Grønlandsudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2015) 0045 Bilag 9
Offentligt
1547253_0001.png
Europa-Parlamentet
2014-2019
VEDTAGNE TEKSTER
Foreløbig udgave
P8_TA-PROV(2015)0284
Handel med sælprodukter ***I
Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 8. september 2015 om forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1007/2009 om handel med sælprodukter (COM(2015)0045 – C8-0037/2015 –
2015/0028(COD))
(Almindelig lovgivningsprocedure: førstebehandling)
Europa-Parlamentet,
der henviser til Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådet
(COM(2015)0045),
der henviser til artikel 294, stk. 2, og artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, på grundlag af hvilke Kommissionen har forelagt forslaget for
Parlamentet (C8-0037/2015),
der henviser til artikel 294, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde,
der henviser til udtalelse af 27. maj 2015 fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg
1
,
der henviser til, at Rådets repræsentant ved skrivelse af 30. juni 2015 forpligtede sig til
at godkende Europa-Parlamentets holdning, jf. artikel 294, stk. 4, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde,
der henviser til forretningsordenens artikel 59,
der henviser til betænkning fra Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse
og udtalelser fra Udvalget om International Handel og Udvalget om Landbrug og
Udvikling af Landdistrikter (A8-0186/2015),
vedtager nedenstående holdning ved førstebehandling;
anmoder om fornyet forelæggelse, hvis Kommissionen agter at ændre sit forslag i
Endnu ikke offentliggjort i EUT.
1.
2.
1
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
væsentlig grad eller erstatte det med en anden tekst;
3.
pålægger sin formand at sende Parlamentets holdning til Rådet og Kommissionen samt
til de nationale parlamenter.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0003.png
P8_TC1-COD(2015)0028
Europa-Parlamentets holdning fastlagt ved førstebehandlingen den 8. september 2015
med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2015/...
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1007/2009 om
handel med sælprodukter
og om ophævelse af Kommissionens forordning (EU) nr.
737/2010
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale
parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure
2
, og
1
2
Udtalelse af 27. maj 2015 (endnu
ikke offentliggjort i EUT).
Europa-Parlamentets holdning af 8.9.2015.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0004.png
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1007/2009
1
blev vedtaget med
det formål at fjerne hindringer for det indre markeds funktion på grund af forskelle i
nationale foranstaltninger til regulering af handel med sælprodukter.
Foranstaltningerne blev vedtaget som reaktion på offentlighedens moralske
betænkeligheder ved de dyrevelfærdsmæssige aspekter af aflivning af sæler og
eventuel forekomst på EU-markedet af produkter hidrørende fra
sæler,
der er aflivet
på en måde, som medfører meget stor smerte, nød, frygt og andre former for lidelse.
Disse betænkeligheder blev understøttet af ▌dokumentation, der viser, at der ikke
konsekvent og effektivt kan anvendes og håndhæves en virkelig human
aflivningsmetode under de specifikke forhold, som sæljagt foregår under. For at nå
dette mål blev der ved forordning (EF) nr. 1007/2009 indført generelt forbud mod
omsætning af sælprodukter.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1007/2009 af 16. september 2009 om
handel med sælprodukter (EUT L 286 af 31.10.2009, s. 36).
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0005.png
(2)
Samtidig er sæljagt en integreret del af inuitsamfunds og andre oprindelige samfunds
socioøkonomi, ernæring,
kultur og identitet, der bidrager væsentligt til deres
underhold
og udvikling ved at sikre samfundene mad og indtægter, således at de
kan opretholde deres tilværelse og eksistensgrundlag samt bevare deres
traditionelle levevis.
Derfor giver inuitsamfundenes og andre oprindelige samfunds
traditionelle sæljagt ikke anledning til de samme moralske betænkeligheder i
offentligheden som sæljagt, der primært drives i erhvervsøjemed. Det er endvidere
alment anerkendt, at inuitsamfundenes og andre oprindelige samfunds
grundlæggende,
økonomiske
og sociale interesser ikke bør påvirkes negativt, i
overensstemmelse med FN's erklæring om oprindelige folks rettigheder vedtaget den
13. september 2007 og andre relevante internationale instrumenter.
Desuden har tre
medlemsstater (Danmark, Nederlandene og Spanien) ratificeret konventionen
vedrørende oprindelige folk og stammefolk i selvstændige stater (konvention
nr. 169), som blev vedtaget den 27. juni 1989 af Den Internationale
Arbejdsorganisation
1
.
Derfor tillader forordning (EF) nr. 1007/2009 undtagelsesvis
omsætning af sælprodukter, der hidrører fra inuitsamfundenes og andre oprindelige
samfunds traditionelle jagt
til deres underhold,
og som bidrager
dertil.
