Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
L 5 Bilag 4
Offentligt
1539357_0001.png
10. august 2015
J.nr. 15-1832372
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Genindførelse af BoligJobordningen).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation
Andelsboligforeningernes Fælles-
repræsentation (ABF) stiller sig
positiv over for en videreførelse af
BoligJobordningen, herunder pla-
nerne om at omlægge ordningen,
så den understøtter den grønne
omstilling, øget bæredygtighed og
klimaindsatsen.
ABF beklager, at BoligJobordnin-
gen fastholdes i uændret form,
hvorved andelshavere i private an-
delsboligforeninger fortsat udeluk-
kes fra at gøre brug af ordningen i
samme omfang som parcelhuseje-
re. ABF opfordrer til, at Bolig-
Jobordningen udformes på en må-
de, der inkluderer renovering af
andelsboligforeningernes ejen-
domme, eller at der etableres en al-
ternativ tilskudsordning til energi-
renovering af andelsboligforenin-
gernes ejendomme.
ABF henviser til, at andelshavere
er udelukket fra at gøre brug af
ordningen til alle arbejder, der hø-
rer under andelsboligforeningens
vedligeholdelsesforpligtelse. Da
det typisk er fastsat i andelsbolig-
foreningers vedtægter, at det er
foreningen og ikke den enkelte
andelshaver, der skal foretage al
ydre vedligeholdelse, omfatter or-
dingen i praksis ikke ydre vedlige-
holdelses – og renoveringsarbejder
på ejendomme tilhørende private
andelsboligforeninger – arbejder
som ville være omfattet, hvis de
Det følger af Aftale mellem rege-
ringen og Dansk Folkeparti, Alter-
nativet, SF og De Konservative
om en BoligJobordning i 2015-
2017, at der i 2015 indføres en Bo-
ligJobordning tilsvarende den ord-
ning, der var i 2014 med et samlet
fradrag på 15.000 kr. pr. person.
Det indebærer, at BoligJobordnin-
gen i 2015 – ligesom den hidtidi-
ge ordning – gælder både for ejere,
lejere og andelshavere.
I den udstrækning en andelshaver
efter vedtægterne i den pågælden-
de andelsforening har råderet i
forhold til at vedligeholde eller
forbedre andelsboligens ydre og
indre rammer og afholder disse
udgifter selv, har andelshaveren ret
til fradrag efter BoligJobordningen
på lige fod med personer i ejerbo-
lig.
Såfremt foreningen afholder udgif-
ten til udvendig vedligeholdelse,
gælder på samme måde som for
private udlejningsejendomme og
boliger i den almene sektor, at der
ikke vil være en direkte sammen-
Side 2 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
blev udført af en parcelhusejer.
Det er en urimelig negativ for-
skelsbehandling af andelshavere,
der også medfører, at ordningen
ikke tilgodeser formålet om at ska-
be bedre og mere energieffektive
boliger for så vidt angår de mange
tusinde ejendomme, der er ejet af
private andelsboligforeninger.
hæng mellem de afholdte udgifter
til ejendommens udvendige vedli-
geholdelse, og den månedlige bo-
ligafgift, som den konkrete andels-
haver betaler til den udvendige
vedligeholdelse. Når den udvendi-
ge vedligeholdelse er afholdt af
foreningen, vil andelshaver således
ikke kunne benytte fradraget.
Indførelse af en alternativ til-
skudsordning til energirenovering
af andelsboligforeningernes ejen-
domme ligger uden for rammerne
for nærværende lovforslag.
For at nå målene om energieffek-
tiviseringer og reduktion af CO2-
udledningen er det af væsentlig be-
tydning, at ordningen udformes på
en sådan måde, at den tillige om-
fatter energirenovering af andels-
boligforeningernes ejendomme,
der udgør en stor del af den ældre
boligmasse i de større byer, hvor
potentialet for reduktion af energi-
forbruget af stort.
