne vedr. rådsmø-
de (retlige og indre anliggender) den 8. – 9. oktober 2015, fremsendes til ud-
valgets orientering foreløbige referater af Europaudvalgets møder den 11. og
den 18. september 2015, hvor udlændinge-, integrations- og boligministeren
forelagde de ekstraordinære rådsmøder vedr. retlige og indre anliggender den
14.og den 22. september 2015.
Med venlig hilsen
Stina Jørgensen,
udvalgsassistent
1/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Punkt 5. Ekstraordinært rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14.
september 2015
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Det luxembourgske formandskab har
igen med kort varsel indkaldt til ekstraordinært rådsmøde på mandag den 14. september
2015 om den europæiske migrationskrise. Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om
sagerne på rådsmødet. Jeg vil i dag orientere jer om det dagsordenspunkt, som vil udgø-
re tyngden på rådsmødet, både politisk og indholdsmæssigt. Det er punkt 2 om EU’s
tiltag og fremtidige planlægning. Jeg vil også lige nævne, at vi sent i går aftes fik at vide,
at der sandsynligvis i løbet af weekenden vil blive udarbejdet et sæt rådskonklusioner,
som også vil blive drøftet på mandag, med henblik på at fastlægge den videre vej frem.
Inden jeg gennemgår punktet, skal jeg kort bemærke, at det tager afsæt i den migrati-
onspakke, som Kommissionen fremlagde i onsdags.
1. Status over situationen med hensyn til migrationsbevægelserne
Præsentation
Rådsmøde 3408 - RIA (2015-16) – bilag 1 (samlenotat side 2)
Rådsmøde 3408 - RIA (2015-16) – bilag 2 (henvendelse af 10/9-15 fra Red
Barnet vedr. flygtningesituationen i Europa)
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
behandlede begge punkter under et.
2. Den Europæiske Unions tiltag og fremtidig programmering
Præsentation og orienterende debat
KOM (2015) 0450, KOM (2015) 0451, KOM (2015) 0452, JOIN (2015) 0040, KOM
(2015) 0453, KOM (2015) 0454
Rådsmøde 3408 - RIA (2015-16) – bilag 1 (samlenotat side 6)
Rådsmøde 3408 - RIA (2015-16) – bilag 2 (henvendelse af 10/9-15 fra Red
Barnet vedr. flygtningesituationen i Europa)
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Kommissionen vil på rådsmødet orien-
tere ministrene om de forslag, der knytter sig til migrationspakken. Det drejer sig om syv
forslag:
o
En midlertidig omfordelingsordning fra Italien, Grækenland og Ungarn, dvs. et
supplement til den afgørelse, man blev enige om på rådsmødet i juli, der kun
omhandlede Italien og Grækenland
En permanent omfordelingsmekanisme inden for rammerne af en revideret Dubl-
inforordning
En europæisk liste om sikre oprindelseslande
En EU-handlingsplan for tilbagesendelse
En meddelelse om den eksterne dimensions rolle i Europas flygtningekrise
o
o
o
o
2/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
o
o
Etableringen af en EU-trustfond for stabilitet og håndtering af grundlæggende år-
sager til ulovlig migration i Afrika
Meddelelse om udbudsregler i forbindelse med den aktuelle asylkrise.
Jeg vil nu kort gennemgå forslagene et for et, men vil dog undlade at introducere forslag-
et om udbudsregler, da det nok er de andre, der har størst interesse.
Som sagt skal forslaget om en midlertidig omfordelingsordning ses som supplement til
den eksisterende frivillige omfordelingsordning vedtaget på det ekstraordinære rådsmøde
i juli til fordel for Italien og Grækenland. Forslaget betyder, at også Ungarn omfattes af
denne ordning. Forslaget omfatter yderligere 120.000 asylansøgere over de næste 2 år.
Som det også fremgår af forslaget kan Danmark ikke deltage i ordningen på grund af
vores retsforbehold.
Kommissionen foreslår også en permanent og bindende omfordelingsmekanisme integre-
ret i en revideret Dublinforordning, der i store træk minder om den midlertidige omforde-
lingsordning. En sådan mekanisme kan tages i anvendelse i klart definerede nødsitua-
tioner i enkelte medlemsstater og sikre omfordeling fra de pågældende lande til andre
EU-lande.
Som følge af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i den fælles asylpolitik, og Danmark
vil derfor ikke deltage i en permanent omfordelingsordning. Jeg vil samtidig understrege,
at regeringen lægger stor vægt på at forblive en del af Dublinsystemet.
Det næste forslag er forslaget om en europæisk liste over sikre oprindelseslande. For-
målet med forslaget er smidiggørelse af sagsbehandlingen i form af en særlig hurtig pro-
cedure i sager, hvor en ansøgning fra en asylansøger vurderes at være ubegrundet, og
ansøgeren kommer fra et land på listen. Listen indeholdt i forslaget omfatter Tyrkiet og
Vestbalkan.
Regeringen mener, det er en god idé, at EU-landene arbejder med en sådan liste. Som
det fremgår af forslaget, kan Danmark dog ikke deltage i forordningen på grund af rets-
forbeholdet. Til gengæld har Danmark sin egen nationale liste. Med undtagelse af Tyrkiet
indgår alle landene på Kommissionens liste også på Danmarks liste. Der indgår også
andre lande på den danske liste. Danmarks egen liste udarbejdes af Udlændingestyrel-
sen i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp.
Det næste forslag er en meddelelse fra Kommissionen om en EU-handlingsplan om til-
bagesendelse.
Regeringen støtter en langt mere effektiv tilbagesendelsespolitik, herunder til det afrikan-
ske kontinent, og lægger vægt på en bedre samtænkning af udviklingspolitik, handelspoli-
tik og andre udenrigspolitiske instrumenter med henblik på at sikre effektive tilbagetagel-
3/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
sesaftaler. Det er et meget vigtigt indsatsområde, og EU-landene er ikke gode nok til at
effektuere udsendelserne.
Det næste initiativ i migrationspakken er Kommissionens meddelelse om den eksterne
dimensions rolle til håndtering af flygtningekrisen i EU. Meddelelsen retter sig mod hånd-
teringen af årsagerne til migration, navnlig konflikt og fattigdom, og mod de nærområder
og transitlande, som er hårdt påvirket af krisen.
Med et budget på knap 100 mia. euro for perioden 2014-20 har EU’s eksterne samarbej-
de en vigtig rolle i forhold til at bekæmpe fattigdom, ulighed og arbejdsløshed. Meddelel-
sen peger også på behovet for politisk engagement i løsning af konflikterne i Syrien, Irak
og Libyen. Bl.a. nævnes Syrien-trustfonden, der bidrager til stabilisering og genopbygning
af Syrien. På samme måde nævnes planerne om etablering af en trustfond til håndtering
af grundlæggende årsager til migration i Afrika med fokus på kriserne i Sahelregionen,
ved Tchadsøen, på Afrikas Horn og i Nordafrika.
Kommissionen foreslår indsatser over for stabilitet, bedre håndtering af migration og de
underliggende årsager til destabilisering, tvungen og irregulær migration. Det skal ske
gennem fremme af modstandsdygtighed, økonomiske og lige muligheder, sikkerhed og
udvikling. I meddelelsen peges på EU’s indsatser i forhold til at støtte Libanon, Jordan og
Tyrkiet med humanitær bistand samt regionale beskyttelsesprogrammer. Regeringen
mener i den sammenhæng, at der er behov for en markant styrket nærområdeindsats.
Endelig peger Kommissionen på EU’s eksterne instrumenter som løftestang til mere ef-
fektive tilbagetagelsesaftaler og på behovet for at bekæmpe menneskesmugling. I be-
kæmpelsen af menneskesmugling spiller EU’s militære operation i Middelhavet en nøgle-
rolle – det samarbejde deltager Danmark ikke i på grund af forsvarsforbeholdet – men der
peges også på en generel styrkelse af aspektet på EU’s missioner i regionen.
Det er et område, der, som alle ved, primært ligger under udenrigsministeren, som har en
vigtig rolle.
Kenneth Kristensen Berth
ville i første omgang nøjes med et par af de spørgsmål, som
situationen og ministerens forelæggelse gav anledning til. Ministeren siger, at Danmark
hverken skal medvirke i den nuværende eller den kommende omfordelingsmekanisme.
Var ministeren på den baggrund villig til at garantere, at Danmark ikke kommer til at tage
imod nogen af de 160.000 flygtninge, som Kommissionen vil omfordele? Og ville
ministeren garantere, at Danmark heller ikke kommer til at deltage i en fremtidig
omfordelingsordning – heller ikke på frivillig basis? Forud for folkeafstemningen om
retsforbeholdet den 3. december har et bredt udsnit af Folketingets partier lovet
danskerne, at udlændingeforbeholdet forbliver intakt, hvis man stemmer ja. Det er
afgørende at vide, om man kan stole på det.
4/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Rasmus Nordqvist
sagde, at de situationer, man så i øjeblikket, slet ikke havde været til
at forudse, da man gik i gang med at snakke om at ændre retsforbeholdet til en tilvalgs-
ordning. Alternativet mener, at der i den grad er behov for en fælles løsning. Det kræver,
at alle medlemslande byder ind. Indtil videre havde han kun hørt om, hvad Danmark står
uden for. Hvordan forestiller ministeren sig at Danmark skal deltage i en fælles løsning,
når man også med en tilvalgsordning kommer til at stå uden for flygtningepolitikken?
Forskellige organisationer mener, at Danmark godt kan deltage i nogle ting, selv om man
har retsforbehold eller tilvalgsordning. Har regeringen nogen løsningsforslag? Indtil videre
havde han kun hørt ”nej” og ”intet”.
Finn Sørensen
spurgte, hvad det er i retsforbeholdet, der forhindrer Danmark i at deltage
i en fordelingsordning, som Kommissionen foreslår. Man kunne jo melde ud på den føl-
gende uges møde, at man gerne ville deltage på frivillig basis. Hvis der ikke er noget i
retsforbeholdet, der forhindrer det, ville ministeren så i denne alvorlige krise melde ud, at
Danmark tager sin del af ansvaret og gerne vil regnes med i fordelingsnøglen?
Regeringen ønsker, at Danmark skal blive i Dublinforordningen. Vil man også det, hvis
det kræver, at Danmark bliver omfattet af den permanente fordelingsordning, Kommissi-
onen lægger op til?
Rasmus Helveg Petersen
anerkendte, at det var en kompleks situation, men påpegede,
at der var nogle ting i de papirer, udvalget havde modtaget, der stred imod hinanden:
Danmark vil ikke deltage i den foreslåede permanente omfordeling, men lægger samtidig
stor vægt på at forblive en del af Dublinsystemet, som står til at blive en del af Dublinsy-
stemet, hvis det bliver vedtaget. Ministeren skal selvfølgelig forhandle sig frem til en eller
anden ordning. Det var hans egen politiske holdning, at man på frivillig basis bør melde
ud, at Danmark vil bidrage konstruktivt til at løse de udfordringer, Europa står i lige nu.
Men det havde ministeren åbenbart ikke tænkt sig at gøre. Hvordan vil man overbevise
EU om, at Danmark skal have en særordning, hvor man kan forblive i Dublinsystemet?
Og hvad kan man gøre for at markere, at man faktisk fra dansk side ønsker at bidrage
konstruktivt, så man kan få lavet en politisk løsning, der kombinerer de her ellers mod-
stridende hensyn.