1
Konvention nr. 169 henviser bl.a. til de oprindelige samfunds ret til identificering af sig
selv og deres ret til at udøve kontrol, i videst mulig omfang, over deres egen økonomiske,
sociale og kulturelle udvikling.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
(3)
baggrund af målet for forordning (EF) nr. 1007/2009 ▌bør omsætning
EU-
markedet af
sælprodukter,
der hidrører fra ▌ inuitsamfundenes og andre oprindelige
samfunds jagt,
gøres
betinget af, at sådan jagt drives
under behørig hensyntagen til
dyrevelfærd
på en måde, der mindsker smerte, nød, frygt og andre former for lidelse
mest muligt for de dyr, der jages, samtidig med at inuitsamfundenes og andre
oprindelige samfunds levevis ▌ og
underholdsformålet med jagten tages i
betragtning.
Undtagelsen for sælprodukter, der hidrører fra inuitsamfundenes og
andre oprindelige samfunds jagt, bør
derfor
begrænses til jagt, der bidrager til disse
samfunds underhold ▌.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
(4)
Forordning (EF) nr. 1007/2009 tillader også undtagelsesvis omsætning af
sælprodukter, hvis jagtens eneste formål er at sikre en bæredygtig forvaltning af de
marine ressourcer. Det erkendes, at jagt for at sikre en bæredygtig forvaltning af de
marine ressourcer er vigtig, men i praksis kan det være vanskeligt at sondre mellem
denne form for jagt og jagt i stor skala, der primært drives i erhvervsøjemed. Dette
kan føre til uberettiget forskelsbehandling for så vidt angår de pågældende
sælprodukter. Derfor bør denne undtagelse ikke længere tillades.
Afskaffelse af
undtagelsen i forbindelse med at sikre en bæredygtig forvaltning af de marine
ressourcer kan imidlertid skabe problemer i medlemsstater, hvor kroppe
hidrørende fra lovlige sæljagter er blevet anvendt som materiale til sælprodukter,
der lejlighedsvis og i små mængder er blevet bragt i omsætning på de lokale
markeder. Kommissionen bør i sin vurdering af funktionen, effektiviteten og
indvirkningerne af forordning (EF) nr. 1007/2009 medtage oplysninger, som den
har modtaget vedrørende gennemførelsen af forordning (EF) nr. 1007/2009 i de
pågældende medlemsstater.
Afskaffelse af undtagelsen berører ikke
medlemsstaternes ret til fortsat at regulere jagt med henblik på at sikre en bæredygtig
forvaltning af de marine ressourcer.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0008.png
(5)
For at sikre at undtagelsen for sælprodukter, der hidrører fra inuitsamfundenes og
andre oprindelige samfunds jagt, ikke anvendes for sælprodukter, der hidrører fra
jagt, som primært drives i erhvervsøjemed,
bør beføjelsen til at vedtage retsakter
delegeres til Kommissionen i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten
om Den
Europæiske Unions funktionsmåde med henblik på, hvor det er nødvendigt og
dokumenteret, at forbyde omsætning eller begrænse den mængde af sælprodukter,
som må bringes i omsætning, og som hidrører fra den pågældende jagt.
Det er
navnlig vigtigt, at Kommissionen gennemfører relevante høringer
under sit
forberedende arbejde,
herunder på ekspertniveau.
Det er også vigtigt, at
Kommissionen gennemfører relevante høringer med de berørte oprindelseslande
og med relevante interessenter.
Kommissionen bør i forbindelse med forberedelsen
og udarbejdelsen af delegerede retsakter sørge for samtidig, rettidig og
hensigtsmæssig fremsendelse af relevante dokumenter til Europa-Parlamentet og
Rådet.
(6)
For at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af forordning
(EF) nr. 1007/2009 bør Kommissionen tillægges gennemførelsesbeføjelser med
henblik på yderligere at specificere de administrative ordninger til anerkendelse af
organer, der kan attestere opfyldelse af betingelserne for omsætning af
sælprodukter, og til udstedelse og kontrol af attester, og de administrative
bestemmelser, der er nødvendige for at sikre opfyldelse af betingelserne for import
af sælprodukter, der er bestemt til rejsendes eller deres familiers personlige brug,
samt for at udstede tekniske vejledninger. Disse beføjelser bør udøves i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
182/2011
1
.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de
generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13).
