Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
NOTAT
2
.
november
2015
REFORM AF DEN
EUROPÆISKE ARRESTORDRE
NØDVENDIG
Kontakt:
Researcher, Sarah Vormsby
+45 21 81 56 30
sav@thinkeuropa.dk
RESUME
Selv
om
den
europæiske
arrestordre
ikke
er
blandt
de
22
retsakter,
som
danskerne
skal
stemme
om
d.
3.
december,
har
den
alligevel
fået
en
hel
del
omtale
i
debatten
forud
for
folkeafstemningen.
Afstemningen
har
da
også
indirekte
betydning
for
Danmarks
fremtidige
deltagelse
i
arrestordren.
Danmark
vil
nemlig
før
eller
siden
blive
tvunget
ud
af
samarbejdet,
når
reglerne
revideres
og
overgår
til
et
overstatsligt
samarbejde,
medmindre
vi
omdanner
retsforbeholdet
til
en
tilvalgsordning.
Tilvalgsordningen
vil
med
andre
ord
sikre
fortsat
dansk
deltagelse
i
arrestordren
og
indflydelse,
når
reglerne
skal
revideres.
Siden
indførelsen
i
2004
er
den
europæiske
arrestordre
imidlertid
blevet
kritiseret
fra
flere
kanter.
Kritikken
har
især
handlet
om
de
tilfælde,
hvor
reglerne
har
ført
til
ønske
om
udlevering
på
baggrund
af
meget
små
forbrydelser.
Bekymringen
går
på,
om
danske
borgere
på
baggrund
af
bagateller
risikerer
at
blive
udleveret
til
et
andet
EU-‐land
med
ringere
retssikkerhed
end
i
Danmark.
Dette
notat
viser,
at
en
del
af
kritikken
af
arrestordren
er
begrundet,
og
at
der
er
rum
for
forbedring,
når
reglerne
skal
revideres.
Men
notatet
viser
også,
at
de
enkelte
lande
med
deres
nationale
lovgivning
arbejder
på
at
dæmme
op
for
utilsigtet
brug
af
reglerne
i
bagatelsager.
Dertil
kommer,
at
den
europæiske
arrestordre
er
et
afgørende
værktøj
for
politiet
og
myndigheder
i
de
enkelte
lande,
når
det
handler
om
at
bekæmpe
organiseret
kriminalitet
og
terror.
Samlet
set
synes
fordelene
i
høj
grad
af
overskygge
problemerne
med
arrestordren.
Tænketanken EUROPA 2015
·
kontakt@thinkeuropa.dk
·
thinkeuropa.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
HOVEDKONKLUSIONER:
•
Den
europæiske
arrestordre
er
ikke
omfattet
af
retsforbeholdet,
og
dan-‐
skerne
skal
derfor
ikke
stemme
om
den
d.
3.
december.
Danmark
er
alle-‐
rede
med
i
samarbejdet.
Den
europæiske
arrestordre
er
et
vigtigt
redskab
for
dansk
politi.
Alene
i
2014
udstedte
Danmark
115
arrestordrer,
hvoraf
78
mistænkte
blev
ud-‐
leveret
til
Danmark.
Heraf
var
34
relateret
til
narkotikakriminalitet
og
4
til
terrorisme.
Den
europæiske
arrestordre
er
flere
gange
blevet
kritiseret
for
at
blive
brugt
til
bagatelforbrydelser,
og
flere
eksempler
viser,
at
der
har
været
problemer
med
proportionaliteten
i
kravene
om
udlevering.
Medlemslandene
bestræber
sig
imidlertid
nationalt
på
at
sørge
for,
at
den
forbrydelse,
som
ligger
til
grund
for
arrestordren,
er
tilstrækkelig
grov
til
at
kræve
udlevering.
Retssikkerheden
for
udleverede
personer
er
sikret
igennem
en
række
direktiver,
som
Kommissionen
har
vedtaget
efter
indførelsen
af
den
eu-‐
ropæiske
arrestordre.
De
fungerer
som
en
pakkeløsning,
der
sikrer,
at
ud-‐
leverede
personer
har
ret
til
informationer,
advokatbistand
og
tolke.
Reglerne
for
den
europæiske
arrestordre
giver
medlemslandene
en
ræk-‐
ke
muligheder
for
at
afvise
at
gennemføre
en
europæisk
arrestordre.
Det
er
f.eks.
tilfældet,
når
en
eftersøgt
person
er
mindreårig
eller
er
eftersøgt
for
en
gerning,
som
ikke
er
ulovlig
i
det
medlemsland,
som
gennemfører
arrestordren.
Hvis
en
europæisk
arrestordre
kræver
et
medlemslands
statsborger
udleveret
til
strafafsoning,
kan
medlemslandet
vælge,
om
det
vil
udlevere
borgeren,
eller
om
landet
selv
vil
gennemføre
straffen.
Danmark
har
flere
gange
gjort
brug
af
denne
mulighed.
Når
den
europæiske
arrestordre
på
et
tidspunkt
skal
revideres,
vil
Dan-‐
mark
ryge
ud
af
samarbejdet,
hvis
retsforbeholdet
fastholdes.
Med
en
til-‐
valgsordning
kan
Danmark
selv
vælge,
om
vi
ønsker
at
fortsætte
som
en
del
af
den
europæiske
arrestordre.
Samtidig
vil
Danmark
få
mulighed
for
at
sætte
sit
fingeraftryk
på
lovgivningen
i
Rådet
for
den
Europæiske
Uni-‐
on,
og
derigennem
sikre
danske
borgeres
retssikkerhed
i
EU.
•
•
•
•
•
•
•
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Den
3.
december
skal
danskerne
stemme
om
at
omdanne
retsforbeholdet
til
en
tilvalgsordning,
som
betyder,
at
Danmark
tilvælger
22
retsakter
inden
for
EU’s
retspolitik.
Debatten
op
til
folkeafstemningen
har
været
præget
af
en
del
forvirring
om,
hvad
de
22
retsakter
egentlig
omhandler,
f.eks.
mht.
den
europæi-‐
ske
arrestordre.
I
september
skrev
Folkebevægelsen
mod
EU
på
deres
hjemme-‐
side,
at
”med
en
tilvalgsordning
er
Den
Europæiske
Arrestordre
en
af
de
retsakter,
som
Danmark
umiddelbart
tiltræder”.
1
Danmark
deltager
imidlertid
allerede
i
den
europæiske
arrestordre.
Den
er
nemlig
ikke
omfattet
af
det
danske
retsforbehold,
fordi
den
blev
vedtaget
i
2002
–
flere
år
før
Lissabontraktaten
gjorde
hele
EU’s
retspolitik
overstatslig.
Og
der
er
ingen
aktuelle
planer
i
EU
om
at
revidere
retsakten
om
arrestordren,
som
derved
forbliver
mellemstatslig.
