Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 12
Offentligt
1548829_0001.png
Europaudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget
Klima-, Energi- og Bygningsudvalgets
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
24. september 2015
EU-komitesager på GMO-området
Regeringen forelagde den 16. september 2015 Europaudvalget fire sager om
tilladelse til dyrkning af genetisk modificerede majs i EU, som planlægges
vedtaget af Kommissionen efter en såkaldt komiteprocedure.
Sagen har siden givet anledning til en del politisk debat, hvor Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg i en beretning den 22. september pålagde regerin-
gen at bede om en geografisk dyrkningsundtagelse i forhold til de fire GMO-
majs
1
. Regeringen havde ellers selv anbefalet, at Danmark undlod at anmode
om en dyrkningsundtagelse.
For at kaste lys over, hvordan sådanne dyrkningstilladelser gives i EU, vil vi i
denne note gennemgå EU’s procedurer for vedtagelse af såkaldt ”gennemfø-
relseslovgivning”. Endelig vil vi også kort beskrive den såkaldte ”geografiske
dyrkningsundtagelse”, som EU vedtog i foråret 2015, og som gør det muligt
for EU-landene at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk modificerede
afgrøder.
EU-lovgivning og gennemførelsesregler
I EU er det som udgangspunkt Rådet og Europa-Parlamentet, som vedtager
lovgivningen. Men Europa-Kommissionen vedtager hvert år en lang række
1
Dyrkningsundtagelse kan gives med henvisning til EU’s reviderede udsætningsdirektiv 2015/412
af 11. marts 2015.
1/4
EU-note - 2014-15 (2. samling) - E 12: EU-komitésager på GMO-området
1548829_0002.png
afgørelser, som hjælper til med at gennemføre EU-lovgivningen. Det kan
f.eks. dreje sig om konkrete ansøgninger om godkendelse af visse tilsæt-
ningsstoffer i fødevarer eller tilladelser til markedsføring og dyrkning af
GMO’er. Kommissionen kan dog kun vedtage sådanne afgørelser på bag-
grund af en konkret bemyndigelse til at gøre dette fra Rådet og Europa-
Parlamentet.
2
.
Kommissionens beføjelser til at vedtage sådanne forskrifter kan opdeles i to
typer
3
:
-
-
gennemførelsesretsakter
delegerede retsakter
4
.
Vi vil i denne note kun gennemgå proceduren for, hvordan Kommissionen
vedtager gennemførelsesretsakter, da det er disse, som er relevante i forhold
til de verserende sager om markedsføring af de fire typer GMO-majs.
Gennemførelsesretsakter benyttes til at sikre, at EU-lovgivningen (basisrets-
akten) gennemføres ens i alle EU-lande.
Komiteprocedurer
Komiteprocedurer har eksisteret i EU siden begyndelsen af 1960’erne og blev
skabt for at sikre en vis kontrol med Kommissionen, når den blev bemyndiget
til at vedtage regler om gennemførelse af EU-lovgivningen. Komitesystemet
betød bl.a., at vedtagelsen af gennemførelsesretsakter skulle ske i samarbej-
de med en række komiteer bestående af nationale embedsmænd.
I dag findes der to typer af sådanne procedurer, som skal kontrollere Kom-
missionen i forbindelse med dens vedtagelse af gennemførelsesretsakter
5
:
-
-
en undersøgelsesprocedure
en rådgivningsprocedure.
Undersøgelsesproceduren anvendes typisk til foranstaltninger, som ligger
inden for den fælles landbrugspolitik, handelspolitikken, miljø, sikkerhed eller
beskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed.
2
Rådet og Europa-Parlamentet vedtager denne bemyndigelse i forbindelse med vedtagelsen af
den relevante EU-lovgivning F.eks. har Rådet og Europa-Parlamentet bemyndiget Kommissionen
til at godkende ansøgninger om tilladelse til markedsføring af GMO i forordning 1468/2003.
3
Se TEUF art. 290 og 291
4
Delegerede retsakter vedtager Kommissionen, når den skal udbygge eller ændre visse ikke-
lovgivningsmæssige bestemmelser i den lovgivningsmæssige retsakt.
5
De to procedurer er beskrevet i forordning 182/2011 af 16. februar 2011.
2/4
EU-note - 2014-15 (2. samling) - E 12: EU-komitésager på GMO-området
1548829_0003.png
Undersøgelsesproceduren er den stærkeste af de to komiteprocedurer. Hvis
Kommissionen vil kunne udstede en gennemførelsesretsakt under denne
procedure, må den ikke have et kvalificeret flertal imod sig. Undersøgelses-
proceduren giver med andre ord komiteen mulighed for at blokere Kommissi-
onens forslag. Afstemningerne i komiteen har følgende konsekvenser:
Hvis et kvalificeret flertal i komiteen støtter Kommissionens forslag,
kan Kommissionen vedtage det.