Holger K. Nielsen
sagde, det var interessant, at ministeren på den ene side ikke vil være
en del af det permanente fordelingssystem og på den anden side fortsat vil være omfattet
af Dublinforordningen. Det lyder lidt som at løse cirklens kvadratur, hvis den Dublin+-
forordning, der arbejdes på, kommer til at indeholde en forpligtelse til at deltage i en for-
delingsmekanisme. Derfor undrede det ham meget, at ministeren ikke havde antydningen
af et bud på, hvordan man vil løse det problem. Det var sådanne bud, Holger K. Nielsen
forventede, man skulle diskutere i udvalget. For ham at se var det indlysende, at hvis
Dublin+ – som alt tyder på – kommer til at indeholde et kvotefordelingssystem, som
Danmark ikke vil være en del af, risikerer Danmark at ryge ud. Hvordan håndterer man
det? Kan man forestille sig, at det kan lade sig gøre at forblive i Dublinforordningen uden
at tage sin del af ansvaret? Det kunne han dårligt forestille sig.
5/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Holger K. Nielsen bemærkede, at ministeren havde gentaget sine skåltaler om nærområ-
deindsatsen, men at udvalget for en uge siden havde diskuteret EU’s budget med fi-
nansministeren. Og den styrkelse af nærområdeindsatsen, som Kommissionen havde
lagt op til, ville Rådet – med dansk støtte – skære ned på. Hvordan hænger det sammen,
at man fra dansk side medvirker til at svække EU’s indsats i nærområderne?
Thomas Jensen
sagde, at det både var vigtigt for Socialdemokraterne, at Danmark fort-
sat kan være med i den eksisterende Dublinforordning, og at man selv beslutter i Dan-
mark, hvor mange flygtninge der skal komme til landet. Det er også regeringens linje.
Men det fremgår af samlenotatet, at hvis Danmark ikke går med, ryger Danmark ud af
Dublinforordningen. Derfor var det vigtigt for ham at høre, hvordan ministeren havde
tænkt sig at sikre, at Danmark kan fortsætte i Dublinforordningen og samtidig selv be-
stemmer, hvor mange flygtninge der skal komme til Danmark.
Integrationsministeren
orienterede udvalget om, at hun havde aftalt et orienteringsmø-
de med partilederne om situationen, og at hun derfor var nødt til at gå kl. 12.40. Det ville
ikke give tilstrækkeligt med spørgetid. Derfor spurgte hun, om udvalget kunne acceptere,
at hun vendte tilbage til udvalget kl. 14.10.
Holger K. Nielsen
mente, det var uholdbart og uacceptabelt. Han havde lagt andre pla-
ner senere på dagen. Europaudvalget er et vigtigt organ i denne diskussion, og man bur-
de kunne håndtere det på en anden måde.
Formanden
sagde, at hun var blevet gjort opmærksom på ministerens forespørgsel
umiddelbart inden hendes forelæggelse, og at hun havde svaret, at hun ikke kunne be-
grænse Europaudvalgets spørgelyst. Kl. 15 skulle Europaudvalget mødes med kommis-
sær Margot Wahlström, men hun foreslog, at man udviste den fleksibilitet at genoptage
diskussionen med ministeren fra kl. 14.10 og indtil da. Var der opbakning til det, eller
skulle ministeren lade partiledere være partiledere?
Thomas Jensen
påpegede, at udvalget sad som repræsentanter for befolkningen. Inden
dagen er omme skulle udvalget have mulighed for at få besvaret samtlige spørgsmål. Det
var ikke sikkert, at det kunne nås på 50 minutter.
Finn Sørensen
var enig med Thomas Jensen i at respektere, at partilederne skal orien-
teres, og at det var vigtigt at have tid nok.
Formanden
konkluderede, at det var vigtigt at have tid til at få besvaret samtlige af Euro-
paudvalgets spørgsmål, men at udvalgets medlemmer var indstillet på at være fleksible
og imødekomme ministerens ønske i denne særlige situation. Hvis det var nødvendigt at
fortsætte efter kommissærens besøg, måtte man genoptage punktet efter dette.
6/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Integrationsministeren
takkede for udvalgets fleksibilitet og svarede Kenneth Kristen-
sen Berth, at Danmark ikke kommer til at tage nogen af de 160.000 flygtninge, Kommis-
sionen vil omfordele. Det var også en del af svaret på nogle af de andre spørgsmål, at
Danmark allerede nu tager sin andel. Danmark er det land, der målt på indbyggertal tager
næstflest syriske flygtninge og femteflest i det hele taget ifølge den seneste opgørelse fra
2014. På spørgsmålet om den fremtidige fordeling svarede hun, at hun ikke troede, at det
forslag, der lå på bordet for øjeblikket, ville blive gennemført. Det ville i så fald være før-
ste gang i historien. Når Kommissionen fremlægger et så omfattende forslag, skal det
dels forhandles landene imellem, dels forhandles i Europa-Parlamentet, og hun havde
aldrig set et så omfattende forslag glide igennem og blive implementeret uden ændringer.
Regeringens udgangspunkt for forhandlingerne er, at man fortsat vil være en del af Dubl-
inforordningen. Hun kvitterede for opbakningen til den position fra især Socialdemokra-
terne. Forslaget vil komme til at se anderledes ud, når det om lang tid er færdigforhand-
let.
På Rasmus Nordqvists spørgsmål om, hvorvidt det ikke var på tide med en fælles euro-
pæisk løsning, svarede hun, at Danmark allerede deltager i en fælles løsning, f.eks. i
bekæmpelsen af menneskesmugling, som er en af forudsætningerne for, at man ser den
store tilstrømning til Europa. Danmark har også sendt Challengerfly af sted til Frontex-
aktioner. De ting kan Danmark sagtens tage del i, og det er afgørende, at man på euro-
pæisk plan får hjemsendelsen af migranter, der ikke har ret til at være i Europa, op i gear.
At man får dem sendt retur, er med til at bremse tilstrømningen til Europa. For at sige det,
som det er, så er hele Europa under pres, ikke kun Danmark. Derfor må man tage fat om
nældens rod og mindske tilstrømningen. Det kan gøres på flere måder: hjemsendelse,
hjælp i nærområderne, oprettelsen af hotspots og bekæmpelse af menneskesmugling.
På spørgsmålet om, hvorvidt Danmark kan blive tvunget til at vælge mellem at være med
i Dublinforordningen og at stå uden for fordelingsordningen, svarede hun, at hun ikke
forventede, at forslaget ville glide glat igennem. Der er et langt og kompliceret forhand-
lingsforløb forude, og hun ville holde en tæt kontakt med udvalget om forhandlingerne.
Holger K. Nielsen havde kritiseret nærområdesatsen, og til det måtte ministeren sige, at
det hørte under udenrigsministeren og finansministeren.
Finn Sørensen havde spurgt, om man frivilligt kunne tage imod et antal flygtninge af de
160.000, Kommissionen ville omfordele. Det kunne man godt, men det ønskede regerin-
gen og et flertal i Folketinget ikke. Det ville blive svært at nå frem til en løsning på man-
dagens møde. Ministeren havde selv været med til at fordele de første 40.000 i juni, hvor
der også havde været et ekstraordinært møde i juli igen.
Holger K. Nielsen
kunne høre, at det ville tage lang tid. Men det er jo ikke nogen god
ting – det gik han ud fra, at de var enige om. Det ville være en fordel for alle at få en løs-
ning så hurtigt som muligt, og han håbede ikke, at den danske regering trak forhandlin-
gerne i langdrag. Der er noget, der fuldstændig mangler, i regeringens måde at tænke på.
7/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Man regner med, at man kan blive i Dublinforordningen og i Dublin+-forordningen uden at
påtage sig nogen ekstra forpligtelser. Men hvad nu hvis det ikke kan lade sig gøre? Det
var vel ikke helt usandsynligt, at Kommissionen og andre EU-lande – såsom Tyskland,
som statsministeren nu på fornuftig vis havde lagt sig tæt op ad – ikke vil være begejstre-
de for de danske planer om at køre på frihjul. Hvordan forestiller ministeren sig, at det
kan lade sig gøre? Er det ikke en fuldstændig uansvarlig tilgang til europæisk politik, der
ligger langt fra, hvad Venstre ellers har stået for? Under alle omstændigheder havde han
brug for en indikation af en plan B.
Angående budgettet sagde Holger K. Nielsen, at man får at vide, at det er en væsentlig
del af diskussionen. Samtidig vil budgetministrene skære ned for hjælpen i nærområder-
ne – ministrene må da tale sammen og fungere som et kollektiv. Han gik ud fra, at man
kunne fortælle finansministeren, at det ikke er smart, at integrationsministeren står og
taler om at styrke nærområdeindsatsen, mens finansministeren imod Kommissionens
ønske er med til at svække den.
Integrationsministeren
troede som sagt, at forhandlingerne ville tage lang tid. Hun syn-
tes, det var bedst at have en realistisk tilgang, og troede, at Holger K. Nielsen godt var
klar over det. Det kunne da godt være en fordel, hvis det gik hurtigt, for man står over for
en historisk stor udfordring, men man lever jo i den virkelige verden, hvor den her slags
ting tager lang tid. Danmark har ikke stemmeret på hele dette område, så det er begræn-
set, hvor meget man kan påvirke forhandlingerne.
Hvad Danmark vil gøre, hvis det ikke er muligt at være med i Dublin+ uden at deltage i
den permanente omfordelingsordning, betragtede ministeren som et hypotetisk spørgs-
mål. Det ville være underligt at gå til en forhandling med den indstilling, at man ikke kan
påvirke dem i den retning, man ønsker.
Spørgsmålet om besparelserne i nærområdeindsatsen henviste hun til finansministeren.
Rasmus Nordqvist
bemærkede, at realisme vel netop var både at have en plan A, en
plan B og en plan C med til forhandlingerne, så man ved, hvad man vil, hvis alting ikke
går, som man ønsker det. Hvad havde ministeren tænkt sig at gøre, hvis der som forven-
tet ud fra Kommissionens og visse store medlemslandes udmeldinger bliver lavet foran-
dringer i Dublinforordningen, så Danmark ikke kan være med på de nuværende vilkår?
Rasmus Nordqvist gentog sit spørgsmål om, hvilken politisk løsning regeringen ville fore-
slå. Man oplever et fuldstændig exceptionelt pres på nogle af EU’s lande. Man kunne
bare se, hvor svært det er at håndtere 3.200 mennesker i Danmark. Det er helt andre tal,
der er på tale i nogle af de andre lande. Det ville være på sin plads, hvis regeringen be-
gyndte at udvikle nogle politiske løsninger. Det er ikke muligt at sende alle tilbage eller
skræmme dem væk fra grænserne.
Integrationsministeren
svarede, at udgangspunktet for regeringen var, at man vil påvir-
ke forhandlingerne, og at Danmark fortsat skal kunne deltage i Dublinforordningen. Rege-
8/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
ringen er i dialog med Kommissionen, den læner sig ikke bare tilbage og håber det bed-
ste. Der er også et bredt ønske i Folketinget om at fortsætte i Dublinforordningen. Derfor
lagde hun op til at fortsætte den tætte dialog mellem regering og Folketing.
Ministeren svarede Rasmus Nordqvist, at hun havde nævnt nogle initiativer til at mindske
tilstrømningen og opprioritere hjemsendelsen. Dem kunne man være enig eller uenig i,
men det var et faktum, at kun fire ud af ti, der ikke har ret til at være i Europa, bliver
hjemsendt. Og det gør tilstrømningen større. Hvis ministeren selv var en ung mand, der
sad i Nordafrika og kunne se, at mulighederne i Europa var meget større, havde hun
også forsøgt at komme til Europa. Det kan man ikke fortænke nogen i at forsøge. Men
det giver dem ikke ret til at være i Europa. Og hvis man så ikke bliver sendt hjem, vil det
betyde en større tilstrømning. Regeringen samarbejder med lande uden for Europa. I
november ville Valettatopmødet om migrationsstrømme fra Afrika finde sted, og det så
hun frem til. Man samarbejder også med Tyrkiet. Der er politiske svar, det er bare ikke
sikkert, at alle er enige i dem.
