Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 548
Offentligt
1623443_0001.png
Fødevarestyrelsen/ Kemi & Fødevarekvalitet
Sags.nr.: 2016-29-22-01511 / 2016-878
Den 20. april 2016
MFVM 066
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning om godkendelse af
zinkacetat dihydrat,
vandfrit zinkchlorid, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat, zinksulfat monohydrat, zinkchelat af
aminosyrehydrat og zinkchelat af glycinhydrat
som tilsætningsstoffer til foder til alle dyrearter
(komitésag).
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af en række zinkprodukter som fodertilsætningsstoffer til
alle dyrearter (komitésag). Derudover indeholder forslaget mindre nedsættelser af maksimalgrænseværdierne
for zink i fuldfoder til en række dyrearter, dog ikke for smågrise, søer og kaniner. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den Stående Komite for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 27.-28. april 2016. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at stofferne er sikre for dyr og mennesker forudsat, at
maksimalgrænseværdierne overholdes. En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet
for de berørte dyr. For smågrise foreslås den nuværende maksimalgrænseværdi fastholdt på det nuværende
niveau, hvilket ifølge Aarhus Universitet er bekymrende, da denne formentlig ligger væsentligt under
smågrisenes fysiologiske behov for zink i forbindelse med fravænning. Forslaget forventes at have en vis
gavnlig effekt på miljøet. Regeringen kan støtte forslaget, idet der dog fra dansk side af miljøhensyn arbejdes
for at få sænket den foreslåede maksimalgrænseværdi for zink i foder til slagtesvin fra 120 mg zink til 100
mg/kg. Desuden vil Danmark arbejde for at fastholde de gældende maksimalgrænseværdier for zink i foder til
fisk og selskabsdyr på henholdsvis 200 og 250 mg/kg. Endelig vil Danmark arbejde for, at der indarbejdes en
bestemmelse om revision af godkendelsesforordningens maksimalgrænseværdier for indhold af zink i foder
indenfor en tidsperiode på maksimalt 3 år, hvor der forventes at foreligge ny viden om dyrenes fysiologiske
behov for zink.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om gennemførelsesforordning om godkendelse af zinkacetat dihydrat,
vandfrit zinkchlorid, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat, zinksulfat-monohydrat, zinkchelat af aminosyrehydrat og
zinkchelat af glycinhydrat som tilsætningsstoffer til foder til alle dyrearter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1831/2003 af 22.
september 2003 om fodertilsætningsstoffer, artikel 9, stk. 2.
Forslaget skal behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF). Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan
forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
vedtage forslaget eller inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned
forelægge forslaget for appeludvalget.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 548: Notat om komitésag om godkendelse af zinkacetat dihydrat, vandfrit zinkchlorid, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat, zinksulfat monohydrat, zinkchelat af aminosyrehydrat og zinkchelat af glycinhydrat som tilsætningsstoffer til foder til alle dyrearter
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage
forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 27.–28. april 2016.
Formål og indhold
Forslaget vedrører fodertilsætningsstoffer, der godkendes til bestemte anvendelsesformål og til bestemte
dyrekategorier. Godkendelsesproceduren omfatter blandt andet en undersøgelse af stoffernes identitet,
virkningsmekanisme og sikkerhed i forhold til dyrs og menneskers sundhed. Endvidere må stofferne ikke have
negativ effekt på miljøet. Stoffernes effektivitet over for de pågældende dyrearter skal ligeledes være
dokumenteret.