Det følger af Aftale mellem rege-
ringen og Dansk Folkeparti, Alter-
nativet, SF og De Konservative
om en BoligJobordning i 2015-
2017, at der i 2016 foretages en
grundlæggende omlægning af ord-
ningen, så den understøtter den
grønne omstilling, øget bæredyg-
tighed og klimaindsatsen. Den
konkrete udformning af den frem-
tidige ordning vil blive fastlagt i
løbet af efteråret 2015.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get, idet sagen falder uden for
DA’s virkefelt.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter den foreslå-
ede genindførelse af BoligJobord-
ningen i uændret form i 2015.
Dansk Byggeri har gode praktiske
erfaringer med BoligJobordningen
og finder bl.a., at ordningen giver
Side 3 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
god valuta for de investerede mid-
ler.
Dansk Byggeri anbefaler, at den
fremtidige mere grønne Bolig-
Jobordning ikke gøres alt for
”smal”, at der også tænkes i nye
målgrupper som andelsboligfor-
eninger m.fl., og at der bør gøres
en ekstra indsats for at bevare den
velkendte ordnings brede folkelige
forankring bl.a. som redskab til at
gøre sort arbejde hvidt.
Det følger af den indgåede aftale,
at ordningen fra 2016 udvides med
nye ”grønne” arbejder. Samtidig
fjernes fradraget for visse typer af
arbejde, der ikke har et grønt sigte.
Det indgår ikke i aftalen at ændre
på den omfattede personkreds.
Den konkrete udformning af den
fremtidige ordning vil blive fastlagt
i løbet af efteråret 2015 inden for
de økonomiske rammer, som
fremgår af aftalen.
Der er anvendt samme bereg-
ningsmetode som hidtil, dog er der
anvendt en selvfinansieringsgrad
på 10 pct. Dette er sket med ud-
gangspunkt i Skatteministeriets
evaluering af BoligJobordningen,
der peger på, at ordningen i sin
nuværende udformning har be-
grænsede strukturelle virkninger på
sort arbejde og arbejdsudbud.
Dansk Byggeri er ikke enig i de
provenumæssige vurderinger af
BoligJobordningen.
Dansk Ejendomsmægler-
forening
Foreningen ser gerne, at ejen-
domme i landets yderområder i
højere grad bliver tilgodeset, her-
under de såkaldte flexboliger. Man
kunne derfor overveje at forøge
fradraget til håndværkerydelser for
så vidt angår disse områder af lan-
det. En nærmere afgrænsning af
områderne kunne foretages ved, at
det øgede fradrag kunne tilkendes
landdistrikterne, herunder især de
områder hvor liggetiden på udbud-
te ejendomme er særligt høje. Et
større fradrag ville efter forenin-
gens overbevisning kunne resulte-
re i en forøget kvalitet af bolig-
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen af 29. juni 2015 mellem re-
geringen og Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, SF og Det Konservative
Folkeparti om en BoligJobordning
i 2015-2017, der vedrører 2015.
Med lovforslaget indføres således i
2015 en BoligJobordning tilsva-
rende den ordning, der var i 2014
med et samlet fradrag på 15.000
kr. pr. person.
Det indgår ikke i aftalen at forøge
fradraget for særlige områder af
landet.
Side 4 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
massen og dermed mere attraktive
ejendomme i landdistrikterne.
Det bemærkes, at alle former for
fritidsboliger, som kan tjene som
bolig for ejeren, og hvor ejeren be-
taler ejendomsværdiskat af fritids-
boligen, er omfattet af Bolig-
Jobordningen, herunder såkaldte
flexboliger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv mener, at det kan
være positivt med en Bolig-
Jobordning i forhold til at forøge
arbejdsudbuddet og beskæftigel-
sen, særligt for grupper, der ellers
vil have svært ved at finde fodfæ-
ste på arbejdsmarkedet. Dansk
Erhverv finder dog, at den eksiste-
rende BoligJobordning på hånd-
værksdelen formentlig har haft en
begrænset effekt på arbejdsudbud
og beskæftigelse.
