Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2015) 0353 Bilag 1
Offentligt
1547991_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
31. august 2015
Forslag til rådsafgørelse om den holdning, der skal indtages af EU i
OECD’s eksportkreditudvalg for så vidt angår ændringer til OECD
Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
COM (2015) 353 final
1.
Resumé
I OECD pågår der forhandlinger frem mod COP 21 om eksportkreditters
mulig bidrag til det globale klimamål. Kommissionen har til brug for disse
forhandlinger fremsat forslag om den holdning, EU skal indtage i OECD
vedrørende eksportkreditfinansiering af kulkraftværker. Kommissionens
forslag til EU forhandlingsposition tager udgangspunkt i et forslag fremsat
af formanden for OECD’s eksportkreditudvalg den 7. april 2015. Det fore-
slås i EU's forslag, at EU som udgangspunkt støtter op om OECD forman-
dens forslag, men indtager en klimamæssigt mere stringent holdning end
det, der er lagt op til i OECD formandens forslag.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 20. juli 2015 fremsendt ovennævnte forslag
(COM (2015) 353 final) til Rådet i dansk sprogversion. OECD
Arrangementet og de senere ændringer heraf er indarbejdet i EU-
lovgivningen i henhold til artikel 1 og 2 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1233/2011. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 207 og 218, stk. 9 og kan vedtages af Rådet, der træffer af-
gørelse med kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Eksportkreditter er et handelsinstrument med samhandel og fremme af
eksport som formål. Drøftelserne om eksportkreditters mulige rolle i
kampen mod klimaforandringer har pågået i nogle år. I perioden 2003-
2013 fyrede lidt over halvdelen af de kraftværker, som OECD-landene fi-
nansierede med eksportkreditfinansiering, med fossilt brændstof, heraf
var naturgas det foretrukne brændsel efterfulgt af kul. De resterende pro-
jekter finansieret med eksportkreditter af OECD var hovedsagligt baseret
på vedvarende energi – særlig vindenergi.
På ministerrådsmødet den 6. maj 2014 vedtog OECD en klimaerklæring,
der underbygger OECD’s igangværende arbejde med Green Growth Stra-
tegy, herunder OECD’s bidrag til at holde den globale temperaturstigning
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0002.png
2/8
under 2 grader, samtidig med at den økonomiske fremgang efter finans-
krisen understøttes. I erklæringen sættes COP 21 i december 2015 som
mål for OECD’s eksportkreditudvalg igangværende drøftelser af deres
mulige bidrag til det globale klimamål. Danmark bidrog til formulering af
klimaerklæringen.
Formanden for eksportkreditudvalgene i OECD er den 7. april 2015
kommet med et kompromisforslag til en klimaaftale på eksportkreditom-
rådet, der skal drøftes i OECD’s eksportkreditudvalg. EU er medlem af
OECD’eksportkreditudvalg, og forhandler i udvalget på EU-landens
vegne. Formålet med Kommissionens forslag til Rådsafgørelse er at
fastlægge EU’s fælles holdning i OECD’s eksportkreditudvalg.
3.
Formål og indhold
Formålet med OECD formandens kompromisforslag af 7. april 2015 er,
at aftalen vil blive præsenteret ved COP 21 i december 2015 som et mu-
ligt bidrag til at nå det globale klimamål. OECD-formandens reviderede
forslag til klimaaftale omfatter eksportkreditfinansiering til kulkraftvær-
ker (både til el-nettet og til industrien), hvor kredittiden er 2 år eller læn-
gere.
I dag kan alle kraftværker (kul, gas, olie med mere), der ikke er atom-
drevne, i henhold til OECD Arrangementet maksimalt få 12 års kredittid.
Projekter, der derimod er omfattet af OECD’s klimasektoraftale, der er en
del af OECD Arrangementet, kan få 15-18 års kredittid. Det vil sige ved-
varende energi projekter, fjernvarme, kraftvarme, multibrændselsanlæg
eller kraftværker, hvor der er tilknyttet CO2-fangst og -lagring.