Kommissionens forslag vedrører re-godkendelse af en række zinkforbindelser, der allerede i dag er godkendt som
fodertilsætningsstoffer til alle dyrearter, herunder: zinkacetat dihydrat, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat,
zinksulfat-monohydrat, zinkchelat af aminosyrehydrat og zinkchelat af glycinhydrat. Desuden omfatter forslaget
godkendelse af en ny zinkforbindelse, nemlig vandfrit zinkchlorid, til alle dyrearter. Zink er et essentielt
næringsstof, og alle de ansøgte zinkforbindelser godkendes som ”tilsætningsstoffer med ernæringsmæssige
egenskaber”.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har i sin vurdering af stofferne i en rapport fra 2015
vurderet zinkforbindelserne i forhold til deres sikkerhed og effektivitet. Der er overordnet set ikke
sundhedsmæssige problemer ved anvendelsen af stofferne i de foreslåede mængder hverken for dyr eller
mennesker. EFSA anbefaler dog, at alle zinkforbindelserne behandles som farlige ved indånding, og at der tages
forholdsregler ved kontakt med øjne og hud. Ved anvendelse af beskyttelsesudstyr vil forbindelserne som
udgangspunkt ikke udgøre en arbejdsmiljørisiko. På miljøsiden har EFSA vurderet, at zink ikke umiddelbart
udgør en risiko ved spredning på landbrugsjord. EFSA nævner dog en bekymring vedrørende drænvand og ved
afstrømning til overfladevand, særligt på sandjord. Denne bekymring understøttes af EFSA’s rapport
’Preassessment of environmental impact of zinc and copper used in animal nutrition’ fra 2010 og af rapporten
’Belysning af kobber- og zinkindholdet i jord’ fra Aarhus Universitet, 2015.
Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdierne for visse dyrekategorier sættes ned i forhold til de
maksimalgrænseværdier, som i dag gælder for alle zinkforbindelser, der er godkendt som fodertilsætningsstoffer.
Maksimalgrænseværdierne refererer til det acceptable totalindhold af zink i fuldfoderet.
Forslagets maksimalgrænseværdier er baseret på en vurdering foretaget af EFSA fra 2014, der konkluderede, at
man potentielt har mulighed for at reducere maksimalgrænseværdien for zink i foder til visse dyrekategorier uden
at det går ud over dyrevelfærden. EFSA vurderede desuden, at en reduktion af maksimalgrænseværdien for zink i
foder vil kunne reducere udledningen af zink ved udbringning af husdyrgødning med 20 %. Kommissionens
forslag til nedsættelse af maksimalgrænseværdierne er dog ikke så vidtgående som EFSA’s anbefalinger. Den
forventede reduktion i udledningen af zink til miljøet vil derfor være mindre end 20 %.
EFSA’s forslag til reduktioner af maksimalgrænseværdierne af zink i foder er kun delvist indarbejdet i
Kommissionens forslag til godkendelse af zinkforbindelserne. På visse områder har Kommissionen fulgt EFSA’s
forslag, mens Kommission i andre tilfælde, herunder for selskabsdyr, fisk, slagtesvin og drøvtyggere, ikke har
foreslået en så vidtgående reduktion. Baggrunden for dette er, at man fortsat mangler videnskabelig
dokumentation for, om man i alle medlemsstater vil kunne reducere zinkmængden så meget, som EFSA har
vurderet muligt, uden negative konsekvenser for dyrevelfærden og dyresundheden.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 548: Notat om komitésag om godkendelse af zinkacetat dihydrat, vandfrit zinkchlorid, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat, zinksulfat monohydrat, zinkchelat af aminosyrehydrat og zinkchelat af glycinhydrat som tilsætningsstoffer til foder til alle dyrearter
1623443_0003.png
Tabellen nedenfor angiver de nuværende maksimalgrænseværdier for zink, EFSA’s anbefalinger til nye
maksimalgrænseværdier og Kommissionens forslag til nye maksimalgrænseværdier af 12. april 2016.
