Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
SEK (2015) 0240 Bilag 2
Offentligt
1541876_0001.png
Samlenotat vedrørende EU's budget for 2016
21. august 2015
F5/ANASH
1. Resume
Kommissionen har fremlagt et forslag til EU's budget for 2016.
Kommissionens forslag til EU's 2016-budget indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillingerne
på 153,8 mia. euro. Det foreslåede forpligtigelsesniveau svarer til 1,05 pct. af EU's BNI. I
forhold til 2015-budgettet er der tale om et fald på 5,0 pct. svarende til 8,1 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 143,5 mia. euro. Det foreslåede
betalingsniveau svarer til 0,98 pct. af EU's BNI og ligger 1,1 mia. euro under betalingsloftet for
2016, hvis der tages udgangspunkt i gruppen af budgetansvarlige landes fortolkning af MFF-
forordningen (1,6 mia. euro ifølge Kommissionens fortolkning). I forhold til budgettet for 2015
er der tale om en stigning i betalingsbevillingerne på 1,6 pct. svarende til 2,3 mia. euro.
Vedtages Kommissionens forslag uændret, er det den foreløbige vurdering, at det danske EU-
bidrag i 2016 vil blive ca. 18,2 mia. kr., svarende til et fald på 2,5 mia. kr. ift. 2015. Faldet
skyldes primært den forventede implementering af den nye ordning for EU’s egne indtægter i løbet
af 2016, herunder særligt ikrafttrædelsen af den danske EU-rabat med tilbagevirkende kraft.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 27. maj 2015 sit forslag til EU's budget for 2016, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Efter indgåelse af aftale om finansiering af Den Strategiske Europæiske Investe-
ringsfond reviderede Kommissionens sit budgetforslag d. 26. juni 2015 ved æn-
dringsbrev 1.
Den 9. juli blev der opnået enighed om Rådets holdning til EU’s 2016-budget på
embedsmandsniveau i COREPER. Rådets holdning indebærer en reduktion i
Kommissionens forslag til forpligtigelsesbevillingerne på 564 mio. euro og en
reduktion i betalingsbevillingerne på 1.422 mio. euro,
jf. afsnit 11.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2015. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21
dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles
mod en aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget i november 2015.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2016 er fastlagt inden for rammerne af
forordningen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF), som der
blev indgået aftale om mellem Rådet og Europa-Parlamentet i sommeren 2013.
2.1 Forventet ikrafttrædelse af ordningen om EU’s egne indtægter
Den ordning, der regulerer indtægtssiden af EU's budget, er endnu ikke ratificeret
i alle 28 medlemsstater. Derfor finansieres EU's budget i 2016
som udgangspunkt
efter reglerne i den gamle ordning. Når den nye ordning forventeligt træder i kraft
i løbet af 2016, vil det ske med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at de lande, der
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0002.png
2
har betalt for meget i EU-bidrag siden 2014 (fx Danmark), får penge tilbage, mens
de lande, der har betalt for lidt i EU-bidrag siden 2014, vil skulle betale flere pen-
ge.
I skønnet for det danske EU-bidrag i 2016 er der taget højde for, at den nye ord-
ning træder i kraft i løbet af 2016.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2016-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2016-budgettet
Mia. euro, løbende
priser
2015-budget
1)
2016 budgetforslag
2)
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
gelser Betalinger gelser Betalinger gelser Betalinger gelser Betalinger
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & Borger
4. Globale Europa
5. Administration
I alt
Udgiftsloft
Heraf flex. instrumentet
Heraf global forp. margin
17,6
60,4
63,9
2,4
8,4
8,7
161,4
163,0
0,1
0
15,7
51,1
56,0
1,9
7,4
8,7
140,9
142,0
0,0
-
18,9
50,8
63,1
2,7
8,9
8,9
153,3
154,7
0,1
0,5
17,5
49,1
55,9
2,3
9,5
8,9
143,2
144,7
0,0
-
7,8
-15,9
-1,3
9,8
5,6
2,9
-5,0
-5,0
48,9
-
11,4
-4,0
-0,2
17,1
28,5
2,9
1,6
2,0
304,4
-
1,4
-9,6
-0,8
0,2
0,5
0,2
-8,1
-8,2
0,0
0,5
1,8
-2,1
-0,1
0,3
2,1
0,3
2,3
2,7
0,0
0,0
Særlige instrumenter
I alt
Udgiftsloft
Margin
3)
Pct. af BNI
0,6
161,9
163,0
1,7
1,15
0,4
141,3
142,0
1,2
1,00
0,5
153,8
154,7
2,1
1,05
0,4
143,5
144,7
1,6
0,98
-9,8
-5,0
-5,0
24,7
-7,0
1,6
1,9
36,5
-0,1
-8,1
-8,2
0,4
0,0
2,3
2,7
0,4
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
3) Ifølge Kommissionens fortolkning af MFF-forordningen finansieres betalingerne til de særlige fleksibili-
tetsinstrumenter udover betalingsloftet. Gruppen af Danmarks ligesindede lande finder, at alle betalinger
skal finansieres inden for betalingsloftet. Lægges gruppen af Danmarks ligesindede landes fortolkning af
MFF-forordning til grund for beregning af marginen til betalingsloftet, vil den derfor kun være på 1,1 mia.
euro i 2016.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget inkl. ændringsbrev 1.