Formanden
afbrød punktet til kl. 14.10.
Finn Sørensen
var glad for at høre, at retsforbeholdet ikke forhindrer Danmark i at delta-
ge i fordelingen af de 160.000 flygtninge, som skulle drøftes i EU ugen efter. Han håbe-
de, at regeringen aktivt ville oplyse befolkningen om det, for der var åbenbart nogen for-
virring om det spørgsmål. Han var enig med ministeren i, at det var et holdningsspørgs-
mål - om man vil med i fordelingen eller ej. Ministerens mener, at Danmark allerede tager
sin andel, men sagen er bare, at yderligere 160.000 mennesker skal fordeles i landene.
Finn Sørensen fandt det pinligt og uforståeligt, hvis Danmark ikke vil løfte sin del. Alle var
enige om, at det var en meget alvorlig situation for flygtningene, for EU-landene og for
stabiliteten i Europa.
Finn Sørensens andet spørgsmål var, om Danmark også vil deltage i en ændret Dublin-
forordning, hvis betingelsen er, at Danmark er med i fordelingsordningen. Han forstod
ikke, hvorfor det skulle være et teoretisk spørgsmål, for så man på det notat, som rege-
ringen havde produceret forud for mødet, stod der meget klart: ”Kommissionen lægger op
til en ændring af Dublinforordningen men henblik på at indarbejde bestemmelser om en
permanent og obligatorisk omfordelingsmekanisme, der kan tages i anvendelse i speci-
fikke nødsituationer i enkelte medlemsstater og sikre omfordeling for disse medlemssta-
ter til andre EU-lande. Mekanismen aktiveres af Kommissionen ved delegerede retsak-
ter”. Finn Sørensen var med på, at forhandlingerne dårligt var begyndt, men Kommissio-
nens præmis var da krystalklar, og han efterlyste et bud fra regeringen på, hvor langt
ønsket om at være med i Dublinforordningen rækker. Man kunne ikke udskyde det til
hypotetisk fremtid, for der var en aktuel politisk virkelighed, som ministeren skulle forhol-
de sig til.
Finn Sørensen nævnte endvidere trustfonden på 1,8 mia. euro, som udvalget havde talt
med udenrigsministeren om. Ministeren havde givet udtryk for, at det var et meget lille
9/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
beløb. Hvor meget ville regeringen lægge oveni, for at få den til at matche problemets
omfang? Hvordan ville man i øvrigt gennemføre hjemsendelser?
Rasmus Helveg Petersen
havde netop hørt en talsmand fra Kommissionen sige, at
bolden ligger hos Danmark. Han havde dog svært ved at finde ud af, hvad ministeren
havde med til forhandlingsbordet. Man har ikke tænkt sig frivilligt at tage en del af de
160.000 flygtninge, og man har ikke sagt, hvad det danske udgangspunkt i en dialog med
Kommissionen vil være. Han håbede ikke, at Danmark havde tænkt sig at indtage en
blokerende rolle, og opfordrede regeringen til at give udtryk for at ville være en del af en
fælles indsats. Hvilket mandat søgte ministeren fra udvalget til de kommende forhandlin-
ger?
Formanden
indskærpede, at der ikke var tale om mandatgivning, men det var selvfølge-
lig fair at orientere sig om, hvad der ville ske på mødet.
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne give Dansk Folkepartis bud på, hvad ministeren
kunne tage med til mødet. I forslaget fra Kommissionen lægges der op til at etablere
modtagecentre og fordele flygtninge derfra. Det betyder, at personer, der kommer til Eu-
ropa, automatisk skal gøres til indvandrere. Det var efter hans mening en farefuld vej at
gå at gøre mennesker, der midlertidigt er i fare, til borgere i Europa og integrere dem.
Han foreslog ministeren at bringe den australske model på banen i EU-sammenhæng.
Australien har aftaler med andre lande om, at de tager imod nogle af de flygtninge, som
ellers vil komme til landet. For at undgå drastiske forandringer af Europa, er det nødven-
digt med en anden løsning end at gøre hundredtusinde mennesker fra den tredje verden
til europæiske borgere. Han håbede også, at ministeren ville fremsætte spørgsmålet om
etableringen af modtagecentre uden for EU’s grænser.
Rasmus Nordqvist
mente ikke at have fået svar på, hvad regeringen vil gøre ved pro-
blemet. Hvis regeringens løsningsforslag er, at flygtningene skal hjemsendes, hvad så
med alle dem, der kommer fra krigsramte områder og ikke kan sendes hjem? At hjem-
sende dem er jo hypotetisk. På hvilken måde vil Danmark være med til at finde en fæl-
leseuropæisk løsning?
Thomas Jensen
sagde, at regeringen gerne skulle have et mandat fra udvalget inden
mandagens EU-møde - eller udvalget skulle i hvert fald vide, hvad det sendte ministeren
af sted med. Skulle udvalget indkaldes i weekenden, når rådskonklusionerne forelå? Han
insisterede på at få svar på, hvordan ministeren vil sikre, at Danmark bliver inden for
Dublinforordningen, samtidig med at man fra dansk side selv kan bestemme, hvor mange
flygtninge der tages ind.
Formanden
gentog, at der ikke var mandatgivning på dagens møde.
10/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Morten Løkkegaard
bad ministeren bekræfte, at opsamlingscentre ikke handler om at
gøre folk til indvandrere, men om at få en effektiv og værdig behandling af de flygtede og
om at foretage en skelnen mellem flygtninge og migranter.
Kenneth Kristensen Berth
ville gerne vide, hvor mange flygtninge bosiddende i Dan-
mark, der tvangsmæssigt er blevet udsendt af Danmark, mens de havde midlertidig op-
holdstilladelse.
Integrationsministeren
svarede Kenneth Kristensen, at det ikke havde noget med man-
dagens møde at gøre, men ministeriet kunne lave en liste over, hvor mange der er ud-
sendt af Danmark og hvorfor.
Til Finn Sørensen sagde ministeren, at det var rigtigt forstået, at Danmark godt kan tage
en frivillig andel af de 160.000 flygtninge, men at man ikke ønsker at tage flere end dem,
der allerede er kommet. Det er ingen hemmelighed, at regeringen ønsker at bremse til-
strømningen til Danmark.
Svaret på spørgsmålet om hjemsendelse var, at det er migranterne, der skal hjemsen-
des, altså dem, der ikke er forfulgte, men som søger en ny og bedre tilværelse i Europa.
Det kunne ministeren ikke fortænke dem i, men det gav dem ikke ret til at blive i Europa.
Man kunne diskutere, om der var nok midler i trustfonden, men det var ikke kun penge,
man skulle diskutere på mandagens møde.
Som svar på Rasmus Helvegs Petersens og Thomas Jensens spørgsmål sagde ministe-
ren, at der jo ikke skulle afgives mandat, og at hendes forelæggelse var til orientering.
Alle har en fælles interesse i at holde hinanden orienteret, men der skulle ikke træffes en
afgørelse på mandagens møde, og rådskonklusioner er ikke juridisk bindende. Forhand-
lingerne handlede i høj grad om fordelingen af de 160.000 asylansøgere, og partierne var
tydeligvis uenige om, hvorvidt Danmark skal tage en andel eller ej. Der var sonderinger i
landene og i Kommissionen om en mere fremadrettet vej, men det måtte man vende
tilbage til. Det skulle man ikke forhandle på mandagens møde.
Ministeren ville ikke bringe den australske model i spil på mandagens møde.
Til Rasmus Nordqvist sagde ministeren, at en politisk løsning ikke var entydig og enkel.
Som sagt skulle man finde ud af, hvordan man kan bremse tilstrømningen til Europa. Og
nej, det handler ikke kun om hjemsendelser, for der er også hjælpen til nærområderne,
kampen imod menneskesmugling og samarbejdet i Frontex. Det handlede, som også
fremhævet af Morten Løkkegaard, om at dele flygtningestrømmen op i migranter og reelle
flygtninge.
Formanden
understregede, at sagen var alvorlig for Danmark og Europa, så skulle der
opstå en situation, ville udvalget blive indkaldt i løbet af weekenden eller tidligt mandag
morgen, så ministeren var klædt på til mødet med kolleger.
11/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Kenneth Kristensen Berth
fandt det trist, at ministeren for integration afviser, at flygt-
ninge er indvandrere. Faktum er, at når man modtager flygtninge i Danmark, bliver de
automatisk sat i gang med et integrationsprojekt, og derved bliver de til indvandrere.
Dansk Folkepartis stillingtagen ville nok være anderledes, hvis der var en grænse for,
hvor lang tid de pågældende skal opholde sig i Europa.
Hvad angik det fremadrettede, havde befolkningen en forventning om, at ministeren hur-
tigt fandt ud af, hvad hun vil gøre. Der er folkeafstemning den 3. december om, hvorvidt
man skal gå fra en model med et forbehold til en tilvalgsmodel. Har regeringen fortsat
tænkt sig, at udgangspunktet for en afstemning er, at Danmark ikke deltager i nogen
former for samarbejde inden for udlændingepolitik? Det var svært for ham at forstå, for
det lod til, at ministeren hele tiden holdt en dør på klem, så Danmark kan tilslutte sig en
kvoteordning på sigt - enten en juridisk eller en frivillig ordning. Der var behov for, at mini-
steren fastholdt, at det er Danmark, der bestemmer, hvilke borgere der skal opholde sig i
landet.
Morten Bødskov
fandt det underligt, at udvalget ikke kunne få mere at vide om, hvordan
ministeren havde tænkt sig at forholde sig til rådskonklusionerne om så vigtigt et emne.
Ville ministeren påstå, at der ingen sammenhæng er mellem Kommissionens opfordring
til medlemsstaterne om at tage stilling til, hvordan man fordeler 160.000 personer, og de
fremadrettede styringsmekanismer? Hvordan hang det sammen, at ministeren havde
sagt, at Danmark ikke ønsker at modtage en eneste af flygtningene, og samtidig havde
statsministeren sagt til kansler Merkel, at Danmark ønsker at tage hundrede personer.
Hvad mener regeringen egentlig?
Finn Sørensen
takkede for den klare markering af holdningsforskellen. Ministeren måtte
være stolt og glad, for langt hovedparten af flygtningene i Danmark siger, at de ikke vil
have asyl i landet. De føler de sig ikke velkomne og får klar besked om, at de ikke kan få
deres familier til Danmark inden for det første år. Det må være et udtryk for ministerens
og den tidligere regerings politik på området. Det kan bruges til, at folk undlader at søge
asyl i Danmark, og man kan skubbe problemet over på nabolande.
Finn Sørensen bad også ministeren bekræfte, at folkeafstemningen ikke drejer sig om, at
Danmark skal omfattes af EU’s asyl- og indvandringspolitik. Det var hans opfattelse, at de
partier, der går ind for en afskaffelse af retsforbeholdet, har givet hinanden vetoret i
spørgsmålet om Danmarks inkludering i asyl- og indvandringspolitikken. Hvis det veto
stod ved magt, kunne afstemningen jo ikke komme til at handle om det. Kunne ministeren
bekræfte, at der er en uløselig sammenhæng mellem Danmarks deltagelse i en ændret
Dublinforordning og så den permanente fordelingsordning, Kommissionen lægger op til?
