Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 617
Offentligt
1632136_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 29. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 19. april
kl. 10.00
vær. 2-133
Mette Gjerskov (S), formand, Hans Kristian Skibby (DF), Jan E.
Jørgensen (V), Peter Hummelgaard Thomsen (S) og Søren
Søndergaard (EL).
udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3461 (retlige og indre anliggender) den 21. april 2016
Formanden
bød ministeren velkommen. Mandatet til det kommende rådsmøde havde
som bekendt været på dagsordenen flere gange. Den 1. april blev der givet et mandat til
ministeren, der alene handlede om den danske holdning til forslaget om grænse- og kyst-
vagt. Efterfølgende havde udvalget drøftet mandatet med ministeriet, og det viste sig, at
det mandat, udvalget havde givet, ikke helt var, hvad ministeren ønskede. Det havde man
korresponderet om, og derfor var ministeren nu tilbage for at indhente det mandat, hun
ønskede sig, som handlede om, hvordan Danmark skal agere efter forslagets vedtagelse.
Principperne i mandatafgivningen var et selvstændigt punkt på dagsordenen. Nu handle-
de det om den konkrete sag.
Udlændinge- og integrationsministeren:
Sommetider kan det være en fordel at mødes
lidt oftere end sædvanligt. Det her er en af de gange. Som formanden sagde, var der i
forbindelse med mødet den 1. april opstået lidt tvivl om, hvad udvalget havde givet op-
bakning til. Derfor håber jeg også, at vi i dag kan få klarhed over det, og at jeg kan drage
til næste RIA-rådsmøde med Europaudvalgets opbakning til forslaget om grænse- og
kystvagt. Det vender jeg tilbage til om lidt.
RIA-mødet den 21. april er det andet ekstraordinære og det fjerde rådsmøde i alt i år. Det
er et ambitiøst formandskab, men dagsordenen er også vigtig. Det tror jeg, vi alle sam-
men er enige om, ligegyldigt hvilket politisk ståsted vi har. Hyppigheden af møder lægger
pres på Kommissionen, som har vanskeligt ved at få fremlagt sine rapporter, meddelelser
og forslag til retsakter i rimelig tid forud for rådsmøderne. Det vanskeliggør vores forbere-
delse, og det vanskeliggør Europaudvalgets arbejde. Det hele bunder i, at vi ofte venter
på at få de ting, vi skal have til forberedelse til rådsmøderne, fra Kommissionen.
Bortset fra et enkelt punkt på dagsordenen, der hører under Justitsministeriet, er mødet
reserveret det, vi kalder indenrigsdagsordenen. Jeg kan også nævne, at det hollandske
formandskab har annonceret en frokost med den tyrkiske indenrigsminister. Temaet for
frokostdrøftelsen har vi stadig til gode, ligesom vi endnu ikke ved, om den tyrkiske inden-
rigsminister tager imod invitationen til at deltage. Det afspejler også, hvor presset tiden er
op til rådsmøderne.
807
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
FO
1. Den europæiske grænse- og kystvagt: Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse
af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267/EF
(førstebehandling)
Fremskridtsrapport
KOM (2015) 0671
Rådsmøde 3461
bilag 1 (samlenotat side 3)
KOM (2015) 0671
svar på spm. 1 om, hvorfor der ikke er tale om
suverænitetsafgivelse, når Rådet kan tvinge et medlemsland til at indføre
grænsekontrol ved alle eller dele af landets interne grænser, fra
udlændinge,- integrations- og boligministeren
KOM (2015) 0671
bilag 525 (brev fra udlændinge-, integrations- og
boligministeren om forhandlingsoplæg den 1/4-16 vedrørende forslag om en
europæisk grænse- og kystvagt)
KOM (2015) 0671
bilag 524 (brev til udlændinge-, integrations-,
og boligministeren fra Folketingets Europaudvalg vedr. opfølgning på
ministerens forelæggelse i Europaudvalget 1/4-16 2016 om den europæiske
grænse- og kystvagt)
EUU alm. del (15)
bilag 363 (Europa-Kommissionens faktaark om
Schengenreglerne)
KOM (2015) 0671
bilag 4 (notat i opfølgning af forhandlingsoplæg 1/4-16
om forslag om en europæisk grænse- og kystvagt)
EU-note (2015-16)
E 21 (EU-note om Fælles Grænse- og kystvagtagentur)
EUU alm. del (15)
bilag 522 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 507 (foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde
1/4-16)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Nu vil jeg gerne vende tilbage til forslaget om
en europæisk grænse- og kystvagt og spørgsmålet om forhandlingsoplæg. Der opstod
som sagt lidt usikkerhed om, hvad vi var blevet enige om på sidste møde. Det er selvføl-
gelig en misforståelse, som jeg gerne vil beklage. Derfor forelægger jeg nu sagen med
henblik på at indhente mandat.
