Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
5. Irak
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3438
bilag 1 (samlenotat side 15)
EUU alm. del (15)
bilag 181 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 184 (udvalgsmødereferat side 168, Syrien senest behandlet i
EUU 13/11-15)
EUU alm. del (15)
bilag 94 (udvalgsmødereferat side 21)
Udenrigsministeren:
Et vigtigt punkt på dagsordenen bliver en drøftelse af Irak, som jo er en central
medspiller i kampen mod ISIL. ISIL har fortsat kontrollen over store dele af landet, selv om de irakiske
sikkerhedsstyrker og den kurdiske regionalregerings peshmergastyrker på det seneste har generobret nogle
områder, herunder byerne Baiji og Sinjar. Man må dog forvente, at terrorgruppen også fremadrettet vil
forsøge at iværksætte offensiver og terrorangreb.
EU vedtog en regional Irak-Syrien-ISIL-strategi i marts i år, som bl.a. omfatter tiltag, der skal støtte Irak i
bekæmpelsen af ISIL. Vi forventer en drøftelse af strategiens udmøntning og prioriteter. Fra dansk side vil vi
støtte, at indsatsen i høj grad fokuserer på at bistå Irak. Danmark støtter i lighed med EU og andre
medlemslande den irakiske premierminister Haider al-Abadis reformdagsorden. En inklusiv politik i Irak, der
tilgodeser alle befolkningsgrupper i landet, er en forudsætning for, at kampen mod ISIL kan vindes. Særlig
sunnibefolkningen er vigtig at nå ud til, da det er her ISIL har sit rekrutteringsgrundlag. Al- Abadi møder
desværre modstand fra shiasekteriske kræfter. Jeg forventer, at EU vil erklære sin fortsatte støtte til ham.
Jeg forventer også, at den aktuelle politiske situation i den kurdiske region i Irak vil blive drøftet. Her har
uenighed mellem partierne KDP og Gorran påvirket den politiske stabilitet. Uenigheden bunder dels i
folkelige protester, som manglende udbetaling af lønninger til offentlig ansatte har udløst, dels i spørgsmålet
om mandatet for den kurdiske regionalregerings præsident. Danmark har over for parterne understreget
behovet for at finde en snarlig politisk løsning på konflikten - både af hensyn til stabiliteten i regionen og for
at sikre et effektivt kurdisk bidrag til kampen mod ISIL.
Endelig vil jeg nævne, at vi i forbindelse med rådsmødet har en uformel frokost med Tyrkiets
udenrigsminister. Som I ved, er Tyrkiet en central partner og aktør i håndteringen af situationen i Syrien, Irak
og Libyen. Jeg ser frem til denne anledning til at høre om de tyrkiske overvejelser og synspunkter.
Søren Søndergaard
kom ind på Irak, fordi landet spillede en stor rolle for hele regionen, og fordi Danmark
var ved at blive involveret yderligere i området. I samlenotatet stod der, at der blev gjort meget ud af al-
Abadiregeringens reformprogram. Det var muligvis rigtigt, men der stod også, at hans politik mødte stor
modstand fra mere sekteriske kræfter. Så hvad var konklusionen? Var der fremskridt i Irak, der gjorde det
lettere at inddrage sunnigrupper? Eller skete der det stik modsatte? IS syntes at blive styrket på grund af den
politik, som den irakiske regeringen de facto førte.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 257: Foreløbigt referat af mødet den 11/12-15 vedr. udenrigsanliggender
Søren Søndergaard henviste til, at han på mødet den 13. november havde rejst sagen om angreb på
flygtningelejre og efterfølgende havde stillet et skriftligt spørgsmål til ministeren om dem. Det ville han uden
tvivl snart få svar på. Det var forkasteligt, at lejre blev angrebet af personer i irakiske uniformer, der talte farsi
altså iransk
og som slap af sted med at myrde uden retsforfølgelse. Efter angrebene tvangsforflyttede
man flygtningene til Camp Liberty-lejren, der blev angrebet med tungt artilleri, efter at myndighederne havde
fjernet nogle store plader, der var sat op for at beskytte mod angreb. En masse mennesker var blevet dræbt,
men der var stadig ingen undersøgelser. Det var helt uhørt. Han fandt det afgørende at vide, hvad den irakiske
regering gjorde
tilsyneladende lukkede den øjnene for, at lejrene blev angrebet flere gange med døde til
følge.