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0009.png
(7)
For at fremme gennemførelsen af forordning (EF) nr. 1007/2009 og
undtagelserne heri bør Kommissionen informere offentligheden og de kompetente
myndigheder, herunder toldmyndighederne, om nævnte forordnings bestemmelser
og om de regler, der finder anvendelse for omsætning af sælprodukter, der
hidrører fra inuitsamfundenes eller andre oprindelige samfunds jagt.
(8)
Medlemsstaterne bør regelmæssigt aflægge rapport om de tiltag, der er truffet for
at gennemføre forordning (EF) nr. 1007/2009. På grundlag af disse rapporter bør
Kommissionen aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om
gennemførelsen af forordning (EF) nr. 1007/2009, herunder om indvirkningen på
inuitsamfundenes og andre oprindelige samfunds socioøkonomiske udvikling.
(9)
Målet for denne forordning kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne, men kan på grund af dens omfang og virkninger bedre nås på EU-
plan; Unionen kan derfor vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne
forordning ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
(10)
Eftersom handel med sælprodukter i vidt omfang er reguleret i forordning (EF)
nr. 1007/2009, som ændret ved denne forordning, bør forordning (EU)
nr. 737/2010
1
ophæves.
1
Kommissionens forordning (EU) nr. 737/2010 af 10. august 2010 om
gennemførelsesbestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1007/2009 om handel med sælprodukter (EUT L 216 af 17.8.2010, s. 1).
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
(11)
Forordning (EF) nr. 1007/2009 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 1007/2009 foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 2 tilføjes følgende nummer:
"4a. "andre oprindelige samfund": samfund, der lever i uafhængige lande, og
som betragtes som oprindelige, fordi de nedstammer fra de befolkninger, der
boede i landet eller et geografisk område, som landet var en del af, da landet
blev erobret eller koloniseret, eller da de nuværende statsgrænser blev
fastlagt, idet sådanne samfund uanset deres retlige stilling har beholdt nogle
af eller alle deres sociale, økonomiske, kulturelle og politiske institutioner".
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
2)
Artikel 3 affattes således:
"Artikel 3
Betingelser for omsætning
1.
Omsætning af sælprodukter er kun tilladt, hvis sælprodukterne hidrører fra
inuitsamfundenes eller andre oprindelige samfunds jagt, og
alle
følgende
betingelser er
opfyldt:
a)
b)
Jagten er ▌traditionelt
blevet
drevet af samfundet.
Jagten
drives med henblik på og
bidrager til ▌samfundets underhold,
herunder ved at sikre samfundene mad og indtægter, således at de kan
opretholde deres tilværelse og eksistensgrundlag,
og drives ikke
primært i erhvervsøjemed.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
c)
Jagten drives på en måde,
der tager behørigt hensyn til dyrevelfærd,
og
under hensyntagen til
samfundets
▌levevis og underholdsformålet med
jagten.
▌Betingelserne
i første afsnit
finder for så vidt angår importerede
sælprodukter
anvendelse på tidspunktet eller stedet for importen.
1a.
Når sælprodukter bringes i omsætning, skal de være ledsaget af et dokument,
der attesterer opfyldelse af betingelserne i stk. 1 ("attest").
Efter anmodning udstedes en attest af et organ, der er anerkendt hertil af
Kommissionen.
Sådanne anerkendte organer skal være uafhængige, kompetente til at udføre
deres funktioner og være underkastet ekstern revision.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
2.
Uanset stk. 1, er det også tilladt at importere sælprodukter, såfremt denne
import sker lejlighedsvis og udelukkende består af varer, der er bestemt til
rejsendes eller deres familiers personlige brug. Varerne må dog ikke være af en
sådan art og foreligge i sådanne mængder, at dette indikerer, at de importeres i
erhvervsøjemed.
3.
Anvendelsen af stk. 1 og 2 må ikke være til hinder for opfyldelsen af denne
forordnings formål.
4.
Kommissionen
vedtager gennemførelsesretsakter for yderligere at specificere
de administrative ordninger til anerkendelse af organer, der kan attestere
opfyldelse af betingelserne i denne artikels stk. 1, og til udstedelse og kontrol
af attester samt de administrative bestemmelser, der er nødvendige for at
sikre opfyldelse af denne artikels stk. 2. Disse gennemførelsesretsakter
vedtages efter undersøgelsesproceduren i artikel 5, stk. 2.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0014.png
5.
Hvis
der foreligger dokumentation
for, at en
sæljagt
primært drives i
erhvervsøjemed, tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter i overensstemmelse med artikel 4a med henblik på at
forbyde
omsætning eller
begrænse den mængde af sælprodukter ▌, der må bringes i
omsætning,
og som hidrører fra den pågældende jagt. Det er navnlig vigtigt,
at Kommissionen følger sin sædvanlige praksis og gennemfører høringer af
eksperter, herunder medlemsstaternes eksperter, inden vedtagelsen af disse
delegerede retsakter.
