Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
Rådsmøde 3408 - RIA Bilag 1
Offentligt
1545105_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
10. september 2015
Kontoret for Internationalt
Udlændingesamarbejde
Sagsbeh: Jesper Egevang
Sagsnr.: 2015-3053-0016
Dok.:
1719407
SAMLENOTAT
for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 14. september 2015
Dagsordenspunkter
2
Dagsordenspunkt 1
Status over situationen med hensyn til mi-
grationsbevægelserne
= Præsentation
Der foreligger ikke dokument
Den Europæiske Unions tiltag og fremtidig
programmering
=
Præsentation og orienterende debat
COM(2015) 450 final
COM(2015) 451 final
COM(2015) 452 final
COM(2015) 453 final
COM(2015) 454 final
C(2015) 6250 draft
C(2015) 6251 draft
C(2015) 6252 draft
JOIN(2015) 40 final
6
Dagsordenspunkt 2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
Dagsordenspunkt 1: Status over situationen med hensyn til mi-
grationsbevægelserne
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
[Der foreligger ikke dokumentation]
Resumé
Det er forventningen, at EU’s grænseagentur, Frontex, og EU’s asylstøtte-
kontor, EASO, på Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. sep-
tember 2014 vil præsentere de seneste migrationstrends i EU. Situationen i
Middelhavet har ændret sig til det værre i løbet af 2015 – og særligt i de
seneste måneder. Situationen på den centrale Middelhavsrute er dog stort
set uændret i årets første syv måneder. Til gengæld ses en væsentlig stig-
ning i migranter, der benytter den østlige Middelhavsrute for efterfølgende
at rejse op gennem Balkan, Ungarn og i første omgang videre til Østrig og
Tyskland. Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser og rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og rets-
forbeholdet. Fra dansk side agter man at tage præsentationen af de sene-
ste migrationstrends til efterretning.
1.
Baggrund
Situationen i Middelhavet har ændret sig til det værre i løbet af 2015 – og
særligt i de seneste måneder. Situationen på den centrale Middelhavsrute
er dog stort set uændret i årets første syv måneder. Til gengæld ses en væ-
sentlig stigning i migranter, der benytter den østlige Middelhavsrute for ef-
terfølgende at rejse op gennem Balkan, Ungarn og i første omgang videre
til Østrig og Tyskland.
Migrationsudfordringerne blev senest drøftet på Det Europæiske Råds mø-
de den 25.-26. juni 2015, ved det ekstraordinære RIA-rådsmøde den 20.
juli 2015 og på det uformelle udenrigsministermøde, Gymnich, den 4.-5.
september 2015.
Kommissionen offentliggjorde den 13. maj 2015 en meddelelse om en ny
europæisk dagsorden for migration. I forlængelse heraf har Kommissionen
fremlagt en række forslag til nye initiativer, herunder bl.a. styrkelse af Tri-
ton-operationen i Middelhavet under ledelse af EU’s grænseagentur, Fron-
2
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
tex, omfordeling og genbosætning samt etablering af registrerings- og
modtagecentre i frontlinjemedlemsstaterne. Herudover er der taget initiati-
ver til udvidelse af nærområdeindsatser i både Nordafrika og langs migra-
tionsruten fra Afrikas Horn samt afholdelse af topmøde mellem EU-
landene og relevante lande i Afrika og et højniveaumøde mellem EU-
landene og Balkan-landene samt Tyrkiet om migrationsstrømmene på Bal-
kan.
Det er forventningen, at Frontex og EU’s asylstøttekontor, EASO, på
Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 vil præ-
sentere de seneste migrationstrends.
2.
Indhold
Status ultimo august 2015 på migrationsstrømmene i Middelhavsregionen
og antallet af migranter baseret på tal fra særligt Frontex og EASO
Situationen i Middelhavet har ændret sig til det værre i løbet af 2015 – og
særligt i de seneste måneder. I juli 2015 var det samlede antal ulovlige
grænsekrydsninger til EU ca. 108.000. I alt er der i årets første syv måne-
der registreret ca. 340.000 ulovlige krydsninger. Det tilsvarende tal for
2014 var godt 123.000. Udviklingen forventes at være fortsat i august (der
foreligger endnu ikke opgørelser).
