Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1584703_0001.png
DEPARTEMENTET
Til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transportudvalg
Dato
J. nr.
21. december 2015
2015 - 461
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Den danske regerings besvarelse af Kommissionens
åbningsskrivelse nr. 2015/2109 vedrørende Kommissionens
direktiv 2006/126/EF om kørekort (3. kørekortdirektiv) som
ændret ved direktiv 2009/113/EF, 2011/94/EU og 2012/36/EU
Kommissionen har ved brev af 22. oktober 2015 sendt åbningsskrivelse
2015/2109 til Danmark vedrørende mangelfuld gennemførelse af
Kommissionens direktiv 2006/126/EF om kørekort (3. kørekortdirektiv) som
ændret ved direktiv 2009/113/EF, 2011/94/EU og 2012/36/EU.
I åbningsskrivelsen anføres det bl.a., at Kommissionen endnu ikke har
modtaget meddelelse om fuldstændige gennemførelsesforanstaltninger for hver
direktivbestemmelse samt at Danmark på øvrige punkter har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til direktiv 2006/126/EF med senere ændringer.
Fristen for gennemførelse af direktiv 2006/126/EF med senere ændringer i
dansk ret var den 19. januar 2013.
Nedenfor gennemgås åbningsskrivelsens enkelte punkter og den danske
regerings betragtninger herom.
1. Artikel 3, stk. 1 og artikel 4, stk. 2 – knallerter
1.1. Effektbegrænsning for knallert
På baggrund af direktiv 2002/24/EF artikel 1, stk. 2, litra a) fremgår
det bl.a. at en knallert maksimalt må have en kontinuerlig effekt på
højst 4 kW, såfremt der er tale om en elektrisk motor.
En sådan definition fremgår ikke af de danske bestemmelser.
Af besvarelsen af 21. november af Kommissionens henvendelse i
pilotprojekt nr. 6921/14 om samme emne fremgår det, at der vil blive
taget initiativ til at ændre reglerne, således at disse vil blive bragt i
overensstemmelse med direktivets ordlyd.
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: Notat om svar på åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1584703_0002.png
En sådan gennemførelse er imidlertid endnu ikke foretaget, hvorfor
regeringen vil tage initiativ til at foretage ændringen (se udkast til
ændring i bilag 1).
1.2. Opdeling af kategori AM
Den danske regering kan konstatere, at Kommissionen ikke finder, at
direktivet giver mulighed for at opdele kategori AM i underkategorier
og herunder indføre nationale kategorier som f.eks. lille og stor
knallert.
Kommissionen anfægter derimod ikke, at Danmark kan hæve eller
sænke aldersgrænsen for udstedelse af kørekort for kategori AM ned til
14 år eller op til 18 år, således at underkategorierne ”lille knallert” og
”stor knallert”, set hver for sig, opfylder direktivets krav for kategori
AM med hensyn til alder samt udstedelse, gyldighedsperiode og
fornyelse.
Den danske regering vil på baggrund heraf tage initiativ til at ændre
kørekortbekendtgørelsens §§ 7 og 8 med henblik på at bringe
bestemmelserne i overensstemmelse med direktivets ordlyd (se udkast
til ændring i bilag 1).
1.3. Kategori AM med påhængskøretøj
Kommissionen påpeger, at Danmark kan give ret til at føre knallerter i
kategori AM med påhængsvogn/påhængskøretøj, men kun på dansk
område.
I besvarelsen af pilotprojekt nr. 6921/14 er det tilkendegivet, at der vil
blive taget initiativ til at indføre en national kode, således det tydeligt
vil fremgå af kørekortet, at retten til at føre kategori AM med
påhængsvogn/påhængskøretøj er begrænset til kørsel i Danmark.
En sådan kode er imidlertid endnu ikke indført, hvorfor den danske
regering vil tage initiativ til at ændre teksten i
kørekortbekendtgørelsens § 8, så denne bringes i overensstemmelse
med direktivet (se udkast til ændring i bilag 1).
2. Artikel 4, stik. 1, og artikel 4, stk. 3, litra a-c) – motorcykler
i kategori A1, A1 og A
Kommissionen påpeger, at Danmark kan give ret til at føre motorcykel i
kategori A1, A2 og A med påhængsvogn/påhængskøretøj, men kun på
dansk område.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: Notat om svar på åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1584703_0003.png
Den danske regering vil på den baggrund tage initiativ til at ændre
teksten i kørekortbekendtgørelsens §§ 9-11, så denne bringes i
overensstemmelse med direktivet (se udkast til ændring i bilag 2).
3. Artikel 4, stk. 4, litra b), og artikel 6, stk. 3, litra a) –
kategori B
Kommissionen påpeger, at Danmark kan give ret til indehavere af
kategori B-kørekort til at føre trehjulet motorcykel og traktor, men kun
på dansk område.
Den danske regering vil på den baggrund tage initiativ til at ændre
teksten i kørekortbekendtgørelsens § 12, så denne bringes i
overensstemmelse med direktivet (se udkast til ændring i bilag 3).
4. Artikel 4, stk. 1, og artikel 4, stk. 4, litra d), f) og h) –
kategori C1, C og D1
Kommissionen anfører, at bestemmelsen i den danske
kørekortbekendtgørelses § 15 kun giver indehaveren af et kørekort til
kategori D1 ret til at føre køretøjer indrettet til befordring af over otte
passagerer, hvilket ikke er i overensstemmelse med direktivet.
