Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 427
Offentligt
1609091_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. marts 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 489 (MOF alm. del) stillet den 12. februar
efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 489
”Vil ministeren rejse problematikken omkring affald fra skibe i EU, således at der kan gøres noget ved
de affaldsmængder, der skyller op på de danske strande (jf. ”Knap 10.000 stykker affald per 100 meter
Skagen strand, på dr.dkP4 Nordjylland den 12. februar 2016)?”
Svar
Affald i havet og på de danske strande skal tages alvorligt. Der er imidlertid tale om et komplekst
problem. Det skyldes ikke mindst, at affaldet kan stamme fra mange kilder, og ikke kun fra skibe.
Affaldet kan være transporteret over store afstande med havstrømmene, og kilderne kan være både
lokale, regionale og globale. På landsplan vurderes fiskeri, turisme og andre rekreative kilder at være
de dominerende kilder til affald, som skyller op på strandene, efterfulgt af sanitært affald, operationelt
affald og kabysaffald fra skibe. Fiskeri er den dominerende kilde til affald på strandene ved
Nordsøen/Skagerrak, hvorimod affald fra turisme og andre rekreative kilder er en lige så stor kilde
omkring østersøstrandene. Hovedparten af affaldet kan dog ikke umiddelbart relateres til specifikke
1
kilder .
Danmark har på regionalt plan sammen med østersølandene og landene omkring Nordøst-Atlanten
forpligtet sig til en række indsatser mod marint affald, herunder indsatser, som er målrettet de
havbaserede kilder til affald, såsom skibsfart.
Derudover findes der allerede i dag internationale regler om skibes udtømning af affald.
Udgangspunktet er et forbud, dvs. at skibe ikke må udtømme affald med mindre, der er en særlig
adgang til det. Som hovedregel må skibe intet udtømme, når de er tættere end 12 sømil fra kysten. Dog
er der en begrænset adgang til at udtømme spildevand, når skibet er tættere end 12 sømil fra kysten.
Det gælder dog kun, hvis spildevandet er findelt og desinficeret i et godkendt anlæg. Da skibsfart er et
globalt erhverv, er det afgørende, at reglerne også er globale. Derfor er de gældende regler om skibes
udtømning af affald også vedtaget af FN’s søfartsorganisation, IMO, i form af annex V til International
Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).
Når det gælder andet affald fra skibe, driftsaffald, fastsætter MARPOL desuden regler om, at skibe skal
kunne aflevere deres affald i havne for at forebygge, at affaldet ulovligt ender i havet. Disse regler
suppleres af EU’s direktiv om modtagefaciliteter i havne for affald fra skibe. Direktivet fastsætter bl.a.,
at skibe kan aflevere deres driftsaffald i havnen under det såkaldte ”no-special-fee” princip. Det
1
http://dce2.au.dk/pub/SR177.pdf
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 427: Kopi af svar på MOF alm. del - spm. 489 om ministeren vil rejse problematikken omkring affald fra skibe i EU, således at der kan gøres noget ved de affaldsmængder, der skyller op på de danske strande, fra miljø- og fødevareministeren
betyder, at prisen for at aflevere affald som hovedregel er dækket af havneafgiften. Der skal altså ikke
betales særskilt for afleveringen af affaldet.
Direktivet om modtagefaciliteter i havne skal revideres i de kommende år. I den forbindelse vil der
blive lejlighed til at se på mulighederne for yderligere at forebygge at affald ender i havet.
Esben Lunde Larsen
/
Camilla Brask Lentz
2