Thomas Jensen
spurgte, om de personer, der krydser den danske grænse og ikke sø-
ger asyl, men fortsætter videre igennem landet, har lovligt ophold.
12/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Rasmus Helveg Petersen
sagde, at han aldrig selv ville gå til en så kompleks forhand-
ling med det udgangspunkt, at man hverken har en holdning eller er parat til at imøde-
komme parterne ved bordet. Han forstod ikke, hvad det var for et forhandlingsforløb mini-
steren regnede med at gå ind i. Det var hans erfaring, at man skal være i dialog med de
andre lande og undgå at blive opfattet som irriterende og ukonstruktiv. Hvilken forhand-
lingsstrategi ville regeringen benytte sig af i det langstrakte forløb?
Integrationsministeren
gentog, at regeringen agter at arbejde hårdt for, at Danmark kan
deltage i Dublinsystemet, ligesom den står fast på, at asyl- og indvandringspolitikken
fastlægges i Danmark og ikke i Bruxelles. Regeringen vil også arbejde for, at Danmark
ikke bliver en del af et tvunget omfordelingssystem. De tre ting gik regeringen til forhand-
lingerne med, og ministeren fornemmede, at der var et flertal for de synspunkter. Om
mandagen skulle man diskutere fordelingen af de 160.000 asylansøgere, og en diskussi-
on om det fremadrettede ville være af mere overordnet karakter.
Til Morten Bødskov sagde ministeren, at det først var aftenen før, at hun havde fået op-
lyst, at der blev arbejdet på rådskonklusioner, som jo er en slags køreplan for, hvordan
man kommer videre. Forhandlingsprocessen ville blive et langstrakt forløb. De nævnte
hundrede asylansøgere havde ikke noget at gøre med de 160.000 flygtninge, som rege-
ringen har sagt at den ikke vil deltage i fordelingen af. I løbet af weekenden havde det
været på tale, at Danmark skulle tage imod hundrede asylansøgere, fordi Tyskland var i
en særlig situation. Det var ikke længere aktuelt.
Til Finn Sørensen sagde ministeren, at hun er glad og stolt, når Danmark hjælper de
mennesker, der skal hjælpes, og som Danmark som samfund kan rumme. Danmark har
en juridisk og moralsk forpligtelse til at hjælpe mennesker, der er forfulgt og søger asyl,
men man skal også kunne følge med, og p.t. er tilstrømningen for stor. Det var vigtigt at
fremhæve, at Danmark lever op til de juridiske forpligtelser, og de mennesker, der har
ønsket at søge asyl i Danmark, får selvfølgelig behandlet deres asylsager. De fleste er nu
indkvarteret i Sandholmlejren, og der er åbnet nye asylcentre. Kapaciteten er til stede, og
de mennesker, der ikke har ønsket at søge asyl, er blevet tilbud husly, mad og læge-
hjælp. Ministeren bad om at få gentaget Finn Sørensens spørgsmål om folkeafstemnin-
gen.
Thomas Jensen
udbad sig svar på sit spørgsmål om de personer, der fortsætter videre
igennem Danmark og ikke søger asyl.
Holger K. Nielsen
fremhævede, at der også var spørgsmålet om at komme i mindretal i
EU. Det var chokerende, så let regeringen tager på, at Danmark faktisk kan ryge ud af en
ny Dublinaftale. Var ministeren enig i, at Danmark i så fald vil være på herrens mark?
Danmark vil blive magnet for menneskesmuglere og flygtninge uden mulighed for at gøre
noget ved det, bortset de ubehagelige ting, som højrefløjen har bragt frem, men som
ingen nok ønsker. Han fandt det svært at forstå, at regeringen ikke kan se, at der er en
sammenhæng mellem de signaler, man udsender angående de 160.000 flygtninge, og
13/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
den fremadrettede linje. Kommissionen gør et fortrinligt stykke arbejde med at forsøge at
holde sammen på Europa, og Danmark siger helt arrogant, at man ikke vil tage nogen
flygtninge, men regner med, at der senere vil være forståelse for Danmark. Det er at lege
med ilden.
Formanden
indvendte, at hun havde tolket regeringens status over migrationsstrømmen
som et bredt oplæg til dagens drøftelse og derfor ikke havde brudt ind, selv om nogle
spørgsmål lå uden for samrådsspørgsmålet.
Integrationsministeren
sagde til Holger K. Nielsen, at der ikke var grund til at blive cho-
keret. Kommissionen har fremlagt et forslag. Man ved, at det bliver et langstrakt forløb,
og der er bred enighed i Folketinget om, at man ønsker at forblive i Dublinaaftalen. Hun
var enig i, at det kan få store konsekvenser for Danmark, hvis man ikke er med. Men det
må også være sådan, at når man skal i gang med langstrakt forhandlingsforløb, ridser
man principperne op. Der er ikke grund til at male et dystert billede, der kan komme til at
påvirke en folkeafstemning. Udgangspunktet er stadig, at Danmark skal arbejde hårdt for
at fastholde, at Danmark kan forblive i Dublinsystemet, at asyl- og indvandringspolitikken
skal fastlægges i Danmark, og at Danmark ikke skal være en del af et tvunget omforde-
lingssystem.
Mødet blevet afbrudt og genoptaget kl. 15.40
Kenneth Kristensen Berth
henviste til de britiske mediers udsagn om, at der i strømmen
af flygtninge befinder sig op mod 4.000 militante islamister. PET sagde også, at der kan
være folk iblandt med den slags sympatier. Ville ministeren rejse den problematik på
mødet?
Thomas Jensen
gentog for tredje gang sit spørgsmål om, hvorvidt personer, der ikke
lader sig registrere og selv rejser videre, er i Danmark på lovligt ophold.
Integrationsministeren
tilsluttede sig Kenneth Kristensen Berths bekymring. Hun håbe-
de derfor, at også Dansk Folkeparti vil bakke op om initiativet til at lave hotspots som
bevogtning af de ydre grænser, så man får tjek på, hvem der rejser ind i EU. Hun tilføje-
de, at PET er vant til at håndtere den slags spørgsmål, fordi der inden for Schengenlan-
dene er fri bevægelighed over grænserne. Yderligere spørgsmål angående PET’s arbej-
de kunne stilles til justitsministeren.
Til Thomas Jensen sagde ministeren, at de personer, der rejser videre til f.eks. Sverige
og Finland, i princippet ikke er i Danmark på lovlige vilkår. De er blevet registeret, bare
ikke ved fingeraftryk. Ministeren havde i øvrigt bemærket, at finnerne havde kritiseret
svenskerne for deres håndtering, ligesom svenskerne havde kritiseret Danmark. Fra
dansk side har man ikke kritiseret tyskerne for deres håndtering af situationen, idet den
manglende fingeraftryksregistering havde to årsager, som også gjorde sig gældende for
Danmark: mangel på ressourcer til at foretage fingeraftryk, og at mange af dem, der i
14/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
øjeblikket rejser igennem Europa som migranter eller flygtninge ikke ønsker at blive regi-
streret i de lande, de rejser igennem. Mange af dem, der kommer til Danmark, ønsker
ikke at søge asyl, da deres destination primært er Sverige.
Thomas Jensen
konstaterede, at de altså opholder sig ulovligt i Danmark. Skulle man så
ikke i princippet arbejde på at sende dem ud af Danmark?
Kenneth Kristensen Berth
syntes, at det svar ministeren havde givet Thomas Jensen
var noget uldent. Det var vel en tilsnigelse at sige, at der var tale om reel registrering.
Erkendte ministeren, at der reelt er tale om, at de ydre grænser er brudt sammen, og
man uhindret kan rejse ind i EU via Tyrkiet, Grækenland, Makedonien og Ungarn? Og er
det acceptabelt, at man ikke har nogen idé om, hvem der rejser ind i Europa? Hvis mini-
steren var enig, hvad forestillede hun sig så, at man kan gøre ved det? Er det ikke en
forudsætning at få styr på de ydre grænser, før man overhovedet kan tale om en forde-
ling af flygtninge?
Morten Bødskov
havde forstået på ministeren og på statsministeren, at langt de fleste
ikke vil lade sig registrere, men nu sagde ministeren, at der foregår en registrering. Der
kan være forskellige måder at registrere på, men at dømme ud fra tv-billeder fra tog i
Padborg lod det til at være en meget hurtig registrering. Hvilken reel registrering foretager
man, og hvordan gælder den? Gælder den, så de svenske myndigheder kan tjekke, om
en flygtning er kommet fra Danmark og dermed sende vedkommende tilbage dertil?
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvad planen var for den fremtidige håndtering af de interne
grænser i Schengen i forhold til registrering eller mangel på samme. Han forstod ikke, om
man opgraderer kapaciteten, så man kan registrere alle, eller om det igen kun er dem,
der ønsker asyl, der bliver registeret, mens resten får lov til at bevæge sig op igennem
Europa. Hvor ligger ressourceproblemet?
Integrationsministeren
svarede, at det måske var på sin plads at oversende et notat.
Sagen var den, at når man krydser den ydre grænse og rejser ind i Europa, skal man
registreres ved fingeraftryk. Det er det, Dublinforordningen handler om. Men en række
mennesker kommer ind i Europa uden at blive registreret ved fingeraftryk, og ministeren
anså hotspots for at være en vigtig del af løsningen på problemet med, hvem der kommer
ind over de ydre grænser. Det ville hun gerne tage en diskussion med Dansk Folkeparti
om. Den registrering, der finder sted Danmark, går ud på, at man optager navn og natio-
nalitet, men man er først asylansøger i det øjeblik, man sætter sit fingeraftryk. Politiet
havde vurderet, at den eneste måde at sikre, at der er tjek på de mennesker, der kommer
til Danmark, er at frihedsberøve dem, men man må huske på, at man har med børn og
familier at gøre. Og derfor var det foregået med stor empati og politidiplomati, f.eks. ved
at man havde indkvarteret mennesker i Rødby i en sportshal og på en nedlagt skole, som
ministeren havde set ved selvsyn mandag aften. Reglen er, at der skal være proportiona-
litet, og det vil sige, at man kan frihedsberøve 3 gange 24 timer. Når de 72 timer er gået,
har man to muligheder: lade det blive ved den allerede foretagede registrering eller læg-
15/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
ge folk i håndjern og tvinge dem til at afgive fingeraftryk. Ministeren gik ikke ind for, at
man skal lægge børn og voksne, der ikke har gjort andet end at ønske at søge asyl i et
andet land, i håndjern. Hun havde heller ikke hørt nogen i Folketinget mene, at det var
vejen frem. Ministeren havde fuld tillid til politiets vurdering. Politiet har brugt ufattelige
ressourcer på at tale med flygtningene og på at overtale dem til at få tag over hovedet, få
mad, sove lidt, og så kunne de efterfølgende tage stilling til, om de ville søge asyl i Dan-
mark. Hvad den danske registrering angår, minder den meget om det, som tyskerne og
svenskerne gør, og det er inden for rammerne af både Dublin og Schengen.
Morten Bødskov
påpegede, at regeringen siger, at hvis folk ikke vil lade sig registrere,
kan man ikke gøre mere. Samtidig siger ministeren, at dem, der tager videre, ikke ophol-
der sig lovligt i Danmark. Han havde været ved at forstå, at man ikke kan gøre mere, hvis
folk ikke lader sig registrere, og det dermed er mennesker, der opholder sig ulovligt i lan-
det. Kunne det rent principielt passe?