Udgiftslofterne, som er fastsat i MFF-forordningen for 2014-2020, udgør i 2016
154,7 mia. euro i forpligtigelser og 144,7 mia. euro i betalinger. Herudover er der
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0003.png
3
en række særlige fleksibilitetsinstrumenter
1
som ifølge Kommissionen kan aktive-
res udover både forpligtigelses- og betalingslofterne. En gruppe medlemslande
mener imidlertid, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter kun kan aktiveres udover
forpligtigelsesloftet, men skal afholdes inden for det aftalte betalingsloft.
I sit budgetforslag for 2016 har Kommissionen foreslået, at Nødhjælpsreserven,
Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet aktiveres i
2016. Samlet set foreslår Kommissionen, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter
aktiveres for 648,6 mio. euro i forpligtigelser og 434,7 mio. euro i betalinger. Det
maksimale niveau for de særlige fleksibilitetsinstrumenter er 1.547 mio. euro i
forpligtigelser i 2016.
Kommissionen foreslår desuden at anvende alle tilgængelige 543 mio. euro fra den
globale margin for forpligtigelser
2
til finansiering af den europæiske strategiske
investeringsfond (EFSI). Dette er en del af aftalen med Europa-Parlamentet om
finansieringen af EFSI.
Kommissionen fremsatte i januar 2015 et forslag til en teknisk justering af forplig-
tigelseslofterne for MFF’en. Justeringen skyldtes, at en del programmer under
kategori 2, 3 og særligt 1b ikke var nået at blive godkendt, hvorfor forpligtigelses-
bevillingerne til disse programmer skulle overføres til efterfølgende år. Den tekni-
ske justering indebar, at der blev overført i alt 21,1 mia. euro fra 2014 til efterføl-
gende år (16,5 mia. euro til 2015, 4,5 mia. euro til 2016 og 107 mio. euro til 2017).
Tages der højde for disse overførsler af forpligtigelsesbevillinger, indebærer
Kommissionens forslag reelt en
stigning
i forpligtigelsesniveauet på 3,5 mia. euro
svarende til 2,4 pct.
5.1 Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
5.1.1 Udgiftskategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-strategien,
herunder bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturfaciliteten (CEF’en). Over
halvdelen af udgifterne under kategori 1a går til forskningsprogrammet Horizon
2020.
I det reviderede 2016-budgetforslag er der afsat 2.050 mio. euro i forpligtigelses-
bevillinger og 520 mio. euro i betalingsbevillinger til garantien til Den Europæiske
Strategiske Investeringsfond (EFSI), hvoraf 20 mio. euro i hhv. forpligtelser og
betalinger afsættes til det rådgivende investeringsorgan EIAH.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtigelses-
bevillinger for 18,9 mia. euro svarende til en stigning på 1,4 mia. euro eller 8 pct.
ift. 2015-budgettet. Kommissionen lægger desuden op til at øge forpligtigelseslof-
tet for kategori 1a med 543 mio. euro fra den såkaldte globale margin for forplig-
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0004.png
4
tigelser
2
. Det efterlader en margin op til det opjusterede forpligtigelsesloft for ka-
tegori 1a på 89 mio. euro.
Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 17,5 mia. euro svarende til en stig-
ning på 1,8 mia. euro eller 11 pct. ift. 2015,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for kategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
Forpligti-
gelser
Betalin-
ger
1.881
157
10
9.366
321
1.387
90
95
1.449
407
187
103
26
250
15.729
-
2016 budgetforslag
2
)
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-12
2
51
-
-5
7
2
3
54
-
-2
2
-
29
8
Betalin-
ger
-10
-5
5.100
10
-18
30
1
31
16
-57
9
19
-30
30
11
Forskel i euro
Forpligti-
gelser
-241
3
690
-17
-14
119
2
4
777
-
-5
2
-
73
1.370
Betalin-
ger
-181
-7
510
979
-58
418
1
30
225
-231
16
20
-8
76
1.790
-
Forpligti-
gelser
1.768
136
2.050
9.824
281
1.727
127
126
2.212
-
211
135
Betalin-
ger
1.701
150
520
10.345
262
1.805
90
124
1.674
176
203
123
18
Store Infrastrukturprojekter
Nuklear sikkerhed
EFSI
Horizon 2020
COSME
Erasmus+
Beskæftigelse og social
innovation
Told, Fiscalis etc.
CEF
Genopretningspakken
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf anvendelse af den
globale margin for forpligtigel-
ser
Margin
2.009
133
1.360
9.842
295
1.608
125
122
1.435
-
217
132
22
252
17.552
0
325
18.921
543
326
17.518
-
114
89
-
-22
-
25
-
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
Den samlede stigning i forpligtigelser skyldes primært stigninger i udgifterne til
CEF, Erasmus+ og hensættelse af midler til EFSI. Den samlede stigning i betalin-
ger kan primært henføres til stigningerne i udgifterne til Horizon 2020, EFSI,
Erasmus+ og CEF.
Over halvdelen af bevillingerne under kategori 1a er afsat til Horizon 2020, hvilket
afspejler Kommissionens prioritering af forskning, teknologisk udvikling og inno-
vation som drivkraft til at skabe vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. Hori-
zon 2020 er ifølge Kommissionen et af de EU-programmer, der er forbundet med
Den Globale Margin for Forpligtigelser er fastsat i MFF-forordningens art. 14. Essensen heri er, at forskellen imellem
forpligtigelsesloftet og de anvendte forpligtigelser i år n-1 stilles til rådighed udover de fastsatte lofter i årerne 2016-2020.
Kommissionen har beregnet den tilgængelige margin i 2014 til 521,9 mio. euro, hvoraf Kommissionen i 2016 foreslår at
gøre brug af de 351,4 mio. euro. Det bemærkes, at den globale margin for forpligtigelser skal anvendes til politiske mål
vedr. vækst og beskæftigelse, navnlig ungdomsarbejdsløshed.