Dansk Erhverv anfører, at hvis
den fremtidige BoligJobordning
indskrænkes til kun at omfatte
håndværksydelser, der har et grønt
sigte, vil man gøre ordningen dår-
ligere, idet jo snævrere tilskuds-
rammen er, jo højere må man for-
vente, at prisen vil blive på de på-
gældende ydelser. Det vil bl.a. også
betyde, at der ikke kan forventes
en stor stigning i grønne renove-
ringer, da prisen ikke vil være mar-
kant lavere end den er i dag, som
følge af højere lønninger.
Dansk Erhverv anfører, at fra-
dragsværdien på ca. 30 pct. er for
lav til, at det vil være attraktivt for
højtlønnede at veksle gør-det-selv
arbejde til tilkøbt hvide service-
ydelser. Der bør indføres en fra-
dragsværdi på 50 pct., som man
Det følger af den indgåede aftale,
at ordningen fra 2016 udvides med
nye ”grønne” arbejder. Samtidig
fjernes fradraget for visse typer af
arbejde, der ikke har et grønt sigte.
Den konkrete udformning af den
fremtidige ordning vil blive fastlagt
i løbet af efteråret 2015 inden for
de økonomiske rammer, som
fremgår af aftalen.
Det indgår ikke i den indgåede af-
tale at forøge fradragsværdien.
Side 5 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
har i Sverige.
Dansk Erhverv finder det positivt,
at BoligJobordningen fra 2016 to-
deles, idet dette bl.a. kan være med
til at sikre, at der opbygges et hvidt
marked for serviceydelser. Dansk
Erhverv finder det dog ønskeligt,
hvis beløbsgrænsen var højere, da
den lave beløbsgrænse kombineret
med den lave fradragsværdi risike-
rer at medføre, at det kun er ser-
viceydelser, som man alligevel ville
have tilkøbt, der bliver udført.
Dansk Erhverv mener endvidere,
at det bør overvejes at ændre den
administrative løsning i retning af
den svenske ordning, hvor køber
kun betaler halvdelen af beløbet,
hvorefter staten betaler resten til
håndværks- eller servicevirksom-
heden.
Det følger af aftalen, at der indfø-
res en todelt BoligJobordning i
2016 og 2017, der giver mulighed
for et fradrag på 6.000 kr. pr. per-
son for serviceydelser og fradrag
for håndværksydelser på 12.000 kr.
pr. person.
Der er ikke planer om at ændre
den administrative løsning, der ge-
nerelt har fungeret uden system-
mæssige eller praktiske problemer.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger til lovforslaget.
DI
DI har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Erhvervsstyrelsen
Høringen giver ikke Erhvervssty-
relsen (herunder TER) anledning
til bemærkninger, idet lovforslaget
ikke indeholder nye administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
FSR – Danske Reviso-
rer
FSR-Danske Revisorer har for
nærværende ingen bemærkninger
til lovforslaget.
Side 6 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
HORESTA og Dan-
ske Sommerhusudlejere
HORESTA og Danske Sommer-
husudlejere kvitterer for genindfø-
relsen af BoligJobordningen, der
betyder, at ejerne kan forbedre de-
res sommer- og feriehuse og bi-
drage til et kvalitetsløft i dansk tu-
risme.
HORESTA og Danske Sommer-
husudlejere finder dog, at be-
stemmelsen om, at der ikke er fra-
dragsret for serviceydelser vedrø-
rende fritidsboliger, der udlejes,
bør fjernes, da den ikke fremmer
øget udlejning af danske sommer-
huse. Alternativt bør der tages
højde for, at privat udlejning ikke
giver samme fradragsret som ud-
lejning gennem bureau. Sommer-
husejere, der udlejer privat, har
mindre bundfradrag end udlejere,
der anvender bureau, og er samti-
dig ikke berettiget til fradragsret
ved serviceydelser ved udlejning.
BoligJobordningen bør derfor al-
ternativt inkludere ejere, der udle-
jer privat f.eks. via egen hjemme-
side eller udlejningsplatforme for
private.
Ved udlejning af en fritidsbolig
kan ejeren af fritidsboligen efter
gældende regler opnå et bundfra-
drag på henholdsvis 10.000 kr.
