Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 226
Offentligt
1584184_0001.png
December 2015
ERHVERVSSTY RELSEN
Notat om dansk høringssvar vedr. geografisk blokering på nettet
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Kommissionen igangsatte den 24. september 2015 en offentlig høring om geo-
grafisk blokering på nettet samt forslag til lovgivningsmæssige initiativer med
henblik på at afskaffe uberettiget geografisk blokering. Fristen for høringen er
den 17. december 2015, og regeringen har udarbejdet et samlet dansk hørings-
svar.
I høringssvaret støtter regeringen Kommissionens intention om at sikre en bed-
re integration i det digitale indre marked, herunder at afskaffe uberettiget geo-
grafisk blokering. Imidlertid opfordrer regeringen Kommissionen til at vurdere
kommende initiativer nøje for at sikre et balanceret og velunderbygget forslag,
som tager højde for både virksomhedernes forretningsmodeller og forbrugernes
mulighed for at træffe velinformerede valg, når de handler online. Det er afgø-
rende, at kommende lovgivningsmæssige initiativer er tidssvarende, teknologi-
neutrale, og ikke resulterer i unødige byrder for virksomhederne eller skaber
uklarhed om forbrugernes rettigheder.
Begrebet geografisk blokering bliver i dag anvendt om en lang række meget
forskellige situationer fra blokering af adgang til digitalt indhold i andre lande til
automatisk omdirigering til lokale hjemmesider, hvor fx varerne er tilpasset kun-
dens hjemmemarked. Regeringen opfordrer Kommissionen til at definere ”geo-
grafisk blokering” og gøre det klart, hvilke sager Kommissionen finder problema-
tiske. Regeringen mener, at geografisk blokering skal håndtereres gennem målret-
tede løsninger fremfor et generelt forbud.
Regeringen understreger, at virksomhedernes mulighed for at fungere på al-
mindelige markedsøkonomiske vilkår, herunder hensynet til virksomhedernes
kontraktfrihed, skal respekteres. Regeringen har præciseret overfor Kommissi-
onen, at der kan være objektive forhold, der begrunder, at nogle virksomheder
ikke sælger til visse forbrugere i visse lande. Derved kan eksempelvis service-
direktivet ikke bruges som løftestang til at forpligte europæiske virksomheder
til at sælge til alle forbrugere på det indre marked.
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 226: Notat om dansk høringssvar vedr. geografisk blokering på nettet
2/2
I forlængelse heraf opfordrer regeringen Kommissionen til at præcisere de ob-
jektive forhold, der kan begrunde diskrimination af forbrugeren baseret på op-
holdssted. Det skal skabe en fælles forståelse af, hvornår der fx er tale om, at
geografisk blokering indgår som en almindelig del af virksomhedernes forret-
ningsmodel. Præciseringen skal være i overensstemmelse med de objektive kri-
terier i servicedirektivet og bør foretages i samarbejde med relevante interes-
senter.
Uklarhed om fx forbrugerregler, nationale krav til produktsikkerhed samt
sprogkrav til brugsanvisninger etc. er ofte medvirkende til, at især mindre virk-
somheder vælger ikke at udbyde deres varer og tjenester til hele det europæiske
marked.
Regeringen opfordrer Kommissionen at kortlægge de mest relevante regler re-
lateret til e-handel, så det bliver tydeligt, hvilke nationale regler virksomheder
skal forholde sig til, når de sælger til andre EU-lande. Virksomhederne bør
kunne tilgå oversigten digitalt. Derudover mener regeringen, at Kommissionen
på sigt skal arbejde for at harmonisere forbrugerreglerne, således at de fælles
europæiske regler fremmer et højt beskyttelsesniveau uden at hæmme konkur-
rencen.
Regeringen støtter som udgangspunkt ikke Kommissionens tanker om at intro-
ducere et princip, hvor virksomhederne fra sag til sag skal redegøre for fx leve-
ringsrestriktioner. Regeringen finder, at det vil generere unødige byrder for
virksomhederne uden at skabe en reel merværdi for forbrugerne. Regeringen
mener derimod, at en alternativ løsning kan være, at e-handelsvirksomheder
gør det klart for forbrugerne langt tidligere end tilfældet er i dag, hvilke marke-
der, de leverer til.
Endelig finder regeringen, at der er behov for at styrke netværket for de natio-
nale forbrugerhåndhævelsesmyndigheder i forbindelse med revision af CPC-
forordningen (2006/2004), bl.a. ved at fastsætte minimumskrav til sagsbehand-
ling, så denne service i højere grad ensartes på tværs af landegrænser