Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1536797_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 31. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 8. maj 2015
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Holger K. Nielsen (SF), Nikolaj Villumsen (EL), Jan E. Jørgensen (V),
Pia Adelsteen (DF) og Lars Barfoed (KF).
fødevareminister Dan Jørgensen og økonomi- og indenrigsminister
Morten Østergaard.
Desuden deltog:
Pia Adelsteen fungerede som formand den første del af mødet, hvorefter Nikolaj Villum-
sen satte sig i formandsstolen.
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3386 (landbrug og fiskeri) den 11. maj 2015
Fødevareministeren
sagde, at emnerne for rådsmødet den 11. maj var økologi og for-
enkling af landbrugspolitikken. Han ville forelægge punkt 1 om økologi, punkt 2 om kon-
trolforordningen og punkt 3 om plantesundhed til forhandlingsoplæg. Punkt 2 og 3 var
tidlige forelæggelser af forhandlingsoplæg.
FO
1. Økologiske produkter
Generel indstilling
KOM (2014) 0180, KOM (2014) 0178, KOM (2014) 0179
Rådsmøde 3386- bilag 1 (samlenotat side 3)
EU-note (13)
E 20 (EU-note af 2/4-14 om forslag til nye regler for økologisk
produktion)
EUU alm. del (14)
bilag 517 (foreløbigt referat af EUU-møde 17/4-15)
EUU alm. del (14)
bilag 449 (side 731, behandlet i EUU 9/3-15)
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter, om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. XXX/XXX [forordningen om offentlig kontrol] og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 834/2007,
b) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomisk og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: handlings-plan for fremtidens
økologiske produktion i Den Europæiske Union og
c) Henstilling til en Rådsafgørelse om at bemyndige Kommissionen til at indlede
forhandlinger om aftaler mellem den Europæiske Union og tredje-lande i forhold til
handel med økologiske produkter
882
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Fødevareministeren:
Det første punkt er forslaget til en ny økologiforordning. Formand-
skabet vil forsøge at opnå opbakning til en generel indstilling på rådsmødet. Som sagt før
var det oprindelige forslag fra Kommissionen problematisk. Det lettiske formandskab og
den nye landbrugskommissær, Phil Hogan, har gjort en stor indsats for at forbedre forsla-
get. En række undtagelser er fastholdt, og brugen af delegerede retsakter er begrænset.
Der er også strammet op på komitéproceduren.
Jeg vil fremhæve de punkter, som vi har fokus på: I forhold til økologikontrollen har for-
mandskabet nu foreslået, at kontrolbestemmelserne fastholdes i økologiforordningen.
Derudover arbejder vi for at fastholde den årlige kontrol. Det bør dog være risikobaseret i
den forstand, at man kan se på indhold og omfang af kontrollen.
På pesticidrester presser en gruppe af medlemslande fortsat på for særlige grænsevær-
dier for både pesticidrester og uønskede stoffer. Derfor er der nu indsat en alternativ for-
mulering, der bygger på grænseværdier. Det modarbejder vi aktivt, da vi ønsker at fast-
holde den procesorienterede kontrol. Både på kontrol og pesticidrester er vi på linje med
sektoren i Danmark.
Når det kommer til dyrevelfærd, er der sket forbedringer, men på visse punkter så vi ger-
ne en yderligere opstramning. For eksempel burde muligheden for kvæg i bindestalde
gøres mere restriktiv. Vi så også gerne en opstramning i forhold til næbtrimning.
I forhold til muligheden for, at konventionelle dyr kan afgræsse økologiske naturplejearea-
ler, har vi fra dansk side arbejdet aktivt for at fastholde den nuværende mulighed, og det
ser ud til at lykkes.
Når det kommer til import af økologiske varer til EU, presser vi på for at fastholde det nu-
værende system med ækvivalens frem for Kommissionens forslag om, at tredjelande skal
overholde EU’s regler. Særlig
for udviklingslande vil det kunne give problemer. Det er
blødt lidt op i teksten, som det ser ud nu.
Vi havde også gerne set større fokus på miljø- og klimakrav. Men det er der ikke opbak-
ning til fra de andre medlemslande.
Kompromisteksten er forbedret, men jeg vil gerne understrege, at særlig spørgsmålet om
pesticidrester vil være vigtigt at få løst tilfredsstillende. Særlige grænseværdier for økolo-
giske produkter vil sætte spørgsmålstegn ved hele idéen om økologi som en særlig pro-
duktionsmetode. Tilsvarende bør der også ske forbedringer i forhold til import og kontrol.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side lægger afgørende
vægt på at sikre udbredelsen af økologi, idet det tjener til at udbygge det økologisk dyrkede
areal, til at løfte dyrevelfærden, til at forbedre miljøet og til at øge afsætningen af højværdipro-
dukter, idet man arbejder for
o
o
at udfasning af undtagelser sker i et realistisk tempo,
at regelsættet gøres så enkelt som muligt,
883
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
o
o
o
o
o
o
o
o
at der ikke indføres særlige grænseværdier for pesticidindholdet i økologiske
produkter,
at kontrollen bevares som en procesorienteret kontrol, fastlagt i økologifor-
ordningen, herunder at detailbutikker og transportører fortsat kan undtages
fra krav om økologikontrol,
at kontrolværktøjer rettet mod opdagelse af svindel fastholdes og styrkes,
at det fastholdes, at medlemsstaterne skal gennemføre en årlig fysisk kon-
trol, men man er positiv over for en øget mulighed for en risikobaseret tilgang
i forhold til indholdet af kontrollen,
at der under visse betingelser opretholdes en adgang til afgræsning af øko-
logiske arealer med ikkeøkologiske dyr,
at dyrevelfærden forbedres, herunder forbedring af forholdene for dyr i bin-
destalde og forbud mod næbtrimning af høner,
at et ændret importsystem ikke må begrænse markedsadgangen fra tredje-
lande og fra særligt udviklingslande på et urimeligt grundlag, og
at brugen af delegerede retsakter og gennemførselsretsakter skal indrettes,
så medlemsstaterne får indflydelse på beslutninger.
Nikolaj Villumsen
sagde, at Enhedslisten støttede forhandlingsoplægget. Det var vigtigt,
at det, regeringen arbejder for, kommer igennem. Ellers var det efter Enhedslistens me-
ning bedre, hvis der ikke kom en ny forordning. Hvor meget håber regeringen at komme
igennem med? Han undrede sig over, at man kun kræver forbud mellem trimning af næb
hos hønniker og ikke alt fjerkræ, og over, at regeringen ikke har taget hensyn til Økolo-
gisk Landsforenings ønske om forbud mod halekupering af svin. Muligheden for nationale
regler var meget vigtig, og man bør modarbejde, at der kom alt for mange delegerede
retsakter.