Antallet af asylansøgere og økonomiske migranter, der benytter den cen-
trale Middelhavsrute (fra særligt Libyen til Italien), er dog stort set uæn-
dret i årets første syv måneder. Siden maj 2015 er der kommet godt 20.000
migranter om måneden til Italien. Ifølge Frontex er der ikke tegn på, at
strømmen vil aftage.
Til gengæld ses en eksplosiv stigning i migranter, der benytter den østlige
Middelhavsrute (altovervejende fra Tyrkiet til Grækenland, og særligt ad
den korte søvej).
I de første syv måneder af 2015 er der konstateret ca. 130.000 ulovlige
grænsekrydsninger over Grækenlands eksterne grænse, en syvdobling i
forhold til samme periode i 2014. Stigningen er særligt indtrådt i de sene-
ste måneder. 50.000 ankom alene i juli måned. Udviklingen formodes iføl-
ge UNHCR at være fortsat i august.
3
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
Der er således ankommet flere migranter til Grækenland fra Tyrkiet i juli
2015 end i hele 2014. 90 % vurderes at rejse videre til Makedonien og
Serbien for efterfølgende at genindrejse i EU, altovervejende i Ungarn. I
årets første syv måneder havde kun godt 7400 søgt om asyl i Grækenland.
På den østlige Middelhavsrute har syrere i 2015 udgjort den største gruppe
med 60 %. På den centrale Middelhavsrute udgør eritreere i 2015 den stør-
ste gruppe med 23 %.
Det bemærkes, at langt hovedparten (ca. 90 % i henhold til UNHCR) af de,
der er indrejst i Grækenland og Serbien rejser videre og formodes at befin-
de sig i andre EU-lande, herunder navnlig Østrig, Tyskland og Sverige.
Antallet af registrerede asylansøgninger i EU+-landene (EU28 plus Norge
og Schweiz) oversteg i juli 2015 for første gang 100.000 og nåede op på
knap 124.000 svarende til en stigning 28 % i forhold til måneden før. Sær-
ligt over de seneste tre måneder er antallet af ansøgninger steget kraftigt.
De vigtigste oprindelseslande blandt registrerede ansøgere var i juli 2015
Syrien, Afghanistan og, Balkan-landene. Der blev registreret en stigning i
antallet af registrerede ansøgninger blandt 20 af de 25 højest rangerede op-
rindelseslande. Der skete dog et fald i ansøgninger fra eritreere.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5.
Høring
Sagen har ikke givet anledning til at foretage høring.
6.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen.
4
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
1545105_0005.png
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Man agter fra dansk side at tage præsentationen af de seneste migrations-
trends til efterretning.
9.
Europa-Parlamentet
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om Europa-
Parlamentets holdning til sagen.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Specialudvalget er orienteret skriftligt om sagen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12. Forhandlingssituationen, herunder dansk holdning
Man agter fra dansk side at tage præsentationen af de seneste migrations-
trends til efterretning.
13. Indstilling
Det indstilles,
at man fra dansk side henholder sig til det, der fremgår under punkt
12.
Sagen skønnes at skulle forelægges for Folketingets Europaudvalg til ori-
entering.
5
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
Dagsordenspunkt 2: Den Europæiske Unions tiltag og fremtidig pro-
grammering
Nyt notat.
Sagen er delvist omfattet af det danske retsforbehold.