2
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
5
størst EU-merværdi, idet forskningsmidler samles på EU-niveau og fordeles efter
et excellence princip. Programmet står til en stigning på 979 mio. euro i betalinger
og et lille fald på 18 mio. euro i betalinger ift. 2015. Det lille fald i forpligtigelser
skal ses i lyset af EFSI-aftalen, hvorved en del af Horizon 2020 midlerne omprio-
riteres til EFSI.
En stor del af den samlede stigning i udgifterne under kategori 1a skyldes udgif-
terne til infrastrukturfaciliteten (CEF), som stiger med hhv. 54 pct. i forpligtelser
og 16 pct. i betalinger. CEF’en skal understøtte implementeringen af infrastruk-
turprojekter indenfor transport, energi og telekommunikation.
Erasmus+ vedrører en række programmer rettet mod uddannelse, jobtræning,
ungdom og sport. Budgettet for 2016 står til en stigning på hhv. 7 pct. i forpligti-
gelser og 30 pct. i betalinger.
5.1.2 Udgiftskategori 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Kategori 1b indeholder udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklingsfond,
Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond – også kaldet EU's struk-
turfonde eller EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik
er at styrke økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og med-
lemsstater i EU. I nogle mindre velstående medlemsstater udgør EU's struktur-
fonde en betydelig del af de offentlige investeringer.
I den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 er EU's strukturfonde målrettet
EU's 2020 strategi, og skal bidrage til opfyldelse heraf. Der er desuden et betyde-
ligt fokus på resultatorientering, bl.a. i kraft af en såkaldt resultatreserve, der tilba-
geholder 6 pct. af midlerne indtil en resultatevaluering er gennemført i 2019 og
makroøkonomiske konditionalitet for udbetaling af midler.
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2015
Budgetforslaget til kategori 1b indeholder samlede forpligtigelser til samhørig-
hedspolitikken på 50,8 mia. euro i forpligtigelser og 49,1 mia. euro i betalinger.
Det svarer til et fald i forpligtigelser på 9,6 mia. euro eller 16 pct. og et fald i beta-
linger på 2,1 mia. euro eller 4 pct. ift. 2015
jf. tabel 3.
EU's samhørighedspolitik
udgør ca. 1/3 af hele EU's budget.
Det bemærkes, at forpligtigelsesloftet for kategori 1b blev forhøjet med 11,2 mia.
euro i 2015 som følge af en teknisk justering af MFF-lofterne i ændringsbudget 2
til EU’s 2015-budget. Forøgelsen af lofterne skyldes, at en lang række lande ikke
havde fået godkendt deres strukturfondsprogrammer inden udgangen af 2014.
Der følger af MFF-forordningens art. 19, at ikke-anvendte forpligtigelser skal
overføres til efterfølgende års udgiftslofter. Tages der højde herfor, er der reelt
tale om en
stigning
i forpligtigelsesniveauet på 1,6 mia. euro svarende til 3 pct.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0006.png
6
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for kategori 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
2016 budgetforslag
2
)
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
gelser
gelser
Mindst udv. regioner
Transitionsregioner
Mest udv. regioner
Perifere regioner
Samhørighedsfonden
CEF- bidrag fra Samhø-
righedsfonden
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt
Margin
30.173
6.420
8.867
279
10.173
1.217
1.048
193
1.505
525
4
60.403
0
27.804
893
6.712
37
12.561
394
1.146
179
1.027
364
9
51.125
-
24.767
5.029
7.905
218
8.738
2.377
1.049
201
-
536
3
50.822
15
Betalin-
ger
27.988
2.793
8.451
108
6.658
383
966
193
1.050
461
8
49.060
-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
-18
-22
-11
-22
-14
95
0
4
-100
2
-14
-16
5.115
1
213
26
190
-47
-3
-16
8
2
27
-17
-4
-
-5.406
-1.391
-962
-61
-1.435
1.160
1
-
-1.505
10
-1
-9.581
15
184
1.900
1.739
71
-5.902
-11
-180
14
23
98
-2
-2.065
-
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
Forpligtigelsesbevilliger og udgiftsmål
I modsætning til de fleste andre udgiftskategorier udgør den flerårige finansielle
ramme for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter fsva. forpligtigel-
sesbevillingerne. Derfor er forpligtigelsesbevillingerne i budgetforslaget også iden-
tiske med udgiftsmålet for 2016, som er fastlagt i den flerårige finansielle ramme,
og som blev ændret med den tekniske justering af MFF-lofterne i ændringsbudget
2 til EU’s 2015-budget. Det er ligeledes årsagen til, at marginen for kategori 1b
typisk er tæt på nul. I 2016 har Kommissionen dog afsat en margin på 15 mio.
euro, hvilket kan henføres til, at Kommissionen estimerer, at der ikke vil være
behov for alle 0,35 pct. af strukturfondsmidlerne til teknisk assistance
3
.
Betalingsbevillinger til samhørighedspolitikken
Kommissionens foreslåede betalingsniveau på 49,1 mia. euro er et udtryk for en
forventet stigning i udbetalingerne til de nye programmer, der startes op i den nye
(2014-2020) MFF-periode, samtidig med at Kommissionen skønner et fald i beta-
lingerne til gamle (2007-2013) strukturfondsprogrammer.