Lars Barfoed
efterlyste en lidt skarpere betoning, hvad delegerede retsakter angik. Hvor
skarpt vil regeringen stå på det? Man kunne frygte, at økologiforordningens restriktioner
og krav vil gøre økologi dyrere og mindre tilgængeligt for forbrugerne. En række elemen-
ter i regeringens forhandlingsoplæg trækker i den rigtige retning, men var der nogen ste-
der, hvor regeringen vil stille sig på bagbenene? Krævede regeringen, at forordningen
ikke skal gøre økologi dyrere og mindre tilgængeligt?
Jan E. Jørgensen
henviste til høringssvaret fra De Samvirkende Købmænd (DSK), der
finder det uhensigtsmæssigt, at alle butikker, der forhandler økologiske fødevarer, skal
omfattes af økologikontrol. Det kan få butikker til at fravælge at forhandle økologiske fø-
devarer. Dansk Erhverv er inde på, at det kan medføre et mere snævert sortiment af øko-
logiske fødevarer. DSK nævner også, at kravet om adskilt opbevaring af økologiske og
konventionelle produkter er unødvendigt, når man taler om færdigpakkede varer, og at
det fortsat skal være muligt at producere økologiske og konventionelle produkter i samme
virksomhed. Hvor vigtigt mener man fra dansk side det er?
884
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Holger K. Nielsen
sagde, at Socialistisk Folkeparti støttede forhandlingsoplægget. Han
spurgte, om kravene til natur og klima, som regeringen ifølge den kommenterede dagsor-
den bakkede op om, ville komme med. Det var jo en enormt svær forhandlingssituation
med så mange forskellige interesser på kryds og tværs af EU-landene og andre. Holger
K. Nielsen syntes, at regeringen skulle have mulighed for at slå til, hvis resultatet bliver
tilfredsstillende ud fra prioriteterne i forhandlingsoplægget. Men var forhandlingssituatio-
nen så kompliceret, at man risikerer, at det ikke bliver til noget?
Pia Adelsteen
havde forstået det sådan, at man måske vil indføre nogle pesticidgrænse-
værdier for økologiske landbrug. Havde man ikke allerede totalharmoniseret det med et
direktiv om pesticider?
Pia Adelsteen mente, at forslaget om, at kontrolbestemmelserne bliver flyttet, så Kom-
missionen bemyndiges til at fastlægge særlige kontrolfrekvenser ud fra en risikovurde-
ring, for så vidt kunne være fint, men vil det fortsat være Kommissionen, der fastsætter
kontrolfrekvenserne, eller bliver det lagt ud til medlemsstaterne?
Kunne ministeren komme med nogle eksempler på, hvornår Kommissionen kunne blive
delegeret til at supplere anvendelsesområdet med produkter, der har en tæt forbindelse til
det landbrugsmæssige produkt?
Fødevareministeren
henviste til et rundsendt oversigt, der viste, at det var gået ret godt
med at få færre af disse områder reguleret af delegerede retsakter.
Ministeren tilbød Pia Adelsteen at oversende en oversigt over, hvilke produkter der kan
godkendes af Kommissionen. Det kunne f.eks. være salt eller uld eller kork.
Ministeren svarede Lars Barfoed, at det var svært at forudsige, hvad de væsentligste ting
ville blive. Når man sidder i forhandlingerne, kan man i sidste øjeblik få tilbudt noget til
gengæld for noget andet. Men det med pesticiderne var meget vigtigt for Danmark, og det
kunne man faktisk ikke give sig på. Man skal ikke fastsætte en grænseværdi for pesticid-
rester, for det ville være et opgør med hele grundprincippet i økologi
at man ikke sprøj-
ter. Der kan komme pesticider med vinden fra nabomarkerne, men det argument vejer
ikke så tungt, at man skal fastsætte en grænseværdi. Reelt vil det have en meget uheldig
økonomisk betydning, også for økologiske producenter, der pludselig vil være underlagt
en meget stor risiko, der påføres dem af nogle andre. Så det er det, man arbejder hårdest
for at få ændret.
Ministeren troede, man ville få lov til at opretholde den årlige fysiske kontrol. Når han
nævnte den risikobaserede kontrol, var det, fordi flere har spurgt, om det ikke var smarte-
re at gøre det sådan, ligesom i al anden fødevarekontrol i Danmark. Det var meget godt,
hvis man kan sige, at man skal have den fysiske kontrol en gang om året, for der er øko-
logi anderledes end konventionel produktion, men indholdet af kontrollen kunne godt væ-
re mere risikobaseret. Hvis man ved, der er styr på noget, er det noget andet, man skal
kontrollere.
885
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Ministeren svarede Jan E. Jørgensen, at Danmark havde adresseret netop de bekymrin-
ger, han nævnte. Man ønskede en procesorienteret kontrol frem for en kontrol ude i su-
permarkederne, der ville være meget langt fra de grundtanken i den måde, man kontrolle-
rer på. Det gjaldt også de færdigpakkede produkter. Den skulle være landet.
Ministeren svarede Lars Barfoed, at han ville oversende en oversigt over delegerede
retsakter. Han mente ikke, det ville blive dyrere og mindre tilgængeligt. Han forstod godt
spørgsmålet og havde selv været inde på det, da de startede med at behandle det, for
det oprindelige forslag ville have været en forringelse for økologien, vurderede han. Men
de havde fået pillet de værste tidsler ud og indført nogle bedre ting.
En ting, de ikke havde snakket så meget om, men som ministeren gik meget op i, var
muligheden for, at lande uden for EU kan eksportere deres økologiske varer til EU. Hvis
ikke man får nogle forbedringer ind der, kunne det føre til en mindre udbredelse af økolo-
gi. Der er produkter, som er svære at dyrke i Europa, og det er fornuftigt, at udviklings-
lande har mulighed for at opbygge en økologisk bæredygtig produktion. Hvis man fast-
holder, at der skal være en 100 pct. implementering af EU-regler i Botswana eller Malay-
sia, vil det udelukke rigtig mange producenter. De skal selvfølgelig leve op til nogle krav,
men det må være ud fra et ækvivalensprincip frem for en 1:1-implementering. Det ville
man fokusere på, og her var også støtte fra en række lande.
Ministeren bekræftede, at det var en svær forhandling, men det ville overraske ham, hvis
ikke man nåede til en beslutning den kommende mandag. Det var ikke et plausibelt sce-
narie at stemme imod og lade det falde. Der ser overhovedet ikke ud til at være et bloke-
rende mindretal. Men der var ret store fremskridt i forhold til udgangspunktet.
Ministeren svarede Nikolaj Villumsen, at det ikke var hønniker, men høns, der var tale
om, så det var lidt bredere. Desværre troede han ikke, man ville komme igennem med
det.