På mødet i Coreper den 6. april var der enkelte lande, der tog ordet for at præcisere en-
kelte elementer i forslaget, hvorefter formandskabet konstaterede, at der var enighed om
den konsoliderede tekst, og at man nu ville indlede forhandlingerne med Europa-
Parlamentet.
Danmark var ikke omfattet af formandskabets konklusion, da forslaget er omfattet af rets-
forbeholdet, og den danske ambassadør i Coreper tog derfor ikke ordet på mødet. Der
blev med andre ord ikke udtrykt danske synspunkter om dansk tilslutning og den senere
gennemførelse af forslaget i dansk ret, når forslaget er endeligt vedtaget. Jeg håber selv-
følgelig, at de positive udmeldinger om forslaget fra et flertal af udvalgets medlemmer på
sidste møde stadig står ved magt, og at jeg i dag kan få opbakning til på RIA-rådsmødet
808
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
på torsdag at orientere om, at Danmark efter endelig vedtagelse af forslaget formelt med-
deler, at vi vil gennemføre forslaget i dansk ret.
Første punkt på vores RIA-dagsorden er netop forslaget om en europæisk grænse- og
kystvagt. Jeg regner med, at formandskabet vil orientere om den opnåede politiske enig-
hed i Coreper den 6. april og herefter orientere om det videre forløb, herunder ikke mindst
forhandlingerne med Parlamentet.
Regeringen er som bekendt positivt indstillet over for forslaget, som det foreligger i for-
mandskabets konsoliderede tekst, og som nu skal danne grundlag for forhandlingerne.
Det er ganske enkelt helt afgørende, at der sker en styrkelse af forvaltningen af de ydre
grænser
både i forhold til sikkerheden i EU og i forhold til håndtering af migrations-
strømmene. Det er fortsat regeringens opfattelse, at forslaget bør vedtages og gennemfø-
res hurtigst muligt.
Mit forhandlingsoplæg går ud på følgende:
- at Danmark støtter initiativer, der bidrager til at sikre en integreret grænseforvaltning af
EU’s ydre grænser,
- at Danmark er positivt indstillet over for det senest foreliggende hovedforslag samt de to
underordnede forslag, som de foreligger på nuværende tidspunkt, og
- at Danmark efter endelig vedtagelse af forslaget til en europæisk grænse- og kystvagt
meddeler, at Danmark vil gennemføre forslaget i dansk ret.
Regeringen forelægger Schengensager til forhandlingsoplæg i Europaudvalget, umiddel-
bart før Rådet fastlægger sin holdning forud for Rådets forhandling med Europa-
Parlamentet. Det svarer til tidspunktet for forhandlingsoplæg i alle andre EU-sager. Ti-
mingen skyldes, at der på dette tidspunkt er klarhed over forhandlingssituationen i Rådet,
og at Danmark her har den bedste mulighed for at udøve indflydelse på Rådets position
umiddelbart forud for forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Regeringen søger derfor
i dag opbakning til, at Danmark på RIA-mødet på torsdag kan tilkendegive, at Danmark
støtter forslaget, og at man efter vedtagelsen vil meddele, at Danmark vil gennemføre
retsakten i dansk ret.
