Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2015) 0365 Bilag 1
Offentligt
1539124_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT - Ændring af forordning 1303/13 fsva. generelle
bestemmelser for Regionalfonden, Socialfonden, Samhørighedsfonden og Hav- og
Fiskerifonden.
Kom (2015) 365
1.Resumé
Forslaget fremrykker betalinger til Grækenland fra strukturfondene, samhørighedsfonden samt
Hav- og Fiskerfonden. Forslaget er budgetneutralt over MFF-perioden 2014-2020.
2.Baggrund
De aktuelle ekstraordinære likviditetsproblemer i Grækenland.
3.Formål og Indhold
Formålet med forslaget er at fremme vækst og beskæftigelse i Grækenland som supplement til
reformkrav og lån. Dette mål forfølges ved at styrke finansieringen af samhørighedsprojekter i
Grækenland fra perioden 2007-2013 og perioden 2014-2020. Dette formål varetages dels ved at
fremrykke udbetalingen af de sidste 5% af midlerne afsat til de græske
strukturfondsprogrammer for perioden 2007-2013 og dels ved at indføre øgede
forskudsbetalinger til de græske strukturfondsprogrammer i 2015 og 2016. Endelig foreslås, at
EU refunderer 100% af de støtteberettigede udgifter i de kommende og sidste græske
betalingsanmodninger vedr. projekter fra perioden 2007-2013. Som følge af forslaget afsættes
der ca. 1 mia. euro ekstra til græske projekter i både 2015 og 2016.Forslaget omfatter
Socialfonden, Regionalfonden, Samhørighedsfonden samt Hav- og Fiskerifonden.
4.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5.Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at fremrykke finansieringen af strukturfondsprojekter, vurderes
formålet kun at kunne nås med handling på EU-plan. Nærhedsprincippet er derfor overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
kom (2015) 0365 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om generelle bestemmelser for Regionalfonden, Socialfonden, Samhørighedsfonden og Hav- og Fiskerifonden
1539124_0002.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget medfører øgede betalinger for 1,0128 mia. euro i 2015 og 2016. Da Danmark betaler
ca. 2 % af EU-budgettets udgifter, svarer forslaget til en dansk finansieringsandel på ca. 151
mio. kr. i både 2015 og 2016.
Det er endnu ikke endeligt afklaret, hvorvidt forslaget kan finansieres inden for det eksisterende
budget i 2015. For indeværende skønner Kommissionen dog, at forslagets merudgifter
potentielt kan holdes inden for eksisterende bevillinger; dvs. uden merbidrag fra Danmark til
EU’s budget. Kommissionen vil overvåge situationen og fremsætte evt. ændringsforslag til
2015-budgettet senere, såfremt dette måtte blive nødvendigt.
Fsva. 2016 anfører Kommissionen, at forslaget ikke kan håndteres inden for det fremsatte
forslag til EU’s 2016-budget. Kommissionen vil derfor præsentere et ændringsbrev til
budgetforslaget for 2016 inden udgangen af 2015. Dette forventes isoleret set at hæve
udgiftsniveauet ift. Kommissionens foreslåede udgiftsniveau for 2016, hvorfor det danske EU-
bidrag isoleret set kan stige med op til 151 mio. kr. i 2016.
Forslaget er budgetneutralt over MFF-perioden 2014-2020, da det består i fremrykning i tid af
betalinger til Grækenland. De øgede betalinger i 2015 og 2016 modsvares således af tilsvarende
mindre betalinger i 2018 og 2020.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til forslaget givet den unikke og ekstraordinære situation i
Grækenland.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har forståelse for forslaget givet den unikke og ekstraordinære situation i
Grækenland, idet man vil opfordre Kommissionen til så vidt muligt at finansiere forslaget via
omprioriteringer i 2015 og 2016.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.