Det anbefales overordnet fra EU’s side, at man som udgangspunkt bakker
op om, at der findes et kompromis mellem OECD-deltagerne på grundlag
af OECD-formandens reviderede forslag af 7. april 2015. Dog bør man
fra EU’s side søge at styrke OECD-formandens forslag klimamæssigt.
Kommissionen foreslår derfor overordnet, at eksportkreditstøtte til nye
fossilt fyrede kraftværker (både kulfyrede og ikke-kulfyrede kraftværker)
fremover betinges af, at det har været afsøgt, om mindre kulstofintensive
alternativer findes. Endvidere foreslås der indført krav om, at eksportkre-
ditstøtte til nye fossilt fyrede kraftværker kun kan ydes, hvis det pågæl-
dende projekt er foreneligt med modtagerlandets nationale klimapolitik
og -strategi.
OECD-formandens specifikke forslag, og Kommissionens udkast til hold-
ning hertil:
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0003.png
3/8
1. OECD-formanden har foreslået, at der i højindkomstlande (lande, der i
2016 vil have en bruttonationalindkomst (BNI) på mere end DKK 83.400
pr. indbygger) alene må ydes eksportkreditstøtte til nye kulkraftværker,
hvis der er tilknyttet operationelt Carbon Capture Storage (fangst og lag-
ring af CO2 i undergrunden, CCS) i overensstemmelse med vilkårene i
OECD’s klimasektoraftale og forbud mod eksportkreditfinansiering af de
mindste effektive kulkraftværker (subkritiske kulkraftværker)
Hertil foreslås det, at EU indtager den holdning, at der bør differentieres
yderligere efter teknologi og geografisk anvendelse, således at OECD
formandens forslag udvides til ikke kun at omfattet højindkomstlande,
men også at omfatte mellemindkomstlande (BNI i 2016 på mere end
DKK 6.800 pr. indbygger).
Dernæst foreslås det, at der kræves operationelt CCS ved eksportfinansie-
ring af nye superkritiske kulkraftværker i høj- og mellemindkomst lande.
Derimod bør eksportkreditfinansiering til bygning af de meste effektive
kulkraftværker (ultra-superkritiske kulkraftværker) i høj- og mellemind-
komstlande fortsat være muligt, hvis disse er egnede til fremtidig anven-
delse af CCS. Kommissionen foreslår på dette punkt mindre stringente
regler end OECD-formanden har foreslået. Den maksimale kredittid for
disse anlæg bør være 10 år.
2. Hvad angår alle andre lande end højindkomstlande, har OECD-
formanden foreslået,
at nye kulkraftværker med superkritisk eller bedre teknologi vil
kunne modtage eksportkreditstøtte, og som hidtil kunne få 12 års
kredit,
at eksportkreditfinansiering af nye subkritiske kulkraftværker
fortsat vil være tilladt, forudsat der tilknyttes operationelt CCS, el-
ler disse anvendes til kraftvarme, fjernvarme/fjernkøling eller hy-
bridkraftværker i overensstemmelse med vilkårene i OECD’s kli-
masektoraftale, og
at nye subkritiske kulkraftværker med en kapacitet på under
300MW pr. enhed undtages fra ovennævnte krav. De vil fortsat
kunne modtage eksportkreditstøtte, men kredittiden afkortes fra
12 år til 10 år.
Det foreslås, at EU indtager en holdning, hvorefter ”alle andre lande” i
OECD formandens forslag omdefineres til lavindkomstlande i henhold til
Verdensbankens kriterier, det vil sige lande, der i 2016 har en BNI på un-
der DKK 6.800 pr. indbygger.
Det foreslås endvidere, at tilbagebetalingstiderne differentieres og afkor-
tes. Superkritiske kulkraftværk vil således maksimalt kunne få 8 år og
ultra-superkritiske 10 år. Endelig foreslås det, at undtagelsen for subkriti-
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0004.png
4/8
ske kulkraftværker på 300 MV og derunder fastholdes. Dog bør kreditti-
den afkortes fra 10 år til 8 år.
