Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
Rådsmøde 3407 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1543892_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-28618
Den 3. september 2015
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 14. september 2015
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det luxembourgske formandskabsprogram .......................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015 (kommenteret dagsorden) ........5
3. Årlig programmering for 2016 .......................................................................................................7
4. Forhandlingsmandat for rammeaftale mellem EU og Armenien .............................................. 10
5. Ændring af forordning 1303/13 fsva. generelle bestemmelser for Regionalfonden,
Socialfonden, Samhørighedsfonden og Hav- og Fiskerifonden .................................................... 13
1
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
1543892_0002.png
1. Præsentation af det luxembourgske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Luxembourg overtog den 1. juli 2015 det roterende EU-formandskab for Rådet og ventes på rådsmødet at præ-
sentere sine prioriteter for det næste halve års arbejde i Rådet. Hovedprioriteterne i formandskabsprogrammet er:
1) Investering i vækst og beskæftigelse, 2) Dybere europæisk social dimension 3) Frihed, retfærdighed og sikker-
hed, 4) Dynamisk indre marked, 5) Konkurrenceevne i en global og gennemsigtig ramme, 6) Bæredygtig udvikling
samt 7) Styrkelse af EU’s tilstedeværelse i verden.
2. Baggrund
Den 1. juli 2015 overtog Luxembourg for 12. gang det roterende EU-formandskab for Rådet.
Det lille storhertugdømme går til opgaven med stor formandskabserfaring og vil – i en tid, hvor
Europas fokus er rettet mod migration, terror, Grækenland og UK – forsøge også at give priori-
tet til vækst- og jobskabelse gennem bl.a. videreudviklingen af det indre marked (særligt det digi-
tale indre marked), etableringen af en energiunion, implementering af investeringsplanen for Eu-
ropa (EFSI) samt øget konkurrenceevne og frihandel.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet er at give det luxembourgske formandskab lejlighed til at præ-
sentere sine prioriteter for det næste halve års arbejde i Rådet. I fastsættelsen af de overordnede
prioriteter i formandskabsprogrammet har Luxembourg i høj grad støttet sig til Det Europæiske
Råds strategiske dagsorden fra juni 2014 samt Kommissionens arbejdsprogram for 2015. De syv
hovedprioriterer i det luxembourgske formandskabsprogram er:
1.
Investering i vækst og beskæftigelse:
Fokus er især på en hurtig implementering af den europæiske
investeringsplan (EFSI) på op til 315 mia. euro. Virksomhedernes investeringsmuligheder skal
desuden forbedres gennem bl.a. implementering af kapitalmarkedsunionen. Derudover skal kon-
kurrenceevnen forbedres.
2.
Dybere europæisk social dimension:
Luxembourg ønsker styrket dialog og samarbejde med sociale
parter. Fokus vil bl.a. være på ungdomsarbejdsløshed, social dumping og mobilitet. Kommissio-
nens mobilitetspakke ventes først at komme sent i det luxembourgske formandskab.
3.
Frihed, retfærdighed og sikkerhed:
Migration ventes i efteråret fortsat at være højt på dagsordenen i
såvel Rådet som i Det Europæiske Råd. Derudover afholdes der et migrationstopmøde mellem
EU og Den Afrikanske Union i november. Terrorismebekæmpelse ventes også at være højt på
dagsordenen, bl.a. med fokus på databeskyttelse, PNR (flypassageroplysninger) samt implemen-
tering af vedtagne
2
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
antiterrortiltag. Derudover vil formandskabet give prioritet til den europæiske sikkerhedsstrategi,
cyberkriminalitet, EU’s tiltrædelse af den Europæiske Menneskerettighedskonvention samt Rule
of Law-initiativet til beskyttelse af EU´s grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper
i EU’s medlemslande.
4.
Dynamisk indre marked:
En færdiggørelse af det indre marked er og bliver en hovedprioritet for
det luxembourgske formandskab. Luxembourg ønsker især at rette fokus på det digitale indre
marked, men også det indre marked for varer og tjenesteydelser samt et indre marked for detail-
handel. Luxembourg vil desuden fremme etableringen af en energiunion, så snart Kommissio-
nens mere specifikke forslag er præsenteret.
5.