Søren Søndergaard sagde, at situation i det kurdiske selvstyreområde også var uklar. I samlenotatet stor der:
”Herudover er spørgs ålet o
a datet for de kurdiske regio alregeri gs præside t fortsat uafklaret”.
Sådan kunne man da godt udtrykke det, men var det ikke mere rigtigt at sige, at et kup havde fundet sted?
Stod det ikke i forfatningen, at præsident Bassani skulle være trådt tilbage? Han havde udelukket flertallet af
de kurdiske repræsentanter fra parlamentet. Der var en tæt alliance mellem ham og Tyrkiet, og det måtte da
være afgørende, at præsidenten i det område, der havde været stabilt og et område, som Danmark havde
leveret våben til, havde gennemført et kup mod et demokratisk valgt parlament med støtte fra Tyrkiet. Var
det ikke en helt afgørende brik i vurderingen af situationen i Irak og i vurderingen af yderligere dansk
engagement?
Udenrigsministeren
vurderede, at det gik fremad i Irak
dog med små og alt for langsomme skridt. Det havde
ministeren tilkendegivet over for den irakiske udenrigsminister, da han mødte ham tidligere på året. Også EU
havde givet den holdning til kende. Ministeren syntes, at det var svært at få øje på alternativer til al-Abadi.
Han lod til at være den mest progressive, og den der trak det mest samlende spor for de sekteriske
spændinger. Hvad lejrene angik, var det et stort problem, at Irak ikke tog hånd om sikkerheden for de
mennesker, der var flygtet til landet. Der havde været fælles EU-reaktioner, idet man vurderede, at presset
for at få Irak til at ty til handling og gennemføre en tilbundsgående undersøgelse ville være stærkest, hvis det
blev meldt samlet ud via Den Fælles Udenrigstjeneste. Danmark havde fulgt sagen via EU og UNHCR, der var
i gang med at sikre bedre vilkår for lejrenes beboere
herunder også ved at genbosætte uden for Irak. Det
var ikke optimalt at genbosætte, fordi Irak ikke formåede at skabe tilstrækkelig sikkerhed i området.
Ministeren svarede endvidere, at det var et problem, at præsidenten blev siddende, på trods af at
forfatningen var brudt. Sagen var bare den, at EU ikke spillede en rolle i den militære kamp mod IS. Det var
den globale koalition, der havde førertrøjen på. Drøftelser om et yderligere dansk bidrag skulle diskuteres i
Det Udenrigspolitiske Nævn, når man havde et bedre overblik over situationen. Det ændrede ikke ved, at
det, der skete i selvstyreprovinsen, også var af afgørende betydning. Regeringen opfordrede til en fredelig
løsning, der er i overensstemmelse med den gældende forfatning for det kurdiske selvstyreområde. Det ville
også blive taget op på rådsmødet.
Søren Søndergaard
sagde, at de stærke kræfter bl.a. var Iran. Det blev gjort tydeligt ved angreb på
flygtningelejrene, der tydeligvis havde deres rod i Iran, og Irans indblanding i irakisk politik var velkendt. Man
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 257: Foreløbigt referat af mødet den 11/12-15 vedr. udenrigsanliggender
kunne frygte, at man ikke alene lukkede øjnene for det manglende fremskridt i Irak, men også for Irans
deltagelse, fordi man håbede, at Iran ville blive en medspiller i kampen mod IS.