Derfor
skal
danskerne
ikke
tage
stilling
til,
om
Danmark
fortsat
skal
være
med
i
den
europæiske
arrestordre
den
3.
december.
Der
er
imidlertid
ingen
tvivl
om,
at
en
revision
af
reglerne
før
eller
siden
vil
gøre
samarbejdet
om
arrestordren
overstatsligt.
Hvis
Danmark
vælger
at
fastholde
retsforbeholdet,
vil
det
sende
os
ud
af
samarbejdet,
når
revisionen
gennemføres,
og
Danmark
vil
være
udelukket
fra
at
præge
udformningen
af
de
nye
regler
på
grund
af
retsforbeholdet.
Med
tilvalgsordningen
vil
Folketinget
derimod
kunne
beslutte,
om
Danmark
fortsat
skal
være
en
del
af
arrestordren,
og
Danmark
vil
kunne
deltage
i
forhandlingerne
om
de
nye
regler.
Selvom
den
europæiske
arrestordre
ikke
er
en
del
af
de
22
retsakter,
som
danskerne
skal
stemme
om
den
3.
december,
er
den
derfor
stadig
relevant
at
se
nærmere
på.
Ikke
mindst
fordi
arrestordren
siden
den
trådte
i
kraft
1.
januar
2004,
har
været
udsat
for
hård
kritik
fra
bl.a.
CEPOS,
Folkebevægelsen
mod
EU
og
Dansk
Folkeparti.
De
har
kritiseret
arrestordren
for
at
være
for
vidtgående,
fordi
den
indebærer,
at
danske
borgere
kan
udleveres
til
strafforfølgning
i
et
EU-‐
land
med
ringere
retssikkerhed
end
Danmark.
Er
bekymringerne
begrundede,
og
hvordan
forholder
det
sig
med
den
europæiske
arrestordre
og
dens
brug
i
Danmark?
Hvad er den europæiske arrestordre?
Den
europæiske
arrestordre
blev
vedtaget
i
2002
efter
ønske
fra
medlemslande-‐
ne
og
Kommissionen.
Forslaget
om
at
etablere
en
europæisk
arrestordre
blev
fremsat
af
Kommissionen
i
september
2001,
i
kølvandet
på
angrebet
på
World
1
EU’s retssystem har allerede spillet fallit, Folkebevægelsen mod EU, 10. september 2015
(http://www.folkebevaegelsen.dk/nyheder/blog/article/eu-s-retssystem-har-allerede).
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Trade
Center
den
11.
september
2001.
Begrundelsen
var,
at
det
i
lyset
af
terrortruslen
var
nødvendigt
at
styrke
det
retlige
samarbejde
i
kampen
mod
terror
og
grænseoverskridende
kriminalitet.
2
Arrestordren
sikrer,
at
medlemslande
kan
få
udleveret
kriminelle
til
straffor-‐
følgning
eller
afsoning
for
en
forbrydelse,
hvor
strafferammen
er
på
12
måneder
eller
derover.
I
Danmark
vil
det
f.eks.
sige,
at
en
franskmand
som
begår
vold
i
Danmark
og
derefter
tager
til
Frankrig,
kan
udleveres
ved
en
europæisk
arrestordre,
fordi
en
voldsdom
i
Danmark
kan
give
op
til
tre
års
fængsel.
3
Hvis
gerningsmanden
allerede
er
dømt
for
forbrydelsen
i
et
andet
land,
skal
straffen
dog
kun
være
på
mindst
fire
måneder.
4
Det
kræves
også,
at
forbrydelsen
er
ulovlig
i
begge
medlemslande.
Der
er
dog
en
særlig
ordning
for
den
såkaldte
positivliste
med
32
særligt
grove
forbrydelser,
f.eks.
terrorhandlinger,
menne-‐
skesmugling
og
misbrug
af
børn,
hvor
det
ikke
kræves,
at
handlingen
er
ulovlig
i
begge
lande.
5
Her
skal
gennemførelsen
af
arrestordren
desuden
behandles
som
en
hastesag.
Det
sikrer
den
europæiske
arrestordres
effektivitet
i
bekæmpelsen
af
terrorisme
og
grov
kriminalitet.
Den
europæiske
arrestordre
er
den
første
retsakt
inden
for
det
strafferetlige
område,
der
bygger
på
princippet
om
gensidig
anerkendelse.
Princippet
betyder,
at
en
beslutning
truffet
i
ét
medlemsland
uden
videre
anerkendes
i
alle
de
øvrige
medlemslande
og
dermed
er
gældende
i
hele
EU.
6
Ved
udstedelsen
af
en
europæisk
arrestordre
betyder
det,
at
det
medlemsland,
som
skal
udlevere
en
borger,
ikke
kan
vurdere
den
tiltale,
der
er
rejst
mod
borgeren.
7
I
stedet
skal
landet
anerkende
det
andet
medlemslands
beslutning.
Lande
kan
derfor
heller
ikke
afslå
at
udlevere
personer,
fordi
anklagen
mangler
bevismæssigt
grundlag.
8
Dog
sker
der
i
praksis
en
begrænset
prøvelse
af,
om
der
er
tale
om
en
gyldig
arrestordre
med
et
legitimt
grundlag
for
udlevering,
9
hvilket
vil
blive
gennemgå-‐
et
yderligere
senere
i
notatet.
Princippet
om
gensidig
anerkendelse
ved
den
europæiske
arrestordre
har
givet
myndigheder
i
de
enkelte
EU-‐lande
et
værktøj
2
3
Den europæiske arrestordre, Notat, 1. januar 2008 (http://notat.dk/artikler/2008/den-europiske_2008).
Straffeloven paragraf 244.
4
Rådets Rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem
medlemsstaterne (2002/584/RIA), Art. 2 stk. 1, De Europæiske Fællesskabers Tidende, 18.7.2002.
5
Rådets Rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem
medlemsstaterne (2002/584/RIA), Art. 2 stk. 2, De Europæiske Fællesskabers Tidende, 18.7.2002.
6
Den europæiske arrestordre og retten til erstatning for frihedsberøvelse, Henning Bang Fuglsang
Madsen Sørensen, København: Karnov Group, s. 37.
7
Eurojust News, Issue No. 12, Eurojust, September 2014.
8
Den Europæiske Arrestordre – udlevering til strafforfølgning mv., Jørn Vestergaard, Westlaw
Danmark, 2004, s. 3.
9
Den Europæiske Arrestordre – udlevering til strafforfølgning mv., Jørn Vestergaard, Westlaw
Danmark, 2004, s. 3.
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
til
at
sikre
en
hurtig
udlevering
af
personer
fra
andre
lande
til
strafforfølgning
og
afsoning.
Siden
den
europæiske
arrestordre
blev
indført
i
2004,
har
den
været
et
af
de
vigtigste
redskaber
i
bekæmpelsen
af
grænseoverskridende
kriminalitet
og
terrorisme
i
Europa.