Over halvdelen af betalingerne (55 pct. svarende til 27,1 mia. euro) under samhø-
righedspolitikken vil således vedrøre betalinger til nye strukturfondsprogrammer. I
2015 udgjorde betalinger, der vedrørte den tidligere MFF-periode, 77 pct. af beta-
lingerne. Kommissionen forventer dermed en markant stigning i betalingerne til
Teknisk assistance til medlemsstaterne indebærer fx hjælp til institutionsopbygning ifm. opspart af programmer. Det
fremgår af MFF-forordningen, at 0,35 pct. af alle bevillinger under kategori 1b skal afsættes til tekniske assistance.
3
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0007.png
7
nye strukturfondsprogrammer på 16,2 mia. euro svarende til 149 pct. På den an-
den side forventer Kommissionen et fald i betalingerne til gamle (2007-2013)
strukturfondsprogrammer på knap 18 mia. euro svarende til 45 pct.
Kommissionen anfører, at det foreslåede betalingsniveau til gamle strukturfond-
sprogrammer på 21,6 mia. euro vil indebære, at der ved udgangen af 2016 vil være
ubetalte regninger (såkaldt back-log) for 1,6 mia. euro under kategori 1b. Til sam-
menligning var back-loggen på 24,7 mia. euro i 2014 og estimeres at udgøre 20,0
mia. euro ved udgangen af 2015.
5.1.3 Udgiftskategori 2 – Bæredygtig vækst, naturressourcer
Kategori 2 vedrører EU-budgettets landbrugsudgifter. Formålet med EU’s land-
brugspolitik for 2014-2020 er:
1.
2.
3.
Fremme af en bæredygtig fødevareproduktion
Bæredygtig forvaltning af naturressourcer
Geografisk balanceret udvikling af landdistrikterne i hele EU
Formålene med landbrugspolitikken understøttes af de to søjler i landbrugsbud-
gettet; Søjle 1, der indeholder den direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne
og søjle 2, der indeholder udgifter til EU’s landdistriktspolitik.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2016 indebærer samlede forpligtelses-
bevillinger på 63,1 mia. euro, svarende til et fald på 0,8 mia. euro til EU's land-
brugspolitik. Den samlede margen til forpligtigelsesloftet er på 1.158 mio. euro,
jf.
tabel 4.
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for kategori 2 – Bæredygtig vækst, naturressourcer
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
2016 budgetforslag
2
)
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
gelser
gelser
Landbrugsstøtte søjle 1
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og klima
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
43.456
18.176
1.776
435
-
5
3
50
63.902
790
43.448
11.167
959
350
-
5
19
50
55.999
42.868
18.676
1.047
463
-
0
-
50
63.104
1.158
Betalin-
ger
42.859
11.866
721
355
-
1
13
50
55.866
-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
-1
3
-41
6
-
-94
-
0
-1
47
-1
6
-25
1
-
-84
-31
0
0
-
-588
500
-729
28
-
-5
-
0
-798
368
-588
700
-239
5
-
-4
-6
0
-133
-
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
8
Ca. 70 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-
kedsudgifterne og afkoblet direkte støtte), mens landdistriktsstøtte med ca. 25 pct.
af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost. Landbrugsudgifter-
ne i søjle I falder med 588 mio. euro (1,4 pct.) fra 2015 til 2016.
Selvom der i Kommissionens budgetforslag efterlades en margin på 1.158 mio.
euro, aktiverer Kommissionen, i henhold til MFF-aftalen, mekanismen for finan-
siel disciplin for at etablere en reserve på 441,6 mio. euro til eventuelle kriser i
landbrugssektoren i løbet af 2016. Reserven, der finansieres gennem den direkte
landbrugsstøtte, vil kunne bringes i anvendelse ved større kriser i EU’s landbrugs-
og fødevaresektor. Eventuelt uforbrugte midler fra reserven vil blive tilbageført til
den direkte støtte, og udbetalt til landmændene.
For så vidt angår
markedsudgifterne
til landbrug, budgetterer Kommissionen med et
nettofald på 186 mio. euro. Kommissionen skønner, at der vil være et fald i beho-
vet for markedsinventioner ift. 2015. Det faldende behov skyldes primært de initi-
ativer, der er taget på landbrugsområdet ifm. det russiske importforbud af visse
europæiske landbrugsprodukter. Kommissionen skønner, at de økonomiske kon-
sekvenser af det russiske importforbud er begrænset til 2015, og at der derfor ikke
er behov for yderligere tiltag i 2016.
Den direkte støtte
falder i 2016 med samlet 2.033 mio. euro ift. 2015. Dette dækker
over et lavere behov (-1.976 mio. euro), et højere niveau for formålsbestemte ind-
tægter (57 mio. euro) samt at en lang række medlemslande har valgt at overflytte
midler fra søjle I til søjle II.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses en stigning i forpligtelsesbevillingerne
på 500 mio. euro svarende til 3 pct. fra 2015 til 2016. På betalingssiden forventer
Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på i alt 11,9 mia. euro, svarende
til en stigning på 6 pct. Stigningen i betalingsbevillinger kan primært henføres til
en videreførelse af landdistriktsprogrammer fra 2014 til 2015, der forventes at
komme til udbetaling i 2016.
Med hensyn til
fiskeriområdet
reduceres forpligtelsesbevillingerne med 729 mio.
euro, svarende til 41 pct., mens betalingsbevillinger i 2016 reduceres med 239 mio.
euro, svarende til 25 pct. Det reducerede bevillingsniveau kan primært tilskrives
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
Forpligtigelsesbevillingerne til
miljø- og klimaområdet
stiger med 28 mio. euro fra
2015 til 2016 svarende til 6 pct. Dette kan henføres til, at der under LIFE-
programmet er blevet oprettet et underprogram til støtte for klimatiltag. Under-
programmet skal medvirke til at indfri EU’s klimamål og indfrielsen af EU's mål-
sætning om, at mindst 20 pct. af EU’s budget skal gå til klimarelaterede udgifter.