Konkurrenceevne i en global og gennemsigtig ramme:
Luxembourg lægger ikke skjul på, at forhandlin-
gerne med USA om en frihandelsaftale (TTIP) vil være en af de vigtigste – men også mest kræ-
vende – sager under formandskabet. Derudover er det forventningen, at frihandelsaftalen med
Canada (CETA) vil kunne underskrives under det luxembourgske formandskab. Endelig er kam-
pen mod skattesnyd og -unddragelse en central prioritet for Luxembourg, herunder især gennem-
førsel af direktiverne om hhv. automatisk udveksling af informationer i skatteafgørelser og en
fælles konsolideret selskabsskattebase.
6.
Bæredygtig udvikling:
Luxembourg vil hovedsageligt have fokus på forberedelsen af COP21 i
Paris. Klimafinansiering vil i den forbindelse være en prioritet for formandskabet, idet det vurde-
res som et afgørende element for at opnå et godt resultat i Paris.
7.
Styrkelse af EU’s tilstedeværelse i verden:
Luxembourg respekterer fuldt ud, at det er EU’s høje re-
præsentant Mogherini, der står i spidsen for den udenrigspolitiske dagsorden. Man ønsker som
formandskab at give prioritet til EU’s udvidelse samt EU’s østlige og sydlige naboskab. Derud-
over vil Luxembourg prioritere udviklingspolitikken højt – ikke mindst i lyset af, at 2015 er Eu-
ropæisk År for Udvikling – og ventes bl.a. at lægge op til en tættere kobling mellem udviklings-
politik og klimapolitik, herunder i lyset af de pågående internationale forhandlinger om hhv.
Post2015-udviklingsmålene og COP21.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljø-
et eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til evt. konsekvenser ifm. behand-
lingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
3
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
1543892_0005.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015 (kommenteret dagsor-
den)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015 foreligger endnu
ikke. Der forventes at være fokus på migration, rapporten fra de fem formænd vedr. ØMU’en, forhandlingerne
om en frihandelsaftale med USA (TTIP) samt en status for de tekniske møder mellem UK og institutionerne om
den britiske EU-reformdagsorden.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 15.-16. oktober 2015. I henhold forretningsordenen for Det
Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 14. september 2015 vil udkast til kommenteret dags-
orden for mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015 blive præsenteret. Udkastet
foreligger endnu ikke.
Det forventes, at den seneste udvikling inden for migrationsområdet vil blive adresseret. Der
forventes også en opfølgning på rapporten fra de fem formænd vedr. ØMU’en, forhandlingerne
om en frihandelsaftale med USA (TTIP) samt en status for de tekniske møder mellem UK og
institutionerne om den britiske EU-reformdagsorden.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2015
foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebæ-
re statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil
blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få så-
danne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
5
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
1543892_0007.png
3. Årlig programmering for 2016
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Som opfølgning på det uformelle europaministermøde i juli 2015 har formandskabet lagt op til, at der skal ske en
udveksling af synspunkter pba. Kommissionens ”letter of intent” (hensigtserklæring om lovprogrammet), som for-
ventes fremsendt til Rådet den 9. september 2015. Der vil for Rådets håndtering af sagen blive tale om en ad hoc-
procedure lig sidste års proces, idet den inter-institutionelle aftale om bedre regulering først forventes vedtaget sidst
på året. Rådets involvering i udarbejdelsen af Kommissionens årlige arbejdsprogram er ét element i Kommissionens
udkast til den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning.
2. Baggrund
Formandskabet lægger op til en udveksling af synspunkter om arbejdsprogrammet for 2016. Der
lægges i invitationen til mødet op til, at der er behov for at etablere en ad hoc-procedure for
2016, idet den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning (IIA’en) ikke forventes færdigfor-
handlet før udgangen af året.
Udarbejdelsen af arbejdsprogrammet for 2015 baserede sig på Det Europæiske Råds strategiske
dagsorden fra juni 2014. Det Europæiske Råd opfordrede ifm. vedtagelsen EU’s institutioner og
medlemsstater til at implementere de fastsatte prioriteter i deres arbejde, jf. Traktatens art.
15(1), der fastslår, at det er Det Europæiske Råds ansvar at fastlægge Unionens ”overordnede
politiske retningslinjer og prioriteter”.