Søren Søndergaard var glad for, at ministeren bekræftede rigtigheden af, at præsidenten blev siddende på
trods af forfatningens bestemmelser. Men hvorfor var der ikke en skarpere reaktion mod, at KDP som et
mindretal i det politiske system i Nordirak havde gennemført et kup? Man skulle måske tro, at Enhedslisten
med sine tætte forbindelser til kurderne kunne finde på at sige, at man lukke øjnene for deres venners
ageren. Det passede dog ikke ind i partiets politik glemme menneskerettighederne; det kommer lige tilbage
i hovedet på én. Enhedslisten frygtede, at den manglende reaktion på situationen i det Nordirak ville med
medvirkende til at få det hele til at eksplodere inden for kort tid med millioner af flygtninge fra området til
følge. Havde EU kritiseret, at præsidenten blev siddende? Hvis ikke, ville ministeren så tage det op?
Udenrigsministeren
syntes, at Iran havde alt for stor indflydelse på Irak. Det ville være rart, hvis Iran kunne
finde sin naturlige og positive rolle i regionen, og det ville han tage op, når han skulle besøge landet i starten
af januar. Ministeren kendte ikke til detaljerne for angrebene i lejrene, men man havde presset på for at få
en uafhængig undersøgelse og for, at Irak i højere grad tog ansvar for sikkerheden i flygtningelejrene i
området. Fik han nye oplysninger, ville han naturligvis vende tilbage til sagen.
Ministeren delte Søren Søndergaards opfattelse af, at man absolut ikke skal vende det blinde øje til
overtrædelse af menneskerettighederne. Fra dansk side tog man overtrædelse af den iranske forfatning
alvorligt, og det var blevet påtalt på flere møde med involverede parter.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 257: Foreløbigt referat af mødet den 11/12-15 vedr. udenrigsanliggender
6. Forlængelse af Ruslandssanktioner
Vedtagelse
Rådsmøde 3438
bilag 2 (supplerende samlenotat)
Rådsmøde 3400
bilag 4 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde udenrigsanliggender 22/6-15)
EUU alm. del (13)
bilag 610 (skriftlig forelæggelse (FO) vedr. yderligere sanktioner mod
Rusland i lyset af situationen i Ukraine)
Udenrigsministeren:
Jeg vil ger
e orie tere o de forve tede forlæ gelse af EU’s øko o iske sa ktio er
mod Rusland. Der er opnået fuld politisk enighed om at forlænge sanktionerne, men der er endnu ikke
klarhed over tidspunktet for selve beslutningen. Det forventes dog at ske i den kommende uge, enten ved
udenrigsministermødet mandag den 14. december, miljøministermødet onsdag den 16. december eller ved
en såkaldt skriftlig procedure.
Det har nu i et stykke tid stået klart, at Minskimplementeringsaftalen ikke vil kunne gennemføres inden for
den oprindeligt fastsatte tidsfrist: den 31. december 2015. Et af aftalens centrale elementer
afholdelsen af
lokalvalg i de separatistkontrollerede områder af Ukraine
er eksempelvis blevet udskudt til februar og marts
2016. Derudover udestår fortsat
a dre ele e ter so fuld adga g til o rådet for OSCE’s observatører og
humanitære organisationer, fangeudveksling og at den ukrainske regerings kontrol med den ukrainsk-
russiske grænse bliver genoprettet.
Det Europæiske Råd fastlagde i marts 2015 en klar kobling mellem implementeringen af Minskaftalen og
sanktionerne mod Rusland. Der har derfor i et stykke tid været bred enighed i EU-kredsen om, at de
økonomiske sanktioner mod Rusland, der udløber den 31. januar 2016, må forlænges.
Der er lagt op til en forlængelse af 6 måneders varighed, hvilket betyder, at sanktionerne vil gælde frem til
den 31. juli 2016. Danmark bakker fuldt op om beslutningen om en 6 måneders forlængelse. Dermed
fastholder vi presset på Rusland, der skal ophøre med at destabilisere det østlige Ukraine og bidrage aktivt
til implementering af Minskaftalen. En forlængelse af sanktionerne frem til den 31. juli 2016 giver en
passende mulighed for at tage bestik af fremdrift i implementeringen af Minskaftalen.