3. For så vidt angår modernisering og vedligeholdelse af eksisterende
kulkraftværker, foreslår OECD-formanden, at dette fortsat vil kunne fi-
nansieres på almindelige eksportkreditvilkår. Det vil sige, kredittiden i
højindkomstlande vil være 5 år og i særlige omstændigheder 8,5 år. Kre-
dittiden for alle andre vil være 10 år.
Det foreslås, at EU bakker op om, at Arrangementets standardbetingelser
for finansiering finder anvendelse på modernisering og vedligeholdelse af
eksisterende kulkraftværker. Der bør dog stilles krav om, at det enkelte
kulfyrede kraftværks energieffektivitet skal stige til mindst 38 % (nedre
brændværdi, netto) baseret på dampparametre på 165 bar og 540 grader
C/540 grader C ved efterforbrænding.
4. Det foreslås af OECD-formanden, at en aftale revideres efter 2 år det
vil sige inden udgangen af 2017. Revisionen skal blandt andet tage højde
for den teknologiske udvikling på kulkraftområdet samt udviklingen i
markedet for kulkraftværker.
I forslaget anbefales det, at EU støtter op om dette. En revision bør dog
baseres på en analyse foretaget af OECD og International Energy Agen-
cy’s (EIA) af den indvirkning, tiltag på eksportkreditområdet har på kli-
maændringer.
Derudover anbefales det i forslaget til rådsafgørelse, at EU indtager den
holdning, at for nye ikke-kulfyrede, ikke-nukleare kraftværker bør den
maksimale kredittid fortsat være 12 år.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansiel-
le konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0005.png
5/8
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have administrative konsekvenser for de
omfattede virksomheder.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for handelspolitik
og hos relevante eksportører og interesseorganisationer.
DI
peger i forbindelse med Kommissionens forslag på vigtigheden af, at der
skabes et ”level playing field” for europæiske virksomheder i forhold til
virksomheder fra andre verdensdele. Der må sikres klarhed og forudsigelig-
hed om rammerne for eksportkreditter og klimaforandringer fremadrettet.
Hensynet til klimaforandringer bør således afvejes med hensynet til andre
udviklingsbehov. Endelig påpeger DI, at der skal tages hensyn til virksom-
hedernes indflydelsessfære.
FLSmidth
(FLS) ønsker fortsat mulighed for at bygge subkritiske kulkraft-
værker under 300 MV i mellemindkomstlande. Dette kan betinges af, at der
er foretaget en evaluering af mindre kulstofintensive alternativer. Den mak-
simale kredittid for sådanne små anlæg bør være 10 år (frem for 8 år). 10 års
kredittid modsvarer bedre investeringen og løbetiden på den samlede finan-
siering - især hvis kulkraftværket etableres i forbindelse med en større pro-
duktionsenhed.
FLS påpeger, at det ikke giver teknisk mening at tilslutte CCS til subkritiske
kulkraftværker.
Endelig forventer FLS, at en vurdering af, om mindre kulstofintensive al-
ternativer kan findes, vil tage højde for projektets karakter og geografi. Der
må på EU-/OECD-niveau opnås enighed om formen på evalueringen, da
det ellers forudses, at eksportkreditinstitutterne vil have forskellige tilgange
til evalueringen.
Semco Maritime A/S
(Semco) oplyser, at deres interesse primært ligger i
mindre anlæg under 300 MV. Semco finder det en kraftig skærpelse, at alle
fossile brændstoffer skal underlægges en sammenligning med mindre kul-
stofintensive alternativer, da det kan tvinge en række lande til at søge andre
steder hen f.eks. til Kina for at få fossil teknologi.
WWF Verdensnaturfonden
(WWF) påpeger, at hvis der skal ske et frem-
skridt, er det vigtigt, at der kun tillades eksportkreditter til ultra-
superkritiske kulkraftværker i lavindkomstlande. WWF kan støtte EU-
forslaget om udvidelse af forbuddet mod kulkraftværker til også at omfatte
alle mellemindkomstlande. WWF advarer mod at skelne yderligere mellem
øvre – og nedre-mellemindkomst lande og indføre lempeligere betingelser
for nedre-mellemindkomst lande. Disse repræsenterer godt 63 % af den
planlagte kulkapacitet.
