Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1555603_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Folketingets Europaudvalg har i brev af 15. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
12. oktober 2015
Sagsnr. 2014 - 3231
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes redegøre for dommen fra Den Europæiske Unions Domstol i sa-
gen C-67/14 af 15. september 2015 samt give sin vurdering af, hvilken betydning
dommen vil få for fortolkningen af EU-borgeres ret til sociale ydelser i Danmark.
Spørgsmålet stilles på baggrund af Domstolens pressemeddelelse nr. 101/15 (af 15.
september 2015), hvoraf det fremgår, at den omstændighed, at unionsborgere, hvis
opholdsret på en værtsmedlemsstats område alene er begrundet i søgning efter et
arbejde, får afslag på tildeling af visse ”særlige ikke-bidragspligtige ydelser”, der
også udgør ”sociale ydelser”, ikke er i strid med ligebehandlingsprincippet. Der
henvises endvidere til Beskæftigelsesministeriets notat af 9. december 2014 vedrø-
rende afgivelse af mundtligt indlæg i sagen, hvoraf det fremgår, at ”[…] det ikke
kan udelukkes, at EU-Domstolens dom kan få betydning for de danske regler om
kontanthjælpsydelse” (jf. (2014-15, 1. samling) EUU alm. del - bilag 185).”
Endeligt svar:
Dommen får ikke betydning for praksis i Danmark vedr. tildeling af sociale ydel-
ser, herunder kontantydelser til førstegangsarbejdssøgende EU-borgere.
Sagen C-67/14, Alimanovic, vedrører en svensk mor, som er født i Bosnien, og
hendes tre svenske børn, som er født i Tyskland. Familien rejste fra Tyskland til
Sverige i 1999 og vendte tilbage til Tyskland i 2010. Efter deres tilbagevenden til
Tyskland havde moren og det ældste barn i mindre end et år midlertidig beskæfti-
gelse i Tyskland og fik herefter tildelt grundsikringsydelser. Det tyske jobcenter
ophørte med at udbetale ydelserne 2012 og gjorde for den foreliggende ret gælden-
de, at familien ikke havde ret til de pågældende ydelser, da moren og den ældste
datter alene havde ophold i Tyskland som arbejdssøgende. Spørgsmålet for EU-
Domstolen var derfor, om EU-borgere, som har ophold i en værtsmedlemsstat som
førstegangsarbejdssøgende, er udelukket fra at opnå en ydelse, der både har til for-
mål at sikre et minimumseksistensgrundlag og at lette adgangen til arbejdsmarke-
det, når der henses til ligebehandlingsprincippet.
Domstolen udtalte i sin dom med hensyn til kvalificeringen af de omhandlede ydel-
ser, at de er omfattet af begrebet ”sociale ydelser” i opholdsdirektivets artikel 24,
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministerens redegørelse for dommen fra Den Europæiske Unions Domstol i sagen C-67/14 af 15. september 2015 om EU-borgeres ret til sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
stk. 2, og lagde således i modsætning til tidligere praksis vægt på, at de omhandle-
de ydelsers primære funktion er at sikre et minimumseksistensgrundlag.
Domstolen fastslog herefter, at EU-borgere, som alene har ret til ophold som ar-
bejdssøgende efter opholdsdirektivets artikel 14, stk. 4, litra b, kan udelukkes fra at
opnå en social ydelse, således som det udtrykkeligt fremgår af undtagelsen til lige-
behandlingsprincippet i opholdsdirektivets artikel 24, stk. 2.
Danmark kan derfor fastholde sin praksis, hvorefter EU-borgere, der alene har op-
hold som førstegangsarbejdssøgende, ikke har ret til kontanthjælp.
Da der i spørgsmålet nævnes ”særlige ikke-bidragspligtige ydelser”, skal jeg for
fuldstændighedens skyld oplyse, at den tyske ydelse i sagen var en sådan ydelse i
henhold til forordning 883/04 om social sikring for vandrende arbejdstagere. En
særlig ikke-bidragspligtig ydelse er en ydelse, der har karakter af social bistand,
fordi den er trangsbestemt og skattefinansieret, og som er målrettet en af de risici,
forordning 883/04 omfatter; i den konkrete sag arbejdsløshed.
EU-Domstolen fastslog, at selv om forordning 883/04 indeholder en bestemmelse
om ligebehandling, så er særlige ikke-bidragspligtige ydelser sociale ydelser i op-
holdsdirektivets forstand, og derfor finder opholdsdirektivets undtagelser fra lige-
behandlingsprincippet anvendelse.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2