COM(2015) 450 final
COM(2015) 451 final
COM(2015) 452 final
COM(2015) 453 final
COM(2015) 454 final
C(2015) 6250 draft
C(2015) 6251 draft
C(2015) 6252 draft
JOIN(2015) 40 final
Resumé
Kommissionen fremlagde den 9. september 2015 forud for det ekstraordi-
nære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 en
”migrationspakke” indeholdende en række forslag, herunder lovgivnings-
mæssige initiativer, med sigte på at styrke håndteringen af den aktuelle si-
tuation på migrationsområdet i EU på kort og langt sigt. Formandskabet
forventes at anmode Kommissionen om at redegøre for indholdet af pak-
ken samt at anmode om medlemsstaternes umiddelbare bemærkninger.
Migrationspakken indeholder retsakter om dels en midlertidig omforde-
lingsordning af asylansøgere i tilfælde af massiv tilstrømning og dels en
permanent omfordelingsmekanisme indarbejdet i en revideret Dublin-
forordning, en retsakt om etablering af en europæisk liste over sikre op-
rindelseslande med henblik på hurtigere asylsagsbehandling, meddelelse
om en europæisk handlingsplan for tilbagesendelser, en meddelelse om
den eksterne dimension i Europas flygtningekrise, to kommissionsbeslut-
ninger om en EU trustfond til fremme af stabilitet og håndtering af grund-
læggende årsager til ulovlig migration i Afrika samt en meddelelse om ud-
budsregler i forbindelse med den aktuelle asylkrise. Flere af forslagene er
omfattet retsforbeholdet. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet.
6
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
1.
Baggrund
Migrationsudfordringerne blev senest drøftet på DER den 25.-26. juni
2015 og ved det ekstraordinære RIA-rådsmøde den 20. juli 2015. Det Eu-
ropæiske Råd vedtog på sit ekstraordinære møde den 23. april 2015 en er-
klæring om håndteringen af migrationsstrømme, herunder 1) En udvidelse
af Frontex’ operationer på og ved Middelhavet, 2) omfordeling og genbo-
sætning, 3) bekæmpelse af menneskesmugling, 4) bekæmpelse af ulovlig
migration gennem samarbejde med oprindelses- og transitlande, samt en
øget indsat med henblik på at tilbagesende afviste asylansøgere til hjem-
landene. 5) Finansiel- og ekspertstøtte til særligt ramte medlemsstater fra
Kommissionen og Det Europæiske Asylstøttekontor, EASO.
Kommissionen offentliggjorde den 13. maj 2015 en meddelelse om en eu-
ropæisk dagsorden for migration indeholdende en lang række forslag til
initiativer. Blandt initiativerne, der er under udmøntning, herunder på bag-
grund af Det Europæiske Råds konklusioner fra 25.-26. juni 2015 og efter-
følgende beslutninger i Rådet (retlige og indre anliggender) den 20. juli
2015, kan nævnes: 1) Væsentlig styrkelse af søoprationerne i Middelhavet
og det Ægæiske Hav under koordination af Frontex, 2) etablering af mod-
tage- og registreringscentre (såkaldte ”hotspots”) i Italien og Grækenland
med assistance fra både Frontex og EASO, 3) udmøntning af en europæisk
omfordelingsordning på frivilligt grundlag til fordel for Italien og Græken-
land, 4) udmøntning af en europæisk genbosætningsordning på frivilligt
grundlag, 5) forberedelse af en fælles sikkerheds- og forsvarsmission
(CSDP-mission) med henblik på bl.a. ødelæggelse af menneskesmuglernes
aktiver (bådene) og smuglernes forretningsmodel, 6) forberedelse af et
EU-Afrika-topmøde i november 2015 samt 7) et højniveaumøde for uden-
rigs- og indenrigsministre med landene på Balkan og Tyrkiet, samt en
række andre tiltag under forberedelse og udmøntning.
Danmark har bidraget til udmøntningen af de hidtidige initiativer med bå-
de udstyr og ekspertbistand til initiativerne i Middelhavet og i frontlinje-
medlemsstaterne, herunder bl.a. et Challengerfly fra forsvaret, og tager ak-
tiv del i forberedelserne af topmødet og højniveaumødet med de vægtigste
tredjelande, der repræsenterer flygtningenes og de økonomiske migranters
oprindelses- og transitlande. Derudover er Danmark leder og væsentligste
bidragsyder blandt medlemsstaterne til et europæisk udviklings- og beskyt-
telsesprogram omkring Syrien.