WWF anfører, at EU bør støtte OECD-formandens forslag om operationel
CCS i forbindelse med ultra-superkritiske kulkraftværker. Det ses som et
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0006.png
6/8
tilbageskridt, hvis der fra EU’s side stilles forslag om, at kraftværkerne skal
være klargjort til CCS.
WWF mener, at der bør ske revision af OECD-reglerne mindst hvert andet
år for således at tage højde for den teknologiske udvikling samt med hen-
blik på at adressere alle fossile brændsler såsom olie og gas.
Endelige anbefaler WWF, at den danske regering arbejder for indførelse af
en emissionsgrænseværdi.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er flertal blandt EU-medlemslandene for, at man i OECD forhandler
på baggrund af OECD-formandens reviderede forslag af 7. april 2015. De
fleste lande forholder sig kritisk til enkelte eller flere af de forslag til æn-
dringer, Kommissionen har fremsat i forslaget til rådsafgørelse.
Hvad forslaget til rådsafgørelse angår, så stiller flere lande sig kritisk
overfor at indføre krav om afsøgning af alternative løsninger for fossile
brændstoffer. Det vil sige, kravene om at afsøge alternative løsninger skal
kun gælde for kul og ikke gas, olie med mere. Ligesom et antal lande ik-
ke ønsker yderligere geografisk differentiering end det, der er foreslået af
OECD-formanden. De ønsker således ikke en introduktion af kategorien
”mellemindkomstlande”.
Der er generel modstand blandt medlemslandene mod at indføre krav om,
at operationelt CCS skal være tilknyttet kulkraftværker, før der må ydes
eksportkreditfinansiering. CCS-teknologien er endnu ikke kommercielt
levedygtig, og i nogle tilfælde vil det ikke være geografisk muligt at til-
knytte CCS, da der ikke er mulighed for lagring. Derved anses kravet af
disse lande som et skjult forbud mod eksportfinansiering af kulkraftvær-
ker.
Der er et generelt ønske om at bibeholde muligheden for fortsat at finan-
siere projekter, hvor kul kan indgå som den fossile brændselsdel under
OECD’s klimasektoraftale. Det vil sige kraftvarme-, fjernvar-
me/fjernkøling- og hybrid-kraftværkprojekter, hvor kul indgår som et
sambrændsel/del af de anvendte brændsler.
En del lande har allerede givet udtryk for, at de af Kommissionen foreslå-
ede kredittider i høj- og mellemindkomstlande er for korte. Der ønskes
kredittider på henholdsvis 10 år for sub- og superkritisk kulkraftværker
og 12 år for ultra-superkritiske kulkraftværker.
Enkelte lande ønsker subkritiske kulkraftværker på 500 MV pr. enhed i
lavindkomstlande undtaget fra fremtidige krav. Der er dog flere lande,
der har givet udtryk for, at de støtter forslaget om at undtage subkritiske
kulkraftværker på 300 MV pr. enhed og mindre i lavindkomstlande.
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0007.png
7/8
Et antal lande mener ikke, at tiden er moden til at stille betingelser for
ombygning og modernisering af kulkraftværker. Dette emne bør behand-
les i forbindelse med en revision af aftalen. Flere lande mener, at der bør
ske revision efter 4 år og ikke 2 år, da man ellers ikke haft tilstrækkelig
tid til at samle erfaring med tiltagene.
Endelig er der kommet forslag fra et par lande om, at der indføres en
overgangsperiode, således at en eventuel OECD-aftale først træder i kraft
i 2017.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den globale efterspørgsel på energi forventes fortsat at stige i de kom-
mende år. Den øgede efterspørgsel medfører også, at klimaet potentielt
udsættes for en væsentlig stigning i energirelateret CO2-udledning, så-
fremt der ikke sker væsentlige teknologiskift til energigenerering med
minimal udledning af CO2.