Kommissionen ventes i lighed med tidligere år at fremlægge et ændringsbrev til
budgetforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventnin-
gerne til priserne på landbrugsprodukter, valutakurser og bødeindtægter vil blive
indarbejdet.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0009.png
9
5.1.4 Udgiftskategori 3 – Sikkerhed og borgerskab
Udgiftskategori 3 indeholder forskellige programmer, hvis overordnede formål er
at styrke det europæiske borgerskabskoncept ved at skabe et rum for frihed, ret-
færdighed og sikkerhed.
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 indebærer samlede forpligtigelsesbe-
villinger for 2,7 mia. euro svarende til en stigning på 237 mio. euro eller knap 10
pct. ift. 2015-budgettet. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 2,3 mia. euro
svarende til en stigning på 330 mio. euro eller 17 pct. ift. 2015,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for kategori 3 – Sikkerhed og Borgerskab
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
2016 budgetforslag
2)
Forskel i pct.
Betalinger
35
15
35
5
9
2
30
22
23
0
19
-
3
-32
8
17
-
Forskel i euro
Forplig-
Betalinger
tigelser
169
-10
0
2
3
1
1
6
2
1
14
-
12
-
51
237
-23
134
42
8
2
4
0
5
47
13
0
31
-
3
-6
46
330
-
Forplig-
Forpligti-
Forplig-
Betalinger
tigelser Betalinger
gelser
tigelser
Asyl- og migrationsfonden
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borgerskab
Civil beskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed for vækst
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
543
541
19
49
57
29
24
259
60
25
178
-
85
16
548
2.433
23
382
275
22
42
48
27
18
215
57
21
165
-
86
18
552
1.929
-
712
531
19
51
60
31
25
264
62
26
192
-
97
-
599
2.670
0
516
317
30
45
52
28
24
262
70
21
196
-
88
12
598
2.259
-
31
-2
2
4
5
4
4
2
4
5
8
-
15
-
9
10
-100
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
Den største stigning ift. 2015-budgettet ses på Asyl- og Migrationsfonden, der
bidrager til at sikre en effektiv styrring af migrationsstrømme i EU. Fonden står til
en stigning i betalinger på 35 pct. og 31 pct. i forpligtigelser. Udgiftsstigningerne
kan primært henføres til de tiltag, som Kommissionen har sat i værk i lyset af
bådulykkerne i middelhavet i foråret 2015. Udgifterne til styrkelse af Frontex’ ope-
rationer og EASO udgør størstedelen af udgiftsstigningen i kategori 3.
Den næststørste stigning ift. 2015-budgettet ses på IT-systemer, der skal sikre en
gnidningsfri implementering af den interne sikkerhedsstrategi i EU. Programmet
finansierer bl.a. udgifterne til Schengen-informationssystemerne SIS og VIS.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
10
I 2016-budgetforslaget lægger Kommissionen op til, at fleksibilitetsinstrumentet
aktiveres for 150 mio. euro fsva. kategori 3 til finansiering af en række midlertidige
tiltag til håndtering af de mange asylansøgere i Italien og Grækenland.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for kategori 3 er omfattet af det
danske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer om-
fattet af det retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske EU-
bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
5.1.5 Udgiftskategori 4 – Globale Europa
Kategori 4 dækker over EU’s eksterne politikker. Udgifterne til kategorien skal
sikre, at EU spiller en sammenhængende rolle som global aktør, herunder ved at
understøtte EU's regionale ansvar, bæredygtig udvikling og ved at sikre civil og
strategisk sikkerhed.
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer et forpligtigelsesniveau på
8,9 mia. euro. I forhold til 2015 svarer det til en stigning på 471 mio. euro eller
knap 6 pct. Forslaget indeholder betalingsbevillinger på 9,5 mia. euro svarende til
en stigning på 2,1 mia. euro eller 29 pct. ift. 2015,
jf. tabel 6.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0011.png
11
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for kategori 4 – Globale Europa
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
1.555
1.579
2.142
94
154
234
919
268
60
74
144
13
11
66
72
16
20
7.422
-
2016 budgetforslag
2)
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
3
5
7
6
2
2
0
2
17
2
78
4
21
7
0
-
0
6
-23
Betalin-
ger
34
34
27
16
17
35
16
11
61
7
78
44
29
19
-15
-2
0
29
-
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
51
99
168
7
4
7
4
7
11
2
113
1
3
5
0
-
0
471
-77
Betalin-
ger
524
539
587
15
26
82
147
31
37
5
113
6
3
12
-11
0
0
2.117
-
Forpligti-
gelser
1.625
2.135
2.614
126
186
327
933
327
72
80
257
18
18
82
64
-
20
8.882
261
Betalin-
ger
2.079
2.119
2.729
109
181
316
1.066
299
97
80
257
19
14
78
61
16
20
9.539
-
Førtiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstrument
Demokrati og menne-
skerettigheder
Stabilitetsinstrument
Humanitær hjælp
Fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær hjælp
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
1.575
2.036
2.446
119
182
320
929
321
61
78
144
17
15
76
64
9
20
8.411
338
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
De største poster i kategorien udgøres af Udviklingssamarbejdet, Naboskabspro-
grammet, Nødhjælpsassistance og Førtiltrædelsesstøtte, hvor Kommissionen ge-
nerelt foreslår store stigninger i betalingsbevillingerne. Kommissionen anfører, at
stigningerne i betalingsbevillinger primært skyldes, at der i tidligere år er blevet
forpligtiget betydeligt flere midler til kategori 4, end der er givet tilsagn om beta-
lingsbevillinger. Det har ført til en ophobning af såkaldt ’RAL’ (endnu ikke udbe-
talte forpligtigelser).