Formanden
havde håbet, ministeren var kommet med en lidt bedre redegørelse for det
uheldige forløb. Det, hun hørte ministeren sige, var, at der havde været tvivl om mandat-
afgivelsen, og det billede kunne formanden ikke genkende. Der var blevet afgivet et fuld-
stændig klart mandat, som handlede om den danske holdning til forslaget og ikke om,
hvorvidt det skulle gennemføres i dansk ret. Den konklusion blev draget på mødet, og der
havde ikke været nogen tvivl. At det efterfølgende viste sig, at det ikke var det mandat,
ministeren gerne ville have haft, havde intet at gøre med den konklusion, der blev draget
på mødet. Det havde man også diskuteret i udvalget. Formanden havde forsøgt at få en
berigtigelse, så udvalget hurtigt kunne drøfte det. Det tog nogle dage, og hun syntes, det
809
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
var problematisk, at det var så langsommeligt, og at der så bare kom en såkaldt præcise-
ring på kun ti linjer. Man kan ikke præcisere et mandat, efter det er afgivet i Europaudval-
get. Det er ordlyden fra mandatafgivningen, der gælder, og den kan ikke præciseres med
tilbagevirkende kraft, den er, som den er. Den slags notat, ministeren havde oversendt på
ti linjer, var, om ikke vildledende, så i hvert fald heller ikke en dækkende beskrivelse af
situationen.
Formanden gjorde det helt klart for udvalget, at ministeren nu bad om et yderligere man-
dat på den samme sag, der var blevet afgivet mandat i 1. april. Dette mandat handlede
om, hvorvidt Danmark skal tilslutte sig forslaget eller ej.
Søren Søndergaard
sagde, at han havde meldt ud om det indholdsmæssige på et tidli-
gere møde. Han var overrasket over ministerens formulering om, at det var på grund af
retsforbeholdet, at Danmark ikke tog ordet på Coreper-mødet. Danmark kunne vel godt
tage ordet på Coreper-mødet, uanset om man er omfattet af retsforbeholdet. Var grunden
til at lade være ikke, at man ikke havde et mandat?
Hans Christian Skibby
kvitterede på Dansk Folkepartis vegne for ministerens redegø-
relse for forslaget og de centrale elementer i forhandlingsoplægget. Man afgav allerede
den 1. april et mandat, og her kunne Dansk Folkeparti ikke tilslutte sig. Herefter opstod så
denne uklarhed om mandatets indhold. Det var godt, det var kommet på plads. Dansk
Folkeparti kunne ikke støtte mandatet.
Jan E. Jørgensen
sagde, at det for et nyt medlem i udvalget var rart at få mandatet præ-
ciseret. Venstre støttede det.
Udlændinge- og integrationsministeren
sagde, at hverken Dansk Folkepartis eller
Venstres holdning kom bag på hende. Hun svarede Søren Søndergaard, at grunden til, at
Danmark ikke havde taget ordet, også var, at der ikke var lagt op til nogen drøftelse, og at
kun få tog ordet for at præcisere enkelte elementer. Derfor kunne formandskabet hurtigt
konstatere, at der var enighed om teksten, og at man derfor kunne indlede forhandlinger-
ne med Europa-Parlamentet.
Søren Søndergaard
syntes ikke, ministerens udtalelse var lysende klar. Han bad mini-
steren bekræfte, at retsforbeholdet ikke forhindrer Danmark i at tage ordet på et Coreper-
møde. Det kan Danmark sagtens, så når man ikke gjorde det, skyldtes det ikke retsforbe-
holdet.
Udlændinge- og integrationsministeren
bekræftede dette.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at Socialdemokratiet støttede forhandlings-
oplægget. Han gentog sit spørgsmål fra de tidligere møder om, hvordan briterne forholder
sig til diskussionen. Det var også interessant i en dansk kontekst.
810
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at briterne jo stod uden for Schen-
gen, og derfor var det ikke relevant for dem. Hun mente ikke, de havde taget ordet under
mødet.