Kenneth Kristensen Berth
fandt det også en smule urovækkende, at man for at udvise
konduite bare skal acceptere, at nogle mennesker ikke overholder loven. Der var en del
eksempler på, at almindelig lov og ret bliver tilsidesat for at imødekomme migranterne. Er
det ikke et problem, at man bare kan få lov til at rejse ind i landet uden at blive registre-
ret? Og hvor længe skal det fortsætte? Der er jo ingen sikkerhed for, at de pågældende
drager til Sverige.
Rasmus Nordqvist
var enig i, at politiet gør det eneste rigtige, fordi ingen selvfølgelig
ønsker at se flygtninge i håndjern. Men man måtte jo se fremad: Hvad gør man i næste
uge og i ugen efter? Havde regeringen nogen planer for, hvad man skal gøre ved græn-
serne?
Integrationsministeren
havde primært talt med sine svenske og tyske kolleger og med
kommissæren primært om den måde, man har håndteret det på i Danmark. Alle er klar
over, at man står over for den samme udfordring, og man kan se, at det bliver administre-
ret fuldstændig ens, når man ser på rejseruten til Danmark og videre til Finland. Hun hav-
de ikke kritiseret registreringen. Hverken Danmark eller Tyskland har politi nok til at regi-
strere alle ved fingeraftryk. Man registrerer navn og nationalitet i det omfang, det er mu-
ligt. Man må huske på, at der er tale om mennesker, der ikke ønsker at lade sig registre-
re, fordi de har en anden destination. Hvad det fremadrettede angår, holder man meget
tæt kontakt landene og ministrene imellem. Det betyder, at man åbent diskuterer mulig-
hederne, men det primære er først og fremmest at få begrænset tilstrømningen til Euro-
pa. Det er afgørende, at Danmark tager del i det, men det er ikke noget, man bare gør
med fingerknips.
Til Kenneth Kristensen Berth sagde ministeren, at det næsten lød, som om han ville væl-
ge at lægge flygtningene i håndjern. Det var hun uenig i. Politiet har håndteret det på
fornem vis i en ekstrem vanskelig situation. Hun havde ikke hørt andre i Folketinget over-
veje at bruge den metode. Det kunne også betyde, at man ville få rigtig mange asylansø-
16/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
gere i Danmark, hvis man aftvang fingeraftryk, men det var ikke begrundelsen for at und-
lade at tage fingeraftryk.
Til Morten Bødskov sagde ministeren, at der er grænseløberoverenskomsten med ty-
skerne fra 1954. De seneste tal viste, at den er blevet brugt i et omfang, der overstiger
100 personer, der er sendt tilbage til Tyskland.
Kenneth Kristensen Berth
tilføjede, at en egentlig registrering af flygtninge måske også
kunne have den effekt, at det vil afholde nogle fra at tage til Danmark. Han fandt det inte-
ressant, at grænseoverløberoverenskomsten kun skulle have været anvendt i omkring
100 tilfælde, når man tænker på, hvor mange der er indrejst fra Tyskland. Det er omkring
3.000 personer. Syntes ministeren, at det er betryggende for den danske befolkning, at
regeringen reelt har opgivet at kontrollere, hvem der rejser ind i Danmark?
Morten Bødskov
syntes også, at man skulle finde fælles løsninger på de vanvittige sce-
narier, og roste også politiet. Der var på et tidspunkt en diskussion om kontrollen i Kø-
benhavns Lufthavn, hvor ministeren havde meget travlt med at understrege vigtigheden
af, at der ikke er et eneste hul i den. Passer det så, at hvis folk ikke vil lade sig registrere,
har man ikke andre muligheder end at lade dem passere igennem landet? Man siger
nemlig samtidig, at dem, der passerer, men ikke lader sig registrere og ikke søger asyl, er
i Danmark ulovligt. Når mennesker er i Danmark ulovligt, skal de i princippet udvises.
Hvordan hænger det sammen med, at man ikke skulle have andre muligheder, end at
lade folk passere, når de ikke vil lade sig registrere?
Integrationsministeren
svarede, at man jo kan tvinge dem til at få foretaget fingeraftryk,
men at det er en politifaglig vurdering, der ligger til grund for håndteringen. Diskussion
bevægede sig med hastige skridt ind på justitsministeriets område, og det var ikke under
hendes beføjelser. Alle vidste, at man som justitsminister kan give politiet ordre til at
handle på en bestemt måde.
Morten Bødskov
sagde, at så var der altså andre muligheder, og at det dermed ikke
passede, hvad ministeren, justits- og statsministeren havde sagt. Regeringen siger til
danskerne, at man ikke kan gøre andet ved folk, der opholder sig ulovligt i Danmark, end
at lade dem passere igennem landet. I stedet må man fortælle danskerne, at der er mu-
ligheder, men at regeringen ikke ønsker at gøre brug af dem. Det var den ærlige version,
som mange bedre ville kunne forstå.
Formanden
ville gerne vide, hvad der var det kommet ud af den kontakt, som integra-
tionsministeren havde haft til den svenske minister. Formanden havde læst i pressen, at
der er rygende uenighed mellem den danske og den svenske regering om reglernes for-
tolkning. Efter at udenrigsministeren tidligere på dagen havde fortalt udvalget om sit gode
og humoristiske forhold til sin svenske kollega, havde han udtalt til pressen, at den sven-
ske regeringschef ikke havde ret i noget. Hvad var ministerens konklusion på den samta-
le, hun havde haft med ministeren i Sverige?
17/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at det virkede, som om, ministeren var ret stålsat på,
at Danmark ikke skal være del af en fordelingsmekanisme – i hvert fald ikke for de
160.000. Hvordan ville hun så positionere sig på mødet? Nogle østeuropæiske lande ser
ud til at have den samme opfattelse, så var ministeren indstillet på at samarbejde med de
lande for at nå et resultat?
Integrationsministeren
sagde til Kenneth Kristensen Berth, at Danmark ikke kan tage
del i beslutningerne på grund af det danske forbehold. Det kunne han jo så være glad for.
Til Morten Bødskov sagde ministeren, at hans fremstilling af, hvad hun havde sagt, ikke
hang sammen. Det er korrekt, at man har muligheden for at frihedsberøve 3 gange 24
timer, hvorefter man kan lade dem gå eller tvinge dem til at få taget et fingeraftryk. Men
det havde hun hele tiden sagt at man ikke ønsker at gøre. Hun syntes, at det var en my-
stisk diskussion om, hvorvidt man alligevel kan, men ikke vil.
Til formanden sagde ministeren, at hun havde haft en rigtig god snak med den svenske
minister, hvor de var enige om, at begge lande overholder Dublinforordningen og forplig-
telserne inden for Schengen. Hun havde ikke hørt udenrigsministerens udtalelser til pres-
sen endnu. Med sin tyske kollega og med kommissæren på området havde ministeren
diskuteret håndteringen af situationen i Danmark, og der var hverken fra Tysklands eller
fra kommissærens side blevet udtrykt kritik fterfølgende – tværtimod. Begge parter me-
ner, at man fra dansk side havde håndteret problematikken på en god måde. Der havde
været forlydender i den europæiske presse om, at Danmark skulle have lukket grænsen,
men sagen var den, at de mange flygtninge på motorvejen ved Padborg fik politiet til i en
periode at lukke motorvejen af sikkerhedsmæssige årsager. Det var blevet udlagt som
om, man havde lukket grænsen.
Jens Joel
mente ikke, der kunne herske tvivl om, at hvis en flygtning bliver registreret og
afgiver fingeraftryk i Danmark og på et senere tidspunkt kommer til Sverige, vil svensker-
ne mene, at vedkommende skal tilbage til Danmark. I Danmark foretog man ikke den
slags registreringer, dels fordi man ikke vil anvende vold, dels fordi man ikke sætter
spørgsmålstegn ved politiets vurderinger. Ministeren sagde, at man registrerer navn og
nationalitet. Kan svenskerne så sende flygtninge tilbage, hvis deres navn og oprindelse
er registreret i Danmark? Og hvad sker der, hvis man finder dem i Danmark om et halvt
år på et i pizzeria uden papirer? Er den registrering, man har foretaget, sidestillet med
den almindelige Dublinregistrering?
Morten Bødskov
gentog, at det for ham var et principielt spørgsmål. Hvis myndigheder-
ne i samarbejde med politiet og SKAT under razziaer på københavnske pizzeriaer støder
på personer, der ikke har lovligt opholdsgrundlag, skal de udvises. Derfor kunne han ikke
forstå, at statsministeren og justitsministeren sagde, at når folk ikke vil lade sig registrere
i Danmark, har man ikke andre muligheder end at lade dem blive eller passere igennem
Danmark.
18/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Formanden
havde da også forventet, at ministeren og hendes svenske kollega var ble-
vet enige om at overholde Dublin- og Schengenaftalerne, men problemet lod til at være,
at den svenske regering og den danske regering ikke var enige om, hvad forpligtelserne
består i. Var man nået frem til en fælles fortolkning?
Integrationsministeren
havde kun hørt, at svenskerne skulle have kritiseret danskerne
for ikke at registrere fingeraftryk i henhold til Dublinaftalen, men Danmark har hverken
brudt Dublin- eller Schengenreglerne. Ministeren gav Morten Bødskov ret i, at det var en
spændende principiel diskussion, men han manglede proportionalitetshensynet i sin lig-
ning. Det er man nødt til at efterleve. Til Jens Joel sagde ministeren, at registrering ifølge
Dublinforordningen handler om, at man skal have taget fingeraftryk i det land, man søger
asyl i.
Morten Bødskov
var med på, at der skal være proportionalitetshensyn. Det virker dog
ikke, som om, man tilbageholder folk i 3 gange 24 timer. Han havde i hvert fald ikke set
tog holde i 72 timer i Padborg eller andre steder. Regeringen bør skildre virkeligheden,
nemlig at man kan agere, hvis man vil, men at regeringen ikke vil, fordi den tager hensyn
til, at der er tale om familier, kvinder og børn etc.
Jens Joel
forstod det sådan, at det først er i det øjeblik, man søger asyl, at der skal ta-
ges et fingeraftryk. Betyder det, at Danmark ingen forpligtelser har, hvis flygtninge ikke
søger asyl i landet?
Formanden
henviste til et ritzautelegram om, at udenrigsministeren havde afvist den
svenske statsministers kritik, men integrationsministeren gav snarere udtryk for, at alt var
fryd og gammen. Formanden havde stadig ikke fået svar på, om Sverige og Danmark ser
ens på fortolkningen af reglerne. Og handler Danmark og Sverige i enighed?
Integrationsministeren
ville ikke kommentere telegrammet, da hun ikke havde noget
med det at gøre. Hun kunne berolige formanden med, at der var lagt op til et møde med
svenskerne om mandagen den efterfølgende uge. Hun havde ikke registeret, at der skul-
le være nogen uoverensstemmelser i forhold til Danmarks og Sveriges opfyldelse af Dub-
lin- og Schengenforpligtelserne. Til Jens Joel sagde ministeren, at det var korrekt, at når
man tager et fingeraftryk, sker det inden for Dublinreglerne. Man ser løbende på, om der
er mulighed for i visse tilfælde at sende flygtninge ud af landet. Til Morten Bødskov sagde
hun, at man i Danmark ikke vil spærre børn, kvinder og familier inde i et tog i 3 døgn.
Men det stod jo enhver frit for at foreslå en sådan behandling af flygtningene. Man kunne
tolke det i retning af, at Morten Bødskov ønskede noget andet, end hvad politiet havde
gjort.