5.1.6 Udgiftskategori 5 – Administration
Kategori 5 dækker over de administrative udgifter til alle EU-institutionerne, pen-
sioner og de europæiske skoler.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0012.png
12
Kommissionens budgetforslag for 2016 indebærer et niveau for forpligtigelsesbe-
villingerne
4
på 8,9 mia. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3
pct. i forhold til 2015,
jf. tabel 7.
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for kategori 5 – Administration
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
1.719
1.559
160
2016 budgetforslag
2)
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
5
5
8
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
93
81
12
Forplig-
tigelser
1.813
1.641
172
Betalin-
ger
1.813
1.641
172
Betalin-
ger
5
5
8
Betalin-
ger
93
81
12
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf Europæiske skoler
1.719
1.559
160
EU-institutionernes
administrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
6.941
3.275
1.795
542
357
133
129
89
10
9
603
6.939
3.273
1.795
542
357
133
129
89
10
9
603
7.096
3.326
1.838
545
378
135
130
90
10
9
634
7.098
3.327
1.838
545
378
135
130
90
10
9
634
2
2
2
1
6
2
1
1
3
5
5
2
2
2
1
6
2
1
1
3
5
5
155
51
44
3
21
3
1
1
0
0
31
158
54
44
3
21
3
1
1
0
0
31
I alt
Margin
8.660
6.941
8.659
-
8.909
7.096
8.910
-
3
2
3
-
248
155
251
-
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
De samlede udgifter til EU-institutionerne stiger med 2 pct. Dette dækker over en
stigning i Kommissionens administrative udgifter på 2 pct., mens de øvrige insti-
tutioners administrative udgifter i gennemsnit stiger med 3 pct. Der er særligt sto-
re stigninger i de administrative udgifter til Europa-Parlamentet (2 pct.), Udenrigs-
tjenesten (5 pct.), Databeskyttelse (6 pct.) og EU-Domstolen (6 pct.).
Fsva. Europa-Parlamentet angiver Kommissionen, at udgiftsstigningen skyldes
sikkerhedsforanstaltninger (15 mio. euro) og et øget antal assistenter til MEP’erne
(10 mio. euro).
Fsva. EU’s Udenrigstjeneste, skyldes udgiftsstigningen primært svækkelsen af eu-
roen samt åbningen af to nye EU-Repræsentationer.
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtigelsesbevillingerne i høj grad svarer til betalingsbevillingerne, idet langt stør-
steparten af udgifterne er ét-årige.
4
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0013.png
13
Fsva. EU-Domstolen angiver Kommissionen, at udgiftsstigningen primært kan
henføres til reformen af EU-Domstolen (14 mio. euro).
Reduktion i antallet af årsværk
Aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014 - 2020 indeholder en redukti-
on i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. for 2013 - 2017, der skal indfases
med en reduktion på 1 pct. pr. år. Kommissionen har i budgetforslaget for 2016
reduceret antallet af ansatte med -0,9 pct.
jf. tabel 8.
Tabel 8
Udvikling i antallet af ansatte i EU-institutionerne
Institution
Europa-Parlamentet
Rådet
Kommissionen
EU-Domstolen
Revisionsretten
Det Økonomiske og Sociale
Udvalg
Regionsudvalget
Europæiske Ombudsmand
Tilsynsførende for Databeskyt-
telse
EU's Udenrigstjeneste
I alt
2015-budget
1)
6.739
3.072
24.428
1.998
872
713
527
66
46
1.645
40.106
2016 budget-
forslag
2)
6.730
3.040
24.176
1.978
863
706
520
65
45
1.628
39.751
Forskel i antal
ansatte
-9
-32
-252
-20
-9
-7
-7
-1
-1
-17
-355
Forskel i pct.
-0,1
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,3
-1,5
-2,2
-1,0
-0,9
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
5.1.7 Særlige Fleksibilitetsinstrumenter
En række såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligti-
gelsesloftet i den flerårige finansielle ramme. En række medlemslande (herunder
Danmark) er af den opfattelse, at instrumenterne skal finansieres inden for beta-
lingsloftet. Kommissionen er af den opfattelse, af instrumenterne kan finansieres
udover både forpligtigelses- og betalingslofterne.
De særlige fleksibilitetsinstrumenter kan kun aktiveres, hvis der er særligt behov.
Kommissionen har foreslået, at Solidaritetsfonden, Nødhjælpsreserven, Globalise-
ringsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet aktiveres i 2016. Kommissionen har
foreslået, at Fleksibilitetsinstrumentet aktiveres både i forpligtigelser og i betalin-
ger. Forpligtigelserne til Fleksibilitetsinstrumentet ligger i Kommissionens forslag
udover loftet for forpligtigelsesbevillinger i 2016.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0014.png
14
Tabel 9
Kommissionens forslag til 2016-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro
løbende priser
2015-budget
1)
Forpligti-
gelser
Beta-
linger
150
25
243
11
430
2016 budgetforslag
2)
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
2
2
-57
49
-2
Beta-
linger
106
20
-79
304
1
Forskel i euro
Forpligti-
gelser
6
3
-67
41
-17
Beta-
linger
159
5
-193
34
5
Forpligti-
gelser
309
166
50
124
649
Beta-
linger
309
30
50
46
435
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
I alt
303
162
117
83
665
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) 2016-budgetforslag inkl. ændringsbrev 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2016-budgettet inkl. ændringsbrev 1.
Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nødhjælp til tredje
lande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggel-
se. Fra og med 2014 blev fonden også anvendt til at håndtere migrationsstrømme
ved EU's eksterne grænser. Kommissionen foreslår, at hele forpligtigelsesloftet til
nødhjælpsreserven udnyttes i 2016, og at der dermed afsættes 309 mio. euro i for-
pligtigelser og 309 mio. euro i betalinger til nødhjælpsreserven.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbej-
de og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer i
det globale handelsmønster – eksempelvis når en stor virksomhed lukker eller en
fabrik flytter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommissionen, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2016, hvorved der
foreslås afsat 163 mio. euro i forpligtigelser og 25 mio. euro i betalinger.
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan hjælpe medlemsstater, der har været
udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives støtte fra Solidaritetsfonden til
EU-medlemsstater og ansøgerlande. I løbet af 2014 blev forordningen for Solida-
ritetsfonden ændret, så der på budgetforslaget skal afsættes 50 mio. euro i forplig-
tigelser og betalinger, så EU hurtigt kan reagere med finansiel støtte til medlems-
stater, der har været udsat for naturkatastrofer.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan fi-
nansernes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Kommissionen ønsker
at aktivere fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere asyl- og migrationstiltag under
kategori 3 i Italien og Grækenland (150 mio. euro), for at afhjælpe presset på de to
landes asylsystemer. Herudover foreslår Kommissionen, at fleksibilitetsinstrumen-
tet aktiveres for 45,7 mio. euro i betalinger til at udbetale de ekstra samhørig-
hedsmidler til Cypern, som blev forpligtiget i 2014 og 2015.
Den globale margin for forpligtigelser
Det fremgår af MFF-forordningens art. 14, at forskellen mellem anvendte forplig-
tigelser og forpligtigelseslofterne for 2014-2017 skal udgøre en såkaldt global mar-
gin for forpligtigelser. Denne globale margin for forpligtigelser kan anvendes ud-
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0015.png
15
over forpligtigelseslofterne for årerne 2016-2020 til politikområder, der relaterer
sig til vækst og beskæftigelser, herunder særligt ungdomsarbejdsløshed.
I Kommissionens meddelelse af 22. maj 2015 (KOM 2015, 320) fremgår det, at
Kommissionen har beregnet den globale forpligtigelsesmargin for 2014 til at ud-
gøre 521,9 mio. euro i 2014-priser. I 2016-priser svarer det til 543,0 mio. euro,
som kan anvendes udover forpligtigelsesloftet i 2016.
I 2016-budgetforslaget lægger Kommissionen op til at anvende alle 543,0 mio.
euro fra den globale margin for forpligtigelser til finansiering af den europæiske
fond for strategiske investeringer (EFSI) under udgiftskategori 1a. Det bemærkes,
at dette er en del af aftalen om EFSI med Europa-Parlamentet.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning. Europa-Parlamentet
ventes at fastlægge sin holdning i efteråret.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2016, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2016, der vil blive opført på finansloven for
2016.
8. Statsfinansielle konsekvenser
Det er Finansministeriets foreløbige vurdering, at en vedtagelse af Kommissio-
nens budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag i 2016 på ca. 18,2 mia. kr. Det
svarer til et fald ift. 2015 på ca. 2,5 mia. kr.,
jf. tabel 10.
Tabel 10
Dansk EU-bidrag
Mio. kr.
BNI- og momsbidrag
Told- og sukkerbidrag
I alt
EU-bidrag i 2015
18.244
2.478
20.722
Estimeret EU-bidrag i
2016
15.685
2.561
18.246
Forskel
-2.559
83
-2.476
Anm.: I estimatet for 2016 er der taget højde for den forventede implementering af den nye ordning for EU’s egne
indtægter i løbet af 2016.
Kilde: FM’s beregninger er foretaget på baggrund af Kommissionens note om effekt af den nye indtægtsordning
(EU-budgettets indtægtsside) og Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget (udgiftssiden).
Faldet ift. 2015 skyldes primært den forventede overgang til den nye ordning for
EU’s egne indtægter i løbet af 2016, herunder særligt ikrafttrædelsen af den danske
EU-rabat i 2016 med tilbagevirkende effekt.
9. Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2016-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
1541876_0016.png
16
landmænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmid-
ler til vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De sam-
lede erhvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger
især af hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
10. Høringer
Forslaget er ikke sendt i høring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den 9. juli blev der opnået enighed om Rådets holdning til EU’s budget for 2016
på COREPER niveau. Det er frist for endelig stemmeafgivning den 4. september.
På grund af afholdelsen af folketingsvalg i Danmark, har det ikke været muligt at
indhente mandat til Danmarks holdning til EU’s 2016-budget. Danmark har der-
for taget parlamentarisk forbehold indtil der er givet mandat.
Rådets holdning til EU’s 2016-budget indebærer en reduktion i Kommissionens
forslag til forpligtigelsesbevillingerne på 564 mio. euro og en reduktion i beta-
lingsbevillingerne på 1.422 mio. euro,
jf. tabel 11.