7
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
1545105_0008.png
Det luxembourgske formandskab har indkaldt til ekstraordinært rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 14. september 2014, hvor Kommissio-
nen vil præsentere en migrationspakke indeholdende en række nye initiati-
ver, herunder udmøntning af initiativer inden for rammerne af Det Euro-
pæiske Råds erklæring af 23. april 2015 og Det Europæiske Råds konklu-
sioner fra den 25.-26. juni 2015 såvel som forslag til initiativer indeholdt i
Kommissionens meddelelse af 13. maj 2015 om En Europæisk Dagsorden
for Migration.
Det danske retsforbehold
Sagen er delvist omfattet af retsforbeholdet. Hvor Kommissionens forslag
er omfattet af retsforbeholdet, fremgår det nedenfor under gennemgangen
af de enkelte forslag.
2.
Indhold
Kommissionen præsenterede den 9. september 2015 forud for Rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 en migrationspakke
indeholdende en række initiativer, herunder lovgivningsmæssige initiati-
ver, med sigte på en styrkelse af håndteringen af den aktuelle migrationssi-
tuation i EU og i flygtningenes og de økonomiske migranters oprindelses-
og transitlande. Migrationspakken indeholder følgende forslag og medde-
lelser:
o
Permanent omfordelingsmekanisme inden for rammerne af en re-
videret Dublin-forordning
COM(2015) 450 final
Kommissionen lægger op til en ændring af Dublin-forordningen med hen-
blik på at indarbejde bestemmelser om en permanent og obligatorisk om-
fordelingsmekanisme, der kan tages i anvendelse i specifikke nødsituatio-
ner i enkelte medlemsstater, og sikre omfordeling fra disse medlemsstater
til andre EU-lande. Mekanismen aktiveres af Kommissionen ved delegere-
de retsakter.
Formålet er – i klart definerede nødsituationer – at sikre en fair fordeling
af asylansøgere med klart behov for international beskyttelse. Forslaget
vedrører alene asylansøgere fra oprindelseslande, for hvilke den gennem-
snitlige anerkendelsesprocent i EU er mindst 75 %.
8
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
Kommissionens forslag fremsættes på baggrund af Traktatens artikel
78(2)(e) om kriterier og procedurer til bestemmelse af, hvilken medlems-
stat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsi-
diær beskyttelse. Dette er samme hjemmel som den eksisterende Dublin-
forordning.
Det fremgår af forslaget, at Danmark ikke vil være omfattet af forord-
ningsforslaget på grund af det danske retsforbehold, men at Danmark er
tilknyttet forordningen via en parallelaftale. Ifølge parallelaftalen skal
Danmark give meddelelse til Kommissionen, hvorvidt Danmark agter at
gennemføre forordningsændringen. Sker dette ikke inden for angivne tids-
frister, betragtes parallelaftalen om Danmarks deltagelse i Dublin- og Eu-
rodac-forordningerne som opsagt.
o
Midlertidig omfordelingsordning fra Italien, Grækenland, Ungarn
COM(2015) 451 final
Dette forslag om midlertidig omfordeling skal ses som supplement til den
eksisterende frivillige omfordelingsordning vedtaget i Rådet (retlige og in-
dre anliggender) den 20. juli 2015 til fordel for Italien og Grækenland.
Forslaget udvider ordningen til også at omfatte Ungarn, og antallet af asyl-
ansøgere, der skal fordeles mellem de øvrige EU-lande, øges med yderli-
gere 120.000 asylansøgere. Ordningen skal gælde for en 2-årig periode.