Morten Bødskov
understregede, at han var enig i regeringens og politiets håndtering af
sagen. Han ville bare have regeringen til at sige, at der er muligheder, når folk ikke lader
sig registrere - man vil bare ikke benytte sig af dem. Ville ministeren sige det? Så har
19/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
man en måde at håndtere det på i fremtiden, i stedet for at der bliver sagt et, men ment
noget andet.
Integrationsministeren
syntes, det var trist, at ærindet for et langt møde i Europa-
udvalget var, at hun skulle sige: ”Ja, der er mulighed for at lade tog holde i 3 gange 24
timer på en perron, men det har man valgt ikke at gøre”. Der var jo noget langt vigtigere
at diskutere, nemlig om man skal indgå i en omfordelingspolitik af asylansøgere i Europa
og fremtiden for Dublinsystemet. Hun foreslog, at man kunne tage diskussionen i Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget. Ministeren stillede gerne op til samråd.
Morten Bødskov
sagde, at det var udmærket at nå så langt, for så talte ministeren og
han ud fra den samme virkelighed. Hvad var der sket, fra statsministeren om mandagen
blev citeret i Børsen for at sige ”Vi kan ikke bare se bort fra vores forpligtelser. Vi kan ikke
bare sende dem til Sverige uden svensk samtykke” til nu?
Integrationsministeren
spurgte, hvad han mente med at se bort fra sine forpligtelser.
Morten Bødskov
gik ud fra, at den hovedansvarlige minister på området var klar over,
hvad statsministeren havde udtalt til pressen. Forpligtelserne kunne eksempelvis være at
registrere flygtninge.
Integrationsministeren
vidste ikke, hvad statsministeren hentydede til, og ville ikke
kommentere en udlægning af, hvad statsministeren skulle have sagt. Danmark lever selv-
følgelig op til sine forpligtelser inden for Dublin- og Schengenreglerne. Ministeren bakke-
de op politiets håndtering, hvor man har frihedsberøvet folk, men på en medmenneskelig
måde. Hvis Socialdemokraterne ønskede noget andet, kunne de jo stille forslag om det.
Jens Joel
efterlyste svar på sit spørgsmål om Danmarks forpligtelser. Han gik ikke ud
fra, at svenskerne kritiserer Danmark for, at flygtninge ikke beder om asyl i Danmark.
Hvad mener svenskerne at Danmark ikke har levet op til? Og hvis der ikke søges om
asyl, hvad er Danmark så forpligtet til at gøre? Hvis ministeren ikke kunne svare nu, kun-
ne svaret komme skriftligt.
Morten Bødskov
sagde, at han efterhånden havde fundet ud af, at ministeren og han
mente det samme, men han var i tvivl om, hvad der var sket, siden statsministeren man-
dag den 7. september blev citeret i flere danske medier for at sige ”De ca. 4.000, der er
kommet til Danmark det seneste døgn, skal registreres her i landet, selv om de hellere vil
til Sverige” og ”Her kan vi ikke se bort fra vores forpligtelser, vi kan ikke bare sende dem
til Sverige uden svensk samtykke”. Morten Bødskov havde opfattet det, som om, den
svenske statsminister var knotten over den måde, den danske regering håndterede situa-
tionen på.
Integrationsministeren
sagde, at det var godt, at hun ikke havde kommenteret noget,
som var revet ud af en sammenhæng. Det, statsministeren sagde, var, at man ikke aktivt
20/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
kan sende flygtninge videre til Sverige uden svenskernes samtykke. Selvfølgelig kan man
ikke det. Det var en helt anden sag end den, Morten Bødskov havde omtalt tidligere. Der
var ikke sket noget i løbet af ugen. Ministeren havde afsøgt muligheden for at finde en
pragmatisk løsning, og hun og hendes svenske kollega var enige om, at de fra svensk og
dansk side selvfølgelig lever op til Dublin- og Schengenreglerne. Til Jens Joel sagde
ministeren, at Danmark er forpligtet til at handle proportionalt, og man kan ikke frihedsbe-
røve folk og lade dem sidde i et tog i flere måneder, men man kan gøre det i 3 gange 24
timer. Det syntes politiet ikke var hensigtsmæssigt ud fra først og fremmest menneskelige
hensyn, og det var hun helt enig i. Hun var glad for, at Morten Bødskov efter en meget
lang diskussion nu krøb til korset og sagde, at det heller ikke var det, man ønskede fra
Socialdemokratiets side.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, om det var korrekt forstået, at en illegal indvandrer i
Danmark kun kan tilbageholdes i 3 gange 24 timer og så skal sættes på fri fod. Vil det
også gælde, hvis politiet bliver opmærksom på, at en indrejsende er en kendt terrorist,
som man i så fald ikke kan udsende?
Jens Joel
forstod ikke grunden til den svenske kritik, hvis Danmark kun er forpligtet pro-
portionalt. Ministeren havde sagt, at der kommer til at gå lang tid, før man har en løsning i
EU. Havde regeringen tænkt sig at lade situationen være status quo i al den tid?
Integrationsministeren
sagde, at der selvfølgelig kom til at foregå noget i den tid. Der er
tæt kontakt landene og ministrene imellem. Det handler om at erfaringsudveksle om,
hvad der sker i andre lande. Rejseruter kan f.eks. hurtigt ændre sig, og derfor er den
tætte kontakt ekstremt vigtig. Man taler også om, hvordan man kan sætte ind over for
menneskesmugling, og om, hvorvidt der skal indføres flere værktøjer til at udsende flygt-
ninge. Nogle lande er langt bedre til at udsende afviste asylansøgere end andre, og lan-
dene kan lære meget af hinanden – også mens der forhandles.
Ministeren afviste, at man lader en person gå efter 3 gange 24 timer, hvis vedkommende
har begået kriminalitet, eller man har formodning om, at vedkommende vil begå en ter-
rorhandling. Det er igen et spørgsmål om proportionalitet.
Ministeren sluttede af med at takke for udvalgets fleksibilitet, idet hun havde været nød-
saget til at afbryde mødet med udvalget i løbet af eftermiddagen. Hun håbede på et fort-
sat godt samarbejde.
21/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Punkt 1. Ekstraordinært rådsmøde nr. 3411 (retlige og indre anliggender)
den 22. september 2015
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Det luxembourgske for-
mandskab har igen med kort varsel indkaldt til ekstraordinært rådsmøde på
tirsdag den 22. september 2015. Udvalget har allerede fået tilsendt et samle-
notat om sagen på rådsmødet.
Jeg vil i dag orientere jer om det dagsordenspunkt, som vil udgøre tyngden på
rådsmødet, både politisk og indholdsmæssigt. Det er punkt 1 om vedtagelse
af Kommissionens forslag til rådsafgørelse om en omfordelingsordning til
fordel for Italien, Grækenland og Ungarn omfattende de 120.000 asylansøge-
re, som vi har talt om flere gange, og som har fyldt meget i pressen. Inden jeg
gennemgår punktet, skal jeg bemærke, at det tager afsæt i den migrations-
pakke, som Kommissionen fremlagde den 9. september, og som jeg rede-
gjorde for her i udvalget den 11. september.
1. Forslag til rådsafgørelse vedr. en midlertidig omfordelingsordning til
fordel for Italien, Grækenland og Ungarn
Vedtagelse
KOM (2015) 0451
Rådsmøde 3411 - RIA (2015-16) – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Kommissionens forslag til
en midlertidig omfordelingsordning til fordel for Italien, Grækenland og Ungarn
omfattende 120.000 asylansøgere skal ses som et supplement til den eksiste-
rende frivillige omfordelingsordning til fordel for Italien og Grækenland omfat-
tende 40.000 asylansøgere, der blev formelt vedtaget på det ekstraordinære
rådsmøde i mandags.
Det blev drøftet på rådsmødet i mandags, hvor der imidlertid ikke kunne tilve-
jebringes enighed om forslaget. Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at
vurdere, hvorvidt der på mødet på tirsdag kan skabes enighed. I den forbin-
delse kan det ikke afvises, at forslaget kommer til afstemning i Rådet.
Som det også fremgår af forslaget, kan Danmark ikke deltage i omfordelingen
på grund af retsforbeholdet.
Jeg vil benytte lejligheden i dag til også kort at orientere Europaudvalget om
trepunktsplanen for flygtninge- og immigrationskrisen, som statsministeren og
jeg præsenterede for Folketingets partier i går morges. Som statsministeren
redegjorde for i går, er det afgørende for regeringen, at vores udlændingepoli-
tik er balanceret og realistisk.
22/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Som alle ved, er vi i en helt ekstraordinær situation, som udvikler sig nærme-
ste time for time og i hvert fald døgn for døgn. Regeringen har derfor fremlagt
en trepunktsplan for flygtninge- og immigrationskrisen, der indeholder tre initi-
ativer, som regeringen ønsker at gøre til virkelighed.
For det første vil regeringen tage initiativer med sigte på at styrke integratio-
nen af de mange tusinde flygtninge, som har fået asyl her i landet i de sene-
ste år.
For det andet vil regeringen søge Folketingets opbakning til at afsætte en
ekstraordinær økonomisk ramme på i alt 100 mio. euro – svarende til 750
mio. kr. – i 2015 og 2016 til at understøtte fælles europæiske løsninger.
Et element i planen er, at regeringen foreslår at afsætte ekstra ca. 250 mio.
kr. til en stærkere humanitær indsats i nærområderne. Derudover foreslår vi at
afsætte en yderligere ramme på ca. 500 mio. kr., som kan understøtte andre
af migrationsplanens elementer bl.a. en forstærket indsats langs Europas
ydre grænser, etablering af registreringscentre i EU’s frontlinjestater og EU-
fonde vedrørende Syrien og Afrika.
Vi skal understøtte alle fælles europæiske initiativer, som kan hjælpe med at
bringe tilstrømningen under kontrol. Det er ikke nok kun at diskutere, hvordan
asylansøgerne skal fordeles, hvis vi ikke samtidig kan få dæmmet op for
presset på Europas ydre grænser – og dermed også presset på det danske
asylsystem.
Og for det tredje har regeringen i lyset af den ekstraordinære situation, som
Europa står i, over for Folketingets partier tilkendegivet, at regeringen vil tilby-
de frivilligt at tage imod ca. 1.000 personer med et klart behov for international
beskyttelse fordelt over 2 år. Regeringen ser det som en brik, der kan få en
samlet europæisk løsning til at falde på plads. Der er altså ikke tale om, at
Danmark deltager i den fælles omfordelingsordning, men vi yder et selvstæn-
digt dansk bidrag til ordningen. Eller sagt med andre ord: Vi deltager ikke i
den, men yder et bidrag til den i stedet.
Det danske tilbud om at tage imod 1.000 personer over 2 år skal ses som et
led i en fælles europæisk løsning, der er forudsætningen for, at en sådan
løsning overhovedet kan findes. Det er selvfølgelig også betinget af, at vi kan
få opbakning fra Folketingets partier.
Der er planlagt et ordinært rådsmøde den 8.-9. oktober i Luxembourg. Der er
lagt op til en videre drøftelse af de øvrige tiltag, der indgår i Kommissionens
migrationspakke. Dem vender vi tilbage til til den tid.
23/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Thomas Jensen
bakkede op om, at Danmark også tager et ansvar og tager
imod 1.000 flygtninge. Det var dog vigtigt at understrege, at det var på frivillig
basis, for Socialdemokratiet ønsker ikke, at Danmark skal være med i en obli-
gatorisk fordeling. Den undrende offentlighed havde nok lagt mærke til, at
regeringen havde ændret holdning i løbet af ugen. På udvalgsmødet den 11.
september havde ministeren sagt, at Danmark ikke ville tage imod nogen af
flygtningene, og nu hed det sig, at Danmark ville tage 1.000. I regeringens
ændrede samlenotat, som udvalget havde modtaget samme morgen, fremgik
tallet 1.000 dog ikke, og der var i det hele taget ikke ændret noget i den gene-
relle holdning fra ugen før, ligesom regeringens nye strategi ikke var afspejlet.