Jan E. Jørgensen
takkede for de uddybende bemærkninger om procesorienteret kontrol.
Venstre støttede forhandlingsoplægget. Han bad ministeren uddybe, hvad der mentes
med risikobaseret kontrol. Det betyder vel, at man sætter ressourcerne ind, hvor de an-
vendes bedst, og generer de producenter, der overholder reglerne, mindst muligt. Er-
hvervet er interesseret i ensartede regler, så man ikke skal konkurrere på ulige vilkår.
Kunne ministeren uddybe linjen i forhandlingerne på det punkt?
Lars Barfoed
sagde, at reguleringen af import fra tredjelande, først og fremmest udvik-
lingslande, virkelig var et dilemma. At åbne op for varer fra udviklingslandene er noget af
det bedste, man kan gøre for dem. Omvendt skal forbrugere, der køber økologimærkede
varer, kunne regne med, at de overholder visse standarder. Her er det svært at tage for
store hensyn. Man kunne lempe handelspolitisk på andre måder, men man må være var-
som med at lempe reglerne. Man kunne målrette bistanden til økologisk produktion, der
lever op til EU-standarder.
886
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Lars Barfoed spurgte, om nogen havde spurgt Kommissionen, hvorfor det overhovedet er
nødvendigt at have delegerede retsakter i den sammenhæng. Skal Kommissionen over-
hovedet kunne udvide og detailregulere ud over det, der står i de regler, Rådet fastsæt-
ter?
Lars Barfoed var glad for, at regeringen mente, at det samlede kontroltryk ikke bør stige,
at den vil arbejde for, at økologikontrol med fødevarevirksomhederne kan gennemføres
som en integreret del af den offentlige fødevarekontrol, og at kontrolomfanget af detaille-
det og distributionsledet ikke øges. EU bør kun regulere det, der berører det indre mar-
ked, dvs. handel over grænserne. Det, der sker i detailledet, påvirker ikke det indre mar-
ked, og derfor burde man ikke acceptere nogen stigning i kontrolomfanget her
med
mindre man selv har vurderet, at det er nødvendigt. Regeringen burde lægge afgørende
vægt på, at kontrolomfanget ikke bliver øget unødigt. Det er et kernepunkt i udbredelsen
af økologi til forbrugerne. Hvis man gør det mere bureaukratisk og besværligt, vil færre
butikker sælge varerne, og færre forbrugere vil købe dem.
Holger K. Nielsen
sagde, at der er en indbygget modsætning mellem at fremme økolo-
gisk produktion og høje kontrolkrav. Forbrugerne skal have sikkerhed for, at det er i or-
den, men hvis man stiller for strenge krav, bliver det vanskeligere at få produceret mere
økologisk. Her må man finde en balance, hvad man, så vidt han kunne se, også forsøger
at gøre med økologiforordningen. Han efterlyste svar på sine spørgsmål om natur- og
klimakrav. Angående pesticidresterne var han enig med ministeren. Men var ministeren
sikker på, at det ikke ville blive til noget?
Pia Adelsteen
havde forstået det sådan, at det seneste kompromisforslag gik på at fjerne
kontrollen i detailhandlen. Hvad pesticidgrænseværdier angik, havde hun forstået det så-
dan, at der er stillet to forskellige forslag: et, der går på at analysere de økologiske pro-
dukter, og et om at spore, hvor der er nogle grænseværdier. Hvad havde ministeren
tænkt sig der? Hun havde forstået det som et kompromis. I det første svar lød det, som
om man ville undgå grænseværdier, fordi det er et problem, specielt hvis man har et øko-
logisk landbrug lige op ad et konventionelt.
Pia Adelsteen spurgte, om Kommissionen ville blive bemyndiget til at fastsætte kontrol-
frekvenser. Men hvad ville resultatet så blive, når ministeren lagde vægt på, at det skal
være en årlig kontrol?
Lars Barfoed
sagde, at han havde spurgt til kontrol i detailhandlen, fordi der i regerin-
gens bemærkninger stod, at regeringen finder,
”at
kontrolomfanget af detailledet samt
distributionsledet (transportører) ikke bør øges.” Derfor gik han ud fra, at regeringen ikke
mener, det kan komme på tale, og derfor syntes han, man burde lægge afgørende vægt
på det.
Pia Adelsteen
sagde, at det også var derfor, hun spurgte om kontrolfrekvenser, men hun
havde forstået det sådan, at der ikke ville være en speciel økologikontrol i detailhandlen.
887
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Fødevareministeren
forstod godt forvirringen og understregede, at der var tale om en
tidlig forelæggelse. Noget har ændret sig siden sidst, hvor man var bekymret over at gå
væk fra den procesorienterede kontrol og lægge det ud i detailledet, fordi det ville have
alle mulige negative konsekvenser. Det problem blev anset som løst i det nuværende
kompromisforslag, hvor der er status quo på den del af kontrollen. Det var man meget
tilfreds med. Hvis det pludselig ændrer sig, vil man lægge afgørende vægt på det, men
det betragtede han ikke som sandsynligt.
Ministeren svarede, at det med hensyn til grænseværdier for pesticidrester var den første
mulighed, man gik efter. Analyse er fornuftigt nok, man vil gerne have overblik, og man vil
ikke negligere, at det kan være et problem med forurening fra konventionel produktion i
økologiske varer. Det, man er imod, er at lave en grænseværdi for pesticider, fordi pesti-
cider ikke hører hjemme i økologisk produktion.
Det har været Danmarks ønske at opretholde en årlig kontrol, ikke mindst efter at have
konsulteret erhvervet. Man siger så, at man inden for rammen af en årlig fysisk kontrol
gør det så risikobaseret som muligt. Men det er klart, det er noget andet end det, vi kæm-
per for i kontrolforordningen. Det gør det forvirrende, at de to ting er på dagsordenen
samtidig.
Angående tredjelande havde Lars Barfoed ret i, at det var en balancegang. Man beder fra
dansk side om at opretholde status quo. Der er i dag er ret godt styr på importen fra tred-
jelande, fordi de er underlagt ækvivalenskriteriet, der vil sige, at produktet skal have de
samme kvaliteter, som hvis det var produceret i Europa. Problemet er, at der ikke er de
samme produktionsforhold i mange af de lande, og det er en helt anden type produkter.
Derfor vil det være meget kunstigt og umuligt at gennemføre i nogle tilfælde. Mange
ngo’er har været
bekymret for det
– også ngo’er, som har fokus på at sikre den høje kvali-
tet af økologi. Det er en balance, men først og fremmest er det vigtigt at beholde ækviva-
lensprincippet frem for en krakilsk 1:1-overførsel af EU-regler til udviklingslandene.
