Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1553236_0001.png
NOTAT
Biodiversitet og arter
J.nr. NST-379-00046
Ref. mfm
Den 24. september 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg - Forslag til Kommissionens
gennemførselsforordning (EU) …/… af xxx om
gennemførselsbestemmelser for implementeringen af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med
sælprodukter
Komitésag
1. Resume
Formålet med forslaget er, at erstatte Kommissionens forordning (EU) Nr.
737/2010 af 10. august 2010 om gennemførselsbestemmelser til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med
sælprodukter, idet denne forordning ophæves af Rådets forordning (EF) nr.
2015/xx om handel med sælprodukter og om ophævelse af Kommissionens
forordning (EU) nr. 737/2010. Rådets forordning 2015/2015 har bragt EU-
lovgivningen i overensstemmelse med WTO’s tvistbilæggelsesorgans afgørelse i
en sag rejst af Canada og Norge. Forslaget er af væsentlig betydning for
Grønland.
Forslaget udmønter gennemførselsbestemmelser for rådsforordningen om
handel med sælprodukter og beskriver reglerne for, hvordan disse produkter kan
bringes i omsætning, samt hvordan personlige sælprodukter kan importeres. I
modsætning til 737/2010 er beskrivelsen af godkendelse som anerkendt organ,
som gør det muligt at eksportere sælprodukter fanget af oprindelige folk til
omsætning på EU’s marked, nu beskrevet i Rådets forordning 2015/xx.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark, men vil fortsat have
konsekvenser på netop disse områder for Grønland. Forslaget har en uændret
påvirkning af beskyttelsesniveauet for sæler i Danmark og i EU.
Forslaget forventes den 13. oktober 2015 at gå i ”silent procedure” i udvalget
nedsat efter art. 18, stk. 1 i Rådets forordning (EF) Nr. 338/97 af 9. december
1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed med
frist til den 14. oktober.
Regeringen er positivt indstillet over for, at der indføres bestemmelser, der gør
det muligt, at en myndighed i Grønland fortsat kan godkendes som anerkendt
organ til at certificere sælprodukter til eksport til EU. Forslaget fastsætter regler
for hvilke forhold, der skal være opfyldt for at godkendes som anerkendt organ
og hvilke dokumenter, der skal udstedes af et anerkendt organ (Grønland) for at
sælprodukter fanget af inuitter og andre oprindelige folk kan eksporteres til EU.
Det er regeringens holdning, at certifikater udstedt efter 737/2010 fortsat skal
kunne anvendes og er positivt indstillet over for teksten i forslaget, der netop gør
dette muligt, dog ønsker man, at der tilføjes en tekst som muliggør at
certifikatblanketten fra den tidligere forordning efterfølgende kan benyttes 12
måneder.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 3: Notat om komitésag om handel med sælprodukter
1553236_0002.png
Danmark støttede i 2010 gennemførselsforordningen 737/2010.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 14. september 2015 ovennævnte forslag uformelt til
medlemsstaterne i komiteen under forordning 338/97. Forslaget har hjemmel i
artikel 3, stk. 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2015/xx af
xx. oktober 2015 om handel med sælprodukter og om ophævelse af
Kommissionens forordning (EU) nr. 737/2010, som Danmark støttede.
Sælforordningen 1007/2009 forbyder handel med sælprodukter af hensyn til
europæiske borgeres bekymringer ved sælfangst. Import og handel med bl.a.
sælprodukter fra inuitsamfund er undtaget.
Canada og Norge indbragte EU for WTO’s tvistbilæggelsesinstans i 2010. Danmark
har ikke været direkte part i sagen. WTO gav den 18. juni 2014 EU medhold i, at et
forbud mod sælprodukter kan begrundes i moralske hensyn. Ud over handel med
sælprodukter, der stammede fra en forvaltning af marine ressourcer blev også
inuitundtagelsen anfægtet, herunder for i sin gennemførelse at medføre
uberettiget forskelsbehandling. EU har accepteret at ville følge WTO afgørelsen, og
der er aftalt en frist til 18. oktober 2015 til bringe EU´s lovgivning i
overensstemmelse med afgørelsen. Dette er sket med tilføjelsen af
Europaparlamentet og Rådets forordning 2015/xx til den eksisterende
sælforordning 1007/2009. Dette har betydet, at der ikke længere kan ske handel
med sælprodukter, der stammer fra en forvaltning af marine ressourcer internt i
EU, og at det sikres, at sælprodukter der stammer fra inuitsamfund, er fra sæler,
der er nedlagt dyreværnsmæssigt forsvarligt. Samtidig er der bl.a. tilføjet en
informationsforpligtelse og en styrkelse af hensynet til oprindelige folks
rettigheder.