(2010-niveau) eller 20.000 kr.
(2010-niveau) i bruttolejeindtæg-
ten. De ydelser, der er omfattet af
bundfradragene, er stort set sam-
menfaldende med de former for
serviceydelser, der er omfattet af
BoligJobordningen.
Det følger af Aftale mellem rege-
ringen og Dansk Folkeparti, Alter-
nativet, SF og De Konservative
om en BoligJobordning i 2015-
2017, at der i 2015 indføres en Bo-
ligJobordning tilsvarende den ord-
ning, der var i 2014 med et samlet
fradrag på 15.000 kr. pr. person.
Det indebærer, at personer, der i
løbet af indkomståret udlejer deres
fritidsbolig, heller ikke i 2015 kan
foretage fradrag for lønudgifter til
serviceydelser som fx rengøring og
vinduespudsning efter Bolig-
Jobordningen. Det gælder uanset,
om fritidshuset udlejes privat eller
via udlejningsbureau. Hensynet
bag denne regel er, at det er et
grundlæggende princip i ordnin-
gen, at der ikke kan opnås fradrag
for de samme ydelser to gange.
Der er således ikke forskel på, om
Side 7 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fritidshuset udlejes privat eller via
udlejningsbureau i relation til fra-
drag efter BoligJobordningen. I
øvrigt bemærkes, at formålet med
det forhøjede bundfradrag bl.a. er
at tilskynde til sommerhusudlej-
ning til turister via udlejningsbu-
reau, der indberetter lejeindtægter-
ne til SKAT, for herved at reduce-
re omfanget af ikke-beskattede
indtægter ved udlejning af som-
merhuse.
HORESTA og Danske Sommer-
husudlejere er positive overfor op-
lægget til ordningen for 2016 og
2017 med fokus på grøn omstil-
ling, og ser frem til at bidrage ved
udformningen af denne.
Håndværksrådet
Håndværksrådet er glade for, at
regeringen fremsætter lovforslag
om genindførelse af BoligJobord-
ningen.
Håndværksrådet finder det unød-
vendigt og beklageligt, at der fra 1.
januar 2016 lægges op til at ændre
ordningen til et decideret ”grønt
fradrag”. Håndværksrådet mener,
at ordningen bør udvides både i
”bredden” og i ”dybden”, dvs. fle-
re håndværksydelser skal være om-
fattet af fradragsordningen, og det
fradragsberettigede beløb skal for-
højes, ikke beskæres. Det anføres,
at eksempelvis låsesmede, møbel-
polstrere og gardinmontører ikke
har fået en håndsrækning, og at
den svenske mere omfattende fra-
dragsordning har skabt både nye
job og gjort et stort indhug i det
sorte arbejde.
Det følger af den indgåede aftale,
at ordningen fra 2016 udvides med
nye ”grønne” arbejder. Samtidig
fjernes fradraget for visse typer af
arbejde, der ikke har et grønt sigte.
Den konkrete udformning af den
fremtidige ordning vil blive fastlagt
i løbet af efteråret 2015 indenfor
de økonomiske rammer, som
fremgår af aftalen.
Side 8 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Håndværksrådet anfører endvide-
re, at BoligJobordningen bør gøres
permanent, hvilket vil skabe stabile
rammer, som både håndværkere
og private vil nye godt af, og at
BoligJobordningen begrænser sort
arbejde.
Den indgåede politiske aftale ved-
rører alene BoligJobordningen i
2015-2017.
Landsorganisationen i
Danmark
Landsorganisationen i Danmark
(LO) er skeptisk over for forslaget
om at fortsætte BoligJobordningen
i 2015 og derefter. LO henviser
bl.a. til, at beskæftigelsen inden for
bygge- og anlægsbranchen har væ-
ret stigende og forventes at fort-
sætte op. Der er derfor tvivlsomt,
hvor stort behovet vil være frem-
adrettet. Den nuværende model,
hvor der gives tilskud til udgifter,
der allerede er afholdt gennem den
forløbne del af 2015, vil ikke have
nogen virkning på aktivitetsniveaet
i bygge- og anlægssektoren. Der er
således alene tale om tabt skatte-
provenu, mens der for resten af
året også vil være et betydeligt
dødvægtstab, hvor man giver støt-
te til projekter i private hjem, der
ville være gennemført alligevel. LO
anfører, at der ville være en højere
effekt på beskæftigelsen ved at øge
de offentlige infrastrukturinveste-
ringer.
