Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2
Offentligt
1538941_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Dato: 5. august 2015
Under henvisning til Folketingets Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalgs brev af 6. juli 2015 følger hermed udlændinge-,
integrations- og boligministerens endelige svar på spørgsmål nr.
27 (L 2).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL).
Spørgsmål nr. 27:
”Det
fremgår af lovbemærkningernes punkt 2.6.2., at personer på
integrationsydelse efter § 81 i lov om aktiv socialpolitik vil kunne få
hjælp "som følge af behov, der ikke har kunnet forudses, eller hvis
afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den
pågældendes eller familiens livsførelse". Vil ministeren give
eksempler på behov, der henholdsvis falder inden for og uden for
disse definitioner?”
Svar:
§ 81 i lov om aktiv socialpolitik, der er uændret i forhold til
lovforslaget, lyder sådan:
”Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til
en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den
pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil
vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare
sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er
opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen
kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en
udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt
afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.”
Det fremgår af vejledning til lov om aktiv socialpolitik om § 81, at
bestemmelsens krav om et forebyggende sigte betyder, at netop det at
afholde en udgift som omfattet af bestemmelsen i afgørende grad vil
bringe ansøgerens og familiens økonomiske situation ud af balance.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil give eksempler på behov, der henholdsvis falder inden for og uden for disse definitioner, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
Kommunen må i den forbindelse vurdere, om personer med en lavere
indkomst normalt vil kunne afholde en sådan udgift.
Det fremgår endvidere, at kravet om uforudsigelighed betyder, at
ansøgeren ikke har kunnet tage hensyn til den opståede udgift i sine
løbende dispositioner. Udgifter, som man får som følge af fx
skilsmisse, betragtes i almindelighed som uforudsigelige udgifter.
Det vil ikke i alle tilfælde være udgiftsbehovet, som ikke har kunnet
forudses. Der kan også være tale om likviditetsmæssige problemer,
der bevirker, at der er behov for hjælp til enkeltudgifter, som under
normale forhold kan afholdes inden for den løbende indtægt. Der er
også muligt at yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, som er
forudsigelige, hvis ansøgeren ikke har haft økonomisk mulighed for at
spare op til udgiften.
Videre fremgår det af vejledningen, at hvad der forstås ved ”rimeligt
begrundede enkeltudgifter”, vil afhænge af en konkret vurdering i det
enkelte tilfælde. Udgifter, der opstår som følge af brand,
oversvømmelse, tyveri mv., og som ikke dækkes på anden måde, vil
ud fra en konkret vurdering i det enkelte tilfælde kunne anses for
rimeligt begrundede enkeltudgifter. Hvorimod udgifter til fx
boligindskud, almindelig udskiftning af køleskabe og andre
anskaffelser til husholdningen samt udgifter i anledning af fødsel, dåb
og konfirmation normalt må anses for forudsigelige udgifter, som det
må forventes, at man sparer op til.
Kommunen kan efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp
til enlige eller familier til rimeligt begrundede enkeltudgifter, der har
kunnet forudses, hvis afholdelse er af helt afgørende betydning for
ansøgerens eller familiens livsførelse. Det kan fx være hjælp til
betaling af huslejerestance, hvis en familie med børn ellers ville blive
sat ud af boligen på grund af huslejerestancen.
Kommunen kan ligeledes undtagelsesvis yde hjælp til at sanere
økonomien for en enlig eller en familie ved at betale truende
gældsposter. Dog er det ikke muligt at yde hjælp til betaling af gæld til
det offentlige, fx skatterestancer og bøder.
Endelig fremgår det af vejledningen, at hvis kommunen yder hjælp
efter § 81 til betaling af boligindskud, eller hvad der kan sidestilles
hermed, skal modtageren tilbagebetale hjælpen.
Inger Støjberg
/ Henrik Thomassen