Kommissionen anfører endvidere, at køretøjer i kategori C1 og C er
køretøjer, som ikke er omfattet af kategori D1 og D, jf. direktivets
artikel 4, stk. 4, litra d). Eftersom kategori D1 og D består af køretøjer,
som primært er indrettet og konstrueret til personbefordring, kan det
ikke hævdes, at kørekort til kategori C1 og C kan give ret til at føre disse
køretøjer.
På baggrund heraf vil den danske regering tage initiativ til at ændre
kørekortbekendtgørelsens §§ 13-15 med henblik på at bringe
bestemmelserne i overensstemmelse med direktivets ordlyd (se udkast
til ændring i bilag 4).
5. Artikel 6, stk. 2, litra b) – ækvivalens
Kommissionen påpeger, at bestemmelsen i kørekortbekendtgørelsens §
17 om, at personer med kørekort til kategori C/E og D1 også har ret til
førerret af kategori D1/E, ikke er i overensstemmelse med direktivets
bestemmelser om ækvivalens.
På baggrund heraf vil den danske regering tage initiativ til at ændre
kørekortbekendtgørelsens § 17 med henblik på at bringe bestemmelsen
i overensstemmelse med direktivets ordlyd (se udkast til ændring i
bilag 5).
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: Notat om svar på åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1584703_0004.png
6. Artikel 7, stk. 1, litra e), og artikel 7, stk. 3, litra b) –
fornyelse af kørekort
6.1. Turistkørekort
Kommissionen anfører, at eftersom turistkørekort udstedt af de danske
myndigheder giver ret til at føre køretøjer, de er omfattet af de
harmoniserede kategorier, der er fastsat i direktivet, og i betragtning af
at denne ret omfatter kørsel på visse andre medlemsstaters område,
hvilket de danske myndigheder bekræftede i deres svar på
pilotprojektsagen af 21. november 2014, skal turistkørekortene
betragtes som kørekort i den i direktivets artikel 1, stk. 1, og artikel 4,
stk. 1, anvendte betydning.
Den danske regering bestrider, at det af danske myndigheder udstedte
turistkørekort skal betragtes som et kørekort i den i direktivets
anvendte betydning.
Udlændingen får ikke udstedt et kørekort i overensstemmelse med
artikel 1, stk. 1, eller med artikel 4, stk. 1, i direktivet, da der alene er
tale om en blanket og således ikke et kørekort, der lever op til kravene
og udformningen af et EU-kørekort, ligesom det er baseret på
international aftale mellem de nordiske lande. Derimod udsteder
politiet et midlertidigt kørekort, der har begrænset gyldighed i
Danmark, Norge Island, Finland og Sverige.
Et turistkørekort kan kun udstedes, såfremt den pågældendes
oplysninger om kørekortforhold kan bekræftes ved henvendelse til
vedkommende udenlandske udstedelsesmyndighed.
Vedlagt er den blanket der udfyldes i forbindelse med udstedelse af et
turistkørekort (se bilag 6).
6.2. Fornyelse af kørekort
Kommissionen anfører, at direktivet ikke indebærer en ret til fornyelse
af kørekort for personer, der ikke har deres sædvanlige bopæl i den
medlemsstat, der udsteder kørekortet.
Det fremgår af kørekortbekendtgørelsens § 2, stk. 2, 3. pkt., at personer
der har erhvervet dansk kørekort, og som hverken har sædvanlig bopæl
i Danmark eller i et andet EU- eller EØS-land, kan få udstedt
duplikatkørekort eller fornyet deres kørekort.
Personer bosiddende i tredjelande, der har erhvervet dansk kørekort,
og som eksempelvis har mistet kørekortet ved tyveri, eller som skal
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: Notat om svar på åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1584703_0005.png
have kørekortet fornyet ved gyldighedsperiodens udløb, kan få udstedt
et dansk kørekort af kreditkortmodellen, såfremt den pågældende kun
har dette ene kørekort.
Der er således alene tale om udstedelse af et dansk kørekort til
personer, der ikke ville kunne få udstedt kørekort i et andet EU- eller
EØS-land, ligesom der alene udstedes kørekort til personer, som har
erhvervet kørekort i Danmark.
Ved vurderingen af en ansøgning lægges der bl.a. vægt på, at den
pågældende har erhvervet kørekort i Danmark, at Danmark ved
udstedelsen ikke krænker et andet EU- eller EØS lands mulighed for at
udstede kørekort til pågældende, og at den danske køreuddannelse
anerkendes gensidigt af de øvrige EU- og EØS-lande.
På baggrund heraf er det den danske regerings opfattelse, at
udstedelsen af midlertidige kørekort i disse specifikke situationer er i
overensstemmelse med direktivets formål.
7. Artikel 7, stk. 1, og bilag II, punkt 5.1 – automatgear
Kommissionen har ikke fundet gennemførelsesbestemmelser i de
danske bestemmelser vedrørende kørekort til kategori B og
automatgear.
Regeringen vil på den baggrund tage initiativ til at ændre reglerne med
henblik på at bringe bestemmelserne i overensstemmelse med
direktivets ordlyd (se udkast til ændring i bilag 7).
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse
med det anførte.
Side 5/5