Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1593263_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 21. januar 2015
MFVM 019
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
dibutyl ftalat (DBP) til 3 nærmere beskrevne industrielle anvendelser i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
Komitesag
1. Resume
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af dibutyl ftalat (DBP) til 3 nærmere beskrevne industrielle anvendelser i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH, komitésag).
Forslaget giver den tjekkiske virksomhed DEZA a. s. tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en
periode på 12 år for 2 af anvendelserne og 4 år for den sidste fra solnedgangsdatoen, som er
fastsat i REACH, dvs. indtil 21. februar 2027 og 21. februar 2019.
Forslaget er sat til afstemning på REACH-komitéens møde den 3. februar 2016. Forslaget
vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark, idet der er tale om forslag om godkendelse af allerede anvendte stoffer.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen ønsker at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor
der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer.
Den konkrete sag drejer det sig om 3 specifikke industrielle anvendelser af DBP, hvor ansøger
har demonstreret sikker brug for arbejdstagere, og hvor der ikke er nogen udsættelse for
forbrugerne. Regeringen kan derfor støtte forslaget og agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 8. januar 2016 sat et forslag til gennemførelsesretsakt til
afstemning på REACH-komitéens møde den 3. februar 2016. Kommissionen vil herefter i
henhold til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningerne fra
virksomheden DEZA a. s. om godkendelse til forsat anvendelse af stoffet dibutyl ftalat (DBP).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske
i henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftsproceduren i
artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftsproceduren er nu erstattet af
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dibutyl ftalat (DBP) til 3 nærmere beskrevne industrielle anvendelser
1593263_0002.png
undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet
basisretsakten anses for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget
for en appelkomité inden for 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen inden
for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor
Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan
Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden DEZA a. s. om forsat
anvendelse af stoffet dibutyl ftalat (DBP). Ansøgningen omfatter 3 specifikke industrielle
anvendelser af DBP:
1. Som absorberende opløsningsmiddel i et lukket system til fremstilling af
maleinsyreanhydrid.
2. Som tilsætningsstof i visse typer af ammunition og udløsermekanismer til
katapultsæder. Anvendelsen omfatter ikke patroner, som kan genlades af private.
3. Til fremstilling af keramiske film og printpasta til fremstilling af keramiske kapacitorer
og lambdasonder.
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelsesordning for
særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse) opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I
ansøgningen om godkendelse af forsat brug skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer
(substitutionsmuligheder).
Stoffet dibutyl ftalat (DBP) blev i 2011 optaget på REACH-forordningens bilag XIV ved
Kommissionens forordning (EU) nr. 143/2011. Stoffet blev optaget på grundlag af dets
klassificering som reproduktionstoksisk i kategori 1B. Solnedgangsdatoen er blevet fastsat til
21. februar 2015 og fristen for at ansøge om godkendelse til fortsat anvendelse til 21. august
2013.
Den 13. august 2013 fremsendte virksomheden DEZA a.s. ansøgninger om godkendelse af DBP
til ovennævnte anvendelser.
Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) i komitéerne for risikovurdering (RAC) og
socioøkonomisk vurdering (SEAC):
o
RAC konkluderer, at der kan fastsættes en nedre grænse for hvornår DBP er
reproduktionsskadelig på 0,13 mg/m
3
ved inhalation og på 0,19 mg/kg/d for optagelse
gennem huden. De konkluderer endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dibutyl ftalat (DBP) til 3 nærmere beskrevne industrielle anvendelser
1593263_0003.png
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold
til at begrænse risikoen for arbejdstagerne.
o
SEAC har i deres analyse konkluderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes
alternativer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for
ansøgeren for så vidt angår anvendelse 1 og 2. For anvendelse 3 vurderer SEAC, at
ansøger ikke på samme niveau har demonstreret, at der ikke findes anvendelige
alternativer. Derfor bør godkendelsen for anvendelse 3 have kortere løbetid.
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, og de
modtagne høringssvar, anbefaler Kommissionen, at der gives en godkendelse med en frist for
fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. februar 2027 for anvendelse
1 og 2 og 4 år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. februar 2019 for anvendelse 3.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser
i allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Regulering af anvendelsen af DBP er EU-harmoniseret, og der er således ingen dansk
regulering.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget til gennemførelsesretsakten har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, fordi der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod en specifik
virksomhed beliggende uden for Danmark og deres downstream-brugere.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget
erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget
vurderes
ikke at
have væsentlige
vurderes
ikke
at
have
væsentlige
Beskyttelsesniveau:
Forslaget til gennemførelsesretsakten vurderes at have en neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark. Det vides ikke, om stoffet bruges eller vil blive brugt af danske
virksomheder, men det er vurderet at de ansøgte anvendelser ikke giver nogen risiko for
arbejdstagerne eller forbrugere.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dibutyl ftalat (DBP) til 3 nærmere beskrevne industrielle anvendelser
1593263_0004.png
8. Høring
Rammenotatet har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 15.-20. januar 2016.
Landsorganisationen i Danmark (LO) og 3F har fremsendt bemærkninger i den forbindelse.
LO
henviser i den forbindelse til at det ”fremgår
af rammenotatet, at SEAC for anvendelse 3,
fremstilling af keramiske film og printpasta til fremstilling af keramiske kapacitorer og
lambdasonder, vurderer at ansøger ikke (….) har demonstreret, at der ikke findes anvendelige
alternativer.
LO konstaterer på baggrund deraf, at den ene af to forudsætninger for fortsat brug
efter solnedgangsdatoen ikke er opfyldt, hvorfor der ikke bør gives en fortsat godkendelse for
denne anvendelse. Derudover finder LO at en dispensation på 12 år for anvendelse 1 og 2 er alt
for lang tid henset til udvikling af substitutionsmuligheder anbefaler derfor, at der gives en
forlængelse på 6 år, men med mulighed for forlængelse med yderlig 3 år hvis der stadig ikke er
fundet noget alternativ til DBP
3F
anføre tilsvarende, at dispensation på 12 år for anvendelse 1 og 2 er alt for lang tid og
anbefaler derfor, at der gives en forlængelse på 6 år - med mulighed for forlængelse med
yderligere 3 år - hvis der stadig ikke er fundet noget alternativ til DBP.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for
forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget til gennemførelsesretsakt. Regeringen ønsker
generelt at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternativer. I det konkrete tilfælde drejer
det sig imidlertid om 3 specifikke industrielle anvendelser af DBP, hvor ansøger har
demonstreret sikker brug for arbejdstagere, og hvor der ikke er nogen udsættelse for
forbrugerne.
Regeringen kan generelt støtte, at der gives godkendelsen. Henset til, at regeringen ønsker at
begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer vil der dog arbejdes for, at nedsætte de
tidsmæssige perioder for anvendelse af 1 og 2 til 7 år med mulighed for forlængelse.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
4