LO er positiv over for fokus i den
fremtidige ordning mod en mere
grøn profil. Man bør dog fortsat
følge udviklingen i byggeriet nøje i
forhold til behovet for en fortsæt-
telse af ordningen.
Regeringen og Dansk Folkeparti,
Alternativet, SF og Det Konserva-
tive Folkeparti er enige om en Bo-
ligJobordning i perioden 2015-
2017, med fuld virkning i 2015.
Venstre var imod afskaffelsen af
ordningen og har hele tiden vars-
let, at den ville blive genindført
med fuld virkning i 2015 i tilfælde
af regeringsskifte.
Regeringen vil fremsætte lov-
forslag om den fremtidige Bolig-
Jobordning, der skal gælde i 2016
og 2017, når de nærmere rammer
for den fremtidige ordning er fast-
lagt i løbet af efteråret 2015.
Side 9 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lejernes Landsorganisa-
tion
Lejernes Landsorganisation anfø-
rer, at som man også tidligere har
anført, var det meget besværligt
for lejerne at udnytte den gamle
BoligJobordning, hvilket er forkla-
ringen på, at udnyttelsen af Bolig-
Jobordningen blev så ringe for le-
jerne. Det er derfor glædeligt, at
forligspartierne bag genindførelsen
af BoligJobordningen har valgt en
opprioritering af energiforbedrin-
gerne i de privatejede udlejnings-
boliger, idet ordningen for energi-
besparende initiativer med tilskud i
private udlejningsbyggerier videre-
føres.
I forlængelse heraf knytter Lejer-
nes Landsorganisation en række
kommentarer vedrørende ordnin-
gen for energibesparende initiati-
ver i private udlejningsejendomme,
og anfører at man ser frem til i
samarbejde med udlejerne i de en-
kelte ejendomme at arbejde kon-
struktivt videre med ordningen.
Det følger af Aftale mellem rege-
ringen og Dansk Folkeparti, Alter-
nativet, SF og De Konservative
om en BoligJobordning i 2015-
2017, at der i 2015 indføres en Bo-
ligJobordning tilsvarende den ord-
ning, der var i 2014 med et samlet
fradrag på 15.000 kr. pr. person.
Med lovforslaget genindføres Bo-
ligJobordningen således i uændret
form, dvs. som reglerne var, da
ordningen ophørte med udgangen
af 2014.
Det følger af den indgåede aftale
om en BoligJobordning for 2015-
2017, at der afsættes yderligere
midler til ordningen for energibe-
sparende initiativer i private udlej-
ningsbyggerier. Ordningen vil des-
uden blive udvidet, så der også kan
ydes tilskud til initiativer vedrø-
rende klimatilpasninger. Tilskud-
dene kan ske efter aftale mellem
ejere og et flertal af lejerne om
energibesparende arbejder eller ar-
bejder vedrørende klimatilpasnin-
ger. Denne ordning berøres ikke af
nærværende lovforslag.
Kolonihaveforbundet
Kolonihaveforbundet ønsker, at
de ca. 40.000 medlemmer af Ko-
lonihaveforbundet bliver omfattet
af BoligJobordningen. Koloniha-
veforbundet henviser bl.a. til, at
flere og flere kommuner stiller
krav om kloakering af kolonihave-
områderne. Kolonihavefolk kan
ikke lovligt selv etablere afløb mv.,
Lovforslaget udmønter den politi-
ske aftale om at genindføre Bolig-
Jobordningen i uændret form i
2015. Det er således fortsat en be-
tingelse for fradrag for arbejde
vedrørende fritidsboliger, at den
skattepligtige er ejer og skatteplig-
tig efter ejendomsværdiskatteloven
af fritidsboligen.