Det foreliggende forslag er en følge af vedtagelsen af 2015/xx og skal erstatte
Kommissionens forordning 737/2010, som ophæves af 2015/xx.
3. Formål og indhold
Forordningens formål er at implementere forordning 2015/xx og derved erstatte
gennemførelsesforordningen 737/2010. Forordningen specificerer, hvilke kriterier
der skal være opfyldt for, at et tredjelands myndighed kan godkendes som
anerkendt organ samt, hvad en såkaldt ”attest” som fortsat skal ledsage
sælprodukter, der bringes i omsætning i EU, skal indeholde for at være
fyldestgørende.
Desuden specificeres de administrative ordninger til udstedelse og kontrol af
attester samt administrative bestemmelser ved import af personlige sælprodukter.
Endelig fastsættes det, at certifikater udstedt efter den tidligere forordning fortsat
er gyldige. Forskellen fra den ophævede forordning (EU) nr. 737/2010 består i at
en definition og betingelser for inuitter og andre oprindelige samfunds handel med
sælprodukter nu er afspejlet i 2015/xx og ikke som tidligere i
gennemførselsforordningen, samt at bestemmelserne om sælprodukter der
stammer fra forvaltningen af marine ressourcer er fjernet, da muligheden for
denne omsætning er udgået i 2015/xx som følge af WTO afgørelsen.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 3: Notat om komitésag om handel med sælprodukter
1553236_0003.png
Danmark finder, at der bør være en overgangsordning for anvendelse af blanketter
benyttet efter den tidligere forordning, idet det ikke er realistisk at forvente at det i
perioden fra gennemførselsretsakten vedtages og til de nye blanketter skal
anvendes, er muligt at producere de korrekte blanketter, da der er tale om mindre
end 1 uge.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU’s gældende reguleringsbeføjelser i
kommende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Gennemførselsforordningen vil være direkte gældende.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser:
Det vurderes, at forslaget ikke i sig selv vil medføre væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske og
erhvervsadministrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget har en uændret påvirkning af beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkast til rammenotat har været sendt i høring hos Grønland. Rammenotat har
været i høring i Miljøspecialudvalget 28. - 30. september 2015. Der er indkommet
følgende bemærkninger fra organisationerne:
Greenpeace
støtter regeringens holdning og understreger, at Greenpeace støtter
oprindelige folks rettigheder til sælfangst. Greenpeace forventer ikke, at de nye
krav om dyrevelfærd vil hæmme den grønlandske eksport af sælprodukter.
Greenpeace er glad for, at der er tilføjet en informationsforpligtigelse i
forordningen om inuitundtagelsen, da øget oplysning i EU forhåbentlig kan
mindske de negative konsekvenser for inuit – både i Grønland og i resten af Arktis.
Grønland og Færøerne
Forslaget indebærer at Grønland, for fortsat at kunne eksportere sælprodukter til
EU, skal revurderes som anerkendt organ. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlig betydning for Færøerne. Idet der er tale om stramning af en allerede
eksisterende ordning vil Grønland kunne påføres yderligere administrative
omkostninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil støtte forslaget uden bemærkninger, idet der
bortset fra overgangsbestemmelsen er tale om tidligere vedtaget tekst. Desuden
forventes flertallet af medlemsstater også at være interesseret i at overholde fristen
til WTO den 18. oktober 2015.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 3: Notat om komitésag om handel med sælprodukter
1553236_0004.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag.
Regeringen lægger vægt på, at der indføres bestemmelser, der gør det muligt for
Grønland fortsat at eksportere sælprodukter til EU. Det er regeringens holdning,
at certifikater udstedt efter 737/2010 fortsat skal kunne anvendes og er positivt
indstillet over for teksten i forslaget, der netop gør dette muligt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4