Tabel 11
Rådets ændringer i Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget (mio. euro)
Udgiftsområde
Kommissionens forslag
Forpligtigelser
Vækstpolitikker
Samhørighedspolitik
Landbrugspolitik
Sikkerhed & Borger
Globale Europa
Administration
Fleksibilitetsinstrumenter
I alt
18.921
50.822
63.104
2.670
8.882
8.909
525
153.832
Betalinger
17.518
49.060
55.866
2.259
9.539
8.910
389
143.541
Rådets ændringer
Forpligtigelser
-141
-3
-200
-25
-163
-31
-
-564
Betalinger
-435
-220
-251
-34
-450
-31
-
-1.422
Rådets position indebærer, at EU-budgettet samlet set falder med 8.617 mio. euro
(-5,3 pct.) i forpligtigelsesbevillinger ift. 2015-budgettet. Fsva. betalingsbevillinger
indebærer Rådets position en stigning på 868,3 mio. euro (+0,6 pct.) ift. 2015-
budgettet.
En række budgetansvarlige medlemsstater argumenterede i forhandlingerne for, at
det var nødvendigt med en betydelig margin i betalingsbevillingerne for at sikre, at
der er manøvrerum til at uforudsete udgifter kan finansieres inden for betalings-
loftet i 2016.
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
17
En del af disse medlemsstater har desuden arbejdet for en reduktion i forpligtigel-
sesbevillingerne for at undgå en ophobning af ikke-udbetalte udgifter, som det har
været tilfældet de seneste par år.
12. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder, at Kommissionens budgetforslag er et fornuftigt udgangspunkt
for forhandlingerne om EU’s 2016-budget. Fra dansk side finder man det positivt,
at Kommissionen har valgt at efterlade en margin til betalingsloftet på 1,1 mia.
euro. Det er et bedre udgangspunkt end tidligere års budgetforslag, hvor Kom-
missionen enten foreslog fuld udnyttelse af betalingsloftet eller budgettering ud-
over betalingsloftet.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, betydelig
vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margin til, at der kan tages højde for uforud-
sete udgifter.
Fra dansk side lægges i lighed med tidligere år afgørende vægt på overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Fra dansk side lægges der betydelig vægt på, at stigningen i EU's budget afspejler
de konsolideringsbestræbelser, som fortsat i betydelig udstrækning sætter ram-
merne for stigningen i de offentlige udgifter i EU’s medlemsstater.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter:
Angående
kategori 1a vækstpolitikkerne
arbejdes der fra dansk side for, at der
sikres en tilstrækkelig margin til at tage højde for uforudsete udgifter. Under
hensynstagen til dette, og inden for en samlet set reduceret ramme, vil rege-
ringen arbejde for at prioritere udgifterne til vækstpolitikkerne. Det gælder
særligt forskning, energi, uddannelse og SMV’er.
Angående
kategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at kategorien også
bidrager til en samlet reduktion i forhold til Kommissionens forslag. I lyset
af de mange store ændringsbudgetter de seneste år, som har bidraget til at
reducere ophobningen af store ubetalte regninger (RAL) på udgiftsområdet,
vil regeringen sammen med andre ligesindede lande arbejde aktivt for, at ni-
veauet for forpligtigelsesbevillinger reduceres.
Med hensyn til
kategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes rea-
listiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken. Danmark anerkender, at
langt hovedparten af udgifterne til landbrugspolitikken i form af direkte
støtte ikke kan reduceres udover det i forordningen fastlagte niveau. Fra
dansk side vil man dog fortsat arbejde for, at kategorien bidrager til redukti-
onen i det overordnede betalingsniveau.
For så vidt angår
kategori 3 sikkerhed og borgerskab
arbejdes der for, at der sik-
res et råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. På linje med
sek (2015) 0240 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2016
18
andre kategorier skal kategori 3 også bidrage til en samlet reduktion af EU’s
budget. I det lys virker den foreslåede stigning på 17 pct. høj.
For
kategori 4 globale EU
arbejdes der på baggrund af tidligere års erfaringer
for, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete
udgifter. Til trods for de alvorlige udenrigs- og sikkerhedspolitiske udfor-
dringer ved EU’s grænser, som lægger ekstra pres på kategori 4, virker den
foreslåede stigning i betalingsbevillinger på 29 pct. meget høj. Danmark vil
arbejde for, at EU’s humanitære bistand og civile krisestyringsindsatser prio-
riteres inden for rammerne af kategori 4. Danmark vil desuden arbejde for,
at finansieringen af Grønlandsinstrumentet fastholdes.
Med hensyn til
kategori 5 administration
vægtes en stram og budgetansvarlig
linje. Fra dansk side arbejdes der således for, at udviklingen i EU’s admini-
strationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gælder også
for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgifts-
kategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der tilve-
jebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-
løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle refor-
mer.
Fra dansk side lægger man betydelig vægt på, at alle institutioner, som led i
aftalen om den flerårige finansielle ramme, reducerer antallet af årsværk med
5 pct. fra 2013 – 2017.
Vedrørende
de særlige fleksibilitetsinstrumenter
finder regeringen, at aktiveringen
af disse til enhver tid skal være retfærdiggjort, og at afsættelse af reserver til
disse i forbindelse med det årlige budget bør reduceres til et minimum, idet
det endnu er uvist, om der bliver behov herfor. Regeringen lægger afgøren-
de vægt på, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter finansieres inden for EU's
betalingslofter.
På ovennævnte grundlag finder regeringen, at det forelæggende rådskompromis
udgør et godt grundlag for de videre forhandlinger om EU’s 2016-budget med
Europa-Parlamentet. Regeringen støtter derfor det foreliggende rådskompromis,
jf. afsnit 11.
13. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.