Side 10 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
men skal bruge håndværkere hertil.
Da fritidsboliger blev omfattet af
BoligJobordningen i 2013, blev der
lagt vægt på, at afgrænsningen af
de omfattede fritidsboliger skete
efter klare og enkle kriterier.
SEGES
SEGES anfører, at der vil være en
stor del af fakturaerne udstedt ef-
ter den 1. januar 2015, hvor løn-
andelen ikke er særskilt specifice-
ret. SEGES ønsker derfor bekræf-
tet, at det i disse situationer er til-
strækkeligt, hvis man efterfølgende
pr. mail eller lignende får hånd-
værkeren til at oplyse lønandelen.
SEGES beder Skatteministeriet
om at bekræfte, at der kan god-
kendes fradrag efter ligningslovens
§ 8 V for lønudgifter til installati-
on/reparation af fyringsanlæg mv.
som udelukkende tjener boligen
uanset, at fyringsanlægget er place-
ret i en driftsbygning/særskilt fyr-
rum på en landbrugsejendom eller
anden ejendom med blandet an-
vendelse.
Det kan bekræftes, at SKAT hidtil
har haft en praksis med at godtage
efterfølgende specifikationer af
fakturaen vedrørende lønandelen,
og på den baggrund har godkendt
fradrag. Denne praksis vil fortsat
gælde.
Fradrag efter Boligjobordningen er
bl.a. betinget af, at arbejdet er ud-
ført vedrørende en helårsbolig,
hvor den skattepligtige har fast
bopæl på tidspunktet for arbejdets
udførelse (eller en fritidsbolig,
hvor den skattepligtige person er
ejer og skattepligtig efter ejen-
domsværdiskatteloven). Arbejde
vedrørende fyringsanlæg placeret
andre steder end i en helårsbolig
(eller fritidsbolig) – fx i en drifts-
bygning – er derfor ikke fradrags-
berettiget efter BoligJobordningen.
Forudsat at fyringsanlægget (om-
fattet af ordningen, dvs. ikke olie-
fyr) er placeret i boligen, er det
Skatteministeriets opfattelse, at
den del af lønudgiften, der kan
henføres til opvarmning af den
private bolig, vil kunne fradrages
efter BoligJobordningen.
Det ønskes ligeledes bekræftet, at
der kan godkendes fradrag efter
ligningslovens § 8 V for lønudgif-
ten til installation/reparation af fy-
ringsanlæg mv., der både tjener
driften og boligen på en land-
brugsejendom, svarende til den del
af lønudgiften, der kan henføres til
opvarmning af den private bolig.
Side 11 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Tilsvarende ønskes det bekræftet,
at den del af lønudgiften, der kan
henføres til driften af landbrugs-
ejendommen behandles efter skat-
telovgivningens almindelige regler
for vedligeholdelse og forbedring.
Det ønskes ligeledes bekræftet, at
det er uden betydning for fradrags-
retten efter ligningslovens § 8 V, at
fyringsanlægget mv. er placeret i
en driftsbygning.
Der ønskes nærmere redegjort for,
om betingelsen for fradrag er op-
fyldt, hvis udgiften vedrører en
særskilt bygning på en kode 01
ejendom (beboelsesejendom), som
eksempelvis anvendes af husstan-
den til hobbyrum eller opstaldning
af egne husdyr, som ikke indgår i
en erhvervsmæssig virksomhed el-
ler lignende, eksempelvis lønudgif-
ter til udskiftning af tag eller tag-
render på udbygningen.
Det kan bekræftes.
Det kan ikke bekræftes, jf. oven-
for.
Hvorvidt betingelsen om, at der
skal være tale om en helårsbolig,
hvor den skattepligtige har fast
bopæl på tidspunktet for arbejdets
udførelse er opfyldt, er en konkret
vurdering.
Der ønskes nærmere redegjort for,
hvordan ligningslovens § 8 V skal
forstås i relation til vedvarende
energianlæg omfattet af ligningslo-
vens § 8 P.