Ministeren svarede Holger K. Nielsen, at klima og miljø har været en mærkesag for Dan-
mark, ikke mindst fordi man her har en økologisk sektor, som er meget ambitiøs på kli-
maområdet. Desværre var Danmark det eneste land, der prioriterede det, så det havde
man ikke kunnet komme igennem med, men man vil blive ved at nævne det. Ministeren
ville være ked af at lade det være afgørende i en forhandlingssituation, hvor det eneste,
man kan true med er en proteststemme. Her kan det være klogere at gå med for at for-
bedre den generelle tekst. Han håbede, udvalget havde tillid til hans afgørelse. Han så
ikke de store uenigheder rundt om bordet.
Holger K. Nielsen
mente bestemt, at ministeren skulle have mandat til at slå til. Men an-
gående pesticidresterne havde han opfattet det sådan, at ministeren var ret sikker på, det
ville ryge ud
var det alligevel ikke sådan? Var det så muligt at diskutere kildesporing og
dispensation? Det var helt urimeligt at straffe økologiske landmænd for naboens pestici-
der.
888
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Lars Barfoed
var med på regeringens position med hensyn til delegerede retsakter. Det
var fint. Nu siger Kommissionen, at man på en række områder skal have mulighed for at
udvide, uddybe og gøre det mere detaljeret. Diskuterede man omfanget af delegerede
retsakter på området? Det var meget løst formuleret fra Kommissionens side. Det var
betænkeligt, at Kommissionen bare får carte blanche til at lave nye og flere regler på om-
rådet. Var andre lande skeptisk indstillede over for det?
Fødevareministeren
sagde, at delegerede retsakter som altid fyldte meget. Ganske ofte
er der ræson i, at Kommissionen kan træffe meget tekniske beslutninger, uden at der går
nationalinteresser i den. Men i mange tilfælde har det ikke været begrundet, og derfor har
man den lange liste over punkter, som man har diskuteret om det var rimeligt med dele-
gerede retsakter på. Man syntes ikke, Kommissionen har kunnet redegøre for nødven-
digheden af det. Derfor har man fået flyttet meget i den rigtige retning. Dertil kommer, at
man kæmper for, at der skal være en udløbsdato for den slags beslutninger og en tydelig
afgrænsning af, hvad der delegeres.
Ministeren var enig med Holger K. Nielsen i, at hvis det ender med, at man taber kampen
mod grænseværdier for pesticidrester, må man se på, hvordan det så kan gøres tåleligt
for producenterne. Han ville dog nødig bringe den slags på bordet, for det kunne blive set
som et kompromisforslag, og det var han ikke interesseret i.
Nikolaj Villumsen, fungerende formand,
konkluderede, at der ikke var flertal imod re-
geringens forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
889
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
FO
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om offentlig kontrol og
andre officielle aktiviteter med henblik på anvendelsen af fødevare- og
foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plante-
sundhed, planteformeringsmateriale og plantebeskyttelsesmidler
(kontrolforordningen)
Tidlig forelæggelse
KOM (2013) 0265
Rådsmøde 3386
bilag 1 (samlenotat side 20)
EUU alm. del (14)
bilag 309 (side 473, senest behandlet i EUU 12/12-14)
Fødevareministeren:
Punkt 2 er forslaget om en kontrolforordning, der sammen med
forslag om plantesundhed under punkt 3 var en del af den store kontrolpakke, der også
indeholdt forslaget til ny dyresundhedsforordning og et forslag om EU-finansiering. På
forslaget om kontrolforordningen vil formandskabet her i maj forsøge at få opbakning til et
mandat til at forhandle med Europa-Parlamentet.
Forslaget sætter den overordnede ramme for organisering af offentlig kontrol af fødeva-
rer, foder, dyr og planter i EU. Det er et omfattende og meget teknisk forslag, der forsøger
at opdatere og sammenskrive den eksisterende lovgivning. Jeg vil forsøge at nævne de
vigtigste punkter.
I forhold til gebyrfinansiering af kontrollen havde Kommissionen lagt op til en mere ensar-
tet model, dog med en undtagelse for mikrovirksomheder. Der er desværre ikke opbak-
ning til harmonisering af gebyrfinansieringen. Det er ærgerligt, da det er et stort dansk
ønske at få mere lige konkurrencevilkår, hvilket vi også arbejder aktivt for i forhandlinger-
ne. Til gengæld undgås det også, at mikrovirksomheder undtages. Det ville have været
uhensigtsmæssigt.
Derudover lægger vi vægt på, at medlemslandene kan organisere kontrollen, så den pas-
ser til nationale forhold bedst muligt. Vi skal stadig kunne prioritere fokusområder natio-
nalt. Det synes jeg er lykkedes. Desværre er der flere medlemslande, som ønsker, at dyr-
læger skal stå for hovedparten af kontrollen af animalske produkter. Det er meget dyrt og
giver ikke nødvendigvis mening.
En del af dette er også at sikre, at Kommissionen får afgrænset klart, hvad der kan ved-
tages med gennemførelsesbestemmelser. Her er der også i formandskabets kompromis-
tekst sket en reduktion i antallet af delegerede retsakter, hvilket er positivt.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man forholder sig positivt til Kommissio-
nens forslag, idet man arbejder for
o
o
et højt niveau for beskyttelse af menneskers, dyrs og planters sundhed og
dyrevelfærd,
at fastholde princippet om virksomhedernes ansvar for reglernes overholdel-
se og risikobaseret kontrol som det bærende element i kontrolforordningen,
890
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
o
o
o
at kontrolforordningen fortsat skal være en fleksibel rammelovgivning, der
fastlægger rammer og mål for kontrollen, som medlemsstaterne derefter selv
skal implementere mest hensigtsmæssigt, herunder i relation til fleksibel an-
vendelse af kontrolpersonale,
at reglerne om finansiering som hovedregel bygger på princippet om obliga-
torisk brugerbetaling med fuld omkostningsdækning, og
at omfanget af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter afgrænses
klart, og at medlemsstaterne får størst mulig indflydelse i forbindelse med ud-
formningen af delegerede retsakter.
Nikolaj Villumsen
sagde, at med hensyn til fødevarer og foderstoffer delte Enhedslisten
regeringens bekymring over de delegerede retsakter. Det var vigtigt at sætte ind her.
Pia Adelsteen
nævnte, at ministeren havde sagt, at man vil lægge afgørende vægt på, at
der kommer en mere klar og tydelig opdeling af delegerede retsakter og gennemførelses-
retsakter. Men så sagde ministeren også, at brugen af gennemførelsesretsakter og dele-
gerede retsakter skal give medlemsstaterne indflydelse. Og hvis man først har bemyndi-
get Kommissionen til at lave delegerede retsakter, er det meget lidt indflydelse, med-
lemsstaterne har. Hun forstod derfor ikke ministerens udtalelse.