Danmark støtter derfor arbejdet i OECD’s eksportkreditudvalg og forsla-
get til rådsafgørelse. Det er vigtigt for Danmark som en lille åben øko-
nomi, at de regler, der vedtages på eksportkreditområdet, er så globale
som muligt og implementeres så ensartet som muligt. Det er også vigtigt
for Danmark at sikre høje miljømæssige standarder i den internationale
regulering af eksportkreditter under hensyntagen til den globale konkur-
rencesituation.
Som udgangspunkt er det den danske holdning, at udbygning med kulba-
seret el- og energiproduktion bør minimeres for at modvirke en mange-
årig fastlåsning af høj CO2-udledning pr. energienhed. Fra dansk side
støttes der derfor op om, at mindre klimabelastende alternativer afsøges,
herunder primært vedvarende energikilder, og at projektets forenelighed
med modtagerlandets politik og strategi for imødegåelse af klimaforan-
dringer verificeres, inden der ydes eksportkreditfinansiering til nye fossilt
fyrede kraftværker. En fælles metode for denne evaluering skal fastsættes
i OECD, således at dette ikke bliver et konkurrenceparameter.
En udfasning af muligheden for at yde eksportkreditter til de mindst ef-
fektive kulkraftværker (subkritiske eller superkritiske) i høj- og mellem-
indkomstlande vil endvidere være med til at sikre, at de kulkraftværker,
der bygges, er de mest effektive og fleksible, således at CO2-udledning
minimeres, samtidig med at et skift mod vedvarende energi understøttes.
CCS-teknologien bør som udgangspunkt ikke fremmes på bekostning af
de mest energieffektive løsninger.
Det skal derfor, uanset modtagerland, fortsat være muligt at yde eksport-
kreditfinansiering til kulkraftværker, der finansieres under OECD’s kli-
masektoraftale. OECD’s klimasektoraftale, som var et dansk initiativ, er
med til at muliggøre forbedring af effektiviteten i alle projekter med fos-
sile brændsler blandt andet ved særlige gunstige finansielle vilkår (blandt
andet længere kredittider) for eksportkreditfinansiering af kraftvarme-,
kom (2015) 0353 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til OECD Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
1547991_0008.png
8/8
fjernvarme/fjernkøling- og hybrid-kraftværkprojekter, hvor kul kan indgå
som den fossile brændselsdel.
Der kan være tilfælde, hvor der er et stort behov for energi, men hvor der
ikke er samme adgang til høj-effektive energiløsninger eller vedvarende
energi-alternativer grundet den makroøkonomiske situation i f.eks. lav-
indkomstlande, der gør, at det fortsat bør være muligt at finansiere små
kulkraftværker, når disse højst udgør 300 MV pr. enhed.
Fra dansk side støttes der op om, at der i forbindelse med modernisering
eller retrofitting af eksisterende kulkraftværker stilles krav om energief-
fektivitet. Kravet bør dog være ambitiøst, teknologi-neutralt og samtidigt
umiddelbart anvendeligt. Der må derfor stilles krav om, at som udgangs-
punkt vil eksportkreditstøtte kun kunne ydes, hvis moderniseringen af et
kulkraftværk, uanset den anvendte teknologi, medfører en procentuel øg-
ning af virkningsgraden på minimum 4 % point i lighed med IEA anbefa-
linger på kulkraftværker. Samtidig må anlæggets levetid ikke væsentlig
forlænges.
Debatten har hidtil centreret sig om kul og især kulkraftværker. Kul er
imidlertid ikke det eneste fossile brændstof, der udleder CO2. Det gør
olie, gas og diesel også, omend i mindre grad målt pr. energienhed. Det
må derfor sikres, at effektiviteten i alle projekter med fossile brændsler
fortsat øges, og at CO2-udledningen nedbringes, f.eks. ved udnyttelse af
spildvarme. Konkrete tiltag må identificeres i OECD i samarbejde med de
øvrige eksportkreditinstitutter. De globale klimamål opnås således ikke
ved en aftale på kul alene. Arbejdet i OECD’s eksportkreditarbejdsgruppe
bør derfor fortsætte efter COP 21 i december 2015, således at der også
stilles klima- og effektiviseringskrav til anvendelse af andre fossile
brændsler ud over kul og til alle relaterede projekter med klare og objek-
tive mål til følge.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.