Det blev som opfølgning derpå besluttet, at Rådet for Almindelige Anliggender skulle stå for at
sikre implementeringen af den strategiske dagsorden i EU’s arbejde. Det blev fundet vigtigt, at
Kommissionens årlige arbejdsprogram afspejlede den strategiske dagsorden. På den baggrund
var det positivt, at Kommissionen ved flere lejligheder i 2014, herunder i sit ”Letter of Intent” af
12. november 2014 sendt til Rådet og Parlamentet, gjorde det klart, at den strategiske dagsor-
den samt Junckers Political Guidelines, der i høj grad reflekterede den strategiske dagsorden,
skulle udgøre basis for forberedelserne af den årlige og flerårige lovprogrammering.
I forbindelse med det uformelle europaministermøde i juli 2015 redegjorde formandskabet for
den forventede proces omkring Kommissionens arbejdsprogram anno 2016:
9. september 2015: ”Letter of intent” fra Kommissionen om arbejdsprogrammet
14. september 2015: Præsentation og første drøftelse af ”Letter of intent” i Rådet for almin-
delige anliggender.
13. oktober 2015: Anden drøftelse af ”Letter of intent” i Rådet for almindelige anliggender
(om nødvendigt)
27. oktober 2015: Offentliggørelse af Kommissionens arbejdsprogram for 2016
17. november 2015: Præsentation og drøftelse af Kommissionens arbejdsprogram for 2016 i
Rådet for almindelige anliggender.
3. Formål og indhold
7
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 14. september 2015 ventes formandskabet at præ-
sentere Kommissionens ”Letter of intent”, som vil blive drøftet af medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil
blive taget konkret stilling til evt. konsekvenser ifm. behandlingen af de enkelte forslag inden for
Kommissionens arbejdsprogram.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til at Rådet skal spille en aktiv rolle i forberedelsen af Kommis-
sionens arbejdsprogram. Der forventes endvidere opbakning omkring vigtigheden af, at fokus
holdes på de strategiske prioriteter fra tidligere år, som der endnu ikke er leveret fuldt ud på. Der
er generelt i Rådet opbakning til, at Rådet skal sidestilles med Europa-Parlamentet i forberedel-
sen af Kommissionens arbejdsprogram, samt at drøftelserne i Rådet skal basere sig på Kommis-
sionens letter of intent, der skal fremsendes til Rådet (og EP) i så god tid, at det er praktisk mu-
ligt at have en reel drøftelse samt indflydelse på det endelige arbejdsprogram.
10. Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side støtter man, at Rådet involveres tidligt i processen omkring udarbejdelsen af
Kommissionens arbejdsprogram for 2016. Fra dansk side støtter man Det Europæiske Råds stra-
tegiske dagsorden fra juni 2014 og lægger vægt på, at Kommission arbejder for at gennemføre de
prioriteter, som Det Europæiske Råd har fastlagt, herunder særligt at sikre sammenholdet blandt
EU28. Det er vigtigt, at Rådet involveres tidligt i processen mhp. rent faktisk at kunne bidrage til
at give arbejdsprogrammet retning.
Fra regeringens side støtter man endvidere, at Kommissionen i 2016-arbejdsprogrammet fortsat
fokuserer på at fremme vækst og beskæftigelse. Regeringen vil endvidere arbejde for et stærkt,
slankt og effektivt EU, der respekterer nærhedsprincippet og koncentrerer sig om de udfordrin-
ger, som medlemslandene bedst kan løse i fællesskab. Beslutningerne skal træffes så tæt på bor-
gerne som muligt, og EU bør afholde sig fra at regulere der, hvor medlemslandene selv bedre
kan nå de samme mål. I tråd hermed bør Kommissionen fortsat fokusere på bedre regulering,
herunder REFIT-programmet.
8
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
Endvidere ses det fra regeringens side vigtigt, at Kommissionen i 2016 følger op på de væsentlige
initiativer, Kommissionen forventes at præsentere i slutningen af 2015, herunder især mobilitets-
pakken samt strategien for det indre marked, der skal realisere det uudnyttede potentiale for ek-
sport af varer og serviceydelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
1543892_0010.png
4. Forhandlingsmandat for rammeaftale mellem EU og Armenien
KOM (2015) 0223
Nyt notat
1. Resumé
Forhandlingsmandatet for en ny rammeaftale mellem EU og Armenien sigter på at udbygge samarbejdet mellem
de to parter under respekt for Armeniens beslutning om at tiltræde Den Eurasiske Økonomiske Union frem for
at undertegne en associerings- og frihandelsaftale med EU. Mandatet lægger op til øget samarbejde på en række
områder: politisk dialog om såvel interne reformer i Armenien som udenrigs- og sikkerhedspolitiske spørgsmål,
området for retfærdighed, frihed og sikkerhed samt samarbejde om handel, økonomiske sektorområder og finansiel
støtte.