Der er fradrag efter ligningslovens
§ 8 V (BoligJobordningen) for ar-
bejdsløn vedrørende bl.a. installa-
tion af solfangere og solceller og
installation, reparation eller ud-
skiftning af husstandsvindmøller.
Skatterådet har i et bindende svar
bekræftet, at anvendelse af den
skematiske ordning, jf. ligningslo-
vens § 8 P, stk. 2 og 3, ikke be-
grænser muligheden for opnåelse
af fradrag efter BoligJobordningen
for lønudgifter i forbindelse med
montering af et solcelleanlæg eller
en vindmølle mv.
(SKM2012.427.SR). Skatterådet
kunne ikke bekræfte, at man kan få
Side 12 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fradrag efter BoligJobordningen
for lønudgifter i forbindelse med
montering, hvis skattelovgivnin-
gens almindelige regler anvendes
på solcelleanlægget eller vindmøl-
len mv., jf. ligningslovens § 8 P,
stk. 5. Når skattelovgivningens al-
mindelige regler anvendes, indgår
den fulde anskaffelsessum inkl.
monteringsomkostninger i virk-
somhedens afskrivningsgrundlag.
Der henvises i øvrigt til Juridisk
Vejledning afsnit C.C.4.5.6.
Det ønskes bekræftet, at en hjem-
meboende søn/datter over 18 år,
kan foretage fradrag efter lignings-
lovens § 8 V, hvis der foreligger
dokumentation for, at barnet har
betalt en del af lønudgiften til ved-
ligeholdelse mv. i form af bank-
overførsel til forældrenes konto.
Hjemmeboende børn over 18 år
kan foretage fradrag efter Bolig-
Jobordningen, hvis de har betalt et
beløb svarende til fradraget. Belø-
bet skal betales elektronisk, enten
til håndværkeren eller til den i hus-
standen, som har betalt, i forbin-
delse med dennes betaling til
håndværkeren.
Fradraget henføres som udgangs-
punkt til det indkomstår, hvor ar-
bejdet er betalt. Fradraget henføres
dog til det indkomstår, hvor arbej-
det er udført, hvis betalingen sker
inden for 2 måneder efter dette
indkomstårs udløb. Bestemmelsen
gælder også for personer med for-
skudt indkomstår. Efter lovforsla-
get gives ikke fradrag for lønudgif-
ter til arbejde, der først betales den
1. marts 2016 eller senere.
De nævnte svar fra SKAT vedrø-
rende forskudt indkomstår er fort-
sat gældende.
Det anføres, at det bør præciseres i
lovteksten, hvordan fradraget skal
opgøres i de situationer, hvor den
skattepligtige har forskudt ind-
komstår. Der spørges i denne for-
bindelse til, om tidligere svar fra
SKAT fortsat er gældende.
SRF Skattefaglig For-
SRF Skattefaglig Forening har in-
Side 13 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ening
gen bemærkninger til lovforslaget.
TEKNIQ
TEKNIQ hilser genindførelsen af
BoligJobordningen velkommen.
TEKNIQ har ikke bemærkninger
til lovforslaget.
TEKNIQ støtter, at Bolig-
Jobordningen i 2016 og 2017 gives
en mere grøn profil, og da hele in-
stallationssiden, herunder energisi-
den, er daglige arbejdsområder for
TEKNIQs medlemsvirksomheder,
har TEKNIQ en række forslag til,
hvorledes BoligJobordningen i
2016 og 2017 kan gives en mere
grøn profil, hvilket TEKNIQ ger-
ne bidrager til.
Ældre Sagen
Ældre Sagen tager til efterretning,
at der er indgået aftale mellem Re-
geringen, Dansk Folkeparti, Alter-
nativet, SF og Det Konservative
Folkeparti om at forlænge hånd-
værkerfradraget uændret i 2015.
Ældre Sagen er tilfreds med, at der
er fundet en løsning, så pensioni-
ster, der har udført arbejde efter
reglerne for skattefrit arbejde i pri-
vate hjem, ikke bliver skattepligti-
ge, hvis den skatteyder, opgaven er
udført for, søger håndværkerfra-
drag for udgiften.