Landbrug & Fødevarer havde været ude med en krads bemærkning i deres høringssvar
om, at efter to års forhandlinger går de seneste kompromistekster i den stik modsatte
retning end den tiltrængte harmonisering. Det ser de som konkurrenceforvridende. Havde
ministeren nogen kommentarer til det?
Ministeren
svarede, at man i kontrolforordningen kæmper for en mere risikobaseret kon-
trol, som man i Danmark synes er det eneste rationelle. Landbrug & Fødevarer har haft
nogle kommentarer til kontrolforordningen, og som sagt var man enig i en række af de
kritikpunkter. Specielt gebyrfinansieringen ville være god at få harmoniseret, desværre
havde der ikke været den store opbakning på det punkt.
Der var to mulige beslutningsprocesser. Enten skal der i komiteen skal være et flertal for,
eller også må der ikke være et flertal imod. Regeringen kæmper for førstnævnte mulig-
hed, der styrker Rådets indflydelse. Det var en indirekte måde at få mere medbestem-
melse, og han forstod godt forvirringen.
Hvad angik kontrol og bekymringen for, om den ville være konkurrenceforvridende, havde
han refereret til, at man gerne ville have haft en harmonisering af gebyrerne.
Pia Adelsteen
sagde, at ministeren havde sagt, at brugen af delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter skal give medlemsstaterne mere indflydelse. Rådet og Europa-
Parlamentet får på den måde mulighed for at gøre indsigelser over for delegerede retsak-
ter, men hun bad ministeren bekræfte, at de nationale parlamenter kobles af i den proces.
891
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Pia Adelsteen var nødt til at forlade mødet og fik derfor ikke besvaret dette spørgsmål.
Nikolaj Villumsen, fungerende formand,
konkluderede, at der ikke var flertal imod re-
geringens forhandlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti og Liberal Alliance havde ytret
sig imod det,
892
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
FO
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelses-
foranstaltninger mod planteskadegørere
Tidlig forelæggelse
KOM (2013) 0267
Rådsmøde 3386
bilag 1 (samlenotat side 32)
EUU alm. del (14)
bilag 309 (side 474, senest behandlet i EUU 12/12-14)
Fødevareministeren:
Punkt 3 er forslaget om plantesundhed, der også er en del af den
store kontrolpakke. Også her vil formandskabet i maj forsøge at få opbakning til et man-
dat til at forhandle med Europa-Parlamentet. Igen er der tale om et relativt teknisk forslag,
der forsøger at opdatere og styrke den eksisterende lovgivning. Hovedsigtet med forsla-
get er at holde styr på, at de professionelle operatører ikke spreder alvorlige skadegørere
med forsendelser af planter og planteprodukter i den stærkt stigende verdenshandel, og
at der tages effektivt hånd om udbrud i EU.
Det største stridspunkt i forhandlingerne har været importsystemet for planter. En række
sydeuropæiske lande havde lagt op til et meget restriktivt og tungt importsystem. Det ville
have været meget dyrt og slet ikke proportionalt. Det ser ud til, at man nu er ved at finde
et kompromis, så man fokuserer på de planter, hvor der er den største risiko for indslæb-
ning af plantesygdomme og skadegørere. Det synes jeg er et rimeligt kompromis. Det
gælder grundlæggende om at sikre en omkostningseffektiv kontrol.
Som i andre forslag er der også fokus på at indhegne Kommissionens kompetence, så
der sikres kontrol med gennemførelsesbestemmelserne. Igen er der her sket en reduktion
i antallet af delegerede retsakter.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man forholder sig positivt til Kommissio-
nens forslag, idet man arbejder for
o
o
en præcisering af en række tekniske begreber og bestemmelser, så der sik-
res overensstemmelse med de internationale standarder på området,
at de fælles EU prioriteringer, hvad angår karantæneskadegørere, hvor over-
vågnings-, inddæmnings- og udryddelsesindsatser kan nyde EU medfinan-
siering, bliver vedkommende for nordeuropæiske klimaforhold,
at EU importbestemmelserne udformes således, at der opretholdes et højt
niveau for plantesundhed, uden at der opstilles unødigt store hindringer for
samhandlen med tredjelande,
at omfanget af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter afgrænses
klart, og at medlemsstaterne får størst mulig indflydelse i forbindelse med ud-
formningen af delegerede retsakter.
o
o
Pia Adelsteen
sagde, det var vigtigt, at man ikke får sygdomme med, når man indfører
planter. Men alligevel undtager man små mængder planter til endelige brugere kravet om
plantepas, så man som privatperson kan indføre små mængder planter. Kan de ikke lige
så vel være syge og smittende?
893
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Ministeren
svarede, at privat indførsel af frø fra tredjelande er underlagt samme regler
som erhvervsmæssig import, men små mængder er undtaget inden for EU. Plantepas
gælder kun EU, så det var bare indre marked-regler.
Pia Adelsteen
svarede, at det giver mening at give plantepas til dem, der importerer sto-
re mængder for at forhindre, at plantesygdomme spredes på tværs af grænserne. Allige-
vel kan man som privatperson tage en lille mængde med uden at have plantepas. Er der
ingen risiko, når private indfører planter?
Fødevareministeren
svarede, at man ikke må tage planter med ind fra lande uden for
EU, uanset hvor små mængder der er tale om. Men internt i det indre marked har man en
bagatelgrænse, som mange haveejere og småproducenter er glade for. Det syntes han
man skulle opretholde, det indebar ingen større risiko.
Nikolaj Villumsen, fungerende formand,
konkluderede, at der ikke var flertal imod re-
geringens forhandlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti havde ytret sig imod det.
894
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
4. Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3386
bilag 1 (samlenotat side 41)
EUU alm. del (14)
bilag 449 (side 733, senest behandlet i EUU 9/3-15)
Fødevareministeren:
Punkt 4 drejer sig om forenkling af landbrugspolitikken, hvor for-
mandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner. Udkastet fra formandskabet er
overordnet set meget fornuftigt. Hovedformålet er at holde Kommissionen op på, at der
løbende skal ske en forenkling af landbrugspolitikken.
Der er allerede nu, hvor vi er i gang med det første års gennemførelsen af landbrugsre-
formen, en række punkter, hvor vi kan se, at der er behov for forenkling. Et emne er for
eksempel behovet for fysisk kontrol, hvor man bør kunne nøjes med et besøg for at kon-
trollere de grønne krav.
Principielt bør man også se på, hvad der skal bestemmes i Bruxelles, og hvad man kan
overlade til medlemslandene. Vi behøver måske ikke have fælles definitioner for levende
hegn og grøfter. Det bør kunne overlades til medlemslandene. Det afgørende er, at der
ikke sker konkurrenceforvridning.
5. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om fastlæggelse af en
tilpasningssats for direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr.
