Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 595
Offentligt
1629651_0001.png
Kemikalier
Den 4. maj 2016
MFVM 069
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag om delegerede retsakter om undtagelse for indhold af bly i
elektriske temperatursensorer og cadmium i iltsensorer til industrielle
overvågningsinstrumenter fra Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om
begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(Delegeret retsakt)
KOM-dokument C(2016) 2202 0g 2205
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til delegerede retsakter om tilpasning ift. den tekniske
udvikling af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af
anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS Direktivet).
Forslaget kan finde anvendelse for cadmiumanoder i Hersch-celler til iltsensorer, der anvendes i
industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter, hvor der kræves en præcision på under 10
ppm og bly i lodninger i elektriske forbindelser til temperatursensorer i anordninger, der er beregnet
til regelmæssig anvendelse ved temperaturer under -150
o
C, hvor der ikke findes alternativer med
samme præcision og pålidelighed.
Forslaget vurderes ikke af have væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser.
Medlemslandene kan skriftligt gøre indsigelse mod forslaget frem til den 12. maj 2016.
De delegerede retsakter vurderes generelt ikke at påvirke det reelle beskyttelsesniveau, idet der er
tale om anvendelser, der har været tilladt indtil nu, og som nu fortsat tillades.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af de delegerede retsakter.
Baggrund
Kommissionen udsendte d. 19. april 2016 to forslag om tilpasning i forhold til den tekniske udvikling
af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS Direktivet).
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS Direktivet som en delegeret retsakt. Den
delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Medlemslandene kan fremsende eventuelle indsigelser til Rådets sekretariat frem til den 12. maj 2016.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 595: Delegeret retsakt om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
1629651_0002.png
Formål og indhold
Bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr omfatter materialer og komponenter, der er
undtaget fra direktivets begrænsninger af farlige stoffer for så vidt angår elektrisk og elektronisk
medicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter. I juni 2015 indeholdt bilaget 42
undtagelser (sidste opdaterede version fra Kommissionen).
Forbuddet mod farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr trådte i kraft i 2006. Indtil juni 2014 var
medicinsk udstyr og overvågning- og moniteringsudstyr undtaget fra forbuddet.
Undtagelse C(2016) 2202:
Den ene undtagelse vedrører Cadmiumanoder i Hersch-celler til iltsensorer, der anvendes i
industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter, hvor der kræves en præcision på under 10 ppm.
I bilag IV til RoHS-Direktivet er der på nuværende tidspunkt en undtagelse, som giver mulighed for at
anvende bly i anoder i iltsensorer. Disse blyanoder er dog ikke i stand til at yde den nødvendige grad af
præcision (under 10 ppm) og stabilitet som visse industrielle målinger kræver, hvorfor der her ønskes
indført en undtagelse for Cadmiumanoder. Undtagelsesperioden er fastsat ud fra en betragtning om, at
det vil tage minimum 7 år at udvikle en alternativ anode med samme præcision. Undtagelsen vil
således udløbe 7 år efter en vedtagelse af forslaget.
Undtagelse C(2016) 2205:
Såkaldte kryogene sensorer måler meget lave temperaturer. Bly anvendes i de kryogene sensorer for at
forhindre, at der dannes tykke intermetalliske faser, whiskers og tinpest. Dannes der tinpest, påvirker
det sensorernes pålidelighed og der findes i dag ikke alternativer til blylodninger i kryogene sensorer.
Den anden undtagelse omfatter derfor bly i lodninger i elektriske forbindelser til temperatursensorer i
anordninger, der er beregnet til regelmæssig anvendelse ved temperaturer under -150
o
C.
Udløbsdatoen er fastsat således den følger udløb af nogle øvrige undtagelser, hvor de tekniske
forudsætninger er identiske (d. 30. juni 2021).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS – bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i form af en ændring i RoHS
bekendtgørelsen, så undtagelsen fremgår heraf.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 595: Delegeret retsakt om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
1629651_0003.png
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser for
virksomheder.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes generelt ikke at påvirke beskyttelsesniveauet, idet der er tale om anvendelser, der
har været tilladt indtil nu, og som nu fortsat tillades. Der blev ansøgt om undtagelse fra forbuddet,
inden det trådte i kraft, hvilket reelt betyder, at forbuddet for disse anvendelser ikke har været
gældende.
Høring
Kommissionen har haft forslaget i offentlig høring.
Rammenotat sendes i høring i Miljøspecialudvalg 29. april – 3. maj 2016. Der er ikke fremkommet
substantielle bemærkninger i den forbindelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ingen Medlemslande har udtalt sig i forbindelse med kommissionens høring. Det forventes derfor, at
alle lande følger rådets indstilling om ikke at gøre indsigelse.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr begrænses i videst muligt omfang.
I forhold til de to undtagelser, der foreslås, støtter regeringen dog, at der gives undtagelse, fordi der
ikke er alternativer til rådighed, der giver mulighed for den samme præcision og pålidelighed i forhold
til iltmålinger ved lave koncentrationer (< 10 ppm) og lave temperaturmålinger (ned til -150
o
C).
Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3