Dyreart
Nuværende maksimal-
EFSAs forslag til
Kommissionens forslag
grænseværdi
maksimalgrænse-værdier til maksimalgrænse-
i mg/kg
i mg/kg
værdier i mg/kg
(april 2016)
Selskabsdyr:
Fisk
Smågrise
Søer
Kaniner
Kalkuner
Andre arter, herunder
slagte-svin og
drøvtyggere
Mælkeerstatninger
250
200
150
150
150
150
150
150 (hunde og katte)
150 (laksefisk)
150
150
150
120
100
200
180
150
150
150
120
120
200
-
120
Fødevarestyrelsen har anmodet Aarhus Universitet, Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Institut for
Husdyrvidenskab (AU), om en vurdering af de foreslåede maksimalgrænseværdier for zink.
AU bemærker, at behovet for zink er særlig stort for dyr i kraftig vækst og i særlige fysiologisk kritiske perioder af
dyrs liv, hvilket primært er de første 14 dage efter fravænning af smågrise og i perioder af reproduktionen
(opstart, fødsel og tidlig laktation). I disse perioder er foderoptagelsen lav (ustabil), og det daglige zinkbehov til
vækst (unge dyr) eller reproduktion er højt. For at sikre dyrenes fysiologiske behov for zink er det af afgørende
betydning at fokusere på den daglige zinkoptagelse i stedet for, som EFSA anbefaler, at angive dyrenes zinkbehov
som koncentrationen af zink pr. kg foder.
Med hensyn til smågrise ved fravænning mener AU ikke, at Kommissionens forslag om at fastholde
maksimalgrænseværdien for zink på 150 mg/kg foder, er tilstrækkeligt til at dække smågrisenes daglige behov for
zink i den kritiske fravænningsperiode. Med udgangspunkt i de almindeligt anerkendte fodringsanbefalinger fra
det Nationale Forskningsråd i USA (NRC), er smågrisenes zinkbehov, lige efter fravænning betydeligt højere, end
Kommissionens foreslåede maksimalgrænseværdi. Høj zinkdosering (2500 mg zink/kg foder) i form af
dyrlægeordineret zink (i form af zinkoxid) i 0-14 dage efter fravænning vides at have en gavnlig effekt ved
håndtering af fravænningsdiarré hos smågrise, men mekanismen kendes ikke. Den høje zinkdosering
kompenserer muligvis for den lave foderoptagelse i den pågældende periode, så grisene derved får dækket deres
daglige zinkbehov. På baggrund af ovenstående er der ifølge AU ikke videnskabeligt grundlag for at videreføre
den gældende maksimalgrænseværdi på 150 mg zink/kg foder i smågriseperioden, som også inkluderer
fravænningsperioden. AU oplyser dog, at der endnu ikke findes tilstrækkelig sikker videnskabelig dokumentation
for smågrises daglige fysiologiske behov for zink i den kritiske periode efter fravænning.
Med hensyn til slagtesvin oplyser AU, at der mangler opdateret viden om slagtesvins fysiologiske behov for zink
under de nuværende produktionsforhold og fodringsstrategier. AU mener dog, at man med den nuværende viden
i princippet kan acceptere både 100 og 120 mg/kg fuldfoder (hhv. EFSA’s anbefaling og Kommissionens forslag)
uden, at det vil have nævneværdi indflydelse på dyrenes sundhed.