På grund af retsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i ordningen.
o
Liste over sikre oprindelseslande
COM(2015) 452 final
Formålet med forslaget er at styrke bestemmelserne om sikre oprindelses-
lande i asylproceduredirektivet. Dette skal ske gennem en smidiggørelse af
sagsbehandlingen i form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en an-
søgning fra en asylansøger dels vurderes at være ubegrundet, og dels
kommer fra et land der optræder på listen over sikre oprindelseslande. Li-
sten indeholdt i forslaget omfatter Tyrkiet og Vestbalkan (Albanien, Bos-
nien-Herzegovina, Makedonien, Kosovo, Montenegro, Serbien).
På grund af det danske retsforbehold deltager Danmark ikke i asylprocedu-
redirektivet. Af samme grund kan Danmark ikke deltage i forslaget om
sikre oprindelseslande. Forbeholdet er korrekt gengivet i forslaget.
9
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
o
EU-handlingsplan om tilbagesendelse
COM(2015) 453 final/C(2015)
Kommissionens meddelelse om tilbagesendelse af udlændinge, der ophol-
der sig ulovligt i EU, skal effektivisere, styrke og videreudvikle det euro-
pæiske tilbagesendelsessystem, der er karakteriseret ved en relativ lav ef-
fektiv tilbagesendelsesprocent på 40 % af personer i udsendelsesposition.
Forslaget indeholder en lang række forslag til initiativer, herunder styrkel-
se af frivillig hjemsendelse, større brug af tilbageholdelse for at undgå vi-
dere rejse til andre EU-lande (sekundære bevægelser), bedre brug af EU’s
eksisterende IT-systemer, styrkelse af Frontex’ rolle i forhold til planlæg-
ning og gennemførelse af tilbagesendelser samt styrkelse af samarbejde
med oprindelses- og transitlande om tilbagetagelse af egne statsborgere,
herunder brug af incitamenter. Der nævnes en lang række prioritetslande
på baggrund af antallet af personer i udsendelsesposition i EU, med hvilke
der skal iværksættes højniveaudialog om tilbagetagelse. I tilknytning til
meddelelsen har Kommissionen også fremlagt et udkast til en tilbagesen-
delsesmanual i form af en Kommissions-henstilling.
o
Den eksterne dimensions rolle til håndtering af flygtningekrisen i
Europa
JOIN(2015) 40 final
Meddelelsen om den eksterne dimension i flygtningekrisen er i brede ter-
mer rettet imod håndteringen af årsagerne til migration og flygtninge-
strømme, navnlig konflikt og fattigdom, samt mod de nærområder og tran-
sitlande, som er hårdt påvirket af krisen.
I meddelelsen anlægges en helhedsorienteret tilgang, herunder EU’s eks-
terne instrumenter – diplomati, udviklingsbistand og humanitære indsatser
– der kan bringes yderligere i spil ift. de store indsatser, som allerede er i
gang. Med et budget på 96,8 mia. euro for perioden 2014-20 har EU’s eks-
terne samarbejde en vigtig rolle ift. at bekæmpe fattigdom, ulighed og ar-
bejdsløshed samt i relation til fredsopbygning, menneskerettigheder, god
regeringsførelse i regioner og lande, hvorfra flygtninge kommer.
Meddelelsen peger endvidere på behovet for politisk engagement i løsning
af konflikterne i Syrien, Irak og Libyen samt humanitær bistand. Bl.a.
nævnes Syrien-trustfonden, der bidrager til stabilisering og genopbygning
10
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
af Syrien. På samme måde nævnes planerne om etablering af en trustfond
for håndtering af grundlæggende årsager til migration i Afrika.
Nærområderne huser langt størstedelen af flygtningene. I meddelelsen pe-
ges på EU’s indsatser ift. at støtte Libanon, Jordan og Tyrkiet med huma-
nitær bistand samt regionale beskyttelsesprogrammer.