Sager
som
udleveringen
af
den
medsammensvorne
til
terrorangrebet
i
Paris
i
januar
2015,
Fritz-‐Joly
Joachin,
fra
Bulgarien
til
Frank-‐
rig
10
og
udleveringen
af
terroristen
Hussein
Osman,
som
stod
bag
det
mislykkede
terrorangreb
i
London
i
2005,
11
understreger
betydningen
af
den
europæiske
arrestordre
til
bekæmpelse
af
terrorisme.
I
perioden
2005-‐2013
blev
der
i
alt
udleveret
26.210
personer
på
baggrund
af
en
europæisk
arrestordre.
12
I
nogle
tilfælde
er
overdragelsestiden
nu
nede
på
14-‐17
dage,
hvor
det
før
arrestordrens
indførelse
kunne
tage
over
et
år
at
få
udleveret
en
eftersøgt
person.
13
Den europæiske arrestordre i dansk praksis
Den
europæiske
arrestordre
er
et
vigtigt
redskab
for
Danmark.
14
I
2009
sagde
rigspolitichef
Jens
Henrik
Højbjerg:
”Vi
bruger
den
europæiske
arrestordre
hele
tiden.
Det
er
et
stort
spring
fremad
i
forhold
til
at
få
fat
i
kriminelle,
der
drøner
rundt
på
tværs
af
grænser”.
15
Alene
i
2014
udstedte
Danmark
115
europæiske
arrestordrer,
78
mistænkte
blev
udleveret
til
Danmark,
heraf
var
34
relateret
til
narkotikakriminalitet
og
fire
til
terrorisme.
16
Figur
1
viser,
at
Danmark
bruger
den
europæiske
arrestordre
i
stigende
grad
til
at
få
kriminelle
udleveret.
Antallet
af
arrestordre
som
Danmark
udsteder,
er
steget
fra
64
i
2005
til
115
i
2014.
Dog
er
antallet
for
2014
lavere
end
de
157
udstedte
arrestordrer
i
2013.
Det
vides
endnu
ikke,
om
tendensen
fortsatte
i
2015,
da
tallene
først
offentliggøres
i
2016.
Samtidig
viser
figur
1,
at
Danmark
10
Frenchman held in Bulgaria accused of contacts with Paris killer: prosecutor, Reuters, 13. januar
2015 (http://www.reuters.com/article/2015/01/13/us-france-shooting-bulgaria-
idUSKBN0KM1RF20150113).
11
Reform calls over ’fundamental flaws’ of European Arrest Warrants, Euronews, 27. marts 2015
http://www.euronews.com/2015/04/27/reform-calls-after-figures-highlight-fundamental-flaws-of-
european-arrest/).
12
European Arrest Warrant (EAW), Infographics to the European Parliament, Member’s Research
Service, 23. juni 2014.
13
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen siden 2007 af
Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for
overgivelse mellem medlemsstaterne (KOM(2011) 175 endelig), Europa-Kommissionen, 2009.
14
Europæisk Arrestordre er Afgørende i Kampen Mod Terror, Tænketanken Europa, 11. marts 2015.
15
Interview: Rigspolitichefen: Vi er ikke fortabt uden EU. Politiken, 24. november 2009, s. 8
16
Danish reply to the questionnaire relating to quantitative information on the practical operation of the
European Arrest Warrant for 2014, Justitsministeriet, 2015.
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
udsteder
flere
arrestordrer,
end
vi
modtager.
Her
har
antallet
de
seneste
år
stagneret
omkring
60
modtagne
arrestordrer
om
året.
Figur 1. Danmarks brug af den europæiske arrestordre er stigende
Antal udstedte og modtagne europæiske arrestordrer i Danmark fra 2005 til 2014.
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Udstedte arrestordre
17
Modtagne arrestordre
18
Kilde: Baseret på tal fra Justitsministeriet og Rådet for Den Europæiske Union
Danmark
var
det
eneste
land,
som
i
2014
fik
godkendt
og
gennemført
over
50
pct.
af
sine
udstedte
europæiske
arrestordrer.
19
Polen,
som
er
det
medlemsland,
der
udsteder
flest
arrestordrer,
fik
til
sammenligning
kun
gennemført
24,6
pct.
i
2013.
20
I
gennemsnit
udsteder
EU-‐landene
hver
ca.
3.700
arrestordrer
om
året,
hvoraf
ca.
1.000
gennemføres.
Danmark
er
således
et
af
de
lande,
som
i
absolutte
tal
udsteder
færrest
arrestordrer
–
se
figur
1.
Ud
af
alle
EU’s
medlemslande
ligger
Danmark
som
nr.
19
for
det
samlede
antal
udstedte
europæiske
arrestor-‐
drer
i
perioden
2005-‐2013.
21
17
Danish reply to the questionnaire relating to quantitative information on the practical operation of the
European Arrest Warrant, Justitsministeriet, 2007-2015.
18
Evaluation report on the fourth round of mutual evaluations ”the practical application of the
European arrest warrant and corresponding surrender procedures between member states” Report on
Denmark, 13801/2/06 REV 2, Rådet for Den Europæiske Union, 2007.
19
Reform calls over ’fundamental flaws’ of European Arrest Warrants, Euronews, 27. marts 2015
http://www.euronews.com/2015/04/27/reform-calls-after-figures-highlight-fundamental-flaws-of-
european-arrest/).
20
Replies to questionnaire on quantitative information on the practical operation of the European arrest
warrant – Year 2013, Rådet for Den Europæiske Union, 2014.
21
European Arrest Warrant (EAW), Infographics to the European Parliament, Member’s Research
Service, 23. juni 2014.
6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Figur 2. Danmark blandt de EU-lande, der udsteder færrest arrestordrer
Udstedte europæiske arrestordrer i perioden 2005-2013 for Danmark og de tre medlemslande,
der udsteder flest arrestordrer (Polen, Tyskland og Frankrig), samt EU gennemsnittet. Antal i
tusinde.
35
30
25
20
15
10
5
0
Polen
Tyskland
Udstedte arrestordre
Frankrig
Danmark
EU
6,5
14,5
10
5,6
2,6
0,6 0,3
3,7
1
31
Succesfulde arrestordre
Kilde: European Arrest Warrant (EAW), Infographics to the European Parliament, Member’s
Research Service, 23. juni 2014.
Til
trods
for
at
dansk
politi
sætter
stor
pris
på
den
europæiske
arrestordre,
har
den
været
genstand
for
en
del
kritik.
Da
den
europæiske
arrestordre
skulle
vedtages
i
EU,
sendte
det
danske
Justitsministerium
retsakten
i
høring
i
Danmark.
Her
modtog
arrestordren
en
række
kritikpunkter
fra
bl.a.
Rigsadvoka-‐
ten
og
Dansk
Dommerforening.