1306/2013 for så vidt angår kalenderåret 2015
Tidlig forelæggelse
KOM (2015) 0141
Rådsmøde 3386
bilag 1 (samlenotat side 45)
Fødevareministeren:
Punkt 5 er forslaget om såkaldt finansiel disciplin. Det drejer sig
om reduktionssatsen for den direkte støtte for kalenderåret 2015 til brug for finansiering af
krisereserven. Forslaget følger aftalen om den flerårige finansielle ramme, så det kan vi
støtte.
895
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3387 (økonomi og finans) den 12. maj 2015
1. Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en europæisk fond for
strategiske investeringer
Status
KOM (2014) 0903
KOM (2015) 0010
Rådsmøde 3387
bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2014) 0903
bilag 159 (oversigt med projekter foreslået
fra dansk side til overvejelse under investeringsplanen) (fortroligt
dtfo.ft.dk)
(papiromdelt på KOM (2014) 0903
bilag 1)
EU-note (14)
E 17 (EU-note af 13/3-15 om status på EU's store
investeringsplan)
EUU alm. del (14)
bilag 449 (side 700, EFSI forslag senest behandlet i
EUU 9/3-15)
EUU alm. del (14)
bilag 286 (side 366 FO, forhandlingsoplæg forelagt EUU
5/12-14)
EUU alm. del (14)
bilag 61 (side 4, behandlet i EUU 9/10-14)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Formandskabet ventes på Økofin at give en status
for trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet om forslaget til en europæisk investe-
ringsfond (EFSI). Forhandlingerne er indledt ultimo april. Rådet og Europa-Parlamentet
støtter begge generelt Kommissionens EFSI-forslag. Der er dog flere punkter, hvor der er
store forskelle mellem Rådets kompromis fra Økofin den 10. marts 2015 og Parlamentets
holdning til EFSI-forslaget. Jeg vil nu uddybe nogle af de centrale punkter.
Finansiering af EFSI: Rådets kompromis fastholder Kommissionens forslag til finansie-
ring. Det indebærer, at EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes, ved at der over-
føres 8 mia. euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond. De 8 mia. euro finansieres af
programmerne Horisont 2020 (2,7 mia. euro), Connecting Europe-faciliteten (3,3 mia.
euro) og budgettets margin (2 mia. euro).
Parlamentet ønsker derimod ikke, at Connecting Europe-faciliteten og Horisont 2020 skal
finansiere EFSI. Parlamentet foreslår ikke nogen konkret alternativ finansiering. Parla-
mentet foreslår i stedet, at midlerne til EU-garantifonden findes som led i de årlige EU-
budgetforhandlinger. Parlamentet foreslår også at finansiere EFSI ved at anvende mulige
tilgængelige midler under den flerårige finansielle ramme 2014-20 (MFF). Der bør ifølge
Parlamentet særlig ses på muligheden for yderligere anvendelse af EU-budgettets margin
og de særlige fleksibilitetsinstrumenter, som kan anvendes til at finansiere udgifter, der
ikke kan finansieres inden for udgiftslofterne.
896
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Parlamentet foreslår desuden, at man i forbindelse med den kommende midtvejsevalue-
ring af MFF’en
senest i 2016 skal overveje
at kompensere de EU-budgetprogrammer,
som inden da bidrager til finansieringen af EFSI. Parlamentets forslag om at anvende
margin, fleksibilitetsinstrumenter og kompensere EU-budgetprogrammer vil alt andet lige
medføre et øget dansk EU-bidrag til finansiering af EFSI.
Angående ledelsen af EFSI er Rådet og Parlamentet enige om, at landene og andre tred-
jeparter skal kunne bidrage direkte til EFSI, men at de ikke skal kunne opnå plads og
stemmer i EFSI’s bestyrelse.
Parlamentet ønsker at godkende EFSI’s investeringskomité og den administrerende di-
rektør. Investeringskomiteen skal godkende brug af EU-garantien for projekter, som op-
fylder kriterierne for finansiering via EFSI. Den administrerende direktør skal varetage
den daglige ledelse af EFSI. Investeringskomiteen skal bestå af direktøren og otte andre
udvalgte medlemmer med erfaring inden for området. Rådets kompromis indebærer be-
stemmelser vedrørende politisk kontrol med EFSI, men lægger ikke op til, at Parlamentet
skal foretage en sådan godkendelse.
Hvad
EFSI’s levetid angår, lægger
Rådets kompromis op til, at Rådet og Europa-
Parlamentet aktivt skal træffe en ny beslutning, hvis EFSI skal fortsætte efter juni 2020.
Rådet ønsker dermed som udgangspunkt ikke, at EFSI skal være en permanent kon-
struktion. Dette adskiller sig fra Parlamentet holdning, som lægger op til evaluering af
EFSI, men ikke indebærer nogen udløbsdato.
Regeringen lægger vægt på, at der anvises konkret og robust finansiering af EFSI. Det
har betydning for, i hvilket omfang private investorer vil kunne tiltrækkes, så det ønskede
investeringsomfang nås.
Regeringen kan ikke støtte Parlamentets forslag til finansiering af EFSI. Parlamentets
forslag rejser tvivl om finansieringen af EFSI og overholdelsen af EU-budgettets udgifts-
lofter. Desuden vil det bidrage til at komplicere i forvejen vanskelige EU-
budgetforhandlinger. Regeringen er også skeptisk over for, at finansieringen af EFSI
knyttes til midtvejsevalueringen af den nuværende flerårige finansielle ramme (MFF).
Regeringen støtter altså en fastholdelse af Rådets kompromis, så Horisont 2020 og Con-
necting Europe-faciliteten bidrager til finansieringen af EFSI. Vi mener dog, at program-
merne er forbundet med stor EU-merværdi og havde derfor gerne set en anden finansie-
ringsmodel. Vi vil derfor gerne se på konkrete alternative forslag til finansiering af EFSI
inden for de nuværende budgetmæssige rammer, hvis det måtte blive aktuelt. Men Par-
lamentets forslag i sin nuværende form er altså efter vores opfattelse ikke nogen hen-
sigtsmæssig løsning.
Regeringen lægger vægt på, at EFSI’s ledelsesmæssige strukturer og kriterier for udvæl-
gelse af projekter understøtter det overordnede sigte med EFSI. Inden for disse rammer
er regeringen indstillet på at nå til enighed med Parlamentet på disse områder.
897
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Regeringen lægger vægt på, at Rådet og Europa-Parlamentet
efter en evaluering og et
eventuelt forslag fra Kommissionen
om nogle få år aktivt skal beslutte, om EFSI skal
fortsætte.