Efter Ældre Sagens opfattelse ville
det være hensigtsmæssigt, om den
model kunne videreføres i 2016 og
2017, således at pensionister, der
ønsker at udføre skattefrit arbejde,
ikke er nødt til at bede om kontant
betaling for at være sikre på, at de
Det er et grundlæggende princip i
BoligJobordningen, at der ikke kan
opnås fradrag for udgifter til ar-
bejde, der er ydet tilskud til efter
andre offentlige støtteordninger,
eller som er fradraget ved opgørel-
sen af den skattepligtige indkomst
efter andre regler i skattelovgiv-
ningen. Den gældende betingelse
om, at det er en forudsætning for
skattefrihed, at hvervgiver ikke
indberetter fradrag for det samme
arbejde – der for at undgå skærpel-
ser med tilbagevirkende kraft fore-
slås suspenderet i 2015 – skal sik-
re, at arbejde udført i private hjem
Side 14 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke bliver skattepligtige, hvis den
skatteyder, opgaven er udført for,
efterfølgende søger håndværker-
fradrag.
Ældre Sagen har noteret sig, at ud-
formningen af håndværkerfradra-
get ifølge den indgåede aftale æn-
dres fra 2016, således at der højest
kan anvendes 6.000 kr. til køb af
service som fx rengøring. Det er
efter Ældre Sagens opfattelse en
ændring af ordningen, der forrin-
ger muligheden for f.eks. hjemme-
hjælpsmodtagere, der ønsker at
købe sig til en bedre rengøring,
end de kan få gennem den kom-
munale hjemmehjælp. Det anføres,
at med en beløbsgrænse på 6.000
kr. vil der kun kunne købes godt et
kvarters ekstra hjælp pr. uge, hvor
der efter de tidligere regler kunne
købes ca. tre kvarters ekstra hjælp
pr. uge.
Ældre Sagen foreslår, at der ikke
indføres en særskilt grænse for køb
af serviceydelser for pensionister.
ikke er skattebegunstiget både på
hvervgiverens og pensionistens
side. Der er ikke planer om at æn-
dre herpå.
Det følger af Aftale om en Bolig-
Jobordning i 2015-2017, at der i
2016 foretages en grundlæggende
omlægning af ordningen, så den
understøtter den grønne omstil-
ling, øget bæredygtighed og klima-
indsatsen. I forlængelse heraf ind-
føres en todelt BoligJobordning i
2016 og 2017, der giver mulighed
for et fradrag på 6.000 kr. pr. per-
son for serviceydelser og fradrag
for håndværksydelser på 12.000 kr.
pr. person. Der er således inden
for aftalens økonomiske rammer
fundet plads til at fastholde fradrag
for serviceydelser, idet det samlede
fradrag er øget, mens det mulige
fradrag for serviceydelser er redu-
ceret.
Der er ikke planer om at lave for-
skellige fradragsgrænser for ser-
viceydelser for forskellige person-
grupper.
Personers fradrag er normalt knyt-
tet til den enkelte skattepligtige
person, som er let at identificere
ud fra cpr – nummer. Der er såle-
des ikke noget unormalt i, at også
fradrag efter BoligJobordningen er
knyttet til den enkelte skattepligti-
ge beboer i en husstand – og set
ud fra et overordnet økonomisk
perspektiv vil boligudgifterne
normalt stige med antallet af voks-
ne på adressen.
Der blev ved indførelsen af Bolig-
Endelig finder Ældre Sagen, at det
bør overvejes at give et højere fra-
drag til husstande, der kun består
af én person, fordi udgifter til ved-
ligeholdelse og lignende typisk ikke
er halvt så store for en enlig som
for et par.
Side 15 af 16
L 5 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539357_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Jobordningen lagt vægt på, at ord-
ningen skulle være let at admini-
strere, og SKATs systemer gjorde
det ikke muligt at opgøre fradraget
pr. husstand. Det gælder fortsat.
Side 16 af 16