22
Generelt
gik
bekymringen
på
spørgsmålet
om
proportionalitet,
altså
hvor
grov
den
pågældende
forbrydelse
skal
være,
før
man
kan
udstede
en
europæisk
arrestordre.
F.eks.
fandt
Dansk
Dommerforening
det
kritisabelt,
”at
’turister’
kan
udleveres
til
strafforfølgning
for
forbrydelser,
der
i
det
begærende
land
anses
for
alvorlige
forbrydelser
med
en
strafferamme
på
mindst
12
måneders
frihedsberøvelse,
men
hvor
forbrydelsen
efter
dansk
ret
ikke
har
samme
strafværdighed”.
23
Dansk
Dommerforenings
bekymring
har
i
nogen
grad
vist
sig
at
være
begrundet.
De
aktuelle
regler
for
den
europæiske
arrestordre
er
flere
gange
blevet
kritiseret
22
Høringsnotat vedrørende forslag til rammeafgørelse om bekæmpelse af terrorisme og forslag til
rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og overgivelsesprocedurerne mellem EU’s
medlemsstater, REU, B 93 - bilag 1 (Løbenr. 11426), Retsudvalget, 2001
(http://webarkiv.ft.dk/Samling/20012/udvbilag/REU/L35_bilag40.htm)
23
Høringsnotat vedrørende forslag til rammeafgørelse om bekæmpelse af terrorisme og forslag til
rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og overgivelsesprocedurerne mellem EU’s
medlemsstater, REU, B 93 - bilag 1 (Løbenr. 11426), Retsudvalget, 2001
7
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
for
at
give
anledning
til
udlevering
pga.
bagatelforbrydelser.
Sagen
om
en
mand
i
England,
som
blev
udleveret
til
Polen,
fordi
manden
eftersigende
havde
stjålet
en
dessert,
har
ofte
været
fremført.
24
Et
andet
eksempel
er
sagen
om
en
polsk
mand
i
England,
som
ligeledes
blev
udleveret
til
Polen
for
at
have
været
dømt
for
besiddelse
af
0,15
gram
cannabis
to
år
tidligere.
25
Der
har
dog
ikke
været
nogen
offentligt
kendte
tilfælde
i
Danmark,
hvor
en
dansk
statsborger
er
blevet
udleveret
til
et
andet
medlemsland
på
grund
af
en
bagatelforbrydelse.
Derudover
er
antallet
af
danske
statsborgere,
som
udleveres
til
andre
EU-‐lande
meget
lavt.
En
optælling
fra
Justitsministeriet
viser,
at
der
i
perioden
2006-‐2014
i
gennemsnit
blev
udleveret
tre
danske
statsborgere
om
året.
I
2014
udleverede
Danmark
i
alt
59
personer,
hvoraf
fire
var
danske
statsborgere.
26
Europa-‐Parlamentet
opfordrede
i
2014
Kommissionen
til
at
evaluere
og
revidere
den
europæiske
arrestordre,
bl.a.
for
at
forbedre
retssikkerheden
og
proportio-‐
naliteten
for
de
forbrydelser
hvor
arrestordre
udstedes.
Parlamentet
ønskede
et
proportionalitetstjek,
så
arrestordren
ikke
benyttes
til
bagatelforbrydelser.
27
Otte
af
de
ti
tilstedeværende
danske
europaparlamentarikere
stemte
for
Europa-‐
Parlamentets
opfordring
til
Kommissionen.
28
Tre
danske
parlamentarikere
var
ikke
til
stede.
Rina
Ronja
Kari
fra
Folkebevægelsen
mod
EU
stemte
blankt,
mens
Morten
Messerschmidt
fra
Dansk
Folkeparti
helt
undlod
at
stemme.
Dette
til
trods
for,
at
Europa-‐Parlamentets
kritikpunkter
lægger
sig
tæt
op
af
disse
partiers
kritik
af
den
europæiske
arrestordre.
Kommissionen
afviste
imidlertid
at
revidere
lovgivningen
for
den
europæiske
arrestordre.
Kommissionen
mente
i
stedet,
at
arrestordren
fungerer,
og
at
de
nuværende
problemer
kan
imødekommes
med
eksisterende
processuelle
rettigheder,
retningslinjer
og
udveksling
af
best
practice
mellem
medlemslande-‐
24
Door thief, piglet rustler, pudding snatcher: British courts despair at extradition requests, The
Guardian, 20. Oktober 2008 (http://www.theguardian.com/uk/2008/oct/20/immigration-extradition-
poland-lithuania-law).
25
Sublime to the ridiculous: new cases in the extradition courts, The Telegraph, 29. august 2010
(http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/7969458/Sublime-to-the-ridiculous-new-
cases-in-the-extradition-courts.html)
26
Besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), Justitsministeriet, Politi- og Strafferetsafdelingen, 7.
September 2015 (http://www.ft.dk/samling/20142/almdel/reu/spm/104/svar/1262067/1544258.pdf).
27
Europa-Parlamentets beslutning af 27. februar 2014 med henstilling til Kommissionen om revision af
den europæiske arrestordre (2013/2109(INL)), Europa-Parlamentet, 27. februar 2014.
28
De europaparlamentarikere som stemte for forslaget, var Margrete Auken, Ole Christensen, Claus
Larsen-Jensen, Morten Løkkegaard, Jens Rohde, Anna Rosbach, Christel Schaldemose og Britta
Thomsen. Både Bendt Bendtsen, Anne E. Jensen og Emilie Turunen var ikke tilstede under
afstemningen. Rina Ronja Kari stemte blankt, og Morten Messerschmidt undlod at stemte. Jf.
VoteWatch.
8
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
ne.
29
Disse
regler
går
f.eks.
ud
på,
at
sikre
retten
til
advokatbistand
før
og
efter
en
retssag,
tolkning
og
information,
samt
retten
til
at
være
i
kontakt
med
familie-‐
medlemmer.
30
Kan den europæiske arrestordre bruges til bagatelforbrydelser?
Siden
arrestordren
trådte
i
kraft
i
2004
har
der
været
eksempler
på,
at
nogle
medlemslande
har
benyttet
sig
af
arrestordren
til
små
og
bagatellignende
forbrydelser.
Man
kommer
således
ikke
udenom
problematikken
med
proporti-‐
onalitet
i
udstedelsen
af
europæiske
arrestordre.
Spørgsmålet
er
dog,
om
problemet
med
proportionalitet
stammer
fra
udformningen
af
den
europæiske
arrestordre
eller
fra
medlemslandenes
implementering
og
brug
af
arrestordren.
I
Rådets
håndbog
om
udstedelsen
af
den
europæiske
arrestordre
understreges
det,
at
reglerne
ikke
omfatter
nogen
forpligtelse
for
det
udstedende
medlems-‐
land
til
at
undersøge
proportionaliteten
i
de
pågældende
sager.
31
I
stedet
sikres
proportionalitetstesten
igennem
medlemslandenes
egen
lovgivning.
I
betragt-‐
ning
af
at
fuldbyrdelsen
af
en
europæisk
arrestordre
har
alvorlige
følger
i
form
af
begrænsning
af
den
eftersøgtes
frihed
og
bevægelighed,
anbefaler
Rådet,
at
medlemslandene
tager
proportionaliteten
i
betragtning,
inden
de
beslutter
at
udstede
en
arrestordre.
Det
bør
omfatte
en
vurdering
af
overtrædelsens
grovhed,
muligheden
for
at
tilbageholde
den
mistænkte
og
den
forventelige
straf,
hvis
den
eftersøgte
person
kendes
skyldig.
Når
myndighederne
vurderer,
hvorvidt
den
europæiske
arrestordre
kan
bruges
ved
bagatelforbrydelser,
skal
de
derfor
kigge
på
medlemslandenes
egen
lovgivning
og
praksis.
Et
eksempel
som
ofte
bruges
til
at
vise,
hvordan
arrestor-‐
dren
bliver
brugt
til
bagatelforbrydelser,
er
sagen
om
et
tyveri
af
en
gris
i
Litauen
fra
2008.
32
Som
konsekvens
af
tilfælde
som
dette
kritiserede
Rådets
evalue-‐
ringsudvalg
Litauens
brug
af
den
europæiske
arrestordre
i
2009.
Det
medførte,
at
landet
ændrede
sin
nationale
lovgivning
i
2011,
hvorefter
hensynet
til
proportionalitet
blev
et
kriterium
for
anvendelse
af
arrestordren.
33
29
Follow up to the European Parliament resolution with recommendations to the Commission on the
review of the European arrest warrant adopted by the Commission on 28 May 2014.
30
Rights of suspects and accused, Europa-Kommissionen, 2015
(http://ec.europa.eu/justice/criminal/criminal-rights/index_en.htm).
31
Endelig udgave af den europæiske håndbog om udstedelse af en europæisk arrestordre, 8216/2/08
REV 2 COPEN 70 EJN 26 EUROJUST 31, Rådet for Den Europæiske Union, 17. december 2010.
32
Vi, den polske stat, forlanger skinketyven udleveret, Advokaten 4, 2011, s. 2.
33
Commission Staff Working Paper, SEC(2011) 430 final, Kommissionen, 2011, s. 6.
9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Et
andet
land,
som
typisk
nævnes
ift.
bagatelforbrydelser,
er
Polen.
Landet
har
det
højeste
antal
udstedte
arrestordrer,
og
er
i
mange
europæiske
medier
blevet
kritiseret
for
at
misbruge
den
europæiske
arrestordre
til
småforseelser
og
bagatelforbrydelser.
I
de
danske
medier
er
specielt
én
sag
om
narkotikabesiddel-‐
se
fra
2007
blevet
nævnt.
34
Dog
har
Polen
selv
givet
udtryk
for,
at
de
sidenhen
har
skærpet
hensynet
til
proportionaliteten.
I
en
rapport
til
Kommissionen
i
2011
skriver
de
polske
myndigheder,
at
landet
forsøger
at
håndtere
problemer-‐
ne
i
praksis,
når
det
udsteder
europæiske
arrestordre.
35
Det
understreges,
at
”de
polske
myndigheder
må
ikke
udstede
en
europæisk
arrestordre
for
mindre
alvorlige
lovovertrædelser,
såsom
småtyveri.
Tyveri
af
et
objekt
under
en
bestemt
værdi
anses
for
en
småforseelse,
og
kan
ikke
resultere
i
udstedelsen
af
en
europæisk
arrestordre
ifølge
polsk
lov.”
36
Samtidig
henvises
der
til,
at
mængden
af
udstedte
europæiske
arrestordre
i
Polen
er
faldet
de
seneste
år
på
grund
af
ændringerne
i
praksis.
Fra
2007
til
2013
er
antallet
af
udstedte
arrestordre
i
Polen
faldet
med
14
pct.
(fra
3.473
i
2007
til
2.972
i
2013).
37
Hvorvidt
den
europæiske
arrestordre
kan
bruges
til
bagatelforbrydelser,
er
således
mere
komplekst
end
som
så.
Fordi
rammeafgørelsen
for
den
europæiske
arrestordre
ikke
forpligter
medlemslandene
til
at
undersøge
proportionaliteten
ved
udstedelsen
af
en
arrestordre,
kan
den
i
teorien
–
og,
som
beskrevet,
undertiden
i
praksis
–
bruges
ved
bagatelforbrydelser.
Det
er
derfor
op
til
medlemslandene
igennem
national
lovgivning
at
sikre,
at
de
ikke
udsteder
europæiske
arrestordre
for
småforseelser
og
bagatelforbrydelser.
Som
eksem-‐
plerne
med
Litauen
og
Polen
viser,
er
der
noget,
som
tyder
på,
at
kritikken
gør
indtryk,
idet
der
er
blevet
taget
initiativ
til
at
indføre
en
højere
grad
af
proporti-‐
onalitet.
34
Europæisk Arrestordre bruges til bagateller, DR, 2007 (http://www.dr.dk/nyheder/politik/europaeisk-
arrestordre-bruges-til-bagateller).
35
Evaluation Report on the Fourth Round of Mutual Evaluations "Practical application of the European
Arrest Warrant and corresponding surrender procedures between Member States" -Report on Poland
and Final report, Rådet for den Europæiske Union, 2. september 2011.
36
Evaluation Report on the Fourth Round of Mutual Evaluations "Practical application of the European
Arrest Warrant and corresponding surrender procedures between Member States" -Report on Poland
and Final report, Rådet for den Europæiske Union, 2. september 2011, s. 5 (forfatterens egen
oversættelse).
37
Replies to questionnaire on quantitative information on the practical operation of the European arrest
warrant – Year 2013, Rådet for Den Europæiske Union, 2014;
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen siden 2007 af Rådets
rammeafgørelse af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse
mellem medlemsstaterne, KOM(2011) 175 endelig, Europa-Kommissionen, 2011.
10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Garanterer den europæiske arrestordre retssikkerheden?
Reglerne
for
den
europæiske
arrestordre
har
også
været
kritiseret
for
ikke
at
tage
retssikkerhedsmæssige
hensyn
i
forhold
til
udleveringer.
I
2011
kritiserede
den
liberale
tænketank
CEPOS
den
europæiske
arrestordre
for
ikke
at
inkludere
retssikkerhedsmæssige
garantier
for
udleverede
borgere
og
for
kun
at
henvise
til,
at
medlemslandene
skal
have
tillid
til
hinandens
retssystemer.
38
Som
udgangspunkt
bygger
reglerne
for
den
europæiske
arrestordre
på
en
formodning
om,
at
retssystemerne
i
alle
medlemslandene
lever
op
til
minimums-‐
standarderne
for
retssikkerhed,
fordi
alle
medlemslande
er
med
i
den
europæi-‐
ske
menneskerettighedskonvention
(EMRK).
39
Endvidere
bygger
alle
EU-‐
landenes
straffesystemer
per
definition
på
en
retsstatslig
tankegang,
da
det
er
en
betingelse
for
medlemskab
af
EU.
Det
fremgår
af
EU-‐Traktaten,
at
unionen
bygger
på
frihed,
demokrati
og
respekt
for
menneskerettighederne
og
de
grundlæggende
frihedsrettigheder
samt
retsstatsprincippet.
I
den
forbindelse
bør
det
fremhæves,
at
den
europæiske
arrestordre
ikke
kun
har
handlet
om
at
nedbryde
barriere
for
effektiv
strafforfølgning
på
tværs
af
Europas
grænser,
men
også
om
at
opbygge
retsgarantier
for
medlemslandenes
borgere,
når
de
strafforfølges
i
andre
lande.
40
Nogle
kritikere
peger
imidlertid
på,
at
der
trods
EMRK
og
EU-‐Traktaten
er
store
reelle
forskelle
mellem
retssikkerhedsniveauet
i
medlemslandene.
De
sætter
spørgsmålstegn
ved
det
rimelige
og
hensigtsmæssige
i,
at
medlemslandene
skal
anerkende
den
laveste
fællesnævner
for
retssikkerhedsmæssig
standarder,
fordi
det
kan
medføre
en
udvanding
af
retssikkerheden
og
en
dårligere
behandling
af
udleverede
borgere.
41
Stats-‐
og
regeringscheferne
anerkendte
på
et
møde
i
december
2009,
at
der
er
brug
for
at
forbedre
beskyttelsen
af
mistænkte
og
tiltaltes
proceduremæssige
rettigheder.
42
Som
en
konsekvens
af
de
manglende
retssikkerhedsmæssige
garantier
har
EU
vedtaget
en
række
direktiver,
der
skal
styrke
borgernes
38
39
Den Europæiske Arrestordre er en Trussel mod Retssikkerheden, Jacob Mchangama, CEPOS, 2011.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen siden 2007 af
Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for
overgivelse mellem medlemsstaterne (KOM(2011) 175 endelig), Europa-Kommissionen, 2009.
40
Den Europæiske Arrestordre – udlevering til strafforfølgning mv., Jørn Vestergaard, Westlaw
Danmark, 2004, s. 6.
41
Arrestordren i dansk praksis, Thomas Elholm, Advokaten 2, 2013, s. 2
(http://www.advokatsamfundet.dk/Service/Publikationer/Tidligere%20artikler/2013/Advokaten%202/
Arrestordren%20i%20dansk%20praksis.aspx?p=1).
42
Det europæiske råd – Stockholmprogrammet – et åbent og sikkert Europa i borgernes tjeneste og til
deres beskyttelse, Det Europæiske Råd, 2009 (2010/C 115/01.
11
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
rettigheder
i
forbindelse
med
gennemførelsen
af
en
europæisk
arrestordre
og
i
straffesager
generelt.
Direktiverne
skal
rette
op
på
de
retssikkerhedsmæssige
problemer,
der
har
været
i
forbindelse
med
udleveringerne,
og
hænger
således
sammen
med
den
europæiske
arrestordre.
De
direktiver,
der
er
blevet
vedtaget,
giver
blandt
andet
tiltalte
ret
til
juridisk
bistand,
tolkning
og
information.
43
Tænketanken
EUROPA
har
tidligere
beskrevet,
hvordan
Danmark
har
valgt
ikke
at
tilvælge
disse
direktiver.
44
Når
den
danske
kritik
af
den
europæiske
arrestor-‐
dre
har
fokuseret
på
problemerne
med
at
garantere
retssikkerheden
for
udleverede
borgere,
er
det
paradoksalt,
at
danske
politikere
aktivt
har
valgt
ikke
at
tilslutte
sig
de
nye
regler,
som
netop
skal
gøre
op
med
problemet.
Selvom
Justitsministeriet
i
en
redegørelse
påpeger,
at
mange
af
disse
direktiver
tilnærmelsesvis
er
i
overensstemmelse
med
dansk
ret,
så
går
direktiverne
mange
gange
længere.
EU
stiller
f.eks.
et
krav
om,
at
myndighederne
giver
tiltalte
visse
oplysninger
om
rettigheder,
såsom
retten
til
tolkning
og
aktindsigt.
Dette
krav
stilles
ikke
i
dansk
ret.
45
I
et
høringssvar
til
Justitsministeriet
angående
den
mulige
omdannelse
af
retsforbeholdet
til
en
tilvalgsordning
kritiserer
bl.a.
Advokatsamfundet,
at
tilvalgsordningen
ikke
bruges
til
at
højne
retssikkerheden.
Advokatsamfundet
kritiserer,
at
Danmark
har
valgt
ikke
at
tilslutte
sig
de
nye
regler
angående
advokatbistand
ved
europæiske
arrestordre.
46
Disse
regler
bestemmer,
at
det
medlemsland,
som
udleverer
en
eftersøgt
person,
skal
underrette
personen
om,
at
vedkommende
har
ret
til
at
få
udpeget
en
advokat
i
det
medlemsland,
som
har
anmodet
om
at
få
ham
eller
hende
udleveret.
Den
advokat
fungerer
som
rådgiver
for
den
eftersøgtes
advokat
i
det
medlemsland,
som
udleverer
borgeren,
og
hjælper
som
oftest
med
at
få
udleveringen
udsat
eller
ophævet.
Et
sådant
samarbejde
er
både
tidbesparende
og
praktisk
ifølge
Advokatsamfundet.
47
43
Se Direktiv 2010/64/EU, 2012/13/EU og 2013/48/EU.
Det skal dog noteres, at ingen af disse direktiver er inkluderet i den danske tilvalgsordning, som
danskerne skal stemme om den 3. december 2015.
44
Partierne bag EU-aftale sylter retssikkerheden, Tænketanken Europa, 20. marts 2015.
45
Samarbejde om retlige og indre anliggender: En analyse af EU-lovgivning omfattet af retsforbehol-
det, Regeringen, 2015, s. 64.
46
Høring – over udkast til lovforslag om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning,
Advokatsamfundet, 29. September 2015
(http://www.eu.dk/samling/20142/almdel/EUU/bilag/207/1551950.pdf).
47
Høring – over udkast til lovforslag om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning,
Advokatsamfundet, 29. September 2015, s. 4.
12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Kan man nægte at gennemføre en europæisk arrest?
En
anden
problematik,
som
er
blevet
rejst,
er,
at
man
som
medlemsland
er
hjælpeløs,
hvis
en
europæisk
arrestordre
kræver
en
borger
udleveret.
Under
Dansk
Folkepartis
årsmøde
i
2015
beskrev
europaparlamentariker
Morten
Messerschmidt,
hvordan
de
britiske
myndigheder
havde
set
hjælpeløst
til,
da
Portugal
bad
om
at
få
den
engelske
statsborger
Garry
Mann
udleveret
til
afsoning
af
en
straffedom
i
2009.
48
Han
blev
anholdt
for
et
slagsmål
under
EM
i
fodbold
i
2004
i
Portugal
og
idømt
to
års
fængsel.
I
første
omgang
blev
han
dog
udvist
til
England,
men
fem
år
efter
anmodede
Portugal
om
at
få
Garry
Mann
udleveret
ved
en
europæisk
arrestordre.
49
Spørgsmålet
er
dog,
om
de
engelske
myndigheder
i
dette
tilfælde
reelt
var
hjælpeløse,
og
hvorvidt
man
som
medlemsland
kan
afslå
eller
helt
nægte
at
udlevere
en
borger.
Grundlæggende
er
reglerne
for
den
europæiske
arrestordre
således,
at
medlems-‐
landene
ikke
kan
nægte
at
udlevere
en
person.
Imidlertid
indeholder
reglerne
en
række
obligatoriske
og
valgfrie
undtagelser,
hvor
medlemslandene
enten
skal
eller
kan
afslå
at
fuldbyrde
en
arrestordre.
De
obligatoriske
undtagelser
omfatter
tilfælde,
hvor
medlemslandene
skal
afvise
at
fuldbyrde
en
europæisk
arrestordre.
Sådanne
tilfælde
er
f.eks.,
hvis
den
eftersøgte
person
er
omfattet
af
amnesti
i
det
fuldbyrdende
medlemsland,
hvis
den
eftersøgte
allerede
er
blevet
dømt
for
den
samme
kriminelle
handling
i
et
andet
medlemsland
eller
hvis
den
eftersøgte
person
er
under
den
kriminelle
lavalder
i
medlemslandet.
50
De
valgfrie
undtagelser
gør
det
muligt
for
medlemslandene
i
en
række
tilfælde
selv
at
vælge,
om
de
vil
afslå
at
fuldbyrde
en
europæisk
arrestordre.
Generelt
kan
udlevering
afslås,
hvis
den
eftersøgtes
”ulovlige”
adfærd
betragtes
som
lovlig
i
det
medlemsland,
som
gennemfører
arrestordren.
51
Samme
mulighed
foreligger,
hvis
adfærden
er
beskyttet
ved
EMRK
og
EU-‐Traktaten,
som
beskytter
de
grundlæggende
rettigheder
og
retsprincipper,
f.eks.
ytringsfriheden.
Der
er
desuden
også
mulighed
for,
at
et
medlemsland
kan
afslå
udlevering
for
en
48
Morten Messerschmidts årsmødetale 2015, DFpop1, 22. september 2015
(https://www.youtube.com/watch?v=82TpfCo1jto&feature=youtu.be).
49
The European Arrest Warrant – Cases of Injustice, Fair Trials International, 2011, s. 3.
50
Rådets Rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem
medlemsstaterne (2002/584/RIA), Art. 3 og 4, De Europæiske Fællesskabers Tidende, 18.7.2002.
51
Dette er dog ikke en mulighed for de 32 specielle forbrydelser på positivlisten, som er nævnt
tidligere i notatet.
13
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
lovovertrædelse,
hvis
den
ikke
er
omfattet
af
en
fælles
europæisk
retsopfattelse
af,
hvad
der
kan
betragtes
som
kriminalitet,
f.eks.
abort
og
homoseksualitet.
52
Gælder
det
landets
egne
statsborgere,
som
tilfældet
var
med
Garry
Mann
i
England,
har
et
medlemsland
desuden
mulighed
for
at
afslå
en
begæring
om
udlevering
til
strafafsoning,
hvis
landet
selv
påtager
sig
at
fuldbyrde
straffen.
53
Det
betyder,
at
engelske
myndigheder
kunne
have
valgt
ikke
at
udlevere
Garry
Mann
til
afsoning
af
to
års
fængsel
i
Portugal,
hvis
de
i
stedet
havde
valgt
at
sætte
ham
i
et
engelsk
fængsel
i
to
år.
Denne
mulighed
er
valgfri
i
rammeafgørelsen
og
i
Garry
Manns
tilfælde
blev
denne
mulighed
ikke
valgt.
54
England
var
altså
ikke
hjælpeløs
overfor
Portugals
anmodning
om
at
få
Garry
Mann
udleveret.
Modsat
England
har
Danmark
flere
gange
brugt
denne
garanti.
55
Ifølge
Justitsministeriet
benyttede
Danmark
sig
af
denne
mulighed
i
fire
tilfælde
i
2014.
56
Selvom
udstedelse
af
en
europæiske
arrestordre
betyder,
at
en
udlevering
generelt
ikke
kan
nægtes,
er
der
altså
mulighed
for
at
medlemslandende
kan
afslå
at
udlevere
en
borger.
Tal
fra
Kommissionen
viser,
at
det
kun
er
25
pct.
af
de
europæiske
arrestordrer,
som
bliver
gennemført
–
75
pct.
af
tilfældene
bliver
arrestordrerne
ikke
gennemført,
blandt
andet
fordi
de
afvises.
57
Den europæiske arrestordre er det bedste alternativ
Kritikken
af
den
europæiske
arrestordre
både
i
EU
og
i
Danmark
er
til
dels
begrundet.
Som
rammeafgørelsen
for
den
europæiske
arrestordre
ser
ud
i
dag,
kan
medlemslandene
bruge
den
til
selv
mindre
forseelser.
Dog
tyder
udviklingen
på,
at
medlemslandene
i
stigende
grad
forsøger
at
sætte
en
stopper
for,
at
arrestordren
bruges
til
bagatelforbrydelser.
Samme
tendens
ses
på
området
for
retssikkerhed,
hvor
EU
har
vedtaget
en
række
direktiver,
der
sammen
højner
retssikkerheden
for
eftersøgte
personer.
Disse
tiltag
adresserer
direkte
52
Den Europæiske Arrestordre – udlevering til strafforfølgning mv., Jørn Vestergaard, Westlaw
Danmark, 2004, s. 2.
53
Rådets Rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem
medlemsstaterne (2002/584/RIA), Art. 4 stk. 6, De Europæiske Fællesskabers Tidende, 18.7.2002.
54
Garry Mann blev udleveret til England i 2011 efter at have afsonet ét år af sin straf i Portugal. Det
sidste år af hans afsoning blev fuldbyrdet i England. Jf. Garry Mann transfers to the UK, Fair Trials
International, 2011 (http://www.fairtrials.org/press/garry-mann-transfers-to-the-uk/).
55
Den Europæiske Arrestordre – udlevering til strafforfølgning mv., Jørn Vestergaard, Westlaw
Danmark, 2004, s. 4.
56
Danish reply to the questionnaire relating to quantitative information on the practical operation of the
European arrest warrant for 2014, Justitsministeriet, 2015 (ikke offentligt tilgængeligt).
57
Reform calls over ’fundamental flaws’ of European Arrest Warrants, Euronews, 27. marts 2015
http://www.euronews.com/2015/04/27/reform-calls-after-figures-highlight-fundamental-flaws-of-
european-arrest/).
14
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
bekymringen
for,
at
udleverede
personer
ikke
har
samme
retsgarantier
som
i
deres
hjemland.
Dog
må
der
siges
stadig
at
være
rum
for
forbedring.
På
grund
af
problemerne
med
den
europæiske
arrestordre
kom
Europa-‐Parlamentet
med
et
reformforslag
i
2014,
58
men
på
nuværende
tidspunkt
har
Kommissionen
valgt
ikke
at
lave
ændringer
af
rammeafgørelsen.
Kommissionens
embedsmænd
har
til
Tænketan-‐
ken
EUROPA
udtalt,
at
det
heller
ikke
forventes,
at
den
europæiske
arrestordre
ændres
inden
for
den
nærmeste
fremtid.
Det
betyder
dog
ikke,
at
problemerne
med
den
europæiske
arrestordre
ikke
løbende
adresseres.
Siden
gennemførelsen
af
arrestordren
har
både
Kommissionen
og
Rådet
hvert
tredje
eller
fjerde
år
evalueret
medlemslandenes
brug
af
den
europæiske
arrestordre.
Disse
evalueringer
har
tidligere
lagt
grund
for
medlemslandenes
revideringer
på
nationalt
niveau,
og
for
de
yderligere
retssikkerhedsmæssige
foranstaltninger
som
Kommissionen
har
gennemført
på
europæisk
niveau.
At
denne
proces
fortsætter,
vurderes
til
at
være
det
mest
sandsynlige
scenarie.
Man
skal
dog
ikke
være
i
tvivl
om,
at
den
europæiske
arrestordre
er
et
værdsat
instrument
for
medlemslandenes
politi
og
retssystemer.
Fordelene
synes
større
end
de
ulemper,
som
er
blevet
beskrevet.
Det
var
også
konklusionen
i
Storbri-‐
tannien,
da
briterne,
der
netop
er
omfattet
af
en
tilvalgsordning,
i
2014
skulle
overveje,
hvorvidt
de
fortsat
skulle
deltage
i
arrestordren.
I
en
rapport
om
EU’s
strafferetlige
samarbejde
understreges
det,
at
arrestordren
er
en
klar
fordel
for
Storbritannien.
59
Her
lægges
vægt
på,
at
den
europæiske
arrestordre
har
skabt
et
mere
effektivt,
simpelt,
hurtigere,
billigere
og
mere
pålideligt
system
for
udlevering.
60
Samtidig
har
House
of
Lords
lagt
vægt
på,
at
selvom
den
europæi-‐
ske
arrestordre
kan
forbedres,
vil
det
ikke
være
i
britisk
interesse
at
stå
uden
for
arrestordren.
Gør
man
det,
så
risikerer
man,
at
Storbritannien
bliver
et
safe
haven
for
kriminelle,
fordi
de
traditionelle
udleveringsaftaler
gør
udlevering
mere
langsommelig
og
mindre
effektiv.
61
Storbritannien
valgte
derfor
at
fortsætte
med
at
deltage
i
den
europæiske
arrestordre.
58
Europa-Parlamentets beslutning af 27. Februar 2014 med henstilling til Kommissionen om revision
af den europæiske arrestordre (2013/2109/(INL)), Europa-Parlamentet, 27. februar 2014.
59
EU police and criminal justice measures: The UK’s 2014 opt-out decision, 13th Report of Session
2012-13, European union Committee, House of Lords, 2013.
60
EU police and criminal justice measures: The UK’s 2014 opt-out decision, 13th Report of Session
2012-13, European union Committee, House of Lords, 2013, s. 57
61
EU police and criminal justice measures: The UK’s 2014 opt-out decision, 13th Report of Session
2012-13, European union Committee, House of Lords, 2013, s. 61
15
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Henvendelse af 24/11-15 fra Tænketanken Europa om den europæiske arrestordre
NOTAT
2. november 2015
Vigtigheden
af
at
være
en
del
af
den
europæiske
arrestordre
understreges
også
af,
at
både
Norge
og
Island
har
fået
udleveringsaftaler
med
EU
svarende
til
den
europæiske
arrestordre.
62
Samtidig
har
Irland
ligesom
Storbritannien
valgt
arrestordren
til
gennem
landets
tilvalgsordning.
Som
dette
notat
viser,
har
den
europæiske
arrestordre
været
et
nyttigt
værktøj
for
Danmark
siden
2004.
Der
kan
heller
ikke
være
tvivl
om,
at
proceduren
for
at
få
udleverede
kriminelle
til
retsforfølgelse
i
Danmark
er
blevet
både
hurtigere
og
mere
effektiv
med
gennemførelsen
af
arrestordren.
Der
er
dog
en
række
udfordringer,
der
skal
adresseres,
når
arrestordren
før
eller
siden
skal
revideres.
Til
den
tid
kan
udfaldet
af
folkeafstemningen
om
det
danske
retsforbehold
imidlertid
få
en
betydning.
Når
reglerne
skal
revideres,
vil
de
automatisk
blive
overstatslige.
Danmark
vil
derfor
komme
til
at
stå
uden
for
de
nye
regler,
og
vi
vil
ikke
have
indflydelse
på
deres
udformning,
med
mindre
vi
vælger
at
omdanne
retsforbeholdet
til
en
tilvalgsordning
d.
3.
december.
Hvis
Danmark
ryger
ud
af
den
europæiske
arrestordre,
vil
vi
være
nødt
til
at
benytte
sig
af
de
traditionelle
udleveringsaftaler.
Ifølge
Rigspolitichefen
vil
det
gøre
udleveringer
af
kriminelle
til
Danmark
mere
langsommelige,
bureaukrati-‐
ske
og
ressourcekrævende.
63
Bekymringen
er
desuden
ligesom
i
Storbritannien,
at
man
risikerer,
at
Danmark
bliver
et
safe
haven
for
kriminelle.
Med
en
tilvalgsordning
vil
Danmarks
brug
af
den
europæiske
arrestordre
være
fremtids-‐
sikret.
Danmark
vil
kunne
præge
revisionen
af
arrestordren
og
fremtidige
regler
for
retssikkerhed
i
EU.
62
Aftale mellem Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om procedurerne
for overgivelse mellem Den Europæiske Unions medlemsstater og Island og Norge, Den Europæiske
Unions Tidende, L 292, 21. oktober 2006.
63
Interview: Rigspolitichefen: Vi er ikke fortabt uden EU. Politiken, 24. november 2009, s. 8
16