Formanden
understregede, at man havde haft samme ordveksling den 1. april. Netop
fordi Storbritannien ikke var med i Schengen, var det interessant for Danmark at vide,
hvad de mente om forslaget, fordi spørgsmålet var, om det skulle gennemføres i dansk
ret eller ej. Hun undrede sig over, at ministeren ikke havde prøvet at få svar på spørgs-
målet siden den 1. april.
Udlændinge- og integrationsministeren
havde ikke deltaget i drøftelserne. Hun mente,
at Storbritannien støttede forslaget. Det mente hun også at have sagt den 1. april. Måske
ville briterne sige noget på det kommende møde, de plejede at deltage meget aktivt.
Formanden
sagde, at Europaudvalget ikke havde bedt ministeren forudsige, hvad Stor-
britannien eventuelt vil sige, men om at give en status. Hun konkluderede, at der ikke var
flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten
ytrede sig imod det. Alternativet havde tilkendegivet deres opbakning til forhandlingsop-
lægget skriftligt.
811
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
2. It-systemer for sikkerhed og grænser
Rådsmøde 3461
bilag 1 (samlenotat side 15)
EUU alm. del (15)
bilag 522 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (12)
bilag 274 (udvalgsmødereferat, side 827, Smarts
Borders pakke forelagt EUU 22/2-13)
a.
Kommissionens meddelelse ”Bedre og mere intelligente
informationssystemer med henblik på grænseforvaltning og sikkerhed"
Politisk drøftelse
KOM (2016) 0205
b. Intelligente grænser-pakken:
Politisk drøftelse
I. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et
ind- og udrejsesystem (EES) til registrering af ind- og udrejseoplysninger
om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions
medlemsstaters ydre grænser, samt afslag på indrejse og fastsættelse af
betingelserne for adgang til ind- og udrejsesystemet med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EF) 767/2008 og forordning
(EU) 1077/2011
KOM (2016) 0194
II. Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
399/2016 (Schengengrænsekodeks), hvad angår anvendelse af ind- og
udrejsesystemet
KOM (2016) 0196
Udlændinge- og integrationsministeren:
Næste punkt på RIA-dagsordenen ligger på
sin vis i fin forlængelse af netop forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt. Det dre-
jer sig om, at Kommissionen i begyndelsen af 2013 præsenterede en række forslag til
retsakter med henblik på at etablere det, der er blevet kendt som smart borders. Sagen
var på udvalgets møde forud for RIA-rådsmødet 7.-8. marts 2013.
Efter en første gennemgang af de oprindelige forslag blev det besluttet at gennemføre
både en forundersøgelse og et pilotprojekt på EU-niveau for at vurdere behov og mulige
tekniske løsninger. Resultatet af disse meget tekniske vurderinger blev fremlagt i efteråret
sidste år. Og på den baggrund har Kommissionen nu for få dage siden præsenteret en
helt ny smart borders-pakke, som både består af en meddelelse og konkrete forslag til
retsakter.
Inden jeg gennemgår nogle af de centrale elementer i forslagene, vil jeg gerne under-
strege, at ministeriet stadig er ved at nærlæse Kommissionens nye forslag. Det er et me-
get omfattende og også meget teknisk kompliceret forslag, som i øvrigt involverer en lang
812
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
række danske myndigheder
ud over mit eget departement
bl.a. også en lang række
kontorer i Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Finansministeriet, Udlændingestyrelsen,
Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste, Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen. Jeg
kan også garantere, at vi derfor vil vende tilbage til udvalget senere for at lægge op til en
drøftelse af forslagene. I øvrigt vil der naturligvis blive udarbejdet grund- og nærhedsnotat
om pakken, ligeså snart forslagene foreligger på dansk.