Hvorfor fik udvalget som repræsentant for hele Folketinget ikke det tal præ-
senteret inden mødet? Og hvad lå til grund for holdningsændringen?
Rasmus Nordqvist
ville ikke klandre regeringen for at ændre kurs, for den
var ændret i den rigtige retning. Mente regeringen at have taget det fulde
skridt for at imødekomme den kritiske situation? Og ville regeringen også
være åben for at korrigere sin tilgang på et senere tidspunkt? Var de 70 mio.
kr., som udenrigsministeren en uge forinden havde bevilget til området, inde-
holdt i de 250 mio. kr.? Og var det en omprioritering fra udviklingsmidler eller
fra andre dele af det danske EU-budget?
Nikolaj Villumsen
syntes, det var godt at få slået fast, at der ikke er noget,
der forhindrer Danmark i frivilligt at bidrage til at løse katastrofen. Det stod i
modsætning til regeringens tidligere påstand om, at retsforbeholdet forhindrer
Danmark i at bidrage frivilligt. Samtidig fandt han det dybt useriøst, at Dan-
mark kun modtager 1.000 flygtninge over 2 år, og at bistanden til nærområ-
derne ikke øges. Det betyder samlet set, at det danske bidrag ikke kommer til
at løse de kæmpestore udfordringer. Det var også ærgerligt, at man ikke
brugte diskussionen om fordeling til at få en permanent fordelingsordning.
Kaosset vil altså fortsætte, og de enkelte lande vil løbe fra deres ansvar. I
oplægget til EU-topmødet var der lavet en liste over de lande, hvor det er o.k.
at sende flygtninge tilbage til, og på den figurerer bl.a. Albanien, Bosnien,
Serbien og Kosovo. Det var vel en blåstempling af Victor Orbans metoder,
nemlig at afvise flygtninge uden at prøve deres asylsager og sende dem tilba-
ge til Serbien. Mente ministeren seriøst, at de lande skal tage imod flygtnin-
gene? Er der ikke fare for, at de på kort sigt bryder sammen? Hvorfor kritise-
rede den danske regering ikke de voldsomme overgreb, der fandt sted ved
grænsen til Ungarn? Der var formentlig både tale om brud på flygtningekon-
ventionen og menneskerettighederne.
Integrationsministeren
understregede over for Nikolaj Villumsen, at hun i
løbet af det lange samråd ugen forinden klart havde sagt ja til, at Danmark
frivilligt kan modtage flygtninge. Nikolaj Villumsen havde ikke været til stede
24/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
på mødet, men tv-optagelserne og udvalgets medlemmer kunne bevidne det,
og ministeren havde sagt det talrige gange i pressen. Ministeren syntes i øv-
rigt, at det bidrag på 100 mio. euro, som Danmark kommer med, er flot bidrag,
og oven i det beløb skal man lægge de 250 mio. kr. til nærområderne og hu-
ske på, at Danmark i forvejen er et af de lande, der giver mest til nærområ-
derne. Hun syntes, man skulle være stolt over det beløb, og forstod ikke En-
hedslistens trang til altid at tale Danmarks bidrag ned. Det var et spørgsmål
om attitude, og det var ikke just naturens muntre sønner og døtre fra Enheds-
listen, der var kommet til møde. Der er korrekt, at Danmark står uden for en
permanent fordelingsordning på grund af retsforbeholdet. Ministeren mente
stadig, at Danmark selv skal bestemme sin asylpolitik, men det var alle be-
kendt, at der ventede vanskelige forhandlinger forude. Hvad Victor Orbans
metoder angår, er det Kommissionen, der vogter traktaten. I spørgsmålet om
de sikre lande måtte Nikolaj Villumsen da kunne finde lidt glæde frem, for man
skal diskutere udformningen af en fællesliste den 8. og 9. oktober. Det vil
være et godt skridt på vejen, der betyder, at man kan få tilbagesendt de mi-
granter, der ikke vil opnå ret til asyl.
Til Rasmus Nordqvist sagde ministeren, at det frivillige tilbud om at modtage
1.000 personer udgør det danske bidrag. Det skal også ses i sammenhæng
med, at Danmark faktisk afsætter 100 mio. euro til yderligere tiltag. Det er
nemlig helt afgørende at komme et skridt videre, og der er ingen tvivl om, at
registreringscentre eller hotspots vil være af stor betydning der, hvor man kan
få dem til at fungere. Det vil give langt mere styr på, hvem der kommer ind i
Europa, og fordelingen vil være nemmere at foretage. Spørgsmålet om, hvor
de 250 mio. kr. og den samlede ramme på 100 mio. euro kommer fra, måtte
Rasmus Nordqvist få besvaret hos udenrigsministeren, for det lå under hans
ressort.
Ministeren var glad for, at Socialdemokraterne bakker op om det danske til-
tag. Om at have skiftet holdning sagde hun, at mange, inklusive hende selv,
har været i dybe overvejelser. Hun henviste til et ritzautelegram fra dagen før,
hvor man havde opridset Socialdemokratiets standpunkter. Dan Jørgensen
havde sagt nej til, at Danmark kan deltage på frivillig basis, mens Mette Fre-
deriksen ca. 1 uge efter sagde, at man havde overvejet det meget længe, om
man frivilligt skal tage imod flygtninge. Det illustrerede meget godt den pro-
ces, man kunne være i. En proces, hvor man hele tiden skal forholde sig til en
virkelighed, der ændrer sig. Ministeren oplyste, at alt stod i stampe i forsøget
på at fordele de 120.000 flygtninge på mødet i Bruxelles ugen inden. Fra
dansk side vurderer man, at det, at man frivilligt – hvilket hun også kunne
høre var vigtigt for Socialdemokratiet – går ind og tager imod 1.000 flygtninge,
kan være med til at få sat skub i tingene sammenholdt med, at Danmark bi-
drager økonomisk til nærområder, hot spots etc. I virkeligheden skal omforde-
lingen klares her og nu, for at man kan komme videre til en mere langsigtet
25/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
løsning, hvor der giver tålelige forhold til folk i nærområderne, og i henhold til
hvilken man kan registrere, hvem der krydser Europas grænser. Hun for-
nemmede, at der var bred enighed i Folketinget om, at man må komme videre
i processen og ikke blive ved med at sidde i kviksandet. Der er årsagen til, at
Danmark har valgt at tilbyde at tage 1.000 personer, såfremt man kommer
frem til en løsning. Hun syntes ikke, at det havde været en særlig nem beslut-
ning, men mente, det var det rigtige at gøre - også fordi, Danmark godt kan
klare opgaven.
Hvad angik samlenotatet, stod tilbuddet om at modtage 1.000 flygtninge ikke
deri, fordi det var en frivillig ordning, der ikke indgår i selve sagen på grund af
retsforbeholdet. Så Thomas Jensen skulle nærmest glæde sig over, at det
ikke stod der. Der skulle i øvrigt ikke hentes mandat i Europaudvalget til at
modtage de 1.000 personer. Man havde valgt at orientere partilederne den
17. september og gik ud fra, at det også inkluderede medlemmerne i Euro-
paudvalget.
Simon Emil Ammitzbøll
roste regeringen for håndteringen af situationen.
Han bakkede op om den danske bistand på 250 mio. kr. til nærområderne og
de yderligere 500 mio. kr. og var interesseret i at se på, hvordan man kan
omstrukturere udviklingsbistanden fremover. Han mente, at man kan ved den
øvelse kan finde mere 500 mio. kr. til næste år. Liberal Alliance havde fore-
trukket, at man i større grad hjælper folk i nærområderne i stedet for at mod-
tage de 1.000 personer frivilligt, men kunne leve med beslutningen. Hvordan
udvælges de 1.000 personer? Er det ligesom, når man vælger kvoteflygtnin-
ge? Og hvilke kriterier kan Danmark sætte for, hvem man tager imod? Man
må erkende, at fordelingen af både de 40.000 og 120.000 flygtninge kun er en
dråbe i havet og ikke får løst problemet, så hvad forestiller regeringen sig af
varige løsninger?
Holger K. Nielsen
syntes, det var klogt sagt af ministeren, at man står i kvik-
sand. Der bliver holdt ministermøder i Bruxelles, men virkeligheden ændrer
sig hele tiden, og ministeren ville blive nødt til at lave flere retræter. Han kvit-
terede for det skridt, som regeringen havde valgt at tage i forhold til ugen før.
Dog burde Danmark tage flere flygtninge. Ministeren sagde, at det danske
tilbud er betinget af, at der kommer en fælleseuropæisk løsning, men vil rege-
ringen være fleksibel og parat til at tage imod f.eks. 1.500 flygtninge, hvis det
ekstra antal kan udgøre den sidste lille brik for at puslespillet går op?
Holger K. Nielsen ville også gerne vide, om risikoen for at ryge ud af en æn-
dret Dublinaftale stadig var genstand for diskussion i regeringen. Risikoen er
der vel stadig, og ryger Danmark ud, er det virkelig alvorligt. Hvad finansierin-
gen angår, spurgte han, om det var rigtigt forstået, at de 100 mio. kr. skal
tages fra udviklingsbistanden. Hvis det er tilfældet, skal man være opmærk-
26/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
som på, at den mere langsigtede, strategiske ulands- bistand kan blive un-
dermineret så meget, at det får konsekvenser. Den afstemning, som måske
skulle finde sted i Rådet om mandagen, var Danmark ikke med i, men sker
afstemningen ved kvalificeret flertal? Hvad er de forskellige landepositioner,
og hvordan kan Danmark spille ind?
Rasmus Helveg Petersen
var mere tilfreds med ministerens oplæg på da-
gens møde end det på mødet den 11. september. På det sidste møde havde
han sagt til ministeren, at han fandt det uklogt ikke at have nogen løsningsori-
enterede forslag med til rådsmøde. Han var enig med ministeren i, at det var
nødvendigt at komme ud af kviksandet og kunne desuden tilslutte sig Holger
K. Nielsens forslag om, at en vis fleksibilitet over for antallet af flygtninge kan
være nødvendig. I hvilket omfang planlagde regeringen at være fleksibel?
Han opfordrede ministeren til at indhente et nyt mandat i løbet af weekenden,
hvis det skulle blive nødvendigt.
Integrationsministeren
kunne høre, at der var bred opbakning til, at Dan-
mark frivilligt tager imod de 1.000 flygtninge. Regeringen lagde ikke op til
nogen fleksibilitet i antallet, men man tror på, at det vil være med til at sætte
skub i forhandlingerne, at Danmark frivilligt modtager 1.000 flygtninge. Mini-
steren havde dog svært ved at tro på, at man ville finde en løsning på tirsda-
gens rådsmøde. Hun var enig i, at situationen udvikler sig hele tiden og at
presset på Europa er enormt. Derfor er det også afgørende at sørge for at få
fordelt de 120.000 flygtninge. Der er ganske rigtigt langt flere end det, men i
første omgang handlede det om at fordele dem, før man kan nå frem til en
løsning på, hvordan man håndterer situationen fremadrettet. Fra dansk side
har man sagt, at man vil tage imod 1.000 personer, for det kan man håndtere.