2. Baggrund
Det nuværende grundlag for samarbejdet mellem EU og Armenien er en samarbejdsaftale, som
trådte i kraft i 1999. På baggrund af den positive udvikling i relationerne mellem EU og Armeni-
en gennem Armeniens deltagelse i såvel EU’s naboskabspolitik som Det Østlige Partnerskab
afsluttede de to parter forhandlingerne om en associerings- og frihandelsaftale i juli 2013. Arme-
nien valgte imidlertid i september 2013 ikke at undertegne associerings- og frihandelsaftalen med
EU, idet man i stedet ønskede at tilslutte sig Den Eurasiske Økonomiske Union. I forbindelse
med topmødet i Det Østlige Partnerskab i november 2013 bekræftede EU og Armenien intenti-
onen om at udbygge det gensidige samarbejde under respekt for Armeniens ændrede strategiske
orientering. Armeniens medlemskab af Den Eurasiske Økonomiske Union trådte i kraft i januar
2015. Forhandlingsmandatet for en ny rammeaftale mellem EU og Armenien skal ses i det lys,
idet mandatet lægger op til en aftale, som respekterer de forpligtelser, som Armenien har som
medlem af Den Eurasiske Økonomiske Union, hvilket også indebærer en aftale, som er mindre
vidtgående end en associerings- og frihandelsaftale.
Kommissionen har den 22. maj 2015 fremsendt forslaget om forhandlingsmandat for forhand-
linger om en rammeaftale mellem EU og Armenien. Forslaget har hjermmel i TEU artikel 37 og
31 og skal i overensstemmelse med TEUF artikel 218 vedtages med kvalificeret flertal. Det for-
ventes, at Rådet vedtager forhandlingsmandatet således, at forhandlingerne kan indledes i efter-
året. Formålet med forhandlingerne er at indgå en rammeaftale med Armenien, som erstatter og
udbygger den eksisterende samarbejdsaftale.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 14. september, men forventes sat på dagsorde-
nen for vedtagelse på et snarligt rådsmøde.
3. Formål og indhold
Rammeaftalen mellem EU og dets medlemsstater på den ene side og Armenien på den anden
side vil generelt være baseret på respekt for demokrati, retsstatsprincipper og menneskerettighe-
der. Forslaget lægger op til styrket politisk dialog og samarbejde for at fremme disse værdier i de
armenske institutioner. Dialogen forudses også styrket på det udenrigs- og sikkerhedspolitiske
område, herunder med muligheden for armensk deltagelse i EU-ledede krisestyringsoperationer.
Betydningen af Armeniens forpligtelse til at bidrage til en fredelig og varig løsning på Nagorno-
Karabagh-konflikten understreges.
10
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
På området for retfærdighed, frihed og sikkerhed vil aftalen sigte mod samarbejde om bl.a. mi-
grationsrelaterede emner, herunder fremme af mobilitet gennem visumlempelsesaftalen og med
et langsigtet perspektiv om visumfrihed, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Uregelmæssig
immigration forventes bl.a. bekæmpet gennem tilbagetagelsesaftaler. Derudover vil aftalen inde-
holde bestemmelser om bekæmpelse af organiseret kriminalitet – herunder menneskesmugling -
og korruption samt terrorisme.
Vedrørende handel mellem EU og Armenien vil den være baseret på WTO-regler. Der forventes
endvidere bestemmelser om bl.a. toldsamarbejde, fødevaresikkerhed og intellektuelle ejendoms-
rettigheder. Desuden forventes der bestemmelser om økonomisk samarbejde og samarbejde på
en række sektorområder, herunder transport, energi og miljø. Endelig vil aftalen indeholde be-
stemmelser om finansielt samarbejde og støtte og om den institutionelle struktur, som skal danne
rammen for samarbejde og dialog.
