Finansudvalget 2015-16
Aktstk. 133
Offentligt
1648228_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 21. juni 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (Aktstykke nr. 133 - § 7.
Finansministeriet) af 17. juni 2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan aktstykke 133 vil påvirke beskæftigelsen i kommu-
nerne under antagelse af hhv. uændret varekøbskvote, stigende varekøbskvote og
faldende varekøbskvote?
Svar
Det vil være op til den enkelte kommune at fastlægge, hvordan de aftalte økono-
miske rammer skal realiseres lokalt. Det er således kommunerne selv, der fastlæg-
ger niveauet for den offentlige service samt antallet og sammensætningen af de
kommunalt ansatte.
Der findes ikke en entydig sammenhæng mellem væksten i det offentlige forbrug
og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Forholdet mellem forbrugsvæksten
og beskæftigelsesudviklingen afhænger generelt af den konkrete prioritering mel-
lem lønudgifter til de offentligt ansatte og det offentliges køb af varer og tjenester
i den private sektor.
Det lægges til grund, at der med effekten af aktstykke 133 henvises til de kommu-
nale serviceudgifter i 2017. Samlet set indebærer den aftalte serviceramme for
2017 et fald på ca. 0,4 mia. kr. i forhold til den aftalte serviceramme for 2016, når
der korrigeres for løft af kommunal service, som indgår i det statslige udgiftsloft,
jf. svar på spørgsmål nr. 1 (Aktstykke 133)
af 17. juni 2016.
Det bemærkes, at der med aftalen om kommunernes økonomi for 2017 er tilbage-
ført 2,2 mia. kr. af det kommunale omprioriteringsbidrag. Som følge af Folketin-
gets vedtagelse om, at hele omprioriteringsbidraget for 2017 skal tilbageføres til
kommunerne i 2017, vil de resterende ca. 0,2 mia. kr. blive tilbageført i forbindelse
med finansloven for 2017.
Der skønnes ikke særskilt over det offentlige forbrug fordelt på stat, kommuner
og regioner i konjunkturvurderingerne. Besvarelsen tager derfor afsæt i en generel
virkning af en ændring af det offentlige forbrug.
Hvis det forudsættes, at de offentlige forbrugsudgifters sammensætning på løn og
varekøb i 2017 fastholdes på samme niveau som i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2016,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 133 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil oplyse hvordan aktstykke 133 vil påvirke beskæftigelsen i kommunerne, til finansministeren
1648228_0002.png
Side 2 af 2
vil en nedjustering af de offentlige forbrugsudgifter på 0,4 mia. kr. rent bereg-
ningsteknisk indebære knap 1.000 færre fuldtidsbeskæftigede
1
offentligt ansatte.
En faldende varekøbskvote, som forøger lønsumskvoten, vil isoleret set medføre
et højere antal fuldtidsbeskæftigede offentligt ansatte i ovenstående regneeksem-
pel, ligesom en stigende varekøbskvote, der fortrænger lønsumskvoten, isoleret set
vil reducere antallet af fuldtidsbeskæftigede offentligt ansatte.
Det bemærkes, at denne beregning er baseret på en
gennemsnitsbetragtning
for en
offentligt fuldtidsansat i en nationalregnskabsmæssig sammenhæng.
Det bemærkes endvidere, at der er tale om en beregningsteknisk udvikling, som
ikke kan siges at afspejle forventninger til den faktiske udvikling i den offentlige
beskæftigelse i kommunerne i 2017. Der er således ikke tale om en vurdering af de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser i kommunerne ved aktstykket, ligesom det
heller ikke med afsæt i ovenstående kan lægges til grund, at beskæftigelsen i kom-
munerne vil falde som følge af økonomiaftalen. Endvidere er der ikke taget højde
for eventuelle ændringer af de kommunale serviceudgifter i 2017, der f.eks. kan
følge af aftale om finansloven for 2017.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Det forudsættes, at en fuldtidsbeskæftiget arbejder 222 dage ∙ 7.4 timer = 1.642 timer årligt. Afrundet til nærmeste 1.000
fuldtidsbeskæftigede.
1