Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1552142_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
5. oktober 2015
Medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF) har den 27. august 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 62 (Alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 62 (Alm. del):
Vil ministeren redegøre for, hvordan proceduren er, når en asylansøger kommer til Dan-
mark og antræffes første gang af politiet, herunder:
-
hvorvidt politiet må foretage visitation af asylansøgerens person og af med-
bragte effekter såsom bagage, mobiltelefoner osv.
-
hvordan politiet sikrer sig asylansøgerens identitet og motiver for asylansøg-
ningen
-
hvordan der sondres mellem almindelige asylansøgere og asylansøgere, der
kan være kriminelle eller potentielle terrorister
-
hvorvidt politiet må tilbageholde asylansøgere, mens en ordentlig personiden-
tifikation pågår.
Spørgsmålet har tidligere været stillet i Integrationsudvalget, jf. folketingssamlingen 2014-
15, 1. samling, UUI alm. del – spørgsmål 547.
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet i umiddelbar forlængelse af, at man kommer i
kontakt med en udlænding, der søger asyl, skal registrere ansøgeren med navn, fø-
dedata og nationalitet (og oplysninger om eventuel statsløshed) på baggrund af op-
lysninger fra ansøgeren eller data, der fremgår af foreliggende dokumenter vedrø-
rende ansøgeren.
Asylansøgeren skal endvidere visiteres, og eventuel bagage skal ransages med hen-
blik på at sikre eventuelle dokumenter (f.eks. pas, ID-kort, billetter, asylkort udstedt
i et andet land mv.) og genstande (f.eks. mobiltelefoner, USB-stick, memorycards
mv.), der kan medvirke til at fastslå ansøgerens identitet, nationalitet og rejserute
eller tilknytning til andre lande. Endvidere skal politiet oprette en sag i politiets
sagsbehandlingssystem (POLSAS), og der skal udfærdiges en rapport med bl.a. op-
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
36977191
Dokument nr.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvordan proceduren er, når en asylansøger kommer til Danmark og antræffes første gang af politiet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
lysninger om identitet. Der skal endvidere ske opslag i relevante registre (Det Cen-
trale Kriminalregister og det særlige Schengen-informationssystem SIS II).
Herudover skal der optages foto og fingeraftryk af alle asylansøgere, som er 14 år
eller ældre, og fingeraftrykkene skal sendes til Nationalt Kriminalteknisk Center i
Rigspolitiet, der registrerer og søger fingeraftrykkene i relevante registre, herunder
Eurodac-databasen. Derudover skal politiet træffe og forkynde afgørelse for asyl-
ansøgere om at tage ophold efter anvisning og give møde hos politiet efter tilsigel-
se.
Herefter overgives sagen til Udlændingestyrelsen med henblik på den videre sags-
behandling, herunder nærmere tilvejebringelse af oplysninger om ansøgerens
asylmotiv. Det bemærkes i den forbindelse, at politiet ikke siden den 1. september
1995 har haft til opgave at tilvejebringe oplysninger om udlændingens asylmotiv.
Det er ikke strafbart eller på anden måde ulovligt at ansøge om asyl i Danmark. Der
vil derfor som den klare hovedregel ikke være noget grundlag for at frihedsberøve
en udlænding, der ansøger om asyl, i medfør af udlændingeloven. Ligesom det som
det helt klare udgangspunkt ikke vil være nødvendigt at frihedsberøve en asylansø-
ger under sagsbehandlingen hos politiet.
Det kan dog i nogle sager være nødvendigt med en kortvarig frihedsberøvelse i den
indledende fase af sagsbehandlingen for nærmere at få fastlagt/vurderet bestemte
forhold (identitet, nationalitet, rejserute, eventuel Dublin-forhandling, medvirken
mv.) i medfør af udlændingeloven. Forinden iværksættelse af en eventuel friheds-
berøvelse vurderer politiet, om sagsbehandlingen/den resterende sagsbehandling
kan forventes afsluttet inden for rimelig tid (proportionalitetskravet). Politiet skal
således altid foretage en konkret proportionalitetsvurdering.
Der vil efter omstændighederne på baggrund af resultatet af opslag i Det Centrale
Kriminalregister og/eller SIS II eller ved hit på fingeraftryk i relevante databaser
kunne ske frihedsberøvelse efter reglerne i retsplejeloven som led i en strafferetlig
behandling.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets tidligere besvarelse af 3. april 2014 af
spørgsmål nr. 233 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.”
Det kan supplerende oplyses, at Udlændingestyrelsen – som omtalt i besvarelsen af 18.
august 2015 af spørgsmål nr. 25 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalg – i forbindelse med asylsagsbehandlingen har fokus på, om en udlænding, der
ellers anses som flygtning efter udlændingelovens § 7, skal udelukkes fra at få opholdstil-
ladelse i Danmark efter udlændingelovens § 10. Efter udlændingelovens § 10 kan der bl.a.
ikke meddeles opholdstilladelse til en udlænding, hvis udlændingen må anses for en fare
for statens sikkerhed eller en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller
sundhed.
Efter udlændingelovens § 45 a kan udlændingemyndighederne uden udlændingens sam-
tykke videregive oplysninger fra en udlændingesag til Politiets Efterretningstjeneste eller
Forsvarets Efterretningstjeneste, hvis oplysningerne kan have betydning for efterretnings-
tjenesternes varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver. Udlændingestyrelsen hører des-
uden altid efterretningstjenesterne i sager, hvor det efter styrelsens opfattelse kan være
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvordan proceduren er, når en asylansøger kommer til Danmark og antræffes første gang af politiet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
relevant at overveje, om opholdstilladelse er udelukket som følge af hensynet til statens
sikkerhed eller en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Inger Støjberg
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Side
3/3