Det bemærkes endvidere, at europæiske brancheorganisationer har rejst tvivl om, hvorvidt de af EFSA anbefalede
maksimalgrænseværdier er tilstrækkelige til at dække det fysiologiske behov hos selskabsdyr og fisk. EFSA’s
vurdering er baseret på gamle data, og da der i dag er en større andel af vegetabilsk materiale i foderet til disse
dyregrupper, er biotilgængeligheden af zink i foderet formindsket. På den baggrund anbefaler Fødevarestyrelsen,
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 548: Notat om komitésag om godkendelse af zinkacetat dihydrat, vandfrit zinkchlorid, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat, zinksulfat monohydrat, zinkchelat af aminosyrehydrat og zinkchelat af glycinhydrat som tilsætningsstoffer til foder til alle dyrearter
1623443_0004.png
at man udskyder en eventuel beslutning om at reducere maksimalgrænseværdierne for foder til fisk og
selskabsdyr til der foreligger ny viden.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Området er alene reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003 af 22. september
2003 om fodertilsætningsstoffer. Forslaget vil være direkte gældende i Danmark, og forventes ikke at medføre
andre ændringer af lovgivningen i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikke at have
administrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vil alt andet lige medføre en reduktion i zinkbelastningen af
landbrugsjord.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen, derudover har EFSA’s indstilling fra 2014 om en mulig reduktion
af maksimalgrænseværdien af zink i foder tidligere været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende
bemærkninger:
Danske Korn- og Foderstof-importørers og eksportørers Fællesorganisation (DAKOFO) mener, at det er usikkert,
om grænsen på 150 mg zink/kg i fiskefoder kan dække behovet for ørreder og andre fiskearter. DAKOFO oplyser,
at der er bekymring for en eventuel nedsættelse af zinkgrænsen fra 200 mg/kg til 150 mg/kg i fiskefoder.
Landbrug & Fødevarer ser som udgangspunkt positivt på en reduktion af zink i slagtesvinefoder fra 150 til 100 mg
/kg fuldfoder såfremt forslaget bygger på et videnskabeligt forsvarligt grundlag og at dette grundlag er
tilgængeligt. SEGES er i gang med et forsøg, der skal vurdere et reduceret zinkniveau. Landbrug & Fødevarer ser
derfor helst, at man afventer resultatet af dette forsøg, som forventes offentliggjort ultimo 2016.
Dyrenes Beskyttelse mener, at zink fremmer forekomsten af resistente bakterier i staldene og ophobes i jord, hvor
der spredes gylle, hvilket fremmer forekomsten af resistente jordbakterier samt kan virke som miljøgift for
vildtlevende fisk, fugle og pattedyr. Dyrenes Beskyttelse støtter derfor EFSA’s anbefalinger til reduceret
maksimalgrænseværdierne for zink i foder, da det er deres indtryk, at der ikke er dyrevelfærdsmæssige negative
konsekvenser ved de anbefalede reducerede grænseværdier. Efter Dyrenes Beskyttelses opfattelse er der
endvidere behov for en strengere regulering af veterinært zink til fravænningsgrise. Dyrenes Beskyttelse peger
desuden på behovet for, at se på smågrisenes fravænningsalder og fravænningsmetoder med henblik på lavest
muligt forbrug af tilsætninger til foderet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at stofferne er sikre for dyr og mennesker
forudsat, at maksimalgrænseværdierne overholdes. EFSA vurderer desuden, at zinkforbindelserne er effektive
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 548: Notat om komitésag om godkendelse af zinkacetat dihydrat, vandfrit zinkchlorid, zinkoxid, zinksulfat heptahydrat, zinksulfat monohydrat, zinkchelat af aminosyrehydrat og zinkchelat af glycinhydrat som tilsætningsstoffer til foder til alle dyrearter
kilder til zink for dyrene. Desuden vil der blive anvendt mindre zink end tidligere grundet reduktionen af visse af
maksimalgrænseværdierne for zink i foder, hvilket alt andet lige giver en vis reduktion i miljøbelastningen med
zink på landbrugsjord.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget, idet der af miljøhensyn arbejdes for at få sænket
maksimalgrænseværdien for zink i foder til slagtesvin fra 120 mg/kg til 100 mg/kg. Endvidere vil regeringen
arbejde for at fastholde maksimalgrænseværdierne for zink i foder til fisk og selskabsdyr på henholdsvis på 200 og
250 mg/kg. Desuden vil regeringen arbejde for, at der i forslaget indarbejdes en bestemmelse om, at
godkendelsesforordningens maksimalgrænseværdier skal revideres indenfor en tidsperiode på maksimalt 3 år,
når der foreligger mere fyldestgørende viden om dyrenes fysiologiske behov, herunder især for smågrise,
slagtesvin, fisk og selskabsdyr.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5