Tyrkiet og landene på det vestlige Balkan er væsentlige transitlande samti-
dig med, at de er kandidatlande til EU. EU har iværksat en dialog med
Tyrkiet ift. håndteringen af de syriske flygtninge og Tyrkiet modtager i
2015 175 mio. euro i støtte. Sammen med landene på det vestlige Balkan
vil Tyrkiet også kunne drage nytte af et nyt regionalt migrationsprogram.
Blandt årsagerne til migration fra Afrika, herunder fra Nordafrika, nævner
meddelelsen konflikter, radikalisering, menneskerettighedskrænkelser, fat-
tigdom og manglende perspektiver. Her peges på EU’s mange-facetterede
engagement i både oprindelses- og transitlande; Mali, Niger, CAR, Eritrea,
Sudan og Somalia samt Yemen og Libyen, hvor udviklingsindsatser går
hånd i hånd med bl.a. grænsemissioner, stabiliseringsindsatser, kapacitets-
opbygning mv.
Endelig peges på EU’s eksterne instrumenter som løftestang til mere effek-
tive tilbagetagelsesaftaler samt på behovet for at bekæmpe menneske-
smugling. I forhold til bekæmpelse af menneskesmugling spiller EU’s mi-
litære operation i Middelhavet (EUNAVFOR MED) en nøglerolle, men
der peges også på en generel styrkelse af dette aspekt på EU’s missioner i
regionen.
o
Etablering og finansiering af EU trustfond
C(2015) 6251 draft/ C(2015) 6252 draft
Kommissionen fremlægger beslutning om at etablere en trustfond. Herud-
over fremlægger Kommissionen beslutning om at bidrage med et beløb på
max. 1 mia. euro fra den 11. europæiske udviklingsfond (EUF) til den nye
fond for migration samt en række bilag med eksempler på støtteberettigede
aktiviteter. Den samlede finansiering fra EU’s forskellige programmer for-
ventes at beløbe sig til 1,8 mia. euro.
Fondens fokus er kriserne i Sahel-regionen, ved Tchad-søen samt på Afri-
kas Horn og i Nordafrika. Fonden vil støtte alle aspekter af stabilitet og bi-
drage til bedre håndtering af migration, ligesom den vil adressere de un-
derliggende årsager til destabilisering, tvungen og irregulær migration,
11
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
bl.a. ved at fremme modstandsdygtighed, økonomiske og lige muligheder,
sikkerhed og udvikling.
Fondens indsatser skal koordineres med nationale og regionale rammeafta-
ler og andre udviklingspartneres instrumenter.
Fonden vil blive etableret på baggrund af aftale mellem Kommissionen og
de donorer, der ønsker at bidrage finansielt til fonden. Følgende lande
nævnes: Spanien, der skriftligt har tilkendegivet sin interesse i at bidrage,
mens Frankrig, Italien, Nederlandene og Danmark har vist stor interesse.
Drøftelser pågår med Tyskland og UK.
Der lægges op til, at den konstituerende aftale mellem Kommissionen og
donorerne vil definere de specifikke målsætninger såvel som regler og
procedurer for beslutningsprocessen i fonden, herunder etablere en besty-
relse og en operationel komite. Der lægges endvidere op til at fonden ud-
løber 31. dec. 2020.
o
Udbudsregler i forbindelse med den aktuelle asylkrise
COM(2015) 454 final
Kommissionens meddelelse om udbudsregler i forbindelse med den aktu-
elle asylkrise omhandler de udfordringer den aktuelle asylkrise afsted-
kommer i medlemsstaterne i forhold til tilvejebringelse af den nødvendige
infrastruktur i form af bl.a. indkvartering, indkøb af bl.a. telte, containere,
tæpper, mad mv., samt tjenesteydelser. Formålet med meddelelsen er at
præcisere over for medlemsstaterne fleksibiliteten i de eksisterende euro-
pæiske udbudsregler med henblik på så vidt mulig at smidiggøre håndte-
ringen af den aktuelle asylkrise, herunder i akutte nødsituationer.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at redegøre for
dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens beslutning om etablering af en trustfond har konsekvenser
for EU’s budget, idet der lægges op til at finansiere 405 mio. euro af fon-
dens samlede kapital med midler fra EU-budgettets udgiftskategori 4
12
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
(Globale Europa). Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvorvidt tiltaget
kan finansieres via omprioriteringer eller om der er behov for merbevil-
ling. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettets udgifter, hvilket sva-
rer til en dansk finansieringsandel på 60 mio. kr.