Lars Barfoed
havde tiltro til, at investeringsfonden ville skabe bærende infrastrukturpro-
jekter, der på langt sigt kan understøtte den økonomiske udvikling. Spørgsmålet om de
statsfinansielle konsekvenser svævede dog stadig i luften. Risikoen er, at projekter, hvor
Danmark forventer at få EU-støtte ad anden vej, mister denne støtte, fordi der skal alloke-
res midler til investeringsfonden. Det ville være uacceptabelt, fordi der er projekter, man
har sat i gang med en berettiget forventning om EU-støtte. Han tænkte her på den faste
forbindelse til Tyskland. Investeringsfonden kunne vel også få en effekt på Danmarks
statslige forbrug, hvis man skal finansiere mere til fonden, end man får.
Jan E. Jørgensen
nævnte, at finansieringen kan have en række uhensigtsmæssige kon-
sekvenser. Hvor bekymret skal man være for Femernforbindelsen?
Holger K. Nielsen
bemærkede, at regeringen hele tiden har været skeptisk over for fi-
nansieringen af investeringsfonden gennem Horisont 2020 og Connecting Europe-
faciliteten, men nu var endnu mere skeptisk over for Parlamentets forslag. Var der en reel
mulighed for at forhandle sig frem til en bedre finansiering? Holger K. Nielsen mente, det
kunne være nyttigt at få stillet op, hvad konsekvenserne af de forskellige muligheder for
finansiering ville være.
Økonomi- og indenrigsministeren
svarede, at man jo har været enig om, at investe-
ringsfonden
ikke måtte føre til, at EU’s budget samlet set
vokser, så man skal aflevere et
større EU-bidrag. Derfor vinder Parlamentets forslag eller mangel på samme ikke gehør.
Der findes ikke alternative bud på finansiering, der ikke bryder med den præmis. Skulle
der pludselig blive fundet en vej, vil Danmark være parat til at åbne Rådets kompromis,
men det skal man nok ikke sætte næsen op efter. I forhandlingerne lykkedes man med at
afgrænse, hvad man kan trække på fra Connecting Europe-faciliteten. På Danmarks for-
anledning kan Kommissionen ikke længere øge andelen fra 10 til 20 pct. Der er taget no-
get til EFSI, men der er også lagt nogle begrænsninger ind på eventuelle fremtidige
dræn, som ikke var der før kompromisset.
Ministeren svarede Holger K. Nielsen, at man godt kunne skrive notater om konsekven-
serne, men han advarede imod at forvente alt for nagelfaste betragtninger. Han havde
dagen før haft et møde med den ansvarlige kommissær, Jyrki Katainen, der rejste rundt i
alle lande og fortalte om planerne, og Margrethe Vestager. Han havde også mødtes med
Dansk Industri og mange andre. Hvis Danmark og danske virksomheder benytter disse
faciliteter, kan Danmarks hjemtagelse netto ende med at være større, end den ellers ville
have været. Når man har været bekymret for at finansiere med midler fra Horisont 2020,
var det ud fra et principielt synspunkt om, at det er vækstfremmende i sig selv. Danmark
er god til at at få hjemtag fra forskningsmidlerne. Og hvorfor skulle man ikke også være
det, hvis der
som her
bliver lagt privat kapital oveni? Regeringen vil være optaget af
898
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
at få understøttet dansk hjemtag.
Angående Femern Bælt-forbindelsen var der hverken mere eller mindre grund til bekym-
ring, end sidst man talte om sagen. Det har ikke flyttet sig i trilogforhandlingerne. Det er
stadig et projekt, hvis europæiske merværdi anerkendes, og som er oplagt at støtte, det
er mere en generel bekymring. Hvis kagen bliver mindre, bliver konkurrencen hårdere.
Men man kan stadig ikke konkludere, at man ikke får den medfinansiering, man har reg-
net med.
899
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
2. Det europæiske semester: makroubalanceproceduren og opfølgning på de
landespecifikke anbefalinger 2014
Rådskonklusioner
KOM (2015) 0085
Rådsmøde 3387
bilag 1 (samlenotat side 7)
KOM (2015) 0085
bilag 1 (Danmarks nationale reformprogram
for 2015)
EU-note (14)
E 22 (EU-note af 15/4-15 om Danmarks konvergensprogram
2015)
EU-note (14)
E 8 (EU-note af 3/12-14 fra den økonomiske konsulent om
Kommissionens årlige vækstundersøgelse og rapport om
varslingsmekanismen)
EUU alm. del (14)
bilag 449 (side 707, landespecifikke økonomiske
analyser forelagt EUU 9/3-15)
EUU alm. del (14)
bilag 436 (side 574, makroøkonomiske ubalancer
senest behandlet i EUU 6/2-15)
EUU alm. del (14)
bilag 285 (fortroligt dtfo.dk) (side 351, lukket
samråd 5/12-14 om Kommissionens vækstanalyse 2015)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Vi skal vedtage konklusioner om Kommissionens
landerapporter, der blev offentliggjort den 26. februar. Rapporterne indeholder dybdegå-
ende analyser for de 16 EU-lande, der blev udpeget i varslingsrapporten og vurderinger
af EU-landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalinger.
Konklusionerne ventes at fremhæve, at de dybdegående analyser giver en grundig vur-
dering af de makroøkonomiske ubalancer i de enkelte EU-lande. Samtidig bør der sikres
øget klarhed og transparens i proceduren, f.eks. med hensyn til om konkrete makrouba-
lancer kategoriseres som alvorlige og dermed i højere grad kræver overvågning og re-
former, eller om de er mindre alvorlige.
Rådet ventes at tilslutte sig Kommissionens vurdering af, at i alt 16 lande har ubalancer,
hvoraf 5 lande har alvorlige ubalancer. Det understreges, at der er behov for politisk
handling i form af strukturreformer i alle lande og specielt i lande med ubalancer.
Konklusionerne ventes at anerkende, at der overordnet set er gjort fremskridt med op-
følgningen på de landespecifikke anbefalinger. Konklusionerne ventes samtidig at pege
på, at der er forskelle på fremskridtene på tværs af lande og reformområder, og at der i
en række lande er behov for en intensivering af reformindsatsen, herunder på arbejds-
markederne og produktmarkederne. Regeringen støtter de ventede konklusioner.
Næste skridt i dette års semester er, at Kommissionen medio maj ventes at offentliggøre
sit bud på dette års landespecifikke anbefalinger, som vi skal behandle på Økofin den 19.
juni.
900
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
Nikolaj Villumsen
sagde, at Enhedslisten så den tårnhøje arbejdsløshed som det
afgørende problem. Fokus bør derfor være på at skabe beskæftigelse frem for at
fortsætte sparepolitikken.
Økonomi- og indenrigsministeren
noterede sig synspunktet. Det bunder i en
fundamental uenighed om, hvad den rette kur mod krisen er. Resultaterne taler for, at
man skal holde fast i den førte politik. Nogle af dens stærkeste fortalere er lande, der har
været igennem de sværeste forløb, og som nu oplever en positiv udvikling, bl.a. Spanien.