På rådsmødet på torsdag lægger formandskabet op til en første indledende politisk drøf-
telse. Inden jeg redegør for regeringens helt foreløbige holdning vil jeg kort skitsere nogle
af de centrale elementer i forslagene. Det overordnede formål med smart borders-pakken
er at forbedre kvaliteten og effektiviteten af grænsekontrollen. Det vil ske ved at udvikle
nye, effektive redskaber til håndtering af de stigende strømme af rejsende uden nødven-
digvis at øge antallet af grænsevagter. Der lægges derfor op til bl.a. at indføre selvbetje-
ningssystemer og elektronisk grænsekontrol. Og den elektroniske grænsekontrol vil bi-
drage til, at mobiliteten mellem Schengenområdet og tredjelande fremmes. Herudover vil
forslaget bidrage til at bekæmpe terrorisme og anden alvorlig kriminalitet.
Helt foreløbigt vil jeg mene at de tre vigtigste elementer i forslaget er disse:
1) Grænsevagter og andre relevante myndigheder får adgang til præcise informa-
tioner om tredjelandsstatsborgeres ind- og udrejse.
2) Det bliver lettere for myndighederne at fastslå, om en tredjelandsstatsborger
overholder reglerne for lovligt ophold inden for Schengenområdet. Og det bliver
samtidig lettere for den rejsende at gennemskue, hvor længe den pågældende
kan opholde sig lovligt i Schengen, fordi den rejsende også får adgang til oplys-
ningerne elektronisk.
3) Retshåndhævende myndigheder får et vigtigt nyt og supplerende redskab til at
efterforske og bekæmpe terrorisme og anden alvorlig kriminalitet. I forhold til det
vil jeg gerne understrege, at der lægges op til klare kriterier for, hvornår ind- og
udrejsesystemet må anvendes med henblik på retshåndhævelse.
Til sidst skal jeg nævne, at smart borders-pakken er omfattet af retsforbeholdet, men og-
så, at der for hovedparten af forslagenes vedkommende er tale om en udbygning af
Schengen-reglerne. Det betyder som bekendt, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af
forslagene, men har mulighed for at tilslutte sig på mellemstatsligt grundlag ved at med-
dele, at man ønsker at gennemføre forslagene i dansk ret. Derudover skal jeg gøre op-
mærksom på, at forslagene, som de er præsenteret af Kommissionen, har et bredere
hjemmelsgrundlag end de oprindelige forslag fra 2013. Det betyder, at dele af forslaget
om et ind- og udrejsesystem er fremsat med hjemmel i traktatens bestemmelser om poli-
tisamarbejde, som Danmark ikke deltager i på grund af retsforbeholdet. Hele hjemmels-
spørgsmålet vil naturligvis blive beskrevet i grund- og nærhedsnotatet, bl.a. med bidrag
fra Justitsministeriet.
813
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
Regeringen vil i første omgang arbejde for at få klarlagt spørgsmålet om hjemmelsgrund-
laget, så der skabes mulighed for, at Danmark fuldt ud kan deltage i det vigtige samar-
bejde, som smart borders-pakken lægger op til. Jeg vil også gerne nævne, at der er tale
om et forslag, som vil have økonomiske konsekvenser for Danmark. Derfor vil regeringen
arbejde for, at omkostningerne minimeres, og at der sikres sammenhæng mellem forsla-
gets merværdi og omkostningsniveauet.
814
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
3. Migration: Opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 17.-18.
marts 2016 og kommende tiltag
Udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0166
Rådsmøde 3461
bilag 1 (samlenotat side 26)
Det Europæiske Råd 17-18/3-16
bilag 7 (konklusioner fra mødet i Det
Europæiske Råd 17-18/3-16)
EUU alm. del (15)
bilag 522 (internt) (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
bilag 487 (udvalgsmødereferat, side 646, senest
behandlet i EUU 4/3-16)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Under tredje punkt på dagsordenen lægger
formandskabet op til udveksling af synspunkter som opfølgning på mødet i Det Europæi-
ske Råd den 17.-18. marts og fremtidige tiltag.
Formandskabet har endnu ikke meddelt, hvilke spørgsmål man ønsker drøftet. Derfor blot
enkelte foreløbige bemærkninger fra min side.