Kommissionens tre forslag til retsakter (midlertidig omfordelingsordning,
ændring af Dublin-forordningen, sikre oprindelseslande) er alle fremsat
med hjemmel i Traktatens, tredje del, afsnit V, og er dermed omfattet af
retsforbeholdet. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af retsakter-
ne, som ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Det fremgår af forslaget til ændring af Dublin-forordningen, at Danmark
ikke vil være omfattet af forordningsforslaget på grund af det danske rets-
forbehold, men at Danmark er tilknyttet forordningen via en parallelaftale.
Ifølge parallelaftalen skal Danmark give meddelelse til Kommissionen om,
hvorvidt Danmark agter at gennemføre forordningsændringen inden for
angivne tidsfrister. Sker dette ikke, betragtes parallelaftalen om Danmarks
deltagelse i Dublin- og Eurodac-forordningerne som opsagt.
Danmarks fortsatte tilslutning til Dublin-forordningen på mellemstatsligt
grundlag vil ikke i sig selv have statsfinansielle konsekvenser. Eventuelle
afledte statsfinansielle konsekvenser kan ikke vurderes nærmere på nuvæ-
rende tidspunkt.
Kommissionens øvrige meddelelser og beslutninger har ikke lovgivnings-
mæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
13
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Der er behov for en omfattende indsats for at håndtere de store udfordrin-
ger, som Europa står over for. Der må trækkes på alle de instrumenter, EU
har til rådighed. Som følge af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i den
fælles asylpolitik, og kan derfor hverken deltage i den eksisterende eller
den foreslåede supplerende midlertidige omfordelingsordning. Herudover
vil Danmark ikke deltage i den foreslåede permanente, bindende omforde-
lingsmekanisme. Samtidig lægger Danmark stor vægt på at forblive en del
af Dublin-systemet.
Man støtter etablering af en europæisk liste over sikre oprindelseslande,
som Danmark dog ikke kan deltage i på grund af retsforbeholdet.
Danmark støtter en langt mere effektiv tilbagesendelsespolitik, herunder til
det afrikanske kontinent, og lægger vægt på en bedre samtænkning af ud-
viklingspolitik, handelspolitik og andre udenrigspolitiske instrumenter
med henblik på at sikre effektive tilbagesendelsesaftaler. Fra dansk side
ses frem til Valletta-topmødet, der er et vigtigt skridt i styrkelse af samar-
bejdet med EU's afrikanske partnere om konkrete resultater på dette områ-
de. Danmark er indstillet på at deltage med praktisk bistand til de fælles
registreringscentre (”hotspots”), der er omtalt i konklusionerne fra mødet i
Det Europæiske Råd den 25. – 26. juni 2015. Desuden lægger man vægt på
styrket bekæmpelse af menneskesmugling. Danmark lægger også vægt på
en effektiv kontrol af de ydre grænser. Man stiller sig principielt positiv
over for etablering og finansiering af en europæisk trustfond for stabilitet
og bekæmpelse af grundlæggende årsager til irregulær migration fra og i
Afrika. Der er behov for en markant styrket nærområdeindsats. Finansie-
ringen af trustfonden ved brug af EU-budgetmidler skal så vidt muligt ske
via omprioriteringer. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at
EU’s overordnede udgiftslofter overholdes.
9.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse i sagen.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Specialudvalget er orienteret skriftligt om sagen.
14
Rådsmøde nr. 3408 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde RIA 14/9-15
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
15