Det forventes, at forhandlingerne om rammeaftalen kan påbegyndes i løbet af efteråret. EU’s
forhandlingsdelegation forventes at bestå af Kommissionen og EU’s høje repræsentant for uden-
rigsanliggender og sikkerhedspolitik.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det øko-
nomiske samkvem mellem Danmark og Armenien er meget begrænset.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred støtte i EU-kredsen til indledning af forhandlinger med Armenien på
baggrund af det foreliggende udkast til forhandlingsmandat i overensstemmelse med Kommissi-
onens henstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Som et led i Det Østlige Partnerskab er det vigtigt for EU fortsat at have en solid ramme for en
substantiel dialog og et bredt samarbejde med Armenien, også i en situation, hvor Armenien er
medlem af Den Eurasiske Økonomiske Union. Danmark er derfor positiv overfor udbygningen
af samarbejdet med Armenien og støtter indledningen af forhandlinger om en ny rammeaftale
mellem EU og Armenien.
11
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
1543892_0013.png
5. Ændring af forordning 1303/13 fsva. generelle bestemmelser for Regionalfonden, Soci-
alfonden, Samhørighedsfonden og Hav- og Fiskerifonden
KOM (2015) 0365
Nyt notat
1. Resumé
Forslaget fremrykker betalinger til Grækenland fra strukturfondene, samhørighedsfonden samt Hav- og Fiskeri-
fonden. Forslaget er budgetneutralt over den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020.
2. Baggrund
De aktuelle ekstraordinære likviditetsproblemer i Grækenland.
3. Formål og Indhold
Formålet med forslaget er at fremme vækst og beskæftigelse i Grækenland som supplement til
reformkrav og lån. Dette mål forfølges ved at styrke finansieringen af samhørighedsprojekter i
Grækenland fra perioden 2007-2013 og perioden 2014-2020. Dette formål varetages dels ved at
fremrykke udbetalingen af de sidste 5% af midlerne afsat til de græske strukturfondsprogrammer
for perioden 2007-2013, dels ved at indføre øgede forskudsbetalinger til de græske strukturfond-
sprogrammer i 2015 og 2016. Endelig foreslås, at EU refunderer 100% af de støtteberettigede
udgifter i de græske betalingsanmodninger vedr. projekter fra perioden 2007-2013. Som følge af
forslaget afsættes der ca. 1 mia. euro ekstra til græske projekter i både 2015 og 2016. Forslaget
omfatter Socialfonden, Regionalfonden, Samhørighedsfonden samt Hav- og Fiskerifonden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at fremrykke finansieringen af strukturfondsprojekter, vurderes
formålet kun at kunne nås med handling på EU-plan. Nærhedsprincippet er derfor overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget medfører øgede betalinger for 1,0128 mia. euro i 2015 og 2016. Da Danmark betaler
ca. 2 % af EU-budgettets udgifter, svarer forslaget til en dansk finansieringsandel på ca. 151 mio.
kr. i både 2015 og 2016.
Fsva. 2015 har Kommissionen tilkendegivet, at forslagets merudgifter kan holdes inden for eksi-
sterende bevillinger; dvs. uden merbidrag fra Danmark til EU’s budget.
13
Rådsmøde nr. 3407 (almindelige anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 14/9-15
1543892_0014.png
Fsva. 2016 anfører Kommissionen, at forslaget ikke var forudset i det fremsatte forslag til EU’s
2016-budget. Kommissionen vil derfor sandsynligvis præsentere et ændringsbrev til budgetfor-
slaget for 2016 inden udgangen af 2015. Dette forventes isoleret set at hæve udgiftsniveauet ift.
Kommissionens foreslåede udgiftsniveau for 2016, hvorfor det danske EU-bidrag isoleret set kan
stige med op til 151 mio. kr. i 2016.
Forslaget er budgetneutralt over MFF-perioden 2014-2020, da det består i fremrykning i tid af
betalinger til Grækenland. De øgede betalinger i 2015 og 2016 modsvares således af tilsvarende
mindre betalinger i 2018 og 2020.
Sagen har ikke samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til forslaget givet den unikke og ekstraordinære situation i Græ-
kenland. Rådets generelle indstilling forventes således fastlagt i september måned i en form, der
ligger meget tæt på Kommissionens forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har forståelse for forslaget givet den unikke og ekstraordinære situation i Græken-
land, idet man vil opfordre Kommissionen til så vidt muligt at finansiere forslaget via ompriorite-
ringer i 2015 og 2016.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Der er oversendt grund-
og nærhedsnotat den 7. august 2015.
14