Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 539
Offentligt
1622223_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. april 2016
EU-retskontoret
Louise Degn Brammer
2016-0032/20-0052
1920509
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 405 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren den 22.
marts 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen
(DF).
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 539: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 405 om at redegøre for Justitsministeriets overimplementering af EU-retten, i relation til at Justitsministeriet prioriterer en kommende afgørelse ved EU-Domstolen højere end daglige brud på den danske taxilov, jf. sagen om Uber, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Byg-
ningsudvalg:
”Justitsministeren bedes redegøre for Justitsministeriets over-
implementering af EU-retten, i relation til at Justitsministeriet
prioriterer en kommende afgørelse ved EU-Domstolen højere
end daglige brud på den danske taxilov, jf. sagen om Uber.”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det relaterer sig til
straffesagen mod selskabet Uber B.V., der er sigtet af Københavns Politi
for medvirken til overtrædelse af kravet om tilladelse til erhvervsmæssig
personbefordring i § 1, stk. 1, i taxiloven.
Justitsministeriet kan oplyse, at Rigsadvokaten ved brev modtaget i
Justitsministeriet den 21. januar 2016 anmodede om en vurdering af, om
tiltalespørgsmålet i straffesagen mod selskabet Uber B.V. bør afvente re-
sultatet af den spanske præjudicielle forelæggelse for EU-Domstolen i sag
C-434/15, Asociación Profesional Èlite Taxi mod Uber Systems Spain,
S.L., og eventuelt den belgiske præjudicielle forelæggelse i sag C-526/15,
Uber Belgium BVBA mod Taxi Radio Bruxellois NV.
Justitsministeriet har den 25. februar 2016 afholdt et møde med Rigsadvo-
katen, Transport- og Bygningsministeriet og Trafikstyrelsen om sagen.
Justitsministeriet tilkendegav i den forbindelse, at det er Justitsministeriets
vurdering, at da førnævnte præjudicielle forelæggelser adskiller sig fra
straffesagen mod selskabet Uber B.V. på en række afgørende punkter, er
det ikke nødvendigt at afvente EU-Domstolens afgørelse i disse sager for
at kunne afgøre tiltalespørgsmålet. Justitsministeriet tilkendegav desuden,
at der EU-retligt ikke i øvrigt er noget til hinder for at rejse tiltale mod sel-
skabet Uber B.V. for medvirken til konkrete chaufførers overtrædelse af
kravet om tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i § 1, stk. 1, i ta-
xiloven.
Justitsministeriet har fået oplyst, at anklagemyndigheden den 11. februar
2016 har rejst tiltale mod seks Uber-chauffører. Sagerne er berammet til
behandling i Københavns Byret den 26. april 2016. Chaufførerne er bl.a
tiltalt for at have overtrådt § 1, stk. 1, i taxiloven ved at have udført taxi-
kørsel uden tilladelse og uden, at betingelserne for samkørsel, der ikke
kræver tilladelse, var opfyldt.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 539: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 405 om at redegøre for Justitsministeriets overimplementering af EU-retten, i relation til at Justitsministeriet prioriterer en kommende afgørelse ved EU-Domstolen højere end daglige brud på den danske taxilov, jf. sagen om Uber, fra justitsministeren
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at bl.a. på baggrund af det førnævnte
møde har anklagemyndigheden vurderet, at de EU-retlige spørgsmål i sa-
gen ikke på det foreliggende grundlag hindrer, at der kan rejses tiltale mod
selskabet Uber B.V. Samtidig har anklagemyndigheden dog oplyst, at tilta-
lespørgsmålet bør afvente udfaldet af ovennævnte prøvesager. Det er såle-
des anklagemyndighedens vurdering, at det er afgørende, at de tiltalte
chauffører vil kunne pålægges vidnepligt i straffesagen mod selskabet
Uber B.V., hvilket forudsætter, at sagerne mod chaufførerne er endeligt af-
sluttede.
3