For regeringen er det vigtigste, at vi alle
dvs. medlemsstaterne, Kommissionen, Den
Europæiske Udenrigstjeneste og relevante tredjelande
arbejder tæt sammen om at
udmønte og håndhæve eksisterende lovgivning og indgåede aftaler, herunder navnlig
med Tyrkiet. Sker det, er der håb om, at vi kan bidrage til en stabilisering af den nuvæ-
rende situation.
815
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
4. (Evt.) Reform af det fælles europæiske asylsystem: Kommissionens
meddelelse "Reform af det fælles europæiske asylsystem og fremme af lovlige
migrationsveje"
Udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0197
Rådsmøde 3461
bilag 1 (samlenotat side 29)
EUU alm. del (15)
bilag 522 (internt) (kommenteret dagsorden)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Det fjerde punkt på RIA-dagsordenen drejer
sig om overvejelser om en reform af det europæiske asylsystem og spørgsmålet om lov-
lige migrationsveje til EU. Her skal jeg måske sige, at der endnu ikke er truffet endelig
beslutning om, hvorvidt sagen rent faktisk kommer på rådsmødet.
For få dage siden vedtog Kommissionen en meddelelse om netop det fælles europæiske
asylsystem og lovlige migrationsveje til EU. Det helt centrale spørgsmål er, om og hvor-
dan det eksisterende Dublinsamarbejde skal forbedres og/eller udvikle sig i de kommen-
de år. Som bekendt har der, siden migrationskrisen for alvor tog til hen over sommeren
sidste år, i både RIA-rådet og i Det Europæiske Råd været en drøftelse af, hvorvidt det
nuværende Dublin-system fungerer optimalt, og hvorvidt det er retfærdigt. Den diskussion
førte i efteråret sidste år til, at RIA-rådet vedtog de såkaldte midlertidige omfordelingsord-
ninger omfattende 160.000 asylansøgere fra særlig Grækenland og Italien samt meget
langstrakte og
indtil videre
desværre resultatløse forhandlinger om en permanent om-
fordelingsordning til brug i krisesituationer.
Kort fortalt gør Kommissionen sig overvejelser om tre modeller.
Den første model drejer sig om mindre justeringer af det nuværende Dublinsystem kom-
bineret med en permanent omfordelingsordning, der kan bringes i anvendelse i krisesi-
tuationer.
Den anden model vil være en komplet omkalfatring af det Dublinsystem, vi kender i dag,
hvor det er det første EU-land, som en asylansøger rejser ind i, der er ansvarligt for at
behandle ansøgningen. I den nye model vil næsten alle migranter, der rejser ind i EU og
søger asyl, blive omfordelt efter en fordelingsnøgle.
Modellen præsenteres i to varianter. Den første variant består i, at alle skal omfordeles
bortset fra enkelte kategorier af asylansøgere på baggrund af en fordelingsnøgle.
Den anden variant består i, at asylansøgere får lov til at få behandlet deres asylansøg-
ning i det land, hvor den er indleveret, indtil det pågældende lands fastsatte andel af
asylansøgere i det pågældende år er nået. Herefter vil efterfølgende asylansøgere blive
omfordelt til andre EU-lande, der endnu ikke har modtaget et antal asylansøgere, der
svarer til deres andel.
816
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
For det tredje præsenterer Kommissionen en langsigtet model, hvor al asylsagsbehand-
ling gøres til et overstatsligt anliggende. Her vil der være tale om etablering af en euro-
pæisk udlændingestyrelse med kontorer i alle medlemslandene og ét centralt europæisk
flygtningenævn.
Herudover vil jeg blot nævne et enkelt andet vigtigt forslag indeholdt i Kommissionens
meddelelse.