Det betyder ikke, at alting er godt i Spanien, men ledigheden er dog nedadgående, og
økonomien er voksende.
901
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
3. Aldringsrapporten 2015
Rådskonklusioner
Rådsmøde 3387
bilag 1 (samlenotat side 12)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Rådet skal vedtage konklusioner om aldringsrap-
porten. Rapporten viser en stigning i de aldersrelaterede udgifter til pension, sundhed,
ældrepleje m.v. målt som andel af BNP på i gennemsnit 1,4 procentpoint i EU-landene
frem til 2060. Gennemsnittet dækker dog over store variationer mellem landene. Der er
tale om en mindre skønnet stigning end i rapporten fra 2012 (som skønnede en stigning
på 3,7 procentpoint). Udgiftsstigningen kommer nu især fra sundhedsudgifterne. Resulta-
terne viser, at de senere års reformer af særligt pensionssystemerne virker. Rapporten
understreger samtidig behovet for at forbedre holdbarheden af de offentlige finanser gen-
nem yderligere reformer i mange lande.
Danmark ligger bedre end gennemsnittet med et forventet fald i de samlede aldersbeting-
ede offentlige udgifters andel af BNP på i alt 1,4 procentpoint frem til 2060. Der er tale om
et markant bedre resultat end i 2012-analysen (en stigning på 3,6 procentpoint). Ændrin-
gen skyldes primært beregningsteknik, herunder bedre indregning af bl.a. tilbagetræk-
nings- og velfærdsaftalerne, således at aldringsrapportens metode nu i højere grad ligner
den danske metode på udgiftssiden. Den danske metode indregner dog også et skønnet
fald i indtægterne og peger derfor på større udfordringer for de samlede offentlige finan-
ser.
Rapportens hovedresultater afspejles i rådskonklusionerne, som lægger op til en fortsat
indsats for vækstfremmende konsolidering og en stærk reformdagsorden i EU. Aldrings-
rapporten er en vigtig forudsætning for udarbejdelsen af Kommissionens holdbarheds-
rapport for de offentlige finanser i EU, som kommer til efteråret.
Regeringen kan generelt støtte udkastet til rådskonklusioner.
Nikolaj Villumsen
nævnte, at der har været stor fokus på at få hævet pensionsalderen
for ikke at komme til at mangle arbejdskraft. Men med 25 millioner arbejdsløse i Europa
kunne man diskutere det fornuftige i det, eftersom det ikke mindst rammer de unge. Det
er på tide at forholde sig til virkeligheden i Europa frem for til prognoser, der har vist sig
ikke at holde stik.
Økonomi- og indenrigsministeren
noterede sig synspunktet og bemærkede, at
prognoserne viser, at man kan tillader sig at håbe på en positiv udvikling
også i de
lande, der har højere ledighed end Danmark.
902
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
4. Opfølgning på G20-møde i Washington den 16.-17. april 2015
Orientering fra formandskabet og Kommissionen
Rådsmøde 3387
bilag 1 (samlenotat side 16)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
903
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
5. Opfølgning på uformelt Økofin i Riga den 24.-25. april 2015
Orientering fra formandskabet
Rådsmøde 3387
bilag 2 (supplerende samlenotat)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Endelig vil der være en kort opfølgning på det ufor-
melle økofinmøde i Riga i april, hvor vi havde interessante diskussioner om bl.a. struktu-
relle reformer og vækst, kapitalmarkedsunionen og aggressiv skatteplanlægning på sel-
skabsområdet samt BEPS (Base Erosion and Profit Shifting).
Formålet med en kort opfølgning på det kommende rådsmøde er at fastholde det politiske
momentum i sagerne om BEPS og kapitalmarkedsunionen. Kommissionen påtænker at
fremlægge handlingsplaner i løbet af sommeren, for så vidt angår BEPS, og engang i
efteråret, for så vidt angår kapitalmarkedsunionen. Der er altså fortsat momentum på dis-
se væsentlige skattesager.
Holger K. Nielsen
fandt det meget positivt, at man var gået i gang med at tale om
skatteplanlægning og bad om et oversigtsnotat om forhandlingssituationen.
Økonomi- og indenrigsministeren
sagde, at det var på et meget velkomment initiativ
fra bl.a. Tyskland, Frankrig og Italien, at man parallelt med OECD-sporet gør Europa klar
til at implementere OECD’s
regler.
Det optager landene generelt at gribe de muligheder,
der opstår, når OECD-processen når videre.
904
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/5-15
31. Europaudvalgsmøde 8/5-15
6. Eventuelt
Økonomi- og indenrigsministeren:
Uden for Økofins dagsorden vil jeg sluttelig nævne
de igangværende drøftelser om en styrket ØMU. Statsministeren har orienteret udvalget,
bl.a. i forbindelse med det uformelle DER-møde i februar. Kommissionens formand skal
sammen med formændene for DER, eurogruppen, ECB og Europa-Parlamentet udarbej-
de en rapport forud for DER-mødet den 25.-26. juni. Rapporten ventes fremlagt den 10.
juni, og drøftet på bl.a. Økofinmødet den 19. juni inden DER-mødet. Der vil vi kunne drøf-
te sagen igen.
Der var lignende drøftelser i 2012-13 ud fra Van Rompuys ØMU-rapporter, som foreløbig
ikke er mundet ud i konkrete tiltag. Det er uklart, hvad den kommende rapport vil indehol-
de. Man vil eventuelt genoptage tidligere forslag såsom reformkontrakter og forhåndsko-
ordinering af større reformer. Rapporten kan eventuelt også pege på mere vidtgående
forslag, såsom et fælles euroområdebudget, fælles gældsudstedelse. Endelig kan rappor-
ten tale for yderligere institutionelle styrkelser af eurosamarbejdet (flere fora kun for euro-
lande i Rådet m.v.)
Alle EU-lande er inddraget i arbejdet, primært på sherpaniveau (dvs. i form af repræsen-
tanter for stats- og regeringscheferne). Forventningen er dog, at den endelige rapport
især vil være tegnet af institutionernes syn på sagen, da formændene har ansvar for rap-
porten, som ikke skal godkendes af landene forud for fremlæggelsen af den.
Fra dansk side har vi i processen fremført kendte danske synspunkter om sagen. Som
flere andre lande mener vi, at det centrale bør være at gennemføre og håndhæve de
mange styrkelser af det økonomiske samarbejde, vi allerede har vedtaget. Fra dansk side
lægger vi også særlig vægt på, at evt. nye ØMU-tiltag skal være åbne og transparente for
alle lande.
Mødet sluttede kl. 11.21.
905