Hvis et kvalificeret flertal i komiteen er imod forslaget, kan Kommissi-
onen ikke vedtage det.
Hvis der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget, kan
Kommissionen vælge at vedtage det, men er ikke forpligtet til det.
Hvis komiteen stemmer imod udkastet med kvalificeret flertal, kan Kommissi-
onen således ikke vedtage retsakten. Den kan dog vælge enten at fremlægge
et nyt udkast inden for to måneder eller henvise sagen til et appeludvalg, som
også er sammensat af repræsentanter fra medlemsstaterne og en repræsen-
tant fra Kommissionen som formand. Når en sag henvises til appeludvalget,
skal udvalget afgive positiv udtalelse med kvalificeret flertal, for at Kommissi-
onen kan udstede retsakten.
Rådgivningsproceduren benyttes på de områder, hvor undersøgelsesproce-
duren ikke anvendes. Ifølge rådgivningsproceduren skal Kommissionen fore-
lægge sit forslag til gennemførelsesretsakt for en rådgivningskomite. Komite-
en kan med simpelt flertal vedtage en udtalelse om forslaget. Komiteen er dog
som navnet siger alene rådgivende, og udtalelsen binder derfor ikke Kommis-
sionen. Kommissionen er dog forpligtet til at tage størst mulig hensyn til komi-
teens udtalelse.
Forelæggelse af komitesager i Europaudvalget
Regeringen skal ifølge Europaudvalgets beretninger
6
forelægge sager, der
skal vedtages i
en komiteprocedure,
efter de samme retningslinjer, som gæl-
der for EU-lovforslag, der kommer til behandling i Rådet.
Det betyder, at alle
”væsentlige”
sager skal forelægges Europaudvalget til
orientering, mens sager af
”større rækkevidde”
skal forelægges med henblik
på forhandlingsoplæg.
6
Europaudvalgets beretninger af 19. februar 1999 og 10. maj 2001.
3/4
EU-note - 2014-15 (2. samling) - E 12: EU-komitésager på GMO-området
1548829_0004.png
Væsentlige sager forelægges dog skriftligt på grund af de korte tidsfrister, der
ofte forekommer i forbindelse med behandlingen af gennemførelsesretsakter i
komitéerne, mens sager af større rækkevidde skal forelægges mundtligt og
sættes på Europaudvalgets dagsorden.
Den geografiske dyrkningsundtagelse
EU vedtog i marts i år nye fælles regler
7
som giver EU-landene mulighed for
at begrænse eller forbyde dyrkning af GMO’er på deres område.
Det kan gøres på to forskellige tidspunkter:
-
I forbindelse med behandlingen af ansøgningen om tilladelse (Tilla-
delsesproceduren):
Et EU-land kan her anmode en GMO-ansøger om
frivilligt at undtage landet fra dyrkning af den pågældende GMO-
afgrøde, så landet ikke bliver omfattet af EU-tilladelsen.
Efter at en GMO-afgrøde er blevet tilladt:
Et EU-land kan her forbyde
eller begrænse dyrkning af afgrøder, hvis foranstaltningerne har mil-
jøpolitiske mål eller andre tungtvejende grunde
8
. De nationale foran-
staltninger skal i øvrigt være ikke-diskriminerende, begrundede, for-
holdsmæssige og overholde EU-retten.
-
Endelig indeholder EU-reglerne en overgangsordning, som giver mulighed for
at kræve begrænsninger i det geografiske anvendelsesområde for dyrknings-
ansøgninger, som er kommet
inden
direktivet trådte i kraft. Hvilket gælder de
ovenfor omtalte fire GMO-majs
Fristen for en sådan anmodning er den 3. oktober 2015. Fristen gælder dog
ikke,
hvis EFSA endnu ikke har vurderet sagen endeligt. Her gælder i stedet
en generel frist på 45 dage.
9
Med venlig hilsen
Morten Knudsen (3695)
Christian Willer (5526)
7
8
Jf. direktiv 2015/412.
Foranstaltninger, der træffes af EU-landene, skal være forenelige med det indre marked, særlig
artikel 34 i TEUF, som forbyder foranstaltninger med virkning svarende til kvantitative restriktioner
for de frie varebevægelser, og artikel 36 i TEUF om undtagelser om forbuddet mod handelsre-
striktioner.
9
Jf. Miljø- og Fødevareministeriets samlenotat; EUU Alm. del Bilag 143.
4/4