Det drejer sig om, at Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) skal have en mere aktiv
rolle i forhold til at kunne hjælpe medlemsstater med at sikre en korrekt udmøntning af
Dublinforordningen. Der er faktisk tale om et forslag, der minder om det forslag, som
Kommissionen har fremsat i forhold til Frontex og det agenturs mulighed for løbende at
overvåge, hvorvidt medlemsstaterne har styr på forvaltningen af de ydre grænser. Her vil
der være tale om at overvåge medlemsstaternes håndhævelse af Dublinforordningen
med mulighed for at yde hurtig hjælp, hvis det kniber. Den samlede meddelelse vil i de
kommende uger danne grundlag for drøftelser mellem medlemsstaterne. Herefter vil
Kommissionen formentlig i maj og juli præsentere forskellige forslag til nye retsakter.
Jeg er ærlig talt ikke begejstret for ideerne i Kommissionens meddelelse om en reform af
Dublinsystemet. Det er min opfattelse, at hvis alle medlemslandene i EU havde levet op
til kravene i de eksisterende Dublin- og Eurodac-forordninger, havde vi stået et andet
sted i dag. Det var ikke Dublinsystemet, der sidste år førte til en overbelastning af de ydre
grænselande som Grækenland og Italien. Det var manglende implementering af Dublin-
forordningen, der førte til overbelastning af navnlig EU-lande i det vestlige og nordlige
Europa. Jeg havde hellere set, at Kommissionen havde lagt op til justeringer af det nuvæ-
rende Dublinsystem, der ville kunne sikre en bedre implementering.
Nu må vi se, hvad reaktionen bliver i de andre medlemslande. Regeringens holdning er i
hvert fald klar. Vi arbejder for etablering af en ordning, som fastholder Danmarks delta-
gelse i Dublinsystemet uden at blive omfattet af en tvungen omfordelingsordning, så
asylpolitikken fortsat fastlægges i Danmark. Det siger sig selv, at vi i fællesskab vil få lej-
lighed til at vende tilbage til disse spørgsmål, når vi kender Kommissionens forslag til
retsakter.
Formanden
mindede ministeren om, at mødet blev afholdt samtidig med alle partiernes
gruppemøde, foranlediget af at ministeren havde brug for et mandat. Udvalget havde ud-
vist meget stor fleksibilitet. Der skulle stemmes kl 13, hun opfordrede derfor ministeren til
at overveje, hvordan hun disponerede sin tid. Hvis alle spørgsmål ikke var besvaret kl.
12.50, måtte mødet genoptages efter afstemningen.
817
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 617: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/4-16
29. Europaudvalgsmøde
5. Databaser: Systematisk tilførsel af data og konsistent anvendelse af
Europæiske og internationale databaser
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3461
bilag 2 (supplerende samlenotat)
EUU alm. del (15)
bilag 522 (internt) (kommenteret dagsorden)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Det sidste punkt på dagsordenen handler
overordnet om brugen af databaser i relation til terrorbekæmpelse. Det har formandska-
bet lagt op til en drøftelse af.
Efter de forfærdelige terrorangreb i Bruxelles i marts blev der afholdt et ekstraordinært
uformelt ministermøde den 24. marts 2016, hvor justitsministeren deltog. Mødet blev bl.a.
afholdt for at udvise solidaritet med Belgien, for at drøfte status for indsatsen mod terror
og for at sikre hurtig gennemførelse og implementering af lovgivningsmæssige initiativer
på terrorbekæmpelsesområdet. Der blev vedtaget en erklæring på mødet, som afspejlede
dette. Erklæringen drejede sig bl.a. om systematisk brug af data og en konsistent anven-
delse af europæiske og internationale databaser af relevans for terrorbekæmpelse.
Fra dansk side bakker vi fuldt op om erklæringen af 24. marts, ligesom vi fra dansk side
er positive over for det videre arbejde med at følge op på erklæringen. Jeg forventer, at vi
fra dansk side kan tage drøftelserne om opfølgningen på erklæringen til efterretning.
6. Eventuelt
Udlændinge- og integrationsministeren:
Jeg forventer på nuværende tidspunkt, at det
næste RIA-rådsmøde finder sted den 20. maj.
7. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 10.52.
818