6.
Kommissionen
vedtager gennemførelsesretsakter
med henblik på at udstede af
tekniske vejledninger med en vejledende liste over de koder i den kombinerede
nomenklatur, der kan omfatte de i denne artikel omhandlede sælprodukter.
Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i
artikel 5, stk. 2.".
3)
Følgende artikel ▌indsættes:
"Artikel 4a
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i
denne artikel fastlagte betingelser.
2.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter, jf. artikel 3,
stk. 5,
tillægges
Kommissionen for en periode på fem år fra den ... ▌
+
. Kommissionen
udarbejder en rapport vedrørende delegationen af beføjelser senest ni måneder
inden udløbet af femårsperioden. Delegationen af beføjelser forlænges
stiltiende for perioder af samme varighed, medmindre Europa-Parlamentet eller
Rådet modsætter sig en sådan forlængelse senest tre måneder inden udløbet af
hver periode.
+
EUT: Indsæt venligst datoen for denne forordnings ikrafttræden.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
3.
Den i artikel 3,
stk. 5,
omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid
tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om
tilbagekaldelse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i den
pågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning dagen efter offentliggørelsen
af afgørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende
eller på et senere tidspunkt,
der angives i afgørelsen. Den berører ikke gyldigheden af delegerede retsakter,
der allerede er i kraft.
4.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidigt
Europa-Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
5.
En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 3,
stk. 5,
træder kun i kraft,
hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for en
frist på to måneder fra meddelelsen af den pågældende retsakt til Europa-
Parlamentet og Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet og Rådet inden udløbet af
denne frist begge har informeret Kommissionen om, at de ikke agter at gøre
indsigelse. Fristen forlænges med to måneder på Europa-Parlamentets eller
Rådets initiativ.".
4)
Artikel 5
affattes således:
"Artikel 5
Udvalgsprocedure
1.
Kommissionen bistås af det udvalg, der er nedsat i henhold til artikel 18,
stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 338/97*. Dette udvalg er et udvalg som
omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011
**
.
2.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 i forordning (EU)
nr. 182/2011.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
3.
Hvad angår gennemførelsesretsakter, der skal vedtages i henhold til
artikel 3, stk. 4, vedtager Kommissionen ikke udkastet til
gennemførelsesretsakt, hvis udvalget ikke afgiver udtalelse, og artikel 5,
stk. 4, tredje afsnit, i forordning (EU) nr. 182/2011 anvendes.
-----------------------------------
*
Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af
vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed (EFT L 61 af 3.3.1997,
s. 1).
**
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar
2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal
kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55
af 28.2.2011, s. 13).".
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
5)
Følgende artikel indsættes:
"Artikel 5a
Information
Kommissionen informerer offentligheden, med henblik på at øge dens bevidsthed,
og de kompetente myndigheder, herunder toldmyndighederne, om denne
forordnings bestemmelser og de regler, der finder anvendelse på omsætning af
sælprodukter, der hidrører fra inuitsamfundenes eller andre oprindelige samfunds
jagt.".
6)
Artikel 7 affattes således:
"Artikel 7
Rapportering
1.
Medlemsstaterne sender senest den 31. december 2018 og herefter hvert
fjerde år en rapport til Kommissionen om de tiltag, der er truffet for at
gennemføre denne forordning.
kom (2015) 0045 - Bilag 9: Kopi af GRU alm. del - bilag 11 om afstemning i Europa-Parlamentet om handel med sælprodukter
1547253_0018.png
2.
Kommissionen forelægger senest 12 måneder efter udløbet af de enkelte
rapporteringsperioder, jf. stk. 1, Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
gennemførelsen af denne forordning. Den første rapport forelægges senest
den 31. december 2019.
3.
Kommissionen vurderer i de rapporter, der forelægges i henhold til stk. 2,
denne forordnings funktion, effektivitet og indvirkninger for så vidt angår
opfyldelsen af dens mål.".
Artikel 2
Forordning (EU) nr. 737/2010 ophæves med virkning fra anvendelsesdatoen for den
gennemførelsesretsakt, der skal vedtages i henhold til artikel 3, stk. 4, i forordning
(EF) nr. 1007/2009, som ændret ved nærværende forordning.
Artikel 3
1.
Denne forordning træder i kraft på
tredjedagen
efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
2.
Denne forordning anvendes fra den 18. oktober 2015.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i ▌…,
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand