Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1578721_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-10532
Den 7. december 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 10. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 183 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 183 (alm. del)
”Vil ministeren forud for besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspørgsmål O
oversende et notat, der redegør for følgende:
- de retningslinjer, som ministeriets embedsværk skal anvende, når der
foretages vurdering af, hvorvidt gældende bestemmelser i et EU direktiv
kan være "overimplementerede" i dansk lov, og herunder om det vil være
overimplementering, hvis ikke alle lovlige muligheder for
undtagelsesmuligheder fra direktivkrav er anvendt 100 pct.
- om ministeren anser det for at være overimplementering, hvis Danmark i
gennemførelse af en EU-lov implementerer loven på et højere niveau end
et EU-land, som har underimplementeret af hensyn til (dele af) et erhvervs
konkurrenceevne selvom landet f.eks. har modtaget åbningsskrivelse fra
kommissionen,
- om retningslinjerne udelukkende tager udgangspunkt i en ren juridisk
definition af "overimplementering",
- om grundlaget for udarbejdelsen af retningslinjerne, herunder om disse
tager udgangspunkt i tilsvarende retningslinjer, fra andre EU lande, og
- om ministeren vil forelægge udvalget de retningslinjer, som ministeriets
embedsværket skal tage udgangspunkt i for at undgå
”overimplementering” af ny EU bestemmelser, der skal implementeres i
dansk lovgivning?”
Svar
Vi skal give dansk erhvervsliv de bedst mulige konkurrencevilkår. Derfor er det
vigtigt, at vi ikke implementerer EU-regulering på en mere bebyrdende måde end
de øvrige EU-lande, med mindre væsentlige hensyn taler for det.
For at bidrage hertil, har jeg sammen med de øvrige medlemmer af regeringens
EU-implementeringsudvalg vedtaget fem principper for EU-implementering.
De fem principper sikrer, at ministerierne tager stilling til eventuel
overimplementering, når de laver nye regler, og principperne forholder sig bl.a. til
de emner, der er rejst i dette spørgsmål. Som besvarelse af spørgsmålet vedlægger
jeg derfor Erhvervs- og Vækstministeriets notat om principperne. Erhvervs- og
Vækstministeriet har også oplyst om principperne på ministeriets hjemmeside d.
20. november 2015.
De fem principper for EU-implementering finder anvendelse i forbindelse med ny
implementering af EU-retsakter, der har erhvervsøkonomiske konsekvenser, men
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 189: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 183 om de retningslinjer, som ministeriets embedsværk skal anvende, når der foretages vurdering af, hvorvidt gældende bestemmelser i et EU direktiv kan være "overimplementerede" m.v., fra miljø- og fødevareministeren
principperne kan også bruges ved vurderingen af det nationale råderum i
forbindelse med analyser af eksisterende EU-implementering med henblik på at
reducere de erhvervsøkonomiske omkostninger.
Eva Kjer Hansen
/
Paolo Perotti
2