Til Holger K. Nielsen sagde ministeren, at der muligvis skulle stemmes i Rå-
det, men Danmark står udenfor. Og ja, afstemningen sker ved kvalificeret
flertal. Om der rent faktisk vil være et kvalificeret flertal, turde ministeren ikke
gætte på, for der er hele tiden ændringer i positionerne. Ministeren var i øvrigt
helt enig i, at man fortsat skal have vigtigheden af Danmarks deltagelse i en
ændret Dublinforordning for øje, men at andre ting skal ryddes af vejen først.
Spørgsmål om finansieringsrammen måtte udvalget rette til udenrigsministe-
ren.
Ministeren var enig i Simon Emil Ammitzbølls betragtning om at foretrække
endnu større økonomisk hjælp til nærområderne. Hun havde med egne øjne
fået bekræftet, hvor vigtig hjælp i nærområderne vil være i forhold til at tage
presset af Europas grænser. Hvis man i en flygtningelejr oplever, at madratio-
nerne bliver skåret ned, at lægeklinikkerne ikke fungerer, og at ens børn bliver
dårligere uddannet end en selv, er det en enorm drivkraft til at søge væk. Om
udvælgelsen af flygtninge sagde ministeren, at hvis man får hotspots op at
27/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
stå, bliver der foretaget en grovsortering, og hun vurderede, at det primært vil
komme flygtninge fra Syrien og fra Eritrea.
Nikolaj Villumsen
beklagede, at han ikke kunne finde smilet frem over druk-
nede flygtninge i Middelhavet og børn, der bliver udsat for tåregas ved græn-
sen til Ungarn. Det var relevant at diskutere frivillighed, fordi regeringen tidli-
gere på bl.a. topmødet i juli havde sagt, at det var umuligt for Danmark at
bidrage frivilligt ligesom Irland. Han var dog glad for, at regeringen har indset,
at det er muligt frivilligt at tage imod flygtninge, og han opfordrede til, at Dan-
mark deltager frivilligt i en permanent fordelingsordning.
Nikolaj Villumsen ville i øvrigt gerne vide, om det var ministerens vurdering, at
Ungarn lever op til flygtningekonventionen og respekterer menneskerettighe-
derne? Han opfordrede til, at man i overvejelserne om at skære ned på bi-
standen lader være med at skære i hjælpen til FN’s programmer, for det er
dem, der holder folk i live i nærområderne.
28/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Rasmus Nordqvist
syntes, at det var afgørende ikke at tage penge fra andre
regioner, når man i forvejen har skåret i udviklingsbistanden. Det vil bare re-
sultere i flygtninge fra andre områder meget snart. Kunne ministeren bekræf-
te, at de 1.000 flygtninge ikke indeholder de personer, der i forvejen kommer
til Danmark og beder om asyl? Han var glad for at høre ministeren sige, at det
vigtigste er at få løst opgaven med fordelingen af 40.000 plus de 120.000
flygtninge, for at man kan nå frem til en fremtidig løsning. Er man kommet
videre i arbejdet med at finde den løsning?
Thomas Jensen
mente, at mange danskere er meget splittede, fordi de føler
en medmenneskelig trang til at hjælpe folk i nød og samtidig frygter, hvad
samlingskraften i Danmark vil være. Han syntes, at Danmark tager sit ansvar
på sig ved frivilligt at modtage 1.000 flygtninge, men efterlyste en mere konsi-
stent dansk holdning. Danmark har mistet agtelse i Europa og er blevet slået i
hartkorn med lande, som det ikke er klædeligt at blive slået i hartkorn med, så
det var hans håb, at man kan skabe et bedre indtryk af, at Danmark er villig til
at hjælpe i pressede situationer. Han bemærkede i øvrigt, at hvis ministeren
havde ydet retfærdighed mod det ritzautelegram, som hun tidligere har hen-
vist til, kunne hun jo også have set, at Socialdemokratiets formand ikke havde
ændret holdning. Han citerede: ”Jeg har sagt det samme hele vejen igennem,
at vi selvfølgelig løfter vores del af ansvaret, og så har vi sagt meget klart, at
vi ikke er en del af en obligatorisk kvoteordning. Det kan være, det er de ting,
der er blevet blandet sammen” og ”Det var regeringen, der sagde nej, det var
ikke os. Nu er holdningen så en anden, og vi bakker op om det synspunkt”.
Ministeren vurderede, at det ville være svært at finde en fælles løsning, men
hvad betød det så i en situation, hvor Danmark har tilkendegivet, at man ger-
ne vil modtage 1.000 flygtninge? Og er det en velkendt praksis, at udvalget
ikke bliver orienteret af regeringen om ændringer via regeringens samlenotat?
Claus Kvist Hansen
sagde, at Dansk Folkeparti er tilhænger af, at der afsæt-
tes 250 mio. kr. til den humanitære indsats i nærområderne og af, at der går
500 mio. kr. til forstærkelse af de ydre grænser. En af grundene til flygtninge-
kaosset er jo netop, at de ydre grænser er brudt sammen. Han kunne ikke
støtte, at Danmark modtager 1.000 flygtninge, fordi Danmark i forvejen har
modtaget tilstrækkelige mængder som indvandrere uden udsigt til tilbagesen-
delse. Det kan kommunerne, der er spændt til bristepunktet, ikke være tjent
med. Han hæftede sig ved at den frivillige løsning blev omtalt igen og igen, og
han fornemmede, at der er mulighed for, at man fremover indgår flere frivillige
ordninger. Det ville han være ked af, for jo flere frivillige ordninger, man ind-
går, jo mere lugter det af at indgå i en fordelingsnøgle.
Integrationsministeren
svarede Claus Kvist Hansen, at regeringens ud-
gangspunkt er, at når man kommer til Danmark som flygtning, skal man tilba-
ge igen lige så snart muligheden byder sig. Regeringen har ikke lagt op til, at
29/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
Danmark skal indgå i en form for fordelingsnøgle, men den ønsker at få sat
skub i fordelingen af de 120.000 asylansøgere. Man håber, at man den 8. og
9. oktober kan komme i gang med at finde nå frem til en konsensus om nær-
områdehjælp, hotspots, liste over sikre lande etc. Til Thomas Jensen sagde
ministeren, at hvis man ikke finder en løsning på tirsdagens rådsmøde, skal
stats- og regeringscheferne mødes om onsdagen. Hun turde ikke lægge ho-
vedet på blokken på, at der vil blive fundet en løsning tirsdag, men fra dansk
side har man gjort sit for at sætte skub i tingene. Over for Rasmus Nordqvist
bekræftede ministeren, at det er 1.000 nye asylsøgere ud over de mennesker,
der selv finder til Danmark. P.t. er alle kræfter blevet brugt på at fordele de
120.000 flygtninge, det er ikke med til at skabe fremadrettede løsninger, så
regeringen håber, at man kan trække en streg i sandet, så man kan komme i
gang med at drøfte fremtiden. Der er ikke sat noget nyt i gang siden sidst,
men de elementer, der er på bordet, vil samlet set være med til at løse pro-
blemet, dog uden ligefrem at skabe fred i Syrien eller andre steder.
Den fungerende formand
bekræftede, at der var indkaldt til møde i Det Eu-
ropæiske Råd den 23. september.
Simon Emil Ammitzbøll
uddybede, at hans spørgsmål gik på, i hvilket om-
fang Danmark har mulighed for at få indflydelse på, hvilke 1.000 flygtninge der
kommer til Danmark. Skal de opfylde de almindelige danske asylbetingelser,
og har Danmark derudover en mulighed for at foretage en vurdering af, hvem
man foretrækker at få til landet? Med det stigende antal asylansøgere kombi-
neret med en frivillig kvote løber man ind i en endnu større integrationsudfor-
dring, og det kunne være interessant at se på, hvilke rådighedsbeløb asylan-
søgere har i Danmark i sammenligning med andre lande. Det kunne godt
være, at man skulle gå videre ad det spor, som et flertal i Folketinget allerede
er inde på, nemlig at en rådighedsbeløbssammenligning vil vise, at Danmark
slet ikke ligger så skrapt, som ministeren og andre har troet.
Thomas Jensen
gentog sit spørgsmål om, hvad der vil ske med tilbuddet om
at modtage 1.000 flygtninge, hvis der ikke bliver fundet en løsning på mødet
om tirsdagen eller om onsdagen. Vil Danmark parallelt selv foranstalte mod-
tagelsen af de 1.000 flygtninge, eller kaster man sig ind i et længere forhand-
lingsforløb? Han ville også gerne have svar på, om det var en ny procedure,
at udvalget ikke får præciseringer med i et samlenotat. Det er vigtigt for Folke-
tinget i det daglige arbejde og for eftertiden at få i indblik i, hvordan man sam-
arbejder om sager om Danmarks forhold til Europa – også når der ikke er
mandatgivning.
Integrationsministeren
svarede, at tilbuddet om at modtage de 1.000 flygt-
ninge bortfalder, hvis man ikke når frem til en løsning tirsdag eller onsdag. Det
er ikke en ny procedure, at man ikke ændrer i samlenotatet, når det danske
30/31
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 196: Foreløbige referater af Europaudvalgets møde 11/9-15 samt 18/9-15
tilbud ikke er en del af de vedtagelser, der skal ske på rådsmødet. Det er den
rigtige måde at gøre det på og svarer også til den vejledning, man har fået fra
Udenrigsministeriet. Hun gentog, at man dagen før havde underrettet partile-
derne.
Til Simon Emil Ammitzbøll sagde ministeren, at man fra dansk side ikke
umiddelbart kan sige, at man f.eks. kun vil have kristne eller flygtninge fra
nogle bestemte lande. Det er dog for tidligt at sige noget konkret om det, men
det gør sig selvfølgelig gældende, at asylansøgerne skal leve op til de danske
asylkrav. Ministeren havde ganske rigtigt annonceret, at der vil komme op-
stramninger inden for asylområdet, så man må se på, hvornår man kan kom-
me i gang med nye asylreformer.
Peter Hummelgaard
var glad for, at Danmark havde besluttet sig for at ville
hjælpe ved at tage 1.000 flygtninge. Hvis der på møderne tirsdag og onsdag
ikke opnås enighed om at lave en fordelingsnøgle, og det betyder, at Dan-
mark så ikke vil tage imod de 1.000 flygtninge, hvad er nødproceduren så? Er
det tyskerne og svenskerne der så sidder tilbage med aben? Og bør regerin-
gen – forhåbentlig med opbakning fra partierne - ikke overveje at tage de
1.000 flygtninge alligevel?
Integrationsministeren
gættede på, at hvis man ikke når frem til en løsning i
løbet af tirsdagen eller onsdagen, vil man tage fat i fordelingen af de 40.000
ud fra den aftale, som man endelig havde lavet på det første rådsmøde efter
sommerferien. Man vil se på, om det fungerer efter aftalen, og om man kan
komme videre derfra.
Danmark tager imod de 1.000 personer under forudsætning af, at der bliver
bygget et system op. Det forholder sig ikke sådan, at der sidder 120.000
mennesker i en lejr, som ved, at det er lige præcis dem, der skal fordeles ud
fra en fordelingsnøgle. Det var derfor i virkeligheden en lidt luftig diskussion,
for der er langt flere end 160.000 flygtninge. Tilbuddet om at modtage 1.000
flygtninge var lagt ind som et incitament for at komme videre i forhandlinger-
ne, for det er afgørende at komme i gang med det fremadrettede arbejde. Det
fornemmede hun at der var bred opbakning til i Folketinget. Kuldsejler for-
handlingerne, bortfalder tilbuddet, for der sidder ikke 1.000 udpegede flygt-
ninge, der er blevet tilbudt til at komme til Danmark for at søge asyl.
31/31